Gal. 4:1-7 ORJA VAI PERILLINEN
4:1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
4:2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
4:3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
Jumala lähetti Poikansa lunastamaan meidät lain alaisuudesta(j. 4,5).
---
Apostoli ottaa esimerkin sen ajan oikeuskäytännöstä. Kun perillinen tuli täysi-ikäiseksi, hän vapautui holhoojistaan.
Sitä ennen suurenkaan omaisuuden saajalla ei ollut mitään sanomista, eikä näin ollen missään kohden eroa talonsa orjasta (j. 1,2).
Mutta Jumalan suunnitelmat toteutuvat Hänen tahtomallaan tavalla, kun ”aika täyttyy” (j.4)
Jeesus syntyi lainalaiseksi: hänestä tuli juutalainen, mutta samalla hän edusti koko ihmiskuntaa.
Lunastustyönsä jälkeen Jeesus lähetti meidän sydämiimme Henkensä, niin että mekin sanomme: Abba! Isä!.
Näin emme itsessämme voi huutaa, vaan Henki itse rukoilee meissä (Room. 8:26).
Arameankielinen sana Abba muistuttaa meitä Isä Meidän-rukouksesta.
----
Mitä Paavali tarkoittaa alkeisvoimilla (j.3)?
Mitä Isä Meidän-rukous merkitsee sinulle?
Gal. 4:1-7 ORJA VAI PERILLINEN?(Osa 8)
7
325
Vastaukset
- Kilvoittelija
joskus pilkistelevän näilläkin palstoilla; siis eiköhän lie kysymys pimeyden henkivalloista.
Isä meidän rukoushan on itsensä Herran Jeesuksen opettama, ja näinollen otollisin rukouksen muoto.Kilvoittelija: "...joskus pilkistelevän näilläkin palstoilla; siis eiköhän lie kysymys pimeyden henkivalloista".
----
Linkistä:
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Gal/04PH.htm
VAPAUTEEN ALKEISVOIMIEN ORJUUDESTA
GAL 4:1-7
Hieman liioitellen Paavali toteaa, että alaikäinen perillinen ei eroa orjasta: vaikka hän itse asiassa omistaa perintönsä, ei hän voi määrätä sen käytöstä, ennen kuin hän on täyttänyt isän määräämän iän. Siihen asti omaisuuden käytöstä määräävät holhooja ja taloudenhoitaja.
Samoin Jumala menetteli hengellisissä asioissa: laki (juutalaisuudessa) ja alkeisvoimat (pakanuudessa) määräsivät ihmisten elämää siihen asti, kunnes Kristus vapautti ihmiset niistä.
Juutalaisen lain ja pakanuuden rinnastaminen toisiinsa saattaa tuntua oudolta, mutta itse asiassa ne olivat tulleet hyvin lähelle toisiaan. Vaikka Jumala oli asettanut lain, jotta ihminen huomaisi syntisyytensä ja turvautuisi Jumalaan, Saatana oli vääristänyt lain ja tehnyt siitä pelastustien tai toisaalta sen avulla Saatana johti ihmiset epätoivoon.
Laki ei johdattanutkaan ihmisiä Jumalan luo, vaan hänestä poispäin, joko tekojen hurskauteen tai Jumalan hylkäämiseeen.
Mitkä ovat tämän ajan alkeisvoimia? Emme me enää palvo erilaisia epäjumalia, kuten Paavalin ajan ihmiset.
Tuskinpa monet lehdet huvikseen julkaisevat horoskooppeja, kyllä niitä myös luetaan ja niihin uskotaan.
Lähes joka sunnuntai Helsingin Sanomien takasivulla on useita ilmoituksia, joita voisi luonnehtia: "Lähetä minulle nyt satanen, niin kerron kirjeessäni, paljonko haluan lisää!" Mustien Raamattujen, erilaisten ihmelääkkeiden yms. ostajia riittää, muuten ilmoituksetkin lakkaisivat.
Myös kiinnostus idän uskontoihin on lisääntynyt. Erilainen kohtalousko on myös yllättävän yleistä.
Ei uskonnollisuus ihmisestä mihinkään katoa, se vain saa uusia muotoja. Aina uskotaan johonkin, jos ei muuhun, niin sitten siihen, ettei uskota mihinkään".
---
Kommentteja!- Lea H.
Tapio522 kirjoitti:
Kilvoittelija: "...joskus pilkistelevän näilläkin palstoilla; siis eiköhän lie kysymys pimeyden henkivalloista".
----
Linkistä:
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Gal/04PH.htm
VAPAUTEEN ALKEISVOIMIEN ORJUUDESTA
GAL 4:1-7
Hieman liioitellen Paavali toteaa, että alaikäinen perillinen ei eroa orjasta: vaikka hän itse asiassa omistaa perintönsä, ei hän voi määrätä sen käytöstä, ennen kuin hän on täyttänyt isän määräämän iän. Siihen asti omaisuuden käytöstä määräävät holhooja ja taloudenhoitaja.
Samoin Jumala menetteli hengellisissä asioissa: laki (juutalaisuudessa) ja alkeisvoimat (pakanuudessa) määräsivät ihmisten elämää siihen asti, kunnes Kristus vapautti ihmiset niistä.
Juutalaisen lain ja pakanuuden rinnastaminen toisiinsa saattaa tuntua oudolta, mutta itse asiassa ne olivat tulleet hyvin lähelle toisiaan. Vaikka Jumala oli asettanut lain, jotta ihminen huomaisi syntisyytensä ja turvautuisi Jumalaan, Saatana oli vääristänyt lain ja tehnyt siitä pelastustien tai toisaalta sen avulla Saatana johti ihmiset epätoivoon.
Laki ei johdattanutkaan ihmisiä Jumalan luo, vaan hänestä poispäin, joko tekojen hurskauteen tai Jumalan hylkäämiseeen.
Mitkä ovat tämän ajan alkeisvoimia? Emme me enää palvo erilaisia epäjumalia, kuten Paavalin ajan ihmiset.
Tuskinpa monet lehdet huvikseen julkaisevat horoskooppeja, kyllä niitä myös luetaan ja niihin uskotaan.
Lähes joka sunnuntai Helsingin Sanomien takasivulla on useita ilmoituksia, joita voisi luonnehtia: "Lähetä minulle nyt satanen, niin kerron kirjeessäni, paljonko haluan lisää!" Mustien Raamattujen, erilaisten ihmelääkkeiden yms. ostajia riittää, muuten ilmoituksetkin lakkaisivat.
Myös kiinnostus idän uskontoihin on lisääntynyt. Erilainen kohtalousko on myös yllättävän yleistä.
Ei uskonnollisuus ihmisestä mihinkään katoa, se vain saa uusia muotoja. Aina uskotaan johonkin, jos ei muuhun, niin sitten siihen, ettei uskota mihinkään".
---
Kommentteja!Hienoa, että puhutaan asiaa! Olen juuri samaa mieltä ja sen vuoksi pitää aina osata erottaa usko ja uskonto!
Jumalan lapsi ON Kristuksen orja ja palvelija. Ja sen palveluksen laki ei ole raskas kantaa.
- saatanaa
Mutta kristinuskon herran taakka on sietämätön. Ainakin esim. miljoonille joita kristinuskon toimesta syytöminä kidutettiin ja noitina elävinä poltettiin joukossa paljon pieniä lapsiakin.
Helvetin kaltainen on se saatanan valtakunta jonne kristinusko ihmisiä harhautten; valkeuden enkelinä; Jumalan ja Jeesuksen nimissä ohjaa. Todistukset ovat kristinuskon omassa historiassa, miljoonien todennäköisesti satojen miljoonien ihmisten murhaajana ei voi olla muun kuin saatananpalvoja. saatanaa kirjoitti:
Mutta kristinuskon herran taakka on sietämätön. Ainakin esim. miljoonille joita kristinuskon toimesta syytöminä kidutettiin ja noitina elävinä poltettiin joukossa paljon pieniä lapsiakin.
Helvetin kaltainen on se saatanan valtakunta jonne kristinusko ihmisiä harhautten; valkeuden enkelinä; Jumalan ja Jeesuksen nimissä ohjaa. Todistukset ovat kristinuskon omassa historiassa, miljoonien todennäköisesti satojen miljoonien ihmisten murhaajana ei voi olla muun kuin saatananpalvoja.pahasti eksytetty sinäkin.
Se mitä kristinuskon nimissä ja ylipäätään uskon
nimissä on tehty raakuuksia ja tehdään ne eivät
todellakaan ole JUMALASTA vaan ne OVAT SAATANASTA.
Edellä oli siis vastaus otsikon kysymykseen. Tässä vielä vastaukset viestin lopussa olleisiin kysymyksiin.
Alkeisvoimat ovat Saatanan, tämän maailman ruhtinaan voimia. Jeesus on vapauttanut niiden kahleista.
Isä meidän on Vapahtajan asettama rukous. Se käy rukouksena kaikkina aikoina, kaikkiin tilanteisiin. Siitä ei puutu mitään, siihen ei tarvitse lisätä mitään. Itse ei tarvitse sanoja miettiä, koska Jeesus on ne antanut. Henki, joka rukoilee puolestamme, rukoilee myös sanattomin huokauksin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138