Kumpi

ratkaisee

Viiniin on laitettu sokeria 6 kg.
Kaiken kaikkiaan aineksia on noin 29 l, joista rusinoita 800 g. Heiluttelin viiniä ensimmäisinä päivinä, että se lähtisin käymään hyvin. Sitten annoin sen olla rauhassa. Tein edellisen kerran viiniä tehdessäni sen vihreen, että annoin viinin käydä 3,5 vko ja siitä tuli hirveän kuivaa, ja jouduin lisäämään sokeria. Maku ei ollut sen jälkeenkään kovin kummonen. Viinin käyttäminen pitäisi osata pysäyttää oikealla hetkellä, mutta se ei ole ihan helppoa.
Tänään, hieman alle 2 vkoa käytyään pysäytin viinin, koska ominaismittari näytti viinin olevan juuri makean ja mediumin rajalla, maku oli mielestäni hyvä. Tietenkin viini kävi vielä täyttä päätä, pulputti kaiken aikaa. Jos olisin
antanut käymisen vielä jatkua, viini olisi kuivunut. Halusin tällä kertaa makeampaa viiniä. Käymisaika jäi vain kovin lyhyeksi. Tilanne oli ristiriitainen. Toiminko väärin vai oikein?
Ei tainnut prosentteja kertyä nimeksikään.

12

3309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sunnuntaikuski

      Makuasia on antaako käydä loppuun vai ei.
      Prosentteja ei tule jollei käyminen saa rauhassa käydä loppuun.

      Vaatii kyllä sokeria 6-7kg,jotta saisit kaikki irti mitä saatavissa on.Tuolloin tulee n.15-17%

      Aineksia muuttelemalla saat hyvinkin maukkaita juomia.Itselläni tällä hetkellä Raparperimansikka on muuten tosi hyvää(16%)ja makea.

      Käyminen kun saa rauhassa käydä loppuun niin tulee kuivaa sekä prosentteja.
      Mutta jälkimakeuttamalla oman mielesi mukaista juomaa.Ole varovainen jälkimakeuttamisessa sitä makeutta on hankala saada pois muutoin kuin lisäämällä vettä.
      Mitä ei kuuluisi enään tässä vaihessa lisätä.=)

      • Raparperit

        Olen kuullut, että raparpereissa on oksaalihappoa, joten ne pitäisi käsitellä jollain kalkkitahnalla. Tuoreissa ei ole niin paljon kyseistä ainetta, joten niitä ei tarvitse käsitellä kalkilla.
        Kun viimeksi käytin viini loppuun, tuli kuivaa j a jälkimakeutin. Laitoin 400 g sokeria lisää ja siitä huolimatta viini jäi rutikuivaksi.
        Lisämakeutusta täytyy ilmeisesti laittaa melko paljon.
        Se raparperi mansikka viini kuulostaa tosi herkulliselta.


      • Sunnuntaikuski
        Raparperit kirjoitti:

        Olen kuullut, että raparpereissa on oksaalihappoa, joten ne pitäisi käsitellä jollain kalkkitahnalla. Tuoreissa ei ole niin paljon kyseistä ainetta, joten niitä ei tarvitse käsitellä kalkilla.
        Kun viimeksi käytin viini loppuun, tuli kuivaa j a jälkimakeutin. Laitoin 400 g sokeria lisää ja siitä huolimatta viini jäi rutikuivaksi.
        Lisämakeutusta täytyy ilmeisesti laittaa melko paljon.
        Se raparperi mansikka viini kuulostaa tosi herkulliselta.

        Otin kevään ensimmäiset raparperit.Kuorin ne sekä pätkin pieniksi.Raparperin paloja oli n.5-6L,Mansikoita 4 purkkia(n4L).


        Jonka jälkeen vain seurasin pakkauksen ohjeita.
        Makeuttamiseen meni sokeria kyllä aika paljon n.1kg/24L
        Syksyisistä raparpereistä (puumaisista)tulee kuuleman mukaan huonompaa.Jos teet,tee kevään ensisadosta.

        Mansikoista hedelmäliha hajoaa todella helposti hienojakoiseksi tuhjuksi.Laita ne omaan pussiinsa (kertakäyttö)jonka voit heittää käytön jälkeen roskiin.

        Raparperit voi laittaa kankaiseen siiviläpussiin jonka voi käyttää myöhemmin uudelleen.


      • Itse noviisi
        Sunnuntaikuski kirjoitti:

        Otin kevään ensimmäiset raparperit.Kuorin ne sekä pätkin pieniksi.Raparperin paloja oli n.5-6L,Mansikoita 4 purkkia(n4L).


        Jonka jälkeen vain seurasin pakkauksen ohjeita.
        Makeuttamiseen meni sokeria kyllä aika paljon n.1kg/24L
        Syksyisistä raparpereistä (puumaisista)tulee kuuleman mukaan huonompaa.Jos teet,tee kevään ensisadosta.

        Mansikoista hedelmäliha hajoaa todella helposti hienojakoiseksi tuhjuksi.Laita ne omaan pussiinsa (kertakäyttö)jonka voit heittää käytön jälkeen roskiin.

        Raparperit voi laittaa kankaiseen siiviläpussiin jonka voi käyttää myöhemmin uudelleen.

        Että herkästi hajoaviin marjoihin kannattaa laittaa kertakäyttöinen siiviläpussi. Tuossa lämpimässä tilassa vielä vetää käymisastiassa viimeisiä kuplintoja omasta omenapuusta poimittuja (happamia) viimeisiä omenoita, jotka olin säilyttänyt kylmiössä jouluun asti. Omenankuoren pintä alkoi jo kurtistua, joten piti nyt laittaa viime tingaan johonkin ravintoon, päätyin sitten kotiviinin tekoon. Laitoin kotiviiniin nyt vaihteeksi jopa rusinoita ja vielä sitruunahappoa, vaikka omenat ovat hapokkaita. Kokeilun vuoksi vaan.
        Ilmoittelen lähiaikana mikähän on tulos? Laitoin 6kg kuorittuja omenalohkoja ja 6 kg sokeria mainittujen lisäksi. Kuplinta jatkuu jo kolmatta viikkoa, koska käytin Golden Wine-kotiviinipakkausta. Uusin Presto-pakkaus on nopea, viikon verran valmis, tulos oli aika mieto alkoholituote. No niin, vaihdetaan vaan kokemuksia. :)
        Vielä raparperista. Niin, laitoinkin alkukesäraparperia ja vielä pakasteomenoita yhteen. Tulos oli ok, joillekin maistuu ja toiselle ei, prosentti oli kai 16% ja liian makea! Ainakin minulle maistuu, mutta viisastuneena laitan tänä kesänä hiukan vähemmän sokeria! Halusin vaan saada enemmän alkoholiprosentteja, mutta monien eri makujen yhdistelemällä opin myös sopivan sokerimäärän ja marjojen suhteen kans.Viisasta olisi ensin pullottaa muutama kuiva pullo ennenkuin makeuttaa sitten lopuksi oman maun mukaan pulloon. Kun aina annan toisille tekemäni kotiviiniä, toiset tykkää kuivista ja taas toiset makeasta, ja taas vielä puolimakeasta! Ei ole häävi homma, mutta teen itsetekemästäni ja antamisen ilosta! ;)


    • -näin

      Näin menee oikein.. Tai mistä minä tiedän, meneekö oikein, mutta näin ainakin olen tehnyt ja hyvin on onnistunut.

      Anna viinin käydä loppuun, pysäytä käyminen, kirkasta viini ja lopuksi jälkimakeuta tarvittaessa. Voit jälkimakeuttaa viinin vaikka vasta pullotusvaiheessa, joka onkin sokerin oikean annostuksen kannalta suositeltavaa.

      Hedelmäsokeri sopii hyvin, sillä se liukenee kylmäänkin nesteeseen nopeasti. Lisäile sokeria varovasti. Jos pullotusvaiheessa laitat, niin tyyliin 1 teelusikallinen kerrallaan.

      • vai pulloon

        Laitatko hedelmäsokerin pönttöön vai pulloon, kun on pienistä määristä kysymys?


      • Kotiviinin ystävä
        vai pulloon kirjoitti:

        Laitatko hedelmäsokerin pönttöön vai pulloon, kun on pienistä määristä kysymys?

        Minä makeutan aina hedelmäsokerilla. Laitan sitä pyttyyn maun mukaan. Viimeisen lappoamisen(kin) yhteydessä ominaispainon mittaus kertoo, kuinka makeaa viini on. Jos mittari näyttää -5 -


      • ..laitan
        vai pulloon kirjoitti:

        Laitatko hedelmäsokerin pönttöön vai pulloon, kun on pienistä määristä kysymys?

        Pulloon, koska sokeri on helpompi annostella, eikä ainakaan mene koko satsi liian makeaksi. Hedelmäsokeria siksi, että se liukenee kylmään nesteeseen nopeasti.


      • hbjnk
        Kotiviinin ystävä kirjoitti:

        Minä makeutan aina hedelmäsokerilla. Laitan sitä pyttyyn maun mukaan. Viimeisen lappoamisen(kin) yhteydessä ominaispainon mittaus kertoo, kuinka makeaa viini on. Jos mittari näyttää -5 -

        hmm...25 litraa viiniä...taisinpa keksiä uuden harrastuksen.


    • Omana ei käy

      Mitenkäs sitten kun viini ei käy tarpeeksi, vaan tahtoo jäädä liian makeaksi? Lähteekö lisähiivalla käyntiin?

    • MansikkiViini

      Itsekkin viiniä tehnyt keväällä/kesällä a suosikkini on ollut mansikka AWOT.
      Eli oma resepti on mennyt näin 20litran satsi 5kg sokeria 2.5kg mansikoita (siiviläpussissa). hiiva. Olen antanut käydä about vähintään 2viikkoa ja enintään 3viikkoa (2viikon kohdalla on ollut hmm makeahko muttei liian 3viikkoa on sitten sellaista että en osaa oikein sanoa mutta olen nimennyt 3viikon käymisellä "saharan mansikaksi" :).

    • Ei enää ämätööri?

      Mustaherukkaviinini on aina onnistunein peräkkäisinä vuosina. Olipa se puolikuivasta makeaan asteikossa ominaispainomittarin mitattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe