Aikamme lapset

Jumalan pieni köyhä

Kaikki kristityt kaikkina aikoina ovat olleet oman kulttuurinsa ja aikansa lapsia, Raamatun ajasta nykypäivään. Jotkut nykyään pyhimyksinä ja Jumalan ihmisinä pidetyt henkilöt tekivät aikanaan asioita, joita meidän kulttuurissamme pidetään äärimmäisen antikristillisinä, jotkut heistä mm. kannattivat sotia, teloituksia tms. Syyksi näen sen että he olivat oman aikansa (esim. keskiaikaisen tyrannian) lapsia ja heille nuo asiat olivat arkipäiväisiä.

En näe tätä vastakkaisena asiana sille että he tunsivat Kristuksen, kukaan ei ole täydellinen.

Miksi vaatia meidän aikamme ihmisiltä paluuta johonkin 50- luvun moraalikäsityksiin? Ei se vie heitä lähemmäs Jumalaa. Mielestäni saamme olla kulttuurillisesti oman aikamme lapsia, yksilöllisyyden, suvaitsevuuden ja tasa-arvon ajan ihmisiä. Uskon että voimme tuntea saman Jumalan kuin menneen ajan "pyhät", eikä meidän tarvitse silti kopioida heidän kaikkia mielipiteitään.

Ei seurata "isiämme" vaan Jeesusta =)

8

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekstisi tuo mieleen kohdaan galatalaiskirjeestä: "Vapauteen kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseämme orjuuden ikeeseen." Gal 5:1

Kuitenkin jään miettimään, mitä mahdat tarkoittaa Jeesuksen seuraamisella.

• Jumalan pieni köyhä

EJKR: "...mitä mahdat tarkoittaa Jeesuksen seuraamisella."

- Hyvä kysymys. Vastaan siihen jos vastaat mun kysymykseeni: "Mitä on elämä?"

• Jumalan pieni köyhä kirjoitti:

EJKR: "...mitä mahdat tarkoittaa Jeesuksen seuraamisella."

- Hyvä kysymys. Vastaan siihen jos vastaat mun kysymykseeni: "Mitä on elämä?"

Jeesus sanoo: minä olen tie, totuus ja elämä.

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

Jeesus sanoo: minä olen tie, totuus ja elämä.

EJKR: "Jeesus sanoo: minä olen tie, totuus ja elämä."

Näinollen Jeesuksen seuraaminen on tien, totuuden ja elämän seuraamista.

EJKR: "Jeesus sanoo: minä olen tie, totuus ja elämä."

Näinollen Jeesuksen seuraaminen on tien, totuuden ja elämän seuraamista.

Aloituksessasi otat kantaa menneisyyden kristillisiin toimintamalleihin ja lausut kehotuksia toisille kristityille. Siksi arvelin, että haluaisit keskustella suunnasta, johon toisia kannustat. Huomaan, että erehdyin.

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

Aloituksessasi otat kantaa menneisyyden kristillisiin toimintamalleihin ja lausut kehotuksia toisille kristityille. Siksi arvelin, että haluaisit keskustella suunnasta, johon toisia kannustat. Huomaan, että erehdyin.

Koitin sanoa rivien välistä että kysymyksesi oli niin laaja, että päätin kysyä vastaavan kysymyksen ja vastata samalla tarkkuudella kuin vastaat omaani.

En ole kovin innostunut raamatunlainauksiin perustuvaan ajatustenvaihtoon, tuntuu kuin puhuisi ei-kenellekään.

Asiayhteyteni huomioonottaen käytin Jeesuksen seuraamista vastakohtana isien seuraamiselle. Mitä hänen seuraamisensa merkitsee minulle konkreettisesti, ei välttämättä merkitse samaa kaikille muille.

Lähtökohtani on siis ennemminkin se, että ei tarvitse miellyttää oppi-isiään, toisia uskovia tai ympäristöään saadakseen uskoa että "seuraa Jeesusta" - elää hänen johdatuksessaan ja tulee hänen itsensä opettamaksi - kuin se, että pyrkisin määrittelemään miten tuo "seuraaminen" käytännössä toteutuu - siihen tarvitaan yhtä kaikki Jumalan itsensä kutsu, joten hän myös opettaa miten sitä kutsua seurataan.

Toivottavasti nyt näytin korttini.

Koitin sanoa rivien välistä että kysymyksesi oli niin laaja, että päätin kysyä vastaavan kysymyksen ja vastata samalla tarkkuudella kuin vastaat omaani.

En ole kovin innostunut raamatunlainauksiin perustuvaan ajatustenvaihtoon, tuntuu kuin puhuisi ei-kenellekään.

Asiayhteyteni huomioonottaen käytin Jeesuksen seuraamista vastakohtana isien seuraamiselle. Mitä hänen seuraamisensa merkitsee minulle konkreettisesti, ei välttämättä merkitse samaa kaikille muille.

Lähtökohtani on siis ennemminkin se, että ei tarvitse miellyttää oppi-isiään, toisia uskovia tai ympäristöään saadakseen uskoa että "seuraa Jeesusta" - elää hänen johdatuksessaan ja tulee hänen itsensä opettamaksi - kuin se, että pyrkisin määrittelemään miten tuo "seuraaminen" käytännössä toteutuu - siihen tarvitaan yhtä kaikki Jumalan itsensä kutsu, joten hän myös opettaa miten sitä kutsua seurataan.

Toivottavasti nyt näytin korttini.

Allekirjoitan tuon näkemyksesi. Itse en tosin käyttäisi lainausmerkkejä.

Mitä tulee ei-kenenkään kanssa keskustelemiseen, niin mielestäni se, että lainataan Raamattua (tai mitä tahansa muuta lähdettä), ei sinällään tee keskustelusta tyhjää. Jos lainaajalla on tekstiin elävä, omakohtainen näkemys/kokemus, myös Raamattukeskustelu voi olla avartavaa. Usein keskustelu tosin tyssää siihen, että osapuolet vain pyrkivät osoittamaan toisen näkemyksen vääräksi.

Tartuin aiheeseesi sen tähden, että ymmärtääkseni Jeesuksen seuraaminen on merkittäviltä osin myös yhteisen uskon tutkimista/jakamista ja toinen toisensa rohkaisua. Siihen tähtäävää keskustelua tuntuu olevan vaikea rakentaa. Syynä lienee, että monen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että olemme jokainen eri kohdassa tietämme ja näemme sen tähden Jeesuksen seuraamisenkin kovin eri tavoin. Mutta eikö juuri näissä kohtaamisissa piile todellinen Kristuksen seuraamisen mahdollisuus?

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

Allekirjoitan tuon näkemyksesi. Itse en tosin käyttäisi lainausmerkkejä.

Mitä tulee ei-kenenkään kanssa keskustelemiseen, niin mielestäni se, että lainataan Raamattua (tai mitä tahansa muuta lähdettä), ei sinällään tee keskustelusta tyhjää. Jos lainaajalla on tekstiin elävä, omakohtainen näkemys/kokemus, myös Raamattukeskustelu voi olla avartavaa. Usein keskustelu tosin tyssää siihen, että osapuolet vain pyrkivät osoittamaan toisen näkemyksen vääräksi.

Tartuin aiheeseesi sen tähden, että ymmärtääkseni Jeesuksen seuraaminen on merkittäviltä osin myös yhteisen uskon tutkimista/jakamista ja toinen toisensa rohkaisua. Siihen tähtäävää keskustelua tuntuu olevan vaikea rakentaa. Syynä lienee, että monen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että olemme jokainen eri kohdassa tietämme ja näemme sen tähden Jeesuksen seuraamisenkin kovin eri tavoin. Mutta eikö juuri näissä kohtaamisissa piile todellinen Kristuksen seuraamisen mahdollisuus?

"Tartuin aiheeseesi sen tähden, että ymmärtääkseni Jeesuksen seuraaminen on merkittäviltä osin myös yhteisen uskon tutkimista/jakamista ja toinen toisensa rohkaisua"

Itse erotan toisistaan hengellisen yhteyden ja henkisen yhteyden. Hengellisellä tasolla kaikkia uskovia yhdistää henki, joka tuo tuon sisar-veli tunteen sanattomassakin yhteydessä, ilman että he olisivat millään tavalla ystäviä. Sen sijaan esim. niinkin henkilökohtaisesta asiasta kuin uskonnäkemyksistä keskusteleminen avoimesti tarkoittaa myös henkistä läheisyyttä, jonka edellytys on luottamus.

Henkilökohtaisten - tai sellaisiksi koettavien - asioiden käsittely ilman perusteltua luottamusta saattaa johtaa emotionaaliseen katastrofiin. Mielestäni on epäviisasta rakentaa läheisyyttä ilman luottamusta, kun luottamus syntyy, läheisyys (avautuminen) tulee itsestään. Tässä on huomattavia yksilökohtaisia eroja millaista henkistä läheisyyttä ihmiset sietävät milläkin tasolla tai miten nopeasti he sen muodostavat, riippuen siitä miten tunneperäisinä asiat koetaan.

Lyhyesti: Uskonkäsityksistään puhuminen pohjia myöten on toisille vaikeampaa kuin toisille =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      102
      2818
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      211
      1762
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      120
      1690
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      47
      1564
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1282
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      84
      1078
    7. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      87
      1039
    8. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      57