PYHÄLLÄ HENGELLÄ TÄYTTYMINEN
’Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä’. (Apt 19:1-7).
Tekstissä kerrotaan ihmisistä jotka eivät olleet saaneet oikeanlaista opetusta
Sen voi kuvitella olleen tavallista siihen aikaan, kun elettiin kristillisen elämän alkuaikoja, eikä kristillisen kirkon olemassaolosta oikeastaan voinut vielä edes puhua.
Nyt kun meillä on käytössä kirjoitettu Jumalan Sana; Raamattu, emme voi enää vetäytyä vastuusta. ’Meillä kaikilla on tieto’. Tämän tähden tulee heidän jotka toisia opettavat, itse perehtyä ensin siihen mitä Jumalan Sana sanoo kasteista Pyhästä Hengestä ja niin edelleen. Vasta sen jälkeen hän voi ryhtyä muiden opettajaksi. ’Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. (Hepr 6:1-2).
Opettajalla on suuri vastuu siitä, että hänen opetuksensa on oikeanlaista, perustuen Pyhiin kirjoituksiin eli Jumalan Sanaan. ’Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.’ (Lk 12:47-48).
Tarkka kuvaus siitä kuinka Pyhällä Hengellä täyttyminen oikein tapahtuu, ja mitä ulkonaisia merkkejä siihen voi liittyä on Apostolien tekojen luvussa kaksi. Tällöin myös suuri joukko ihmisiä tuli uskoon, sen jälkeen, kun he olivat kuulleet Pietarin saarnaavan. Pyhällä Hengellä täyttyminen ei ole vain itsetarkoitus vaan sillä on aina myöskin näkyviä seurauksia Jumalan valtakunnan asian edistymiseksi
maan päällä.
Esimerkiksi kielillä puhumisella on oma merkityksensä. Raamattu sanoo että ’kielillä puhuva rakentaa itseään’ (1 Kor 14:4). Mutta kielillä puhuminen on myös merkki, silloin kun se liittyy seurakuntaelämään. ’Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.’ (1 Kor 14:22).
Pyhä Henki
17
449
Vastaukset
- Lukihäiriöinen
Juurin näin on sanasta, löytyy totuus.
Tärkeää on myöskin, syntien tunnustus, että Jeesuksen puhdistamana, voisi tapahtua ksvua.
Raamatun lukeminen on tärkeää, jota Pyhä Henki käytää, opettaen ja opastaen.
Kasvun myötä, Pyhä Henki laajentaa tietoutta, ja
monet Pyhän Hengen antamat lahjat laajenevat.
Siunausta sinulle, hyvää uutta vuotta. - katso video
Tässä on muutama saanut Pyhän Hengen kohdassa 30 min 40 sek.
http://video.google.com/videoplay?docid=-13096553449381 22063&q=texe marrs- Herran työmies
Minulla ei ole kuulokkeita että olisin voinut kuulla puheet mutta tuo touhu näytti kyllä melkoisen päättömältä.
Miksi ihmiset rupeaisivat konttailemaan ja kieriskelemään saatuaan Pyhän Hengen?
Ei Jumala ole epäjärjestyksen Jumala enkä näe yhtäkään hyvää syytä että Jumala vistäisi ihmiset konttailemaan ja kieriskelemään maassa.
Eikä Pyhä Henki pistä ihmistä tekemään mitään eikä pakota mihinkään vaan uudistaa ja puhdistaa, kasvattaa ja opastaa uskovaa. Antaa armolahjoja joita uskova käyttää. Henki ei siis pakota eikä orjuuta, enkä kyllä näe miksi pistäisi konttailemaankaan vaan Pyhä Henki tekee sen mukaan kun ihminen askelensa haluaa ottaa.
Siunausta ja mukavaa uutta-vuotta - utelias...
Herran työmies kirjoitti:
Minulla ei ole kuulokkeita että olisin voinut kuulla puheet mutta tuo touhu näytti kyllä melkoisen päättömältä.
Miksi ihmiset rupeaisivat konttailemaan ja kieriskelemään saatuaan Pyhän Hengen?
Ei Jumala ole epäjärjestyksen Jumala enkä näe yhtäkään hyvää syytä että Jumala vistäisi ihmiset konttailemaan ja kieriskelemään maassa.
Eikä Pyhä Henki pistä ihmistä tekemään mitään eikä pakota mihinkään vaan uudistaa ja puhdistaa, kasvattaa ja opastaa uskovaa. Antaa armolahjoja joita uskova käyttää. Henki ei siis pakota eikä orjuuta, enkä kyllä näe miksi pistäisi konttailemaankaan vaan Pyhä Henki tekee sen mukaan kun ihminen askelensa haluaa ottaa.
Siunausta ja mukavaa uutta-vuottatarkoitatko että kyseessä ei ollut Pyhä Henki vaan Pierun Henki?
- Herran työmies
utelias... kirjoitti:
tarkoitatko että kyseessä ei ollut Pyhä Henki vaan Pierun Henki?
En osaa sanoa että minkä hengen vaikutuksesta tai miksi yleensäkkään ihmiset tuollaine höpsöttelevät.
Sinulle tosin haluaisin sanoa että ole varovainen sanomisissasi, et tiedä mistä vitsailet.
2.Piet.2:9-13
Suosittelen että otat asioista tarkan selon. Vaikka et uskoisikaan niin et mitään menetä jos rukoilet Jeesusta ilmaisemaan itsensä ja totuutensa. Tämä ei välttämättä tapahdu siten kuten odotat, ole kärsivällinen ja ota uskon ensiaskeleet kohti sitä tuntematonta jota et tiedä ja olet löytävä Herran kun vain kärsivällisesti etsit.
Siunausta ja mukavaa uuttavuotta - utelias...
Herran työmies kirjoitti:
En osaa sanoa että minkä hengen vaikutuksesta tai miksi yleensäkkään ihmiset tuollaine höpsöttelevät.
Sinulle tosin haluaisin sanoa että ole varovainen sanomisissasi, et tiedä mistä vitsailet.
2.Piet.2:9-13
Suosittelen että otat asioista tarkan selon. Vaikka et uskoisikaan niin et mitään menetä jos rukoilet Jeesusta ilmaisemaan itsensä ja totuutensa. Tämä ei välttämättä tapahdu siten kuten odotat, ole kärsivällinen ja ota uskon ensiaskeleet kohti sitä tuntematonta jota et tiedä ja olet löytävä Herran kun vain kärsivällisesti etsit.
Siunausta ja mukavaa uuttavuottaUskosi Pierun Henkeen tekee sinusta harhaoppisen. Minulla ei ole mitään vaaraa joutua helvettiin. Sinulla on koska olet ottanut valheen sydämeesi.
Paavalin laittaessa kasteen yhteydessä kätensä Efeson opetuslasten päälle he saivat Pyhän Hengen (Apt. 19:1-7).
Jo neljännen kerran Apt. teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle.
Näin toteutuivat Jeesuksen sanat apostoleilleen:
"...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).
Kaikissa tapauksissa on kyse siitä, että Jumala tekee tiettäväksi, ketkä hänen kirkkoonsa kuuluvat.
Viimeisessä tapauksessa (Johanneksen opetuslapset)pääpaino on siinä, että myös heidät on kastettava.
Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
Pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Hengen lahjana.
Erillisestä ns. henkikasteesta en ole löytänyt esimerkkejä Apt. Teoista.
Vai oletko sinä löytänyt?- Lukihäiriöinen
Vesi kaste, olipa sen saanut vauvana tai aikaisena, ei ole Pyhän Hengen kaste.
Voit lukea uudesti syntymisestä, Jeesuksen kertomana: Johanneksen evankeljumi 3
Pyhän Hengen lahjoista
Paavalin kirje korinttolaisille 12
Minä itse olen lapsena kastettu, olen uudesti syntynyt 1985 ja minulle asia on täysin selvä, olen luovuttanut elämäni Jeesukselle katunut ja tunnustanut syntini.
Minulla on useita hengen lahjoja, joita käytän joka päivä kunniaksi Jeesukselle, ja lähimäisien hyväksi.
Minulle on paljon annettu, mutta minulta myös paljon vaaditaan.
Minut on poltettu, ja puhdistettu lahjojani kantamaan.
Siunausta sinulle, työssäsi ja rukoile uudesti syntymistä, ja Pyhän Hengen lahjoja ja puhdistusta, jotta sinussa syntyisi Hengen palo Lukihäiriöinen kirjoitti:
Vesi kaste, olipa sen saanut vauvana tai aikaisena, ei ole Pyhän Hengen kaste.
Voit lukea uudesti syntymisestä, Jeesuksen kertomana: Johanneksen evankeljumi 3
Pyhän Hengen lahjoista
Paavalin kirje korinttolaisille 12
Minä itse olen lapsena kastettu, olen uudesti syntynyt 1985 ja minulle asia on täysin selvä, olen luovuttanut elämäni Jeesukselle katunut ja tunnustanut syntini.
Minulla on useita hengen lahjoja, joita käytän joka päivä kunniaksi Jeesukselle, ja lähimäisien hyväksi.
Minulle on paljon annettu, mutta minulta myös paljon vaaditaan.
Minut on poltettu, ja puhdistettu lahjojani kantamaan.
Siunausta sinulle, työssäsi ja rukoile uudesti syntymistä, ja Pyhän Hengen lahjoja ja puhdistusta, jotta sinussa syntyisi Hengen paloLukihäiriöinen: "Vesi kaste, olipa sen saanut vauvana tai aikaisena, ei ole Pyhän Hengen kaste.
Voit lukea uudesti syntymisestä, Jeesuksen kertomana: Johanneksen evankeljumi 3"
---
Kysymyksiä:
Eikö Jeesus liitä juuri veden ja Hengen toisiinsa Joh. 3:5?
Vai eikö sinun mielestäsi kasteeseen liity mitenkään Pyhä Henki?
Miksi Jeesus käski kastamaan...."Pyhän Hengen nimeen"?- Herran työmies
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Vesi kaste, olipa sen saanut vauvana tai aikaisena, ei ole Pyhän Hengen kaste.
Voit lukea uudesti syntymisestä, Jeesuksen kertomana: Johanneksen evankeljumi 3"
---
Kysymyksiä:
Miksi Jeesus käski kastamaan...."Pyhän Hengen nimeen"?Lueskeltuani tunsin hyväksi jakaa myös oman käsitykseni.
"Eikö Jeesus liitä juuri veden ja Hengen toisiinsa Joh. 3:5?"
Liittää toki, mutta vesi josta Jeesus puhuu on ns."Elävän veden virrat" ihmisen sisimmässä.
Ja huomaa myös että Jeesus sanoo tuossa "vedestä JA Hengestä"
Oma käsitykseni kasteesta on että kasteessa uskova liitetään osaksi Jeesusta, ns. kihlataan Jeesukseen ja tämän myötä ihminen on osallinen Jeesuksen täydellisestä elämästä, kuolemasta synnittömänä ja ylösnousemuksesta. Ihminen tulee Jumalan lapseksi uskon ja kasteen kautta.
Näin siis jos uskoo ja on kastettu Jeesuksen yhteyteen, pelastuu. Lapsikasteesta sen verran että en usko Jeesuksen hylkäävän ketään joka luottaa lapsikasteeseen, itsekkin luotan että kasteeni jonka lapsena sain on pitävä.
"Vai eikö sinun mielestäsi kasteeseen liity mitenkään Pyhä Henki?"
Herrassa kaikki on kytköksissä tavalla tai toisella mutta itse en usko että kaste on se hetki jolloin Pyhä henki vastaanotetaan, tai paremminkin ihminen voi saada Pyhän Hengen kasteen yhteydessäkin mutta Herra jakaa Henkeään kuten parhaaksi näkee.
Hepr. 2:4
Tässä muutama Raamatun kohta Pyhästä Hengestä ja siitä että Herra jakaa Henkeään tahtonsa mukaan ja myös yksittäisesti kätten päällepanemisen ja Rukouksen kautta.
Luuk. 11:13 Herran työmies kirjoitti:
Lueskeltuani tunsin hyväksi jakaa myös oman käsitykseni.
"Eikö Jeesus liitä juuri veden ja Hengen toisiinsa Joh. 3:5?"
Liittää toki, mutta vesi josta Jeesus puhuu on ns."Elävän veden virrat" ihmisen sisimmässä.
Ja huomaa myös että Jeesus sanoo tuossa "vedestä JA Hengestä"
Oma käsitykseni kasteesta on että kasteessa uskova liitetään osaksi Jeesusta, ns. kihlataan Jeesukseen ja tämän myötä ihminen on osallinen Jeesuksen täydellisestä elämästä, kuolemasta synnittömänä ja ylösnousemuksesta. Ihminen tulee Jumalan lapseksi uskon ja kasteen kautta.
Näin siis jos uskoo ja on kastettu Jeesuksen yhteyteen, pelastuu. Lapsikasteesta sen verran että en usko Jeesuksen hylkäävän ketään joka luottaa lapsikasteeseen, itsekkin luotan että kasteeni jonka lapsena sain on pitävä.
"Vai eikö sinun mielestäsi kasteeseen liity mitenkään Pyhä Henki?"
Herrassa kaikki on kytköksissä tavalla tai toisella mutta itse en usko että kaste on se hetki jolloin Pyhä henki vastaanotetaan, tai paremminkin ihminen voi saada Pyhän Hengen kasteen yhteydessäkin mutta Herra jakaa Henkeään kuten parhaaksi näkee.
Hepr. 2:4
Tässä muutama Raamatun kohta Pyhästä Hengestä ja siitä että Herra jakaa Henkeään tahtonsa mukaan ja myös yksittäisesti kätten päällepanemisen ja Rukouksen kautta.
Luuk. 11:13Herran työmies:
Ap. t. 8:15-17
"Oma käsitykseni siis on että Herra jakaa Henkeään silloin kun parhaaksi näkee ja uskon ja kasteen myötä uskova on osallinen lupaukseen Pyhästä Hengestä".
----
Raamatuntutkistelussa tulisi aina ottaa huomioon konteksti l. mihin asiayhteyteen tutkisteltava Raamatun kohta liittyy.
Apt. 8:5-25 kertoo Samarialaisten keskuudessa syntyneestä herätyksestä Filippuksen saarnaamistyön vaikutuksesta.
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat. Samarialaiset hyväksyivät vain viisi Mooseksen kirjaa pyhiksi kirjoikseen.
Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä.
Kyseessä oli siis murrosvaihe.
Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.
Näin toteutui myös Jeesuksen Sanat ennen helluntaita:
”….kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te (apostolit) tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa …” (Apt. 1:8)- Herran työmies
Tapio522 kirjoitti:
Herran työmies:
Ap. t. 8:15-17
"Oma käsitykseni siis on että Herra jakaa Henkeään silloin kun parhaaksi näkee ja uskon ja kasteen myötä uskova on osallinen lupaukseen Pyhästä Hengestä".
----
Raamatuntutkistelussa tulisi aina ottaa huomioon konteksti l. mihin asiayhteyteen tutkisteltava Raamatun kohta liittyy.
Apt. 8:5-25 kertoo Samarialaisten keskuudessa syntyneestä herätyksestä Filippuksen saarnaamistyön vaikutuksesta.
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat. Samarialaiset hyväksyivät vain viisi Mooseksen kirjaa pyhiksi kirjoikseen.
Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä.
Kyseessä oli siis murrosvaihe.
Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.
Näin toteutui myös Jeesuksen Sanat ennen helluntaita:
”….kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te (apostolit) tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa …” (Apt. 1:8)Hyvä huomio ja on totta että nekin seikat tulee ottaa huomioon jotka eivät ehkä tekstistä suoraan ilmene mutta...
Apt.19:3-6
En usko että olisi väärin sanoa että Pyhä Henki tulee kätten päällepanemisen, uskon ja rukouksen kautta. Käsittäisin että kasteen tarkoitus ei ole Pyhän Hengen vastaanottaminen mutta että kasteen yhteydessä se on mahdollista saada.
Apt.9:17-18
Tämäkin vähän viittaisi minun käsitykseni puoleen.
Siunausta sinulle, Herramme Jeesus Kristus kirkastakoon tämänkin asian meille Herran työmies kirjoitti:
Hyvä huomio ja on totta että nekin seikat tulee ottaa huomioon jotka eivät ehkä tekstistä suoraan ilmene mutta...
Apt.19:3-6
En usko että olisi väärin sanoa että Pyhä Henki tulee kätten päällepanemisen, uskon ja rukouksen kautta. Käsittäisin että kasteen tarkoitus ei ole Pyhän Hengen vastaanottaminen mutta että kasteen yhteydessä se on mahdollista saada.
Apt.9:17-18
Tämäkin vähän viittaisi minun käsitykseni puoleen.
Siunausta sinulle, Herramme Jeesus Kristus kirkastakoon tämänkin asian meilleApt. 19:1-6
Paavali kohtasi opetuslapsia Efesossa, jotka eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Jostain syystä he eivät tienneet mitään Pyhästä Hengestä.
Paavali alkaa heti kyselemään heidän kasteestaan.
Miksiköhän?
Kuultuaan, että Efeson opetuslapset oli kastettu vain Johanneksen kasteella, toimitti Paavali heille kristillisen kasteen.
Sitten hän pani kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.
Tästä Raamatunkohdasta näkyy selvästi, että apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen välisen elimellisen yhteyden.
(Vrt. Apt. 2:38,39).- Herran työmies
Tapio522 kirjoitti:
Apt. 19:1-6
Paavali kohtasi opetuslapsia Efesossa, jotka eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Jostain syystä he eivät tienneet mitään Pyhästä Hengestä.
Paavali alkaa heti kyselemään heidän kasteestaan.
Miksiköhän?
Kuultuaan, että Efeson opetuslapset oli kastettu vain Johanneksen kasteella, toimitti Paavali heille kristillisen kasteen.
Sitten hän pani kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.
Tästä Raamatunkohdasta näkyy selvästi, että apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen välisen elimellisen yhteyden.
(Vrt. Apt. 2:38,39).Samaa mieltä siinä että kasteella ja Pyhällä Hengellä on yhteys niinkuin kaikella Herrassa.
Tämän kuitenkin olen käsittänyt siten että koska nämä opetuslapset olivat saaneet Johanneksen kasteen ei voida ajatella heidän tietävän Jeesuksesta eikä Jeesuksen tuomasta pelastuksesta joten heillä ei ole uskoa siihen mihin usko tarvitaan että voisi vastaanottaa Pyhän Hengen. Tässä kohdassa tulee myös ilmi että opetuslapset saivat Pyhän Hengen kätten päällepanemisen kautta. Eihän kätten päällepanemista tarvittaisi jos Pyhä Henki olisi tullut jo kasteessa.
Onhan myös totta että Pyhän Hengen voimalla vanhan liiton profeetat profetoivat ja Herra antoi Hengen heille kuten parhaaksi näki.
Uusi liitto tosin eroaa siinä että Pyhän hengen lupaus koskee jokaista joka uskoo ja on saanut kasteen (joskus jopa ennen kastetta). Joten ymmärtäisin että Herra jakaa Henkeään tilanteen mukaan. Rukouksessa, kasteen yhteydessä, kättenpäällepanemisessa, uskossa ja milloin vain Herra sen parhaaksi näkee. Tosin onhan se ihmisestäkin kiinni, ei Pyhä Henki tule jos sitä ei salli tai siihen ei usko. - Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Vesi kaste, olipa sen saanut vauvana tai aikaisena, ei ole Pyhän Hengen kaste.
---
Kysymyksiä:
Miksi Jeesus käski kastamaan...."Pyhän Hengen nimeen"?Pyhllä Hengellä ja vedellä Jeesus kastaa, mutta uudesti syntymisen kautta, Jeesus antaa Pyhän Hengen kasteen, jonka kautta Pyhä Henki antaa raamatusta luettua sanaa, opettaen ja ohjaten.
Sillon kun puhutaan tässä yhteydessä vedestä, tarkoittaa se elävää vettä,joka sisällämme virtaa, silloin ette janoa kun saatte tätä
vettä, sillä se on enemmän kuin vesi. Lukihäiriöinen kirjoitti:
Pyhllä Hengellä ja vedellä Jeesus kastaa, mutta uudesti syntymisen kautta, Jeesus antaa Pyhän Hengen kasteen, jonka kautta Pyhä Henki antaa raamatusta luettua sanaa, opettaen ja ohjaten.
Sillon kun puhutaan tässä yhteydessä vedestä, tarkoittaa se elävää vettä,joka sisällämme virtaa, silloin ette janoa kun saatte tätä
vettä, sillä se on enemmän kuin vesi.Hyvin yleisesti väitetään, ettei Joh 3:5 vesi tarkoita kastetta.
Jos tutkitaan luvun kontekstia, jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-35.
Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen.
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Joh.3:5 jakeen asiayhteys eli konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.
"Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä392955- 632334
- 1742294
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331988- 171352
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411346Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221343- 101224
- 221201
- 111194