Hei!
Olen aloitteleva rahastosäästäjä, Nordean asiakas. Minulla on rahastosäästösopimuksia neljään eri Nordean rahastoon; Venäjä kasvu, Intia kasvu, Korkosalkku ja Kehittyvät osakemarkkinat.
Säästän kyseisiin rahastoihin kuukausittain pienehköjä summia jokaiseen. Nyt haluaisin ottaa mukaan yhden uuden rahaston, joka olisi ns. suht matalariskinen ja vakaa tuottoinen. Kokeilin jo Nordea Euro Obligaatiota, mutta tuotto oli mitätön...tai minä liian hätäinen.
Ajan lähinnä takaa sitä, että haluaisin itselleni rahastot, joihin voin n. 5-6 vuoden aikajänteellä säästää niin, että jos joku rahasto laskee niin toinen taas nousee...jne.
Olisiko jollain hyviä ehdotuksia Nordean asiakkaalle? Ja haluaisin ehdotuksia nimenomaan Nordean rahastoista.
Rahastot aloittelevalle Nordea rahastosäästäjälle
4
1063
Vastaukset
- Piruparka
Jos tähän asti olet sijoittanut saman verran kaikkiin neljään, olet tosiaan ottanut aikamoisen riskin. Kehittyvien markkinoiden painoarvo on vaarallisen suuri. Uutta rahastoa et kuitenkaan välttämättä tarvitse, vaan yksinkertaisinta on lisätä Korkosalkun sijoitussummaa. Tämä edellyttäen, ettei Korkosalkusta peritä niin suuria palkkioita, että kannattaa siksi ruveta suoraan sijoittamaan sen kohderahastoihin. Tuota palkkiorakennetta en tunne enkä kommentoi.
Matalariskisen rahaston tuotto jää tietysti pieneksi. Obligaatiorahastoja on erityisesti rassannut viimeaikainen korkotason nousu, joka auttamatta alentaa obligaatioiden markkina-arvoa. Rahamarkkinapuolella on kuitenkin heikomman luottoluokituksen lainoihin ja vaihtovelkakirjoihin sijoittavia pitkän koron rahastoja, joiden tuotto todennäköisesti on parempi eikä riski silti nouse lähellekään osakerahastoja. Esimerkkinä Nordea Euro Yrityslaina Plus. Tämäntapaisiin kannattanee tutustua, jos ei halua alistua ihan pankkitilitason tuottoon.- viisas ratkaisu
Tässä vaiheessa viisas ratkaisu vähentää riskitasoa sijoittamalla korkorahastoon. Kun tulee seuraava suurempi kuoppa Suomessa, Euroopassa, USAssa ja nousu alkaa kuopasta häämöttää, pura korkorahastosi näihin nouseviin rahastoihin. Mainitsin ylläolevat siksi, että muualle maailmaa olitkin jo sijoittanut.
ÄLÄ vaadi ensi vuodelta enää samoja tuottoja! Hyväksy matalampi tuotto - vaikka jopa niinkin radikaalisti, että tasoitat riskirahastoista rahoja korkorahastoihin uuden vuoden tai ainakin kevään hetken huuman jälkeen.
Tiedä en, en ole ennustaja, näin itse tekisin aiemman kuplan poksahduksen koettuani (ja siinä rahoja menetettyänni). - Kimmo2007
Kiitos hyvistä kommenteista/ohjeista.
Korkosalkun otin mukaan pankkineuvojani suosituksesta; Nordea Korkosalkussa ei ole merkintä tai lunastuspalkkiota ollenkaan, hallinnointipalkkio 0,75. Mitäs olette mieltä tälle Korkosalkulle suositellusta sijoitusajasta puoli vuotta - 1 vuosi? Vai olikohan se ns. minimisuositussijoitusaika... Pitääkö minun sen jälkeen heivata rahani johonkin muuhun rahastoon? Se, että onko hinta kilpailukykyinen...en osaa siihen vastata. Olen kokemattomuuttani hieman huono vertailemaan näitä.
Olen hyvien kommenttienne perusteella aikomassa lunastaa Kehittyvien markkinoiden rahaston rahaksi ja sen sijoittamiseen esim. Korkosalkkuun tai Nordea Small Cap:iin tai Nordea Yrityslaina Plus:saan.
Olen tietoinen Venäjän ja Intian riskeistä, mutta toistaiseksi esim. Venäjä on kasvanut hurjaa tahtia. Jollain tavalla uskon Venäjään....pitäen mielessä riskin.
Itse uskon, että osakerahastojen hyvä nousu jatkuu vielä ainakin ensi vuonna...ja ensi vuoden aikana pitäisi jossain vaiheessa tarkemmin vielä hajauttaa vähän riskittömämpiin sijoituskohteisiin.
- rahastosija
Oman vertailuryhmänsä (MUUT POHJOISMAAT)toiseksi paras ja Morningstarin viiden tähden rahasto on
NORDEA NORDIC SMALL CAP-rahasto. Morningstarin tähdistössä tähdet tulevat 3 vuoden tuoton perusteella (myös riski huomioidaan). Tuohon viiteen tähteen yltää vain 10% rahastoista.
Vuoden tuotolla mitattuna kärjessä tässä rahastoluokassa on Handelsbankenin Nordiska småbolagsfond 43 %/v. ja toisena siis tämä Nordean rahasto 42%/v.
Itselläni ja vaimollani on tämä Nordean rahasto ja se on noussut nopeasti ja tasaisesti 4,5 kk:ssa 26 %. Rahasto on noussut lähes tauotta .
Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822