Pohdintaa moraalista

Tuli tuossa turhia tuumaillessani mieleen ihmisen moraali, ja kuinka se on vuosituhansien saatossa muokkautunut sellaiseksi kuin se tätä nykyä on. Matkustin köyhän miehen lentokoneella muutamia tuhansia vuosia taaksepäin ja mietin, että kuinka turvallinen olo ihmisillä keskimäärin oli olla ja elää arkeaan. Siihen aikaan kun 99,99% varmaankin uskoivat ylempien voimien olemassa oloon ja palvoivat niitä, kukin tavallaan.

Toisaalta heijastettaessa ihmisen keskimääräistä turvallisuuden tunnetta (jos sellaista voidaan laskea) tähän päivään, niin väitän sen olevan huomattavasti korkeammalla kuin melkein mihin entiseen aikaan tahansa verrattuna. Mistä tämä voi johtua? Tietenkin pääsyynä varmasti on ihmisen [hiljalleen] oppiminen omasta historiastaan, mutta kuinka suuri osuus siihen on jumaluuksiin uskomisella tai ihmiskunnan uskonnollisuudella?

Uskonnollisuudella tai jumaluuksiin uskomisella pitäisi näin talonpoikaisjärjellä ajateltuna olla suora yhteys yleiseen moraalin tasoon - positiivisesti. Näin ei kuitenkaan ole, vaan ihmiskunnan suurimpiin murhatalkoisiin on lähes aina liittynyt uskonnollisuus tavalla tai toisella. Toki moraalia voi koetella muillakin tavoilla kuin tappamisella, mutta radikaalein moraalin mittari se taitaa olla.

Tästä pääsemmekin seuraavaan pulmaan, joka ainakin minua häiritsee suunnattomasti. Nimittäin juurikin moraalin muodostumiseen. Jehovantodistajalle moraali muodostuu pääsääntöisesti vartiotorniseuran kirjallisuuden avulla, raamatun välillä säestäessä. Sitä pönkittämässä on myös vahvasti palkinto ikuisesta elämästä paratiisissa ja se onkin suurimpia moraalin muodostajia yksittäisen jehovantodistajan elämässä. Sanokoon kuka mitä tahansa, mutta jos mahdollisuutta paratiisista tai muusta vastaavasta ei olisi, ei mikään uskonto olisi lähellekään niin vallitsevassa asemassa täällä meidän pallolla, kuin nyt.

Siinä tilanteessa, minkälaisen ajattelisitte maailman yleisen moraalin olevan? Ilman palkinnon mahdollisuutta, osaisiko ihminen elää niinkään ihmisiksi kuin tällä hetkellä? En kykene olla tässä vaiheessa mainitsematta meidän niin sanottujen uskonnottomien moraalin käsittääkseni olevan ihan samalla tasolla keskimäärin, kuin tavalla tai toisella yläkertaan uskovilla ihmisillä. Raaka yleistys, tiedän. Mutta mitä tällainen tilanne mielestänne kertoo, tai kertoisi?

Moraali kohdallaan ilman palkintoakin, eikö se jos jokin ole/olisi "vanhurskasta"?

Ei ole tarkoitus loukata kenenkään uskomuksia tai moraalin motiiveja, mutta mielenkiintoinen asia tuo moraali mielestäni, ja mistä se kulloinkin kumpuaa...

6

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markku_Meilo

      >>Moraali kohdallaan ilman palkintoakin, eikö se jos jokin ole/olisi "vanhurskasta"?

      Moraali kohdallaan myös sillä tavalla, että ikävätkin asiat nostetaan pöydälle, eikä lakaista maton alle odottamaan Jehovaa.

      • >>Moraali kohdallaan myös sillä tavalla, että ikävätkin asiat nostetaan pöydälle, eikä lakaista maton alle odottamaan Jehovaa.

        Mitä kauemmin on puijaamista jatkettu, sitä vaikeampi on tietenkin moraaliaan enää nostaa. Uskottavuudensa kannalta vartiotorniseura on mielestäni mahtavimmassa kriisissään sitten muutamaan kymmeneen vuoteen. Toisaalta eriasteisiin opillisiin kriiseihin on varmasti vuosikymmenten saatossa parkkiinnuttu vt-seuran korkeimmilla lauteilla.


      • Markku_Meilo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Moraali kohdallaan myös sillä tavalla, että ikävätkin asiat nostetaan pöydälle, eikä lakaista maton alle odottamaan Jehovaa.

        Mitä kauemmin on puijaamista jatkettu, sitä vaikeampi on tietenkin moraaliaan enää nostaa. Uskottavuudensa kannalta vartiotorniseura on mielestäni mahtavimmassa kriisissään sitten muutamaan kymmeneen vuoteen. Toisaalta eriasteisiin opillisiin kriiseihin on varmasti vuosikymmenten saatossa parkkiinnuttu vt-seuran korkeimmilla lauteilla.

        >>Mitä kauemmin on puijaamista jatkettu, sitä vaikeampi on tietenkin moraaliaan enää nostaa.

        Toista vuosisataa puijaamisen historiaa, moraali istuu hyvin huonosti samaan lauseeseen.

        >>Uskottavuudensa kannalta vartiotorniseura on mielestäni mahtavimmassa kriisissään sitten muutamaan kymmeneen vuoteen.

        Merkittävin osa tuota nykykriisiä koostuu tekijöistä, joiden takana on Internet.

        >>Toisaalta eriasteisiin opillisiin kriiseihin on varmasti vuosikymmenten saatossa parkkiinnuttu vt-seuran korkeimmilla lauteilla.

        No jos kerran jatkuvasti tieten tahtoen johdetaan seuraajia harhaan, niin kyllähän tuollainen valehtelu parkkiinnuttaa, kohta kai uskovat omat valheensakin ihan kybällä.


      • Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Mitä kauemmin on puijaamista jatkettu, sitä vaikeampi on tietenkin moraaliaan enää nostaa.

        Toista vuosisataa puijaamisen historiaa, moraali istuu hyvin huonosti samaan lauseeseen.

        >>Uskottavuudensa kannalta vartiotorniseura on mielestäni mahtavimmassa kriisissään sitten muutamaan kymmeneen vuoteen.

        Merkittävin osa tuota nykykriisiä koostuu tekijöistä, joiden takana on Internet.

        >>Toisaalta eriasteisiin opillisiin kriiseihin on varmasti vuosikymmenten saatossa parkkiinnuttu vt-seuran korkeimmilla lauteilla.

        No jos kerran jatkuvasti tieten tahtoen johdetaan seuraajia harhaan, niin kyllähän tuollainen valehtelu parkkiinnuttaa, kohta kai uskovat omat valheensakin ihan kybällä.

        >No jos kerran jatkuvasti tieten tahtoen >johdetaan seuraajia harhaan, niin kyllähän >tuollainen valehtelu parkkiinnuttaa, kohta kai >uskovat omat valheensakin ihan kybällä.

        Ja koska oma pöytä on särvintä täysi, on turha täydellä vatsalla moraalista murehtia, luulisin.


      • Markku_Meilo
        jaakko_ahvenainen kirjoitti:

        >No jos kerran jatkuvasti tieten tahtoen >johdetaan seuraajia harhaan, niin kyllähän >tuollainen valehtelu parkkiinnuttaa, kohta kai >uskovat omat valheensakin ihan kybällä.

        Ja koska oma pöytä on särvintä täysi, on turha täydellä vatsalla moraalista murehtia, luulisin.

        >>Ja koska oma pöytä on särvintä täysi, on turha täydellä vatsalla moraalista murehtia, luulisin.

        Näinkin, mutta Vt-seura panee tuostakin vielä paremmaksi. Sekä vuoden 1925 että vuoden 1975 ennustelujen epäonnistuminen pantiin rivijäsenten syyksi.


      • Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Ja koska oma pöytä on särvintä täysi, on turha täydellä vatsalla moraalista murehtia, luulisin.

        Näinkin, mutta Vt-seura panee tuostakin vielä paremmaksi. Sekä vuoden 1925 että vuoden 1975 ennustelujen epäonnistuminen pantiin rivijäsenten syyksi.

        >Näinkin, mutta Vt-seura panee tuostakin vielä >paremmaksi. Sekä vuoden 1925 että vuoden 1975 >ennustelujen epäonnistuminen pantiin >rivijäsenten syyksi.

        Tuon olin jo melkein unohtamassa, mutta noinhan se meni. Edellisessä viittasin vain vanhaan kunnon Roomaan. Eihän sielläkään korkeassa asemassa oleva mies liene bakkanaaleja viettäessään edes tullut moraalia ajatelleeksi. Oliko sitä edes? Joten noin vastakuvallisesti ottaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe