SEBORREA= taliköhnä

ym oireita?

eli olisiko kellään hoitovinkkejä tämän "taudin" hoitoon? pysyviä? vai voisiko samat oireet johtua maitoallergiasta. päänahka kutisee,hilseilee, kutisevaa ja kuivaa ihottumaa niskassa, kulmakarvoissa ja pakarataipeissa..
kellään kokemusta luontaistuotehoidosta?

kiitos kaikille jotka osaavat auttaa!

12

6510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitona

      Taliköhnäihottuma on varsin yleinen. Kasvoilla on ajoittain punoittavaa, lievästi hilseilevää ihottumaa. Mutta myös muilla alueilla sitä voi olla.

      Minkälaista oiretta sinulla on?

      Siihen voi kokeilla Nitzoral-shampoo pesuja. Aluksi 3 kertaa viikossa ja tilanteen rauhoituttua 1-2 kertaa kuussa. Homma toimii itselläni niin, että ihottuman ilmaannuttua levitän kasvojen alueelle suihkun jälkeen jonkin verran shampoota ja annan olla 3-5 min, sitten suihkutan pois. Jos pesuja tekee säännöllisesti jo ennen ihottuman ilmaantumista, voi koko vaiva pysyä "näkymättömissä". Taliköhnä viihtyy muutenkin rasvaisella iholla, sen vuoksi usein on miesten vaiva, joten rasvittumisen estäminen helpottaa myös tilennetta. Toiset suosittelevat myös happaman pesunesteen (ei siis sama kuin nestesaippua) käyttämistä, jolloin hiivasienen kasvu iholla ilmeisesti vähenee.

      Mutta kokeile Nitzoral-shampoo pesuja ensin alkuu parin viikon ajan, eli 2-3/vk ja jos vaiva häviää, on kyse taliköhnäihottumasta.

    • myös..

      Nizoralin ohella Tukkacuren hapanhoitoainetta. Itselläni tuo yhdistelmä on jonkin verran tuonut apua ongelmaan. Laitan viikon välein tuon hapanhoitoaineen ja aina tarvittaessa käytän Nizoralia. Myös itselläni maitoallergia, ja olen lukenut, että maitotuotteet voivat todellakin aiheuttaa talitöhnää ainakin päänahkaan, mutta miksei myös muualle iholle. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat avun ongelmaasi!

    • sirkku.

      muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi ruokavaliosta pois kaikki sokeri, vehnä, säilykkeet ja maito!
      Kahvin ja aamupuuron kanssa korkeintaan käytä pikkuisen sokeria ja maitoa.

      Jos löydät kirjastosta Kathryn Marsdenin kirjan "Kauniin ihon salaisuus", lainaa se heti! Kirjassa on paljon tietoa ihon, hiusten ja kynsien hoidosta ja varsinkin ruokavalion ja eri ruoka-aineiden vaikutuksesta ihon ja hiusten kuntoon.
      Kirjan tyyli on asiallinen - ei mitenkään kauhean "saarnaava".

      • vinkistä mutta

        noudatan jo vähähiilariruokavaliota,joten sokeri ja valkaistut hiilihydraatit, monet viljatuotteet on poissa minun kohdallani.maitotuotteiden poisjättöä olen miettinyt!kokeilujakso...


    • olvan

      Lääkärin mukaan parantavaa lääkettä ei ole. Oireita voi helpottaa Bemetson-liuoksella, jota tiputetaan päänahkaan. Muutaman päivän käsittely auttaa joksikin aikaa. Pään rasvaaminen ennen löylyyn menoa myös näyttää sopivan. Minulla seborrea leviää aina päänahasta kulmakarvoihin ja nenän kahta puolta. Kun päänahka on rauhoittunut, nuo muut oireet ovat poissa. Tsemppiä!

      • on ollut Nizoral

        Kortisonivalmisteissa, kuten Bemetson, on se ongelma, että ne kyllä ihottuman poistaa tilapäisesti, mutta pysyvämpää apua ei niistäkään ole. Lisäksi jatkuvassa käytössä iho ohenee.

        Itse käytin keskivahvaa kortisonivoidetta vuoden ajan aina kun ihottuma ilmaantui, mutta ongelmana oli se, että jos lopetti kortisoninvoiteen käytön, pukkasi ihottuma heti pintaan. Sitten kokeilin Nizoral-shampoota ja pitkäaikasempi apu vaivaan löytyi. Nykyisin ihottuma iskee vain silloin tällöin ja ensiavuksi levitän 2.5 % kortisoinivoidetta ja sitten illalla pesen Nizoral-shampoolla.

        Kortisoni kyllä hävittää ihottuman nopeasti, mutta ei hillitse itse hiivasienen kasvua kuten ketokonatsoli ja muut vastaavat tuotteet.


      • en lähde heti
        on ollut Nizoral kirjoitti:

        Kortisonivalmisteissa, kuten Bemetson, on se ongelma, että ne kyllä ihottuman poistaa tilapäisesti, mutta pysyvämpää apua ei niistäkään ole. Lisäksi jatkuvassa käytössä iho ohenee.

        Itse käytin keskivahvaa kortisonivoidetta vuoden ajan aina kun ihottuma ilmaantui, mutta ongelmana oli se, että jos lopetti kortisoninvoiteen käytön, pukkasi ihottuma heti pintaan. Sitten kokeilin Nizoral-shampoota ja pitkäaikasempi apu vaivaan löytyi. Nykyisin ihottuma iskee vain silloin tällöin ja ensiavuksi levitän 2.5 % kortisoinivoidetta ja sitten illalla pesen Nizoral-shampoolla.

        Kortisoni kyllä hävittää ihottuman nopeasti, mutta ei hillitse itse hiivasienen kasvua kuten ketokonatsoli ja muut vastaavat tuotteet.

        kokeilemaan.lapsuuden pahoihin ihottumiin sitä lääkäri aina määräsi,mutta pitkän kokemuksen kautta ei siitä apua ole.päinvastoin.

        kiitos teille rikkaista kokemuksista. en ajatellutkaan että sen joku "lääke" voisi parantaa pysyvästi. itse kun lähden aina siitä että taudin aiheuttaja pitäis löytää ja sit sitä kautta vasta on mahollist se saada kuriin.

        mutta täytynee kokeilla ja tutkia.mutta jos joku tähän ongelmaan hyvän tuloksen eteen on tullut,on aina kiva kuulla! ;)jospa auttaisi toisillakin..


      • vielä sen
        en lähde heti kirjoitti:

        kokeilemaan.lapsuuden pahoihin ihottumiin sitä lääkäri aina määräsi,mutta pitkän kokemuksen kautta ei siitä apua ole.päinvastoin.

        kiitos teille rikkaista kokemuksista. en ajatellutkaan että sen joku "lääke" voisi parantaa pysyvästi. itse kun lähden aina siitä että taudin aiheuttaja pitäis löytää ja sit sitä kautta vasta on mahollist se saada kuriin.

        mutta täytynee kokeilla ja tutkia.mutta jos joku tähän ongelmaan hyvän tuloksen eteen on tullut,on aina kiva kuulla! ;)jospa auttaisi toisillakin..

        verran (niitä joita asia jäi häiritsemään) että vaikutushan on se että todellakin saatat saada ihottuman hetkellisesti kuriin,mutta takasin se sieltä miltei aina tulee. ja koska kortisoni heikentää ihoa(pintakerroksia) ja kuivattaa älyttömästi kärsii iho vain entisestään. hoitokuurin jälkeen ihottuma usein jopa siis pahenee.
        mikäli kyseessä on vain pieni allerginen reaktio,ei pysyvä, kortisoni voi silloin olla avuksi,mutta muutoin en suosittelisi ollenkaan niin laajoissa mittakaavoissa mitä nyky lääkärit.


      • olvan
        on ollut Nizoral kirjoitti:

        Kortisonivalmisteissa, kuten Bemetson, on se ongelma, että ne kyllä ihottuman poistaa tilapäisesti, mutta pysyvämpää apua ei niistäkään ole. Lisäksi jatkuvassa käytössä iho ohenee.

        Itse käytin keskivahvaa kortisonivoidetta vuoden ajan aina kun ihottuma ilmaantui, mutta ongelmana oli se, että jos lopetti kortisoninvoiteen käytön, pukkasi ihottuma heti pintaan. Sitten kokeilin Nizoral-shampoota ja pitkäaikasempi apu vaivaan löytyi. Nykyisin ihottuma iskee vain silloin tällöin ja ensiavuksi levitän 2.5 % kortisoinivoidetta ja sitten illalla pesen Nizoral-shampoolla.

        Kortisoni kyllä hävittää ihottuman nopeasti, mutta ei hillitse itse hiivasienen kasvua kuten ketokonatsoli ja muut vastaavat tuotteet.

        Minulla on ollut se käsitys, ettei kortisonia ja Nizoralia saa käyttää samanaikaisesti. Olen kokeillut Nizoralia vain pään pesuun - huonoin tuloksin. Voiko sitä käyttää kasvoihin tai kainaloihin, joissa oletan olevan saman "ongelman"? Nizoral sai päänahan yhtä kuivaksi kuin Saharan erämaa!
        olvan


      • saman aikaisesta käytöstä
        olvan kirjoitti:

        Minulla on ollut se käsitys, ettei kortisonia ja Nizoralia saa käyttää samanaikaisesti. Olen kokeillut Nizoralia vain pään pesuun - huonoin tuloksin. Voiko sitä käyttää kasvoihin tai kainaloihin, joissa oletan olevan saman "ongelman"? Nizoral sai päänahan yhtä kuivaksi kuin Saharan erämaa!
        olvan

        Nizoralia voi käyttää kainaloihin ja kasvoihin. Suihkun jälkeen levitä sitä taliköhnä alueelle ja anna vaikuttaa 3-5 min, jonka jälkeen suihkutat sen pois. Aluksi kannattaa käyttää 3 kertaa viikossa ja jos auttaa, niin jatkossa 1-2 kertaa kuukaudessa. Kun levitätä sitä kasvoille, niin älä laimenna sitä vedellä, vaan ota pullosta suoraan pieni määrä sormelle ja levitä se kostealle iholla.

        Kortisonin ja Nizoralin samanaikaisesta käytöstä periaatteessa pitäisi olla suurempaa haittaa, mutta itse hoitaisin ihoa kerralla yhdellä aineella, jotta näkee kumpi on auttanut. Periaatteessa ei niiden yhtäaikaisella käytöllä pitäisi olla mitään vaaraakaan, toki iho voi ärsyyntyä.


      • Anonyymi
        saman aikaisesta käytöstä kirjoitti:

        Nizoralia voi käyttää kainaloihin ja kasvoihin. Suihkun jälkeen levitä sitä taliköhnä alueelle ja anna vaikuttaa 3-5 min, jonka jälkeen suihkutat sen pois. Aluksi kannattaa käyttää 3 kertaa viikossa ja jos auttaa, niin jatkossa 1-2 kertaa kuukaudessa. Kun levitätä sitä kasvoille, niin älä laimenna sitä vedellä, vaan ota pullosta suoraan pieni määrä sormelle ja levitä se kostealle iholla.

        Kortisonin ja Nizoralin samanaikaisesta käytöstä periaatteessa pitäisi olla suurempaa haittaa, mutta itse hoitaisin ihoa kerralla yhdellä aineella, jotta näkee kumpi on auttanut. Periaatteessa ei niiden yhtäaikaisella käytöllä pitäisi olla mitään vaaraakaan, toki iho voi ärsyyntyä.

        Olen saanut avun kasvojen punaisiin hilseilykohtiin apteekin Aco-sarjan oranssikorkkiseta pumppupulloon pakatusta geelimäisestä
        Blemish treating -kosteusvoiteesta. Maksaa n 10 e ja on riittoisaa. Aiemmin käytin hydrokortisonia samaan vaivaan mutta tämä ei ohenna ihoa. Sisältää bha:ta eli salisylihappoa tms. Sen jälkeen voi laittaa kosteusvoidetta lisäksi jos iho tuntuu vielä kuivalta. Kasvovedellä pyyhkiminen joka aamu ja ilta. Jos lipeää rutiinista niin heti hilseet ja punaiset läntit palaa.

        Päänahkaani hilseilyyn auttoi Selukos-shampoo pullossa olevan ohjeen mukaan käytettynä. Aiemmin käytin kortisoniliuosta pesun jälkeen. Ilmeisesti myös auttoi kun shamppoossa ei ole silikoneja, niistä kutinaa ja hilseilyä. Ihoni on pinnaltakuiva mutta tulee epäpuhtauksia ja seborrealäiskiä. Hyvä puhdistus ja voitelu säännöllisesti auttaa. Savinaamio auttaa myös, kuorinnan jälkeen Carterin rasvaisen ihon savinaamio ( n 8 e Ruohonjuuresta) putsaa ihoa hyvin, mutta sen jälkeen pitää voidella hyvin ettei pinta kuivuu.


    • Anonyymi

      Jokin parturin suosittelema shamppoo auttoi aika hyvin, mutta ei täysin.
      Noin 30 vuotta sitten.
      Mutta kun siirryin kasvisruokavalioon, niin vaiva katosi ihan kuukaudessa, eikä ole tullut takaisin.
      Olen edelleen kasvisruokavaliolla ja voin hyvin.

      Keski-ikäinen vegaani

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe