miksei metanoli-pesunestettä

jo kielletä

miten on mahdollista,että tuota pääkallo-litkua saa myydä vapaasti.Kauhavan kuolemantapauksista huolimatta ei ole mitään järkevää syytä sitä laittaa säiliöön.
Mitähän ne huurut tekevät herkimmile ihmsille,hyi olokohon - joka tapauksessa.Ei ole etanolin hajukaan hääviä mutta aivan toista kuin myrkkyviina.
Kas kun ei yliherkkä EU edes älähdä.

27

2198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idols-fani

      Mistäköhän pesulitkuista puhut?
      Jos puhut lasinpesunesteistä niin mielummin ostan juuri tuota halpaa, kuin Esim. Teboililta hintaan 7.85/litra.

      • viisi litraa!

        eikä siinä näytä olevan metanolia - kestävyys 20 astetta miinusta laimentamattomana...


      • turvallisuus ennenkaikkea
        viisi litraa! kirjoitti:

        eikä siinä näytä olevan metanolia - kestävyys 20 astetta miinusta laimentamattomana...

        5L 50 asteeen kestolla 3.4€ ...

        Talvella sen voi laimentaa 1:1 muulloin vaikka 1:3. Eikä tarvii turvallisuudesta tinkiä. Antaa vaan pissapojan roiskuttaa.


    • rrrealisti

      Myydäänhän etyleeniglykoliakin syyläreihin. Puoli lasillista vie hengen.
      "Kodin putkimiestä" saa viemäritukosten aukaisuun jne.
      Bensakin on vaarallista juotuna.

      Pitääkö kaikki kieltää, jos on mahdollista, että joku kusipää juo sen nesteenä ?

      • naiselle tyypillistä?

        nythän on kyse aineesta,joka ei muuta maksua eikä väriä niin ,että epäilykset heräisivät...


      • tuotteet...

        nehän ne myrkkyä ovat.


      • ei joudu

        haistelemaan höyrystyneena, kuten lasinpesunesteitä!


      • turvallisuus ennenkaikkea
        ei joudu kirjoitti:

        haistelemaan höyrystyneena, kuten lasinpesunesteitä!

        Minä ainakin pesen lasin ollessani liikkeellä. Jos jollekin tulee haittoja se on peräpuskurissa roikkuja.


      • rrrealisti
        naiselle tyypillistä? kirjoitti:

        nythän on kyse aineesta,joka ei muuta maksua eikä väriä niin ,että epäilykset heräisivät...

        Pitää pysyä alkon pullotteissa, jos on pakko juoda.
        Viina on Suomessa halpaa.

        On aina omalla vastuulla mitä kurkkuunsa kaataa !!


    • Juopot

      Kuollahan nuo joutaakin.Yhteiskunnan elätettävänä vaan ovat.

    • ihan pieleen meni

      Kyseessä EI ollut auton tuulilasineste vaan jäähdytinneste, joka on paljon myrkyllisempää.

      Lisäksi joku KUNNOLLINEN pohojalainen ajatteli säästää yhteiskunnan varoja ja listiä 10 rapaholistia yhdellä kertaa. Vahinko ettei....

      • Nimetön

        yli kymmenkertainen määrä n. 500 kuolee vuodessa ihan normaaliin (etanoli)alkoholimyrkytykseen. Ja moniko saa humalaisten pahoinpitelyssä vammoja jne. Kielletään kaikki alkoholit kerralla!


      • Rapajuoppo69

        Bensiinin jäänestoainetta eli tenttua.
        Juopot hautaan, niin saadaan lisää tilaa suomeen.


    • Hyvää ainetta

      Muitakin ihmiselle vaarallisia myrkkyjä myydään ihan vapaasti, joten metanolipesunesteen myynnin kieltämiselle ei ole syytä. Aikuinen ihminen tietää ja tajuaa myrkkyjen vaarat: niitä ei ole tarkoitettu nautintoaineiksi. Jos joku on niin tyhmä, että juo metanolia, on syy hänen, ei ainetta myyvien.

      Juoponkin olisi syytä miettiä mitä suuhunsa pistää. Kukaan ei pakota juomaan lasinpesunesteitä. Kukaan ei myöskään pakota ostamaan pimeetä pulloa, sillä siihen sisältyy aina riski. Juoppo tekee juomien suhteen aina omat valintansa.

    • Alko.

      Litrassa puhdasta 100% alkoholia saa olla EU-asetusten mukaan muistaakseni 0,5g metanolia. Eli metanolia saa myydä laillisesti jopa alkossa, eikä pelkästään lasinpesunesteissä.

    • kaikki,.,

      kielletään mikä voi tappaa, niin pitäisi kieltää myös, puukkojen leipäveitsien ja kirveiden myynti.

    • vastauksista

      päätellen suurin osa taitaa luulla, että tarkoitit aineen menevän sisäiseen käyttöön nestemäisenä.

      Lienee kumminkin niin, että ajattelit tuota metanolia haihtuvana aineena, joka tunkee autoon sisälle. Joka sekään ei todellakaan ole terveellistä.

      Metanolihuurujen ja tiettyjen asioiden välinen syy-yhteys taitaa tulla viimeistään muutaman vuoden kuluessa, ihan virallisestikin, aika tylysti esiin.
      Viimeistään siinä vaiheessa pistää miettimään, että missähän sitä se muutaman euron säästö vuodessa kannattaakaan tehdä.

      Itselläni tulee ajoa vuodessa n. 35000 km ja etanolipohjaiseen pesuaineeseen menee vuodessa 10-15€. Hitto, muutaman kaljapullon verran.

      No jokainenhan hinnoittelee terveytensä ja tarpeensa ihan itse,

      • että paljonko

        En tiedä että miten puhtailla teillä ajelet ja miten halvalla saat etanolipohjaisen pesuaineen, mutta mulla pesunestettä kuluu varmasti säiliöllinen joka bensatankilliselle. Ja jos halvin etanolipohjainen litku maksaa (minulle) n. 4-5 euroa/4 litraa.

        Metanolipohjaisia litkuja on käyetty muualla maailmassa vuosikymmeniä. Liekkö olemassa mitään virallista tutkimusta, jossa todetaan sen olevan OIKEIN käytettynä (tuulilasinpesunesteenä) hirveän vaarallista?


      • Mulla tulee kilometrejä semmoiset 30-40 tkm vuodessa ja lasinpesunestettä kuluu semmoiset 150-200 litraa. Jos neste olisi vaikka Teboilin 7.85 /l maksavaa, kulut olisivat 1200-1500 euroa vuodessa.

        Onneksi käytän metanolipohjaista, jolloin lasinpesuneste maksaa noin 150 euroa vuodessa.

        Siirtyisin yhtä puhtaille teille kuin sinäkin, jos se olisi mahdollista. Valitettavasti työmatkani on täällä Suomessa.

        Selviät siis pullollisella Teboilin nestettä vuoden? Mulla menee 20 kappaletta Motonetin 10 litran kanistereja. (metanoli, -50C laimentamaton)..


        Master Eq


      • The Rat
        että paljonko kirjoitti:

        En tiedä että miten puhtailla teillä ajelet ja miten halvalla saat etanolipohjaisen pesuaineen, mutta mulla pesunestettä kuluu varmasti säiliöllinen joka bensatankilliselle. Ja jos halvin etanolipohjainen litku maksaa (minulle) n. 4-5 euroa/4 litraa.

        Metanolipohjaisia litkuja on käyetty muualla maailmassa vuosikymmeniä. Liekkö olemassa mitään virallista tutkimusta, jossa todetaan sen olevan OIKEIN käytettynä (tuulilasinpesunesteenä) hirveän vaarallista?

        Ottamatta kantaa etanoli/metanoli -keskusteluun (itse käytän ihan mitä sattuu), on vain todettava että suurin vaikutus pesunesteen kulumiseen taitaa olla suuttimissa.

        Omassa autossa on nyt suuttimet jotka levittävät suhteellisen tasaisen pesunestekerroksen tuulilasille, jonka sitten pyyhkijät puhdistavat. Niinpä täyttelen tankkia nykyään arviolta 3000 kilometrin välein. Ja ajelen täällä eteläsuomessa jossa kyllä rapa ja suola lentävät. :)

        Eli 3-4 tankkauskertaa per pesunestetäyttö.
        Tai itse asiassa taitaa olla paljon enemmänkin... :)


      • ne aikalailla
        että paljonko kirjoitti:

        En tiedä että miten puhtailla teillä ajelet ja miten halvalla saat etanolipohjaisen pesuaineen, mutta mulla pesunestettä kuluu varmasti säiliöllinen joka bensatankilliselle. Ja jos halvin etanolipohjainen litku maksaa (minulle) n. 4-5 euroa/4 litraa.

        Metanolipohjaisia litkuja on käyetty muualla maailmassa vuosikymmeniä. Liekkö olemassa mitään virallista tutkimusta, jossa todetaan sen olevan OIKEIN käytettynä (tuulilasinpesunesteenä) hirveän vaarallista?

        samanlaisia teitä ole.

        Näkyy olevan 3,90€ / 5L viimeksi ostettu etanolipohjainen ( - 20 C ). Toinen pönttö alkaa olla tänä talvena puoliksi käytetty. Tosin en ole milloinkaan oppinut tapaa, että raakana säiliöön oli keli mikä hyvänsä.

        Itselläni on ollut käytäntönä heittää tenttua säiliöön vasta pakkaskelien uhatessa tarpeen mukaan. Ja tien päällä on tapana ajella riittävän kaukana edellämenevän roiskeista.

        Metanolin ominaisuutta myrkkynä ei muuta yhtään paremmaksi se, että sitä käytetään muualla vielä enemmän. Kuka vähänkään kemiaan on perehtynyt, tietää, että ei se ole myrkyllistä pelkästään juotuna. Höyrytkään eivät nimittäin ole järin terveellisiä. Ja niitähän syntyy vaikka kuinka OIKEIN käytetään.

        Taitaa tuo metanoli kuvio olla sen verran hyvä business joillekin tahoille, että sitä ei ole vielä saatu edes myrkyllisyytensä takia kiellettyä kovinkaan monessa maassa. Siis tämäntyyppisissä käyttökohteissa.

        Mutta kuten tuossa aiemmin jo totesin, että kukin tyylillään ja säästää siellä missä parhaakseen näkee.


      • kosteitahan
        MasterEq kirjoitti:

        Mulla tulee kilometrejä semmoiset 30-40 tkm vuodessa ja lasinpesunestettä kuluu semmoiset 150-200 litraa. Jos neste olisi vaikka Teboilin 7.85 /l maksavaa, kulut olisivat 1200-1500 euroa vuodessa.

        Onneksi käytän metanolipohjaista, jolloin lasinpesuneste maksaa noin 150 euroa vuodessa.

        Siirtyisin yhtä puhtaille teille kuin sinäkin, jos se olisi mahdollista. Valitettavasti työmatkani on täällä Suomessa.

        Selviät siis pullollisella Teboilin nestettä vuoden? Mulla menee 20 kappaletta Motonetin 10 litran kanistereja. (metanoli, -50C laimentamaton)..


        Master Eq

        nuo ovat olleet. Kelit täällä koto-Suomessa.

        Kärjistämisen tunnut osaavan. Teboilista en ole mielestäni missään vaiheessa puhunut. Senkö firman aine on tietääksesi ainoa vaihtoehto käyttämällesi metanolipohjaisella. No sitten ymmärrän vuodatuksesi.

        Viimeisin ostamani etanolipohjainen maksoi 3,90/5L, (-20C).

        Käyttämäsi litramäärät kuullostavat kohtuullisen suurilta, varsinkin jos kaikki on ostolitkua.

        Itse en käytä näitä ostoaineita muulloin kuin pakkasten uhatessa. Lämpiminä aikoina ihan vaan vettä ja silloin tällöin pari tippaa sopivaa pesuainetta sekaan. Ja hyvinpä tuo on pyyhkinyt viimeiset 25 vuotta.

        Osittain tuohon menekkiin saattaa vaikuttaa ajotapakin. Pyrin pitämään riittävää etäisyyttä edellämenevään. Useimmiten muuten onnistuu.

        Aika monessa maassa tuon metanolin käyttö on näissä aineissa kielletty myrkyllisyytensä takia. Mutta aine tuottaa tekijöilleen sen verran hyvin, että tekevät kaikkensa saadakseen myydä mahd. pitkään. Ei siinä paljon loppukäyttäjän terveys paina, kun raha puhuu.

        Selvitäpä ihan piruuttaan mitä muita mielenkiintoisia ominaisuuksia metanolilla on, kuin tämä pakkaskestävyys.
        On kumminkin yksi niitä harvoja myrkkyjä, joiden "nauttimiseen" voi itse vaikuttaa ja jolle löytyy ihan kohtuuhintaisia vaihtoehtoja.
        Kuka nyt tietysti minkäkinhintaiseksi terveytensä hinnoittelee.


    • etanolisiin siirtynyt

      itse käytin about 10v aina halvimpia sinisiä-metanolisia pesutiivisteitä, 2purkkia 3egee jne.. nyt ostin ennen joulua shelliltä 11,5€ purnukan OIKEATA lasinpesutiivistettä ja oho, metanolilitkut jääty -5C kun laitto 1:3 ja teoriassa olisi pitänyt kestää yli -10C mutta ei niin ei, tämä kunnollinen aine ei haise pahalle, pesee lasin suolalitkusta ja rasvasta -10C sekoitettuna 1:4 mitä mikään metanolilitku ei tee, lisäksi nuo metanoliaineet kovetti aina sulat 2V käytöllä pilalle, toivottavasti ei enää...

      • Juuri sulkien kesto on suuri syy metanolin suosimiselle, etanoli kuivaa ja kovettaa pyyhkijänsulat parissa kuukaudessa. Mersun sulkien (SWF) maksaessa 152,80 per pari en viitsi niitä etanolilla pilata. Metanoli pitää ne hyvässä kunnossa jopa pari vuotta.

        Toinen syy on tietysti lasinpesunesteen hinta; 150-200 litraa vuodessa metanolilla tekee 100 euroa ja etanolilla 2000 euroa.


        Master Eq


      • minullekin....................

        mitkä pyyhkijän sulat kestävät 2 vuotta hyvinä?


      • sivusta olen seurannut
        minullekin.................... kirjoitti:

        mitkä pyyhkijän sulat kestävät 2 vuotta hyvinä?

        tätä mielenkiintoista metanoliväittelyä.
        mutta tämä

        "mitkä pyyhkijän sulat kestävät 2 vuotta hyvinä? "

        kiinnitti huomiota.

        Minulla ja vaimolla on molemmilla uutena ostetut
        -00 malliset autot ja molemmissa on kyllä ihan
        alkuperäiset pyyhkijänsulat.
        Eivätkä nähdäkseni vielä edes loppu.


      • aineesta
        MasterEq kirjoitti:

        Juuri sulkien kesto on suuri syy metanolin suosimiselle, etanoli kuivaa ja kovettaa pyyhkijänsulat parissa kuukaudessa. Mersun sulkien (SWF) maksaessa 152,80 per pari en viitsi niitä etanolilla pilata. Metanoli pitää ne hyvässä kunnossa jopa pari vuotta.

        Toinen syy on tietysti lasinpesunesteen hinta; 150-200 litraa vuodessa metanolilla tekee 100 euroa ja etanolilla 2000 euroa.


        Master Eq

        ne Mersun sulat on tehty, kun etanoli kuivattaa parissa kuukaudessa.

        Ajelen ihan normaalilla 35000€ maksavalla perheautolla ja sulkina käyttänyt näitä Boschin normaaleja kelta/mustissa askeissa olevia sulkia.
        Pesunesteenä veden lisäksi aina etanoli- pohjaista.

        Edellisessä kulkupelissäni tuli neljä vuotta täyteen ja juuri ennen vaihtoa ehdin ostamaan toisen parin sulkia. Nykyisellä kulkupelillä on 1- vuotispäivä parin viikon päästä eikä ensiasennussulkiakaan näytä vielä tarvitsevan vaihtaa.

        Ja jälleen Master boy kärjistää hintoinensa. Aika raflaavan eronhan olet saanut aineillesi.
        Mutta tuolla mainitsemallasi 150:n litran määrällä saan käyttämälleni etanoliaineelle hinnaksi 117,00€. 30 astiaa a' 5L, 3,90 / astia. Ei enää niin suuri ero.
        Itselläni ei tosin näitä aineita kulu vuodessa kuin murto-osa noista mainitsemistasi litroista.

        Et kai vaan kauppaa metanolipohjaisia tuulilasinpesunesteitä ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      205
      4953
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      287
      3053
    3. 134
      1797
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1637
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1223
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1163
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1119
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1118
    Aihe