Apua mustasukkaisuuteen/ heikkoon itsetuntoon

TnT

Hola!
Tyttöystäväni ja minä, parikymppisiä molemmat, olemme seurustelleet nyt runsaan vuoden, ja tästä ajasta olemme asuneet yhdessä muutaman kuukauden. Ongelmana on mun ajoittain heikko itsetunto ja siitä johtuva mustasukkaisuus.
Tuntuu vain, että en riitä tytölleni. Hän on kyllä sanojensa mukaan onnellinen kanssani ja rakastaa mua, on tyytyväinen suhteeseemme, pitää suuresti ulkonäöstäni jne., mutta silti mulla vain on tämä alituinen riittämättömyyden tunne. Pohjimmiltani kyllä tiedän, että "riitän ja kelpaan" hänelle, mutta aina välillä tulee tunne, että hän haluaisi jonkun toisen. Ja kun tämä fiilis iskee päälle, tulen mustasukkaiseksi ja saan itsetuhoisia ajatuksia ja koko maailma alkaa ahdistamaan. Sattuu vain kun ajattelen, että hän tälläkin hetkellä voi olla jonkun toisen kundin kanssa...
Pelko on kenties aiheeton, mutta sattuu, kun tuntuu, etten kelpaa ja riitä hänelle. Pelottaa puhua tästä asiasta, joskin tytölleni olen tästä usein puhunut.
Jtn neuvoja tai ohjeita tähän heikkoon itsetuntoon ja mustiin sukkiini?

9

1484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwa

      Sun kannattais todennäköisesti avautua ammatti-auttajalle.

    • tyttö 19v.

      Mulla ihan samaa, tosin minä olen naispuolinen, mutta ihan samoja fiiliksiä mullakin usein. Tuntuu että aina tuolta löytyy paljon minua kauniimpia ja ihanempia naisia, jotka saisivat hetkessä poikaystävältäni jalat alta, ja hän olisi valmis valitsemaan paremman "minun tilalleni" :/ Vaikka poikaystäväni on varmaan maailman luotettavin ja kunnollisin mies jonka tiedän, ei todellakaan harrasta edes mitään flirttailua toisten naisten kanssa, tai muuta, silti jotenkin aina sellainen alemmuudentunne toisiin naisiin nähden, ikäänkuin vain odottaisin aikaa jolloin poikaystävä löytääkin jonkun paremman..

      Joskus on parempia kausia jolloin nämä tunteet tuntuvat ihan typeriltä ja epätodellisilta, mutta sitten ne taas nousevat pintaan joskus ja rupeaa ahdistamaan ja itkettämään, iskee kauhea olo :/.. Poikaystävä on sanonut minua jopa "maailman kauneimmaksi naiseksi" omasta mielestään, ja vaikka mitä kehuja ja rakkauden tunnustuksia olen saanut kuulla, tuolloin ehkä on hetken hyvä olo, mutta sitten taas tulee mieleen ajatuksia "ehkä se vain yritti piristää tai säälistä kehui" ..

      Tosin poikaystävälläni ei itselläkään ole kovin hyvä itsetunto, hänkin on minulle jopa sanonut, että ei ymmärrä miksi minä valitsin juuri hänet, kun komeampiakin löytyy, ja muutenkin jopa tiedän, ettei mieheni ole mikään jokaisen naisen päiväuni, mutta MINULLE hän on jotain ihaninta, söpöintä, komeinta ja suloisinta maailmassa, vaikka minkälainen adonis kävelisi vastaan, en varmaankaan edes vilkaisisi, näkeehän noita kaiken maailman kansikuvapoikiakin silloin tällöin, mutta en ikinä uneksisi edes suutelevani ketään muuta, kuin omaa kultaani.

      Nämä omat ajatukset poikaystävästäni saavat minutkin joskus paremmalle tuulelle, alkaa tuntumaan että ehkä ei tarvitsekaan olla mikään miss täydellisyys jotta oma poikaystävä pystyy välittämään minusta vaikka vasstaan kävelisi ties mitä kaunottaria.

      Eniten auttaa muuten, kun puhuu asioista, itse tuppaan aina pitämään nämä typerät ajatukset omana tietonani, mutta sitten ne jotenkin purkautuvat aina huonotuulisuutena, kiukkuna, masennuksena, jne. ja lopulta olenkin yleensä alkanut puhumaan, että pelkään ihan todella kaikkea tuollaista, ja saan aina lohduttavia vastauksia poikaystävältä, jolloin olo helpottuu heti.

      Jaksamista, ja puhukaa siis asioista mahdollisimman paljon ja avoimesti!

      • mustasukkainen narttu

        olen ihan hirveä, en ikinä halunnut nähdä itsestäni tällaista puolta. ollaan oltu suhteessa reilut 2v, mies on kerran pettänyt ja kerran "rakastunut" kaveriinsa yhtenä humalaisena yönä (mitään siis heidän välillään ei tapahtunut ja aamulla pääkin selvisi). Ongelma ei ole johtuisin noista tapahtumista, vaan minullakin epävarmuudestani. Näen mörköjä joka sanassa, katseessa, teossa ja tekemättä jättämisessä. Olen muuttunut mustasukkaiseksi nartuksi. Tämä on ensimmäinen vakavampi ja pitempi suhteeni, enkä ikinä halunnut kuvitella olevani yksi "niistä naisista", jotka saa hysteerisiä mustasukkaisuuskohtauksia jos joku nainen tulee juttelemaan miehelleni baarissa tms. Ahdistan miestäni, hän on sanonut sen monesti, mutta ennen kaikkea ahdistan itseäni. Tiedän ettei parane vaihtamalla, vaan ongelma on itsessäni ja seuraisi jokaiseen tulevaankin suhteeseeni. Haluaisin todella tietää mitä tehdä. Ammattiauttajat toki vaihtoehto, mutta tuntuu että heillä on parempaakin tekemistä ja toisaalta he ehkä neuvovat vain jättämään suhteen, mitä todella en halua! Hei siis te kaikki samanlaiset "psykopaatit", mitä meille voi tehdä? Saunan taakse vaan ? ;o)


      • Just23
        mustasukkainen narttu kirjoitti:

        olen ihan hirveä, en ikinä halunnut nähdä itsestäni tällaista puolta. ollaan oltu suhteessa reilut 2v, mies on kerran pettänyt ja kerran "rakastunut" kaveriinsa yhtenä humalaisena yönä (mitään siis heidän välillään ei tapahtunut ja aamulla pääkin selvisi). Ongelma ei ole johtuisin noista tapahtumista, vaan minullakin epävarmuudestani. Näen mörköjä joka sanassa, katseessa, teossa ja tekemättä jättämisessä. Olen muuttunut mustasukkaiseksi nartuksi. Tämä on ensimmäinen vakavampi ja pitempi suhteeni, enkä ikinä halunnut kuvitella olevani yksi "niistä naisista", jotka saa hysteerisiä mustasukkaisuuskohtauksia jos joku nainen tulee juttelemaan miehelleni baarissa tms. Ahdistan miestäni, hän on sanonut sen monesti, mutta ennen kaikkea ahdistan itseäni. Tiedän ettei parane vaihtamalla, vaan ongelma on itsessäni ja seuraisi jokaiseen tulevaankin suhteeseeni. Haluaisin todella tietää mitä tehdä. Ammattiauttajat toki vaihtoehto, mutta tuntuu että heillä on parempaakin tekemistä ja toisaalta he ehkä neuvovat vain jättämään suhteen, mitä todella en halua! Hei siis te kaikki samanlaiset "psykopaatit", mitä meille voi tehdä? Saunan taakse vaan ? ;o)

        Hei Mustasukkainen narttu!

        Toi kirjoitus olisi voinut olla suoraan mun suusta. OIKEASTI.
        Haluaisitko vaihtaa ajatuksia meilitse? Olisi tosi mahtavaa, sillä koet asiat juuri samoin, kuin minä (myös seurustellut n. 2v). Kirjoittele ihmeessä!

        [email protected]


      • Jonsku-81
        mustasukkainen narttu kirjoitti:

        olen ihan hirveä, en ikinä halunnut nähdä itsestäni tällaista puolta. ollaan oltu suhteessa reilut 2v, mies on kerran pettänyt ja kerran "rakastunut" kaveriinsa yhtenä humalaisena yönä (mitään siis heidän välillään ei tapahtunut ja aamulla pääkin selvisi). Ongelma ei ole johtuisin noista tapahtumista, vaan minullakin epävarmuudestani. Näen mörköjä joka sanassa, katseessa, teossa ja tekemättä jättämisessä. Olen muuttunut mustasukkaiseksi nartuksi. Tämä on ensimmäinen vakavampi ja pitempi suhteeni, enkä ikinä halunnut kuvitella olevani yksi "niistä naisista", jotka saa hysteerisiä mustasukkaisuuskohtauksia jos joku nainen tulee juttelemaan miehelleni baarissa tms. Ahdistan miestäni, hän on sanonut sen monesti, mutta ennen kaikkea ahdistan itseäni. Tiedän ettei parane vaihtamalla, vaan ongelma on itsessäni ja seuraisi jokaiseen tulevaankin suhteeseeni. Haluaisin todella tietää mitä tehdä. Ammattiauttajat toki vaihtoehto, mutta tuntuu että heillä on parempaakin tekemistä ja toisaalta he ehkä neuvovat vain jättämään suhteen, mitä todella en halua! Hei siis te kaikki samanlaiset "psykopaatit", mitä meille voi tehdä? Saunan taakse vaan ? ;o)

        Olen seurustellut mieheni kanssa vähän yli 3 kuukautta. Ja mä en ikinä ole ollut kans mustasukkainen mutta nyt mä olen ruvennut käyttäytymään mustasukkaisesti ja välillä menee pikkusen yli hilseen. Mulla kaatui edellinen suhde miehen pettämiseen ja oltiin 4 vuotta ja 3 vuotta kihloissa. Ja se sattuu tosi paljon kun ei pysty luottamaan nykyiseen mieheen,vaikka se ei oo tehnyt yhtään mitään. Välillä ottaa päähän ku ei vain pysty luottamaan mutta kun se luottamus on kerran mennyt niin ei se varmaan ikinä tuu takaisin?
        Ja mun mustasukkaisuus johtuu myös mun epävarmuudestani. Ajattelen että se löytää tuolta "jonkun paremman" ja ei kerro sitä mulle että on löytänyt ja tekee mun selän takana jotain semmoista mitä mä en toivo (pettää mua).
        Me ollaan niin vähän seurusteltu mutta mua kalvaa mustasukkaisuus ja luottamus miehiin. Ja jos mä jätän tämän miehen ja siirryn taas seuraavaan suhteeseen niin se seuraa mua aivan varmasti ku se on mulla korvien välissä.
        Kuinka mä saisin sen itseluottamuksen ja mustasukkaisuuden pois että voisin ruveta luottamaan mieheeni?
        Kun mä tiedän että ei oo mitään hätää mutta sitä pelkää vain pahinta ja päähän tulee omia johtopäätöksiä. Mä olen muutaman kerran saanut baarissa mustasukkasuuden kohtauksen kun olen nähnyt jotain ja kuvitellut että nyt sillä on "joku toinen" vaikka se on ollut vanha luokkakaveri. Mä haluan tästä pelosta ja epäluottamuksesta eroon.. Auttakaa mua! Kertokaa mitä mun pitää tehdä!


    • ninawi

      auttaisi jos osaisin mulla on tosi samanlaisia ongelmia ku sulla. Olen naimisissa maailman luotettavimman miehen kans. Mut silti pelkään että se löytää jonku paremman jolla ei oo masennusta ja paskaa itsetuntoa niinku mulla. Ja haluaisin todellaki päästä eroon mutta ne vain aina saa voiton minusta . Käyn terapiassa mut ja olen puhunut näistä asioista siellä mut silti en uskalla luottaa siihen että mieheni pysyy rinnalla loppu elämän eikä ikinä vaihta s mua toiseen naiseen.

      • surullista mutta

        otan osaa, kyllä se on pirullinen sairaus ja lääkettä siihen ei ole olemassakaan, se on sellainen tunnetila että sitä on ensinnäkin vaikea itsessäään huomata, saatikka sitten tunnustaa sen olemassa-oloa vaikka se häiritsee jatkuvasti parisuhteessa elämistä. Kyllä siinä oli kallonkutistajalle haastetta kerrakseen


    • narttukans

      Täällä yksi samanlainen. Neljä vuotta ollaan miehen kanssa oltu yhdessä. Mieheni on melko flirtti, mutta ei varsinaisesti pahalla tavalla, tykkää vaan jutella ja olla iloinen kaikkien ihmisten kanssa.
      Toisia naisia toki katselee, mikä minua eniten häiritsee. Miehen kanssa ollaan tästä usein puhuttu ja mies aina sanoo, että hän haluaa olla kanssani avoin ja että myös minun kanssa ollessaan voi katsella muita naisia ja hymyilläkin heille. Se on vaan pientä arkipäivän flirttiä eikä tarkoita sitä, että lähtisi pettämään minua. Ja niinkuin mieheni sanoo, kaikki miehet tekevät tätä. Suurin osa miehistä vaan tekee sen naiselta piilossa, ettei tule sanomista, mutta mieheni haluaisi olla tässä suhteessa avoin kanssani eikä piilotella sitä. Ja että voitaisiin yhdessä nauraakin asialle.

      No, minähän en tähän pysty. Ennen seurustelua aina ajattelin, että minä tule olemaan se cool tyttöystävä, joka ei turhasta nalkuta. Mutta minua itseänikin alkaa jo pelottamaan miten kamala ihminen minusta on tullut.
      Asiahan on täysin omien korvien välissä ja johtuu huonosta itsetunnostani. Mieheni on ekstrovertti ja sosiaalinen kun taas itse olen ujo ja hiljainen hissukka. Tiedän olevani kaunis, mutta silti joku ääni pääni sisällä koko ajan väittää minun olevan ruma ja huonompi kuin muut naiset. Ja miski mieheni olisi juuri minun kanssani ja plaa plaa plaa...
      Ja tietysti pelko yksin jäämisestä.
      Viime aikoina mustasukkaisuuskohtaukseni ovat alkaneet riistäytyä käsisitä. Minusta tulee yhtäkkiä täysi hirviö, joku suunnaton viha jota en pysty itse hallitsemaan.
      Mieheni on hyvin kärsivällinen kanssani, koska tietää alemuuskomplekseistani, mutta viime aikoina hänkin on alkanut huolestumaan.
      Pelkään että tämä järkyttävä mustasukkaisuuteni johtaa vielä eroon.

      Mitä tälle voi tehdä?
      Jotenkin tuntuu, että jos olisin vaan cool enkä välittäisi mistään, niin olisin tyhmä. Siis että mies voisi petää minua mennen tullen enkä vaan tajuaisi mitään ja kaikki nauraisi mulle selän takana.
      Vaikka eihän se näin ole, mieheni tuskin koskaan pettäisi minua oikeasti...

      Hullu mikä hullu... :(

    • geetr

      mistähän aloittaisin. Ensinnäkin olen mies ja koen joskus pientä mustasukkaisuutta, vähitellen alan päästä siitä eroon. Kyllä, miehet katselevat toisia naisia mutta niin varmaan naisetkin katselevat miehiä. Se on jopa geeneissämme ohjelmoituna :)

      Huono itsetunto on suurin syy mustasukkaisuuteen, mutta hei sitäkin voi parantaa. Mustasukkaisuudesta voi parantua. Kaikki on itsestä kiinni. Ensin pitää ymmärtää " sisäistää" ettei voi omistaa toista, eikä sinusta tule onnetonta vaikka puoliskosi jättäisi. Ei se onnistu hetkessä. Puhun vain omasta kokemuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe