Niin sanottu Apostolien kokous pidettiin Jerusalemissa todennäköisesti vuonna 48. Luotettavin lähde tästä kokouksesta on Paavalin selonteko sen tapahtumista Gal. 2:1-10. Kokouksesta kerrotaan myös Apostolien tekojen luvussa 15 -- mutta paljon sopuisampaan sävyyn.
Apostolien kokouksessa kohtasivat kahden erityyppisen kristillisyyden edustajat. Toisena osapuolena olivat Palestiinan arameankieliset, Mooseksen laille uskolliset juutalaiskristityt. He eivät ainakaan aluksi tehneet aktiivista pakanalähetystä vaan odottivat Jeesuksen paluuta Jerusalemissa, Siionin vuorella. Heidän hengellinen ja poliittinen keskuksensa oli Jerusalem ja heidän piirissään arvostettuja johtajia niin sanotut 'Jerusalemin pylväät' (Gal. 2:9) eli Jaakob, Pietari ja Johannes. Juuri näitä arvohenkilöitä kokouksen toinen osapuoli saapui tapaamaan.
Mainittu toinen osapuoli edusti hellenistisiä kristittyjä, joiden keskuksena oli Syyrian Antiokia. Heidän yhteisönsä koostui pääasiassa ympärileikkaamattomista pakanakristityistä. He eivät katsoneet Mooseksen lain käskyjen sitovan kristittyjä. Heidän piirissään puhuttiin kreikkaa ja tehtiin uutterasti lähetystyötä, joka ulottui laajalle kreikankieliseen maailmaan. Tämän yhteisön edustajina toimivat kokouksessa Paavali ja Barnabas. Lisäksi Paavali mainitsee ottaneensa mukaansa myös seurakuntalaisensa Tiituksen. Paavali ja Barnabas olivat syntyperältään juutalaisia mutta Tiitus ei.
Aloite kokoukseen oli tullut antiokialaiselta osapuolelta. Jotkut juutalaiskristityt olivat ryhtyneet opettamaan pakanakristityille, että näiden oli annettava ympärileikkauttaa itsensä ja muutenkin taivuttava Mooseksen lain määräyksiin. Tällainen toiminta oli aiheuttanut levottomuuksia hellenistisissä seurakunnissa ja vaikeuttanut antiokialaisten tekemää lähetystyötä. Nyt antiokialaiset toivoivat saavansa tilanteen kerralla selväksi 'Jerusalemin pylväiden' kanssa, koska nämä edustivat heidän vastustajilleen ylintä auktoriteettia.
Antiokialaiset onnistuivat tavoitteessaan: Pietari, Johannes ja Jaakob tunnustivat hellenististen seurakuntien riippumattoman aseman ja oikeuden päättää itse suhtautumisestaan lakiin. Kysymys oli kahden tasa-arvoisen lähetystehtävän välisestä työnjaosta; kuten Paavali asian ilmaisee,
"He -- näkivät, että minun tehtäväkseni oli annettu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille niin kuin Pietarin tehtäväksi sen julistaminen ympärileikatuille. Sillä hän, joka on antanut Pietarille voiman toimia juutalaisten apostolina, on antanut minulle voiman toimia muiden kansojen keskuudessa. Kun Jaakob, Keefas ja Johannes, joita pidettiin seurakunnan pylväinä, käsittivät, minkä tehtävän Jumala oli minulle armossaan antanut, he ojensivat minulle ja Barnabakselle kätensä yhteistyön merkiksi: meidän oli määrä mennä vieraiden kansojen, heidän taas juutalaisten keskuuteen." (Gal. 2:7-9.)
Paavali ja Barnabas puolestaan lupasivat osoittaa lojaalisuutta jerusalemilaisia kohtaan muistamalla heidät seurakuntiensa esirukouksissa ja keräämällä heille keskuudestaan rahallista avustusta. Tämän keräyksen järjestämisestä tuli sittemmin Paavalin lähetystyön keskeinen osa.
Apostolien kokouksen päätösasiakirjaa pidettiin onnistuneena. Tästä huolimatta se ei onnistunut ehkäisemään konflikteja. Hyvin merkittävä konflikti sattui Antiokiassa pian Apostolien kokouksen jälkeen.
Lärde: http://www.helsinki.fi/~merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/movement.htm
Turust
Apostolien kokous
10
594
Vastaukset
- Turust
– Simon Pietari kastaa roomalaisen kenturion Corneliuksen, jota pidetään ensimmäisenä pakanakäännynnäisenä (Ap.t. 10); Antiokian kirkko perustetaan, ja termiä kristitty käytetään ensimmäisen kerran (Ap.t. 11:26)
Turust apostolisen ohjauksen välttämättömyyttä!
Jos apostolit olisivat voineet ohjata Kristukseen uskovia, niin moni kiistakysymys olisi voitu ratkaista. Apostolisesta johdosta kuitenkin luovuttiin osin varmaan vainojen vuoksi, mutta ehkä myös siksi, että puuttui ymmärrystä sen välttämättömyydestä - kuten yhä puuttuu nähtävästi sinultakin.
Jotkut muutkin kristittyinä pidetyt ovat tuon ymmärtäneet. He ovat Uusapostoliseen kirkkoon kuuluvia.- Turust
Nefit ja kumppanit olivat paenneet jo VT:n aikana paikalta ja olivat hyvää vauhtia tappamassa toisensa, eivätkä he luopumuksensa takia lähettäneet edes edustajaansa paikalle. Heitä ei liioin mitenkään huomioitu kokouksessa jossa oltiin juuri kristinuskon alkujuurilla.
Jeesuksen opetuslapset, - apostolit tulivat myöhemmin tapetuiksi, heidän alkuunpanemansa kristillinen usko ei kuitenkaan mihinkään kadonnut, vaan lähti voimakkaasti leviämään. Nykysinkin kristillinen kirkko noudattaa apostolista seurantoa ja perustaa oppinsa Raamattuun.
Vuonna 2002 nykyisen Israelin alueelta löydettiin arkeologiseksi sensaatioksi uskottu ns. Jaakobin luuarkku, johon oli kaiverrettu kirjoitus Jaakob Joosefin poika Jeesuksen veli. Arkun uskottiin todistavan sekä Jaakobin että Jeesuksen historiallisuuden kiistattomasti, mutta myöhemmin selvisi kirjoituksen olleen nykyaikana tehty hyvin taitava väärennös. Itse arkku oli aito.
Löytöjä siis tehdään jatkuvasti ja väärennösten varalta ne tutkitaan hyvin huolellisesti.
Turust Turust kirjoitti:
Nefit ja kumppanit olivat paenneet jo VT:n aikana paikalta ja olivat hyvää vauhtia tappamassa toisensa, eivätkä he luopumuksensa takia lähettäneet edes edustajaansa paikalle. Heitä ei liioin mitenkään huomioitu kokouksessa jossa oltiin juuri kristinuskon alkujuurilla.
Jeesuksen opetuslapset, - apostolit tulivat myöhemmin tapetuiksi, heidän alkuunpanemansa kristillinen usko ei kuitenkaan mihinkään kadonnut, vaan lähti voimakkaasti leviämään. Nykysinkin kristillinen kirkko noudattaa apostolista seurantoa ja perustaa oppinsa Raamattuun.
Vuonna 2002 nykyisen Israelin alueelta löydettiin arkeologiseksi sensaatioksi uskottu ns. Jaakobin luuarkku, johon oli kaiverrettu kirjoitus Jaakob Joosefin poika Jeesuksen veli. Arkun uskottiin todistavan sekä Jaakobin että Jeesuksen historiallisuuden kiistattomasti, mutta myöhemmin selvisi kirjoituksen olleen nykyaikana tehty hyvin taitava väärennös. Itse arkku oli aito.
Löytöjä siis tehdään jatkuvasti ja väärennösten varalta ne tutkitaan hyvin huolellisesti.
Turustniitä muita lampaita mistä vapahtajamme puhui ja Hän sanoi, että myös he saavat kuulla minun ääneni ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Hän meni heidän luokseen ja ylösnousseena järjesti kirkkonsa apostoleineen heidän keskuuteensa. Siellä kirkko toimi pidempään kuin vanhalla mantereella. Tarkoitan tietysti apostolista kirkkoa. Tosin myös luopumus uudella mantereella oli täydellisempi. He menivät luopumuksessaan täyteen jumalattomuuteen ja epäjumalien palvontaan jopa ihmisuhreineen. Siis sangen varoittava esimerkki täydellisestä luopumuksesta.
Turust kirjoitti:
Nefit ja kumppanit olivat paenneet jo VT:n aikana paikalta ja olivat hyvää vauhtia tappamassa toisensa, eivätkä he luopumuksensa takia lähettäneet edes edustajaansa paikalle. Heitä ei liioin mitenkään huomioitu kokouksessa jossa oltiin juuri kristinuskon alkujuurilla.
Jeesuksen opetuslapset, - apostolit tulivat myöhemmin tapetuiksi, heidän alkuunpanemansa kristillinen usko ei kuitenkaan mihinkään kadonnut, vaan lähti voimakkaasti leviämään. Nykysinkin kristillinen kirkko noudattaa apostolista seurantoa ja perustaa oppinsa Raamattuun.
Vuonna 2002 nykyisen Israelin alueelta löydettiin arkeologiseksi sensaatioksi uskottu ns. Jaakobin luuarkku, johon oli kaiverrettu kirjoitus Jaakob Joosefin poika Jeesuksen veli. Arkun uskottiin todistavan sekä Jaakobin että Jeesuksen historiallisuuden kiistattomasti, mutta myöhemmin selvisi kirjoituksen olleen nykyaikana tehty hyvin taitava väärennös. Itse arkku oli aito.
Löytöjä siis tehdään jatkuvasti ja väärennösten varalta ne tutkitaan hyvin huolellisesti.
Turustettä tuohon aikaan ei ollut kännyköitä.... ei edes puhelimia tai laiva liikennettä mantereiden välillä... tieto kulki ainoastaan ilmoituksen avulla.
Eikös ole upeasta ajatella, että yhtä aikaa kummallakin mantereella järjestettiin alkukirkko samalla lailla!! Eikö tuo todista Jeesuksen perustaman kirkon oikudesta!? Sen totuudesta!!??- Turust
nenada kirjoitti:
että tuohon aikaan ei ollut kännyköitä.... ei edes puhelimia tai laiva liikennettä mantereiden välillä... tieto kulki ainoastaan ilmoituksen avulla.
Eikös ole upeasta ajatella, että yhtä aikaa kummallakin mantereella järjestettiin alkukirkko samalla lailla!! Eikö tuo todista Jeesuksen perustaman kirkon oikudesta!? Sen totuudesta!!??oli menossa raaka peli, jossa silloiset Aameeriikkalaiset uhrasivat ihmislapsia temppeleissään omille Jumalilleen.
Tosin tässä tiedotusvälineitä tutkiessaan tulee hyvin murheeliselle mielelle, ihmisen suku ei lopultakaan näytä viisastuvan. Me jotka täällä kirjoittelemme olemme kovasti etuoikeutettuja, mikä pahinta, emme tahdo sitä huomata, saatika että muistaisimme olla kiitollisia.
Kai nyt sentään kännyköitä oli?
Siunauksellista uuttavuotta sinulle Nenada.
Turust
linkki. Silmiin pisti pari asiaa. Ensinnäkin kirjoittaja puhuu että Apostoleilla olisi ollut Raamattu... hmmm. Eikös se Raamattu tullut vasta paljon myöhemmin! )Voisin tietenkin tuon mokan varjolla asettaa koko tekstin kyseenalaiseksi aivan kuten vastustajamme tällä palstalla tekevät.)
Toinen asia joka pistiu silmään oli Pauluksen näystä sanottu: jonka hän tulkitsi ylösnousseeksi... minusta tuo oli todella halpamaisesti sanottu. Samoin vosi asettaa epäilyksen alaiseksi KOKO Jeesuksen ylösnousemisen. Minusta oli tarpeetonta sanoa noin. Vai onko niin että Paavalin kirjoituksia epäillään ja hänen näkyään epäillään yleisesti kristikunnassa. Mikäli tarkoitus oli päästä ns. puolueettomaan tutkisteluun olisi sama epävarma ajattelutapa pitänyt säilyttää KOKO kirjoituksen aikana ja KAIKESTA.
Lukiessa tuli mieleen että kylläpä juutalaiset todella olivat vaikea kansa. Jo heti Jeesuksen kuoleman jälkeen ruvettiin tappelemaan keskenään opista.- Turust
VT:n osalta kokonaisuudessaan käytössä, kuten myös osa UT: kirjoituksista.
Paavali itse sanoo UT:ssa joutuneensa "hurmokseen". Tuota hänen hurmostaan ei tietääkseni ole kyseealaistettu, sen sijaan tiedetään, että osa hänen kirjeitään on hänen läheistensä kirjoittamia.
Vilpittömyytesi ilahduttaa minua.
Turust Turust kirjoitti:
VT:n osalta kokonaisuudessaan käytössä, kuten myös osa UT: kirjoituksista.
Paavali itse sanoo UT:ssa joutuneensa "hurmokseen". Tuota hänen hurmostaan ei tietääkseni ole kyseealaistettu, sen sijaan tiedetään, että osa hänen kirjeitään on hänen läheistensä kirjoittamia.
Vilpittömyytesi ilahduttaa minua.
Turustsitä sillon Raamatuksi kutsuttu.
- Turust
nenada kirjoitti:
sitä sillon Raamatuksi kutsuttu.
Raamattu on puhtaasti suomenkielinen nimitys
Tanakh (hepreaksi תנ״ך) on alkuperäinen juutalainen Raamattu, joka vastaa sisällöltään suunnilleen kristittyjen käyttämää Vanhaa testamenttia. Nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä (heprealaisista kirjaimista).
Vanhan testamentin kirjat on kirjoitettu noin vuosina 1400 – 400 eaa. Kaikki Vanhan testamentin kirjat on siis kirjoitettu ennen Uuden testamentin keskushenkilön Jeesuksen syntymää.
Jeesukselle itselleen Raamattu merkitsi Vanhaa testamenttia, ja hän viittaa siihen usein, muun muassa sanoen: "Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa (Toora), profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu" (Luuk. 24:44). Sana myös esiintyy Uudessa testamentissa joitakin kertoja tässä merkityksessä (Jaak. 2:8, 4:5-6; 1. Piet. 2:6).
Lähde: Wikipedia
Turust
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539