vaikuttaako sauna verenpaineeseen?
saunan
9
4246
Vastaukset
- paine vaivaa
Vaikuttaa alentavasti.
- tosi?
Mä jotenki ajattelen että se nostaisi paineita! Ja kun itsellä on vähän koholla paineet ja kysyin että saako käydä saunassa niin sanoivat että oman olon mukaan. Luulisi että siinä vaiheessa mulle ois kerrottu että se alentaa jos alentaa..
- toope
tosi? kirjoitti:
Mä jotenki ajattelen että se nostaisi paineita! Ja kun itsellä on vähän koholla paineet ja kysyin että saako käydä saunassa niin sanoivat että oman olon mukaan. Luulisi että siinä vaiheessa mulle ois kerrottu että se alentaa jos alentaa..
Moiks! Moista en minäkään ole kuullut että se alentaisi, itseltäni kiellettiin kokonaan sauna koska verenpaineeni nousi aina saunassa älyttömästi! Sauna kielto on ollut jo melkein 10 vuotta mutta verenpainelääkkeet sain vasta toissa päivänä. Eli raju on nousu minulla aina ollut saunan aikana!
- flyer
toope kirjoitti:
Moiks! Moista en minäkään ole kuullut että se alentaisi, itseltäni kiellettiin kokonaan sauna koska verenpaineeni nousi aina saunassa älyttömästi! Sauna kielto on ollut jo melkein 10 vuotta mutta verenpainelääkkeet sain vasta toissa päivänä. Eli raju on nousu minulla aina ollut saunan aikana!
Mittaan verenpaineen aika säännöllisesti illalla
ennen saunaa ja saunan jälkeen.
Tyypillisesti lukema on ennen saunaa esim
145/95 ja saunan jälkeen 130/80.
- hoitsuli
Jos tuntee yhtään ihmisen fysiologiaa, on helppoa ymmärtää että kuumuus laskee verenpainetta. Tällöinhän pintaverenkierto kiihtyy -> suonet laajenee -> verenpaine alenee. Aleneva verenpaine kuitenkin sitten aiheuttaa syketiheyden nousun.
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/1.syyskuu/saun3500.htm
"Ihmisen sydän pumppaa verta noin 5 litraa minuutissa. Reippaassa saunomisessa määrä voi nousta nuorella terveellä miehellä noin 13:een litraan minuutissa. Veren paluu sydämeen hidastuu, jolloin verenpaineen ylläpito vaikeutuu.
Verenpaineen pitämiseksi riittävällä tasolla sydämen syketaajuus nousee saunassa. Pulssi on kohtuullisessa saunomisessa 100-110 lyöntiä minuutissa, mutta kovassa saunomisessa 150-160 lyöntiä minuutissa.
Kohtuullisessa saunomisessa sisälämpötila on noin 38 astetta ja kovassa saunomisessa noin 39,5 astetta, joka hipoo jo lämpöhalvauksen riskirajoja.
Kun syketaajuus ylittää noin 100 lyöntiä minuutissa, käynnistyy elimistön stressihormonituotanto. Esimerkiksi lisämunuaisen tuottama noradrenaliini supistaa verenkiertoa maksassa, munuaisissa ja suolistossa ja auttaa siten lisäämään iholle menevän veren määrää. Stressihormonien lisäksi erittyy myös mielihyvähormoneja.
Sauna on siis rasitustekijä sydämelle ja varsinkin, jos siihen liittyy uintia kylmässä vedessä. Pelkkä saunomisen aiheuttama kuormitus on kuitenkin melko vähäinen, jos pysytään kohtuudessa.
Tohtori Olavi Luurilan tutkimusten mukaan saunominen sopii yleisesti ottaen myös sydänsairautta poteville."- Jappe
Saunomisessa on tärkeintä oikea saunomislämpötila, josta myös parhaiten voi nauttia.
Lämpötila on 70 - 90 c astetta. Jotkut saunovat kovissa lämpötiloissa, jolloin koko
kroppa vaan liikaa rasittuu ja myös saunomisen vaarat kasvavat. Viisas ihminen ei tee
saunomisesta rasittavaa, vaan leppoisaa ja rentouttavaa, josta parhaiten nauttii.
- kustaa
Vaikuttaa se laskee verenpainetta muutamaksi tunniksi johtuen hikoilusta ja suonien laajentumisesta lämmössä myös suolaa häipyy hikoilun takia verestä tavallinen keittosuola nostaa paineita jos sitä on liikaa kropassa olen itse mitannut paineet ennen ja jälkeen saunan ja niin se on
- testattu.on
Olen kokeeksi mitannut muutaman kerran verenpainettani rannemittarilla minuutin välein saunoessa. Mukana lauteilla on ollut muistiinpanovälineet. Lämpötila on ollut mukavat 68-70 astetta. Ikämiehenä en rasita itseäni liikaa.
Alkutilanteessa vp 130/75, syke 55. Tulos (minuutin välein mitattuna): verenpaine laskee vähitellen ja syke nousee. Omalla kohdalla seuraavaan tapaan:
0 min 130/75, syke 55 (...)
5 min 115/65, syke 75 (...)
10 min 105/60, syke 80 (hiki valuu..)
15 min 98/55, syke 90 (suihkuun..).
Kohtuullisesti saunoessa verenpaine siis laskee ja syke nousee. Olo onkin hyvin mukava koko loppuillan. - Anonyymi
Kyllä ainakin minulta ! Mulla on vaikeuksia suolahormonin liika tuotannon kanssa saunassa hikoilee liiat suolat ja nesteet kropasta ! Paineet on mitattu ja on todistettu että saunalla on positiivinen vaikutus kestää melkein kaksi päivää jos vaikka kävis saunassa joka toinen päivä.....taitaa olla mun osalta ainoa lääke mikä auttaa!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983