Heikki Salon kommentti

Juicikko

"...Juice teki Suomen kansan nuotiolaulut. Mutta samalla Juice itse oli se nuotio, joka lämmitti meitä kaikkia."

Mun mielestä hienosti sanottu.

14

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Don Pate

      Muusikko Heikki Salo kuuluu sanoittajien kärkikastiin.

      Fiksu mies, hyviä sanoituksia, viisaita lausuntoja.

    • Hyvin määritelty. Juicen biisejä on tullut laulettua sekä nuotion ääressä, että erinäisissä muissa tunnelmallisissa tilanteissa. Toimivat aina myös tästä eteenpäin; nimenomaan se tuotannon herkin ja lyyrisin puoli.

    • Retku

      Köyyyhät tuntee kyyneleeeet...

    • paremmin sanoa

      Juice oli jonkinlainen lähimmäisenrakkauden kanava - hänellä oli siihen suora yhteys, ja hän onnistui raottamaan ovea muillekin.

      Joku väitti jossain hiljattain, että Juice sanoi hänellä olleen Aspergerin syndrooma. Olisikohan tuo totta? Aspergerin syndroomaan kuulemma liittyy usein hyvin omintakeinen ja luova sanojen käyttö. Ja se, ettei osaa pelata yhteiskunnan roolileikkejä. Ehkä Juicelle koko elämä oli yhtä mysteeriä, ja siksi hän siitä lauloi.

      • Määrittelit hienosti sen, mitä itse olen tässä hakenut. Olen puhunut Juicesta siltojen rakentajana, mutta osasit pukea sanoiksi sen, mitä itse en osannut. Sitä hän nimenomaan oli, lähimmäisenrakkauden kanava.

        Tuosta syndroomasta Juicen kohdalla en ole koskaan kuullut, enkä tunne tätä oireyhtymää lainkaan. Viimeisimpienkin hänestä taltioitujen haastattelujen pohjalta ihan maallikkona sanoisin, että kaikki korvien välissä oli täysin reilassa. Uskon, että verbaalinen lahjakkuus oli aitoa, eikä syndrooman tuottamaa lisäarvoa.
        Ja vaikka olisikin, so what.. Se ei hienon tuotannon arvoa ainakaan omasta näkökulmastani himmentäisi mitenkään.


      • himmentäisi
        rtl kirjoitti:

        Määrittelit hienosti sen, mitä itse olen tässä hakenut. Olen puhunut Juicesta siltojen rakentajana, mutta osasit pukea sanoiksi sen, mitä itse en osannut. Sitä hän nimenomaan oli, lähimmäisenrakkauden kanava.

        Tuosta syndroomasta Juicen kohdalla en ole koskaan kuullut, enkä tunne tätä oireyhtymää lainkaan. Viimeisimpienkin hänestä taltioitujen haastattelujen pohjalta ihan maallikkona sanoisin, että kaikki korvien välissä oli täysin reilassa. Uskon, että verbaalinen lahjakkuus oli aitoa, eikä syndrooman tuottamaa lisäarvoa.
        Ja vaikka olisikin, so what.. Se ei hienon tuotannon arvoa ainakaan omasta näkökulmastani himmentäisi mitenkään.

        Minulla on mielestäni se AS itsellänikin, ja ei se mikään vakava asia ole - tekee elämän vaan hiukan haastavammaksi. Ehkä se panee katselemaan asioita erilaisella tavalla. Kaiken joutuu mielessään käsittelemään perin pohjin, ennenkuin sen ymmärtää. Se 'normaalille' ihmiselle automaattinen sosiaalisten kanssakäymisen kuvioiden oppiminen ei ole automaattista. Kaikkeen tuntuisi olevan tarpeen jonkinlainen käsikirja; miten pitää tulkita minkäkinlainen tilanne. Ja jos sitä käsikirjaa ei ole, se pitää tehdä itse, ja siitä varmaan tulee hyvin omintakeinen. Minua on aina pidetty omituisena (sanoisin ainutlaatuisena, mutta olen jäävi), mutta en muuttuisi keskivertopulliaiseksi kuin pakolla.

        Tuolla Autismi-palstalla siitä joku mainitsi. Juice oli kuulemma sanonut, ettei sitä pitäisi kovin levitellä. Eikä näköjään ollut levitelty. AS on autismin tapainen ilmiö, mutta paljon lievempi.

        Ajattelin ensin sanoa Juicesta, että hän oli rakkauden kanava, mutta se tuntui liian uskaliaalta meidän suomalaisten parissa. Lähimmäisenrakkaus on kai sama asia. Rakkaus, jumala, ymmärtäminen - samalle asialle eri nimiä?


      • Juicefani79
        himmentäisi kirjoitti:

        Minulla on mielestäni se AS itsellänikin, ja ei se mikään vakava asia ole - tekee elämän vaan hiukan haastavammaksi. Ehkä se panee katselemaan asioita erilaisella tavalla. Kaiken joutuu mielessään käsittelemään perin pohjin, ennenkuin sen ymmärtää. Se 'normaalille' ihmiselle automaattinen sosiaalisten kanssakäymisen kuvioiden oppiminen ei ole automaattista. Kaikkeen tuntuisi olevan tarpeen jonkinlainen käsikirja; miten pitää tulkita minkäkinlainen tilanne. Ja jos sitä käsikirjaa ei ole, se pitää tehdä itse, ja siitä varmaan tulee hyvin omintakeinen. Minua on aina pidetty omituisena (sanoisin ainutlaatuisena, mutta olen jäävi), mutta en muuttuisi keskivertopulliaiseksi kuin pakolla.

        Tuolla Autismi-palstalla siitä joku mainitsi. Juice oli kuulemma sanonut, ettei sitä pitäisi kovin levitellä. Eikä näköjään ollut levitelty. AS on autismin tapainen ilmiö, mutta paljon lievempi.

        Ajattelin ensin sanoa Juicesta, että hän oli rakkauden kanava, mutta se tuntui liian uskaliaalta meidän suomalaisten parissa. Lähimmäisenrakkaus on kai sama asia. Rakkaus, jumala, ymmärtäminen - samalle asialle eri nimiä?

        Kirjassahan Juice kertoo, että saa yhteyden autistisiin lapsiin, joihin muut eivät saa. Ja sanoo, että hänellä itsellään on sama solu, kuin noilla lapsilla.


      • Don Pate
        Juicefani79 kirjoitti:

        Kirjassahan Juice kertoo, että saa yhteyden autistisiin lapsiin, joihin muut eivät saa. Ja sanoo, että hänellä itsellään on sama solu, kuin noilla lapsilla.

        ...pitänee lukea kirja uudestaan.
        "Kertaus on opiskelijan anoppi"


      • tajusi,
        Juicefani79 kirjoitti:

        Kirjassahan Juice kertoo, että saa yhteyden autistisiin lapsiin, joihin muut eivät saa. Ja sanoo, että hänellä itsellään on sama solu, kuin noilla lapsilla.

        että jos hän olisi kertonut tuosta ominaisuudestaan (jos hänellä se nyt sitten oli), niin hänet olisi sen jälkeen kuitattu olankohautuksella. Erilaisuus leimaa. Erilaisia katsotaan ylen ja vähätellään. Tavista se loukkaa hetken, mutta esiintyvälle taiteilijalle se olisi voinut merkitä uran loppua.

        Toisaalta juuri Juicenlainen ihminen olisi saattanut muuttaa ihmisten asenteita siinäkin suhteessa.

        Einsteinin sanotaan olleen Assi, samoin väitetään Bill Gatesista. Jopa Leonardo da Vincin arvelevat jotkut olleen sinne päin kallellaan. Että noin.


      • tajusi, kirjoitti:

        että jos hän olisi kertonut tuosta ominaisuudestaan (jos hänellä se nyt sitten oli), niin hänet olisi sen jälkeen kuitattu olankohautuksella. Erilaisuus leimaa. Erilaisia katsotaan ylen ja vähätellään. Tavista se loukkaa hetken, mutta esiintyvälle taiteilijalle se olisi voinut merkitä uran loppua.

        Toisaalta juuri Juicenlainen ihminen olisi saattanut muuttaa ihmisten asenteita siinäkin suhteessa.

        Einsteinin sanotaan olleen Assi, samoin väitetään Bill Gatesista. Jopa Leonardo da Vincin arvelevat jotkut olleen sinne päin kallellaan. Että noin.

        Luin itsekin Einsteinista ja da Vincista. Mestareita hekin. Jos tuo AS pitää paikkansa, ymmärrän hyvin, ettei ollut tarpeellista tehdä siitä isompaa juttua.
        Vielä kommentti edellä olleeseen tietoon Juicen kyvystä päästä samalla taajuudelle autististen lasten kanssa. Joku erityisominaisuus häneen on selvästikin liittynyt, onko sitten AS, taiteilijan herkkyys,tai mikä tahansa, mutta tiedän, että jopa ammattilaisten on äärimmäisen vaikea saada näihin lapsiin kontaktia.


      • muttei
        rtl kirjoitti:

        Luin itsekin Einsteinista ja da Vincista. Mestareita hekin. Jos tuo AS pitää paikkansa, ymmärrän hyvin, ettei ollut tarpeellista tehdä siitä isompaa juttua.
        Vielä kommentti edellä olleeseen tietoon Juicen kyvystä päästä samalla taajuudelle autististen lasten kanssa. Joku erityisominaisuus häneen on selvästikin liittynyt, onko sitten AS, taiteilijan herkkyys,tai mikä tahansa, mutta tiedän, että jopa ammattilaisten on äärimmäisen vaikea saada näihin lapsiin kontaktia.

        assiuden takia, vaan siitä huolimatta. Jotkut punatukkaiset ovat neroja, mutta eivät kaikki, eivätkä kaikki nerot ole punatukkaisia.


      • himmentäisi kirjoitti:

        Minulla on mielestäni se AS itsellänikin, ja ei se mikään vakava asia ole - tekee elämän vaan hiukan haastavammaksi. Ehkä se panee katselemaan asioita erilaisella tavalla. Kaiken joutuu mielessään käsittelemään perin pohjin, ennenkuin sen ymmärtää. Se 'normaalille' ihmiselle automaattinen sosiaalisten kanssakäymisen kuvioiden oppiminen ei ole automaattista. Kaikkeen tuntuisi olevan tarpeen jonkinlainen käsikirja; miten pitää tulkita minkäkinlainen tilanne. Ja jos sitä käsikirjaa ei ole, se pitää tehdä itse, ja siitä varmaan tulee hyvin omintakeinen. Minua on aina pidetty omituisena (sanoisin ainutlaatuisena, mutta olen jäävi), mutta en muuttuisi keskivertopulliaiseksi kuin pakolla.

        Tuolla Autismi-palstalla siitä joku mainitsi. Juice oli kuulemma sanonut, ettei sitä pitäisi kovin levitellä. Eikä näköjään ollut levitelty. AS on autismin tapainen ilmiö, mutta paljon lievempi.

        Ajattelin ensin sanoa Juicesta, että hän oli rakkauden kanava, mutta se tuntui liian uskaliaalta meidän suomalaisten parissa. Lähimmäisenrakkaus on kai sama asia. Rakkaus, jumala, ymmärtäminen - samalle asialle eri nimiä?

        Kuin myös minulla on myös tää asperger, joka on siis vammatila aivoissa vai onko?
        Mulla se asseus on aika lähellä tosin autismia. Sain pisteen 140 kun 150 on autismin raja, mut eri asia sitte, että oliko se testi miten luotettava, mut yx psykiatri kertoi minun potevan aspergerin syndroomaa, ei oo tutkittu sitä laajemmin tosin, mutta itsekin oon aina miettiny, että todennäköisesti asperger on osa minua, koska oon semmonen outolintu.
        Erakko, outolintu, ei tästä maailmasta.
        Mystinen. Salaperäinen. Omantienkulkija.


    • juicerj

      Risainen Elämä -kirjasta käy ilmi, että kyllä sillä assburger oli. Oli muutama vuosi ennen kuolemaansa käynyt diagnoosissa.

      Vähääkään aspergerista tietävä huomaa sen heti, kun katsoo minkä tahansa Juicen haastattelun tai keikan välipuheen. Kyseisen oireyhtymän ominaispiirteet pomppaa vahvasti esiin hänen puheestaan, kehonkielestään jne.

      Aspergereille on myös ominaista lähes pakonomainen omistautuminen kiinnostuksenkohteeseensa, Juicella se oli suomenkieli.

      Aspergerit usein omaavat myös tavallista korkeamman älykkyysosamäärän, kuten Juicekin selvästi omasi.

    • Dino_Mamutti

      Gospel palaa tasaisemmin. Jesus-fender-in-flame.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe