VADELMAN

HARRASTAJALLE!

Olen muutaman vuoden harrastanut ja kasvattanut vadelmaa omaksi ja vaimoni iloksi.

Aiheesta on jonkinverran kirjoiteltu ja kerrottu pääpiirteittäin kasvin kehityskaari.
Alan laajempi kirjallisuus on kuitenkin niukkaa.

Etsittyäni vadelmakirjallisuutta löysin teoksen joka on mielestäni yksi alan parhaimmista, Ismo Ruutiaisen tekemä kirja "Vadelman viljely". Kirjaa on kaksi painosta v.2004 tehty on uusin ja laajin.
Kirjan voi ostaa puutarhaliiton kautta linkki 1. (tai nettien postimyynneistä vähän kalliimmalla)

Kirjastot ovat ottaneet myös ko. kirjan valikoimiinsa. Näin talvella voit kirjastosta teoksen vielä tavoittaa mutta keväällä se on aina lainassa!

Alla kolme hyvää vinkkiä jotka kaikki kiepovat saman henkilön ympärillä.

1. Puutarhaliiton linkki (voit tilata sivuilta)
http://www.puutarhaliitto.fi/julkaisu.html
(Vadelman viljely (2004) Ismo Ruutiainen. 363 sivua, 42 euroa. Huom! Opiskelija-alennus -20%)

2. Ismo Ruutiaisen vadelma tekstejä netissä
kannatta lukea kaikki jos ei raaski ostaa kirjaa.
http://www.mtt.fi/tutkimus/ymparisto/potkua/vade_tuenta.html

3. google, monia Ismo Ruutiaisen juttuja.
http://www.google.fi/search?sourceid=navclient&aq=t&hl=fi&ie=UTF-8&rls=GGLJ,GGLJ:2006-33,GGLJ:fi&q=Vadelman viljely Ismo Ruutiainen

"Pimeitä talvi iltoja opiskelun merkeissä"
Terveisin Ottawa

ps. Ainahan voit kuitata ketjuun löytyikö vinkeistä mitään sinulle sopivaa.

5

3743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä tuo kasvatus

Kyllä nyt jokainen osaa vadelmaa viljellä,antaa kasvaa ja korjaa satoa,satoa antaneet vanhat oksat leikkaa pois,siinähän se on,ei siinä kirjoja tarvi.
      Taitaakin olla 'omalehmäojassa',Ismo.

• vadelmaa viljellä

Ensinnäkin:
        Etunimeni ei ole Ismo eikä ko. henkilö valitettavasti kuulu edes tuttavapiiriini.

Vadelmasta:
        Noinhan se kotioloissa menee marjat pienenee ja muuttuvat matoisiksi kun "kaikki sitä osaavat".

Tarkoitukseni ei ollut mainostaa ketään erityisesti, olen vain vadelmanviljelystä kiinnostunut henkilö joka on itse yrittänyt opiskella alaa vähän paremmin kuin esittämäsi
        viljelymenetelmä on.
        Olen lukenut monia puutarha-alan julkaisuja mielestäni ko. kirjat sopivat vaapukan viljelijän käsikirjaksi tarkoitan laajemmassa mittakaavassa kuin esittämäsi.

Viljelysalan kasvaessa olisi hyvä myös asiatiedonkin lisääntyä onhan pelissä silloin enemmän, kuin "jokamökin vaapukka"

Jos sinulla on tiedossasi aiheesta parempia oppikirjoja otan tiedon mielelläni vastaan vaikka tämän palstan avulla ja samalla muutkin palstalaiset hyötyvät tiedoistasi.

En ymmärrä tuota omalehmä ajattelua, kun suurin osa tiedoista "mökkivaapukan" viljelyyn on pääpiirteissään ilmaista ja luettavissa täällä netin palstoilla, jos löytää vain oikeat osoitteet. Lisäksi ko. kirjat ovat kirjastojen hyllytavaraa täysin ilmaiseksi luettavaa.

ps.(eihän se osaaminen niin kovin vakuuttavaa ole kun selaa näitäkin sivustoja taakseppäin)

HYVÄÄ KEVÄTTÄ SILTI KAIKILLE
        OTIN JUURI VAAPUKOITA PAKKASESTA SULAMAAN

• kiintoista
        vadelmaa viljellä kirjoitti:

Ensinnäkin:
        Etunimeni ei ole Ismo eikä ko. henkilö valitettavasti kuulu edes tuttavapiiriini.

Vadelmasta:
        Noinhan se kotioloissa menee marjat pienenee ja muuttuvat matoisiksi kun "kaikki sitä osaavat".

Tarkoitukseni ei ollut mainostaa ketään erityisesti, olen vain vadelmanviljelystä kiinnostunut henkilö joka on itse yrittänyt opiskella alaa vähän paremmin kuin esittämäsi
        viljelymenetelmä on.
        Olen lukenut monia puutarha-alan julkaisuja mielestäni ko. kirjat sopivat vaapukan viljelijän käsikirjaksi tarkoitan laajemmassa mittakaavassa kuin esittämäsi.

Viljelysalan kasvaessa olisi hyvä myös asiatiedonkin lisääntyä onhan pelissä silloin enemmän, kuin "jokamökin vaapukka"

Jos sinulla on tiedossasi aiheesta parempia oppikirjoja otan tiedon mielelläni vastaan vaikka tämän palstan avulla ja samalla muutkin palstalaiset hyötyvät tiedoistasi.

En ymmärrä tuota omalehmä ajattelua, kun suurin osa tiedoista "mökkivaapukan" viljelyyn on pääpiirteissään ilmaista ja luettavissa täällä netin palstoilla, jos löytää vain oikeat osoitteet. Lisäksi ko. kirjat ovat kirjastojen hyllytavaraa täysin ilmaiseksi luettavaa.

ps.(eihän se osaaminen niin kovin vakuuttavaa ole kun selaa näitäkin sivustoja taakseppäin)

HYVÄÄ KEVÄTTÄ SILTI KAIKILLE
        OTIN JUURI VAAPUKOITA PAKKASESTA SULAMAAN

puuhaa on vadelman kasvatus. Aikoinaan istutin rivin paikkaan jossa se ei menestynyt ollenkaan. Sitten laitoin toiseen paikkaan kaksi riviä. Rajoitin rönsyilyä mansikkamuovilla ja hakkeella. Nyt kasvaa ihan liiaksi. Keväällä kun on vain muutama verso näkyvissä, ei poimintaaikaan meinaa sekaan mahtua. Ei tahdo marjat kunnolla kypsyä kun eivät saa riittävästi valoa. Jotenkin on saatava "viidakon" kasvua vähennettyä.
        Täytyypä lueskella noita laittamiasi linkkejä.

• utelias
        kiintoista kirjoitti:

puuhaa on vadelman kasvatus. Aikoinaan istutin rivin paikkaan jossa se ei menestynyt ollenkaan. Sitten laitoin toiseen paikkaan kaksi riviä. Rajoitin rönsyilyä mansikkamuovilla ja hakkeella. Nyt kasvaa ihan liiaksi. Keväällä kun on vain muutama verso näkyvissä, ei poimintaaikaan meinaa sekaan mahtua. Ei tahdo marjat kunnolla kypsyä kun eivät saa riittävästi valoa. Jotenkin on saatava "viidakon" kasvua vähennettyä.
        Täytyypä lueskella noita laittamiasi linkkejä.

olen pienessa mitassa kasvattanut minun ongelma on paikka,paikka on polttopuiden kippauspaikka siina ne tykkaa kasvaa eika muualla. Anteeksi kijaimista pilkut puuttuu

• hort0nomi

Olet onnistunut löytämään Ismo Ruutiaisen kirjat, joita käytetään myös oppimateriaalina hortonomeille, jotka erikoistuvat hedelmän- ja marjanviljelyyn. Täytyy heti mainita, että vadelman kotitarveviljely ja ammattiviljely ovat täysin kaksi eri asiaa. Villivadelma kasvaa monissakin paikoissa ja kotipihassaan saa Suomessa muutamat lajikkeet helposti menestymään, sen mitä hilloihin tarvitsee. Mutta kun vadelmaa on jo yli hehtaarin verran ja asetetaan sato- ja laatutavoitteet, pitää viljelyyn perehtyä jo ennenkuin yhtäkään taimea istutetaan maahan. Se on yritystoimintaa, siinä kuin mikä tahansa muukin. Jos olet siis kiinnostunut saamaan isoja, terveitä, mehukkaita ja mahdollisimman suurta kg satoa/neliö, kannattaa Ruutiaisen kirjoihin perehtyä.
      Onnea viljelyyn!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5650
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4244
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      96
      1856
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1425
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1127
    6. 47
      1112
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      969
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      45
      802
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      743
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      695
    Aihe