Työmatkani on reilut 20 km, ja haluaisin ilmojen hieman lämmettyä-ja ennenkaikkea pimeyden väistyttyä alkaa pyöräilemään matkat. Ajattelin aloitella hissukseen matka-pari viikossa vauhtia ja lisätä kunnon kohenemisen myötä.
Ajeleeko palstalaisista kukaan tuommoista parinkymmenen kilsan matkaa töihin ja takaisin? Mietin vain kuinka hyvin kannattaa suunnitella koko touhu ettei into lopahda tms.
Ja kuinka kauan siihen menee aikaa ym? Ajaako tunnissa? (En ole pitkään aikaan ajanut noin pitkää matkaa yksin, lasten kanssa kyllä, ja he olivat jarruna, jolloin ajettiin parikin tuntia) itse tykkään ajaa melko kovaa.
työmatka pyörällä
15
3956
Vastaukset
- alkup.tuna
reilu 20 km. 21 vai 25 km vai...
Ite oon ajellu 15km työmatkaa ja sai siihenkin aikaa palamaan. Riippuu niin reitistä ja "ruuhkasta" millaista vauhtia voi pitää.
Reilu 20km ja tunti on jo aika reipasta vauhtia työmatkalle. Ei kannata ainakaan ensimmäisellä kerralla tuntiin tähdätä. Reilusti aikaa, niin voi ajella rauhassa nautiskellen töihin. Kotimatkalla voi sitten paahtaa "täysillä" jos haluaa. Liika vauhti/kiire on paras innon lopettaja, alussa kannattaa muistaa, että matka ei tapa,vaan vauhti.
Mukavia kilometrejä. - 5 vuotta...
noin 25km työmatkaa, nykyisin työmatka n. 5km. Aikatauluni oli aamuisin lähdin 7-7.15 matkaan, perillä 8.10-8.20, suihku ja lepoa vettä juoden kahvihuoneessa ja töihin 9.00. Vara-aika myös sen takia, jos vaikka rengas puhkeaa. Reitti tällä matkalla oli muutamaa liikennevaloa lukuun ottamatta sujuvaa pyörätietä. Alussa (noin viikko) kannattaa tyytyä 20 km lenkkeihin, jotta ahteri tottuu satulaan, sen jälkeen joka päivä matkaan, pois lukien kaatosateet. Tietysti myös kunnossa oleva ja jouhevasti kulkeva pyörä (28" renkaat) tekee matkasta sujuvampaa. Rohkeasti matkaan ja hyviä pyöräilyjä.
- mamma75
Itse poljen joka päivää töihin mutta mulla vain noin 4 km töihin.
Minusta se on hyvä harrastus.
Mitä mieltä kypärän käyttäminen? - realisti.
Jos vanhat merkit paikkaansa pitää, niin huhtikuussa aikaisintaan lämpenee - jos silloinkaan.
- "alanmies"
Vuosikymmenien kokemuksella voin kertoa, että 20 km suuntaansa on mitä sopivin työmatka pyörällä suoritettavaksi. Se on asenteesta kiinni. Jos töihin lähtee puolitoista tuntia ennen töiden alkamista, ennättää hyvin käydä suihkussa ennen töiden aloittamista. Ei pidä kuitenkaan kylmiltään ahnehtia liikoja. Vaikka tuollainen matka kokeneelta ei (enää) tuntuisikaan miltään, on se kuitenkin aika kova jokapäiväiseksi ainakin ensimäisenä vuonna. Tuo 40 km päiväannos riittää sitten lähes huippukunnon saavuttamiseen.
- ajelin
silloista työmatkaa, mikä oli 42 km sivu ! Aikaa paloi lyhyimmillään 1,10 tai pisimmillään 1,40 huonoilla keleillä (lunta,sohjoa tms)Työpaikalla kävin pikaisesti suihkussa (5min) ja sorvin ääreen. Talvella pidin 8 pakkasastetta rajana. Keväällä ja kesällä ajoin lähes poikkeuksetta joka päivä ! Asenteestahan kaikki on kiinni ja tietysti hyvistä varusteista. Hyvillä keleillä ajoin kilpapyörällä ja muulloin maastopyörällä !
- "alanmies"
ajelin kirjoitti:
silloista työmatkaa, mikä oli 42 km sivu ! Aikaa paloi lyhyimmillään 1,10 tai pisimmillään 1,40 huonoilla keleillä (lunta,sohjoa tms)Työpaikalla kävin pikaisesti suihkussa (5min) ja sorvin ääreen. Talvella pidin 8 pakkasastetta rajana. Keväällä ja kesällä ajoin lähes poikkeuksetta joka päivä ! Asenteestahan kaikki on kiinni ja tietysti hyvistä varusteista. Hyvillä keleillä ajoin kilpapyörällä ja muulloin maastopyörällä !
Entisiin aikoihin verrattuna on nykyisin saatavissa aivan erinomaisia varusteita talvi-ja rospuuttoajoon. -10:een asti ei mitään vaikeuksia varusteiden löytämiseksi.
- alkup.tuna
ajelin kirjoitti:
silloista työmatkaa, mikä oli 42 km sivu ! Aikaa paloi lyhyimmillään 1,10 tai pisimmillään 1,40 huonoilla keleillä (lunta,sohjoa tms)Työpaikalla kävin pikaisesti suihkussa (5min) ja sorvin ääreen. Talvella pidin 8 pakkasastetta rajana. Keväällä ja kesällä ajoin lähes poikkeuksetta joka päivä ! Asenteestahan kaikki on kiinni ja tietysti hyvistä varusteista. Hyvillä keleillä ajoin kilpapyörällä ja muulloin maastopyörällä !
mutta maastopyöriä tuli markkinoille vasta 90-luvulla.
- Ajelin
alkup.tuna kirjoitti:
mutta maastopyöriä tuli markkinoille vasta 90-luvulla.
ostin ensimmäisen maastopyöräni vuonna 1986 Rossin-merkkisen, olitkohan tuna silloin edes syntynyt. Rossin ei tietysti ollut tämän päivän " maastopyöriin " nähden hääppöinen, sillä siinä oli esim. Simpan Biobase rattaat, mitkä kuluivat alta aikayksikön soikeutensa vuoksi käyttökelvottomiksi. Tietysti oli jäykkä keula ja takajarru sijaitsi takaswingin alla, eli lähellä keskiöakselia, eikä jarrutehosta voinut puhuakaan ! Että tällaista historiaa, jota keskenkasvuiset eivät tietysti voi muistaa !
- Hylssääjä1
alkup.tuna kirjoitti:
mutta maastopyöriä tuli markkinoille vasta 90-luvulla.
Kävin katsomassa maastopyöräkisoja, kaikki ajoivat maastopyörillä.
- alkup.tuna
Ajelin kirjoitti:
ostin ensimmäisen maastopyöräni vuonna 1986 Rossin-merkkisen, olitkohan tuna silloin edes syntynyt. Rossin ei tietysti ollut tämän päivän " maastopyöriin " nähden hääppöinen, sillä siinä oli esim. Simpan Biobase rattaat, mitkä kuluivat alta aikayksikön soikeutensa vuoksi käyttökelvottomiksi. Tietysti oli jäykkä keula ja takajarru sijaitsi takaswingin alla, eli lähellä keskiöakselia, eikä jarrutehosta voinut puhuakaan ! Että tällaista historiaa, jota keskenkasvuiset eivät tietysti voi muistaa !
oikeestaan aika paljon aikaisemminkin, 60 luvulla :-)
Muistan kyllä nuo Biobaset ja hevosenkenkäjarrut, taisi tuota jarrua GT käyttää 90-luvun pyörissäkin. Ite aloin harrastaa tuossa 1990 kesällä ja silloin ei maastureita paljon näkyny. Buumi alko siinä 1991, kun kaikilla piti olla maasturi. Maasturi silloin oli normaali miestenpyörän runko, koko jotain 56 cm ja 26 nappularenkaat sekä suora tanko jossa yläpuoliset ns. peukalovivut. 1993 alkoi ilmestymään fillari-lehti, juuri tämän alkaneen buumin innoittamana.
Tietysti 80-luvun lopussa (-89) on jotain maasturin tapaista voinut ollakin myynnissä suomessa, ei tainnu kauppa käydä vielä silloin. Se on tietenkin makuasia mitä maasturiksi kukin nimittää, melkoisia "maastureita" oli nekin lastenpyörät, joilla rossattiin lähimetsässä polkuja pitkin 70-luvulla.
1986 ja rossinin maasturi, hiukan epäilen. 89 kuullostas uskottavammalta. Eikös ne rossinit ollut sellaisia oikein värikkäitä rungoltaan, vai oliko se tunturi? Täällä päin niitä myytiin samassa kaupassa, olikos ne vieläpä kytköksissä jotenkin toisiinsa.
Aika keskenkasvusta käytöstä alkaa vtuilemaan kritiikistä. Se että tietää yhden vanhan shimanon ratasmallin ja yhden jarrulängen mallin ei vielä tee historiantuntiaksi. Vai oli siinä vielä jäykkä keula, no oli varmaan joo. Joustokeula alko yleistyyn vasta 1994, eikä silloinkaan vielä olleet kummoisia.
Mitä osasarjoja muuten oli shimanolla 90-luvun alussa, sanooko GS mitään? Entäs milloin tuli rapidfire vaihdevipu (eli peukalo/ etusormi) markkinoille. Niissä ensimmäisissä ei muuten ollut vaihteen näyttöä, niin kuin uudemmisssa. Sen varmaan muistat, milloin tuli v-jarrut markkinoille.
Että tällasta historiaa, mitäs yli-ikänen tähän vastaa. - ajelin
alkup.tuna kirjoitti:
oikeestaan aika paljon aikaisemminkin, 60 luvulla :-)
Muistan kyllä nuo Biobaset ja hevosenkenkäjarrut, taisi tuota jarrua GT käyttää 90-luvun pyörissäkin. Ite aloin harrastaa tuossa 1990 kesällä ja silloin ei maastureita paljon näkyny. Buumi alko siinä 1991, kun kaikilla piti olla maasturi. Maasturi silloin oli normaali miestenpyörän runko, koko jotain 56 cm ja 26 nappularenkaat sekä suora tanko jossa yläpuoliset ns. peukalovivut. 1993 alkoi ilmestymään fillari-lehti, juuri tämän alkaneen buumin innoittamana.
Tietysti 80-luvun lopussa (-89) on jotain maasturin tapaista voinut ollakin myynnissä suomessa, ei tainnu kauppa käydä vielä silloin. Se on tietenkin makuasia mitä maasturiksi kukin nimittää, melkoisia "maastureita" oli nekin lastenpyörät, joilla rossattiin lähimetsässä polkuja pitkin 70-luvulla.
1986 ja rossinin maasturi, hiukan epäilen. 89 kuullostas uskottavammalta. Eikös ne rossinit ollut sellaisia oikein värikkäitä rungoltaan, vai oliko se tunturi? Täällä päin niitä myytiin samassa kaupassa, olikos ne vieläpä kytköksissä jotenkin toisiinsa.
Aika keskenkasvusta käytöstä alkaa vtuilemaan kritiikistä. Se että tietää yhden vanhan shimanon ratasmallin ja yhden jarrulängen mallin ei vielä tee historiantuntiaksi. Vai oli siinä vielä jäykkä keula, no oli varmaan joo. Joustokeula alko yleistyyn vasta 1994, eikä silloinkaan vielä olleet kummoisia.
Mitä osasarjoja muuten oli shimanolla 90-luvun alussa, sanooko GS mitään? Entäs milloin tuli rapidfire vaihdevipu (eli peukalo/ etusormi) markkinoille. Niissä ensimmäisissä ei muuten ollut vaihteen näyttöä, niin kuin uudemmisssa. Sen varmaan muistat, milloin tuli v-jarrut markkinoille.
Että tällasta historiaa, mitäs yli-ikänen tähän vastaa.Kyllä Rossinin hankintavuosi oli -86, sillä lenkeistäni pidin kirjaa lähes vuosikymmenen(81-89) Runko kuten mainitsitkin oli varmaan lähes kopio maantiepyörästä ja aika surkea " maastossa". Tosin en käyttänyt pyörää paljonkaan maastoajoon vaan työmatkaan huonoilla keleillä. Pyörä on vieläkin tallessa " colnagona " veljelläni, jolle pyörän luovutin loppuun palvelleena 90-luvun taitteessa. Rossinissa ei ollut vielä näitä Shimano GS 200-400 osia, vaan jotain Simpan M 350 nippeleitä, tarkemmin en muista, enkä viitsi lähteä 250 km ajamaan asiaa tarkistamaan. Olin muutaman vuoden ilman maastopyörää ja n. 94 vuonna ostin Marinin Eldrigden XT osilla. Marin palveli 3 vuotta, jonka jälkeen se varastettiin. Tuon jälkeen en ole maastopyörää sitten omistanutkaan, joten tietoni nykyisistä maastopyöristä ovat hyvin pintapuoliset !
- alkup.tuna
ajelin kirjoitti:
Kyllä Rossinin hankintavuosi oli -86, sillä lenkeistäni pidin kirjaa lähes vuosikymmenen(81-89) Runko kuten mainitsitkin oli varmaan lähes kopio maantiepyörästä ja aika surkea " maastossa". Tosin en käyttänyt pyörää paljonkaan maastoajoon vaan työmatkaan huonoilla keleillä. Pyörä on vieläkin tallessa " colnagona " veljelläni, jolle pyörän luovutin loppuun palvelleena 90-luvun taitteessa. Rossinissa ei ollut vielä näitä Shimano GS 200-400 osia, vaan jotain Simpan M 350 nippeleitä, tarkemmin en muista, enkä viitsi lähteä 250 km ajamaan asiaa tarkistamaan. Olin muutaman vuoden ilman maastopyörää ja n. 94 vuonna ostin Marinin Eldrigden XT osilla. Marin palveli 3 vuotta, jonka jälkeen se varastettiin. Tuon jälkeen en ole maastopyörää sitten omistanutkaan, joten tietoni nykyisistä maastopyöristä ovat hyvin pintapuoliset !
niin kuin ruukattiin ennen vanhaan sanoa :-)
- hooj
ajelin kirjoitti:
Kyllä Rossinin hankintavuosi oli -86, sillä lenkeistäni pidin kirjaa lähes vuosikymmenen(81-89) Runko kuten mainitsitkin oli varmaan lähes kopio maantiepyörästä ja aika surkea " maastossa". Tosin en käyttänyt pyörää paljonkaan maastoajoon vaan työmatkaan huonoilla keleillä. Pyörä on vieläkin tallessa " colnagona " veljelläni, jolle pyörän luovutin loppuun palvelleena 90-luvun taitteessa. Rossinissa ei ollut vielä näitä Shimano GS 200-400 osia, vaan jotain Simpan M 350 nippeleitä, tarkemmin en muista, enkä viitsi lähteä 250 km ajamaan asiaa tarkistamaan. Olin muutaman vuoden ilman maastopyörää ja n. 94 vuonna ostin Marinin Eldrigden XT osilla. Marin palveli 3 vuotta, jonka jälkeen se varastettiin. Tuon jälkeen en ole maastopyörää sitten omistanutkaan, joten tietoni nykyisistä maastopyöristä ovat hyvin pintapuoliset !
Toi M350 mallinumero viittaa Exage Trail osasarjaan ja se on aikaisintaan vuosimallia -88. Toki tota on voinut olla jo -87 myydyissä pyörissä. Maastopyöriä on kyllä ollut jo vaikka kuinka kauan ja ensimmäinen sarjavalmisteinen maasturi oli Specialized Stumpjumper vuonna 1983. Tota Spessua saa uutenakin http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22271# :-D
Mutta itse asiaan. Tommonen 20km työmatka on just passeli kun se on riittävän pitkä jo kuntoilutarkoitukseenkin, mutta etenkään aamulla ei työmatkaan mene ihan tokuttomasti aikaa. Kyllä toi pitäisi kaupungissakin lumettomaan aikaan mennä 1h15min ja kun kunto kohoaa, niin pääsee varmaan alle tunnin. Anna mennä vaan kun pyöräilykelitkin on vielä kohdillaan.
- nojakilla
Saisitko keneltäkään lainattua pyörää? Tuntuu aika pitkältä matkalta että jaksaisi pitempään harrastaa. Voisi kokeilla ennen oman pyörän ja varusteiden hankkimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713