Porotukiaiset julki nyt

entinen tukielätti

Kerron tässä kuinka paljon poropohatoille maksetaan valtion apua.

Tuen määrä:

1 aikuinen poro/vuosi: 1840 euroa
1 vasa/vuosi: 986 euroa
Myyty lihakilo: 45-55 euroa/kg
Lisäksi tukea rehuun: 7 euroa/rehukilo

Lasketaampa, että keskimääräinen porokarja on suuruudeltaan 40 aikuista eläintä 30 vasaa. Eläimistä maksettava tukiainen per vuosi tekee yksin JO 103180 EUROA, luit aivan oikein YLI satatuhatta euroa !!!
Tähän lisätään myytävä liha per vuosi: tästä karjasta saatava lihamäärä on noin 1000 kiloa, eli lasketaan keskimäärin tuoton olevan 50000 euroa´!!!! (viisikymmentätuhatta)

Lisää vielä summaan tuki rehusta tuki polttoaineesta (täysin verotonta).

LOPPUSUMMA ON NOIN 170000 euroa!!!!
sataseitsemänkymmentätuhatta

Ei tarvitse ihmetellä miksi poromiehet vastustavat tukien julkaisemista ja miksi porotalouteen ei saa puuttua.

25

2075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä noita saa

mistä noita elukoita saa ostaa, mä varaan heti sata kipaletta, onko noi muuten kalliita ostaa?

• Meinaatko, että poronlihaa haluavien pitäisi sitten hommata oma kotiporo?

"Kenen leipää syöt, niin sen lauluja laulat" sanoo vanha sananlasku.

Paljonko tulisi puolen Lapin kansan elättäminen kortissa maksamaan?

• mistä sait

nuo tiedot? voiko ne olla totta? olen samaa mieltä poromiehet hallitsee puolta suomea säännöillään ja me maksamme heidän leivän! mutta jos menee poronhoito alueelle vaikka metsälle, poromiehet tekee omat säännöt siihenkin vaikka he eivät omista metsähallituksen metsiä yhtään enempää kuin muutkaan ihmiset! korhoselle vain pieni osa lappalaisista on poronomistajia, jos poronhoito loppuisi , tai vaikka muuttuisi ettei porot saa kulkea vapaasti jopa yksityisten ihmisten puutarhoissa, lappiin avautuisi paremmat mahdollisuudet monelle muulle asialle! eihän ne kunnioita suomen lakiakaan,voiko sellaiseen luottaa muussakaan asiassa, joko sallan ahmantappajat on saatu kiinni, kelkalla yli vaan, näin laki otetaan omiin käsiin!

• mistä sait kirjoitti:

nuo tiedot? voiko ne olla totta? olen samaa mieltä poromiehet hallitsee puolta suomea säännöillään ja me maksamme heidän leivän! mutta jos menee poronhoito alueelle vaikka metsälle, poromiehet tekee omat säännöt siihenkin vaikka he eivät omista metsähallituksen metsiä yhtään enempää kuin muutkaan ihmiset! korhoselle vain pieni osa lappalaisista on poronomistajia, jos poronhoito loppuisi , tai vaikka muuttuisi ettei porot saa kulkea vapaasti jopa yksityisten ihmisten puutarhoissa, lappiin avautuisi paremmat mahdollisuudet monelle muulle asialle! eihän ne kunnioita suomen lakiakaan,voiko sellaiseen luottaa muussakaan asiassa, joko sallan ahmantappajat on saatu kiinni, kelkalla yli vaan, näin laki otetaan omiin käsiin!

Laki on joskus otettava omaan kouraan leivän pöydässä pysymisen vuoksi. Puolusta en kyllä yhtään ahmojen tappajia.

Pieni prosentti lappalaisista on poronhoitajia, mutta entäs kun lasketaan mukaan heidän perheensä, renkinsä ja heidänkin perheensä?

Tuo 170000 erkin summa voi kuulostaa isolta, mutta entäs jos siitä pitää menojen lisäksi elättää vaikkapa 25 ihmistä?

Ps. aloittajan laskelmat lienevät käännetty hieman mediaseksikkäämpään muotoon...

• luonnosta
        k0rh0nen kirjoitti:

Laki on joskus otettava omaan kouraan leivän pöydässä pysymisen vuoksi. Puolusta en kyllä yhtään ahmojen tappajia.

Pieni prosentti lappalaisista on poronhoitajia, mutta entäs kun lasketaan mukaan heidän perheensä, renkinsä ja heidänkin perheensä?

Tuo 170000 erkin summa voi kuulostaa isolta, mutta entäs jos siitä pitää menojen lisäksi elättää vaikkapa 25 ihmistä?

Ps. aloittajan laskelmat lienevät käännetty hieman mediaseksikkäämpään muotoon...

eläviä,jotka sen tuhoaa tarvita! jos poroelinkeino ei kannata ilman tukiaisia, se pitää lopettaa!

• luonnosta kirjoitti:

eläviä,jotka sen tuhoaa tarvita! jos poroelinkeino ei kannata ilman tukiaisia, se pitää lopettaa!

Maatalous,teollisuus,merenkulku,telakat,yksinhuoltajat,pitkäaikaistyöttömät,puolueet,järjestöt.
        Kaikki instanssit suomessa saavat jonkinlaista tukea.Vaatisi aikamoisia uudistuksia jos tukijärjestelmä romutettaisiin kokonaan.
        Olen kyllä maatalouden tukemisesta sitä mieltä että joskus korvaukset ja tuet menevät yli ymmärryksen.

• Luonnonharrastaja

Ketä porotalous oikeasti palvelee, jos tukisummat ovat noin korkeat. Ei työläinenkään saa kuin puolet tuosta summasta, vaikka tekee hommia joka arki 8-16...ei jumaliste.
      Tähän päälle poropoikien sählääminen joka asiassa....ei, ei, ei, vastustan, vastustan...lisäksi salakaadot, porojen aiheuttama haitta liikenteessä.
      Onneksi kenenkään ei ole pakko ostaa poroa eikä niitä karvakasoja, joita joka marketti pohjoisessa on pullollaan.
      Kannatan elinkeinon täydellistä lopettamista!

• minä tiedän.

Mistä olet saanut juuri nuo lukemat?
      Laita jokin linkki tai muuta vastaavaa.
      Tuollainen väittämä ei ole missään tapauksessa luotettavaa tietoa. Jos olisi, voisin minäkin väittää täällä lapissa tällä hetkellä satavan vihreää lunta.. Ja kaikki uskoisivat.

Mistä muuten sait tuon 45-55€/kg lihahinnan?
      Se ei pidä paikkaansa. Voihan olla, että käsitelty liha kaupassa maksaa tuon verran.. Vaan lihanhinta, jonka poromies saa täällä päin on n.6€/kg, siihen kuuluvat verot.
      Miten tuon rehukilon hinnan sait? Ihmeellinen summa. rehukilo ei edes maksa noin paljon!
      Veikkaisin, että rehukilo maksaa 0.70-2€/kilo.
      Entäpäs nuo Tukien määrät per poro.. Höpö höpö. Jos poromies saisi tuollaisia tukia, ei hän enää ajaisi 1991 vuosimallia olevalla hiacella, jonka ruoste on raiskannut! Tiedän tukien määrän, vaan empä sitä täällä kerro. Kerron kuitenkin edelleen, että useat poromiehet menevät reilustikkin miinuksen puolelle vuoden aikana. Vaikka saavatkin tukia.

Sitten vielä. Poroja täytyy olla vähintään 80kpl, että edes saa mitään tukia! En tiedä onko siihen tarkemmin lueteltu vasojen ja aikuisten määrää, mutta ei niitä tukia saa tuollaisella poromäärällä mitä esitit.
      Sinulla ei näköjään ole edes alkeellista tietoa poronhoidosta, siihen kuuluvista tuloista ja menoista!
      Jos poromies tappaa kaikki poronsa yhden vuoden aikana ei hänellä seuraavana vuonna ole lainkaan tuloja. Kaikki porot tapettu, joten hän ei edes ole enää poromies.

Enhän minäkään täällä netissä sinun palkkojasi tai tukiasi valehtele!

• Luonnonharrastaja

Niin, ei kai täällä kenenkään tarvitse omia veikkauksiaan tuoda julki.

Minulle riittää kommenttisi, jolle ei voi olla nauramatta, sorry:)

"että useat poromiehet menevät reilustikkin miinuksen puolelle vuoden aikana. Vaikka saavatkin tukia"

Että tällainen kannattava ja tuottoisa elinkeino meillä sit kukoistaa:)

• minä tiedän.
        Luonnonharrastaja kirjoitti:

Niin, ei kai täällä kenenkään tarvitse omia veikkauksiaan tuoda julki.

Minulle riittää kommenttisi, jolle ei voi olla nauramatta, sorry:)

"että useat poromiehet menevät reilustikkin miinuksen puolelle vuoden aikana. Vaikka saavatkin tukia"

Että tällainen kannattava ja tuottoisa elinkeino meillä sit kukoistaa:)

Niinkuin olen sinulle jo useasti kertonut. Olen tehnyt arvonlisäverolaskelmia poromiehille. Usein se menee miinukselle. Poromiehelle vaan poronhoito ei ole vain työ. Se on elintapa.

• joka tuhoaa
        minä tiedän. kirjoitti:

Niinkuin olen sinulle jo useasti kertonut. Olen tehnyt arvonlisäverolaskelmia poromiehille. Usein se menee miinukselle. Poromiehelle vaan poronhoito ei ole vain työ. Se on elintapa.

esim. petoeläimet! tarviiko poronhoitaja sinusta kunnioittaa suomen lakia? jos poroelinkeino on tappiollista?? herätys, miksi sitä on en ymmärrä! maatalous tuet kans sais lopettaa, näin viljelijänä niistä ei ole kuin haittaa, tosin ruuan hinta vois nousta laskettiinhan sitä lähes puolella kun menimme eu hun ja tukia alkoitettiin maksamaan!!

• Hyvät lukijat,menitte halpaan, teitä on siis narrattu. Jutun aloittaja lienee saanut hyvät naurut, joten haistelkoot vuorostaan jotakin. Kaikkea ei kannata uskoa. Tässäpä oikeampaa tietoa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040384

Tuo markinahinta lienee siinä 6-7 €/ kg.

• mä se vasta tiedänkin

Vittu joku väärennös toi oli muka 20E poroa kohti.Varmaan saavat 2000 poroa kohti.Saatana ravintolassa poronkäristys maksaa 20 ja siin on joku 150gr lihaa.

• elinkeinoasiamies

Valtioneuvosto on laatinut säädöksen koskien poronhoitoa ja siitä maksettavia tukia varten.
      Mutta todellisuudessa homma ei pyöri näin alkuunkaan!
      Otetaan esimerkki: jos olet aloittamassa yritystoimintaa, niin toki voit hakea työvoimatoimiston startti-rahaa ja se sinulle tod.näk. myönnetään. Mutta, jos olet yhtään fiksumpi ja otat selvää eri tukijärjestelmistä, niin huomaat yllättäen, että viimeiseksi vaihtoehdoksi osoittautuu tuo niin mainostettu startti-raha tuki. Nimittäin se on ylivoimaisesti heikoin tuki tässä ko. tapauksessa.
      Laskennallisesti heikoimman ja suurimman tuen erotus on liki 600%, eli satasen sijasta voit saada samoja tukia 600. Suomalaiset lait ja säädökset ovat tehty oppimista varten.

• mitään

kyllä tukia voi maksaa ja saahan muutkin, mutta poroelinkeino on liian hallitseva, omilla säännöillään. eli tuhoaa suuren osan lapin luontoa, pitäköön poronsa omilla maillaan. eikä niin että muut aitaavat alueensa ettei porot pääse sinne. petokorvaukset tuosta ainakin puuttu, ja selvitäppä prosessi ja kuka valvoo?

• Luonnonharrastaja
        mitään kirjoitti:

kyllä tukia voi maksaa ja saahan muutkin, mutta poroelinkeino on liian hallitseva, omilla säännöillään. eli tuhoaa suuren osan lapin luontoa, pitäköön poronsa omilla maillaan. eikä niin että muut aitaavat alueensa ettei porot pääse sinne. petokorvaukset tuosta ainakin puuttu, ja selvitäppä prosessi ja kuka valvoo?

Kertokaa poropojat miksi ihmisten täytyy aidata oma tontti/tila, jotta välttyy porotuholta ikiomassa pihapiirissä?
        Miksi poropoika ei aitaa poroja, aivan kuten muutkin karjaa kasvattavat ihmiset Suomessa?

• Luonnonharrastaja kirjoitti:

Kertokaa poropojat miksi ihmisten täytyy aidata oma tontti/tila, jotta välttyy porotuholta ikiomassa pihapiirissä?
        Miksi poropoika ei aitaa poroja, aivan kuten muutkin karjaa kasvattavat ihmiset Suomessa?

Poro käyttää ravinnokseen hitaasti kasvavaa jäkälää, jota ei paljon pieneen aitaukseen mahdu. Vain pienimmät porotilalliset aitaavat tiluksensa, isommat pitävät elikoitaan sekaisin.

• luontokuvaaja

...pohjoisen eläteillä. Kyllä tuo 20 eur on naurettavaa fuulaa, siitä puuttuu kaksi nollaa.
      Porotuet ovat monin kertaiset, kuin esimerkiksi lypsylehmistä maksettava tuki. Kuvitteleeko joku että Suomessa olisi muuten poromiehiä, jos he eivät huimaa korvausta nostaisi.

• asiasta tietävä

tuohon aloittajan provoon retkahtaneen.

Täällä on näköjään hyvin nuorta tai hyvin heikkolahjaista väkeä liikkeellä jos noin tökeröön yritelmään aletaan hihkuen reagoimaan...

Kuka tahansa voi googlata asiallistakin tietoa netistä, eihän nuo tuet mitään salaisuuksia ole.

Alkeellisin tosiasia on se, että eloporojahan on oltava yli 80 jotta tukea saisi. Voihan sitä Suomessa vapaasti ostaa poromerkin ja -karjan, jos alkaa helppo raha kiinnostamaan, siitä vain !!!

L O L !

:DDD

• räppärit

kukas siellä vikisee ja arvostelee keskustelijoita. vai ovat tuet julkisia ja niihin ei liity mitään salaisuutta, no kerro kerro nimimerkki, miksi poromiehet niin kovasti tukien julkaisua vastustavat...myö kuunnellaa ny.

• Sais suoraan tehdä tutkinta pyynnön, voisit edes vähän miettiä mitä sormesi näpyttelevät tänne palstalle. Kertaappa palstan säännöt, sinun on myös vastattava kirjoittamastasi viestistä, kateus ei auta näissä asioissa, eikä oikeuta mihinkään.

• Luonnonharrastaja

Taas olet äänessä ja ajamassa alas keskustelua, jossa puhutaan asiaa...ei kai jumankekka sinullakin ole kytköksiä poropoikiin:) vai ihanko meinasit seriffin titteliä kalastella.

• pistepirkko rules

kiristääkö tosikko, ihanko heitetään putkaan tuo kirjoittaja vai...ai ni, alaikäisyys saattaa estää sen, no mut jos laitetaan kunnon sakot, ai ni, opintotuki ei taida kovin kauas riittää, no mut jos lastenkotiin kasvamaan....hahhh hahhh, hah hah...meijän oma pilkkusetä

• Luonnonharrastaja kirjoitti:

Taas olet äänessä ja ajamassa alas keskustelua, jossa puhutaan asiaa...ei kai jumankekka sinullakin ole kytköksiä poropoikiin:) vai ihanko meinasit seriffin titteliä kalastella.

Mulla ei oo minkäänlaisia kytköksiä mihinkään päin, oon tainnu sulle ennenkin mainita, kuljen omia polkujani, mutten kierrä ympyrää. Paskanjauhannallakin on rajansa, tämänsortin valehtelut, mikä avauksessa on ei kestä päivänvaloa. Poroasiasta yleensä, olen monessakin asiassa samaa mieltä mitä olen kirjoituksistasi lukenut. Eihän tämä vaan sinun aloitus ollut?

• ee va

Hakuoppaan sivulla 60 on porotalouden kansallisesta eläinkohtaisesta tuesta. 2005 pitäny olla 80 eloporoa, muttei saa ylittää myönnettyä suurinta määrää kumminkaa. Eikä jostain teurasrästiporoista makseta. Eikä niitä saa olla enempää kuin 2,9%. muistiinpanot oltava kaikki kunnos.
      Edellisenä vuonna tuki oli 22,5 euroa/eloporo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3315
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      120
      1331
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1265
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1028
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1021
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1006
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      957
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      921
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      900
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      855
    Aihe