Punaviiniä vieraille

-JoXX-

Minulle on tulossa jouluksi ja uudeksivuodeksi Ruotsin puolelta punaviinin ystäviä vieraiksi. Itse en paljoa punaviineistä mitään tiedä vaikka tulee niitä aika usein juotua.
Kysyisinkin apua viinin valintaan ensiksi perinteiseen suomalaiseen joulupöytään ja sitten uudeksivuodeksi ehkä rennompi seurusteluviini? Hinnat voisi olla jotain 10-40 euroa pullo.

12

3275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muualta

      Perinteiseen suomalaiseen joulupöytään ei mikään punaviini sovi hyvin. Voisit edes kysyä, mikä viini sopii "vähiten huonosti".

      Olut parempi.

      Ja tämä palsta on mahdollisimman huono paikka saada asiantuntevia neuvoja. Koskee tätäkin vastausta ;o)

      Kysy Alkosta. Myyjät saavat palkkansa siitä, että osaavat neuvoa.

    • !!!

      Kannattaa nimenomaan kysyä Alkosta, EI täältä tuollaista. Täältä saat mitä vastauksia sattuu, etkä pysty päättelemään, mitkä ovat järkeviä.

    • Miu

      Torresin aivan äärettömän hyvä punaviini. Käy hyvin ruoan kanssa sekä vaikka ihan seurusteluun. Vuosikerta on 2002, maksaa alkossa 29€

    • VIINEISTÄ

      löytyy osoitteesta www.viiniweb.net



      Tässä jotain:

      Alkon uudet tuotteet joulukuu 2006 -lehdessä (s.15) on mainittu viinejä, jotka sopivat hyvin perinteisten suomalaisten jouluruokien kanssa:



      Argentiina: Fuzion Cabernet-Malbec (0,75l 6,99€)

      Chile: White Chime Cabernet Sauvignon (0,75l 7,99€)

      Ranska: Chateau Larroque 2003 (0,75l 9,66€)

      Italia: Eleganza Valpolizella Classico Superiore Ripasso Natale (hanapakkaus 3l 29,50€)



      Suosittelen, että ostat joulupöytään tuon hanapakkauksen ja sitten myöhemmin otat esille ne paremmat viinit, sillä harvat viinit sopivat jouluruokien kanssa. Jos tarjoat kalliita viinejä ruuan kanssa, johon ne eivät sovi, niin kalliit viinit menevät ikään kuin hukkaan.



      Listan niistä paremmista viineistä löydät hinnan mukaan tuosta aluksi mainitsemastani osoittesta. Sivuilta löytyy parhaat viinit taulukko, jossa on mainittu parhaat viinit jokaisesta hintaryhmästä.



      HYVÄÄ JOULUA!

      • -JoXX-

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Eiköhän näillä tiedoilla jotakin saada aikaan.

        Hyvää joulua!


      • Rapa

        Tuo italialainen hanaviini on todella hyvää!! Myös mieheni oli samaa mieltä. Suosittelen Jouluksi.


      • Käimän äki
        Rapa kirjoitti:

        Tuo italialainen hanaviini on todella hyvää!! Myös mieheni oli samaa mieltä. Suosittelen Jouluksi.

        Siis mikä italialainen hanaviini?


      • Rapa
        Käimän äki kirjoitti:

        Siis mikä italialainen hanaviini?

        Nimimerkillä VIINEISTÄ kirjoitttanut:
        Italia: Eleganza Valpolizella Classico Superiore Ripasso Natale (hanapakkaus 3l 29,50€)


      • Valpolicella

        Pitää olla Valpolicella, ei "Valpolizella". Merkitystä sikälikin, että jos haluaa googlata, niin ei onnistu tuolla tsetillä.


    • alkosta

      Kokeilepa Italialaista Amaronea.
      Hinta 30 paikkeilla.

      • niistä?

        Alkossa ainakin 5 eri Amaronea.

        Ovathan ne toki samaa viinityyppiä kaikki, mutta olisi mukava tietää vähän täsmällisemmin, mihin Amaroneen olet niin mielistynyt.

        Itse olen varannut sopivaan joulun hetkeen (EN suinkaan kala-, kinkku- ja laatikkopöytään!) Zenaton Amarone della Valpolicella Classicon. Maistui ainakin viime joulun maissa vallan mainiolta.


    • Viinit on jees

      Itselläni on joulupöydässä myös tuo samainen Zenaton Amarone. Toinen upea Amarone on Tommasin.

      Mitä muuta sitten joulupöytään ? Tietysti Amaronen "pikkuveli" eli ripasso ja Zenaton ripasso 17.xx€ on erinomainen ostos. Jos vieraasi ovat ranskalaisen viinin ystäviä (ruotsalaiset taivat usein olla?) niin suosittelen ehdottomasti Châteauneuf-du-Pape Domaine du Vieux Lazaretia joka viime jouluna toimi erittäin hyvin.

      Uudeksi vuodeksi yksi alkon paras hinta-laatusuhteelta oleva viini Rosemount GSM 19,98e samat rypäleet kuin tuossa Chateaunef-du-papessa joten voi tehdä pientä vertailua ranskalaisen (rypäleiden Grenache, Syrah ja Mourvedre alkuperämää) ja australiaisen viinin välillä. Hintakin on muuten molemmissa melkein sama, eroa vain 10 senttiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe