Gal. 2:15-21 (osa 5)

VAIN USKO KRISTUKSEEN TEKEE VANHURSKAAKSI

2:15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
---
Juutalaiset pitivät muita kansoja ”pakanasyntisinä” (j.15).
Juutalaisille oli uskottu Jumalan Sana, laki ja lupaukset (Room. 3:1-2).
Mutta Jumalan edessä ei kuitenkaan ole eroa juutalaisten ja pakanoiden välillä; Jumalan luokse on vain yksi ainoa tie, joka on kaikille sama.

”Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät” (Katekismus).

”Kirkasta, oi Kristus, meille ristinuhri Golgatan,
josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan.
Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä.”
(Virsi 301:1)
-----
Kysymyksiä:
1) Mitä vanhurskaus-sanalla tarkoitetaan (j. 16,17,21)?
2)Mitä taas liha-sanalla (j. 15) ?
3)Mistä tiedät, että olet vanhurskas? Millainen on vanhurskas ihminen?

14

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei muuta

---

• Muukalainen.

Et laita linkkiä ko. Raamatun kohtaan.

• Trubaduuri

Kuitenkin tiedetään jotta vanhurskaita ihmisiä on ollut maa pullollaan jo ennen Kristusta, joten ei tuo nyt oikein sovi ihmiskunnan historiaan, meinaan tuo Paav. yksi kirje. Vanhurskaat ihmiset ovat olleet erityisen tunnettuja ja näkyviä oikeudenmukaisuudestaan ja hyvistä teoistaan uskonsa lisäksi, ja heillä on ollut rauhaan ja sopuisuuteen taipuva mieli sekä suuri rakastava sydän. Ja näin ollen, tuo on sama myös tänään, ja huomennnakin se on siten vielä oleva.

Toki Paavalillakin oli tarve selittää asioita ja ilmiöitä niin kuin yleensä meillä ihmisillä on tapana. Mutta en kyllä näe jotta hänellä olisi joku erityisoikeus mennä lausunnoissaan pidemmälle
      kuin taivaallisen Isän profeetat ja/tai palvelijat
      ja/tai Luojalle uskolliset ihmiset. Sillä tav. kuoleva hänkin vain oli, ja usein vielä väärässä omissa pohdinnoissaan ja tulkinnoissaan. Koska,
      juuri liha oli ongelma Paavalille, sen voi huomata hänen monista kirjoituksistaan. Hän näemmä tuskaili jatkuvasti lihan syönnin ja lihan himon tiimoilla sekä puhtaan nautiskelun kieppeillä ynnä vielä jopa naisiin kohdistuvan suora himo oli hänessä lujasti kiinne. Askeesista tulikin sitten hänelle se lopullinen voittaja, selättäjä, vaikka itse ihmisen oma usko olisi tuohonkin pitänyt riittää, juuri niin kuin se monelle riittää. Ja monet myös muistavat tänäänkin, että hän joka paljon rakastaa ja osaa rakastaa, saa paljon myös anteeksi, ja juuri siksi ei tarvitse huolehtia kaikista asioista erikseen pilkuntarkasti, vaan voi keskittyä itse olennaisinpaan, eli oman uskon ja lähimmäistensä huoltamiseen ja hoivaamiseen.

Tässä oli tälläinen kovin epäsuora ja lyhykäinen vastaus kaikkiin kolmeen kohtaan. Toivottavasti saat jotakin irti siitä.

• Joskus olen kirjoituksiasi kastepalstalla silmäillyt.

• Trubaduuri
        Grownup kirjoitti:

Joskus olen kirjoituksiasi kastepalstalla silmäillyt.

En vaikuta kuin pelkällä läsnäolollani täällä ja
        muutamilla riveillä tekstiä, sekä vähän muualla ihmiselämässä muutamilla sanoillani. En siis tee töitä kenenkään muun lukuun tai kenenkään hyväksi, paitsi ihmiskunnan Luojan, taivaallisen Isän, ja tietenkin myös itseni hyväksi leipää hankin töitä tekemällä, mutta en saarnaamalla.

• m. 12

"Toki Paavalillakin oli tarve selittää asioita ja ilmiöitä niin kuin yleensä meillä ihmisillä on tapana. Mutta en kyllä näe jotta hänellä olisi joku erityisoikeus mennä lausunnoissaan pidemmälle
        ja/tai Luojalle uskolliset ihmiset. Sillä tav. kuoleva hänkin vain oli, ja usein vielä väärässä omissa pohdinnoissaan ja tulkinnoissaan. Koska,
        juuri liha oli ongelma Paavalille, sen voi huomata hänen monista kirjoituksistaan. Hän näemmä tuskaili jatkuvasti lihan syönnin ja lihan himon tiimoilla sekä puhtaan nautiskelun kieppeillä ynnä vielä jopa naisiin kohdistuvan suora himo oli hänessä lujasti kiinne. Askeesista tulikin sitten hänelle se lopullinen voittaja, selättäjä, vaikka itse ihmisen oma usko olisi tuohonkin pitänyt riittää, juuri niin kuin se monelle riittää."

Kyllä kirjoituksesi osoittaa, että vielä tiedä niinkuin tulisi tietää. Ei Paavali ole ristiriidassa Vanhan Liiton vanhurskaitten ja opettamansa evankeliumin uskon vanhurskauden kanssa. Vanhurskauttaminen Kristuksessa on koko raamatun päämäärä, jota kohti on kuljettu alusta asti.

Ei Paavalille ollut liha sen ´kummempi ongelma kuin sinulle tai minullekaan, hän vain opetti yleispätevästi meidän kaikkien lihallisuuden todellisuudesta, koska oli rehellinen Jumalan palvelija.

Ihmettelen kuinka helposti kyseenalaistat itse raamatun totuuden?!

• Trubaduuri:"

Kuitenkin tiedetään jotta vanhurskaita ihmisiä on ollut maa pullollaan jo ennen Kristusta, joten ei tuo nyt oikein sovi ihmiskunnan historiaan, meinaan tuo Paav. yksi kirje. Vanhurskaat ihmiset ovat olleet erityisen tunnettuja ja näkyviä oikeudenmukaisuudestaan ja hyvistä teoistaan uskonsa lisäksi,..."
        ---
        Martti Luther kipuli myös näiden kysymysten edessä: Miten ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi, miten päästä Hänen yhteyteensä, miten tulla oikeamieliseksi ja vanhurskaaksi?
        Myös meitä nämä kysymykset mietityttävät ja saattavat ahdistaa.

Luther mainitsee galatalaiskirjeen selityksessä neljänlaisesta vanhurskaudesta:
        (Lainaan Sanansaattaja-lehdessä ollutta artikkelia v.-84/Pentti Heikkilä)
        1) YHTEISKUNNALLINEN VANHURSKAUS on sitä, että pyrimme elämään kunniallisina kansalaisina..
        -On kuitenkin eri asia kelvata Jumalalle kuin kelvata ihmisille.

2)SEREMONIALLINEN VANHURSKAUS on sitä, että tietyt seremoniat suoritettuaan tulee vanhurskaaksi. Tällaisia seremonioita on määrätty Vanhassa Testamentissa juutalaisille.

3)OMAVANHURSKAUS Jumalan edessä syntyy siitä kuvitelmasta, että ihminen on täyttänyt kymmenen käskyn lait- vaikka Jumalan lain tehtävä varsinaisesti on murskata tämä luulo ja tehdä ihminen syntiseksi.

4.YLEINEN VANHURSKAUTTAMINEN
        Luther: ”Kristus omaksuttuaan ihmisluonnon tuli kerran ajassa, poisti lain kaikkine seurauksineen ja kuolemallaan vapautti koko ihmissuvun synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta”
        2. Kor. 5:19:ssa Paavali sanoo saman asian: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan.”
        Tuo ”ei lukenut” tarkoittaa vanhurskauttamista.

• Trubaduuri
        Tapio522 kirjoitti:

Trubaduuri:"

Kuitenkin tiedetään jotta vanhurskaita ihmisiä on ollut maa pullollaan jo ennen Kristusta, joten ei tuo nyt oikein sovi ihmiskunnan historiaan, meinaan tuo Paav. yksi kirje. Vanhurskaat ihmiset ovat olleet erityisen tunnettuja ja näkyviä oikeudenmukaisuudestaan ja hyvistä teoistaan uskonsa lisäksi,..."
        ---
        Martti Luther kipuli myös näiden kysymysten edessä: Miten ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi, miten päästä Hänen yhteyteensä, miten tulla oikeamieliseksi ja vanhurskaaksi?
        Myös meitä nämä kysymykset mietityttävät ja saattavat ahdistaa.

Luther mainitsee galatalaiskirjeen selityksessä neljänlaisesta vanhurskaudesta:
        (Lainaan Sanansaattaja-lehdessä ollutta artikkelia v.-84/Pentti Heikkilä)
        1) YHTEISKUNNALLINEN VANHURSKAUS on sitä, että pyrimme elämään kunniallisina kansalaisina..
        -On kuitenkin eri asia kelvata Jumalalle kuin kelvata ihmisille.

2)SEREMONIALLINEN VANHURSKAUS on sitä, että tietyt seremoniat suoritettuaan tulee vanhurskaaksi. Tällaisia seremonioita on määrätty Vanhassa Testamentissa juutalaisille.

3)OMAVANHURSKAUS Jumalan edessä syntyy siitä kuvitelmasta, että ihminen on täyttänyt kymmenen käskyn lait- vaikka Jumalan lain tehtävä varsinaisesti on murskata tämä luulo ja tehdä ihminen syntiseksi.

4.YLEINEN VANHURSKAUTTAMINEN
        Luther: ”Kristus omaksuttuaan ihmisluonnon tuli kerran ajassa, poisti lain kaikkine seurauksineen ja kuolemallaan vapautti koko ihmissuvun synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta”
        2. Kor. 5:19:ssa Paavali sanoo saman asian: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan.”
        Tuo ”ei lukenut” tarkoittaa vanhurskauttamista.

Täytyy muistaa olla syrjäyttämättä näitä ihmisiä jotka ovat eläneet jo ennen Kristusta, ja täytyy myös muistaa pitää heidänkin puolia, jottei heitäkään unohdettaisi ja heidän uskoa ja tekojaan pidettäisi halpana nykyisten ihmisten keskuudessa. Sillä kyllähän ihmisen Poika, Kristuskin tunnisti heidän vanhurskautensa, vaikkei siitä erikseen melua pitänyt. Ja siksi toiseksi, kyllä Luoja, taivaallinen Isä itse antaa tiettäväksi jokaisen uskon ja sydämen tolan, ja näin tehden Hän samalla kertoo vanhurskaudenkin tolan. Joten ei siitä tarvitse huolta kenenkään erikseen kantaa. Sillä uskohan juuri edellyttää meiltä itse kultakin lujaa luottamista Luojaamme kohtaan, siksi emme saa edes puheissamme ilmaista epäluottamusta Häntä kohtaan. Koska se on huonoa esimerkkiä sekin, ja sitähän juuri Paavalikin teki. Hän tuskaili ja epäröi itse selvyyksien edessä monasti.
        Eikä suostunut olemaan oikeamielisesti vanhurskas vaan yritti taituroida pelkillä sanoilla. Ja sanathan eivät tee kenestäkään vanhurskasta!

Muistutan myös tässä samalla, ettei Luoja heitä kenenkään ihmisen saamiin "haavoihin" suolaa ja pippuria, vaan senkin tekee ihminen ihan itse, kieltäytymällä parantavasta palsamista. Jota kuitenkaan ei sitten vanhurskas ihminen tee, vaan ottaa nöyränä vastaan kaiken avun jota tarjotaan.

• Trubaduuri
        m. 12 kirjoitti:

"Toki Paavalillakin oli tarve selittää asioita ja ilmiöitä niin kuin yleensä meillä ihmisillä on tapana. Mutta en kyllä näe jotta hänellä olisi joku erityisoikeus mennä lausunnoissaan pidemmälle
        juuri liha oli ongelma Paavalille, sen voi huomata hänen monista kirjoituksistaan. Hän näemmä tuskaili jatkuvasti lihan syönnin ja lihan himon tiimoilla sekä puhtaan nautiskelun kieppeillä ynnä vielä jopa naisiin kohdistuvan suora himo oli hänessä lujasti kiinne. Askeesista tulikin sitten hänelle se lopullinen voittaja, selättäjä, vaikka itse ihmisen oma usko olisi tuohonkin pitänyt riittää, juuri niin kuin se monelle riittää."

Kyllä kirjoituksesi osoittaa, että vielä tiedä niinkuin tulisi tietää. Ei Paavali ole ristiriidassa Vanhan Liiton vanhurskaitten ja opettamansa evankeliumin uskon vanhurskauden kanssa. Vanhurskauttaminen Kristuksessa on koko raamatun päämäärä, jota kohti on kuljettu alusta asti.

Ei Paavalille ollut liha sen ´kummempi ongelma kuin sinulle tai minullekaan, hän vain opetti yleispätevästi meidän kaikkien lihallisuuden todellisuudesta, koska oli rehellinen Jumalan palvelija.

Ihmettelen kuinka helposti kyseenalaistat itse raamatun totuuden?!

Et sinäkään voi edellyttää sen enenpää minulta, kuin sitä jota edellytät Paavalilta. Joten, mieti aina huolella jo ennen, ennen kuin vastaat.

Ja itse asiasta sitten lyhyesti.
        Minä esitin sanaa totuudesta juuri samalla tavalla kuten Paavalikin aikoinaan teki.
        Mutta en unohtanut Kristusta enkä taivaallista Isää siten tehdessäni. Ja kyllä minäkin olen, enkä vaivu maan alle, enkä mene piiloon vain siksi, ettei joku kestä sanojani. Ja se uuttera tutkimus työ jota olen tehnyt raamatun tiimoilta ja itse Sanan tiimoilta antaa minulle sanomisen valtaa, ja siksi sanoinkin siten kuin sanoin. Katsos Kristus on minulle oikea esikuva kaikessa, eikä suinkaan Paavali tai joku häneen uskova ihminen.

Raamatun totuus on: "Luoja, taivaallinen Isä on"
        Ja tuosta Kristus todisti omilla sanoillaan ja
        opetti Isän tuntemusta ihmisille, sekä taivasten valtakunnan läsnäoloa ihmisten sydämissä. .. Etkö tiennyt tuota?

• vastaan totuutta
        Trubaduuri kirjoitti:

Täytyy muistaa olla syrjäyttämättä näitä ihmisiä jotka ovat eläneet jo ennen Kristusta, ja täytyy myös muistaa pitää heidänkin puolia, jottei heitäkään unohdettaisi ja heidän uskoa ja tekojaan pidettäisi halpana nykyisten ihmisten keskuudessa. Sillä kyllähän ihmisen Poika, Kristuskin tunnisti heidän vanhurskautensa, vaikkei siitä erikseen melua pitänyt. Ja siksi toiseksi, kyllä Luoja, taivaallinen Isä itse antaa tiettäväksi jokaisen uskon ja sydämen tolan, ja näin tehden Hän samalla kertoo vanhurskaudenkin tolan. Joten ei siitä tarvitse huolta kenenkään erikseen kantaa. Sillä uskohan juuri edellyttää meiltä itse kultakin lujaa luottamista Luojaamme kohtaan, siksi emme saa edes puheissamme ilmaista epäluottamusta Häntä kohtaan. Koska se on huonoa esimerkkiä sekin, ja sitähän juuri Paavalikin teki. Hän tuskaili ja epäröi itse selvyyksien edessä monasti.
        Eikä suostunut olemaan oikeamielisesti vanhurskas vaan yritti taituroida pelkillä sanoilla. Ja sanathan eivät tee kenestäkään vanhurskasta!

Muistutan myös tässä samalla, ettei Luoja heitä kenenkään ihmisen saamiin "haavoihin" suolaa ja pippuria, vaan senkin tekee ihminen ihan itse, kieltäytymällä parantavasta palsamista. Jota kuitenkaan ei sitten vanhurskas ihminen tee, vaan ottaa nöyränä vastaan kaiken avun jota tarjotaan.

vaikka sitä on täällä hänellekin tarjottu.

• vastaan totuutta kirjoitti:

Paavali itsekin oli käynyt vanhurskaasta;
        Filipp. 3:2-11:
        3:2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
        3:3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
        3:4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
        3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
        3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        3:7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
        3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
        3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
        3:11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
        ----
        Paavalilla oli paljon kerskaamista lihan puolesta.
        Silti Paavalinkin oli tunnustettava, vaikka hän oli nuhteeton lain vanhurskauteen nähden (Filipp. 3:6), että hän on syntinen ihminen ja tarvitsee Vapahtajaa.

Kenestähän Paavali käyttää nimitystä "koirat" (ovat pahoja työntekijöitä ja pilalleleikattuja) (Filipp. 3:2)?
        Minkä tähden?

• Trubaduuri
        vastaan totuutta kirjoitti:

Raamatun totuus on: "Luoja, taivaallinen Isä on!"
        Isästä ihmisen Poika, Kristuskin todisti useaan eri kertaan ja julisti ilosanomaa ihmisille Hänen valtakunnastaan, sekä opetti ihmsille oikean Isän tuntemusta että myös yhden ainuan rukouksen, jonka avulla voi itse kukin tavallinen uskova ihminen lähestyä taivaan Isää (syödä elämän puusta), joka sitten antaakin oikein uskoneelle ihmiselle ymmärrystä ja viisautta niin paljon, ettei tämän ihmisen tarvitse kysellä enää tyhmiä ja turhia toisilta ihmisiltä.

• Trubaduuri kirjoitti:

Raamatun totuus on: "Luoja, taivaallinen Isä on!"
        Isästä ihmisen Poika, Kristuskin todisti useaan eri kertaan ja julisti ilosanomaa ihmisille Hänen valtakunnastaan, sekä opetti ihmsille oikean Isän tuntemusta että myös yhden ainuan rukouksen, jonka avulla voi itse kukin tavallinen uskova ihminen lähestyä taivaan Isää (syödä elämän puusta), joka sitten antaakin oikein uskoneelle ihmiselle ymmärrystä ja viisautta niin paljon, ettei tämän ihmisen tarvitse kysellä enää tyhmiä ja turhia toisilta ihmisiltä.

Rienaajalle ja ivaajalle!
        Trubaduuri: " ...oikein uskoneelle ihmiselle ymmärrystä ja viisautta niin paljon, ettei tämän ihmisen tarvitse kysellä enää tyhmiä ja turhia toisilta ihmisiltä".
        ---
        Mielestäni kannattaisi kysellä enemmänkin....
        Saattaa olla, että pilkkaajiakin on täällä, mutta ainakin minun tarkoitus on saada aikaan keskustelua kysymyksilläni, pyytää kommentteja teiltä jne...
        Hyvä keskustelu on vuorovaikutusta; kysellään siis puolin ja toisin ja vastaillaan myös, jos on aihetta.

Tärkeätä olisi oppia lisää Jumalan Sanasta ja toinen toisiltamme.
        Kehoittaahan Raamattu: "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol 3:16).

Eivät oikeat kristityt varmasti pilkkaa ketään, vaan siunaavat lähimmäisiään ja kunnioittavat toinen toisiaan.

• Trubaduuri
        Tapio522 kirjoitti:

Rienaajalle ja ivaajalle!
        Trubaduuri: " ...oikein uskoneelle ihmiselle ymmärrystä ja viisautta niin paljon, ettei tämän ihmisen tarvitse kysellä enää tyhmiä ja turhia toisilta ihmisiltä".
        ---
        Mielestäni kannattaisi kysellä enemmänkin....
        Saattaa olla, että pilkkaajiakin on täällä, mutta ainakin minun tarkoitus on saada aikaan keskustelua kysymyksilläni, pyytää kommentteja teiltä jne...
        Hyvä keskustelu on vuorovaikutusta; kysellään siis puolin ja toisin ja vastaillaan myös, jos on aihetta.

Tärkeätä olisi oppia lisää Jumalan Sanasta ja toinen toisiltamme.
        Kehoittaahan Raamattu: "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol 3:16).

Eivät oikeat kristityt varmasti pilkkaa ketään, vaan siunaavat lähimmäisiään ja kunnioittavat toinen toisiaan.

On vaarana kuitenkin itse kunkin liioilla kyselyillään mennä merta edemmäs kalaan, ja se ei ole Kristuksen opetuksien tarkoitus, vaan niitä vastaan. Siksi hän opettaakin ihmisille suoran tien taivaallisen Isän eteen. Ja se on erityisesti minun mieleinen asia ja tapa opettaa. Keskustelu onkin sitten toinen juttu. Jota eritoten ihminen tarvitsee vain itsensä vuoksi, sekin on hyvä tunnustaa itse kunkin ajoissa. Ja siksi me ihmiset keskustelemme, kun Luoja, taivaallinen Isä on siihen mahdollisuuden suonut ja sanat sitä varten antanut. Iloitkaamme siitäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe