Onko Yamaha F20 sama kuin F25

Juniori <15

Tietääkö joku varmuudella onko Jammun 20 hv:n 4-tahti konetta kuristettu imu- tai pakopuolelta vai ei.
Liikkeellä on monenlaista juttua tehon rajoittamisesta. Toiset väittävät että F20 ja F25 on täysin sama kone, vain konekopan teipit on vaihdettu eli mitään eroja ei ole. Toisaalta kuulee että tehoa on rajoitettu sähköisesti ohjauspoksin kierroslukurajoittimella. Tehoa saisi lisää jos poksin vaihtaisi tai jonkin rajoittimen johdon poistaisi. Sitten on teoria että kaasuttajan läpän liikettä on rajoitettu ruuvilla tai jollakin klipsillä siten ettei läppä aukea kokonaan.
Haluaisin koneeseen hieman lisätehoa jos mahdollista ja olisin kovin tyytyväinen tiedosta mistä sitä alkaisi etsimään. Toiosaalta jos F20 tehoa ei ole rajoitettu mitenkään niin säästyn ainakin koneen purkamisen vaivalta ja pitää keksiä jotakin muuta.

59

25948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yammu 4 ever

      Moi

      Vanhemmat taisivat olla sama kone paitsi teipit, uudemmat kuristettu imupuolelta ja nyt uusi malli on kai pienempi kone=15 hv.

      • härö

        kuin helvetissä 15 hv voi olla 20 hv ??


      • Juniori <15
        härö kirjoitti:

        kuin helvetissä 15 hv voi olla 20 hv ??

        Kyseessä on fyysisiltä mitoiltaan sama perämoottori eli sama iskutilavuus ja tekniikka. 15 hv:n teho vain rajoitetaan jollain lailla siten että se ei anna kaikkia 20 hv ulos.

        Esim. yksinkertaisimmillaa on ruuvi joka rajoittaa kaasuläpän aukeamista. Läppä aukeaa vain niin paljon että ulos tulee 15 hv eikä 20 hv.


      • Juniori <15

        Joo, tarkoitin tätä vanhempaa sarjaa, joka on 498 cm3 tilavuuksinen ja ulos otetaan 20 ja 25 hv. Tunnetaan malleina F20A ja F25A (molemmat jatkavat vielä tuontiohjelmassa uusien rinnalla).

        Uusin sarja joka julkaistiin syksyllä 2006 on 362 cm3 ja tunnetaan malleina F15C ja F20B. Tarkoititko että tämän sarjan F15C tehdään F20B:stä imupuolta kuristamalla?


    • veneilijä85

      terve!

      Yamaha julkaisi uuden version nelitahti kakskymppisestä viime syksyllä, liikkeisiin ne saapuvat nyt alkuvuonna. Puhut varmasti edellisestä mallista, ja epäilen kyllä että 20 hv kone on sama kun 25 hv:nen. Pitää myöntää etten varmuudella osaa sanoa juuta eikä jaata, sen tiedän kuitenkin että kakstahtisesta kakskymppisestä saa tosi pienellä kädenliikkeellä viisi lisähevosvoimaa.

      Mutta ole ihmeessä yhteydessä johonkin yamahan jälleenmyyjään, niitä löytyy joka puolelta suomea, ja kysy niiltä neuvoja! ne auttavat sinua taatusti osaavasti ja ammattitaidolla!

      kesää odotellessa..!

      • Juniori <15

        Kiitos vastauksesta.
        Tarkoitin juuri tuota edellistä mallia, ei 2006 syksyllä julkaistua F15 ja F20 heppasta joissa on sama lohko. Näitä uusia F20 on jo maassa muutama kappale ja F15 tulevat loppu keväästä 06.

        Olen kysellyt kolmelta eri jälleenmyyjältä, joista yksi ei tiennyt mitään, toinen sanoi että kuristettu pakopuolelta jollain levyllä ja kolmas sanoi että ei eroa millään lailla on jo valmiiksi 25 hv.

        Pakopuolen kuristuslevyä epäilen siinä mielessä että 2-tahtinen 20 hv Yamaha on toteutettu sillä tavalla. Pelkään että jälleenmyyjä sotkee nyt 2-t ja 4-t koneet. Minusta 4-tahti konetta ei voi teknisesti kuristaa pakopuolelta, koska se saattaa polttaa pakoventtiilin.

        Tarttis löytää joku "Yamaha guru" joka työkseen tekee näitä hommia, maahantuoja taas ei oikein halua puhelimessa jaaritella näistä asioista vaan ohjaa jälleenmyyjän puheille. Sen ymmärtää siinä mielessä että niiden tekninen henkilökunta ei saa siitä liksaa jos päivät pitkät istuu puhelimessa ja antaa neuvoja joita ei vältämättä asiakas edes ymmärrä ja tekee sen seurauksena sutta (meitähän on moneksi).

        Tämä on kaikkiaan uskomattoman vaikea juttu.


      • Juniori <15
        Juniori <15 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Tarkoitin juuri tuota edellistä mallia, ei 2006 syksyllä julkaistua F15 ja F20 heppasta joissa on sama lohko. Näitä uusia F20 on jo maassa muutama kappale ja F15 tulevat loppu keväästä 06.

        Olen kysellyt kolmelta eri jälleenmyyjältä, joista yksi ei tiennyt mitään, toinen sanoi että kuristettu pakopuolelta jollain levyllä ja kolmas sanoi että ei eroa millään lailla on jo valmiiksi 25 hv.

        Pakopuolen kuristuslevyä epäilen siinä mielessä että 2-tahtinen 20 hv Yamaha on toteutettu sillä tavalla. Pelkään että jälleenmyyjä sotkee nyt 2-t ja 4-t koneet. Minusta 4-tahti konetta ei voi teknisesti kuristaa pakopuolelta, koska se saattaa polttaa pakoventtiilin.

        Tarttis löytää joku "Yamaha guru" joka työkseen tekee näitä hommia, maahantuoja taas ei oikein halua puhelimessa jaaritella näistä asioista vaan ohjaa jälleenmyyjän puheille. Sen ymmärtää siinä mielessä että niiden tekninen henkilökunta ei saa siitä liksaa jos päivät pitkät istuu puhelimessa ja antaa neuvoja joita ei vältämättä asiakas edes ymmärrä ja tekee sen seurauksena sutta (meitähän on moneksi).

        Tämä on kaikkiaan uskomattoman vaikea juttu.

        Tarkoitin että tuo uusi Yamaha F15C tulee myyntiin loppukeväästä 2007 (eikä 06).


      • veneilijä85
        Juniori <15 kirjoitti:

        Tarkoitin että tuo uusi Yamaha F15C tulee myyntiin loppukeväästä 2007 (eikä 06).

        oleppa hyvä vaan vastauksesta!

        valitettavasti mullakaan ei ole varmempaa/parempaa tietoa asiasta, mutta sun kannattais ehkä olla yhteyksissä jonkin veneliikkeen (yamaha-jälleenmyyjiin kuuluvan) huolto/varaosapuolelle. Tai jos sulla suinkin on mahdollisuuksia mennä liikkeeseen paikan päälle niin suhun suhtaudutaan varmasti palvelualttiimmin, näin uskallan väittää :)

        mulla on itselläni tosi hyvät kontaktit nimeä mainitsemattomaan veneliikkeeseen, voin tietty niiltäkin yrittää saada kysymykseesi vastaus ja sitten kirjotella tänne.

        onnea ja menestystä virittämiseen,
        veneilijä85


      • Huuru ei guru
        Juniori <15 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Tarkoitin juuri tuota edellistä mallia, ei 2006 syksyllä julkaistua F15 ja F20 heppasta joissa on sama lohko. Näitä uusia F20 on jo maassa muutama kappale ja F15 tulevat loppu keväästä 06.

        Olen kysellyt kolmelta eri jälleenmyyjältä, joista yksi ei tiennyt mitään, toinen sanoi että kuristettu pakopuolelta jollain levyllä ja kolmas sanoi että ei eroa millään lailla on jo valmiiksi 25 hv.

        Pakopuolen kuristuslevyä epäilen siinä mielessä että 2-tahtinen 20 hv Yamaha on toteutettu sillä tavalla. Pelkään että jälleenmyyjä sotkee nyt 2-t ja 4-t koneet. Minusta 4-tahti konetta ei voi teknisesti kuristaa pakopuolelta, koska se saattaa polttaa pakoventtiilin.

        Tarttis löytää joku "Yamaha guru" joka työkseen tekee näitä hommia, maahantuoja taas ei oikein halua puhelimessa jaaritella näistä asioista vaan ohjaa jälleenmyyjän puheille. Sen ymmärtää siinä mielessä että niiden tekninen henkilökunta ei saa siitä liksaa jos päivät pitkät istuu puhelimessa ja antaa neuvoja joita ei vältämättä asiakas edes ymmärrä ja tekee sen seurauksena sutta (meitähän on moneksi).

        Tämä on kaikkiaan uskomattoman vaikea juttu.

        F20 ja 25 on samoja koneita vuosimalliin 2005 jossa tehonalennus on toteutettu imukanavassa olevalla muovisella helposti työstettävällä renkaalla,merkkiliikkeessä puolentunnin hommeli poistaa kuristus.


      • Kalaäijä.

        F 20/25 2005 on sama kone. noin 500 kuutioinen. Imuaukkoa on F 20 koneessa kuristettu.


      • Anonyymi
        Kalaäijä. kirjoitti:

        F 20/25 2005 on sama kone. noin 500 kuutioinen. Imuaukkoa on F 20 koneessa kuristettu.

        https://youtu.be/KiyHqCm825o?t=160

        Kohdassa 2:40 ei näy bakelliitti kuristavan imupuolta yhtään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Juniori <15 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Tarkoitin juuri tuota edellistä mallia, ei 2006 syksyllä julkaistua F15 ja F20 heppasta joissa on sama lohko. Näitä uusia F20 on jo maassa muutama kappale ja F15 tulevat loppu keväästä 06.

        Olen kysellyt kolmelta eri jälleenmyyjältä, joista yksi ei tiennyt mitään, toinen sanoi että kuristettu pakopuolelta jollain levyllä ja kolmas sanoi että ei eroa millään lailla on jo valmiiksi 25 hv.

        Pakopuolen kuristuslevyä epäilen siinä mielessä että 2-tahtinen 20 hv Yamaha on toteutettu sillä tavalla. Pelkään että jälleenmyyjä sotkee nyt 2-t ja 4-t koneet. Minusta 4-tahti konetta ei voi teknisesti kuristaa pakopuolelta, koska se saattaa polttaa pakoventtiilin.

        Tarttis löytää joku "Yamaha guru" joka työkseen tekee näitä hommia, maahantuoja taas ei oikein halua puhelimessa jaaritella näistä asioista vaan ohjaa jälleenmyyjän puheille. Sen ymmärtää siinä mielessä että niiden tekninen henkilökunta ei saa siitä liksaa jos päivät pitkät istuu puhelimessa ja antaa neuvoja joita ei vältämättä asiakas edes ymmärrä ja tekee sen seurauksena sutta (meitähän on moneksi).

        Tämä on kaikkiaan uskomattoman vaikea juttu.

        Minulla on yamaha 20 hv. 4-tahti , teho 18.4 kw/h eli 25 hv. Lukee moottorin käsikirjassa. Kopassa 20 hv. Hankita v.2002.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://youtu.be/KiyHqCm825o?t=815

        Kohdassa 13:30-> tiivisteen imuaukko näyttäisi olevan bakeliitin imuaukon kokoinen.

        Kannattaa opetella lukemaan. Jos lainatussa viestissä sanotaan että 20/25 on vuosimalliin 2005 sama kone, ei kannata kattoa vinkkejä vuosimallin 2013 koneesta. Se 2013 ei sisälly 2005 asti. 2013 kone on 350cc sama ku 15heppanen, ei mitään samaa vanhemman 500cc 20heppasen kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa opetella lukemaan. Jos lainatussa viestissä sanotaan että 20/25 on vuosimalliin 2005 sama kone, ei kannata kattoa vinkkejä vuosimallin 2013 koneesta. Se 2013 ei sisälly 2005 asti. 2013 kone on 350cc sama ku 15heppanen, ei mitään samaa vanhemman 500cc 20heppasen kanssa

        Niin kannattaakin, ettei tarvitse vastailla vanhoihin viesteihin joihin on aikanaan jo vastattu samasta asiasta.


    • Hercuuless

      Se 498 kuutioinen on valmistettu 25 heppaseksi, mutta eu:ssa 20 heppasta ei tartte rekisteröidä, joten siinä on pieni kuristus ja lätkästään 20 heppasen lappu, näin sanottiin yamaha liikkeessä. Lupasivat kuitenkin liikkessä sen poistaa ilmaiseksi jos olisin ostanut sen koneen. Eli tämän jälkeen kone on sellainen kun se on tehtaalta valmistunut eli 25 heppanen. Onko suomeen koskaan tuotukaan tota konetta kauppaan 25 heppasena??

      • Juniori 15

        Kaasuttimen kuristaminen varmistui jo paristakin suunnasta, joten kiitoksia kaikille avusta!

        Yammu on nyt talviteloilla veneen perässä pressun alla, joten palikka tulee poistettavaksi vasta keväällä. Mutta ihan hyvä tietää jo tässä vaiheessa mitä pitää tehdä ja myös se että jotain on tehtävissä. Hankin tämän paketin viime syksyllä, joten ihan huviksi en halunnut alkaa uutta konetta purkamaan ja etsiskelemään että olisko jotakin tehtävissä. Nyt on tietoa.

        Toi F25 Yamaha on ainakin hinnastossa, mutta sitä en tiedä onko sitä käytännössä myyty tai edes tuotu Suomeen. Se on tarjolla aika perusversiona lyhyt rikisenä, ilman sähkötrimmiä ja -käynnistystä. Hinta halvempi kuin F20.

        Palailen tälle palstalle vielä myöhemmin keväällä kertomaan kokemuksia palikan poistosta.

        Hyvää vuoden jatkoa!


      • Perämoottoristi
        Juniori 15 kirjoitti:

        Kaasuttimen kuristaminen varmistui jo paristakin suunnasta, joten kiitoksia kaikille avusta!

        Yammu on nyt talviteloilla veneen perässä pressun alla, joten palikka tulee poistettavaksi vasta keväällä. Mutta ihan hyvä tietää jo tässä vaiheessa mitä pitää tehdä ja myös se että jotain on tehtävissä. Hankin tämän paketin viime syksyllä, joten ihan huviksi en halunnut alkaa uutta konetta purkamaan ja etsiskelemään että olisko jotakin tehtävissä. Nyt on tietoa.

        Toi F25 Yamaha on ainakin hinnastossa, mutta sitä en tiedä onko sitä käytännössä myyty tai edes tuotu Suomeen. Se on tarjolla aika perusversiona lyhyt rikisenä, ilman sähkötrimmiä ja -käynnistystä. Hinta halvempi kuin F20.

        Palailen tälle palstalle vielä myöhemmin keväällä kertomaan kokemuksia palikan poistosta.

        Hyvää vuoden jatkoa!

        F20:ssa vm. 2004 ei ainakaan ole mitään "palikoita, tiivisteitä tai holkkeja" minkä poistamalla tehoa voisi lisätä.
        Myyjät kyllä kertovat mielellään näistä osista satuja ja kertovat poistavansa sen samaan hintaan. Kun kaupat on tehty, niin yhtäkkiä "holkkia" sitten ei halutakkaan poistaa kun vaikuttaa takuuseen. Näin ainakin appiukkoni kohdalla kävi. Katsoin kaasarin ja koko imupuolen ja siellä ei ainakaan mitään rajoittavaa holkkia ollut. Jos joku oikeasti tietää, miten kuristus on toteutettu olisi kiva tietää. Mitkään kuulemma ja joku sanoi jutut ei auta yhtään ketään.


      • Anonyymi
        Juniori 15 kirjoitti:

        Kaasuttimen kuristaminen varmistui jo paristakin suunnasta, joten kiitoksia kaikille avusta!

        Yammu on nyt talviteloilla veneen perässä pressun alla, joten palikka tulee poistettavaksi vasta keväällä. Mutta ihan hyvä tietää jo tässä vaiheessa mitä pitää tehdä ja myös se että jotain on tehtävissä. Hankin tämän paketin viime syksyllä, joten ihan huviksi en halunnut alkaa uutta konetta purkamaan ja etsiskelemään että olisko jotakin tehtävissä. Nyt on tietoa.

        Toi F25 Yamaha on ainakin hinnastossa, mutta sitä en tiedä onko sitä käytännössä myyty tai edes tuotu Suomeen. Se on tarjolla aika perusversiona lyhyt rikisenä, ilman sähkötrimmiä ja -käynnistystä. Hinta halvempi kuin F20.

        Palailen tälle palstalle vielä myöhemmin keväällä kertomaan kokemuksia palikan poistosta.

        Hyvää vuoden jatkoa!

        25hp eristin: 65W-14271-00-00

        20hp eristin: 6AH-14271-00-00


      • Anonyymi
        Perämoottoristi kirjoitti:

        F20:ssa vm. 2004 ei ainakaan ole mitään "palikoita, tiivisteitä tai holkkeja" minkä poistamalla tehoa voisi lisätä.
        Myyjät kyllä kertovat mielellään näistä osista satuja ja kertovat poistavansa sen samaan hintaan. Kun kaupat on tehty, niin yhtäkkiä "holkkia" sitten ei halutakkaan poistaa kun vaikuttaa takuuseen. Näin ainakin appiukkoni kohdalla kävi. Katsoin kaasarin ja koko imupuolen ja siellä ei ainakaan mitään rajoittavaa holkkia ollut. Jos joku oikeasti tietää, miten kuristus on toteutettu olisi kiva tietää. Mitkään kuulemma ja joku sanoi jutut ei auta yhtään ketään.

        F20 vm. 2004 taisi olla 2-t kone (oma 2005 vielä on). Kuristu son pakopuolella. Pitää porata pitkälle terällä pois. Helppo ja nopea tunnin homma. Pudotat perän ja poraat kuristuksen pois ja perä takaisin paikoilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        F20 vm. 2004 taisi olla 2-t kone (oma 2005 vielä on). Kuristu son pakopuolella. Pitää porata pitkälle terällä pois. Helppo ja nopea tunnin homma. Pudotat perän ja poraat kuristuksen pois ja perä takaisin paikoilleen.

        Alkuperäinen kysymys koskee nelitahtikaasarikonetta. F20A JA F25A.

        Jätetään nuo kaksitahtiset pois tästä ketjusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys koskee nelitahtikaasarikonetta. F20A JA F25A.

        Jätetään nuo kaksitahtiset pois tästä ketjusta.

        Lueppa uudestaan tuo avaus. A:ta ei mainittu. Nelitahti toki mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppa uudestaan tuo avaus. A:ta ei mainittu. Nelitahti toki mainittu.

        Niinpä lueppa besserwisser uudestaan avaus oikein ajatuksella ja katso avauksen aikajana. 4T-Ruiskukoneista hädintuskin tietoakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä lueppa besserwisser uudestaan avaus oikein ajatuksella ja katso avauksen aikajana. 4T-Ruiskukoneista hädintuskin tietoakaan...

        Ajattele ennen kirjoittamista. F20B sopii otsikkoon ja kuvaukseen päivämäärää myöten. Ei 4t F20D:ssä tai F25D:ssä ole ruskua vaan kaasari. Vaikka olisikin uudempi ruiskukone tai 2t niin silti sopii otsikon alle jos mallimerkintä alkaa F20:lla tai F25:lla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattele ennen kirjoittamista. F20B sopii otsikkoon ja kuvaukseen päivämäärää myöten. Ei 4t F20D:ssä tai F25D:ssä ole ruskua vaan kaasari. Vaikka olisikin uudempi ruiskukone tai 2t niin silti sopii otsikon alle jos mallimerkintä alkaa F20:lla tai F25:lla.

        Ne lääkkeet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        F20 vm. 2004 taisi olla 2-t kone (oma 2005 vielä on). Kuristu son pakopuolella. Pitää porata pitkälle terällä pois. Helppo ja nopea tunnin homma. Pudotat perän ja poraat kuristuksen pois ja perä takaisin paikoilleen.

        Kuinka voit sekoittaa tekniikaltaan täysin erilaisen kaksitahtirutkun tähän keskusteluun, jossa alkuperäinen kysymys koskee nelitahtista moottorityyppiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne lääkkeet...

        Tyhmyyteen ei ole lääkkeitä mutta sen fiksut jo tietävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25hp eristin: 65W-14271-00-00

        20hp eristin: 6AH-14271-00-00

        Kiinan kopiossa ei rajoita imua, eli sama koko.


    • lellu82

      Moi. Minulla ois samanlainen kone, oon tässä etsinyt siitä rajoitinta mut ei oo vielä tärpännyt. Joten jos sinä olet siitä koneesta löytänyt rajoittimen tai tiedet varmuudella missä se sijaitsee niin ja tietosi. =)

      • Juniori <15

        Joo, asia selvisi F25 ja F20 on täysin sama kone sillä erotuksella että F20 on kaasuttajan ja kurkun välissä muovinen kuristuspala. Palaa ei saa poistaa kokonaan, mutta sen aukon voi kaivertaa yhtä suureksi kuin kaasuttaja on (muistaakseni kaasuttaja oli halk. 30 mm). muovipalassa oleva aukko ei ole pyöreän muotoinen vaan muistaakseni "puolikuun" muotoinen, siksi sitä ei oikein voi poralla porata, vaan pitää jollakin tavalla kaivertaa pyöreäksi. Varo kaivertaessasi murtamasta muovia. Itse tein pyörivällä viilalla ja akkuporakoneella. Onnistui hyvin ja pulpettiveneen nopeus nousi 23 solmusta 27 solmuun. Bensaa kuluu vastaavasti enemmän, meinaan jos ajelee 27 solmua. Jos ajelee 23 solmua kuluu bensaa kuten ennen avarrusta.
        Suurin vaikutus on liukuun nousussa, nyt ei enää tarvi nousta etukenoon seisomaan että veneen saa plaaniin. Helppo homma, kannattaa tehdä.


      • Timolav11

        Minulla on kyseinen kone ! Huoltomies porasi pakoaukon suuremmaksi ! Ei siinä mitään holkkia ollut.Vene nousee hyvin liukuun ! Kiitos !


    • panderoos

      Mitä ihmettä työ puupäät vastaatte, ku ette tiedä!! Aloittaja kysyi tietääkö kukaan?? yksi oli joka tietää asiasta,,

    • Jammu-setp

      Mites näätakuu uudet yamahat siis 20 heppanen nimenomaan?

      • Suoli24jorma

        OnP takkuut On


    • Yamariini

      Ei ole kuristusta, eroa vain teipeissä. Noista 500cc. on mitattu 27 hp potkuritehot testeissä. Itsellä tuo 20 hp 500cc sähkötrimmillä. Ja 4110 Yamariinilla huiput 47 km/h 2 hengen kuormalla (100 60 kg). Mielestäni 500cc. on muutenkin voiman suhteen parempi kuin uudempi 362cc. versio.

      • YamahaF20AETL

        Yahama F20AETL vuosimalli 2006, 4 tahtinen, onko kellään varmaa tietoa miten tuosta saa 25 heppasen ? Monta eri vastausta näyttäisi löytyvän, mutta jos joku tietää miten tuo tehdään olisin kiitollinen vastauksesta!


      • SuneLinde

        Vaihda kaasuttimia eri kaasuttimet f20: een ja f25: een


    • Anonyymi

      Wanha viestiketju, mutta kiinnostaa vieläkin.

      Jossain forumeilla lukee, että 20 vs 25 ei ole muuta eroa, kuin teipit.
      Toisaalla lukee, että 20-heppaisissa nelitahtisissa <2005 pitäisi pirrata bakeliittitiiviste isommaksi kaasarin ja imusarjan välistä.

      Onko tietoa?

      • Anonyymi

        F25D->20D 2011 ei muuta eroa kuin kaasuläpän liikeradan rajoitus vivustossa ja maksimiasennon rajoittava pelti. Vivustoon pitää vaihtaa yksi pieni nippeli jotta liikerata kasvaa ja sen pellinpalasen saa pihdeillä taivutettua sivuun. Ei 2005 mutta kerronpa kuitenkin jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Räjäytyskuvia voi kaivella netistä ja vertailla varaosakoodeja vuosimallien mukaan, sillä tavalla itse selvitin asian.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        F25A:ssa ilmeisesti eri osanumero bakeliitille, senkö yritit kertoa?

        Kyllä. Eri varaosanumeroilla ovat. Sisähalkaisija isompi F25:ssa.
        Lisäksi F25:n bakeliitissa ei ole huohotinletkun "u"-kiinnikettä.

        Joitain kuvia katselleena F25:n bakeliitin molemminpuolin on o-rengas, kun vastaavasti F20:n baletiinin molemminpuolin on paperitiiviste.


    • Anonyymi

      2-t tahtiseen aikaa oli sama kone, Nyt 4-t tahisen aikaan:

      F15 tekniset tiedot:
      Moottorin tilavuus 362 cc

      F20 tekniset tiedot:
      Moottorin tilavuus 362 cc

      F25 tekniset tiedot:
      Moottorin tilavuus 432 cc

      Eli F15 ja F20 on sama kone, F25 on eri kone.

      • Anonyymi

        Kyllä alle 2006 20hp ja 25hp on sama kone kuutiotilavuutta myöten. Tiedot tarkistin vielä yamahan korjauskirjasta.
        Valokuvaa ja varaosanumeroa ei eritellä tuon osan kohdalla ollenkaan.

        Onko siis tuo bakeliittikuristin kaikissa alle vm.2006 20hp koneissa?
        Kuinka monta milliä osa kuristaa imukanavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä alle 2006 20hp ja 25hp on sama kone kuutiotilavuutta myöten. Tiedot tarkistin vielä yamahan korjauskirjasta.
        Valokuvaa ja varaosanumeroa ei eritellä tuon osan kohdalla ollenkaan.

        Onko siis tuo bakeliittikuristin kaikissa alle vm.2006 20hp koneissa?
        Kuinka monta milliä osa kuristaa imukanavaa?

        Kiinalaisessa ei kurista mitattu on.


    • Anonyymi

      Taitaa uusin olla jo G-sukupolvea. Eikö olisi parempi aina mainita sukupolvi niin ei turhaan kinastella spekseistä niin kuin tässä ketjussa on jo tehty?

    • Anonyymi

      Uusissa ruskujammuissa vain kaasuvivustossa eroa, eli 20 heppasessa kaasu ei avaudu täysin.

      • Anonyymi

        No entäs sitten? Yhtä tyhjän kanssa kun et kerro mitä mallisarjaa koskee. On se nyt tyhmää lähteä purkamaan konetta että selviää onko siellä tuollainen vai toisenlainen palikka välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entäs sitten? Yhtä tyhjän kanssa kun et kerro mitä mallisarjaa koskee. On se nyt tyhmää lähteä purkamaan konetta että selviää onko siellä tuollainen vai toisenlainen palikka välissä.

        Tyhmää on myös googlen käyttämättömyys ja muille päänaukominen täällä forumilla. Sinulle lienee kuorittu perunatkin aina valmiiksi, kun et tee tikkua ristiin, vaan odottelet valmiita vastauksia?

        Jos omaat edes vähän viitseliäisyyttä, niin näet omasta moottorista purkamatta yhtään mitään, onko osa vaihdettu/ eikö ole vaihdettu. Vertaa osaa myytäviin osiin. F20A vs F25A bakeliitit eroavat ulkonäöllisestikin toisistaan.
        Noita viilaustöitä et tietenkään näe purkamatta.

        Varaosanumero googleen ja löydät hyvin helposti vastauksen, mihin kaikkiin mallisarjoihin tuo osanvaihto/ tehonnosto käy.

        Alkuperäisessä kysymyksessä on puhuttu 4-tahtisen 20hp Yamaha-perämoottorin tehonnostosta.
        Viestiketju on aloitettu 13.1.2007, joten kysymyksessä voi erittäin suurella todennäköisyydellä voimme siis olettaa olevan F20A- sarjan (kaasarillisen Yamahan) moottorin tehonnosto F25A- (kaasarillista) sarjaa vastaavaksi.

        Yamaha F20B tuli loppuvuonna 2006 markkinoille:
        https://venelehti.fi/yamaha-f20-ja-onnistunut-painonpudotus/
        Tuskin kukaa on ollut virittämässä noin tuoretta konetta. Tuossapa ei tuo bakeliitin viilailu halkaisijaltaan, vaikka 100-milliseksi sitten enää autakaan yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmää on myös googlen käyttämättömyys ja muille päänaukominen täällä forumilla. Sinulle lienee kuorittu perunatkin aina valmiiksi, kun et tee tikkua ristiin, vaan odottelet valmiita vastauksia?

        Jos omaat edes vähän viitseliäisyyttä, niin näet omasta moottorista purkamatta yhtään mitään, onko osa vaihdettu/ eikö ole vaihdettu. Vertaa osaa myytäviin osiin. F20A vs F25A bakeliitit eroavat ulkonäöllisestikin toisistaan.
        Noita viilaustöitä et tietenkään näe purkamatta.

        Varaosanumero googleen ja löydät hyvin helposti vastauksen, mihin kaikkiin mallisarjoihin tuo osanvaihto/ tehonnosto käy.

        Alkuperäisessä kysymyksessä on puhuttu 4-tahtisen 20hp Yamaha-perämoottorin tehonnostosta.
        Viestiketju on aloitettu 13.1.2007, joten kysymyksessä voi erittäin suurella todennäköisyydellä voimme siis olettaa olevan F20A- sarjan (kaasarillisen Yamahan) moottorin tehonnosto F25A- (kaasarillista) sarjaa vastaavaksi.

        Yamaha F20B tuli loppuvuonna 2006 markkinoille:
        https://venelehti.fi/yamaha-f20-ja-onnistunut-painonpudotus/
        Tuskin kukaa on ollut virittämässä noin tuoretta konetta. Tuossapa ei tuo bakeliitin viilailu halkaisijaltaan, vaikka 100-milliseksi sitten enää autakaan yhtään mitään.

        Tuolla asenteella koko keskusteluketju on turha koska sen aloittaja olisi voinut katsoa googlesta jos kyseessä oli niinkin vanha kone kuin F20A.

        Itse olen tekniikkaan perehtyneenä virittänyt autonikin heti uutena tietäen että se oli tehtaalla markkina- ja tuotantostrategisista syistä pelkästään softalla kuristettuun malliin riskitöntä, yksinkertaista ja edullista tehdä. Säästin pitkän pennin. Miksi ei joku haluaisi toimia samoin perämoottorikaupoilla? Virittäisin nykyisenkin vm 2019 perämoottorini tehokkaammaksi jos se olisi tosiasiassa yksinkertaisesti kuristettu versio tehokkaammasta mallista. Tiedän, että se on kyseiseen lohkoon perustuvista koneista se tehokkain malli niin en lähde turhaan kyselemään.

        Aloittajan case on käsitelty loppuun vuosia sitten ja keskustelu on aikoja sitten edennyt uudempiin malleihin eikä tuohon alkuperäiseen ole aihetta kommentoida enää mitään.

        Kermaperunat kiitos, en minä mitään keitettyjä...


      • Anonyymi

        Kiinalaisessa on tuo 25hv pala, mutta kaasutin ei vastaa halkaisijaltaan 30hv kaasutinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinalaisessa on tuo 25hv pala, mutta kaasutin ei vastaa halkaisijaltaan 30hv kaasutinta.

        5-20hv se kiinalainen gasket on imusarjan kokoinen, se ero on kaasuttimessa.
        Mutta väittää kaasutinta samaksi 20-25hv, 30hv se on 4-6mm muistaakseni pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5-20hv se kiinalainen gasket on imusarjan kokoinen, se ero on kaasuttimessa.
        Mutta väittää kaasutinta samaksi 20-25hv, 30hv se on 4-6mm muistaakseni pienempi.

        Huoltoliikkeeltä saatu fakta on, että ison kuutiotilavuuden omaava 20hp on kuristettu bakeliitilla ja 25hp bakeliitin laittamalla tehot kasvavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoliikkeeltä saatu fakta on, että ison kuutiotilavuuden omaava 20hp on kuristettu bakeliitilla ja 25hp bakeliitin laittamalla tehot kasvavat.

        Kiinalaisessa kopiossa lukee 20hv, eikä mikään kurista, eli on ilmeisesti 25hv osalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinalaisessa kopiossa lukee 20hv, eikä mikään kurista, eli on ilmeisesti 25hv osalla.

        Kopioiduilla 25:n osilla ja muutama heppa menetetty kopiointiprosessissa ;)


    • Anonyymi

      Alussa, -97 ? oli vain "teippiviritys", eli F20A tuotti yli 27 hv Vene-lehden testeissä. Ehkä vuodesta -05 tuli erillinen bakeliittipala F20 malliin joka hieman kuristi tehoja, mutta jonka voi helposti vaihtaa tai itse jyrsiä aukko suuremmaksi... Lasten RIB vm. -99 F20 kulki 26-27 solmua GPS:än mukaan ja kun moottori jouduttiin vaihtamaan 2005 malliseen F20 A:seen niin huippunopeus tippui noin 23 solmuun... Bakeliittipalaa en ehtinyt vaihtaa ennen kuin nuorinkin täytti 15 ja RIB myytiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe