Elokuvaohjaajaksi suomessa?

Asiasta kiinnostunut

Osaako ketään sanoa missä Suomessa voisi opiskella elokuvaohjaajaksi ja minkälaista koulutusta ohjaajilta yleensä odotetaan?

24

12900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainen

      Elokuvaohjaajaksi voi opiskella Taideteollisessa korkeakoulussa.

      eihän koulutus pahasta ole, mutta voi sitä alalle päästä ilman koulutusta työn kautta.

      Itse olen teatterin puolelta siirtynyt elokuvan pariin.

    • Elokuvaopiskelija

      Taideteolliseenhan on erittäin vaikea päästä. Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia sekä Tampereen amk:n taiteen ja viestinnän oppilaitos antavat myöskin erittäin tasokasta koulutusta ja ovat monelle toimineet porttina himottuun Taikin Elokuvataiteen osastoon.
      Kumpaakin on tosin myöskin vaikea päästä, ja Turkuun on seuraava hakukin vasta keväällä 2008.

    • ammattilainen

      Jottemme sotkeutuisi nimimerkkien viidakkoon, niin tämä ammattilainen on käynyt TAIK:in. Kouluun on erittäin vaikea päästä, mutta ei sen takia kannata jättää pyrkimättä. Itse pääsin ensi yrittämällä, mutta kurssimme keski-ikä aloitusvuoden 1986 syksyllä oli 26 vuotta! Pari tyyppiä oli päässyt kahdeksannella kerralla sisälle. Muistaakseni meidän kurssilla oli yhteensä neljä ensi yrittämällä päässyttä. Loput kuusi olivat sitten tahkonneet 2-8 kertaa.

      Koulutuksesta sen verran, että minun aikanani vaadittiin ylioppilastodistus, mutta yksi kurssikaverini ( 33 -vuotias ensi yrittämällä päässyt ) ei ollut ylioppilas, mutta hänellä oli yliopisto-opiskeluja taustalla.

      • asiasta kiinnostunut

        Millaisia meriittejä pitäisi sitten olla? Ei meikäläisen yo-paperit mitkään järin häävit ole. Ja pitääkö tuonne TAIKKIIN tehdä hakuvaiheessa jotakin harjoitustöitä?


      • ammattilainen
        asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Millaisia meriittejä pitäisi sitten olla? Ei meikäläisen yo-paperit mitkään järin häävit ole. Ja pitääkö tuonne TAIKKIIN tehdä hakuvaiheessa jotakin harjoitustöitä?

        Meriittejä et tarvitse. Ja pieni varoituksen sana tässä onkin paikallaan: älä yritä leikkiä "elokuvaohjaajaa" tai kaikkitietävää elokuvagurua - hankaloitat vaan pyrkimisiäsi. Jos sinua oikeasti elokuva kiinnostaa ja uskot että sinusta on tähän järjettömän vaativaan ammattiin niin silloin pyri "omana itsenäsi."
        Mitä Yo-todistukseen tulee, niin itselläni oli pistettä vaille Magnan paperit eli siis hyvät C:n paperit. Päästötodistuksen keskiarvo oli yli 7 joten siis papereilla en minäkään päässyt.
        ( koulun käynti ei vaan kiinnostanut lukion tokalla ja kolmannella kunnes Tammikuussa yo- vuonna havahduin siihen, että joskus pitää päästä opiskelemaankin ja otin pienen loppukirin )

        Kun haku tulee Maalis- Huhtikuussa ajankohtaiseksi, katso TAIK:n nettisivulta mitä ennekkotehtäviä sinne vaaditaan. Tee ne, lähetä ne ja sitten vain odota. Yksi kolmasosa ennakkotehtävien lähettäneistä pääsee itse pääsykokeisiin. Pääsykokeet ovat Toukokuussa ja ne ovat kaksivaiheiset. Kolmen päivän ajan teet annettuja tehtäviä kolulla ja sitten taas 1/3 otetaan mukaan viimeiselle kahdelle päivälle ja muut saavat lähteä. Viimeisen kahden päivän ajan taas annettuja tehtäviä koululla ja sitten ei muuta kuin odottamaan. 1/3 viimeisen kahden päivän pyrkijöistä pääsee kouluun. Näin ainakin 1986 ja vielä paljon sen jälkeenkin. Tarkista hakumenettely TAIK:n kotisivuilta. Meidän aikana ennakkotehtävät palautti noin 400 ja kouluun otettiin 10.
        Tsemppiä ja onnea!


      • Asiasta kiinnostunut
        ammattilainen kirjoitti:

        Meriittejä et tarvitse. Ja pieni varoituksen sana tässä onkin paikallaan: älä yritä leikkiä "elokuvaohjaajaa" tai kaikkitietävää elokuvagurua - hankaloitat vaan pyrkimisiäsi. Jos sinua oikeasti elokuva kiinnostaa ja uskot että sinusta on tähän järjettömän vaativaan ammattiin niin silloin pyri "omana itsenäsi."
        Mitä Yo-todistukseen tulee, niin itselläni oli pistettä vaille Magnan paperit eli siis hyvät C:n paperit. Päästötodistuksen keskiarvo oli yli 7 joten siis papereilla en minäkään päässyt.
        ( koulun käynti ei vaan kiinnostanut lukion tokalla ja kolmannella kunnes Tammikuussa yo- vuonna havahduin siihen, että joskus pitää päästä opiskelemaankin ja otin pienen loppukirin )

        Kun haku tulee Maalis- Huhtikuussa ajankohtaiseksi, katso TAIK:n nettisivulta mitä ennekkotehtäviä sinne vaaditaan. Tee ne, lähetä ne ja sitten vain odota. Yksi kolmasosa ennakkotehtävien lähettäneistä pääsee itse pääsykokeisiin. Pääsykokeet ovat Toukokuussa ja ne ovat kaksivaiheiset. Kolmen päivän ajan teet annettuja tehtäviä kolulla ja sitten taas 1/3 otetaan mukaan viimeiselle kahdelle päivälle ja muut saavat lähteä. Viimeisen kahden päivän ajan taas annettuja tehtäviä koululla ja sitten ei muuta kuin odottamaan. 1/3 viimeisen kahden päivän pyrkijöistä pääsee kouluun. Näin ainakin 1986 ja vielä paljon sen jälkeenkin. Tarkista hakumenettely TAIK:n kotisivuilta. Meidän aikana ennakkotehtävät palautti noin 400 ja kouluun otettiin 10.
        Tsemppiä ja onnea!

        Pitää seurata tilannetta ja katsoa millaisia tehtäviä sinne pitää tehdä. Kiitos vastauksesta!


      • Lukenut
        Asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Pitää seurata tilannetta ja katsoa millaisia tehtäviä sinne pitää tehdä. Kiitos vastauksesta!

        Olen useampaan kertaan käynyt viime vuonna tuolla TaiKin sivuilla, elokuvaosastolla. Muistaakseni elokuvaohjaajaksi otetaan hakukerralla 3-4 oppilasta. Eli ei mitään 10 enää, valitettavasti. Itseänikin kiinnostaisi ammatti, koska mielikuvitusta ja muita kykyjä löytyy, mutta luonteeni on sitten niin sisäänpäinsulkeutunut, että turhaan sinne edes hakisin tulevaisuudessa, kun hakemisen aika on.


      • Elokuvaopiskelija
        Lukenut kirjoitti:

        Olen useampaan kertaan käynyt viime vuonna tuolla TaiKin sivuilla, elokuvaosastolla. Muistaakseni elokuvaohjaajaksi otetaan hakukerralla 3-4 oppilasta. Eli ei mitään 10 enää, valitettavasti. Itseänikin kiinnostaisi ammatti, koska mielikuvitusta ja muita kykyjä löytyy, mutta luonteeni on sitten niin sisäänpäinsulkeutunut, että turhaan sinne edes hakisin tulevaisuudessa, kun hakemisen aika on.

        ...että jos Taikin ovet eivät aukea (kuten monelle käy) kannattaa hakea myös Turkuun ja Tampereelle.
        Olen kuullut lukuisista tapauksista joiden tie Taikiin on tyssännyt pääsykokeisiin kerta toisensa jälkeen, mutta Turussa tai Tampereella opiskeltuaan ovat päässeet heti sisään. Turusta tai Tampereeltahan voi hakea myöskin Taikin jatko-opiskeluohjelmaan jonne pääsy on huomattavasti helpompaa.

        Kyseisten oppilaitosten opiskelijat ovat pärjänneet hyvin töillään kilpailusarjoissa ja saaneet näkyvyyttä. Taideakatemian opiskelija taisi voittaa Tampereen lyhytelokuvajuhlien kotimaisen sarjan viime vuonna, jos en vallan väärin muista.

        Minäkään en päässyt Taikiin ensi yrittämällä, mutta hain samana vuonna myös Turkuun,pääsin, ja nyt olen ainakin saanut jalan oven väliin. Ei kannata tuhlata vuosia elokuvataiteen osastolle hakemisen välissä, kun voi käyttää sen opiskellen samaa alaa.
        Ja Taideakatemian ja TTVO:n opiskelupaikat ovat nekin himoittuja, sisäänpääsyprosentti on seitsemän-kahdeksan luokkaa.


      • ammattilainen
        Lukenut kirjoitti:

        Olen useampaan kertaan käynyt viime vuonna tuolla TaiKin sivuilla, elokuvaosastolla. Muistaakseni elokuvaohjaajaksi otetaan hakukerralla 3-4 oppilasta. Eli ei mitään 10 enää, valitettavasti. Itseänikin kiinnostaisi ammatti, koska mielikuvitusta ja muita kykyjä löytyy, mutta luonteeni on sitten niin sisäänpäinsulkeutunut, että turhaan sinne edes hakisin tulevaisuudessa, kun hakemisen aika on.

        Ei meitä ohjaajalinjalle 10 otettu; ainoastaan viisi pääsi ohjaajalinjalle joka oli siihen aikaan "yleinen linja" Siitä sitten erikoistuttiin.... Puhuin siis koko vuosikurssille päässeistä joita oli yhteensä 10.
        3 äänilinjalle, 2 kuvaajalinjalle ja 5 "yleiselle linjalle" josta siis ohjaajat valmistuivat. Tässä siis täsmennys.


      • hille2
        Lukenut kirjoitti:

        Olen useampaan kertaan käynyt viime vuonna tuolla TaiKin sivuilla, elokuvaosastolla. Muistaakseni elokuvaohjaajaksi otetaan hakukerralla 3-4 oppilasta. Eli ei mitään 10 enää, valitettavasti. Itseänikin kiinnostaisi ammatti, koska mielikuvitusta ja muita kykyjä löytyy, mutta luonteeni on sitten niin sisäänpäinsulkeutunut, että turhaan sinne edes hakisin tulevaisuudessa, kun hakemisen aika on.

        Jos olet sisäänpäinkääntynyt, liekö ohjaajan ammatti sinulle edes sovelias? Ohjaajahan on koko ajan tekemisissä näyttelijöiden, muun kuvausporukan, tuottajien, rahoittajien jne. kanssa. Eli sosiaalisia ja ryhmänjohtokykyjä täytyy olla.

        Jos sinulla on ideoita ja mielikuvitusta, mutta tykkäät tehdä yksin duunia, harkitsepa käsikirjoittajan uraa.


      • ohjaajia?
        hille2 kirjoitti:

        Jos olet sisäänpäinkääntynyt, liekö ohjaajan ammatti sinulle edes sovelias? Ohjaajahan on koko ajan tekemisissä näyttelijöiden, muun kuvausporukan, tuottajien, rahoittajien jne. kanssa. Eli sosiaalisia ja ryhmänjohtokykyjä täytyy olla.

        Jos sinulla on ideoita ja mielikuvitusta, mutta tykkäät tehdä yksin duunia, harkitsepa käsikirjoittajan uraa.

        Parhaimmat ohjaajat on sisäänpäinkääntyneitä. Ei voi olla yhtä-aikaa molempia - sosiaalisesti sujuva ja taiteellisesti omaperäinen/lahjakas. Ehkä ne ominaisuudet kuuluu tuottajalle. Toki nykyisin kaikki ohjaajat näyttävät siltä kuin olisivat juoneet 50 tölkkiä energiajuomia... Jälkikin on tosin senmukainen.


      • toinen ammattilainen

        Jos nyt sen verran korjaisi (ammattilaiselle), että tuo ei-ylioppilas joka pääsi ekalla sisään oli 32-vuotias. Terveiset vaan 1986 aloittaneille vanhoille kurssikavereille...

        Ei tuo koulu välttämätön ole. Toistakin kautta alalle pääsee. Esimerkiksi Aki Kaurismäki, Matti Ijäs ja Aleksi Mäkelä ovat tulleet alalle ilman koulutusta. Ohjaamista voi opiskella, mutta ammattia ei voi oppia sitä harjoittamatta.

        Kannattaa opiskella itse, jos ei pääse kouluun. Lue kirjallisuutta, seuraa teatteria, opiskele kirjoittamista ja katso ja tutki elokuvaklassikoita. Niitä ei tyhjän vuoksi sanota klassikoiksi. Enkä tarkoita klassikolla Star Warsia enkä Matrixia, vaan sitä tavaraa jota tehtiin ennen 80-lukua. Ennen kaikkea, mieti onko sinulla jotakin sanottavaa. Avoauto, kesä, kaksi jätkää aurinkolaseissa ja pumppuhaulikko takapenkillä ei vielä ole tarina.


      • soufi
        ohjaajia? kirjoitti:

        Parhaimmat ohjaajat on sisäänpäinkääntyneitä. Ei voi olla yhtä-aikaa molempia - sosiaalisesti sujuva ja taiteellisesti omaperäinen/lahjakas. Ehkä ne ominaisuudet kuuluu tuottajalle. Toki nykyisin kaikki ohjaajat näyttävät siltä kuin olisivat juoneet 50 tölkkiä energiajuomia... Jälkikin on tosin senmukainen.

        Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat hyvin taiteellisia ja myös sosiaalisia. Samanlaista kateellisten panettelua, kuin sanonta jonka mukaan kauneus ja äly eivät pysy samassa päässä... :--)


    • miettelijäs

      minäkin olen asiaa tutkinut ja olen tullut tulokseen, että ei oikein löydy paikkoja tai mahdollisuuksia...

    • Pallensson

      Jos ajattelette melkein ketä tahansa HYVÄÄ ohjaajaa kautta maailman, niin juuri kukaan heistä ei ole käynyt jotain "korkeakoulun elokuvalinjaa"...

      • P2

        Ja vielä... Ingmar Bergman sanoi hyvin jossain haastattelussa: "Ruotsissa on nykyään valtavasti elokuvanteon osaavia ammattilaisia, todellisia huipputekijöitä, mutta valitettavasti juuri kellään heistä ei ole mitään sanottavaa".


    • Arttuii

      Hei. Olen 16-vuotias lukiolainen ja rakastan elokuvia ja sitä, kuinka videon keinoin voi kertoa tarinoita. Elämäni tavoite on tällä hetkellä tulla elokuvaohjaajaksi ja inspiroida muita ihmisiä toteuttamaan itseään (enkä tarkoita nyt elokuvaohjaajalla mitään superkuuluisaa miljonääri ohjaajaa vaan nauttisin itse enemmän sellaisena vähemmän tunnettuna "kulttiohjaajana" olemisesta). Aion lukion jälkeen pyrkiä taikin elokuvaohjaaja linjalle. Kysymykseni kuuluu siis: Onko teillä kokeneilla elokuva-alan ihmisillä jotain vinkkejä että miten voisin nostaa taikin elokuvaohjaaja linjalle pääsyni todennäköisyyttä? Eli miten voisin valmistautua näiden kahden lukiovuoden aikana?
      -Arttu

      • puomimies11

        Miksi mietit millä tavalla haluaisit olla tunnettu :) ? Vitsi vitsi.

        Itse olen opiskellut elokuvan ääntä ja sanoisin että paras tapa kehittyä on tehdä niitä elokuvia(!). Vaikka kiinnostusta olisi kuinka paljon niin vasta käytännön töissä oivallat asioita. Alan kirjallisuuttakin on pilvin pimein. Lukemalla ja tekemällä valmistaudut ja näet ylipäätään haluatko oikeasti tehdä elokuvia vai kiehtooko sinua vain se "ohjaajan" titteli.

        Itsekin siis siitä nuorena unelmoineena puhun. :)


    • tytinä1

      Neuvoista olisi minullekkin suurta hyötyä joten tässäpä ongelmani: olen kiinnostunut elokuva-alasta niin ohjaajan kuin käsikirjoittajankin roolissa ja kohta pitäisi saada päätettyä kumpaa haluan lähteä opiskelemaan. Millaista se ohjaajaksi opiskelu on, että saako sielä esim. toteuttaa omia käsikirjoituksia ja toisaalta taas liittyykö käsikirjoittajan opintoihin minkään laisia viittauksia ohjaamisesta tai muusta?

    • Arttuii

      :D halusin kai korostaa sitä, ettei julkisuus ole tärkeää minulle. Kiitos vinkeistä, arvostan.

    • elokuva-alaa tv
    • Tuleva Tarantino

      Terve kaikille :)

      Mukava nähdä, että täälläkin on asiallista porukkaa kirjoittelemassa.

      Itselläni ei elämän tilanne anna armoa lähteä opiskelemaan elokuvalinjalle (tai yrittämään edes kouluun pääsyä), mutta itsekin tässä värkkäilen lyhytelokuvaprojekteja, koska tekemällä oppii myös todella hyvin. Näin olen peruskoulupohjalla pärjännyt myös työelämässäni. Tosiaan huipulle ei pääse, ellei aloita "pohjalta", mutta olenhan vasta 22v & elämä aikaa niinkuin sanotaan, niin mistä sitä tietää jos saa hyvän rainan ulos sitte joskus.

      Edellä mainitut Kaurismäki, Mäkelä jne ovat sekä hyviä ohjaajia, mutta voisiko olla perää, että hieman suhteita pitää olla, että pääsee ilman koulutusta ohjaajaksi?

      Jos suomi elokuvan tekisin, niin siinä olisi auto, pari tyyppiä, pumppuhaulikko, mutta tarina & kokonaisuus pitää saada erinlaiseksi, koska suomielokuvat ovat mielestäni aivan tylsiä tänä päivänä, näyttelijät on hyviä suomessa, mutta jos oman elokuvani tekisin, niin en käyttäisi niin paljon "tunnettuja" näyttelijöitä, ehkä sivuroolissa, mielellään uusia kasvoja elokuvataivaalle, tietenkin valitsisin näyttelijät huolella.

      Mutta jos joskus elämä muuttaa suuntaansa ja saa mahdollisuuksia tähän unelmaan, että ohjaa oman kokoillan elokuvan suurelle yleisölle, niin käykää katsomassa se :).

      Ei muuta jatkakaa
      '

    • No niin...pistetääs se oma lusikka soppaan.
      Olen siis kahdeksatta luokkaa käyvä elokuvahullu. Rakastan elokuvia ja ihailen eri huippuohjaajien omaperäsitä tyyliä ja näkemystä. Minua kiehtoo ajatus, että on tarina joka kameran avulla herää eloon. Olen miettinyt mihin lukioon menisin kun yläkoulu on ohi, sillä olen kiinnostunut elokuva-alasta ohjaajana ja käsikirjoittajana, sekä hieman myös näyttelijänä. Niin olen miettinyt, että opiskelisinko alaan koulutustasolla vai ihan ilman mitään koulutusta itse. Ilman koulutustahan ne kaikki Kubrickit ja Tarantinotkin on kohonnu korkeuksiin.

      • vai pitäiskö mennä teatterikorkean kautta...kuka tietää


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2068
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      151
      1588
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe