Susista tuli todellinen riesa.

pajamu

Taas kaksi erinomaisen hyvää hirvikoiraa susien tapamaksi. Kaavin alueella viiden sudenlauma tappoi koekoiran heti aloitushaukusta. Muotovalio koira oli tuotu Ruotsista ja oli saavuttamassa juuri käyttövalion luokitusta. Revittyraato löytyi tutkan avulla. Samassa koetilaisuudessa ajoi susilauma pakenevan koekoiran heikolle jäälle joka petti ja koira hukkui järveen. Kaavin, Juankosken, ja Rautavaaran alueella on useita lisääntyviä susinaaraita ja senlisäksi uroksia jotka ovat muodostaneet reviirejä, silti vierailevia yksilöitä esiintyy jatkuvasti. Monet sudet ovat hyvin pelottomia ihmistä kohtaan. Olen itse tavannut todella suuren uroksen joka oli kuin vieraskoira, ei juuri peljännyt ollenkaan. Nämä susilaumat saalistavat ja uhkaavat kotieläimiä, ne tulevat pihapiireihin pelotta. Kyllä jotain pitää tehdä kohtuudennimissä. Suomessa on sanottu olevan 200 sutta jo kymmenenvuoden ajan. Kuka uskoo että ne ei ole lisääntynyt ollenkaan. Valetta koko laskentatouhu. Susia on paljon enemmän.

36

3317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuudessa

      ei tuolta metsästä ilman koiria niitä hirviä löydy ja kuka ostaa ja kouluttaa kalliin koiran susien syötäväksi.

      • Kun susia esiintyy, niin hirvet laumaantuvat ja metsätuhot vain pahenevat. Pientä on susien hirviä vähentävä vaikutus.

        Kyllä susiongelmaan pitää saada tolkku. Susiaitojen rakentaminen asumusten ympärille, ei voi olla ainoa vaihtoehto.


    • täytyisi kouluttaa

      jo tässä vaiheessa susienpyytäjiä,koska kohta niitä tarvitaan kuitenkin kun jotain pahempaa sattuu.muuten pyyntikeinoiksi tulevat mm. kolmihaarakoukut lihapalan sisällä.

      • Tässä tulisi ottaa lusikka omaankätöseen, patistettava piirit,yhdistykset pikaiseen koulutukseen, sillä asialla alkaa olemaan kiire. Miksiköhän Natura-alueitten täysrauhoituskeskusteluun ei MKJ kelvannut mukaan, puuttuuko sieltä aktiivisuus, vai miksi asianomainen suljettiin keskusteluista ulos. Ilman Enestamin rohkeutta rauhoitukset olisivat tulleet voimaan, kaikilla Natura-alueilla. Ihmettelen yli 300 000 metsästäjän valtuuttaman keskusjärjestön toimintaa, eihän se voi niin mennä, että Luontojärjestöt, Ympäristöministeriö päättää hiljaisuudessa metsästäjien asioista. Uusia pykäliä, lakeja, kieltoja satelee voimaan, ilmanettä siitä kärsivät saavat tuoda kantaansa esille, saatikka neuvotella jonkinlaisesta kompromissistä.


    • täälä

      opeta koiralle ettei mee heikoille jäille. mielummin vaikka autoon ja ovi kiinni peräs.
      Ja ota vaikka jousipyssy mukaan jos pelottaa.

      • Ei taida koiralla kuule olla muuta mahdollisuutta kuin paeta mihin sattuu pääsemään.Ei ehdi koira jäitä mittaamaan kun hampaat repii persettä.Haulikko on parempi kuin jousipyssy.Eikä siellä miehiä PELOTA vaan vituttaa kun sudet repii koiran


      • savotex.
        Mannerheimi kirjoitti:

        Ei taida koiralla kuule olla muuta mahdollisuutta kuin paeta mihin sattuu pääsemään.Ei ehdi koira jäitä mittaamaan kun hampaat repii persettä.Haulikko on parempi kuin jousipyssy.Eikä siellä miehiä PELOTA vaan vituttaa kun sudet repii koiran

        käskivät siirtyä tänne palstalle.
        Vastooppa kirjotuksen alottaja tähän kysymykseen iliman tunteita kylymän viileesti:
        -Kun teillä sielläpäin vallihtoo susienkauhuskenaarijo ja oot itekkii ollunna sujen kanssa kärsät vastakkaen niin
        -Minkä taatta pittää järjestee haukkukokkeet miljoonan sujen keskelle?


      • pajamu
        savotex. kirjoitti:

        käskivät siirtyä tänne palstalle.
        Vastooppa kirjotuksen alottaja tähän kysymykseen iliman tunteita kylymän viileesti:
        -Kun teillä sielläpäin vallihtoo susienkauhuskenaarijo ja oot itekkii ollunna sujen kanssa kärsät vastakkaen niin
        -Minkä taatta pittää järjestee haukkukokkeet miljoonan sujen keskelle?

        joka paikassa täälläpäin missä on vielä hirviä. Pitäis matsustaa kokeeseen etelään vissiin. Mutta kohta niitä on sielläkin, levisi ne niin voimalla tännekin.


      • JEEJEE
        savotex. kirjoitti:

        käskivät siirtyä tänne palstalle.
        Vastooppa kirjotuksen alottaja tähän kysymykseen iliman tunteita kylymän viileesti:
        -Kun teillä sielläpäin vallihtoo susienkauhuskenaarijo ja oot itekkii ollunna sujen kanssa kärsät vastakkaen niin
        -Minkä taatta pittää järjestee haukkukokkeet miljoonan sujen keskelle?

        Kyllä nyt olet oikealla palstalla, hyvin tehty.


    • antaa

      Eräs seurkaverini kertoi samaa tarinaa kuinka eräs valiokoira koki saman kohtalon. Koehaukusta oli valiokoira havinnyt , löytyi tutkapannan avulla puolikas koirasta. Joillakin alueilla tämä riski näyttää olevan melkoinen. Etelässä isot tiet ovat myös riskinä. Montako valiota on mahtanu jäädä autojen alle. Korvaako mikään vakuutus suden aiheuttamaa vahinkoa?

      • tunget

        koirias niihin kokeisii pitäisit koiran taidot omanatietonas niin saisit nauttia niistä. niin ja opeta koiralles ettei mee auton alle


    • jämtlantilaisen mies

      Olisi ollut metsää Kaavilta paikymmentä kilometriä jossa ei varmasti ole tällä hetkellä susia.
      On ihan pikkupoikien meininkiä, että kokeita pitää järjestää "meidän seuran alueella" susilauman saalistusreviirillä. Jos vien oman koirani petojen keskelle tieten tahtoen, niin en kyllä kehtaa edes susia syyttää.

      • pitääkö

        meidän rajoittaa harrastustoimintaa susien takia vai pitääkö rajoittaa susien leviämistä ihmisen toimintaa rajoittavasti.

        Pitääkö meidän siirtää ihmisiä pois rajoittamasta susikannan leviämistä tuolta keski- ja itäsuomesta?

        Miten mielestäsi tulisi toimia, jos susi valloittaa Kajaanin tai Joensuun?

        Kysyn mielenkiinnosta ajatusrakennelmiasi kohtaan, edustat ilmeisesti keskiverto susisuojelijaa.


      • jämtlantilaisen mies
        pitääkö kirjoitti:

        meidän rajoittaa harrastustoimintaa susien takia vai pitääkö rajoittaa susien leviämistä ihmisen toimintaa rajoittavasti.

        Pitääkö meidän siirtää ihmisiä pois rajoittamasta susikannan leviämistä tuolta keski- ja itäsuomesta?

        Miten mielestäsi tulisi toimia, jos susi valloittaa Kajaanin tai Joensuun?

        Kysyn mielenkiinnosta ajatusrakennelmiasi kohtaan, edustat ilmeisesti keskiverto susisuojelijaa.

        Olen metsästänyt toistaiseksi 34 vuotta.
        Sitä vaan, että ei ole pakko mennä juuri sinne tämän hetken aktiivisemmalle susialueelle koiria juoksuttamaan. Oman koirani olen pitänyt tänä syksynä poissa metsästä siellä missä hukat liikkuvat.
        Voihan sitä tietenkin ajaa rekankin eteen jos se tule kolmion takaa, mutta siitä tulee paha mieli...


      • jämtlantilaisen mies kirjoitti:

        Olen metsästänyt toistaiseksi 34 vuotta.
        Sitä vaan, että ei ole pakko mennä juuri sinne tämän hetken aktiivisemmalle susialueelle koiria juoksuttamaan. Oman koirani olen pitänyt tänä syksynä poissa metsästä siellä missä hukat liikkuvat.
        Voihan sitä tietenkin ajaa rekankin eteen jos se tule kolmion takaa, mutta siitä tulee paha mieli...

        Vertaus rekasta, tämä kokeitten järjestäminen sellaisella alueella, mihin paikalliset metsästäjät eivät mielellään laske koiraansa vapaaksi, onko osallistujille kerrottu asianlaita, vallitseva tilanne maastossa. Homma haiskahtaa enempi kalastukselta, kuin metsästykseen kuuluvalta, ilmeisesti paikallislehden toimittaja oli valmiiksi kutsuttuna paikalla, kuvaamassa kalastusta paikanpäällä. Kaikkensa on metsämies asiansa eteen tekemään, kärsijänä isännälle uskollinen kaveri.


      • ............
        jämtlantilaisen mies kirjoitti:

        Olen metsästänyt toistaiseksi 34 vuotta.
        Sitä vaan, että ei ole pakko mennä juuri sinne tämän hetken aktiivisemmalle susialueelle koiria juoksuttamaan. Oman koirani olen pitänyt tänä syksynä poissa metsästä siellä missä hukat liikkuvat.
        Voihan sitä tietenkin ajaa rekankin eteen jos se tule kolmion takaa, mutta siitä tulee paha mieli...

        Kaavilla on susivapaita alueita,jossa on metsästetty tänäkin syksynä hirviä ilman hukkavahinkoja. Samoin jänismetsästys jatkuu edelleen turvallisesti.
        Ai missäkö?
        Luikonniemellä ja Kaavinkosken alueella esimerkiksi.
        Hölmöä se on syöttää hyviä koiria susille.


      • korvenkävijä
        ............ kirjoitti:

        Kaavilla on susivapaita alueita,jossa on metsästetty tänäkin syksynä hirviä ilman hukkavahinkoja. Samoin jänismetsästys jatkuu edelleen turvallisesti.
        Ai missäkö?
        Luikonniemellä ja Kaavinkosken alueella esimerkiksi.
        Hölmöä se on syöttää hyviä koiria susille.

        .. joka on tätä mä "oon oikeessa" ja järjestäjän vika. Ja sellainen asenne että jonkun koirat on lopulta sudensuussa juuri noilla-alueilla. Susilaumat ei ole niin paikka uskollisia että kahdenkymmenen kilometrin matka olis mikään turvatekijä. Varmuutta ei ole muutenkuin jos alue on tarkastettu ja passitettu ympäriinsä, silleen sitä hirveäkin on tänä syksynä metsästetty. Mutta jos hirvi karkaa passiketjusta ja koira menee mukana niin mitään varmuutta ei ole etteikö se koira olisi kohta susien suissa.


      • Mahtaneeko tänään olla ulko...
        pitääkö kirjoitti:

        meidän rajoittaa harrastustoimintaa susien takia vai pitääkö rajoittaa susien leviämistä ihmisen toimintaa rajoittavasti.

        Pitääkö meidän siirtää ihmisiä pois rajoittamasta susikannan leviämistä tuolta keski- ja itäsuomesta?

        Miten mielestäsi tulisi toimia, jos susi valloittaa Kajaanin tai Joensuun?

        Kysyn mielenkiinnosta ajatusrakennelmiasi kohtaan, edustat ilmeisesti keskiverto susisuojelijaa.

        Että niinpä!!!en todellakaan,että kokeidenjärjestäjät yrittävät rajoittaa IHMISTEN liikkumavapautta luonnossa ja metsissä silloin kun HE pitävät kokeitaan,tällöin ei saa metsissä liikkua muita ihmisiä.sorge vaan minulla ainakin on ja tulee olemaan liikkumavapaus,joka miehen oikeus metsiin ja luonnossa liikkumiseen,sitä kenenkään rajoittamatta!!!kannattaa etsiä joku"heikompi lenkki"jota pomputtaa ja simputtaa ja käskeä,jospa se tottelisi.Mutta nytpä taisi tullakin yllätys susien muodossa teille,alkaakin rajoittaa teidän omaa liikkumistanne metsissä ja Aika tavalla,vai mitä?
        "Mahtaneeko tänään olla ulkonaliikkumiskielto"


      • korvenshamaani
        Mahtaneeko tänään olla ulko... kirjoitti:

        Että niinpä!!!en todellakaan,että kokeidenjärjestäjät yrittävät rajoittaa IHMISTEN liikkumavapautta luonnossa ja metsissä silloin kun HE pitävät kokeitaan,tällöin ei saa metsissä liikkua muita ihmisiä.sorge vaan minulla ainakin on ja tulee olemaan liikkumavapaus,joka miehen oikeus metsiin ja luonnossa liikkumiseen,sitä kenenkään rajoittamatta!!!kannattaa etsiä joku"heikompi lenkki"jota pomputtaa ja simputtaa ja käskeä,jospa se tottelisi.Mutta nytpä taisi tullakin yllätys susien muodossa teille,alkaakin rajoittaa teidän omaa liikkumistanne metsissä ja Aika tavalla,vai mitä?
        "Mahtaneeko tänään olla ulkonaliikkumiskielto"

        Eivät kokeiden järjestäjät kenenkään liikkumista rajoita. Tuo on täyttä puppua ja turhaa osoittelua koira harrastajia- ja kasvattajia kohtaan. Tahallinen häirintä on erikseen.


      • Jumalan profeetta
        korvenshamaani kirjoitti:

        Eivät kokeiden järjestäjät kenenkään liikkumista rajoita. Tuo on täyttä puppua ja turhaa osoittelua koira harrastajia- ja kasvattajia kohtaan. Tahallinen häirintä on erikseen.

        eivät ja ette varmasti rajoita!Ja sinä tiesitkö että SHAMANISMI on täyttä puppua valhetta,etkö vaihtais nimimerkkiä.


      • korven saha-maani.
        Jumalan profeetta kirjoitti:

        eivät ja ette varmasti rajoita!Ja sinä tiesitkö että SHAMANISMI on täyttä puppua valhetta,etkö vaihtais nimimerkkiä.

        On kyllä aikamoinen valhe sinullakin tuo nimimerki meinaan. Etkö vaihtais ettei noin suuruuden hullulta kuulostais.


    • näin...

      on!!!!
      Minä ainakin ammun heti, jos nään suden kun olen metällä, ei ne sudet muuten pysy aisoissa. Kun susi on oppinut ihmisen hajun, se tietää että nyt on ruokapöytä katettu, silloin ollaan liian pitkälle päästetty susi leviämään.
      SE on tehtävä samlla tavalla kuin lapissa. Lahdataan susi ja ollaan hissukseen.

      • Luonnonystävä

        täällä joku "rohkea"&raukka pullistelee.

        Kyllä totuus on se, että näitä salakaatajia joutaisi lahdata ihan samalla tavalla kuin susiakin. Itku siinä sullekin tulisi kun ei tietäsi jos vaikka tällä kertaa tulisi kuula ottaan metsällä ollessa. Ja ihan hissukseen noita kaadettuja voisi polkea suohon jottei jäisi metsään haisemaan.


      • tuo "luonnonystävä"
        Luonnonystävä kirjoitti:

        täällä joku "rohkea"&raukka pullistelee.

        Kyllä totuus on se, että näitä salakaatajia joutaisi lahdata ihan samalla tavalla kuin susiakin. Itku siinä sullekin tulisi kun ei tietäsi jos vaikka tällä kertaa tulisi kuula ottaan metsällä ollessa. Ja ihan hissukseen noita kaadettuja voisi polkea suohon jottei jäisi metsään haisemaan.

        koiraansa sudelle menettänyt. Kun olet pennusta kasvattanut ja perheessä kuin lasta pitänyt - susi syö, on kuin lapsensa menettäisi.'
        Ainakin oma koira oli hyvin lapsirakas ja perheessä suru suuri, kun riekaleita vain löytyi. Ei meidän perheessä sudelle armoa anneta - lapsenmurhaajille!


      • peltipolliisi
        Luonnonystävä kirjoitti:

        täällä joku "rohkea"&raukka pullistelee.

        Kyllä totuus on se, että näitä salakaatajia joutaisi lahdata ihan samalla tavalla kuin susiakin. Itku siinä sullekin tulisi kun ei tietäsi jos vaikka tällä kertaa tulisi kuula ottaan metsällä ollessa. Ja ihan hissukseen noita kaadettuja voisi polkea suohon jottei jäisi metsään haisemaan.

        Sä olet näitä piiperöitä jotka ovat ajattelematta mitämieltä tahansa kun se vain on näitä muotiasioita ja on sen mukaisesti poliitisesti frendisuuntautunut. Mielipiteelle käyvät sitten perusteeksi aivan mikätahansa ja niitä etsitään aivan mistätahansa. Ihminen on järkyttänyt luonnontasapainoa jo vuosituhansia ja ihmisen tehtävä on pitää siitä huolta että luonnontasapaino säilyy. Osaltaan sitä tehdään metsästyksellä ja osaltaan sillä että luonnon saastuttamista päästöillä ja jätteillä pyritään välttämään. Sä olet varmaan yksi niitä jotka ajettuaan saatuttavalla peltilehmällään pupujussin ylitse jätät sen virumaan halvaantuneena tielle, jossa sen lopulta liiskaa joku toinen yhtä raukka ja pelkuri. Mutta kukaan teistä ei auta eläintä vaikka laki siihen velvoittaa. Uskon että kukaan metästäjä ei tätä raakuutta katso vaan auttaa eläintä. Olen itse montakertaa sen tehnyt kun olen näitä eläimiä tieltä löytänyt ja väistän viimeiseen asti esim. siilien tai jänisten päällejamista.


      • Luonnonystävä
        tuo "luonnonystävä" kirjoitti:

        koiraansa sudelle menettänyt. Kun olet pennusta kasvattanut ja perheessä kuin lasta pitänyt - susi syö, on kuin lapsensa menettäisi.'
        Ainakin oma koira oli hyvin lapsirakas ja perheessä suru suuri, kun riekaleita vain löytyi. Ei meidän perheessä sudelle armoa anneta - lapsenmurhaajille!

        menee puurot ja vellit niin kuin tärkeät ja vähemmän tärkeät asiat ristiin rastiin.

        Jos nimität koirasi tappajaa lapsenmurhaajaksi, niin pitäiskö selvittää itsellesi, oletko koira vaiko ihminen. Ei niin, etteikö koira voisi olla tärkeä ihmiselle, mutta itse en voisi kuvitellakaan jotta voisin verrata kuolemantapauksessa lasta koiraan.


      • OOT IHMISEKSI
        Luonnonystävä kirjoitti:

        täällä joku "rohkea"&raukka pullistelee.

        Kyllä totuus on se, että näitä salakaatajia joutaisi lahdata ihan samalla tavalla kuin susiakin. Itku siinä sullekin tulisi kun ei tietäsi jos vaikka tällä kertaa tulisi kuula ottaan metsällä ollessa. Ja ihan hissukseen noita kaadettuja voisi polkea suohon jottei jäisi metsään haisemaan.

        Minä vakuutan, että niinkauan kuin sinä esim. esität siinä luonnonsuojelijaa, niin minä en sitä tee.

        vasta sitten kun sinä lopetat, minä jätän paskantamatta mereen ja harkitsen sitä, jätänkö ampumatta sutta ja liito-oravaa.

        Menikö perille. Sinä helevetin konna teet tuhoa luonnolle ja aiheutat toiminnallasi lajien sukupuuttoon kuolemista. Väisty siitä, jos haluat että joku laji säästetään.


      • Hyysääjät ovat
        peltipolliisi kirjoitti:

        Sä olet näitä piiperöitä jotka ovat ajattelematta mitämieltä tahansa kun se vain on näitä muotiasioita ja on sen mukaisesti poliitisesti frendisuuntautunut. Mielipiteelle käyvät sitten perusteeksi aivan mikätahansa ja niitä etsitään aivan mistätahansa. Ihminen on järkyttänyt luonnontasapainoa jo vuosituhansia ja ihmisen tehtävä on pitää siitä huolta että luonnontasapaino säilyy. Osaltaan sitä tehdään metsästyksellä ja osaltaan sillä että luonnon saastuttamista päästöillä ja jätteillä pyritään välttämään. Sä olet varmaan yksi niitä jotka ajettuaan saatuttavalla peltilehmällään pupujussin ylitse jätät sen virumaan halvaantuneena tielle, jossa sen lopulta liiskaa joku toinen yhtä raukka ja pelkuri. Mutta kukaan teistä ei auta eläintä vaikka laki siihen velvoittaa. Uskon että kukaan metästäjä ei tätä raakuutta katso vaan auttaa eläintä. Olen itse montakertaa sen tehnyt kun olen näitä eläimiä tieltä löytänyt ja väistän viimeiseen asti esim. siilien tai jänisten päällejamista.

        Poikkeuksellisen julmia ja raakoja. he eivät pysty asettumaan heikomman asemaan ollenkaan.

        Sen monesti kuulee heidän kannanotoistaan, että pelkästään pilkkaavat niitä, jotka joutuvat petojen raadeltavaksi.

        Ja väitän jopa, että nauttivatkin siitä. He eivät ole terveitä ihmisiä vaan matkivat jotenkin mielisairaita ihmis susia ja pitävät susia heidän suojeluspyhimyksinä, suorastaan.

        Mutta kuten tunnettua, he luihuudessaan eivät tietenkään tätä julkisesti tunnusta.


    • oma palsta

      Pitäis varmaan laittaa oma palsta susikirjottelijoille ja muille luonnon ystäville.
      Ei ole kovin laadukasta tuo vänkääminen ollut.
      Äärilaitojen miehet ovat taas päässeet vauhtiin.

      • Susipalstalainen

      • Pohjaroppu

        Kyllä tänne Suomeen susia mahtuu vielä kaksin kertainen määrä.Pääsen minäkin ampumaan niitä.Aseet muuten ruostuu käyttämättömänä,Eikä tarvis lähteä kauaksi metsästään koska ne tulevat jo talojen pihoihin syömään koirat ja kissat.Täytyy ostaa koira ja lihottaa se hyvään kuntoon .Saa kytätä pirtista keinutuolista
        koska läväyttä.Jokunen lapsikin jää suden suuhun.Saa susien suojelijatkin selitellä ,että ne olivat villi koiria.


    • susia niinku muitaki

      "Hämärän laskeutuessa, juuri kun olin saanut askareeni toimitettua, ne tulivat. En nähnyt niitä pimeässä, mutta ne olivat lähellä. Susien kuoroulvonta halkaisi jääkylmän ilman: minä jähmetyin ihastuksesta. Kuuntelin ja yritin kuvitella niitä metsässä. Sulje silmäsi. Näetkö ne? Pää takakenossa, silmät kiinni, kuonot kohti taivasta, suu vähän auki, mustat huulet erillään. Niiden hengityshuurut näkyvät kylmässä ilmassa. Kuinka monta niitä on? Kuulostaa siltä kuin metsä olisi täynnä susia. Laumassa on varmaan kymmenen taikka viisitoista yksilöä Susilla on kyky ulvoa eri äänenkorkeudella. Joka sudella on mahdollisuus muuttaa ääntään ja erottua lauman muista ulvojista. Tämä antaa ihmisille, ja luultavasti myös toisille susilaumoille, sen vaikutelman, että paljon susia on liikkeellä. Erityisesti ne hämäävät ihmisiä. Melkein aina kuultuaan suden ulvontaa ihmiset ovat sitä mieltä, että suuri lauma on liikkeellä. Minä ihmettelen suden kyvykkyyttä, kunnioitan luontokappaleitten oveluutta. Luonnossa on aina etu, jos voi esiintyä suurempana ja monilukuisempana kuin onkaan, se pitää kilpailijat ja saalistajat loitolla. Että sen voi tehdä petollisilla äänillä, on minusta hämmästyttävää. Kuoro jatkoi muutaman hetken. Tuijotin pimeään metsään äänen suuntaan, sudet lopettivat äkisti ja mieleni jäi kunnioituksen valtaan".

      • Koko loru

        Mitä tuo sinun hörinä siinämuka pitäisi esittää.

        Kuvitteletko olevasi joku romaanintekijä, ja tänne päästit jonninjoutavan loruilun, joka ei kerro mistään tosiasiasta mitään, vaan sinun omista lörinöistäsi.

        Lopeta tuommonen tyhjän ihailu ja runoilu, kun siitä ei mitään tule.


      • ampuja3
        Koko loru kirjoitti:

        Mitä tuo sinun hörinä siinämuka pitäisi esittää.

        Kuvitteletko olevasi joku romaanintekijä, ja tänne päästit jonninjoutavan loruilun, joka ei kerro mistään tosiasiasta mitään, vaan sinun omista lörinöistäsi.

        Lopeta tuommonen tyhjän ihailu ja runoilu, kun siitä ei mitään tule.

        Minä en voi sietää susia meillä on 3 Beakle vanhin on 10 japuol jolle on ammuttu 56 jänistä se on saanu ketun kiini eikä sutta viel .


    • ampuja3

      hauli perää vaan eikö ihmisellä ole oikeus puolustaa omaisuutta siinä ei ole hävettävää jos ampuusuden sen sanoo lakikin että itse/omaisuuden puolustaminen on lailista

    • furnrma

      Miksiköhän suden ruoaksi päätyy aina erinomainen hirvikoira/ajokoira tai valioyksilö. Miksi ne paskat eivät tule syödyksi tai edes keskikertaiset?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      132
      8252
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      99
      4492
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1363
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1135
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1092
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1037
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      136
      934
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      758
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      755
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      741
    Aihe