Nastat kieltoon kohta kokonaan

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Asfalttiteiden urautuminen taas lis%C3%A4%C3%A4ntym%C3%A4ss%C3%A4/1135224113520

Jo nyt n. 20% autoilijoista käyttää kitkarenkaita talvisin ja kunhan määrä tuosta vielä nousee, niin nastat renkaissa taidetaan kieltää kokonaan Saksan malliin. Sillä ns. kevytnastallahan aikoinaan vietiin jo nastojen pito pois ja vaikka nastat olisi joutanut jo silloin kieltää kokonaan, niin tiettyä siirtymäaikaa ilmeisesti kuitenkin haluttiin.

Nyt vielä siihen vaimean ropinan pitoon uskovia tullaan opastamaan kitkarenkaiden käyttäjiksi nastojen määrää vähentämällä, ja sen jälkeen onkin täyskiellon aika nastarenkaille. Nopeusrajoituksetkin on jo saatu ajettua niin alas, että kitkarenkailla liikkumista pelkäävätkin uskaltautuvat niitä kokeilemaan ja käyttämään.

29

1019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄIJÄLÄ

      Minä olen nastoitettujen renkaiden vannoutunut käyttäjä. En huolisi kitkarenkaita ilmaiseksikaan.
      Toivottavasti ei minun elinaikanani siirrytä tähän hulluun systeemiin, ettei nastoja saa käyttää. Pikemminkin kitkat pitäisi kieltää ja nastat, oikein kunnon, tulisivat kuorma-autoihin ja rekkoihin. Sillä ei ole väliä, vaikka tiet menisi pilalle, kunhan vain yhdistelmät sun muut pysyvät tiellä.
      Aina vain hullummaksi menee tieliikenne. Täällä pohjolassa on niin epäsuotuisat kelit, ettei tänne voi suosia sellaisia renkaita.

      Vaan sitten ne saisi suolata oikein hirmuisesti, että nämä kitkarengaspellet pysyisi tiellä joten kuten. Tokihan tiellä pysyy vaikka millaisilla renkailla, mutta se edellyttää tuntuvaa nopeuden pudotusta ja ennakoivan ajotaidon hallintaa.
      Ennakoiva ajo tarkoittaa sitä, että osaa lukea tienpintaa ja osaa arvioida, millaisella nopeudella sitä voi ajaa liukastumatta.
      Mutta se onkin sellainen taitolaji, ettei sitä monellakaan ole. Ainoa taito, mitä kuskeilla on,on pitää kaasujalka raskaana kaikissa keleissä ja ajotilanteissa.
      Sitten ihmetellään, jos ME, jotka ajamme ennakoivasti vaihdellen ajonopeuksiamme kelin mukaan, että kun me ei uskalleta ajaa muiden vauhdissa. Ei se ole uskaltamisesta kiinni, vaan siitä, että ME haluamme ajaa turvallisesti, siis ennakoivasti.
      Mutta näitä ajotapojahan vihataan, samoin nopeusrajoituksia ja maltilista ajotapaa

      • hermostu

        toi alottajan provo on kovasti ennenaikainen ja eikös toi Kotimaa-lehtikin oo jonkun uskonlahkon riipustama ja näissä maallisissa asioissa ei niin kovin vakavaksi tartoitettu tai ainakaan koettu ...niin paitsi jossain pohjanmaan lakeuksilla niiden mustanpuhuvissa joukoissa...

        Mutt nastoista.

        VTT:hän on kertonu vasta alkavansa tutkia, josko nastojen määrää taas voitaisiin vähentää joissakin rengaskoissa.

        Joten eiköhän siihen mee aikaa ennenkuin kunnollinen tutkimus saadaan tehtyä ja tulokset ja johtopäätökset tehtyä. Ja ennenkaikkea ennenkuin poliitikot saa päätöksensä aikaiseksi jotenkin vaaliensa ajoituksen mukaan sovitettuna.

        Eli nuku rauhassa lähimmät vuodet!
        Katotaan sitt onko luntakaan enää talvisin Suomessa ainakaan etelässä...


      • kitkapelle55674276574
        hermostu kirjoitti:

        toi alottajan provo on kovasti ennenaikainen ja eikös toi Kotimaa-lehtikin oo jonkun uskonlahkon riipustama ja näissä maallisissa asioissa ei niin kovin vakavaksi tartoitettu tai ainakaan koettu ...niin paitsi jossain pohjanmaan lakeuksilla niiden mustanpuhuvissa joukoissa...

        Mutt nastoista.

        VTT:hän on kertonu vasta alkavansa tutkia, josko nastojen määrää taas voitaisiin vähentää joissakin rengaskoissa.

        Joten eiköhän siihen mee aikaa ennenkuin kunnollinen tutkimus saadaan tehtyä ja tulokset ja johtopäätökset tehtyä. Ja ennenkaikkea ennenkuin poliitikot saa päätöksensä aikaiseksi jotenkin vaaliensa ajoituksen mukaan sovitettuna.

        Eli nuku rauhassa lähimmät vuodet!
        Katotaan sitt onko luntakaan enää talvisin Suomessa ainakaan etelässä...

        Kyllä kunnon nastaurpot ajaa vaikka kuumalla asfaltilla -NASTOILLA.


      • ÄIJÄLÄ
        hermostu kirjoitti:

        toi alottajan provo on kovasti ennenaikainen ja eikös toi Kotimaa-lehtikin oo jonkun uskonlahkon riipustama ja näissä maallisissa asioissa ei niin kovin vakavaksi tartoitettu tai ainakaan koettu ...niin paitsi jossain pohjanmaan lakeuksilla niiden mustanpuhuvissa joukoissa...

        Mutt nastoista.

        VTT:hän on kertonu vasta alkavansa tutkia, josko nastojen määrää taas voitaisiin vähentää joissakin rengaskoissa.

        Joten eiköhän siihen mee aikaa ennenkuin kunnollinen tutkimus saadaan tehtyä ja tulokset ja johtopäätökset tehtyä. Ja ennenkaikkea ennenkuin poliitikot saa päätöksensä aikaiseksi jotenkin vaaliensa ajoituksen mukaan sovitettuna.

        Eli nuku rauhassa lähimmät vuodet!
        Katotaan sitt onko luntakaan enää talvisin Suomessa ainakaan etelässä...

        Olen todennut, että ilman nastojakin pärjää, mutta ajaminen ei ole läheskään yhtä varman tuntoista, kuin että on nastat.
        Ja sulilla teillä pärjää ilman nastarenkaitakin. On vaan niin katalaa, että jonakin aamuna on mustaa jäätä ja taas keli yllätti autoilijat.

        Jokainenhan tietää, että kitkoilla pärjää lumisella tielllä, mutta kun se musta jää, voi pahus, se yllättäis minutkin.
        Jos joutuisin ajamaan nyt kitkarenkailla, pitäisi minun pudottaa ajonopeuksiani entisestäänkin, jottei keli pääsisi yllättämään.


      • ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Olen todennut, että ilman nastojakin pärjää, mutta ajaminen ei ole läheskään yhtä varman tuntoista, kuin että on nastat.
        Ja sulilla teillä pärjää ilman nastarenkaitakin. On vaan niin katalaa, että jonakin aamuna on mustaa jäätä ja taas keli yllätti autoilijat.

        Jokainenhan tietää, että kitkoilla pärjää lumisella tielllä, mutta kun se musta jää, voi pahus, se yllättäis minutkin.
        Jos joutuisin ajamaan nyt kitkarenkailla, pitäisi minun pudottaa ajonopeuksiani entisestäänkin, jottei keli pääsisi yllättämään.

        ...ettei minun ole tarvinnut hidastaa nopeuksiani nastarenkaista kitkarenkaiden käyttäjäksi siirryttyäni? Ajan 100 000 km/v ja yleensä aina muuta liikennettä nopeammin, jatkuvasti ohitellen, eikä kelit ole yllättäneet. Siinäpä miettimistä.


      • The Rat
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Olen todennut, että ilman nastojakin pärjää, mutta ajaminen ei ole läheskään yhtä varman tuntoista, kuin että on nastat.
        Ja sulilla teillä pärjää ilman nastarenkaitakin. On vaan niin katalaa, että jonakin aamuna on mustaa jäätä ja taas keli yllätti autoilijat.

        Jokainenhan tietää, että kitkoilla pärjää lumisella tielllä, mutta kun se musta jää, voi pahus, se yllättäis minutkin.
        Jos joutuisin ajamaan nyt kitkarenkailla, pitäisi minun pudottaa ajonopeuksiani entisestäänkin, jottei keli pääsisi yllättämään.

        Eikös musta jää ole nimen omaan sellainen erittäin ohut kalvo jäätä? Siis sellainen johon nasta ei juurikaan pureudu (kun ei ole mihin pureutua)?

        Tuollaisessa tilanteessa kitka pitää yhtä hyvin (tai huonosti) kuin nastakin. Mahdollisesti jopa paremmin.

        Parhaimmillaan nasta on kitkaan verrattuna paksulla, sileällä eikä kovin kovalla jäällä jonka päällä on pikkasen vettä (ei paljoa, mutten on ihan sama minkätyyppinen ponttooni alla on).


      • ÄIJÄLÄ
        Kairakettu kirjoitti:

        ...ettei minun ole tarvinnut hidastaa nopeuksiani nastarenkaista kitkarenkaiden käyttäjäksi siirryttyäni? Ajan 100 000 km/v ja yleensä aina muuta liikennettä nopeammin, jatkuvasti ohitellen, eikä kelit ole yllättäneet. Siinäpä miettimistä.

        En lakkaa ihmettelemästä sinua ja suorituksiasi.
        Onhan se ihme, että olet selvinnyt, eikä siihen ole selitystä. Selitykseksi en hyväksy tällä syönnillä kitkarenkaitasi. No, ihmetellään sitten sitäkin, että miksi monet eivät selviä, vaan suistuvat tieltä ulos ja tyypillisin turma on sellainen, jossa pito tiehen joltakin loppuu ja auto alkaa heittelehtimään ja kuinkas ollakkaan, aina silloin sattuu se iso rekka tai linja-auto kohdalle. Minäkin voin ylvästellä, että mitenkähän minä olen selvinnyt kaikissa keleissä suistumatta tieltä.
        No, minä uskon tähän selitykseen:"Olen ajanut aina tilannenopeutta, säänopeutta, kelinopeutta, hiljentänyt mutkissa ja aina, kun tarve tai tilanne sitä vaatii.
        Tämä lienee varmin konsti pysyä tiellä. Kun auto alkaa heittelehtimään liukkaalla tiellä, syy ei ole liukas keli, vaan kuskin taitamaton toiminta.


      • sinivilkku
        The Rat kirjoitti:

        Eikös musta jää ole nimen omaan sellainen erittäin ohut kalvo jäätä? Siis sellainen johon nasta ei juurikaan pureudu (kun ei ole mihin pureutua)?

        Tuollaisessa tilanteessa kitka pitää yhtä hyvin (tai huonosti) kuin nastakin. Mahdollisesti jopa paremmin.

        Parhaimmillaan nasta on kitkaan verrattuna paksulla, sileällä eikä kovin kovalla jäällä jonka päällä on pikkasen vettä (ei paljoa, mutten on ihan sama minkätyyppinen ponttooni alla on).

        Musta jää on ohuen ohut kalvo vain.
        Mikä minua vielä naurattaa, on se, että jatkuvasti puhutaan mustan jään näkemisestä....musta jää pahimmillaan ei näy, sen kuulee, jos autoon yleensä rengasääniä kuuluu, tai sitten tuntee. Siinä vaiheessa keskitytäänkin sitten vaan auton tiellä pitämiseen.

        Silloin kun poikamme suistui autoineen puuhun, oli autossa uudenkarheat hyvät nastarenkaat, eivätkä auttaneet pätkääkään.
        Voisinpa lyödä vetoa, että ÄIJÄLÄKÄÄN ei olisi silloin tajunnut sitä jäätä, siis ennenkuin oli jo myöhäistä. Vauhtiakaan kun ei ollut yhtään liikaa, ajoi n. 10km/h alle rajoituksen.

        Suistuminen sattui muuten päivälleen samaan aikaan kuin Konginkankaan onnettomuus, eri vuonna vain.


      • The Rat
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        En lakkaa ihmettelemästä sinua ja suorituksiasi.
        Onhan se ihme, että olet selvinnyt, eikä siihen ole selitystä. Selitykseksi en hyväksy tällä syönnillä kitkarenkaitasi. No, ihmetellään sitten sitäkin, että miksi monet eivät selviä, vaan suistuvat tieltä ulos ja tyypillisin turma on sellainen, jossa pito tiehen joltakin loppuu ja auto alkaa heittelehtimään ja kuinkas ollakkaan, aina silloin sattuu se iso rekka tai linja-auto kohdalle. Minäkin voin ylvästellä, että mitenkähän minä olen selvinnyt kaikissa keleissä suistumatta tieltä.
        No, minä uskon tähän selitykseen:"Olen ajanut aina tilannenopeutta, säänopeutta, kelinopeutta, hiljentänyt mutkissa ja aina, kun tarve tai tilanne sitä vaatii.
        Tämä lienee varmin konsti pysyä tiellä. Kun auto alkaa heittelehtimään liukkaalla tiellä, syy ei ole liukas keli, vaan kuskin taitamaton toiminta.

        Miten auto alkaa heittelehtimään jos pito tiehen loppuu?

        Takatuupparin saa toki vaikka ympäri kun painaa kaasua ja pito lähtee, joten parin korjausliikkeen jälkeen tuota voi kai jo kutsua heittelehtimiseksi.

        Mutta normaalisti kun pito lähtee niin auto jatkaa siihen suuntaan mihin oli menossa, ihan normaalien fysiikan lakien mukaan.


      • ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

        Musta jää on ohuen ohut kalvo vain.
        Mikä minua vielä naurattaa, on se, että jatkuvasti puhutaan mustan jään näkemisestä....musta jää pahimmillaan ei näy, sen kuulee, jos autoon yleensä rengasääniä kuuluu, tai sitten tuntee. Siinä vaiheessa keskitytäänkin sitten vaan auton tiellä pitämiseen.

        Silloin kun poikamme suistui autoineen puuhun, oli autossa uudenkarheat hyvät nastarenkaat, eivätkä auttaneet pätkääkään.
        Voisinpa lyödä vetoa, että ÄIJÄLÄKÄÄN ei olisi silloin tajunnut sitä jäätä, siis ennenkuin oli jo myöhäistä. Vauhtiakaan kun ei ollut yhtään liikaa, ajoi n. 10km/h alle rajoituksen.

        Suistuminen sattui muuten päivälleen samaan aikaan kuin Konginkankaan onnettomuus, eri vuonna vain.

        Tapaus ei silti saa merkitä sitä, että alkaisimme väheksyä mustaa jäätä sillä perusteella, ettei sitä koskaan arvaisi.

        Miten on sitten selitettävissä, että kun samasta paikkaa on ajanut monta muuta autoa ja ei ole suistuneet, vaan sinun poikasi ainoastaan.
        Aivan sama tapaus oli konginkankaassa, siinäkin oli mustan jään kohdalta varmasti mennyt moni muukin suistumatta, mutta rekka ei onnistunut.

        Kenties ajonopeudet oli niillä muilla kohdallaan.
        Ei musta jää suista järkejään kaikkia, vaan sen jonkun, aivankuin sattumalta.

        Musta jää yllättää myös jalankulkijan. Minutkin se yllätti. Työmaallae oli yöllä satanut lumen ja alla liukas jää, jlloin minä lensin persielleen


      • ÄIJÄLÄ
        The Rat kirjoitti:

        Eikös musta jää ole nimen omaan sellainen erittäin ohut kalvo jäätä? Siis sellainen johon nasta ei juurikaan pureudu (kun ei ole mihin pureutua)?

        Tuollaisessa tilanteessa kitka pitää yhtä hyvin (tai huonosti) kuin nastakin. Mahdollisesti jopa paremmin.

        Parhaimmillaan nasta on kitkaan verrattuna paksulla, sileällä eikä kovin kovalla jäällä jonka päällä on pikkasen vettä (ei paljoa, mutten on ihan sama minkätyyppinen ponttooni alla on).

        Elikkä pitäisi olla sellainen auto, joka tarpeen vaatiessa vaihtaisi automaattisesti joko kitkarenkaan tai nastarenkaan alleen keliä silmällä pitäen.
        Uskon omaan kokemukseeni nastarenkaan pidosta mustalla asfaltilla. Kyllä se ottaa siihen, mutta jos vauhtia on liikaa, niin ei ota, ei myöskään kitkarengas. Näin ollen voimme todeta taas kerran, että vauhti on aina se viimeinen pointti liikennetilanteissa, myös renkaiden pidossa.

        Kun vauhtia on tarpeeksi liikaa, ei mikään rengas pidä autoa tienpäällä, vaan autohan lähtee väkisin lentoon.
        Epäilenpä, että Sinivilkun pojan tapauksessa vauhtia oli sittenkin liikaa ja nasta ei pitänyt, jota voidaan verrata vesiliirtoon, jossa vauhti on myös ratkaiseva tekijä.

        Ei auto tahdo pysyä edes 80 km.n vauhdissa tiellä mustalla jäällä.


      • mie vuan
        Kairakettu kirjoitti:

        ...ettei minun ole tarvinnut hidastaa nopeuksiani nastarenkaista kitkarenkaiden käyttäjäksi siirryttyäni? Ajan 100 000 km/v ja yleensä aina muuta liikennettä nopeammin, jatkuvasti ohitellen, eikä kelit ole yllättäneet. Siinäpä miettimistä.

        haluat ajaa kitkoilla, niin aja. Minä en halua. Kyse ei ole selviämisestä, vaan mukavuudesta. No, tänä talvena olisi ollut mukavampaa kitkoilla, mutta ei renkaita voi olla useampia vain kairaketun mieliksi.....:)


      • The Rat
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Elikkä pitäisi olla sellainen auto, joka tarpeen vaatiessa vaihtaisi automaattisesti joko kitkarenkaan tai nastarenkaan alleen keliä silmällä pitäen.
        Uskon omaan kokemukseeni nastarenkaan pidosta mustalla asfaltilla. Kyllä se ottaa siihen, mutta jos vauhtia on liikaa, niin ei ota, ei myöskään kitkarengas. Näin ollen voimme todeta taas kerran, että vauhti on aina se viimeinen pointti liikennetilanteissa, myös renkaiden pidossa.

        Kun vauhtia on tarpeeksi liikaa, ei mikään rengas pidä autoa tienpäällä, vaan autohan lähtee väkisin lentoon.
        Epäilenpä, että Sinivilkun pojan tapauksessa vauhtia oli sittenkin liikaa ja nasta ei pitänyt, jota voidaan verrata vesiliirtoon, jossa vauhti on myös ratkaiseva tekijä.

        Ei auto tahdo pysyä edes 80 km.n vauhdissa tiellä mustalla jäällä.

        Vesiliirto on sitten hieman erilainen tapaus. Samoin sohjo.

        Ensinnäkin kapea rengas on vesiliirtoa ajatellen aina parempi valinta kuin leveä. Toisekseen vesiliirron voi välttää ajamalla hiljaa - tai kovaa. Autosta riippuen tarpeeksi kova vauhti saa aikaan alaspäin suuntautuvan voiman joka painaa auton vesipatjan läpi... En suosittele kokeilemaan. :)

        Tilannenopeus on tärkeintä, mutta olet väärässä jos kuvittelet että kitkarenkailla oikea tilannenopeus olisi jotenkin oltava huomattavasti matalampi. Surullisinta tässä on se että sinulla ei ole edes kokemusta kitkoista - kuten ei muillakaan jotka niitä haukkuvat.


      • sinivilkku
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Tapaus ei silti saa merkitä sitä, että alkaisimme väheksyä mustaa jäätä sillä perusteella, ettei sitä koskaan arvaisi.

        Miten on sitten selitettävissä, että kun samasta paikkaa on ajanut monta muuta autoa ja ei ole suistuneet, vaan sinun poikasi ainoastaan.
        Aivan sama tapaus oli konginkankaassa, siinäkin oli mustan jään kohdalta varmasti mennyt moni muukin suistumatta, mutta rekka ei onnistunut.

        Kenties ajonopeudet oli niillä muilla kohdallaan.
        Ei musta jää suista järkejään kaikkia, vaan sen jonkun, aivankuin sattumalta.

        Musta jää yllättää myös jalankulkijan. Minutkin se yllätti. Työmaallae oli yöllä satanut lumen ja alla liukas jää, jlloin minä lensin persielleen

        >>Miten on sitten selitettävissä, että kun samasta paikkaa on ajanut monta muuta autoa ja ei ole suistuneet, vaan sinun poikasi ainoastaan.


      • sinivilkku
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Elikkä pitäisi olla sellainen auto, joka tarpeen vaatiessa vaihtaisi automaattisesti joko kitkarenkaan tai nastarenkaan alleen keliä silmällä pitäen.
        Uskon omaan kokemukseeni nastarenkaan pidosta mustalla asfaltilla. Kyllä se ottaa siihen, mutta jos vauhtia on liikaa, niin ei ota, ei myöskään kitkarengas. Näin ollen voimme todeta taas kerran, että vauhti on aina se viimeinen pointti liikennetilanteissa, myös renkaiden pidossa.

        Kun vauhtia on tarpeeksi liikaa, ei mikään rengas pidä autoa tienpäällä, vaan autohan lähtee väkisin lentoon.
        Epäilenpä, että Sinivilkun pojan tapauksessa vauhtia oli sittenkin liikaa ja nasta ei pitänyt, jota voidaan verrata vesiliirtoon, jossa vauhti on myös ratkaiseva tekijä.

        Ei auto tahdo pysyä edes 80 km.n vauhdissa tiellä mustalla jäällä.

        oikein asiantuntijan lausunto!

        >>Ei auto tahdo pysyä edes 80 km.n vauhdissa tiellä mustalla jäällä.


      • Kallonkutistaja
        The Rat kirjoitti:

        Eikös musta jää ole nimen omaan sellainen erittäin ohut kalvo jäätä? Siis sellainen johon nasta ei juurikaan pureudu (kun ei ole mihin pureutua)?

        Tuollaisessa tilanteessa kitka pitää yhtä hyvin (tai huonosti) kuin nastakin. Mahdollisesti jopa paremmin.

        Parhaimmillaan nasta on kitkaan verrattuna paksulla, sileällä eikä kovin kovalla jäällä jonka päällä on pikkasen vettä (ei paljoa, mutten on ihan sama minkätyyppinen ponttooni alla on).

        Hyvin monet sekoittavat sen musta jään näköisen mustan pinnan, joka muodostuu lähes aina suolatuille teille pakkasella, mustaan jäähän. Sellainen pinta kuitenkin on hyvinkin pitävä, vaikka lämpötilakin olisi lähellä nollaa. Jos kitkarengas tuntuu pitävän sellaisessa kohdassa, moni luulee, että kitka pitääkin hyvin mustan jään pinnalla. Niinhän asia ei ole, koska kyse ei ole mustasta jäästä.

        Musta jäähän on nimenomaan ilman kosteudesta tien pintaan kerääntyvää jäätyvää vettä. Sitä muodostuu erityisesti silloille ja metsän ja pellon reunaan ja yleensäkin metsäosuuksille. Kitkakerroin lienee pienimmillään jotain alle 0,2, joten pitoa voidaan lisätä ainoastaan murtamalla jäätä.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        ...ettei minun ole tarvinnut hidastaa nopeuksiani nastarenkaista kitkarenkaiden käyttäjäksi siirryttyäni? Ajan 100 000 km/v ja yleensä aina muuta liikennettä nopeammin, jatkuvasti ohitellen, eikä kelit ole yllättäneet. Siinäpä miettimistä.

        Minä en tarvinnut edes 1000km:ä sen huomaamiseen, että kitkarengas ei pidä liukkaalla yhtä hyvin kuin nastarengas. Ehkä meillä olosuhteet ovat niin paljon erilaiset?


      • The Rat
        sinivilkku kirjoitti:

        oikein asiantuntijan lausunto!

        >>Ei auto tahdo pysyä edes 80 km.n vauhdissa tiellä mustalla jäällä.

        Jos sillä autolla ajellaan pakilla lähinnä? :)


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Minä en tarvinnut edes 1000km:ä sen huomaamiseen, että kitkarengas ei pidä liukkaalla yhtä hyvin kuin nastarengas. Ehkä meillä olosuhteet ovat niin paljon erilaiset?

        ...tai sitten olemme valinneet vertailurenkaamme väärin (kyseiseen/kyseisiin autoihin soveltumattomat), minä nastarenkaat, sinä kitkarenkaat.

        Valitsin minäkin kerran väärät kitkarenkaat, ne oli liian leveät ja kapeammilla tilanne muuttui huimasti, ne oli eri merkkisetkin.

        Vastikään yhteen autoon alle laitattamani kitkat pitävät erinomaisesti, vaikka eivät mitkään testivoittajat olleetkaan. Aluksi tuntuivat hiukan liukkailta, mutta eivät enää.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Hyvin monet sekoittavat sen musta jään näköisen mustan pinnan, joka muodostuu lähes aina suolatuille teille pakkasella, mustaan jäähän. Sellainen pinta kuitenkin on hyvinkin pitävä, vaikka lämpötilakin olisi lähellä nollaa. Jos kitkarengas tuntuu pitävän sellaisessa kohdassa, moni luulee, että kitka pitääkin hyvin mustan jään pinnalla. Niinhän asia ei ole, koska kyse ei ole mustasta jäästä.

        Musta jäähän on nimenomaan ilman kosteudesta tien pintaan kerääntyvää jäätyvää vettä. Sitä muodostuu erityisesti silloille ja metsän ja pellon reunaan ja yleensäkin metsäosuuksille. Kitkakerroin lienee pienimmillään jotain alle 0,2, joten pitoa voidaan lisätä ainoastaan murtamalla jäätä.

        ...löytyy ilman nastojakin. Täälläpäin ainakin se suolattu tie jäätyessään on hirveän liukas, oikein kunnon teräsjäätä, johon ei tunnu nastat purevan, eikä EU-direktiivin mukaisilla kalliilla kengillä (kenkien pohjan kestettävä vähintään 2v) tahdo pystyssä pysyä paikoillaankaan seisten, mutta halvoilla pehmytpohjaisilla jalkineilla voi pitää vaikka juoksukilpailut. Samaan se perustuu kitkarenkaidenkin pito, on vain valittava oikeat merkiltään ja kooltaan. Nastarengas ei kovin pehmytseoksinen voi olla.


      • liukastelematta
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        En lakkaa ihmettelemästä sinua ja suorituksiasi.
        Onhan se ihme, että olet selvinnyt, eikä siihen ole selitystä. Selitykseksi en hyväksy tällä syönnillä kitkarenkaitasi. No, ihmetellään sitten sitäkin, että miksi monet eivät selviä, vaan suistuvat tieltä ulos ja tyypillisin turma on sellainen, jossa pito tiehen joltakin loppuu ja auto alkaa heittelehtimään ja kuinkas ollakkaan, aina silloin sattuu se iso rekka tai linja-auto kohdalle. Minäkin voin ylvästellä, että mitenkähän minä olen selvinnyt kaikissa keleissä suistumatta tieltä.
        No, minä uskon tähän selitykseen:"Olen ajanut aina tilannenopeutta, säänopeutta, kelinopeutta, hiljentänyt mutkissa ja aina, kun tarve tai tilanne sitä vaatii.
        Tämä lienee varmin konsti pysyä tiellä. Kun auto alkaa heittelehtimään liukkaalla tiellä, syy ei ole liukas keli, vaan kuskin taitamaton toiminta.

        kolmannen talven kitkoilla. Hiljentäjät ne usein ovat myös kolarissa, on näet luisu silloin valmis ja ilman ohjauskykyä. Ajotaitoon kuuluu myös oivaltaa milloin ei pidä jarrupolkimeen koskea, ja se pätee myös nykyautoihin. Ohjauslaite on edelleen se tärkein kolarin estäjä, tai aiheuttaja, riippuen käytetäänkö oikein vai päin p..tä! Opi Äijälä jo!
        Olemme monasti kerenneet kysellä mikä on oikeampi käsitys toiminnasta.


      • miina

        Olen samaa mieltä, ei tule mieleenkään ajella kitkarenkaalla, on semmoisia teitä jota ei suolata ollenkaan arvaa millainen on ajella, sohjo,pahat urat(tallanteita),vesisade ja vielä hiekka ei kestä tiellä kaikki on mustaa EI OO LEIKKIMISTÄ ILMAN NASTARENKAALLA NÄIN ON...


      • ÄIJÄLÄ
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Hyvin monet sekoittavat sen musta jään näköisen mustan pinnan, joka muodostuu lähes aina suolatuille teille pakkasella, mustaan jäähän. Sellainen pinta kuitenkin on hyvinkin pitävä, vaikka lämpötilakin olisi lähellä nollaa. Jos kitkarengas tuntuu pitävän sellaisessa kohdassa, moni luulee, että kitka pitääkin hyvin mustan jään pinnalla. Niinhän asia ei ole, koska kyse ei ole mustasta jäästä.

        Musta jäähän on nimenomaan ilman kosteudesta tien pintaan kerääntyvää jäätyvää vettä. Sitä muodostuu erityisesti silloille ja metsän ja pellon reunaan ja yleensäkin metsäosuuksille. Kitkakerroin lienee pienimmillään jotain alle 0,2, joten pitoa voidaan lisätä ainoastaan murtamalla jäätä.

        Jää on jäätä, olkoon väriltään vaikka mustaa ja se on liukasta joka tapauksessa.
        Kun nasta murskaa jään pintaa, se samalla pureutuu tiehen. Ja kun on vielä kova tuuli, niinkuin täksi päiväksi on luvannut oikein myrskyäkin, pitäisi autoilijan päässä raksuttaa, että nyt on sellainen ajokeli, että nopeutta pitää paljon pudottaa.


    • ihmisiä

      tiet urautuu nastojen ansiosta,todela nopeasti.Sitten urputetaan kun on huono kuntoisia teitä.Urainen tiehän oli syynä konginkaan onnettomuudessa.Nasta pellet oikeuteen koko asiasta.Ei se kivikään tee silosella jäällä mutkia,jos heität kiven menemään jäätä pitkin.Jos ei ilman nastoja pärjää,viekää ajokortti nimismiehelle.

      • hoitaa

        urat pois vai kuinka?
        jos siitä syyllistä etsitään


      • maksavat

        Autoilijat ajavat ja maksavat kalliisti, että tiet pidetään kunnossa. Jokaisen suomalaisen ylläpito on kumipyörien varassa riippumatta omistaako itse autoa. Nastat ovat lailliset suomessa talvikäytössä. Laitetaanko ketjut pakollisiksi niinkuin alpeilla, jos nastat kiellettäisi?


      • Kallonkutistaja
        maksavat kirjoitti:

        Autoilijat ajavat ja maksavat kalliisti, että tiet pidetään kunnossa. Jokaisen suomalaisen ylläpito on kumipyörien varassa riippumatta omistaako itse autoa. Nastat ovat lailliset suomessa talvikäytössä. Laitetaanko ketjut pakollisiksi niinkuin alpeilla, jos nastat kiellettäisi?

        Aivan. Ja maksaisivat varmasti vähintään yhtä paljon, vaikka kaikki ajaisivat kitkoillakin. Vai onko täällä joku joka uskoisi, että autoilijoille alettaisiin maksamaan "kitkarengasveronpalautuksia", jos kaikki ajaisivat kitkoilla?


      • ainut huoli
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Aivan. Ja maksaisivat varmasti vähintään yhtä paljon, vaikka kaikki ajaisivat kitkoillakin. Vai onko täällä joku joka uskoisi, että autoilijoille alettaisiin maksamaan "kitkarengasveronpalautuksia", jos kaikki ajaisivat kitkoilla?

        Autoissahan pitäis olla sileät renkaat.


    • Rechargeable

      saatanan talvirengas pakon sais poistaa. Ei oo tänä talven viäl ollu hyötyy moisist.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      86
      4439
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      20
      2827
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2694
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1886
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1746
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      127
      1536
    7. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      152
      1530
    8. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

      Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      111
      1481
    9. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      282
      1419
    10. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      94
      1370
    Aihe