käyttäytymishiriöistä

Stina!

On uskomatonta miten vähän tunnutaan tietävän ravinnon ja käyttäytymishäiriöiden suhteeta. Olen nyt lukenyt useamman kirjan lääkäreiden kirjoittamia. Jotka epäilevät monien käyttäytymishäiriöiden johtuvan väärästä ravinnosta. Tarkemmin luonnollisten rasvojen puutteesta. Voi ,täysmaito,lihasta saatava rasva,on olleet pannassa. Vaikka juuri aivot tarvitsevat rasvaa ja kolestrolia kehittyäkseen. Nyt kaiki rasva koitetan saada pois jo sylivauvojen ruokavaliosta.

Miettikääpä hyvät vanhemmat joilla on ko. lapsia. Saiko lapsenne tarpeekis ko. rasvoja. Jos ei,miettikää voisiko käyttäytymishiriöt johtua vääränlaisesta ravinnosta. Johon te olette täysin syyttömiä,olette vain tehneet kuten neuvolassa neuvottiin.

Uusia tutkimuksia on kuitenkin tullut ja niissä rasvaton ravinto on nostettu yhdeksi merkittävimmista syistä lasten käyttäytymishäiriöihin.

12

1101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

      Toiset puhuu perunan hyvästä vaikutuksesta ylivilkkauteen ja toiset taas voista ja rasvoista. Meillä ADHD-poika söi pienenä tosi paljon juuri perunaa voin kanssa ja oli silti toivottoman ylivilkas.

    • ..............................

      Totuus on, ettei ravinnon vaikutusta voi täysin tietää, ei edes tutkia. Muuttujia on liikaa.

      Mä mietin joskus, että nykyään suositellaan foolihappoa raskaana oleville. Edistää hermoston kehitystä. Itse söin foolihappoa sisältäviä vitamiinipillereitä odotusaikana. Silti (vai siitä johtuen?) lapsellani on tarkkaavaisuushäiriö. Monet ystävistäni sanoivat sen voivan johtua väärästä ravinnosta. Yritin siirtyä sokerittomaan, lisäaineettomaan ruokaan ja käyttää rasvan lähteenä aitoa voita ja oliiviöljyä. Ei siis margariinia, lisäksi kalaöljyä. En tiedä oliko siitä apua. Lapsi on rauhallisempi. Toisaalta on myös saannut ikää lisää ja päässyt pienryhmään. Uskon, että tällä on ollut enemmän vaikutusta kuin ravinnolla. Kaikenkaikkiaan olen taipuvaisempi uskomaan perinnöllisyyden ja hermoston kehityksen vaikutukseen kuin ravintoon. Toki mielipiteitähän saa olla ja mahdollisuuksien mukaan kaikkiea kannattaa kokeilla.

      Meillä ainakin on ihan selvästi nähtävissä, että coca-cola ei sovi lapselle. Hörppykin sitä litkua ja heti juostaan pitkin seiniä ;-)

      • kokeilija täällä

        Itse uskon, että se olikin ihan hyödyllinen. Eli käytän ihan tavallista voita nykyään lapsen ruoassa ja leivillä, mutta kohtuudella. Maito on rasvatonta edelleen. Olen myöskin yrittänyt kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon muutoinkin. Myöskin rautapitoista ruokaa tarjoan, ja luulen senkin olevan hyödyllistä.

        Lapsen kanssa on todellakin helpompaa nykyään, on ihan selvästi rauhoittunut. Mutta syytä siihen on vaikea minunkin eritellä. Mutta sen huomaa, että ravinnolla on jonkinlaista merkitystä ainakin.


      • h-nanna
        kokeilija täällä kirjoitti:

        Itse uskon, että se olikin ihan hyödyllinen. Eli käytän ihan tavallista voita nykyään lapsen ruoassa ja leivillä, mutta kohtuudella. Maito on rasvatonta edelleen. Olen myöskin yrittänyt kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon muutoinkin. Myöskin rautapitoista ruokaa tarjoan, ja luulen senkin olevan hyödyllistä.

        Lapsen kanssa on todellakin helpompaa nykyään, on ihan selvästi rauhoittunut. Mutta syytä siihen on vaikea minunkin eritellä. Mutta sen huomaa, että ravinnolla on jonkinlaista merkitystä ainakin.

        Ihan vaan, et oletteko saaneet ohjeita jostain, et mitä käyttää ja mitä ei...
        Saatiin kyl oman pojan kans ravintoterapeutille, mut jos hänen asenteensa on sama kuin lääkärin (ei sillä ruualla VOI olla mitään merkitystä), niin hukkareissu siiätkin tulee...
        Niin josko joku voisi kertoo jotain hyödyllisii linkkejä tai opuksia, mihin tutustua, niin olisin erittäin kiitollinen.
        Tällä mamil alkaa oleen keint ja hermot vähissä...


      • ..............................
        h-nanna kirjoitti:

        Ihan vaan, et oletteko saaneet ohjeita jostain, et mitä käyttää ja mitä ei...
        Saatiin kyl oman pojan kans ravintoterapeutille, mut jos hänen asenteensa on sama kuin lääkärin (ei sillä ruualla VOI olla mitään merkitystä), niin hukkareissu siiätkin tulee...
        Niin josko joku voisi kertoo jotain hyödyllisii linkkejä tai opuksia, mihin tutustua, niin olisin erittäin kiitollinen.
        Tällä mamil alkaa oleen keint ja hermot vähissä...

        http://www.terveydenhoitouutiset.fi/julk/aurinkoista/index.html

        Tässä oli yksi opus aiheesta. Kannattaa kuitenkin aina lukea tietyllä kriittisyydellä. Hänhän myy omaa tuotettaan.

        Lisäksi käskevät välttää lisäaineita mahdollisimman paljon. Näitä E jne. juttuja. Aspartaamia monet sanovat pahaksi myös.


      • ............................
        h-nanna kirjoitti:

        Ihan vaan, et oletteko saaneet ohjeita jostain, et mitä käyttää ja mitä ei...
        Saatiin kyl oman pojan kans ravintoterapeutille, mut jos hänen asenteensa on sama kuin lääkärin (ei sillä ruualla VOI olla mitään merkitystä), niin hukkareissu siiätkin tulee...
        Niin josko joku voisi kertoo jotain hyödyllisii linkkejä tai opuksia, mihin tutustua, niin olisin erittäin kiitollinen.
        Tällä mamil alkaa oleen keint ja hermot vähissä...

        Sanonpa vielä, ettei tuu pahoja pettymyksiä.

        Mulla on kolme lasta. Esikoisen sain nuorena suhteesta joka ei toiminut. Kaksi seuraavaa nykyisen miehen kanssa. Vain esikoisella on adhd.
        Se puhuu musta enemmän sen perinnöllisyyden, kun ruuan puolesta. Samaa ruokaa ollaan syöty koko porukka.

        Niinkun sanoin: Kaikkea kannattaa kokeilla, eikä varmasti tee pahaa itsellekkään syödä mahdollisimman "puhdasta" ruokaa. En mä kuitenkaan pidä sitä ruokaa adhd:n aiheuttajana / parantajana.
        Ettet sitte pety, jos ruokavalion muutos ei poistakkaan ylivilkkautta ;-)


      • h-nanna
        ............................ kirjoitti:

        Sanonpa vielä, ettei tuu pahoja pettymyksiä.

        Mulla on kolme lasta. Esikoisen sain nuorena suhteesta joka ei toiminut. Kaksi seuraavaa nykyisen miehen kanssa. Vain esikoisella on adhd.
        Se puhuu musta enemmän sen perinnöllisyyden, kun ruuan puolesta. Samaa ruokaa ollaan syöty koko porukka.

        Niinkun sanoin: Kaikkea kannattaa kokeilla, eikä varmasti tee pahaa itsellekkään syödä mahdollisimman "puhdasta" ruokaa. En mä kuitenkaan pidä sitä ruokaa adhd:n aiheuttajana / parantajana.
        Ettet sitte pety, jos ruokavalion muutos ei poistakkaan ylivilkkautta ;-)

        Poika on ihan niinkuin isänsä, et sen puolesta kyl uskon siihen perinnöllisyyteen...
        Mut aattelin, että jos ruokavaliolla vois helpottaa sitä oloo, niin pojan kuin muidenki. Ei ne häiriöt siit parane kyl sen tiedän...
        Ja "diagnoosit" on meil tehny perheneuvola, testit tehtiin ja pojalle saatiin nyt avustaja eskariin. Mut siihen se "hoito" sitten jäiki...
        Kotiin saatiin ohjeeks, et kärsivällisyyttä ja rakkautta. Ei sitä oo tähänkään mennes puuttunu, mut tilalle on tullut jotenkin epätoivo, että kun ei kerrottu mitään konkreettista, mitä tehdä. Pojal siis todetty keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö...


      • esikoulussa?
        h-nanna kirjoitti:

        Poika on ihan niinkuin isänsä, et sen puolesta kyl uskon siihen perinnöllisyyteen...
        Mut aattelin, että jos ruokavaliolla vois helpottaa sitä oloo, niin pojan kuin muidenki. Ei ne häiriöt siit parane kyl sen tiedän...
        Ja "diagnoosit" on meil tehny perheneuvola, testit tehtiin ja pojalle saatiin nyt avustaja eskariin. Mut siihen se "hoito" sitten jäiki...
        Kotiin saatiin ohjeeks, et kärsivällisyyttä ja rakkautta. Ei sitä oo tähänkään mennes puuttunu, mut tilalle on tullut jotenkin epätoivo, että kun ei kerrottu mitään konkreettista, mitä tehdä. Pojal siis todetty keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö...

        Tässä muutama käytännön vinkki arjessa selviämiseen: päivä kannattaa rytmittää selkeästi, ja askareista voisi tehdä kuvakortit. Pukemisesta, hampaiden pesusta ja iltasadusta omat korttinsa ja niin edelleen. Näin siirtymätilanteista tulee yleensä vähän helpompia, ja juuri siirtymätilanteethan ovat niitä kaikkein vaikeimpia tarkkaavaisuushäiriöiselle lapselle. Lisäksi kannattaa hyvissä ajoin ennakkoon kertoa mitä seuraavaksi tapahtuu.

        Perinnöllisyyden kannalla olen muuten minäkin. Meillä adhd-lapsi käy nyt sairaalakoulussa ekaluokkaa. Eskarissa ei ollut avustajaa vaikka tarvetta olisi ollut. Ei nämä asiat kyllä pelkällä ruokavaliolla parane.


      • .............
        h-nanna kirjoitti:

        Poika on ihan niinkuin isänsä, et sen puolesta kyl uskon siihen perinnöllisyyteen...
        Mut aattelin, että jos ruokavaliolla vois helpottaa sitä oloo, niin pojan kuin muidenki. Ei ne häiriöt siit parane kyl sen tiedän...
        Ja "diagnoosit" on meil tehny perheneuvola, testit tehtiin ja pojalle saatiin nyt avustaja eskariin. Mut siihen se "hoito" sitten jäiki...
        Kotiin saatiin ohjeeks, et kärsivällisyyttä ja rakkautta. Ei sitä oo tähänkään mennes puuttunu, mut tilalle on tullut jotenkin epätoivo, että kun ei kerrottu mitään konkreettista, mitä tehdä. Pojal siis todetty keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö...

        Eikä oikeastaan ole olemassakaan ainoita oikeita keinoja. Yksi tapa auttaa yhtä lasta, toinen toista. Olen huomannut, että arki on hyvä opettaja. Etsii tietoja ja sitten soveltaa niitä oman lapsen kanssa toimivaksi.

        Mutta tuohon perinnöllisyyskeskusteluun vielä. Minulla on kolme lasta, mutta vain yhdellä tarkkaavaisuushäiriö. Ja jokaisella on samat vanhemmat. Itse en enää etsi syytä tai "syyllistä", vaan pyrin vaan hoitamaan lapseni päivä kerrallaan. Ongelmat ratkaistaan yksi kerrallaan.

        Monipuolinen ravitsemus on jokaisen lapsen oikeus. Mutta terveellä järjellä kun ruokahommiakin toteuttaa ei niillä ainakaan suurta vahinkoa saa aikaan. En jaksa uskoa, että sokerin rajoittaminen tai kalaöljykapseleiden syönti ainakaan lapsen elämää hankaloittaisi. Tai ihan vaan säännöllinen ruokarytmi, joka on meillä ainakin hyvin tärkeä.


      • Jattanen
        ............. kirjoitti:

        Eikä oikeastaan ole olemassakaan ainoita oikeita keinoja. Yksi tapa auttaa yhtä lasta, toinen toista. Olen huomannut, että arki on hyvä opettaja. Etsii tietoja ja sitten soveltaa niitä oman lapsen kanssa toimivaksi.

        Mutta tuohon perinnöllisyyskeskusteluun vielä. Minulla on kolme lasta, mutta vain yhdellä tarkkaavaisuushäiriö. Ja jokaisella on samat vanhemmat. Itse en enää etsi syytä tai "syyllistä", vaan pyrin vaan hoitamaan lapseni päivä kerrallaan. Ongelmat ratkaistaan yksi kerrallaan.

        Monipuolinen ravitsemus on jokaisen lapsen oikeus. Mutta terveellä järjellä kun ruokahommiakin toteuttaa ei niillä ainakaan suurta vahinkoa saa aikaan. En jaksa uskoa, että sokerin rajoittaminen tai kalaöljykapseleiden syönti ainakaan lapsen elämää hankaloittaisi. Tai ihan vaan säännöllinen ruokarytmi, joka on meillä ainakin hyvin tärkeä.

        80% tapauksista on saanut ADHD:nsä "perintönä" ja loput 20% raskauden tai synnytyksen aikaisen komplikaation tms. takia.


      • hoitsu äippä
        Jattanen kirjoitti:

        80% tapauksista on saanut ADHD:nsä "perintönä" ja loput 20% raskauden tai synnytyksen aikaisen komplikaation tms. takia.

        Meidän pojalla on todettu ADHD. Hän kärsi hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Napanuora oli 3:sti kiertynyt kaulan ympärille. En usko, että mikään rasva pelastaa enää jo syntyneitä vaurioita. Poika nyt 9-v, käy dysfasia-luokalla koulua, koska hänellä myös kielellisen kehityksen erityisvaikeuksia (joita useilla ADHD lapsilla on). Ennen koulua hän kävi vuoroin puhe-, toimintaterapiassa. Ne ovat auttaneet, samoin asiansa osaava erityisopettaja. En todella usko, että millään rasvalla on suurtakaan vaikutusta em. ongelmaan. Mutta jos aloitetaan kuntoutus jo varhain, niin päästään pitkälle. On paljon asioita, joita on otettava ADHD-lapsen kasvatuksessa huomioon. Kyseessä on neurologinen häiriö, eikä rasva sitä paranna tai poista. Jos rasva parantaa hermosoluja ja hermostoa niin sittenhän ollaan keksitty käänteentekevä hoitokeino. Rasvan parantavasta vaikutuksessa on kysymys huuhaasta ja rahastuksesta. Tietyt rasvat ovat tietysti elimistölle välttämättömiä, mutta niiden puute ei todellakaan ole ADHD:n perimmäinen syy.


      • .......................
        hoitsu äippä kirjoitti:

        Meidän pojalla on todettu ADHD. Hän kärsi hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Napanuora oli 3:sti kiertynyt kaulan ympärille. En usko, että mikään rasva pelastaa enää jo syntyneitä vaurioita. Poika nyt 9-v, käy dysfasia-luokalla koulua, koska hänellä myös kielellisen kehityksen erityisvaikeuksia (joita useilla ADHD lapsilla on). Ennen koulua hän kävi vuoroin puhe-, toimintaterapiassa. Ne ovat auttaneet, samoin asiansa osaava erityisopettaja. En todella usko, että millään rasvalla on suurtakaan vaikutusta em. ongelmaan. Mutta jos aloitetaan kuntoutus jo varhain, niin päästään pitkälle. On paljon asioita, joita on otettava ADHD-lapsen kasvatuksessa huomioon. Kyseessä on neurologinen häiriö, eikä rasva sitä paranna tai poista. Jos rasva parantaa hermosoluja ja hermostoa niin sittenhän ollaan keksitty käänteentekevä hoitokeino. Rasvan parantavasta vaikutuksessa on kysymys huuhaasta ja rahastuksesta. Tietyt rasvat ovat tietysti elimistölle välttämättömiä, mutta niiden puute ei todellakaan ole ADHD:n perimmäinen syy.

        Näinhän se on. Eikä sitä inhimillistä kärsimystä voi mitata ravintoarvoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      637
      4708
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3221
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2479
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 252
      1877
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      97
      1354
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe