Mikä BULLA??

asetusko?

Mikä on bulla?
Wikipedia kertoo jotain kultaisesta pullasta ja plaa plaa, mutta jos noitavainojen alkuna pidetään jonkun Paavi Innocentiuksen bullaa(jossa hyväksyttiin noitien polttaminen jne.) , niin onko siis kyseessä joku asetus?
Vai onko se joku kirje? Kun teen esitelmää, niin voinko vaan laittaa että noitavainojen alkuna pidetään Paavin asetusta?
Viisaat kertokaa.

1

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bullia

Kultainen bulla (lat. bulla aurea) tarkoittaa kultaista sinettiä tai kultaisella sinetillä varustettua asiakirjaa. Erityisesti sillä tarkoitetaan keisari Kaarle IV:n 1356 julkaisemaa valtioasetusta, jossa mm. säädettiin Saksan keisarikunnan keisarinvaalista ja vaaliruhtinaiden oikeuksista. Se oli Saksan tärkein perustuslaki.Bulla tarkoittaa nauhan ympärille valettua savi-, lyijy- tai vahamöhkälettä, johon on painettu sinetti.

Alkuperäinen bulla oli savisäiliö, johon oli lyöty sinetti. Kuivuneen savibullan sisältöön, esimerkiksi papyruspalaan, ei päässyt käsiksi jättämättä jälkiä, joten se soveltui arkaluontoisen materiaalin kuljettamiseen.

Nykyisessä suomen kielessä bullalla tarkoitetaan kuitenkin nimenomaan Paavin bullaa.

Paavin bulla viittaa paavillisiin kirjeisiin. Nimi juontaa kirjeen lopussa kirjoittajan varmentamiseksi käytettyyn asiakirjan koristenarut yhdistävään Paavin lyijysinettiin. Yleiskielessä nimeä Paavin bulla käytetään kaikista paavillisista dokumenteista, jotka sisältävät lyijysinetin. Perinteisten paavin bullien sisältö vaihteli käskykirjeistä yhteydenpitoon. Tiedettävästi vanhin säilynyt Suomea koskeva asiakirja on 1100-luvulta peräisin oleva Paavin bulla Gravis admodum.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe