Tästä luin jotain vanhaa keskustelua, mutta edelleen on epäselvää.
Kuinka helposti lääkkeeseen jää koukkuun, ja mikä voi olla tappava annos?
Saako tätä ostettua alaikäinen apteekista ilman reseptiä tai mitään muutakaan särkylääkettä?
Kiitos.
paracetamol 500mg
59
26979
Vastaukset
- ei jää koukkuun
sen enempää kuin tikkukaramelliin. Jos jää, riippuvuus on psyykkistä eikä fyysistä.
Apteekista voi ostaa 10 kpl pakkauksen 500 mg:n parasetamolivalmistetta, kuka tahansa. Tappavaan annokseen tarvitaan iso määrä tabletteja, mutta ne eivät tapa heti vaan pitkällä ja tuskallisella viiveellä.
Myös ipuprofeiinivalmisteet (Burana, Ibumax jne) ovat turvallisia ja hyvin siedettyjä kipulääkkeitä. Niitäkin voi ostaa kerralla 10 kpl 400 mg:n tai 20 kpl 200 mg:n kapseleita.- höynät
Sivuvaikutuksia "taudi... kirjoitti:
perustelevat mielipiteitään toisten höynien mielipiteillä, eli kommenttisi arvo on nolla.
- EI jää
koukkuun, PANACOD onkin sitten jo toinen juttu, siinä kun on parasetamolin lisäksi vaikuttavana aineena kodeiini.
Panacod on reseptilääke.
Reseptivapaita särkylääkkeitä on apteekissa pilvin pimein eikä siellä mitään henkilöllisyyspapereita kysytä.
Käyhän vaikka Yliopiston Apteekin nettisivuilla ja tutustu siellä itse särkylääkkeisiin.
Parasetamolia ei saa nauttia yli 4 g/vuorokaudessa! - että,
itsemurhakanditaatti vetää annoksen parasetamolia ja selviää. Sitten parin päivän päästä maksa sanoo: POKS!
- noppeliko
harmittaa kun maallikoille tyrkytetään kuvaa,etteä Paracetamoli on täysin turvallinen.Onhan astmaatikoille jne. parempi kuin tulehduskipuääkkeet
- sentään
noppeliko kirjoitti:
harmittaa kun maallikoille tyrkytetään kuvaa,etteä Paracetamoli on täysin turvallinen.Onhan astmaatikoille jne. parempi kuin tulehduskipuääkkeet
Parasetamoli on turvallinen lääke OHJEEN MUKAAN KÄYTETTYNÄ. Myös perunan yliannostuksesta voi tulla vaikeuksia. Saati muiden lääkkeiden.
Sitäpaitsi tuo maksa-poks-tarina on osin urbaanilegendaa. Parasetamolin yliannostus on hoidettavissa, ja useimmat yliannostuksen ottajat myös tietävät tämän. Tavallinen käyttäjä ei ota yliannosta.
- ritul
Paracetamol 500 mg on hyvä kuume ja kipulääke, joka soveltuu hyvin myös astmapotilaalle.Kun et
ylitä suositeltua annosta ilman läälärinlupaa. Nopeamman vaikutuksen saat jos ostat poretabletteina ja liuotat sen ensin veteen. Minulla oli aivoverevuoto ja sain vain tätä lääkettä pääkipuun. Hyvälääke.- ritul
panacor on aivan eri valmiste, reseptillä.
ibumax on eri juttu, voi aiheuttaa vatsaongelmia, kysy lääkäriltäsi jos pitempään aiot ottaa.
Burana ei sovi kaikissa sairauksissa, esim. ei missään tapauksessa jos on myyräkuume. Kannattaa selvittää taustat ennenkun alat popsia Buranaa, esim astmaatikolle ei sovi, paracetamoli on turvallinen - ketjun aloittaja
Eilen söin lähemmäs 20 tablettia vuorokauden sisällä. Joka kerta ainakin kolme kerralla. Millasessa kunnossa luulette maksan olevan? :s
Tosi vaarallista?
Oireina oli huonoaoloa, oksettamista, ruokahaluttomuutta ja epätodellisuuden tuntoa.. - en ottaisi noin paljon
ketjun aloittaja kirjoitti:
Eilen söin lähemmäs 20 tablettia vuorokauden sisällä. Joka kerta ainakin kolme kerralla. Millasessa kunnossa luulette maksan olevan? :s
Tosi vaarallista?
Oireina oli huonoaoloa, oksettamista, ruokahaluttomuutta ja epätodellisuuden tuntoa..Itse ottaisin korkeintaan kahdeksan (500 mg:n tablettia) vuorokaudessa eli kaksi kuuden tunnin välein. Jos tämä ei auta, olisi mielestäni vaihdettava lääkettä tuhdinpaan. Käyhän juttelemassa lääkärisi kanssa.
- esim. tuosta
ketjun aloittaja kirjoitti:
Tosi vaarallista?
Oireina oli huonoaoloa, oksettamista, ruokahaluttomuutta ja epätodellisuuden tuntoa..5. Parasetamolimyrkytys
Maksatoksinen parasetamoli annos on yli 150 mg/kg, mutta pienemmätkin annokset voivat vaurioittaa maksaa. Asetyylikysteiini on parasetamolimyrkytysten ensisijainen antidootti. Parasetamoli metaboloituu normaalisti maksassa glukuronidi- ja sulfaattikunjugaateiksi, myrkytyksen yhteydessä nämä metaboliareitit kyllästyvät, ja parasetamolista muodostuu toksinen välituote, jonka kuitenkin glutationi inaktivoi. Glutationi varastojen loppuessa reaktiivinen metaboliitti kertyy maksaan aiheuttaen solujen tuhoutumista. Asetyylikysteiini lisää maksan glutationivarastoja. Riittävän aikaisin aloitetulla asetyylikysteiini-infuusiolla voidaan estää maksavaurion syntyminen. Tämän on havaittu vähentävän kuolleisuutta myös siinä vaiheessa kun maksavaurio on jo syntynyt. Hoito on syytä aloittaa, jos potilas tulee hoitoon 8- 24 h myrkytyksestä jaannos on yli 150 mg/kg. Asetyylikysteiini aiheuttaa joskus anafylakstisia reaktiota, ihon punoitusta, bronkusobstruktiota, hypotensiota. Antihistamiinisuojassa hoitoa voidaan usein jatkaa.
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/011101.htm - ritul
Tiesitkö. parasetamoli ei sovi käytettäväksi alkoholin kanssa.
- koukkuun
Paracetamolin auttava annos meikäläisellä on 1000 mg eli 2 x 500 mg tablettia. Sitä annosta en ylitä enkä ota toista annosta 6 tuntiin. Ei siihen koukkuun jää, koska ei aiheuta euforiaa. Panacodiin (paracetamol kodeiini) voi jäädä koukkuu. Siihenkään ei jää koukkuun, jollei lisää annosta.
- joo.
Vahingoittaahan mä itseäni tahdoin kun otin noin monta. Mutta nyt haluaisin tietää oliko toi edes vaarallista? Lääkkeet ei tehoa näköjään enää.
- toi olla vaarallista
joo. kirjoitti:
Vahingoittaahan mä itseäni tahdoin kun otin noin monta. Mutta nyt haluaisin tietää oliko toi edes vaarallista? Lääkkeet ei tehoa näköjään enää.
kun viime juhannuksena otin pullollisen kossua ja seuraavana päivänä oksensin ja ripuloin. Oli hiton hoippuva olo ja päätä särki. Olikohan se vaarallista?
Sori vaan, mut et sä ihan kuolemankielissä taida olla kun täällä asiaa kyselet. - farkku
joo. kirjoitti:
jos otit 20 kpl 500 mg parasetamolitabletteja, annoksesi oli 10 grammaa. 6 grammaa on reilustikin riittävä tuhoamaan maksan. Sehän ei käy tunnissa, kahdessa, eikä välttämättä edes päivässä. Antidoottihoitokin auttaa vain, jos se aloitetaan 24 tunnin kuluessa yliannoksesta. Maksa sanoo itsensä irti muutaman päivän kuluessa. Ainoa mahdollisesti auttava asia siinä vaiheessa on maksansiirto. Ja sen maksanhan sinä viet sitten joltain viattomalta ihmiseltä, joka on jo kauan sitä jonossa odottanut, hän varmaan kiittää sinua runsain sydämin.
- Potkulauta
farkku kirjoitti:
jos otit 20 kpl 500 mg parasetamolitabletteja, annoksesi oli 10 grammaa. 6 grammaa on reilustikin riittävä tuhoamaan maksan. Sehän ei käy tunnissa, kahdessa, eikä välttämättä edes päivässä. Antidoottihoitokin auttaa vain, jos se aloitetaan 24 tunnin kuluessa yliannoksesta. Maksa sanoo itsensä irti muutaman päivän kuluessa. Ainoa mahdollisesti auttava asia siinä vaiheessa on maksansiirto. Ja sen maksanhan sinä viet sitten joltain viattomalta ihmiseltä, joka on jo kauan sitä jonossa odottanut, hän varmaan kiittää sinua runsain sydämin.
Panadol on ns käsikauppalaääke, jota voi ostaa apteekista lapsetkin. On aivan turhaa pelotella maksanpoksahtamisilla potilaita, jotka saavat ko lääkkeestä avun.
- luehan
Potkulauta kirjoitti:
Panadol on ns käsikauppalaääke, jota voi ostaa apteekista lapsetkin. On aivan turhaa pelotella maksanpoksahtamisilla potilaita, jotka saavat ko lääkkeestä avun.
tuo nimimerkki "farkkun" viesti, täyttä asiatietoa!
Kukaan EI ole pelotellut ketään lääkkeestä apua hakevaa ja saavaa mistään, mutta kyselijä ON ottanut yliannostuksen ja kuten täällä on usein todettu, niin parasetamolia EI saa ottaa yli 4 gr vuorokaudessa!
Maksaoireet eivät tule heti, siinähän se onkin, vaan parin vuorokauden kuluttua ja sitten onkin jo myöhäistä hoitaa asiaa, maksa on tuhoutunut, sille ei sitten enää mahda mitään.
20 kpl 500 mg parasetamolia, laskehan itse paljolko se tekee grammoissa, toteat että yliannostushan siinä on tapahtunut.
Vaikka olisi kuinka käsikauppalääke, niin rajansa sillä annoksellakin, koskee toki muitakin, niin resepti kuin ei-reseptivapaita lääkkeitä. Ei niitä ohjeita sinne pakkaukseen ihan huvin vuoksi ole laitettu.
Se on kumma juttu, parasetamolia pidetään NIIN kovin turvallisena, se kun on ns. vatsaystävällinen, ei ärsytä vatsaa kuten esim. ibuprofeiini tms., MUTTA unohdetaan sitten mainita sen maksatoksisuudesta.
Itse olen seurannut sivusta miten tuskallista on menehtyä parasetamolin yliannostukseen.
t.sh - joo.
luehan kirjoitti:
tuo nimimerkki "farkkun" viesti, täyttä asiatietoa!
Kukaan EI ole pelotellut ketään lääkkeestä apua hakevaa ja saavaa mistään, mutta kyselijä ON ottanut yliannostuksen ja kuten täällä on usein todettu, niin parasetamolia EI saa ottaa yli 4 gr vuorokaudessa!
Maksaoireet eivät tule heti, siinähän se onkin, vaan parin vuorokauden kuluttua ja sitten onkin jo myöhäistä hoitaa asiaa, maksa on tuhoutunut, sille ei sitten enää mahda mitään.
20 kpl 500 mg parasetamolia, laskehan itse paljolko se tekee grammoissa, toteat että yliannostushan siinä on tapahtunut.
Vaikka olisi kuinka käsikauppalääke, niin rajansa sillä annoksellakin, koskee toki muitakin, niin resepti kuin ei-reseptivapaita lääkkeitä. Ei niitä ohjeita sinne pakkaukseen ihan huvin vuoksi ole laitettu.
Se on kumma juttu, parasetamolia pidetään NIIN kovin turvallisena, se kun on ns. vatsaystävällinen, ei ärsytä vatsaa kuten esim. ibuprofeiini tms., MUTTA unohdetaan sitten mainita sen maksatoksisuudesta.
Itse olen seurannut sivusta miten tuskallista on menehtyä parasetamolin yliannostukseen.
t.shMistä sen huomaa että on menehtymässä tähä lääkkeeseen, mitkä on oireena?
Ostin taas tänään, kaksi pakettia, söin toisesta 10 kerralla.
Alko todellakin pelottamaan. - toivon
joo. kirjoitti:
Mistä sen huomaa että on menehtymässä tähä lääkkeeseen, mitkä on oireena?
Ostin taas tänään, kaksi pakettia, söin toisesta 10 kerralla.
Alko todellakin pelottamaan.mukaan ei ole.
Miks ihmeessä otat yliannostusta lääkkeestä jonka tiedetään tuhoavan maksaa?
Haluatko kenties kuolla, tehdä suicidin?
Jos niin haluat (tosin toivon ettet sitä halua), niin älä ihmeessä sitä yritä parasetamolilla.
Jos kirjoituksesi ovat tosia, niin olet kaiketi sitten päättänyt että haluat pois täältä maailmasta.
Sinuna hakisin APUA!
Sitä ei hevin huomaa, muutaman vuorokauden kuluttua vasta.
Itse en enää henk.kohtaisesti viitsi vastata kysymyksiisi, koska sinulle on varsin hyvin tehty selväksi miten vaarallinen lääke parasetamol on YLIANNOKSILLA ja sinä vain otat niitä, haet uusia pakkauksia lääkkeitä jne.
Suosittelen sinua hakemaan apua tilanteeseesi, tuskin sinä niitä huvin vuoksi nautit, sillä niistähän ei saa mitään euforiaa tms. Niiden yliannoksilla vain tuhoaa maksansa.
Miksi haluat niin tehdä? Kysypä itseltäsi sitä.
JOS sinua todellakin pelottaa niin hae ihmeessä sitä apua ja lakkaa ostelemasta ja ottamasta niitä tuollaisilla annoksilla!
Kävitkä kahdessa eri apteekissa vai kahdesti samassa apteekissa?????
Eli söit toisen pakkauksen lääkkeet kerralla, mitä aioit tehdä sille toiselle pakkaukselle? Sinuna hävittäisin sen.
Valitettavasti kirjoituksesi alkavat tuntua provoilta, anteeksi nyt vain. Sinulle on kerrottu faktat ja jatkat (??!!) vain samalla tavalla....
Jos sinulla on noin kova kuolemankaipuu, niin hae ihmeessä ammattiapua!
t.sh - joo.
toivon kirjoitti:
mukaan ei ole.
Miks ihmeessä otat yliannostusta lääkkeestä jonka tiedetään tuhoavan maksaa?
Haluatko kenties kuolla, tehdä suicidin?
Jos niin haluat (tosin toivon ettet sitä halua), niin älä ihmeessä sitä yritä parasetamolilla.
Jos kirjoituksesi ovat tosia, niin olet kaiketi sitten päättänyt että haluat pois täältä maailmasta.
Sinuna hakisin APUA!
Sitä ei hevin huomaa, muutaman vuorokauden kuluttua vasta.
Itse en enää henk.kohtaisesti viitsi vastata kysymyksiisi, koska sinulle on varsin hyvin tehty selväksi miten vaarallinen lääke parasetamol on YLIANNOKSILLA ja sinä vain otat niitä, haet uusia pakkauksia lääkkeitä jne.
Suosittelen sinua hakemaan apua tilanteeseesi, tuskin sinä niitä huvin vuoksi nautit, sillä niistähän ei saa mitään euforiaa tms. Niiden yliannoksilla vain tuhoaa maksansa.
Miksi haluat niin tehdä? Kysypä itseltäsi sitä.
JOS sinua todellakin pelottaa niin hae ihmeessä sitä apua ja lakkaa ostelemasta ja ottamasta niitä tuollaisilla annoksilla!
Kävitkä kahdessa eri apteekissa vai kahdesti samassa apteekissa?????
Eli söit toisen pakkauksen lääkkeet kerralla, mitä aioit tehdä sille toiselle pakkaukselle? Sinuna hävittäisin sen.
Valitettavasti kirjoituksesi alkavat tuntua provoilta, anteeksi nyt vain. Sinulle on kerrottu faktat ja jatkat (??!!) vain samalla tavalla....
Jos sinulla on noin kova kuolemankaipuu, niin hae ihmeessä ammattiapua!
t.shEi todellakaan. En tuhlais siihen aikaani. Käyn kaikenmaailman psykiatreil jne ja syön masennuslääkkeitä, mutta kun en vaan jaksa enää. Enkä mä nyt jaksa alkaa miettimään miten muutenkaa tappaisin itteeni, noi nyt oli vaan ainoit mitä meillä kotona oli, joten jatkoin käyttöä.
Kävin siis kahdessa ERI apteekissa, koska ajattelin ettei sieltä toisesta välttämättä saa enää? Lähekkäin kun oli, niin mikäs siinä..
Oikeestaan haluun mun maksan tuhoutuvan, mut toisaalta taas en? - joo.
joo. kirjoitti:
Ei todellakaan. En tuhlais siihen aikaani. Käyn kaikenmaailman psykiatreil jne ja syön masennuslääkkeitä, mutta kun en vaan jaksa enää. Enkä mä nyt jaksa alkaa miettimään miten muutenkaa tappaisin itteeni, noi nyt oli vaan ainoit mitä meillä kotona oli, joten jatkoin käyttöä.
Kävin siis kahdessa ERI apteekissa, koska ajattelin ettei sieltä toisesta välttämättä saa enää? Lähekkäin kun oli, niin mikäs siinä..
Oikeestaan haluun mun maksan tuhoutuvan, mut toisaalta taas en?Toi teksti siltä kuulostaa, niin sattais ehkä johtua iästäni. Oon kuitenkin reippaasti alle täysikänen.
- jos jatkat tuollaisten
joo. kirjoitti:
Ei todellakaan. En tuhlais siihen aikaani. Käyn kaikenmaailman psykiatreil jne ja syön masennuslääkkeitä, mutta kun en vaan jaksa enää. Enkä mä nyt jaksa alkaa miettimään miten muutenkaa tappaisin itteeni, noi nyt oli vaan ainoit mitä meillä kotona oli, joten jatkoin käyttöä.
Oikeestaan haluun mun maksan tuhoutuvan, mut toisaalta taas en?annosten ottoa, maksasi tuhoutuu, vääjäämättä.
Toisaalta haluat maksasi tuhoutuvan, toisaalta et.
LOPETA se parasetamolin yliannosten otto!!
Mitä teet huomatessasi, että olet saanut pysyvän maksavaurioin? Siinä vaiheessa on myöhäistä enää ajatella että "toisaalta taas en".
jos sinulla kerran on hoitotaho niin ota sinne yhteyttä ja jos olet itsetuhoinen, kävele vaikka suoraan päivystykseen ja kerro tilanteesi.
Sinulla on säännöllinen psyykelääkitys, jo se, kuten yleensäkin suurin osa lääkkeistä rasittaa maksaa, ovat ne sitten e-pillereitä tahi mitä tahansa lääkkeitä. Siihen vielä ylimääräiset, isot annokset parasetamolia, ei kuulosta hyvältä.
Kakkua ei oikein voi samalla syödä ja säästää, eli sinun on tehtvä ITSE nyt sitten ratkaisu, haluatko tuhota fyysisen terveytesi vai et, tuolla parasetamolin nappailulla tuhoat sitä, koko ajan.
Kirjoitat suicidista, jaksamattomuudesta jne.
Voin kertoa sinulle, että jos ihminen on päättänyt menehtyä oman käden kautta ja on valinnut siihen parasetamolin, se tie on tuskainen,todella, todella tuskainen ja pitkäkin.
Kerro nyt hyvä ihminen jollekulle tästä olotilastasi, hädästäsi, vaikka omille vanhemmillesi!
Hae APUA ja ota kaikki tarjottu apu vastaan.
ÄLÄ enää pelleile niiden Panadolien kanssa, se saattaa koitua kohtalokkaaksi. Sinulle on kerrottu useassakin viestissä fakta-asiat, eli 4 gr:a EI saa vuorokaudessa ylittää parasetamolin kanssa, ja sinä menit ja nappasit viimeksikin 10 kpl 500 mg:n tabletteja, eli otit kerralla 5 mg!
Ja tätä ennen olet jo ottanut isoja annoksia.
Valitettavasti en pysty auttamaan sinua, niin mielelläni kuin sen tekisinkin, toivon vain että haet itsellesi mitä pikimmiten akuutisti apua!
Ole kiltti, älä enää ota yhden yhtä Panadolia!
Sinulla on varmastikin monia syitä elää, elämäsihän on vasta alussa. Vaikeuksia on ja tulee vastakin, kelläpä ei, mutta niiden ylitse pääsee, jos ei yksin niin sitten auttajan kanssa.
Toivon sydämeni pohjasta että haet apua itsellesi ja lopetat oman kehosi tuhoamisen!
T.yökkö - sellainen
jos jatkat tuollaisten kirjoitti:
annosten ottoa, maksasi tuhoutuu, vääjäämättä.
Mitä teet huomatessasi, että olet saanut pysyvän maksavaurioin? Siinä vaiheessa on myöhäistä enää ajatella että "toisaalta taas en".
jos sinulla kerran on hoitotaho niin ota sinne yhteyttä ja jos olet itsetuhoinen, kävele vaikka suoraan päivystykseen ja kerro tilanteesi.
Sinulla on säännöllinen psyykelääkitys, jo se, kuten yleensäkin suurin osa lääkkeistä rasittaa maksaa, ovat ne sitten e-pillereitä tahi mitä tahansa lääkkeitä. Siihen vielä ylimääräiset, isot annokset parasetamolia, ei kuulosta hyvältä.
Kakkua ei oikein voi samalla syödä ja säästää, eli sinun on tehtvä ITSE nyt sitten ratkaisu, haluatko tuhota fyysisen terveytesi vai et, tuolla parasetamolin nappailulla tuhoat sitä, koko ajan.
Voin kertoa sinulle, että jos ihminen on päättänyt menehtyä oman käden kautta ja on valinnut siihen parasetamolin, se tie on tuskainen,todella, todella tuskainen ja pitkäkin.
Kerro nyt hyvä ihminen jollekulle tästä olotilastasi, hädästäsi, vaikka omille vanhemmillesi!
ÄLÄ enää pelleile niiden Panadolien kanssa, se saattaa koitua kohtalokkaaksi. Sinulle on kerrottu useassakin viestissä fakta-asiat, eli 4 gr:a EI saa vuorokaudessa ylittää parasetamolin kanssa, ja sinä menit ja nappasit viimeksikin 10 kpl 500 mg:n tabletteja, eli otit kerralla 5 mg!
Valitettavasti en pysty auttamaan sinua, niin mielelläni kuin sen tekisinkin, toivon vain että haet itsellesi mitä pikimmiten akuutisti apua!
Sinulla on varmastikin monia syitä elää, elämäsihän on vasta alussa. Vaikeuksia on ja tulee vastakin, kelläpä ei, mutta niiden ylitse pääsee, jos ei yksin niin sitten auttajan kanssa.
Toivon sydämeni pohjasta että haet apua itsellesi ja lopetat oman kehosi tuhoamisen!
T.yökkövaikutelma, että viestiketjun aloittajalta puuttuu ihminen, joka välittää. En usko hänen oikeasti haluavan kuolla, vaan saada huomiota, että hänen ei tarvitsisi tehdä noita typeriä yliannostustemppuja.
Kuljin itse kuin sumussa puoli vuotta, mutta sitten yhtenä aamuna bussissa sain ikäänkuin herätyksen. En mitään uskonnollista tai edes sinne päinkään. Huomasin vain ykskaks mitä olisin menettänyt, jos olisin kuollut. Ihan simppelisti ajatukset vain alkoivat tulvia päähäni. Huomasin miten paljosta olisin jäänyt paitsi, jos olisin kuollut. Se oli samanlainen tunne kuin aikoinaan koulussa, kun äkkiä ymmärtääkin jonkin matemaattisen tehtävän ratkaisun, joka aluksi on tuntunut ylivoimaiselta ratkaista. Ahaa-elämys! - elää tai kuolla
jos jatkat tuollaisten kirjoitti:
annosten ottoa, maksasi tuhoutuu, vääjäämättä.
T.yökköolen seurannut tätä loputonta paracetamol keskustelua ja jos joku haluaa syödä liikaa lääkkeitä siitä vaan vapaasti,en viitsi vaivautua auttamaan ihmisiä jotka pelleilevät,maksa muuten on niin kestävä elin ettei se pienistä hetkahda,eräällä naiskollegalla alkoi maksa oirehtia liiallisen alkon käytön vuoksi oli sairaalassa maksatulehdusten,hepatiittien vuoksi useita kertoja,gamma gt arvot monissa tuhansissa,viimeksi kun olin mukana viemässä sairaalaan asat arvo yli kolmetuhatta ja alat 1956, maksassa ei kuitenkaan vajaatoimintaa,hänellekin on kerrottu ja hän tietää ettei pitäisi ottaa viinaa aina lupaa ja taas ottaa,nyt on ollut kuukausia ilman,sitä lopuksi että valinta on jokaisen oma asia
- öttaa
elää tai kuolla kirjoitti:
olen seurannut tätä loputonta paracetamol keskustelua ja jos joku haluaa syödä liikaa lääkkeitä siitä vaan vapaasti,en viitsi vaivautua auttamaan ihmisiä jotka pelleilevät,maksa muuten on niin kestävä elin ettei se pienistä hetkahda,eräällä naiskollegalla alkoi maksa oirehtia liiallisen alkon käytön vuoksi oli sairaalassa maksatulehdusten,hepatiittien vuoksi useita kertoja,gamma gt arvot monissa tuhansissa,viimeksi kun olin mukana viemässä sairaalaan asat arvo yli kolmetuhatta ja alat 1956, maksassa ei kuitenkaan vajaatoimintaa,hänellekin on kerrottu ja hän tietää ettei pitäisi ottaa viinaa aina lupaa ja taas ottaa,nyt on ollut kuukausia ilman,sitä lopuksi että valinta on jokaisen oma asia
ottaa yhden panacodin,kun särkee päätä,eilen otin mansikkaviiniä pullon uudenvuoden kunniaksi,hyvää uutta vuotta teille kaikille.
- ei turhaa
Potkulauta kirjoitti:
3 g parasetamolia on vielä hyväksyttävä, varo yliannostusta
- mitäh___
ei turhaa kirjoitti:
3 g parasetamolia on vielä hyväksyttävä, varo yliannostusta
The recommended adult single dose of paracetamol is two standard 500 mg tablets. Research shows that the common threshold for liver damage to occur from a single paracetamol overdose is 15 gms (30 tablets) although standard hospital guidelines allow an extra safety margin and assume liver damage could occur at a single overdose of 24 standard tablets or 150 mg/kg body weight, whichever is the smaller
- asfasdafsdf
paracetamol vie multa jännityksen pois.
- farm.
sitten kyllä ihan lume- eli placebo-vaikutus, kas kun parasetamol ei vaikuta jännitystä poistavasti laisinkaan. Vai Panacodiako tarkoitit?
- jarno696967
Paskapuheita. Just äsken söin 4 kpl 400mg ibumaxia. Olkaa minuutti hengittämättä varmemmin kuolette siihen ku jonku särkylääkkeen yliannostukseen.
- eri aineet
Siitä vaan, vetele vaikka enemmänkin. Ibumaxin vaikuttava aine ei ole parasetamolia. Ainoa "myrkkyvaikutus" voi olla vatsavaivat ja pitkässä suuriannoksisessa käytössä vatsahaava.
- selviytynyt
Voi Jarno, tuollaiset kommentit nyt pois tältä palstalta. Googlaa akuutti maksan vajaatoiminta tai parasetamolimyrkytys ja hanki itsellesi faktatietoa, ole hyvä. Ibumaxissa ei ole parasetamolia, kuten yllä olevakin sanoi.
Parasetamoli maksatoksinen, maksimiannostus 4g. 10g riittää tappamaan. Ei ole mututietoa, vaan itse olen hengissä nykyään ainoastaan maksansiirron ansiosta. Hoito aloitettiin 2 vrk yliannostuksesta, ja leikkaus oli 2 viikon kuluttua. Ilman uutta maksaa olisin kuollut parin päivän sisällä. Tosin joillekin lievemmille tapauksille on auttanut dialyysi, filtraatio tai MARS-hoito ja näin ollaan voitu välttää siirto - omalla kohdallani näistä ei vain ollut mitään hyötyä.
Ja vaikka onneksi parasetamolimyrkytyksestäkin voi hengissä selvitä, niin hoidot ovat kovia eikä siirrosta toipuminenkaan mitään herkkua ole. Lisäksi akuutissa maksan vajaatoiminnassa menee monesti myös munuaiset. Eikä tuo kooman tai aivokuoleman riskikään kovin miellyttävä ole.- ChefTara
Jaa. Minä vedin 40 Panadolia ja sitten tuli muutama päivä MARS-hoitoa, vähän yli viikko Parvolexia ja 7 viikkoa dialyysiä. Kokonaisuudessaan aika paska juttu. Harmittaa etten kuollut; koska minulla ei ollut mitään kipuja, se olisi ollut helppo tapa mennä. Nyt on taas uusi Panadol-pakkaus tuossa pöydällä harkinnan alla kun en minä parempaakaan tapaa keksi.
- Järkeä päähän
ChefTara kirjoitti:
Jaa. Minä vedin 40 Panadolia ja sitten tuli muutama päivä MARS-hoitoa, vähän yli viikko Parvolexia ja 7 viikkoa dialyysiä. Kokonaisuudessaan aika paska juttu. Harmittaa etten kuollut; koska minulla ei ollut mitään kipuja, se olisi ollut helppo tapa mennä. Nyt on taas uusi Panadol-pakkaus tuossa pöydällä harkinnan alla kun en minä parempaakaan tapaa keksi.
Maksan poksahtaminen ei alkuvaiheessa tunnukaan oikeastaan yhtään miltään. Olet siis käynyt vain siinä huulilla. Mutta kun maksa lopettaa kokonaan toimintansa, sitten ne kivut vasta alkavatkin, ei ole mikään helppo kuolema. Seurasin isäni kärsimyksiä kun maksasyöpä lopetti maksan toiminnan, mikään kipulääke ei riittänyt loppuvaiheessa.
Käytä ne Panadolit vaan tarpeen mukaan mahdollisiin kipuihin ohjeiden mukaisella annostuksella (tai palauta apteekin lääkeroskikseen). Parasetamoli on erittäin huono itsemurhaan, mutta ilmeisesti haetkin ymmärrystä olollesi. Tosissaan yrittävä löytää kyllä nopean ja varman keinonsa. - ChefTara
Järkeä päähän kirjoitti:
Maksan poksahtaminen ei alkuvaiheessa tunnukaan oikeastaan yhtään miltään. Olet siis käynyt vain siinä huulilla. Mutta kun maksa lopettaa kokonaan toimintansa, sitten ne kivut vasta alkavatkin, ei ole mikään helppo kuolema. Seurasin isäni kärsimyksiä kun maksasyöpä lopetti maksan toiminnan, mikään kipulääke ei riittänyt loppuvaiheessa.
Käytä ne Panadolit vaan tarpeen mukaan mahdollisiin kipuihin ohjeiden mukaisella annostuksella (tai palauta apteekin lääkeroskikseen). Parasetamoli on erittäin huono itsemurhaan, mutta ilmeisesti haetkin ymmärrystä olollesi. Tosissaan yrittävä löytää kyllä nopean ja varman keinonsa.Papereista jälkeenpäin näin että minulle oli harkittu maksansiirtoa, niin että tuskin se nyt ihan vain "huulilla" oli.
- Järkeä päähän
ChefTara kirjoitti:
Papereista jälkeenpäin näin että minulle oli harkittu maksansiirtoa, niin että tuskin se nyt ihan vain "huulilla" oli.
Oli se huulilla kun sitä harkittua maksansiirtoa ei tarvinnutkaan tehdä vaan oma maksasi toipui. Siinä mentiin rimaa hipoen.
- Bahaha.
ChefTara kirjoitti:
Papereista jälkeenpäin näin että minulle oli harkittu maksansiirtoa, niin että tuskin se nyt ihan vain "huulilla" oli.
"Kun en parempaakaan tapaa keksi" ?
Sitten vaan sillalta hyppäämään tai ranteet auki, jos kerran on noin suuri halu lähteä. Tällä yritän sanoa, että valitse ainakin nyt sitten keino, jossa ei tarvitse kuluttaa kymmeniätuhansia euroja veronmaksajien rahoja sinun pelastamiseesi vastoin tahtoasi (niinkuin ilmeisesti tuolla ensimmäisellä kerralla kävi). Lääkäreiden pitää hoitaa, eli sinnepä päätyisit takaisin ja taas tuhlattaisiin aikaa sinun hoitoosi. Maksansiirtojonoon kuitenkaan tuskin tuolla historialla pääsisit, joten hukkaan heitettyä aikaa ja rahaahan se olisi.
Ei, ihan tosissaan. Provohan tuo sinun postaus on, sillä kukaan tehohoidon, dialysoinnin ja MARS-hoidot läpikäynyt ei kuvaa kokemustaan helpoksi. - myöhässä olen
Joo, haluan vain korjata, että 10g ei riitä tappamaan.
- Voi vidu
Hitto! Vedin tos joku 50h sitten 10 panacodeja ja nautin eilen noin 10 lonkeron verran alkoa. Ikää mulla on 15. Mitä pitäisi tehä? :c en mitää suiccarii koita vaa halusin kokeilla päriseekö tuo kodeiini. Vastauksia nopeasti, kiitos!
- peikko
voi hyvää päivää että on sakiaa porukkaa ,antaa mennä jos on noin kova halu tappaa ittensä ..........................
- PANADOLIT.......
peikko kirjoitti:
voi hyvää päivää että on sakiaa porukkaa ,antaa mennä jos on noin kova halu tappaa ittensä ..........................
Reseptille kun ei niitäkään osata oikein käyttää.
- Ei hyödytä
PANADOLIT....... kirjoitti:
Reseptille kun ei niitäkään osata oikein käyttää.
Ei auta! Joku voi valittaa kauheaa kipua ja lääkäri kirjoittaa 100 kpl parasetamolia, jopa 1 g tabletteina. Resepti ei siis estä sitä että potilas nappaa 100 g parasetamolia kerrallaan.
- vittu jee
saa tota parasetamolia iha urakalla napsii... itellä vedin ekasta sadan purkista päänsärkyy max 8g päivää ja jatkoin samanlaista rallia pitkään eikä mitään oireita koskaan tullut, veikkaisin että sellane 15g kertarysäys vois tehä tuhoa maksan puolella ja jos välttämättä haluaa kuolla nii ottaa sen 30g kerralla. jos sadan purkki on nii pyytää ihmees kaverit mukaa jos siltä tuntuu ku riittäähä siitä kolmelle tappolasti =)
- Tyhmää leikkimistä
Olit aika lähellä maksan täydellistä vaurioitumista kaksinkertaisen annoksen vuoksi. Ehkä jotain vaurioita tulikin mutta olet ilmeisesti nuori ja maksa toimii vielä kohtuullisesti osittain vaurioituneenakin. Kunhan mennään joitakin vuosia eteenpäin ja varsinkin jos juot alkoholia reippasti ja säännöllisesti, voit odottaa maksan lopullista poksahtamista.
Maksa ei varoittele kovinkaan paljon vaikka toiminta olisi heikentynyt, vain labrakokeissa näkyy huononevia veriarvoja. Kun maksa pettää lopullisesti, kuolema on pitkä ja kivulias ellei saa ajoissa elinsiirrolla uutta maksaa.
- Joo.*
Joo, maksa sano sitten poks, mutta sain maksansiirron ja uuden maksan. Haluaisin tietää, joudunko maksaan maksan, koska tuhosin tahallani maksan paratsemoolilla. Ajattelin testata uutta maksaani ensin kunnon alkoholi satsilla, eli kaksi kossua pohjalle ja sitten paratabseja parikymmentä kpl. Kestääkö maksa tähän vai hajoaako se tähån pikku testiin. En haluaisi maksaa sairaalamaksuja, mutta jonkunhan ne pitäisi maksaa. Iho näyttää ny ihan keltaiselta, onko se ihan normaalia? Otan nyt vielä kymmenen buranaa, koska tuntuu särkyjä joka puolella.
- Selvä provo!!!
Jos on jo saanut maksansiirron ja siirremaksakin poksahtaa tuollaisella käytöllä, tarveharkinnassa ei enää anneta uutta maksaa. Muutama kuukausi kivuliasta elinaikaa jäljellä. Onneksi olkoon.
- Joo.*
Joo, ei ole provo. Nyt on toinenin maksa kaput. Kirjoitttelen tätä sairaalasta ja odottelen kolmatta maksaani, eli toista maksan siirtoa. Mistähän ne oikein niitä maksoja oikein saa? .Mul on kaikki ulosototssa, joten ei tämä tule talaouttani kaatamaan, vaikka tulis mitä maksa laskuja mulle.
Pyysin, että laittavat valmiiksi sellaisen maksan, joka on tottunut lakoholiin, ettei ihan heti hajoa. Teen uudellekin maksalle testin, kun pääsen vain himaan. Vedän ekaksi kolme puolloa yskänlääkettä, mis siis on kodeiinia, kossu annokset, 30 kpl sirkkoja ja panadolia yhen paketin. Jos maksa kestää tuon rääkin, niin se saa olla siitä eteenpäin paremaalla hoidolla, eli en enään testaa sitä, paitsi korkeintaan alkoholilla ja buranalla. Haluan taas kokeilla, milloin muutun keltaiseksi. Meen silloin kava
ereille ja kerron, että olen kiinalainen. Jätkät nauraa ihan kippurassa ja sit tietenki panadolia poskeen ja iho laitetaan ihan tipun keltaiseksi!!- Varma provo
Sano sitten sairaalasta lähtiessäsi että pitävät sängyn varattuna että tulet huomenna takaisin, ylihuomenna viimeistään (ellet kuollut saman tien).
Ruumishuoneeltahan ne noita maksoja hakee. - Joo:lle
No niin annapa nyt olla, kaikesta saa toki heittää läppää mutta pysytään hyvän maun rajoissa kuitenkin. Jotkut ovat ihan oikeasti kokeneet sen maksansiirron, ja kaiken sen mukana tulevan. Sinä et ole, se on 100 % varma. Vähän kunnioitusta nyt.
Terkuin kyseisestä operaatiosta selvinnyt.
- Panacod
Muuten...miksi minä olen hengissä...söin pahimmillaan ollessani lähes 30 panacodia vrk:ssa noin 1/2 vuoden ajan 4 eri lääkäriltä hankittuna. 3 viikon "helvetissä" ollessani pääsin niistä eroon ja asat/alat- arvot täysin "aitojen" sisällä....osaako joku selittää miksi näin kävi????
Kaverit oli tilaneet mulle jo varmaan papinkin paikalle ?????
Olenko minä joku erikoisitapaus ???- Ihmetapaus
Olet, mutta niihän moni muukin narkkari on.
Ihme että maksasi kesti tuollaisen "hevoskuurin", mutta eihän sitä vielä tiedä mitä kaikkea todellisuudessa tapahtui. Voihan maksa pettää sitten myöhemmin.
- SeppoMaijaPoppanen
Aina ei ole kyse siitä ettei ole ketään kuka välittää.. Ei ole ketään kuka kuuntelee.. On mulla. Molempia. Mun elämässä on rakastettavia ja rakastavia enemmän kun monella muulla.. Muuta kun se ei ole mittari. Jos itse tuntee tietävänsä, ettei jaksa. Ettei ole voimia.. Jos omasta mielestä on sotkenut elämänsä suurempaan solmuun mitä osaa ratkoa. Jos omasta mielestä ainoa vaihtoehto on vaan lopettaa.. Tää ei ole avunhuuto. Tää on viimeinen kirje. Välillä ei vaan jaksa.
- Valitettavaa
Huh, tässä näkyy kuinka paljon jossakin keskusteluketjussa aihe rönsyilee aivan asiasta sivuun.
Aloituksessa kysellään tavallisen parasetamolin käytöstä (kipulääke jonka yleinsin myyntinimi on Panadol) ja tämä viimeisin onkin selvä itsemurhakirje. Kun kirje "piiloutuu" tällaisen tavallisen keskusteluketjun joukkoon, kirjoittaja ei saa apua.
- Nikki69
Kuka idiootti vetää jotain panacodeja? Tramal hyvä ja toimiva kipuihin
- Anonyymi
Parasetamoliin ei jää koukkuun.
- Anonyymi
Vastaus OYKS Kuittinen pankkikortti avaus jooga- Saarijärvi, Nivala 100 kpl Parasetamoli pelko.
Turhaa väkivalta viha puhe siirrot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337253Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654400Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543462Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5063165Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2942112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361763Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201701- 911573
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791485Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436