Kymmenykset

Uskova ihminen on kokonaan Jumalan, niin rahat, omaisuus, ruumis, sielu, henki ja ihan kaikki.

Kun tulin uskoon, niin hyvin pian sen jälkeen Jumala puhutteli minua Raamatun kautta ja ymmärsin, että kymmenykset on maksettava. En ollut sitä ennen ikinä kuullut kymmenyksistä puhuttavankaan eikä kukaan ihminen sitä minulle sanonut. Siitä lähtien maksoin kymmenykset brutosta sille, joka teki Jumalan työtä. (erikseen sitten kirkollisverot niin kauan kuin olin kirkon jäsen) Toisinaan rahat ovat menneet lähetystyölle, toisinaan jollekin kokouksen saarnaajalle ja useimmiten sitten sille, jolta saan opetusta. Yleensä nimettömässä kuoressa käteisenä. Koska en luterilaisesta kirkosta saanut kunnon opetusta, en maksanut sinne, vaikka olin jäsen, vaan sille henkilölle, jolta sain opetusta. Vain kerran muistan antaneeni luterilaiselle papille, koska hän piti kunnon herätyssaarnan. Sana maksaa on oikeastaan väärä sana, koska kymmenykset ovat Jumalan rahaa eikä minun. Välillä kymmenykset ovat olleet suuret, välillä pienet, sen mukaan kuin on olleet tulot, mutta aina 10% brutosta olkootpa palkkaa, muuta tuloa tai lahjaksi saatua.

Kymmenykset kuuluvat jo yleiseenkin ilmoitukseen ja tietoisuus siitä on ammoisista ajoista lähtien esiintynyt monilla ei-kristillisten uskontojenkin kannattajilla. Mutta tarkemmin Jumala on ilmoittanut siitä erityisessä ilmoituksessa Raamatussa.

"Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti." (Mal 3:8-10)

Vielä 70-luvulla uskovat maksoivat hyvin säntillisesti kymmenyksensä, mutta mitä pidemmälle lankeemus on edistynyt, sitä vähemmän kymmenyksiä maksetaan ja tällä hetkellä tilanne onkin se, että monissa helluntaiseurakunnissa on jouduttu syömään pääomia, koska rahaa toimintaan ei kymmenysten kautta enää tule. Sitten kun pääomat on syöty, niin toiminta hiipuu. Esimerkiksi kaksi tietämääni helluntaiseurakuntaa on yhdistynyt sen takia, että he eivät pysty enää pitämään muutoin toimintaa pystyssä. Tällä hetkellä useimpien helluntaiseurakuntien talouksista vastaa kokonaan aktiivisin 10 prosenttia jäsenistöstä. Tämä ei kuitenkaan pidemmän päälle riitä.

Seurakunnan on tarkoitus saarnata tästä kymmenysasiasta vain yleisesti, eli seurakunnan johtajat saarnaavat siitä vain saarnastuolista yleisesti ja senjälkeen on ihmisen itsensä ja Jumalan välinen asia, että maksaako - mutta tekee syntiä, jos ei maksa. Johtajien ei siis pidä mennä kovistelemaan seurakuntalaisilta kymmenyksiä – vain tuo yleinen saarna.

Seurakunta, joka ei maksa kymmenyksiä saa huonon saarnaajan ja kohta sillä ei ole saarnaajaa ollenkaan.

Kun luopumus kristillisissäkin seurakunnissa etenee, niin luopiothan eivät tunnetusti halua maksaa kymmenyksiä. He eivät millään lailla halua olla erilaisia kuin maailma.

Etelä-Koreassa, missä ihmiset maksavat säntillisesti kymmenyksiä ja maksavat kohtuullisen palkan johtajilleen, niin siellä seurakunnilla menee erittäin hyvin, kun taas Intiassa, jossa maksetaan kitsaasti kymmenyksiä ja papeille huonoja palkkoja, niin Jumala ei siunaa semmoisia seurakuntia, vaan antaa heille kitsaita pappeja.

Adventistit tekevät yleisen ilmoituksen mukaan oikein, kun maksavat kymmenyksiä ja Jumala siunaa heitä siitä, mutta se, että he kohdentavat kymmenyksensä harhaopille, niin Jumala ei heitä taas siitä siunaa.

Kehotanpa tästä lähtien kohdentamaan rahat johonkin oikeaan kristilliseen työhön, niin Jumala siunaa teitä.

20

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten osaa

      tehdä muuta kuin pilkata. Aloitit hyvin ja lopetit pilkkaamiseen. Mene muualle.

    • Margit*

      Jokainen uudestisyntynyt,joka kertoo Jeesukseta Vapahtajana,tekee oikeaa lähetystyötä.

      Kertoisitko ihan yksityiskohtaisesti sen ,miten Juamala on kutsunut sinut adventistien käännyttäjäksi ja heistä varoittajaksi!

      Kuinka he voivat olla niin vaarallisia?

      Kiinnostaisi kuulla.

      • Niin, kyllä uskomattomat ja luopiotkin voivat puhua evankelioida, mutta jos joku tulee uskoon, niin ei hän saa sitten jäädä seuraamaan tuota uskomatonta, luopiota - ei siis adventistiakaan, joka on harhaoppinen olkootpa ei-uskova tai luopio. Nimittäin loppupeleissä adventistit sitten vetävät uskoontulleetkin adventtikikkoon kasteessa sitoutumaan väärään profeettaa ja hänen oppeihinsa. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000013978599

        Adventtikirkko on rakennettu väärän profeetan ja väärien profetioiden perustalle:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000018921193#22000000018921193

        Vaarallisia? Raamatussa väärät profeetat käsketään kivittää ja kielletään heitä seuraamasta eikä suinkaan kuvitella heitä vaarattomiksi ja seuraamistaan hyväksyttäväksi: "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi ´Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?´ niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5Moos. 18:20-22)

        Samoin harhaoppiseen kirkkoon ei liitytä eikä sinne jäädä, jos on siellä tultu uskoon, sillä "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut." (Tiit. 3:10-11)

        Ai miten sain kutsumuksen. No, minun tielleni, kun ilmestyi näitä adventisteja sekä sukulaisia että muita ja sanoivat, että uskoontuloni on hyvä ensiaskel, mutta nyt minusta pitää vielä tulla adventisti ja alkaa viettämään sapattia niin pelastun. Siitä aloin ottaa selvää adventismista. Sitten jossain vaiheessa Jumala kutsui minut adventistityöhön, niinkuin Jumala kutsuu ihmisiä työhönsä: puhumalla siitä minulle.


      • kirkossa
        uskova_1 kirjoitti:

        Niin, kyllä uskomattomat ja luopiotkin voivat puhua evankelioida, mutta jos joku tulee uskoon, niin ei hän saa sitten jäädä seuraamaan tuota uskomatonta, luopiota - ei siis adventistiakaan, joka on harhaoppinen olkootpa ei-uskova tai luopio. Nimittäin loppupeleissä adventistit sitten vetävät uskoontulleetkin adventtikikkoon kasteessa sitoutumaan väärään profeettaa ja hänen oppeihinsa. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000013978599

        Adventtikirkko on rakennettu väärän profeetan ja väärien profetioiden perustalle:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000018921193#22000000018921193

        Vaarallisia? Raamatussa väärät profeetat käsketään kivittää ja kielletään heitä seuraamasta eikä suinkaan kuvitella heitä vaarattomiksi ja seuraamistaan hyväksyttäväksi: "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi ´Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?´ niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5Moos. 18:20-22)

        Samoin harhaoppiseen kirkkoon ei liitytä eikä sinne jäädä, jos on siellä tultu uskoon, sillä "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut." (Tiit. 3:10-11)

        Ai miten sain kutsumuksen. No, minun tielleni, kun ilmestyi näitä adventisteja sekä sukulaisia että muita ja sanoivat, että uskoontuloni on hyvä ensiaskel, mutta nyt minusta pitää vielä tulla adventisti ja alkaa viettämään sapattia niin pelastun. Siitä aloin ottaa selvää adventismista. Sitten jossain vaiheessa Jumala kutsui minut adventistityöhön, niinkuin Jumala kutsuu ihmisiä työhönsä: puhumalla siitä minulle.

        On tänä aikana puhdas oppi?


      • mihin on
        kirkossa kirjoitti:

        On tänä aikana puhdas oppi?

        turha odottaa vastausta. ainalin uskova_1:ltä..

        adventistit ehkä vastaavat?


    • niin nyt sitten

      ykskaks oletkin myönteinen kymmenyksille ja kehut omilla maksuillasi.Hyvähän se on että maksat ja annat hyvään tarkoitukseen,mutta Jeesus sanoi että älköön vasen kätesikään sitä tietäko,mitä oikea antaa,eli kun olet antanut,ei sinun tarvitse sitä enää muistella,sillä se on takaisin Isän kädessä se raha,ja hän kyllä huolehtii siitä edelleen!

    • jolta ulosottomies

      vie kolmanneksen nettotuloista?
      1600 on brutto.Veroja menee 300 ja vouti vie 430.
      Jos minä maksan vielä kymmenyksiä 160,jää minulle 710.Maksan vuokraa 350 ja muita laskuja noin 50 kk:ssa.Ruoka ja vaaterahaa jää 310.
      Toi juutalaisten kymmenysjuttu on ihan an....sta.
      Minä en ole juutalaisten määräysten alainen ja siksi en maksa kymmenyksiä kenellekkään.
      Maksan sitte kun jaksan TOSI HYVÄLLE JA TÄYDELLISELLE seurakunnalle.Sanokaas mikä se on?

      • opettaa

        Että kaikki ovat pappeja, niin silloinhan voi pitää rahat itsellään ja tehdä lähetystyötä omalta paikaltaan.


      • alex-kasi

        hieman väärin?

        Et kai nyt usko että Jumala vaatii enemmän kuin voit antaa? Jos olet rehellinen (kuten kirjoituksestasi voisi päätellä) niin yritä selviytyä maksuistasi parhaalla mahdollisella tavalla ja tunne antajan iloa joka kerta kun pystyt antamaan evenkeliumin levitystyöhön tai esimerkiksi auttamaan jotain toista ihmistä.
        Jos teet sen ilman että oikea kätesi tietää mitä vasen tekee tai että mielesi suree menetettyä rahaa, silloin olet oikea antaja.

        Jos luet Ap.t.5 niin huomaat että rehellinen antaminen on oikeaa antamista. Ei ole kysymys Jumalan ostamisesta tai lahjomisesta, selainen on Jumalalle kauhistus.

        Siunausta
        kasi


      • On minulla ollut bruttokin välillä pienempi kuin tuo nettosi eikä ole tullut mieleenkään, että siinä vaiheessa Jumalan raha alkaisikin yht´äkkiä kuulua minulle.


    • käyttää näin

      Raamatun mukaan

      "Ostakaa sillä rahalla kaikkea, mitä mielenne tekee, nautoja, lampaita ja vuohia, VIINIÄ TAI OLUTTA tai muuta mieleistänne, ja syökää ja iloitkaa siellä perheinenne Herran, Jumalanne edessä. Mutta keskuudessanne asuvaa leeviläistä älkää jättäkö osattomaksi, sillä hänellä ei ole omaa perintömaata." (5 Moos. 14:26-27)

    • alex-kasi

      suhtautumistasi kymmenyksiin. Oletko ostamassa opetusta? ja jos se ei sinulle sovi maksat jollekin toiselle seurakunnalle?

      Sanot:
      Koska EN luterilaisesta kirkosta SAANUT KUNNON OPETUSTA, EN MAKSANUT SINNE, vaikka olin jäsen, vaan sille henkilölle, JOLTA SAIN OPETUSTA. Vain kerran muistan antaneeni luterilaiselle papille, koska hän piti kunnon herätyssaarnan.

      ???????

      Omasta puolestani ne pienet rahat mitä minä kirkollisverojeni jälkeen maksan menevät tavallisesti eri ihmisten auttamiseen.. oli sitten kyse tuttavista tai tuntemattomista ihmisistä.. en todellakaan maksa mitään ostaakseni jotain, en edes hyvää omaa tuntoa.

      Autan (sen mitä autan) koska ihmiset tarvitsevat apua, se on syy. Myös toisten auttaminen on ainakin minulle "Herran työtä" - ei auta paljon saarnata esimerkiksi pikku lapsille jotka saavat kunnon aterian kerran viikossa tai vettä joka toinen päivä.

      Olen todennut että ADRA (adventistien maailmanlaajuinen hyväntekeväisyys organisaatio) tekee hyvää työtä nälkää näkevien ja apua tarvitsevien keskuudessa katsomatta uskoon (totean vain vaikka itse en adventisti olekaan). He auttavat vuosittain miljoonia ihmisiä.

      Joten sinulle joka haluat maksaa kymmenyksesi auttamalla hädässä olevia, on ADRA hyvä mahdollisuus tehdä sitä työtä. Esimerkiksi Ruotsin ADRAn kulut (siis palkat ja muut sellaiset) rajoittuvat suunnilleen 10%:tiin (9,7% 2004) mikä mielestäni on hyvä luku jos vertaa moneen muuhun samantapaiseen organisaatioon.

      • Niin, kyllähän nyt lähes jokainen uskomaton, kuten sinäkin, johonkin jotain antaa, mutta tässä aloituksessani oli kyse kymmenyksistä eikä almuista.


      • alex-kasi
        uskova_1 kirjoitti:

        Niin, kyllähän nyt lähes jokainen uskomaton, kuten sinäkin, johonkin jotain antaa, mutta tässä aloituksessani oli kyse kymmenyksistä eikä almuista.

        minun almuista ei kannata puhella sinun kymmenyksiesi runnalla joten jätetään se.


    • Kymmenykset

      Onhan hän itse Uskova oikein Lusiferiin uskova.
      Paljonko Lusifer vaatii sinulta kymmenyksiä?
      Mikä on sinulla syynä ettet halua olla Kristin uskova? Miksi vihaat Kristittyjä? Onko sinua kaltoin kohdeltu. Koeta vastata ihan avoimesti?
      Mikä on sinulla syynä ettet voi pysyä poissa
      Kristittyjen palstalta? Oletko kova saalistaja?
      Kyllä sinullakin on vielä toivoa. Kristityt
      voivat rukoilla sinun pelastuksesi puolesta!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      204
      5369
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3259
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2465
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2394
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1551
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1240
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe