heippa, mulla on ollu todella pitkään alaselästä niskaan asti kaikki paikat aivan jumissa, välillä kun ne on kunnolla niin tähän liittyy myös kunnon huimausta.ainakin on sanottu että huimaus johtuu siitä kun niska on vaan niin jännityksessä.onko muita vaivasta kärsiviä ja miten se on helpottanut?
huimaus ja niska/hartia jumit
71
15976
Vastaukset
- Nainen 26
Minä kävin joitakin vuosia sitten lääkärillä pahan huimauksen vuoksi. Syyksi todettiin melko matala verenpaine yhdistettynä jumissa oleviin lihaksiin. Eli periaatteessa ei mitään vaarallista. Verenpaineeseen lääkäri "määräsi" lakritsaa ja salmiakkia, ja lihaksille jumppaa, venytystä ja suositteli myös käymään hieroojalla. Kävin sitten työpaikan kautta hieroojalla säännöllisesti, ja kyllähän se auttoi jumittuneisiin lihaksiin.
Suosittelen, että aloitat jonkinlaisen liikunnan, jos et jo sitä harrasta. Sauvakävelyä, hiihtoa, uintia, kuntosalia tai vaikkapa kuntonyrkkeilyä. Lisäksi sinun kannattaisi varmasti venytellä päivittäin, eikä se hieroojallakäyntikään huonoa tee.
Onko sinulta muuten koska viimeksi mitattu verenpaine, jos se on matala, se saattaa pahentaa huimausta.- hoidettu
Kireät lihakset aiheuttaa huimausta ja vaikuttaa myös verenpaineeseen.
Kannattaisi selvittää kireyden syy ja korjata se. Sitten huimaukset ja verenpaineetkin ehkä paranee. - ok...
meillä on suvussa enemmänkin liian korkeeta kun alhasta verenpainetta,mutta mulla ne on ollu aina ok.
niska/hartia/selkä jumiin on kokeiltu hierontaa,fysioterapiaa,jumppaa,lihasrelaxantteja,
mikään ei auta kunnolla, ne on vaan aina jumissa. lääkärissä oon käyny n.10 kertaa, kuvattu on ja vastaus oli vaan"armoton jännitys niska",mitään ohjeita en sitten saanu mitä niille tehä.. - hoidettu
ok... kirjoitti:
meillä on suvussa enemmänkin liian korkeeta kun alhasta verenpainetta,mutta mulla ne on ollu aina ok.
niska/hartia/selkä jumiin on kokeiltu hierontaa,fysioterapiaa,jumppaa,lihasrelaxantteja,
mikään ei auta kunnolla, ne on vaan aina jumissa. lääkärissä oon käyny n.10 kertaa, kuvattu on ja vastaus oli vaan"armoton jännitys niska",mitään ohjeita en sitten saanu mitä niille tehä..Kokeilepa vaikka naprapaattia ja kunnon osteopaattia (DO). Ei fysioterapeutit yleensä rangan nikamalukkoja osaa avata ja juuri ne on syynä kireisiin lihaksiin.
Jumppa sun muut auttaa estämään, ettei lihakset mene pahempaan jumiin, mutta ei niillä kireyden aiheuttajaa korjata... - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Kireät lihakset aiheuttaa huimausta ja vaikuttaa myös verenpaineeseen.
Kannattaisi selvittää kireyden syy ja korjata se. Sitten huimaukset ja verenpaineetkin ehkä paranee.Jos liikunta, hieronta tai venyttely ei auta kireisiin tai jumittuneisiin lihaksiin, kannattaa todellakin etsiä syytä. Syyhän saattaa löytyä virheellisestä työasennosta, vääristä liikeradoista tai sitten ihan jostakin rakenteellisesta tai lääketieteellisestä asiasta.
Itselläni tuo lihasten jumittuminen tuolloin parisen vuotta sitten johtui mitä todennäköisimmin väärästä työasennosta ja liian vähästä liikunnasta/venyttelystä. Töissä oli kiire ja kotonakin kirjoittelin vielä illat pitkään kouluhommia. Istuin siis päivän aikana ehkä 14h tietokoneen äärellä, eikä liikuntaan muka "ollut aikaa". Liikunnalla, hieronnalla ja päivittäisellä venyttelyllä pidän niskani ja hartiani nykyään kunnossa. Eikä enää tunnu siltä, ettei veri kiertäisi päässä eikä ole hartioissa kipeyttä ja jumitusta. Lisäksi päätä särkee harvemmin.
Ja silti se verenpaine on matala. Ilmeisesti minä "vain olen tällainen", sillä joillakin ihmisillä kun tuo verenpaine on luontaisesti matala, yläpaineet jopa alle 100 joillakin. Sen kanssa voi kuitenkin oppia elämään niin, ettei siitä ole haittaa. - Nainen 26
ok... kirjoitti:
mikään ei auta kunnolla, ne on vaan aina jumissa. lääkärissä oon käyny n.10 kertaa, kuvattu on ja vastaus oli vaan"armoton jännitys niska",mitään ohjeita en sitten saanu mitä niille tehä..Ok, jos olet jo kokeillut kaikkia "kotikonsteja" jumpasta hierontaan ja lääkkeisiin, syyt jumitukseen on varmasti jossakin muualla. Oletko tarkistanut työasentosi, ettei se vain altista jumittumisille? Monella (kaikilla?) työpaikoilla on oikeus ja mahdollisuus kutsua työterapeutti tai ergonomi paikalle tarkistuttamaan, että työpiste on varmasti kunnossa.
- ne niskat
Nainen 26 kirjoitti:
Ok, jos olet jo kokeillut kaikkia "kotikonsteja" jumpasta hierontaan ja lääkkeisiin, syyt jumitukseen on varmasti jossakin muualla. Oletko tarkistanut työasentosi, ettei se vain altista jumittumisille? Monella (kaikilla?) työpaikoilla on oikeus ja mahdollisuus kutsua työterapeutti tai ergonomi paikalle tarkistuttamaan, että työpiste on varmasti kunnossa.
jumiin sen jläkeen kun sain lapsen, varmaan imettämisestä ja kantelusta johtuen ja sen jälkeen ne on ollu ja pysyny.mulla on paniikkihäiriöökin joka vaikuttaa noihin niskoihin.ryhti on todella huno,pitää aina muistuttaa ittee pitämään selkää suorassa..
- hoidettu
ne niskat kirjoitti:
jumiin sen jläkeen kun sain lapsen, varmaan imettämisestä ja kantelusta johtuen ja sen jälkeen ne on ollu ja pysyny.mulla on paniikkihäiriöökin joka vaikuttaa noihin niskoihin.ryhti on todella huno,pitää aina muistuttaa ittee pitämään selkää suorassa..
Synnytyksessä on voinu lantiossa nivel vinksahtaa ja siksi ryhti huonontunut...
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/ph/ph.html - Nainen 26
ne niskat kirjoitti:
Jos paniikkihäiriösi ei estä ryhmäliikuntaan osallistumista, suosittelen, että tarkistat löytyykö läheiseltä kuntosalilta joogan, pilateksen, bodybalancen tai bodycontrolin tunteja. Näissä pääpaino on syvissä lihaksissa ja ennen kaikkea ryhdissä.
Itsellänikin on korostuneen kyfoosin takia helposti eteenpäin valahtava ryhti, mutta kyseiset jumppatunnit ovat auttaneet minua pitämään ryhtini hyvänä juuri oikeita lihaksia voimistamalla.
Pilatesta löytyy dvd:lläkin, joten jos lähellä ei ole salia tai jos et muista syystä pääse tunneille, voit vaikka tutustua niihin. En lupaa, että tämänkaltaiset liikuntalajit auttavat kipuihin, mutta ryhtiisi ne vaikuttavat aivan varmasti. - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Jos paniikkihäiriösi ei estä ryhmäliikuntaan osallistumista, suosittelen, että tarkistat löytyykö läheiseltä kuntosalilta joogan, pilateksen, bodybalancen tai bodycontrolin tunteja. Näissä pääpaino on syvissä lihaksissa ja ennen kaikkea ryhdissä.
Itsellänikin on korostuneen kyfoosin takia helposti eteenpäin valahtava ryhti, mutta kyseiset jumppatunnit ovat auttaneet minua pitämään ryhtini hyvänä juuri oikeita lihaksia voimistamalla.
Pilatesta löytyy dvd:lläkin, joten jos lähellä ei ole salia tai jos et muista syystä pääse tunneille, voit vaikka tutustua niihin. En lupaa, että tämänkaltaiset liikuntalajit auttavat kipuihin, mutta ryhtiisi ne vaikuttavat aivan varmasti."Itsellänikin on korostuneen kyfoosin takia helposti eteenpäin valahtava ryhti,"
Ootko koskaan miettiny mistä se sun korostunut kyfoosi johtuu? Sehän on oire jostakin: Lantion väärästä asennosta. Jos lantio on kipannut eteen se aiheuttaa lordoosin ja kyfoosin korostumista. Fysiatri kertoo lisää:
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html
Myös kirjassa Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus mainitaan lantion asennon vaikutuksista...
http://www.vk-kustannus.com/selan_rakenne1.htm - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Itsellänikin on korostuneen kyfoosin takia helposti eteenpäin valahtava ryhti,"
Ootko koskaan miettiny mistä se sun korostunut kyfoosi johtuu? Sehän on oire jostakin: Lantion väärästä asennosta. Jos lantio on kipannut eteen se aiheuttaa lordoosin ja kyfoosin korostumista. Fysiatri kertoo lisää:
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html
Myös kirjassa Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus mainitaan lantion asennon vaikutuksista...
http://www.vk-kustannus.com/selan_rakenne1.htmEn ole miettinyt, miksi minulla on "kyttyräselkä" ja huono ryhti ennen kuin lääkäri siitä minulle kertoi. Itse en siis ollut kiinnittänyt asiaan mitään erityistä huomiota, tädilläni ja isoäidillänikin on samanlaiset selät, joten ajattelin sen kulkevan suvussa.
Kun selästäni otettiin röntgenkuvat, fysiatri havaitsi, että yksi rintarangan nikamista on kiilamainen. Tämä viittaa Scheuermannin tautiin (joka on tädilläni todettu), mutta jotta tauti diagnosoidaan, tällaisia kiilamaisia nikamia pitäisi olla ainakin pari, mieluiten kolme. Ala-asteella kasvoin n. 20cm vuodessa, ja tämä kova kasvupyrähdys tapahtui, ennen kuin nikamat olivat täysin luutuneet/kovettuneet. Tästä syystä tuo yksi nikama painautui hieman kasaan ja siitä tuli kiilamainen.
Eli se, että minulla on huono ryhti tai korostunut kyfoosi ei johdu lantion väärästä asennosta (kuten ei johdu myöskään nikamasiirtoni), vaan kiilamaisesta nikamasta.
"Scheuermannin tauti on nikamien kasvuhäiriö, joka voi johtaa kumaraselkäisyyteen."
lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae06010 - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
En ole miettinyt, miksi minulla on "kyttyräselkä" ja huono ryhti ennen kuin lääkäri siitä minulle kertoi. Itse en siis ollut kiinnittänyt asiaan mitään erityistä huomiota, tädilläni ja isoäidillänikin on samanlaiset selät, joten ajattelin sen kulkevan suvussa.
Kun selästäni otettiin röntgenkuvat, fysiatri havaitsi, että yksi rintarangan nikamista on kiilamainen. Tämä viittaa Scheuermannin tautiin (joka on tädilläni todettu), mutta jotta tauti diagnosoidaan, tällaisia kiilamaisia nikamia pitäisi olla ainakin pari, mieluiten kolme. Ala-asteella kasvoin n. 20cm vuodessa, ja tämä kova kasvupyrähdys tapahtui, ennen kuin nikamat olivat täysin luutuneet/kovettuneet. Tästä syystä tuo yksi nikama painautui hieman kasaan ja siitä tuli kiilamainen.
Eli se, että minulla on huono ryhti tai korostunut kyfoosi ei johdu lantion väärästä asennosta (kuten ei johdu myöskään nikamasiirtoni), vaan kiilamaisesta nikamasta.
"Scheuermannin tauti on nikamien kasvuhäiriö, joka voi johtaa kumaraselkäisyyteen."
lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae06010"Eli se, että minulla on huono ryhti tai korostunut kyfoosi ei johdu lantion väärästä asennosta (kuten ei johdu myöskään nikamasiirtoni), vaan kiilamaisesta nikamasta."
Niinpä. Ja nikamako on itsekseen kiilamaiseksi muotoutunut? Eikös se nikama ole voinu muotoutua kiilamaiseksi kasvupyrähdyksen aikana, koska lantio on aiheuttanut siihen sitä painetta?
Samalla tavalla aikuisenakin voi nikamat kulua, niin miksi ei sitten myös lapsena?
Ja lantiossahan on toimintahäiriötä suurimmalla osalla selkävaivoista kärsivillä. Tuostakin on monia tutkimuksia, viimeisin Ortonin fysiatrin Leena Niemistön tutkimus.
Ja mikäs sen sun nikaman on sit siirtänyt?
Sitäpaitsi tuohon Scheuermaniin on moni saanu helpotusta...
http://www.kuntonetti.org/keskustelu/viewtopic.php?id=1 03 - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Eli se, että minulla on huono ryhti tai korostunut kyfoosi ei johdu lantion väärästä asennosta (kuten ei johdu myöskään nikamasiirtoni), vaan kiilamaisesta nikamasta."
Niinpä. Ja nikamako on itsekseen kiilamaiseksi muotoutunut? Eikös se nikama ole voinu muotoutua kiilamaiseksi kasvupyrähdyksen aikana, koska lantio on aiheuttanut siihen sitä painetta?
Samalla tavalla aikuisenakin voi nikamat kulua, niin miksi ei sitten myös lapsena?
Ja lantiossahan on toimintahäiriötä suurimmalla osalla selkävaivoista kärsivillä. Tuostakin on monia tutkimuksia, viimeisin Ortonin fysiatrin Leena Niemistön tutkimus.
Ja mikäs sen sun nikaman on sit siirtänyt?
Sitäpaitsi tuohon Scheuermaniin on moni saanu helpotusta...
http://www.kuntonetti.org/keskustelu/viewtopic.php?id=1 03Pöh, menipä vaikeaksi tämä vastaaminen. Olit ilmeisesti poistanut edellisen viestisi ja laittanut lisäyksen?
Tässä vastaukseni kuitenkin:
Käsittääkseni tuo nikama on "itsekseen" muodostautunut kiilamaiseksi, kun pituutta (ja painoa) on tullut lisää ennen kuin nikama oli täysin luutunut. Näin minulle on selitetty ja näin minä yritin selittää sinulle edellisessä viestissäni. Pahoittelen, jos kirjallinen ulosantini ei ollut selvin mahdollinen. Jokohan asiat nyt ovat selvillä?
Eipä tuosta nikamasta mitään suurempaa vaivaa ole, varsinkin kun harrastan lajeja, jotka parantavat ryhtiä. Kipuja se ei aiheuta, joten en myöskään tarvitse siihen helpotusta. Varsinaista tautiahan minulla ei edes ole. Eikä tuo kiilamaisuus ole muuttunut vuosien saatossa kun taas siirtymä on edennyt sekin viittaa siihen, että kyseessä on vain yksittäinen nikama, eikä tauti.
Nikamasiirtymästä keskustelimme jo aiemmassa viestissä, en siis näe syytä toistaa itseäni tässä. En edes jaksa kirjoittaa kaiken uudestaan :)
Niin, ja mitä tuohon lantioon tulee. Kävin joululomalla hoidattamassa taas selkäni sukulaisellani, joka on 4. sukupolven kansanparantaja (lisäksi opiskellut Kaustisella), naprapaatti ja vyöhyketerapeutti. Hänen mielestäni lantioni on suorassa, ja luotan häneen sanaansa. Olen käynyt hänen luonaan säännöllisesti tuon nikamasiirtymän löytämisen jälkeen, eikä hän ole kertaakaan väläytellyt, että lantioni olisi vino tai si-nivel väärässä kohdassa. Eikä hän ole myöskään esittänyt voivansa parantaa selkävaivojani, ainoastaan helpottaa niitä.
Teoriassahan kaikki on mahdollista: on toki mahdollista, että lantioni on vino huolimatta siitä, ettei kukaan ole sitä löytänyt. On toki mahdollista, ettei nikaman kiilamaisuus johdu sen hitaasta luutumisesta vaan si-nivelestä. Tottakai kaikki on mahdollista, itse en vain usko muihin kuin minulle esitetyihin syihin. - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Pöh, menipä vaikeaksi tämä vastaaminen. Olit ilmeisesti poistanut edellisen viestisi ja laittanut lisäyksen?
Tässä vastaukseni kuitenkin:
Käsittääkseni tuo nikama on "itsekseen" muodostautunut kiilamaiseksi, kun pituutta (ja painoa) on tullut lisää ennen kuin nikama oli täysin luutunut. Näin minulle on selitetty ja näin minä yritin selittää sinulle edellisessä viestissäni. Pahoittelen, jos kirjallinen ulosantini ei ollut selvin mahdollinen. Jokohan asiat nyt ovat selvillä?
Eipä tuosta nikamasta mitään suurempaa vaivaa ole, varsinkin kun harrastan lajeja, jotka parantavat ryhtiä. Kipuja se ei aiheuta, joten en myöskään tarvitse siihen helpotusta. Varsinaista tautiahan minulla ei edes ole. Eikä tuo kiilamaisuus ole muuttunut vuosien saatossa kun taas siirtymä on edennyt sekin viittaa siihen, että kyseessä on vain yksittäinen nikama, eikä tauti.
Nikamasiirtymästä keskustelimme jo aiemmassa viestissä, en siis näe syytä toistaa itseäni tässä. En edes jaksa kirjoittaa kaiken uudestaan :)
Niin, ja mitä tuohon lantioon tulee. Kävin joululomalla hoidattamassa taas selkäni sukulaisellani, joka on 4. sukupolven kansanparantaja (lisäksi opiskellut Kaustisella), naprapaatti ja vyöhyketerapeutti. Hänen mielestäni lantioni on suorassa, ja luotan häneen sanaansa. Olen käynyt hänen luonaan säännöllisesti tuon nikamasiirtymän löytämisen jälkeen, eikä hän ole kertaakaan väläytellyt, että lantioni olisi vino tai si-nivel väärässä kohdassa. Eikä hän ole myöskään esittänyt voivansa parantaa selkävaivojani, ainoastaan helpottaa niitä.
Teoriassahan kaikki on mahdollista: on toki mahdollista, että lantioni on vino huolimatta siitä, ettei kukaan ole sitä löytänyt. On toki mahdollista, ettei nikaman kiilamaisuus johdu sen hitaasta luutumisesta vaan si-nivelestä. Tottakai kaikki on mahdollista, itse en vain usko muihin kuin minulle esitetyihin syihin.Kokemukseni mukaan vyöhyketerapeutit ja Kaustisen kansanparantajat eivät yleensä osaa SI-niveliä korjata. Eivät edes monesti tutki niitä.
Myös kuntoutus-Karppinen on toisen tai kolmannen polven kansanparantaja, mutta ei osaa SI-niveliä korjata.
Monet naprapaatitkaan eivät SI-nivelistä tai lantiosta paljoa ymmärrä. Luulin mäkin, että mun naprapaatti oli se, joka parhaiten tiesi mikä mulla on vikana ja mikä ei... ja hän sanoi vain, että mun pitää venytellä kun olen niin kankea, ei mussa muuta vikaa kuulemma ollu. Kovin väärässä oli...
Mutta pääasiahan on se, että on tyytyväinen saamaansa hoitoon. Olin minäkin aina, kunnes löysin paremman hoidon. Aina kun löytyi parempi, niin totesin edellisen huonoksi ja hylkäsin sen... Aikoinaan kiropraktikkonikin oli loistava, kun en paremmastakaan tiennyt. Nyt tiedän useitakin parempia.
Hieroja oli aluks hyvä, sitten fysioterapeutti, sitten kiropraktikko, sitten naprapaatti, sitten osteopaatti, sitten kansanparantaja. Ja noiden välissä kävin monessa muussakin paikassa. Ja nyt olen vihdoin tyytyväinen. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Kokemukseni mukaan vyöhyketerapeutit ja Kaustisen kansanparantajat eivät yleensä osaa SI-niveliä korjata. Eivät edes monesti tutki niitä.
Myös kuntoutus-Karppinen on toisen tai kolmannen polven kansanparantaja, mutta ei osaa SI-niveliä korjata.
Monet naprapaatitkaan eivät SI-nivelistä tai lantiosta paljoa ymmärrä. Luulin mäkin, että mun naprapaatti oli se, joka parhaiten tiesi mikä mulla on vikana ja mikä ei... ja hän sanoi vain, että mun pitää venytellä kun olen niin kankea, ei mussa muuta vikaa kuulemma ollu. Kovin väärässä oli...
Mutta pääasiahan on se, että on tyytyväinen saamaansa hoitoon. Olin minäkin aina, kunnes löysin paremman hoidon. Aina kun löytyi parempi, niin totesin edellisen huonoksi ja hylkäsin sen... Aikoinaan kiropraktikkonikin oli loistava, kun en paremmastakaan tiennyt. Nyt tiedän useitakin parempia.
Hieroja oli aluks hyvä, sitten fysioterapeutti, sitten kiropraktikko, sitten naprapaatti, sitten osteopaatti, sitten kansanparantaja. Ja noiden välissä kävin monessa muussakin paikassa. Ja nyt olen vihdoin tyytyväinen.Itse taas olen tyytyväinen siihen, ettei selkäni ole juurikaan kipeä enää. Olen tyytyväinen, että olen löytänyt liikuntamuodot jotka auttavat minua pitämään selkäni kunnossa. Olen tyytyväinen, että saan vielä puolen vuoden ajan käydä ilmaiseksi yths:n fysioterapeutilla. Olen tyytyväinen, että minulla on lisäksi varaa käydä säännöllisesti hieroojalla ja naprapaatilla. Olen tyytyväinen, että saan tehdä työtä, joka ei rasita selkääni. Olen tyytyväinen siihen, että vaivasta huolimatta pystyn elämään normaalia elämää.
En ole oikea ihminen arvioimaan naprapaattini ammattitaitoa, sillä itsekään en ole sen alan ammattilainen. Sen minä vain tiedän, että joka käyntikerran jälkeen selkä tuntuu hyvältä ja mahdolliset lukot tai kivut ovat kadonneet.
Itselleni useat ammatti-ihmiset ovat kertoneet ja selittäneet selkävaivani samalla tavalla, joten en näe syytä epäillä heidän sanomisiaan. Minun hoitoketjuni kulki terveydenhoitajalta yleislääkäriin, jolta lähete fysiatriin. Sitten käynti fysioterapeutilla, ja yleislääkäriltä lähete ortopedille. Siinä sivussa käyntejä eri hieroojilla ja naprapaatilla. Jokainen on kertonut selässäni olevan sama vika, ja jokainen on antanut kutakuinkin samanlaiset hoito-ohjeet. Yksikään kohtaamista ammatti-ihmisistä ei ole huomannut lantion olevan vino tai jokin nivel väärässä paikassa.
Uskon, että jos vika todellakin olisi jossakin muualla kuin siirtyneessä nikamassa yllä mainittujen ammattilaisten ehdottamat ja suorittamat hoidot eivät olisi auttaneet. Vai voisiko olla, että heidän ehdottamat hoidot auttaa vaivaan, johon niitä ei ole tarkoitettu? - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Itse taas olen tyytyväinen siihen, ettei selkäni ole juurikaan kipeä enää. Olen tyytyväinen, että olen löytänyt liikuntamuodot jotka auttavat minua pitämään selkäni kunnossa. Olen tyytyväinen, että saan vielä puolen vuoden ajan käydä ilmaiseksi yths:n fysioterapeutilla. Olen tyytyväinen, että minulla on lisäksi varaa käydä säännöllisesti hieroojalla ja naprapaatilla. Olen tyytyväinen, että saan tehdä työtä, joka ei rasita selkääni. Olen tyytyväinen siihen, että vaivasta huolimatta pystyn elämään normaalia elämää.
En ole oikea ihminen arvioimaan naprapaattini ammattitaitoa, sillä itsekään en ole sen alan ammattilainen. Sen minä vain tiedän, että joka käyntikerran jälkeen selkä tuntuu hyvältä ja mahdolliset lukot tai kivut ovat kadonneet.
Itselleni useat ammatti-ihmiset ovat kertoneet ja selittäneet selkävaivani samalla tavalla, joten en näe syytä epäillä heidän sanomisiaan. Minun hoitoketjuni kulki terveydenhoitajalta yleislääkäriin, jolta lähete fysiatriin. Sitten käynti fysioterapeutilla, ja yleislääkäriltä lähete ortopedille. Siinä sivussa käyntejä eri hieroojilla ja naprapaatilla. Jokainen on kertonut selässäni olevan sama vika, ja jokainen on antanut kutakuinkin samanlaiset hoito-ohjeet. Yksikään kohtaamista ammatti-ihmisistä ei ole huomannut lantion olevan vino tai jokin nivel väärässä paikassa.
Uskon, että jos vika todellakin olisi jossakin muualla kuin siirtyneessä nikamassa yllä mainittujen ammattilaisten ehdottamat ja suorittamat hoidot eivät olisi auttaneet. Vai voisiko olla, että heidän ehdottamat hoidot auttaa vaivaan, johon niitä ei ole tarkoitettu?Sullahan on ollut helposti nähtävissä oleva "vika", mutta onko kukaan kertonut, että mistä se on tullut? Eihän se itsestään tule? Sulle on siis selitetty, että se on perinnöllinen vaiva tai "sairaus"..?
Tottakai hoidot auttavat, koska on hoidettu sitä vikaa. Mutta jos hoidettais myös se syy, niin hoito vois olla vieläkin parempi...
Mulle todettiin n. 12-vuotiaana toinen jalka lyhyemmäksi. Yli 20 vuotta myöhemmin syy siihen selvisi. Siihen saakka oli vaan parin kymmen lääkärin (3 fysiatria, ortopedi, useita lääkäreitä, urheilulääkäri, neurologi,...) ja yli kymmenen muun lääketieteen ammattilaisen (kiro, napra, osteo, hierojia, fysioterapeutteja,...) taholta sanottu, että vikaa on mutta ei sitä, että miksi se on. Selitettiin vain, että sitä kun on kuulemma melkein kaikilla...
Olihan sitä vikaa moni yrittänyt korjata eri tavoin: korokepala jalan alle, lantion vääntely, jalasta vetäminen,...
Vasta kun korjattiin se syy, niin oireidenkin hoito auttoi kunnolla. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Sullahan on ollut helposti nähtävissä oleva "vika", mutta onko kukaan kertonut, että mistä se on tullut? Eihän se itsestään tule? Sulle on siis selitetty, että se on perinnöllinen vaiva tai "sairaus"..?
Tottakai hoidot auttavat, koska on hoidettu sitä vikaa. Mutta jos hoidettais myös se syy, niin hoito vois olla vieläkin parempi...
Mulle todettiin n. 12-vuotiaana toinen jalka lyhyemmäksi. Yli 20 vuotta myöhemmin syy siihen selvisi. Siihen saakka oli vaan parin kymmen lääkärin (3 fysiatria, ortopedi, useita lääkäreitä, urheilulääkäri, neurologi,...) ja yli kymmenen muun lääketieteen ammattilaisen (kiro, napra, osteo, hierojia, fysioterapeutteja,...) taholta sanottu, että vikaa on mutta ei sitä, että miksi se on. Selitettiin vain, että sitä kun on kuulemma melkein kaikilla...
Olihan sitä vikaa moni yrittänyt korjata eri tavoin: korokepala jalan alle, lantion vääntely, jalasta vetäminen,...
Vasta kun korjattiin se syy, niin oireidenkin hoito auttoi kunnolla.Juu, kyllähän tuon vika on helposti huomattavissa: yleislääkäri huomasi nikamasiirron perinteisessä ryhdintarkastuksessa, eli siinä, jossa potilas nojaa eteenpäin ja lääkäri tunnustelee selkärankaa. Lisäksihän tuo näkyy röntgenkuvissa. Olen tyytyväinen siitäkin, että vaivani on nikamissa, jotka sentään näkyvät kuvissa.
Fysiatri, joka oli ensimmäinen erikoisammattilaine, jonka luona kävin antoi vaivan syntymiselle kahta vaihtoehtoa. Joko se on tullut tapaturmamaisesti (esim. putoamalla hevosenselästä) tai sitten kyseessä on syntyperäinen vaiva, joka on hiljaa edennyt tähän asteeseen. Koska en ole loukannut selkääni tapaturmamaisesti, jäljelle jäi tuo syntyperäinen vaihtoehto.
Ortopedi, jonka luona olen nyt kahdesti käynyt ja jonka luo olen menossa taas 8kk:n päästä, taas sulki heti pois tuon tapaturmavaihtoehdon ja sanoi, että nämä vaivat, eli spondylolisteesit, ovat (lähes) aina syntyperäisiä. Kyseessä siis ei ole varsinaisesti perinnöllinen vaiva. Minulle on vain sattunut tällainen tauti, jollekin taas sattuu reuma, ms tai astma. Käsittääkseni kaikkiin näihin on taipumus tai geenit olemassa jo syntymästä asti, mutta tauti kehittyy pikkuhiljaa ja altistuminen tiettyille asioille saattaa nopeuttaa taudin puhkeamista.
Voitko sanoa, olevasi täysin varma siitä, ettei spondylolisteesi ole syntyperäinen, hitaasti etenevä rappeuttava tauti, vaan seurausta jostakin muusta? Voitko täydellä varmuudella kehoittaa minua hakeutumaan muualle, kuin lääketieteellisen koulutuksen saaneen ammattilaisen hoitoon? Väitätkö tosissas, että minua tutkineet eivät tiedä, mikä vika minussa oikeasti on? - täällä
Nainen 26 kirjoitti:
Juu, kyllähän tuon vika on helposti huomattavissa: yleislääkäri huomasi nikamasiirron perinteisessä ryhdintarkastuksessa, eli siinä, jossa potilas nojaa eteenpäin ja lääkäri tunnustelee selkärankaa. Lisäksihän tuo näkyy röntgenkuvissa. Olen tyytyväinen siitäkin, että vaivani on nikamissa, jotka sentään näkyvät kuvissa.
Fysiatri, joka oli ensimmäinen erikoisammattilaine, jonka luona kävin antoi vaivan syntymiselle kahta vaihtoehtoa. Joko se on tullut tapaturmamaisesti (esim. putoamalla hevosenselästä) tai sitten kyseessä on syntyperäinen vaiva, joka on hiljaa edennyt tähän asteeseen. Koska en ole loukannut selkääni tapaturmamaisesti, jäljelle jäi tuo syntyperäinen vaihtoehto.
Ortopedi, jonka luona olen nyt kahdesti käynyt ja jonka luo olen menossa taas 8kk:n päästä, taas sulki heti pois tuon tapaturmavaihtoehdon ja sanoi, että nämä vaivat, eli spondylolisteesit, ovat (lähes) aina syntyperäisiä. Kyseessä siis ei ole varsinaisesti perinnöllinen vaiva. Minulle on vain sattunut tällainen tauti, jollekin taas sattuu reuma, ms tai astma. Käsittääkseni kaikkiin näihin on taipumus tai geenit olemassa jo syntymästä asti, mutta tauti kehittyy pikkuhiljaa ja altistuminen tiettyille asioille saattaa nopeuttaa taudin puhkeamista.
Voitko sanoa, olevasi täysin varma siitä, ettei spondylolisteesi ole syntyperäinen, hitaasti etenevä rappeuttava tauti, vaan seurausta jostakin muusta? Voitko täydellä varmuudella kehoittaa minua hakeutumaan muualle, kuin lääketieteellisen koulutuksen saaneen ammattilaisen hoitoon? Väitätkö tosissas, että minua tutkineet eivät tiedä, mikä vika minussa oikeasti on?ollaankin edetty keskusteluissa näköjään aika paljon=)mutta siis minä alkuperäinen kyselijä,mulla on muuten todettu(tai ei varsinaisesti ees todettu ku lääkäri vaa ohimennen sano joskus)että sullahan näyttää olevan lievä s-skolioosi(ei mitää havaintoo mite kirjotetaa mut ymmärrätte varmaa)=),nii rupesin täs miettii et vaikuttaako se sit jotenki johonki?ja tuo ryhti,siis mulla on selkä niin kipee et yksinkertasesti ei pysty enää olee suorassa,rupee koskeen aivan ***sti.ja tuo naprapaatti,mikäs se nyt siis oli,tarviiko niille lääkärin lähetteen?
- Nainen 26
täällä kirjoitti:
ollaankin edetty keskusteluissa näköjään aika paljon=)mutta siis minä alkuperäinen kyselijä,mulla on muuten todettu(tai ei varsinaisesti ees todettu ku lääkäri vaa ohimennen sano joskus)että sullahan näyttää olevan lievä s-skolioosi(ei mitää havaintoo mite kirjotetaa mut ymmärrätte varmaa)=),nii rupesin täs miettii et vaikuttaako se sit jotenki johonki?ja tuo ryhti,siis mulla on selkä niin kipee et yksinkertasesti ei pysty enää olee suorassa,rupee koskeen aivan ***sti.ja tuo naprapaatti,mikäs se nyt siis oli,tarviiko niille lääkärin lähetteen?
Juu, saatettiin Hoidetun kanssa vähän eksyä alkuperäisestä aiheesta, mutta näinäh ne keskustelut menee.
Mikäli joku lääkäri on joskus sanonut, että sinulla on lievä skolioosi, se saattaa antaa aihetta tutkimuksiin. Otahan ilman muuta yhteyttä omalääkäriisi ja kerro tästä "diagnoosista". Pyydä häneltä lähete erikoislääkäriin, mikäli yleislääkäri itse ei tee diagnoosia. Skolioosi vaikuttaa käsittääkseni selkäkipuihin ja varmasti myös ryhtiin.
Jos et pysty kipujen takia selkää pitäämään enää suorassa, ota ehdottomasti yhteyttä lääkäriin! Kerro vaivasi ja pyydä häneltä tarvittaessa lähete erikoislääkärille, röntgeniin, magneettikuvauksiin tai muuhun vastaavaan. Eihän kenenkään tarvitse kivuista kärsiä ja kyttyränä kävellä. Jos et muuta apua saa yleislääkäriltä, saat ainakin reseptin särkylääkkeisiin jotta kivut hellittää. Jos olet töissä sinun kannattaa mielestäni pyytää myös sairauslomaa.
Uskon kuitenkin, että sinulle olisi hyötyä säännöllisestä liikunnasta. Sillä vahvoista lihaksista on aina hyötyä, ja vahvat lihakset auttavat kannattelemaan kehoa ja poistavat näin ollen osan rasituksen selkärangalta. Ja liikunnassa kannattaa nimenomaan keskittyä niihin syviin lihaksiin ja isoihin lihasryhmiin.
Naprapaatille et tarvitse lääkärin lähetettä, googlella löydät varmasti enemmän tietoa ammatista ja puhelinluettelosta yhteistiedot alueesi naprapaatteihin.
Mutta joo, heti huomenna varaamaan ajan lääkärille, jotta pääsisit vähän eteenpäin kipujen ja vaivojen lievittämisessä! - Nainen 26
täällä kirjoitti:
ollaankin edetty keskusteluissa näköjään aika paljon=)mutta siis minä alkuperäinen kyselijä,mulla on muuten todettu(tai ei varsinaisesti ees todettu ku lääkäri vaa ohimennen sano joskus)että sullahan näyttää olevan lievä s-skolioosi(ei mitää havaintoo mite kirjotetaa mut ymmärrätte varmaa)=),nii rupesin täs miettii et vaikuttaako se sit jotenki johonki?ja tuo ryhti,siis mulla on selkä niin kipee et yksinkertasesti ei pysty enää olee suorassa,rupee koskeen aivan ***sti.ja tuo naprapaatti,mikäs se nyt siis oli,tarviiko niille lääkärin lähetteen?
Muuttupa sulla muuten kirjotustyyli viestien välissä...
Sanoit aiemmin, että olet käynyt röntgeneissä ja lääkärissäkin 10 kertaa. Jos kerta kuvat on otettu ja selkärankasi on vino (eli skolioosia on), miten ihmeessä sulle ei ole annettu kunnon diagnoosia? Ja jos sinulla on lääkärin mielestä "lievä s-skolioosi", miten ihmeessä hän silti väittää niskasärkyjesi johtuvan vain jumituksesta? - lääkäreistä ei tiedä
Nainen 26 kirjoitti:
Sanoit aiemmin, että olet käynyt röntgeneissä ja lääkärissäkin 10 kertaa. Jos kerta kuvat on otettu ja selkärankasi on vino (eli skolioosia on), miten ihmeessä sulle ei ole annettu kunnon diagnoosia? Ja jos sinulla on lääkärin mielestä "lievä s-skolioosi", miten ihmeessä hän silti väittää niskasärkyjesi johtuvan vain jumituksesta?Itellä oli parisen vuotta sitten pahoja niska/hartiakipuja. Vähitellen alko toisen käden sormien pikkunivelien hitonmoinen aamuinen kipu ja jäykkyys. Niitä sitten valittelin lääkärilleni usein. Oli mahdotonta aikaa töissä kipeillä sormilla ja pahempaan päin menossa. Reseptikipulääkkeitä söin kuukausia.
Ainoa lähete jatkohoitoon oli; sormien parafiinihoitoa 10 krt sarja. Ei mitään apua. Nyt viisaampana kuin silloinen lääkärini ymmärrän, että sormien kivuilla ja niska/hartiasäryillä on usein selkeä yhteys.
Alkuperäinen syy eli niskan nikamalukot ja alueen lihaskireydet pitää tunnistaa ja hoitaa kuntoon. Niskan alueeltahan lähtevät myös käsien ja sormien hermotukset. Liian usein lääkärit tarjoavat hoitoa vain oireisiin. Syitä ei arvata tutkita. - jumissa
Nainen 26 kirjoitti:
Sanoit aiemmin, että olet käynyt röntgeneissä ja lääkärissäkin 10 kertaa. Jos kerta kuvat on otettu ja selkärankasi on vino (eli skolioosia on), miten ihmeessä sulle ei ole annettu kunnon diagnoosia? Ja jos sinulla on lääkärin mielestä "lievä s-skolioosi", miten ihmeessä hän silti väittää niskasärkyjesi johtuvan vain jumituksesta?pelkkä niska on kuvattu,ei muuta,mutta kerran kävin selkää myös valittamassa ja tarkastellessaan lääkäri sitten tokaisi että lievä skolioosiki näyttää olevan,ootko tietonen..no juu en.mutta siis haluisin että tutkittas kunnolla alaselästä niskaan asti vaikka kuvat ja kaikki mahollinen jotta selviäis mistä nää nyt sit johtuu.mulla on nyt noita sirdalideja,ne ei auta mitään,väsyttää vaan.mutta kiitos vastauksista,mulla onkin lääkäri ylihuomenna joten taidan mainita jotain,täytyy vaan näköjään ite pyytää tutkimaan enemmän kun ne ei tajua että mulla voi olla oikeeti niin jumissa paikat(22 v.)sinähän oot nuori,et sinä voi niin jumissa olla..
- jumissa
jumissa kirjoitti:
pelkkä niska on kuvattu,ei muuta,mutta kerran kävin selkää myös valittamassa ja tarkastellessaan lääkäri sitten tokaisi että lievä skolioosiki näyttää olevan,ootko tietonen..no juu en.mutta siis haluisin että tutkittas kunnolla alaselästä niskaan asti vaikka kuvat ja kaikki mahollinen jotta selviäis mistä nää nyt sit johtuu.mulla on nyt noita sirdalideja,ne ei auta mitään,väsyttää vaan.mutta kiitos vastauksista,mulla onkin lääkäri ylihuomenna joten taidan mainita jotain,täytyy vaan näköjään ite pyytää tutkimaan enemmän kun ne ei tajua että mulla voi olla oikeeti niin jumissa paikat(22 v.)sinähän oot nuori,et sinä voi niin jumissa olla..
että siis todellaki oon käyny sen 10 kertaa lääkärissä valittamassa niska/hartia seutua ja kerran saanu lähetteen hierojalle ja kerran fysioterapiaan,ilman sen parempia tutkimuksia.ja särkylääkettä ja relaksantteja..mut ei nyt kiinnostais niitä koko elämää syödä.
- Nainen 26
jumissa kirjoitti:
pelkkä niska on kuvattu,ei muuta,mutta kerran kävin selkää myös valittamassa ja tarkastellessaan lääkäri sitten tokaisi että lievä skolioosiki näyttää olevan,ootko tietonen..no juu en.mutta siis haluisin että tutkittas kunnolla alaselästä niskaan asti vaikka kuvat ja kaikki mahollinen jotta selviäis mistä nää nyt sit johtuu.mulla on nyt noita sirdalideja,ne ei auta mitään,väsyttää vaan.mutta kiitos vastauksista,mulla onkin lääkäri ylihuomenna joten taidan mainita jotain,täytyy vaan näköjään ite pyytää tutkimaan enemmän kun ne ei tajua että mulla voi olla oikeeti niin jumissa paikat(22 v.)sinähän oot nuori,et sinä voi niin jumissa olla..
Itelläni oireet alko 19-vuotiaana, vähän sen jälkeen kun muutin opiskelemaan. Kyllähän se silloin kävi mielessä, että mitä tästä elämästä tulee, kun selkä on "rikki" jo näin nuorena. Onneksi kivut ja vaivat pysyy hallinnassa hoidolla. Muuten kait tässä tulisi hulluks.
Kerro lääkärillesi hoitohistoriasta. Kerro kivuista ja siitä, että olet yrittänyt hoitaa jumitusta eri tavoin (fysioterapia, liikunta, lääkkeet...). Jos lääkäri ei itse ehdota koko selän röntgenkuvausta eikä laita lähetettä eteenpäin erikoislääkäreille, pyydä sitä itse. Voi tietysti olla, että joudut kunnallisella puolella odottamaan aikaa hieman, mutta tiedätpä ainakin, että olet pääsemässä lääkärille.
Miten lääkäri totesi tuon skolioosin? Pelkästään tunnustelemalla? Sittenhän sinä voit siitäkin mainita ylihuomenna, ja pyytää sitä lääkäriä tutkimaan, löytääkö hän tunnustelemalla viitteitä skolioosiin.
Sirdaludithan ei vie särkyjä, ne todellakin vain rentouttavat lihaksia. Itselleni nuo on määrätty käytettäviksi kuuriluontoisesti särkylääkkeen oheella, ihme, ettei sinulle särkylääkkeitä ole määrätty. - sen vaan
Nainen 26 kirjoitti:
Itelläni oireet alko 19-vuotiaana, vähän sen jälkeen kun muutin opiskelemaan. Kyllähän se silloin kävi mielessä, että mitä tästä elämästä tulee, kun selkä on "rikki" jo näin nuorena. Onneksi kivut ja vaivat pysyy hallinnassa hoidolla. Muuten kait tässä tulisi hulluks.
Kerro lääkärillesi hoitohistoriasta. Kerro kivuista ja siitä, että olet yrittänyt hoitaa jumitusta eri tavoin (fysioterapia, liikunta, lääkkeet...). Jos lääkäri ei itse ehdota koko selän röntgenkuvausta eikä laita lähetettä eteenpäin erikoislääkäreille, pyydä sitä itse. Voi tietysti olla, että joudut kunnallisella puolella odottamaan aikaa hieman, mutta tiedätpä ainakin, että olet pääsemässä lääkärille.
Miten lääkäri totesi tuon skolioosin? Pelkästään tunnustelemalla? Sittenhän sinä voit siitäkin mainita ylihuomenna, ja pyytää sitä lääkäriä tutkimaan, löytääkö hän tunnustelemalla viitteitä skolioosiin.
Sirdaludithan ei vie särkyjä, ne todellakin vain rentouttavat lihaksia. Itselleni nuo on määrätty käytettäviksi kuuriluontoisesti särkylääkkeen oheella, ihme, ettei sinulle särkylääkkeitä ole määrätty.huomas kun piti sen eessä selkää jotenki venyttää ja käsiä nostella kun tutki tuota keskiselkää kun menin valittaan kipua.
- hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Juu, kyllähän tuon vika on helposti huomattavissa: yleislääkäri huomasi nikamasiirron perinteisessä ryhdintarkastuksessa, eli siinä, jossa potilas nojaa eteenpäin ja lääkäri tunnustelee selkärankaa. Lisäksihän tuo näkyy röntgenkuvissa. Olen tyytyväinen siitäkin, että vaivani on nikamissa, jotka sentään näkyvät kuvissa.
Voitko sanoa, olevasi täysin varma siitä, ettei spondylolisteesi ole syntyperäinen, hitaasti etenevä rappeuttava tauti, vaan seurausta jostakin muusta? Voitko täydellä varmuudella kehoittaa minua hakeutumaan muualle, kuin lääketieteellisen koulutuksen saaneen ammattilaisen hoitoon? Väitätkö tosissas, että minua tutkineet eivät tiedä, mikä vika minussa oikeasti on?Ainahan on altistavia ominaisuuksia.
Eli jos on nikamansiirtymä lannerangassa, niin yleensä aina on myös lannerangan korostunut lordoosi (tutkimuksia tästä löytyy). Tällöin on myös aina lantio kipannut eteenpäin SI-nivelten virheasennon takia. Ja kaikilla mun tapaamillani nikamansiirtymäpotilailla on siis ollut molemmat SI-nivelet pois paikoiltaan, eli lantio on ollut suht suorassa, mutta kipannut kovsti eteenpäin -> lordoosia!
Mutta tuon kaiken lisäksi tarvitaan jokin isku. Ei sen tarvitse olla kuin esim. luistellessa kaadut perällesi tai hiihtäessäsi. Myös pulkkamäkeä laskiessa ja pieni hyppyri matkalla saattaa riittää.. ja se on voinut tapahtua siis jo lapsena. - hoidettu
jumissa kirjoitti:
"ne ei tajua että mulla voi olla oikeeti niin jumissa paikat(22 v.)sinähän oot nuori,et sinä voi niin jumissa olla.. "
Ja useiden tutkimusten mukaan 30% alle 18-vuotiaista on selkäkipuja. Miksi ei siis sinullakin? Lääkärit ei ota tosissaan vaikka se on hyvin yleistä...
Kun ne tietää ettei ne tiedä miksi! - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"ne ei tajua että mulla voi olla oikeeti niin jumissa paikat(22 v.)sinähän oot nuori,et sinä voi niin jumissa olla.. "
Ja useiden tutkimusten mukaan 30% alle 18-vuotiaista on selkäkipuja. Miksi ei siis sinullakin? Lääkärit ei ota tosissaan vaikka se on hyvin yleistä...
Kun ne tietää ettei ne tiedä miksi!Huomenta päivää!
Jostakin olen lukenut, että suurin osa alle 18-vuotiaiden selkä- ja pääkivuista johtuisi väärästä työasennosta koulussa, vääränkokoisista työpöydistä/pulpeteista ja liian painavista repuista. Lisäksi huono sisäilma vaikuttaa päänsärkyyn. En nyt tietenkään muista, mistä minä tällaisesta tutkimuksesta luin, oletko sinä kuullut vastaavasta?
Aloittajallahan selkä on erittäin jumissa, eli kyseessä ei taida olla pelkät lihaskivut tai väärästä työasennosta johtuvat kivut. Ehkäpä lääkärit siis ei usko, että noin nuorella voi olla "oikeasti" kipeä selkä? Tai ehkä he uskovat, että kyseessä on kipu joka johtuu huonosta patjasta/liian vähästä liikunnasta tai että se on vain lihasperäistä? Näitä syitä nimittäin yths:n lääkäri ehdotti minulle, kun ensimmäistä kertaa valitin selkäkivuista minulle. Olin silloin juuri täyttämässä 19v. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Ainahan on altistavia ominaisuuksia.
Eli jos on nikamansiirtymä lannerangassa, niin yleensä aina on myös lannerangan korostunut lordoosi (tutkimuksia tästä löytyy). Tällöin on myös aina lantio kipannut eteenpäin SI-nivelten virheasennon takia. Ja kaikilla mun tapaamillani nikamansiirtymäpotilailla on siis ollut molemmat SI-nivelet pois paikoiltaan, eli lantio on ollut suht suorassa, mutta kipannut kovsti eteenpäin -> lordoosia!
Mutta tuon kaiken lisäksi tarvitaan jokin isku. Ei sen tarvitse olla kuin esim. luistellessa kaadut perällesi tai hiihtäessäsi. Myös pulkkamäkeä laskiessa ja pieni hyppyri matkalla saattaa riittää.. ja se on voinut tapahtua siis jo lapsena.Tottakai minä olen lapsena kaatunut, kompastunut ja satuttanut itseäni siinä missä muutkin lapset. Joten, onhan se teoriassa mahdollista, että lapsena SI-nivelet olisivat menneet virheasentoon...
MUTTA:
Nikamasiirto ei todettu yhdessäkään ryhtitarkastuksessa, jota suoritettiin peruskoulun (ja muistaakseni jopa vielä lukion) aikana. Jo ala-asteella terveydenhoitaja tutki ryhdin, ja senkin jälkeen vielä 9. luokalla lääkäri, ja lukiossa eri terveydenhoitaja teki saman tutkimuksen. Sama tutkimus, jossa pari vuotta myöhemmin ilmeni nikamasiirto!
Nikamasiirto löydettiin ihan samanlaisessa ryhtitarkastuksessa, jota minulle oltiin tehty ainakin 3 kertaa aiemmin. Jos nikama olisi siirtynyt jo lapsena, eiköhän se olisi löytynyt jo aiemmin? Lisäksi siirto oli löytyessään vain gradus 1:stä, eli se oli vasta aluillaan.
Olen keskustellut näistä asioista ortopedini kanssa, ja hän on sanonut, että koska siirtymä oli gradus 1 löytyessään ja on edennut vain gradus 2:ksi tähän ikään mennessä, sitä ei ole lapsena ollut. Joillakin nimittäin siirtymä etenee täydelliseksi, gradus 5:ksi, mutta silloin kyseessä on lapsuudessa todetusta spondylolisteesistä.
Mikäli vika nyt todellakin olisi jossakin ihan muualla, kuin itse nikamassa ja nikamien välisessä välilevyssä, voisinko täydellisesti palautua tästä?
Jos kävisin sinun kansanparantajagurulla: Palautuisiko välilevy entisekseen, vai jäisikö se ohentuneeksi? Palautuisisko hermokanava entiselle paikalleen? Haittaisiko pienet kulumat nikamassa elämää? Entäs liikkuvuus?
Kiitoksia taas jälleen viestistäsi, jossa kyllä oli paljon tietoa, mutta mielestäni ei sellaista, joka voisi päteä minun tilanteeseni. - hoidettu
hoidettu kirjoitti:
Kun ne tietää ettei ne tiedä miksi!"Jostakin olen lukenut, että suurin osa alle 18-vuotiaiden selkä- ja pääkivuista johtuisi väärästä työasennosta koulussa, vääränkokoisista työpöydistä/pulpeteista ja liian painavista repuista."
Mutta kun noita kipuja on jo alle 10-vuotiaillakin...
"Lisäksi huono sisäilma vaikuttaa päänsärkyyn. En nyt tietenkään muista, mistä minä tällaisesta tutkimuksesta luin, oletko sinä kuullut vastaavasta? "
Kyllä tottakai. Home ja huono ilma vaikuttaa lihaksiin jotka sitten kiristyvät ja aiheuttavat sen kivun...
"Ehkäpä lääkärit siis ei usko, että noin nuorella voi olla "oikeasti" kipeä selkä?"
Tuostakin on tehty jopa tutkimuksia, yksi suomalainenkin...
"Joillakin haastateltavista oli kokemuksia, ettei kipuun uskottu. Joillekin oli lääkäri sanonut, ettei noin nuorella voi olla selkä kipeä. Toiset heistä kokivat epäilevää suhtautumista ja välillä heille tuli tunne, että heitä pidettiin tyhmänä. Lääkäreiden kohtelu sai aikaan joskus sen, että kipupotilaalla oli tunne "vian olevan korvien välissä". Heitä ahdisti, kun kipuun ei uskottu. "
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00136.pd - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Tottakai minä olen lapsena kaatunut, kompastunut ja satuttanut itseäni siinä missä muutkin lapset. Joten, onhan se teoriassa mahdollista, että lapsena SI-nivelet olisivat menneet virheasentoon...
MUTTA:
Nikamasiirto ei todettu yhdessäkään ryhtitarkastuksessa, jota suoritettiin peruskoulun (ja muistaakseni jopa vielä lukion) aikana. Jo ala-asteella terveydenhoitaja tutki ryhdin, ja senkin jälkeen vielä 9. luokalla lääkäri, ja lukiossa eri terveydenhoitaja teki saman tutkimuksen. Sama tutkimus, jossa pari vuotta myöhemmin ilmeni nikamasiirto!
Nikamasiirto löydettiin ihan samanlaisessa ryhtitarkastuksessa, jota minulle oltiin tehty ainakin 3 kertaa aiemmin. Jos nikama olisi siirtynyt jo lapsena, eiköhän se olisi löytynyt jo aiemmin? Lisäksi siirto oli löytyessään vain gradus 1:stä, eli se oli vasta aluillaan.
Olen keskustellut näistä asioista ortopedini kanssa, ja hän on sanonut, että koska siirtymä oli gradus 1 löytyessään ja on edennut vain gradus 2:ksi tähän ikään mennessä, sitä ei ole lapsena ollut. Joillakin nimittäin siirtymä etenee täydelliseksi, gradus 5:ksi, mutta silloin kyseessä on lapsuudessa todetusta spondylolisteesistä.
Mikäli vika nyt todellakin olisi jossakin ihan muualla, kuin itse nikamassa ja nikamien välisessä välilevyssä, voisinko täydellisesti palautua tästä?
Jos kävisin sinun kansanparantajagurulla: Palautuisiko välilevy entisekseen, vai jäisikö se ohentuneeksi? Palautuisisko hermokanava entiselle paikalleen? Haittaisiko pienet kulumat nikamassa elämää? Entäs liikkuvuus?
Kiitoksia taas jälleen viestistäsi, jossa kyllä oli paljon tietoa, mutta mielestäni ei sellaista, joka voisi päteä minun tilanteeseni."Sama tutkimus, jossa pari vuotta myöhemmin ilmeni nikamasiirto! "
Eli se ei ole sulla synnynnäinen vaiva, joksi lääkärit sitä usein väittävät. Sulla näkyy olevan harvinaisen hyviä lääkäreitä...
Joillakin se etenee nopeammin kuin toisilla. Riippuu selkärangan asennosta (joka on yksilöllistä) ja rasituksesta, jota sen täytyy kestää. Urheilijoillahan tuo on yleisempää kuin muilla. Eli rasitus lisää siirtymän riskiä.
"Mikäli vika nyt todellakin olisi jossakin ihan muualla, kuin itse nikamassa ja nikamien välisessä välilevyssä, voisinko täydellisesti palautua tästä? "
Olen nähnyt muutaman tapauksen itse (lannerangan nikamasiirtymä) ja jutellut puhelimessa muutaman muun kanssa, mm. eräästä jolla hieroja rykäisi rintarangan nikaman 2cm sisään. K-parantaja Lahdessa korjasi sen ja palautti potilaalle kävelykyvyn... Tuo tapahtui viime syksynä.
"Jos kävisin sinun kansanparantajagurulla: Palautuisiko välilevy entisekseen, vai jäisikö se ohentuneeksi? Palautuisisko hermokanava entiselle paikalleen? Haittaisiko pienet kulumat nikamassa elämää? Entäs liikkuvuus? "
Ai välilevykö sulla olikin ohentunut? Luulin että nikama. Välilevy voi näyttää kuvassa ohentuneeltä, koska nikama on vinossa... Näinhän selitettiin tuossakin tutkijan videossa:
http://s111.photobucket.com/albums/n135/parantunut/?action=view¤t=poti3.flv
Tuokin esimerkkipotilas parani hermokanavan ahtaumasta.
"Haittaisiko pienet kulumat nikamassa elämää? Entäs liikkuvuus? "
Ei ne siis ole välttämättä kulumia vaan nikamat on vain vinossa. Kuvassa ne sitten vain näyttää kuluneilta. Ja oikeat kulumatkaan ei haittaa, jos ei ole liian pahaksi päässeet.
Noilla k-parantajilla käy jatkuvasti yli 80-vuotiaita mummoja, joilla luulis olevan niitä kulumia... vaan ei ole este hoidolle! - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Sama tutkimus, jossa pari vuotta myöhemmin ilmeni nikamasiirto! "
Eli se ei ole sulla synnynnäinen vaiva, joksi lääkärit sitä usein väittävät. Sulla näkyy olevan harvinaisen hyviä lääkäreitä...
Joillakin se etenee nopeammin kuin toisilla. Riippuu selkärangan asennosta (joka on yksilöllistä) ja rasituksesta, jota sen täytyy kestää. Urheilijoillahan tuo on yleisempää kuin muilla. Eli rasitus lisää siirtymän riskiä.
"Mikäli vika nyt todellakin olisi jossakin ihan muualla, kuin itse nikamassa ja nikamien välisessä välilevyssä, voisinko täydellisesti palautua tästä? "
Olen nähnyt muutaman tapauksen itse (lannerangan nikamasiirtymä) ja jutellut puhelimessa muutaman muun kanssa, mm. eräästä jolla hieroja rykäisi rintarangan nikaman 2cm sisään. K-parantaja Lahdessa korjasi sen ja palautti potilaalle kävelykyvyn... Tuo tapahtui viime syksynä.
"Jos kävisin sinun kansanparantajagurulla: Palautuisiko välilevy entisekseen, vai jäisikö se ohentuneeksi? Palautuisisko hermokanava entiselle paikalleen? Haittaisiko pienet kulumat nikamassa elämää? Entäs liikkuvuus? "
Ai välilevykö sulla olikin ohentunut? Luulin että nikama. Välilevy voi näyttää kuvassa ohentuneeltä, koska nikama on vinossa... Näinhän selitettiin tuossakin tutkijan videossa:
http://s111.photobucket.com/albums/n135/parantunut/?action=view¤t=poti3.flv
Tuokin esimerkkipotilas parani hermokanavan ahtaumasta.
"Haittaisiko pienet kulumat nikamassa elämää? Entäs liikkuvuus? "
Ei ne siis ole välttämättä kulumia vaan nikamat on vain vinossa. Kuvassa ne sitten vain näyttää kuluneilta. Ja oikeat kulumatkaan ei haittaa, jos ei ole liian pahaksi päässeet.
Noilla k-parantajilla käy jatkuvasti yli 80-vuotiaita mummoja, joilla luulis olevan niitä kulumia... vaan ei ole este hoidolle!Ilmeisesti mulla sitten on ollut poikkeuksellisen hyvät lääkärit, ainakin olen itse ollut kovin tyytyväinen. Jopa siihen lääkäriin, joka teki sen "ikävän" lääkäkritutkimuksen 9. luokalla :)
Itselläni siirtymä oli muuten lokakuun mittauksissa n. 1,8cm ja se ehtii todennäköisesti vielä vähän isota ennen kuin luonnollinen luutuminen tapahtuu tai se joudutaan leikkaamaan. Eikä vaikuta kävelykykyyn vielä mitenkään, liikkuvuus luonnollisesti ei ole kovinkaan hyvä noiden kahden nikaman kohdalla, mutta muuten liikkuvuus on minulla jopa poikkeuksellisen hyvä. Eli vaikka tuo on senteissä (ainakin minusta) iso, se ei ole kovinkaan paha suuremmassa mittakaavassa.
Kyllä, välilevy on ohentunut. Tämä näkyy useassa röntgenkuvassa useasta eri kulmasta. Tämäkin on tavallista spondylolisteesipotilailla. Välilevy ohenee, kun nikamat eivät ole oikeassa paikoissaan vaan puristaa välilevyä. Välilevyn ohentumisen takiahan tuo luonnollinen luutuminen tapahtuu: kun välilevy katoaa nikamien välistä, nikamat lähettävät luusoluja jotka tarttuvat toisiinsa ja yhteenkasvaminen (eli luutuminen) tapahtuu.
Nikama ei ole vinossa, kuvien perusteella. Se on täysin suorassa, mutta taaksepäin työntyneenä, eli siirtyneenä, 1,8 cm verran. Kulumaa on tällä hetkellä nikaman "etupuoleisessa yläkulmassa" joka on päässyt pyöristymään koska se "hankaa" ylläolevaa nikamaa vastaan. Ylläoleva nikama on siis oikeassa paikassaan, alempi on työntynyt taaksepäin ja välillä oleva välilevy on ohentunut. Jos tuota alempaa nikamaa katsoo suoraan edestäpäin, sen yläpuoli on hieman pyöristynyt.
Olisi helpompaa selittää, jos voisin vaikka piirtää kuvan, mutta toivottavasti ymmärsit edes jotain? - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Ilmeisesti mulla sitten on ollut poikkeuksellisen hyvät lääkärit, ainakin olen itse ollut kovin tyytyväinen. Jopa siihen lääkäriin, joka teki sen "ikävän" lääkäkritutkimuksen 9. luokalla :)
Itselläni siirtymä oli muuten lokakuun mittauksissa n. 1,8cm ja se ehtii todennäköisesti vielä vähän isota ennen kuin luonnollinen luutuminen tapahtuu tai se joudutaan leikkaamaan. Eikä vaikuta kävelykykyyn vielä mitenkään, liikkuvuus luonnollisesti ei ole kovinkaan hyvä noiden kahden nikaman kohdalla, mutta muuten liikkuvuus on minulla jopa poikkeuksellisen hyvä. Eli vaikka tuo on senteissä (ainakin minusta) iso, se ei ole kovinkaan paha suuremmassa mittakaavassa.
Kyllä, välilevy on ohentunut. Tämä näkyy useassa röntgenkuvassa useasta eri kulmasta. Tämäkin on tavallista spondylolisteesipotilailla. Välilevy ohenee, kun nikamat eivät ole oikeassa paikoissaan vaan puristaa välilevyä. Välilevyn ohentumisen takiahan tuo luonnollinen luutuminen tapahtuu: kun välilevy katoaa nikamien välistä, nikamat lähettävät luusoluja jotka tarttuvat toisiinsa ja yhteenkasvaminen (eli luutuminen) tapahtuu.
Nikama ei ole vinossa, kuvien perusteella. Se on täysin suorassa, mutta taaksepäin työntyneenä, eli siirtyneenä, 1,8 cm verran. Kulumaa on tällä hetkellä nikaman "etupuoleisessa yläkulmassa" joka on päässyt pyöristymään koska se "hankaa" ylläolevaa nikamaa vastaan. Ylläoleva nikama on siis oikeassa paikassaan, alempi on työntynyt taaksepäin ja välillä oleva välilevy on ohentunut. Jos tuota alempaa nikamaa katsoo suoraan edestäpäin, sen yläpuoli on hieman pyöristynyt.
Olisi helpompaa selittää, jos voisin vaikka piirtää kuvan, mutta toivottavasti ymmärsit edes jotain?Jos nikamavälien madaltuessa hermokanavat joutuu ahtaalle, niin miten se välilevyn kokonaan pois häviäminen ja nikamien yhteen luutuminen ei voi olla vaikuttamatta hermokanavien ahtauteen? Vai onko idea siinä, että ne kanavat pysyy auki koska nikamat ei ole päällekäin..?
"Eikä vaikuta kävelykykyyn vielä mitenkään, liikkuvuus luonnollisesti ei ole kovinkaan hyvä noiden kahden nikaman kohdalla, mutta muuten liikkuvuus on minulla jopa poikkeuksellisen hyvä."
Monilla ihmisillä, joilla on molemmat SI:t pois on poikkeuksellisen hyvä liikkuvuus. Lantion liike kun on symmetristä, mutta se lordoosi rasittaa nikamia.
"Kyllä, välilevy on ohentunut. Tämä näkyy useassa röntgenkuvassa useasta eri kulmasta. Tämäkin on tavallista spondylolisteesipotilailla. Välilevy ohenee, kun nikamat eivät ole oikeassa paikoissaan vaan puristaa välilevyä."
Samaa oli käsittääkseni sille esimerkkipotilaallekin todettu yliopistollisessa sairaalassa... ja olihan mullakin todettu prolapsia ja kulumaa.
"Ylläoleva nikama on siis oikeassa paikassaan, alempi on työntynyt taaksepäin ja välillä oleva välilevy on ohentunut."
Tai sitten kaikki siirtymän yllä olevat nikamat onkin siirtyneet eteenpäin vartalon painon takia? Tuossa hyvä kuva:
http://www.mayfieldclinic.com/Images/PE-spond2.jpg
Tuossa myös:
http://orthopedics.seattlechildrens.org/assets/images/spondylolysis.jpg
Mutta voihan se kai mennä miten vain. Tuossa oli esitetty se "normaali" tapaus... - huimaa
Kärsin huimauksesta usean vuoden ajan. Asiaa tutkittiin sekä neurologilla, että ihan yleislääkärillä terkkarissa. Tilan syyksi selvisi lopulta alhainen verenpaine, jota korjataan lääkityksellä. Tilan nimi ortostaattinen hypotensio. Alapaine oli ilman lääkitystä noin 50-60 ja yläpaine noin 65-70. Lääkityksellä olen päässyt jolukemiin 75-80/105-120. Huimauskohtaukset kestivät toisinaan jopa kaksi vuorokautta kerrallaan, lyhimmillään muutamia sekunteja. Nykyään syön efedriiniä, joka nostaa paineet normaalille tasolle, ja huimaukset ovat jääneet samantien.
- jännitysniskaan ja
sen oireisiin. Kiitos vaan hänelle, joka nuo neuvot kirjoitti tälle palstalle.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000021855110- olevan
ihan hyviä ohjeita,thänks.pitää kokeilla.
- Nainen 26
Vastaus Hoidetulle viestiin "tätä ihmettelen".
En ole kuullut, että nikamaväleissä olisi hermokanavia. Hermoja ehkä, muttei hermokanavia. Hermokanavahan kulkee selkärangan "takana", ja nyt se tekee siirtymän takia ylimääräisen mutkan. Näin ortopedi selitti. Jos tuo hermokanava tekee liian suuren mutkan, kivut yltyy ja nikamia joudutaan luuduttamaan kiinni toisiinsa samalla hieman siirtäen siirtynyttä nikamaa eteenpäin, jolloin hermokanava suoristuu hieman. Nikamathan mulla on päällekkäin, paitsi tuon 1,8cm verran.
Uskon, että joku ammattilaisista joiden luona olen käynyt olisi sanonut, jos kaikki paitsi tuo yksi nikama olisivat väärissä kohdissa. Röntgenkuvissahan selkärangan ja nikamien sijainnit verrataan toisiinsa ja muihin kiinnekohtiin (kuten kallonpohjaan ja lantioon ja edelleen polviin), ja mulla on "yleisryhti hyvä". Eli ainoastaan tuo yksi nikama on siirtynyt.
Kuten jo aiemmin sanoin, kasvoin erittäin nopeasti pituutta nuorena ja olin jopa alipainoinen yläasteen aikana, lukiossakin normaalipainoinen. Eli mitään harvinaisen kovaa vartalonpainoa nikamiin ei ole kohdistunut.
http://orthopedics.seattlechildrens.org/assets/images/spondylolysis.jpg
Tuossa kuvassahan näytetään vain spondylolisteesin eri vaiheet, gradukset. Itselläni se on tuo kakkonen. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että tuo kuvaisi tilannetta jossa "kaikki ylläolevat nikamat ovat siirtyneet eteenpäin"- hoidettu
"En ole kuullut, että nikamaväleissä olisi hermokanavia. Hermoja ehkä, muttei hermokanavia."
No sieltä selkäytimen hermokanavastahan ne hermojuuret haarautuu joka nikamavälistä molemmin puolin. Ne hermot kulkee aluksi hermokanavissa. Eli on hermokanavia, joiden sisällä on miljardeja hermosoluja. Niitä hermokanavia on käsissäkin...
Monen lääkärin väite kipujen syyksi johtuu juuri siitä, että kun välilevyt madaltuu, niin hermokanavat joutuu ahtaalle ja puristuksiin...
"Lääkärin mielestä kivun syynä oli kaularangasta löytyneet kulumat! Lääkäreiden mielestä yksi nikamaväli oli madaltunut niin, että kipu johtui todennäköisesti siitä!"
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/frozen/blom.html
"Eli mitään harvinaisen kovaa vartalonpainoa nikamiin ei ole kohdistunut."
Ei siihen mitään normaalia suurempaa painoa tarvitakaan. Kuten jo mainitsin, niin urheilijoilla se on yleisintä ja eikös ne ole sillai normaalipainoisia ja hoikkia?
"Ei tuossa puhuta mitään siitä, että tuo kuvaisi tilannetta jossa "kaikki ylläolevat nikamat ovat siirtyneet eteenpäin" "
Mutta tuossa toisessa kuvassa siitä on maininta "body weigth", joka siis aiheuttaa sen, että ylemmät nikamat liukuu eteenpäin (se toinen nuoli).. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"En ole kuullut, että nikamaväleissä olisi hermokanavia. Hermoja ehkä, muttei hermokanavia."
No sieltä selkäytimen hermokanavastahan ne hermojuuret haarautuu joka nikamavälistä molemmin puolin. Ne hermot kulkee aluksi hermokanavissa. Eli on hermokanavia, joiden sisällä on miljardeja hermosoluja. Niitä hermokanavia on käsissäkin...
Monen lääkärin väite kipujen syyksi johtuu juuri siitä, että kun välilevyt madaltuu, niin hermokanavat joutuu ahtaalle ja puristuksiin...
"Lääkärin mielestä kivun syynä oli kaularangasta löytyneet kulumat! Lääkäreiden mielestä yksi nikamaväli oli madaltunut niin, että kipu johtui todennäköisesti siitä!"
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/frozen/blom.html
"Eli mitään harvinaisen kovaa vartalonpainoa nikamiin ei ole kohdistunut."
Ei siihen mitään normaalia suurempaa painoa tarvitakaan. Kuten jo mainitsin, niin urheilijoilla se on yleisintä ja eikös ne ole sillai normaalipainoisia ja hoikkia?
"Ei tuossa puhuta mitään siitä, että tuo kuvaisi tilannetta jossa "kaikki ylläolevat nikamat ovat siirtyneet eteenpäin" "
Mutta tuossa toisessa kuvassa siitä on maininta "body weigth", joka siis aiheuttaa sen, että ylemmät nikamat liukuu eteenpäin (se toinen nuoli)..Ok. Ortopedin mukaan tässä tilanteessa parasta olisi, jos nikamat luutuisi toisiinsa kiinni luonnostaan. Eikä hän ollut huolissaan väliin jäävistä hermoista, ainoastaan tosiaan tuosta selkärangan takana kulkevasta hermokanavasta. Eli ilmeisesti nuo yhteenkasvavien nikamien väliin jäävät hermot eivät ole ongelma. Ja jos kipuja on, ne johtuu nimenomaan tuon hermokanavan jäämisestä puristukseen, ja kipu säteilee takareiteen.
Ja vaikka luudutus jouduttaisiin tekemään leikkauskella, kipuja ei siitä aiheutuisi ja liikkuvuuskin olisi samalla tasolla kuin nyt.
En edelleenkään jaksa uskoa, että mulla olisi kaikki paitsi yksi nikama työntyneet eteenpäin. Varsinkin kun kuvia on otettu jo useat satsit ja viimeiset kuvat kävivät näytillä erikoislääkärikokouksessa yliopistollisessa sairaalassa (jossa siis käyn ortopedilla). Joten eiköhän kuusi alan ammattilaista, mukana röntgenlääkäreitä, ortopedeja ja kirurgena, olisi havainneet, jos todellakin kaikki nikamat ovat väärissä paikoissa. - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Ok. Ortopedin mukaan tässä tilanteessa parasta olisi, jos nikamat luutuisi toisiinsa kiinni luonnostaan. Eikä hän ollut huolissaan väliin jäävistä hermoista, ainoastaan tosiaan tuosta selkärangan takana kulkevasta hermokanavasta. Eli ilmeisesti nuo yhteenkasvavien nikamien väliin jäävät hermot eivät ole ongelma. Ja jos kipuja on, ne johtuu nimenomaan tuon hermokanavan jäämisestä puristukseen, ja kipu säteilee takareiteen.
Ja vaikka luudutus jouduttaisiin tekemään leikkauskella, kipuja ei siitä aiheutuisi ja liikkuvuuskin olisi samalla tasolla kuin nyt.
En edelleenkään jaksa uskoa, että mulla olisi kaikki paitsi yksi nikama työntyneet eteenpäin. Varsinkin kun kuvia on otettu jo useat satsit ja viimeiset kuvat kävivät näytillä erikoislääkärikokouksessa yliopistollisessa sairaalassa (jossa siis käyn ortopedilla). Joten eiköhän kuusi alan ammattilaista, mukana röntgenlääkäreitä, ortopedeja ja kirurgena, olisi havainneet, jos todellakin kaikki nikamat ovat väärissä paikoissa."Eli ilmeisesti nuo yhteenkasvavien nikamien väliin jäävät hermot eivät ole ongelma. "
Riippuu lääkäristä. Tuo on vain mielipide. Mutta silloin, kun ne luudutetaan yhteen siten, että toinen nikama on edempänä kuin toinen, niin ei ehkä ongelmia ytimestä postuvien hermokanavien kanssa tulekaan. Ne vaan mutkittelee enemmän.
"Ja vaikka luudutus jouduttaisiin tekemään leikkauskella, kipuja ei siitä aiheutuisi ja liikkuvuuskin olisi samalla tasolla kuin nyt."
Epäilen. Kysypä muilta, joille on luudutus tehty. Liikkuvuus ei todellakaan pysy samana koska nikamilta nimenomaan estetään liike toisiinsa nähden.
No kai niitä luudutusleikkauksiakin on erilaisia. Toisille pistetään titaanitankoja estämään liike. En tiedä mitä sulle on suunniteltu... - Et siis tiedä
hoidettu kirjoitti:
"Eli ilmeisesti nuo yhteenkasvavien nikamien väliin jäävät hermot eivät ole ongelma. "
Riippuu lääkäristä. Tuo on vain mielipide. Mutta silloin, kun ne luudutetaan yhteen siten, että toinen nikama on edempänä kuin toinen, niin ei ehkä ongelmia ytimestä postuvien hermokanavien kanssa tulekaan. Ne vaan mutkittelee enemmän.
"Ja vaikka luudutus jouduttaisiin tekemään leikkauskella, kipuja ei siitä aiheutuisi ja liikkuvuuskin olisi samalla tasolla kuin nyt."
Epäilen. Kysypä muilta, joille on luudutus tehty. Liikkuvuus ei todellakaan pysy samana koska nikamilta nimenomaan estetään liike toisiinsa nähden.
No kai niitä luudutusleikkauksiakin on erilaisia. Toisille pistetään titaanitankoja estämään liike. En tiedä mitä sulle on suunniteltu...Etköhän sinä hoidettu suunnittelisi koko jatkohoidon tuolle kysyjälle, niin saatais tapaus kuntoon.
Lääkärileikit jää joillekin näköjään pahasti päälle. Huh huh. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Eli ilmeisesti nuo yhteenkasvavien nikamien väliin jäävät hermot eivät ole ongelma. "
No kai niitä luudutusleikkauksiakin on erilaisia. Toisille pistetään titaanitankoja estämään liike. En tiedä mitä sulle on suunniteltu...Olin itsekin huolissani tuosta liikkuvuudesta, mutta ortopedini huomautti, ettei minulla nytkään ole kummoista liikkuvuutta juuri noiden nikamien kohdalla. Tuo alin lannenikama kun on väärässä paikassa, eli siirtyneenä, eikä pääse liikkumaan normaalisti, liikerata on melkoisen rajoittunut. Ja näinhän se on, ei vain itsellä tullut mieleen :)
Ja noista hermoista... Kirjoitat, että toinen nikama on "edempänä kuin toinen", näinhän siis ei ole. Vaan alin nikama on taaempana kuin toinen, sehän se siirtynyt on. Eli jos sivusta katsoo niin tuo alin lannenikama työntyy 1,8cm taaksepäin verrattuna ylempiin nikamiin. - sivusta seuraaja
Nainen 26 kirjoitti:
Olin itsekin huolissani tuosta liikkuvuudesta, mutta ortopedini huomautti, ettei minulla nytkään ole kummoista liikkuvuutta juuri noiden nikamien kohdalla. Tuo alin lannenikama kun on väärässä paikassa, eli siirtyneenä, eikä pääse liikkumaan normaalisti, liikerata on melkoisen rajoittunut. Ja näinhän se on, ei vain itsellä tullut mieleen :)
Ja noista hermoista... Kirjoitat, että toinen nikama on "edempänä kuin toinen", näinhän siis ei ole. Vaan alin nikama on taaempana kuin toinen, sehän se siirtynyt on. Eli jos sivusta katsoo niin tuo alin lannenikama työntyy 1,8cm taaksepäin verrattuna ylempiin nikamiin.siis L5 on työntynyt taakse suhteessa L4:een ja Si:een
- hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Olin itsekin huolissani tuosta liikkuvuudesta, mutta ortopedini huomautti, ettei minulla nytkään ole kummoista liikkuvuutta juuri noiden nikamien kohdalla. Tuo alin lannenikama kun on väärässä paikassa, eli siirtyneenä, eikä pääse liikkumaan normaalisti, liikerata on melkoisen rajoittunut. Ja näinhän se on, ei vain itsellä tullut mieleen :)
Ja noista hermoista... Kirjoitat, että toinen nikama on "edempänä kuin toinen", näinhän siis ei ole. Vaan alin nikama on taaempana kuin toinen, sehän se siirtynyt on. Eli jos sivusta katsoo niin tuo alin lannenikama työntyy 1,8cm taaksepäin verrattuna ylempiin nikamiin."Eli jos sivusta katsoo niin tuo alin lannenikama työntyy 1,8cm taaksepäin verrattuna ylempiin nikamiin. "
No onko se alin (siirtynyt) nikama siis taaempana kuin ristiluu? Eli siellä on siis kaksi pintaa siirtynyt: Alin nikama on siirtynyt taaksepäin sekä suhteessa ristiluuhun että yläpuolellaan olevaan nikamaan?
Tuo lieneekin sitten harvinaisempi tapaus ja sulla ei ehkä olekaan korostunut lordoosi lannerangassa vaan enemmänkin oiennut..?
Vai onko se siirtynyt vain suhteessa yläpuolellaan olevaan nikamaan ja ristiluu on edelleen sen alla niin kuin pitääkin? Silloinhan on vaikea sanoa mikä on siirtynyt, jos voi siirtymää verrata vain yhteen "naapuriin". - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Ja noista hermoista... Kirjoitat, että toinen nikama on "edempänä kuin toinen", näinhän siis ei ole. Vaan alin nikama on taaempana kuin toinen, sehän se siirtynyt on. Eli jos sivusta katsoo niin tuo alin lannenikama työntyy 1,8cm taaksepäin verrattuna ylempiin nikamiin.http://www.spineuniverse.com//displaygraphic.php/251/ag_010300spinaldisorders_spondy4_5-BB.gif
Tuossahan on siis L5 nikama siirtynyt eteenpäin (ja muutkin sen yläpuolella). Mutta vastaavasti siis L4 voi siirtyä eteenpäin ( yläpuolella olevat) ja L5 pysyä paikoillaan...
Harvemmin käy niin, että yksittäinen nikama poistuu linjasta. Mutta onhan sekin mahdollista. - Nainen 26
sivusta seuraaja kirjoitti:
siis L5 on työntynyt taakse suhteessa L4:een ja Si:een
En tiedä missä L5 on suhteessa Si:een, koska siitä ei koskaan ole ollut puhetta. Sitä on aina verrattu suhteessa L4:een ja siihen verratessa se on työntynyt taaksepäin.
Jostain olen saanut päähäni, että spondylolisteesissä nikamat siirtyvät aina taaksepäin, joten en ole nähyt tarpeelliseksi selittää siitä tarkemmin. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
http://www.spineuniverse.com//displaygraphic.php/251/ag_010300spinaldisorders_spondy4_5-BB.gif
Tuossahan on siis L5 nikama siirtynyt eteenpäin (ja muutkin sen yläpuolella). Mutta vastaavasti siis L4 voi siirtyä eteenpäin ( yläpuolella olevat) ja L5 pysyä paikoillaan...
Harvemmin käy niin, että yksittäinen nikama poistuu linjasta. Mutta onhan sekin mahdollista.Tuo kuva voisi olla otettu minusta! Ainakin minä minun muistini mukaan näytän tuolta. Mutta tuossahan tuo alin nikama (L5) on siirtynyt nimenomaan taaksepäin. Eikö? Ja tuo nuoli osoittaa siirtymää, joka mitataan kuitenkin toiselta puolelta.
- Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Eli jos sivusta katsoo niin tuo alin lannenikama työntyy 1,8cm taaksepäin verrattuna ylempiin nikamiin. "
No onko se alin (siirtynyt) nikama siis taaempana kuin ristiluu? Eli siellä on siis kaksi pintaa siirtynyt: Alin nikama on siirtynyt taaksepäin sekä suhteessa ristiluuhun että yläpuolellaan olevaan nikamaan?
Tuo lieneekin sitten harvinaisempi tapaus ja sulla ei ehkä olekaan korostunut lordoosi lannerangassa vaan enemmänkin oiennut..?
Vai onko se siirtynyt vain suhteessa yläpuolellaan olevaan nikamaan ja ristiluu on edelleen sen alla niin kuin pitääkin? Silloinhan on vaikea sanoa mikä on siirtynyt, jos voi siirtymää verrata vain yhteen "naapuriin".En ottanut röntgenkuvia täällä säilytettäviksi, joten en siis pysty tarkistamaan asiat nyt. Eli en tiedä, onko se nikama alempana kuin ristiluu. Itseasiassa tuo kuva jonka laitoit toiseen vastaukseen näyttää hyvin paljon minulta, ainakin jos muistan oikein.
Minulla on korostunut lordoosi lannerangassa, "naisellinen notko", kuten fysioterapeuttini sanoi.
L5-nikama on siirtynyt kaikilla oleviin nikamiin, sillä nikamien läpi vedetään "viiva" johon niiden sijainti verrataan. Kuten jo yllä sanoin, vertailua tehdään mm. kallonpohjaan ja vissiin myös lantioon. Tällaisen vertailun mukaan kaikki muut nikamat ovat oikeissa paikoissa verrattuna muuhun kroppaan paitsi tuo alin. - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Tuo kuva voisi olla otettu minusta! Ainakin minä minun muistini mukaan näytän tuolta. Mutta tuossahan tuo alin nikama (L5) on siirtynyt nimenomaan taaksepäin. Eikö? Ja tuo nuoli osoittaa siirtymää, joka mitataan kuitenkin toiselta puolelta.
Tuossa kuvassa on se L5, joka on sen nuolen yläpuolella, liikkunut siis eteenpäin.
http://www.spineuniverse.com//displaygraphic.php/251/ag_010300spinaldisorders_spondy4_5-BB.gif
Kuvassa vasemmalla siis potilaan vatsapuoli ja oikealla selkäpuoli. Ja nikama on siis liikkunut kohti vatsapuolta eli eteenpäin suhteessa ristiluuhun.
Lisäksi tuossa kuvassa on siis L5:n yläpuolella kaikki muutkin nikamat siirtyneet eteenpäin L5:n mukana ja ainoa siirtymäpykälä on siis L5:n ja ristiluun (S1) välissä.
Ja mistä tuo syntyy, sen kertoo meille kirjassa "Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus" OMT Juha Koistinen:
"Sakrumin eteenkallistuneen asennon ja kehon painovoiman vaikutuksesta alimpaan lannenikamaan kohdistuu eteen-alas suuntautuva voima, jonka seurauksena L5-nikama pääsee liukumaan translatorisesti eteen suhteessa sakrumiin."
Eli lantion (ristiluun) virheasento / eteenkallistuma altistaa spondylolisteesille.
Tässä sama esitettynä kuvan avulla:
Juha Koistinen jatkaa:
"Sakrumin asento ohjaa yleensä koko lannerangan lordoosin muotoa, mutta presakraaliliitoksen toiminta vaikuttaa huomattavasti rangan mutkien muodostumiseen."
Eli kun lantio kiertyy ja ristiluu kallistuu eteen, niin lannerankaan tulee vääntövoima, joka vääntää rankaa lordoosille ja altistaa spondylolisteesille. Sitten ei tarvita kuin pieni isku sopivasta suunnasta ja nikamansiirtymä saa alkunsa.
Ja kun lantion kallistus ja siten ristiluun asento korjataan, loppuu lannerangan vääntö ja spondylolyysi monesti paranee saman tien, kun sen aiheuttaja korjataan. Joskus tarvitaan pieni manipulaatioliike sen liu'uttamiseksi takaisin paikalleen. - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
En ottanut röntgenkuvia täällä säilytettäviksi, joten en siis pysty tarkistamaan asiat nyt. Eli en tiedä, onko se nikama alempana kuin ristiluu. Itseasiassa tuo kuva jonka laitoit toiseen vastaukseen näyttää hyvin paljon minulta, ainakin jos muistan oikein.
Minulla on korostunut lordoosi lannerangassa, "naisellinen notko", kuten fysioterapeuttini sanoi.
L5-nikama on siirtynyt kaikilla oleviin nikamiin, sillä nikamien läpi vedetään "viiva" johon niiden sijainti verrataan. Kuten jo yllä sanoin, vertailua tehdään mm. kallonpohjaan ja vissiin myös lantioon. Tällaisen vertailun mukaan kaikki muut nikamat ovat oikeissa paikoissa verrattuna muuhun kroppaan paitsi tuo alin."Minulla on korostunut lordoosi lannerangassa, "naisellinen notko", kuten fysioterapeuttini sanoi. "
No just. Naisilla nuo onkin yleisempiä, mutta se johtuu siitä, että naisen lantion luut on laakeampia ja alttiimpia siirtymille (SI-nivel).
Naisellista ehkä, mutta juuri tuo korostunut lordoosi altistaa sille lannerangan nikamansiirtymälle... - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Minulla on korostunut lordoosi lannerangassa, "naisellinen notko", kuten fysioterapeuttini sanoi. "
No just. Naisilla nuo onkin yleisempiä, mutta se johtuu siitä, että naisen lantion luut on laakeampia ja alttiimpia siirtymille (SI-nivel).
Naisellista ehkä, mutta juuri tuo korostunut lordoosi altistaa sille lannerangan nikamansiirtymälle...Korostunut lordoosi altistaa ehkä lannerangan nikamansiirtymälle, mutta kyllähän se nikamasiirtokin korostaa sitä lordoosia. Päästäänpä tästä sopivasti väittelyyn siitä, kumpi tuli ensiksi, kana vai muna?
- hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Korostunut lordoosi altistaa ehkä lannerangan nikamansiirtymälle, mutta kyllähän se nikamasiirtokin korostaa sitä lordoosia. Päästäänpä tästä sopivasti väittelyyn siitä, kumpi tuli ensiksi, kana vai muna?
Luonnollisesti myös noin päin. Nikamansiirtymä osaltaan vielä pahentaa lordoosia.
Mutta sulta pitäis tutkia se ristiluun asento. Onko se kallistunut eteenpäin liikaa? Jos on, niin siinä on se muna ennen kanaa... Ja sitten pitäisi miettiä, että mikä sen on kallistanut ja siten päästään niihin SI-niveliin.
Roussouly P, Gollogly S, Berthonnaud E, Labelle H, Weidenbaum M. Sagittal alignment of the spine and pelvis in the presence of L5-s1 isthmic lysis and low-grade spondylolisthesis. Spine. 2006 Oct 1;31(21):2484-90.
"These data suggest that differences in the sagittal alignment of the spine and pelvis may influence the biomechanical environment that results in the development of spondylolysis and progressive spondylolisthesis."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17023859&query_hl=2&itool=pubmed_docsum - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Tuossa kuvassa on se L5, joka on sen nuolen yläpuolella, liikkunut siis eteenpäin.
Kuvassa vasemmalla siis potilaan vatsapuoli ja oikealla selkäpuoli. Ja nikama on siis liikkunut kohti vatsapuolta eli eteenpäin suhteessa ristiluuhun.
Lisäksi tuossa kuvassa on siis L5:n yläpuolella kaikki muutkin nikamat siirtyneet eteenpäin L5:n mukana ja ainoa siirtymäpykälä on siis L5:n ja ristiluun (S1) välissä.
Ja mistä tuo syntyy, sen kertoo meille kirjassa "Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus" OMT Juha Koistinen:
"Sakrumin eteenkallistuneen asennon ja kehon painovoiman vaikutuksesta alimpaan lannenikamaan kohdistuu eteen-alas suuntautuva voima, jonka seurauksena L5-nikama pääsee liukumaan translatorisesti eteen suhteessa sakrumiin."
Eli lantion (ristiluun) virheasento / eteenkallistuma altistaa spondylolisteesille.
Tässä sama esitettynä kuvan avulla:
Juha Koistinen jatkaa:
"Sakrumin asento ohjaa yleensä koko lannerangan lordoosin muotoa, mutta presakraaliliitoksen toiminta vaikuttaa huomattavasti rangan mutkien muodostumiseen."
Eli kun lantio kiertyy ja ristiluu kallistuu eteen, niin lannerankaan tulee vääntövoima, joka vääntää rankaa lordoosille ja altistaa spondylolisteesille. Sitten ei tarvita kuin pieni isku sopivasta suunnasta ja nikamansiirtymä saa alkunsa.
Ja kun lantion kallistus ja siten ristiluun asento korjataan, loppuu lannerangan vääntö ja spondylolyysi monesti paranee saman tien, kun sen aiheuttaja korjataan. Joskus tarvitaan pieni manipulaatioliike sen liu'uttamiseksi takaisin paikalleen.Juu, näin olin lukevinanikin kuvaa: vasemmalla vatsa ja oikealla selkä. Mutta tuo alin nikamahan on selkeästi liikkunut taaksepäin. Eli se, joka on nuolen alapuolella.
Tuon nuolen kuuluisi olla tuolla toisella puolella nikamaa, sillä ainakin minulla siirtymä on mitattu alimman nikaman "oikean yläkulman" ja ylemmän nikaman "oikean alakulman" välillä. Ja se väli on siis minulla tällä hetkellä n. 1,8cm. Ja siinä se hermokanava tekee ylimääräisen "mäkihyppyhyppyrimäisen" mutkan.
Kuten sanoin, minulle ei ole kerrottu, että nikama olisi siirtynyt mihinkään muualle kuin taaksepäin eikä ole myöskään puhuttu mitään siitä, että ristiluun asento olisi "väärä".
Miten osaat tuosta kuvasta sanoa, että kaikki muutkin nikamat ovat liikkuneet eteenpäin. Tuossa kun ei näy esim. rinta- ja niskanikamia lainkaan.
"Ja kun lantion kallistus ja siten ristiluun asento korjataan, loppuu lannerangan vääntö ja spondylolyysi monesti paranee saman tien, kun sen aiheuttaja korjataan. Joskus tarvitaan pieni manipulaatioliike sen liu'uttamiseksi takaisin paikalleen."
Kuten jo sanoin, minun lantiooni ei ole koskaan kiinnitetty erityisempää huomiota, eikä ristiluun asentoon. Olen siis käsittänyt, että ne ovat oikeissa asennoissaan ja paikoissaan, ja ainoastaan tuo yksi nikama siirtynyt taaksepäin. Ja kuten jo yllä sanoin, kuvani kävivät kolmisen kuukautta sitten erikoislääkärien kokouksessa näytillä, siellä oli paikalla vajaa kymmenen silmäparia. Eiköhän joku heistä olisi huomannut, jos lantiossa tai ristiluussa olisi jotain vikaa? - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Luonnollisesti myös noin päin. Nikamansiirtymä osaltaan vielä pahentaa lordoosia.
Mutta sulta pitäis tutkia se ristiluun asento. Onko se kallistunut eteenpäin liikaa? Jos on, niin siinä on se muna ennen kanaa... Ja sitten pitäisi miettiä, että mikä sen on kallistanut ja siten päästään niihin SI-niveliin.
Roussouly P, Gollogly S, Berthonnaud E, Labelle H, Weidenbaum M. Sagittal alignment of the spine and pelvis in the presence of L5-s1 isthmic lysis and low-grade spondylolisthesis. Spine. 2006 Oct 1;31(21):2484-90.
"These data suggest that differences in the sagittal alignment of the spine and pelvis may influence the biomechanical environment that results in the development of spondylolysis and progressive spondylolisthesis."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17023859&query_hl=2&itool=pubmed_docsumKuten jo olen sanonut, minusta on useaan otteeseen otettu koko selkää kattavat röntgenkuvat useasta eri kulmasta. Eli eiköhän se ristiluukin näy näissä kuvissa? En edelleenkään jaksa uskoa, ettei sen mahdollinen virheasento olisi jo tullut ilmi. Ensimmäisistä röntgenkuvista on kuitenkin jo 6 vuotta, ja sen jälkeen niitä on otettu tasaisen säännöllisesti.
Jos mahdollinen virheasento ei nyt sitten näy kuvissa, miten sitä sitten pitäisi tutkia? - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Juu, näin olin lukevinanikin kuvaa: vasemmalla vatsa ja oikealla selkä. Mutta tuo alin nikamahan on selkeästi liikkunut taaksepäin. Eli se, joka on nuolen alapuolella.
Tuon nuolen kuuluisi olla tuolla toisella puolella nikamaa, sillä ainakin minulla siirtymä on mitattu alimman nikaman "oikean yläkulman" ja ylemmän nikaman "oikean alakulman" välillä. Ja se väli on siis minulla tällä hetkellä n. 1,8cm. Ja siinä se hermokanava tekee ylimääräisen "mäkihyppyhyppyrimäisen" mutkan.
Kuten sanoin, minulle ei ole kerrottu, että nikama olisi siirtynyt mihinkään muualle kuin taaksepäin eikä ole myöskään puhuttu mitään siitä, että ristiluun asento olisi "väärä".
Miten osaat tuosta kuvasta sanoa, että kaikki muutkin nikamat ovat liikkuneet eteenpäin. Tuossa kun ei näy esim. rinta- ja niskanikamia lainkaan.
"Ja kun lantion kallistus ja siten ristiluun asento korjataan, loppuu lannerangan vääntö ja spondylolyysi monesti paranee saman tien, kun sen aiheuttaja korjataan. Joskus tarvitaan pieni manipulaatioliike sen liu'uttamiseksi takaisin paikalleen."
Kuten jo sanoin, minun lantiooni ei ole koskaan kiinnitetty erityisempää huomiota, eikä ristiluun asentoon. Olen siis käsittänyt, että ne ovat oikeissa asennoissaan ja paikoissaan, ja ainoastaan tuo yksi nikama siirtynyt taaksepäin. Ja kuten jo yllä sanoin, kuvani kävivät kolmisen kuukautta sitten erikoislääkärien kokouksessa näytillä, siellä oli paikalla vajaa kymmenen silmäparia. Eiköhän joku heistä olisi huomannut, jos lantiossa tai ristiluussa olisi jotain vikaa?"Mutta tuo alin nikamahan on selkeästi liikkunut taaksepäin. Eli se, joka on nuolen alapuolella. "
Niin no se liikkuminen on suhteellista ja sitä verrataan aina johonkin toiseen. Mutta kyllä se niin on, että ne muut on valunu eteenpäin ja se ristiluu on siellä missä pitkääkin.
Toisaalta voit olla oikeassa siinä, että se alin nikama = ristiluu on voinut myös tavallaan siirtyä taaksepäin suhteessa suoliluihin eli SI-nivelten kohdalta.
Vaikea sanoa mikä on liikkunut, jos verrataan vain kahta kohdetta toisiinsa. Sama kun jos avaruusalukset tyhjässä ja pimeässä avaruudessa ohittaa toisensa niin mistä tietää, että liikkuiko kummatkin vai oliko toinen paikallaan ja vain toinen liikkui ohi?
"Tuon nuolen kuuluisi olla tuolla toisella puolella nikamaa, sillä ainakin minulla siirtymä on mitattu alimman nikaman "oikean yläkulman" ja ylemmän nikaman "oikean alakulman" välillä. Ja se väli on siis minulla tällä hetkellä n. 1,8cm. Ja siinä se hermokanava tekee ylimääräisen "mäkihyppyhyppyrimäisen" mutkan. "
Sama kai kummalta puolelta se mitataan. Molemmin puolin siirtymä on sama. Siinähän mitataan juuri siirtymää suhteessa naapuriin. Se kai riippuu kumpi puoli on kuvassa selkeämpi...
"Miten osaat tuosta kuvasta sanoa, että kaikki muutkin nikamat ovat liikkuneet eteenpäin. Tuossa kun ei näy esim. rinta- ja niskanikamia lainkaan. "
Korjaan: kaikki muut kuvassa näkyvät nikamat... Eikä ne ylemmät ole liikkuneet eteenpäin vaan vaan vain alemmat. Ylemmät vaan vaihtaa hiukan asentoa.
"Kuten jo sanoin, minun lantiooni ei ole koskaan kiinnitetty erityisempää huomiota, eikä ristiluun asentoon. Olen siis käsittänyt, että ne ovat oikeissa asennoissaan ja paikoissaan, ja ainoastaan tuo yksi nikama siirtynyt taaksepäin. "
Niin kun lääkärit eivät ymmärrä mistä kaikki alkaa... He eivät usko SI-nivelen virheasennon olevan mahdollista... Siksi ei lantion useimmiten asentoon kiinnitetä huomiota.
"Ja kuten jo yllä sanoin, kuvani kävivät kolmisen kuukautta sitten erikoislääkärien kokouksessa näytillä, siellä oli paikalla vajaa kymmenen silmäparia. Eiköhän joku heistä olisi huomannut, jos lantiossa tai ristiluussa olisi jotain vikaa? "
No ei, jos kukaan heistä ei ymmärrä mistä nää asiat saa alkunsa. Aika harva lääkäri uskoo, että SI-nivel voi liikahtaa. Jos suomessa on 30.000 lääkäriä, niin ehkä 50 heistä tietää/uskoo siihen. Luku voi olla paljon pienempikin...
Sitäpaitsi lääkäreille on opetettu, että tuo on sairaus.
Monelle potilaalle on moni ylilääkäri, huippuortopedi ja vastaava sanonut puuta heinää. Näiden potilaiden kertomuksiahan sivuillani on paljon... - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Kuten jo olen sanonut, minusta on useaan otteeseen otettu koko selkää kattavat röntgenkuvat useasta eri kulmasta. Eli eiköhän se ristiluukin näy näissä kuvissa? En edelleenkään jaksa uskoa, ettei sen mahdollinen virheasento olisi jo tullut ilmi. Ensimmäisistä röntgenkuvista on kuitenkin jo 6 vuotta, ja sen jälkeen niitä on otettu tasaisen säännöllisesti.
Jos mahdollinen virheasento ei nyt sitten näy kuvissa, miten sitä sitten pitäisi tutkia?Kai se kuvissa näkyy, jos olis joku "normaali" lantion kuva johon verrata sitä. Mutta siihenkin lääkäri sanoo luultavasti, että se kallistuminen on "normaalia", eli naisellista.
Käväise jollakin, joka SI-nivelistä jotain ymmärtää ja varmista asia. Tai saman tien korjauta vika. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Kai se kuvissa näkyy, jos olis joku "normaali" lantion kuva johon verrata sitä. Mutta siihenkin lääkäri sanoo luultavasti, että se kallistuminen on "normaalia", eli naisellista.
Käväise jollakin, joka SI-nivelistä jotain ymmärtää ja varmista asia. Tai saman tien korjauta vika.Eiköhän minun kuviani ole tuolla erikoislääkärikokouksessa verrattu "normaaleihn" lantioihin. Tuon kokouksen tarkoitushan on, tutkia potilaiden kuvia ja päättää, onko tarvetta erilaisiin tutkimuksiin tai hoitoihin, kuin mitä hoitava lääkäri on ehdottanut. Ja eiköhän erikoislääkäreillä ole sen verran silmää, että osaavat katsoa, onko lantio normaali vai ei? Varsinkin kun fysiatri ja ortopedi joiden luona olen käynyt eivät ole mitään vastavalmistuneita.
Ei taida näillä leveysasteilla olla noita sinun suosimia si-korjaajia. Lisäksi en ole edes varma, että minulla riittäisi rohkeutta sellaiseen. Kyseessä on kuitenkin selkäranka! Minua pelotti jo antaa tuon naprapaatin koskea nikamiin/välilevyihin, ja hän on sentään vielä sukulainen.
Mitä jos SI-nivelissä ei ole vikaa? Mitä jos ne ovat täysin kunnossa, ja kävisin silti "korjauttamassa vikaa", kuinka pahasti siinä voisi käydä? Mielummin elän näin, kun istun loppuelämäni pyörätuolissa. Luotan kuitenkin enemmän perinteiseen lääketieteeseen ja pitkän koulutuksen ja hyvän työkokemuksen omaaviin erikoislääkäreihin kuin "niksauttajiin".
Mutta taidanpa silti seuraavalla käynnillä kysäistä, tuosta lantion ja ristiluun asennoista. - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Mutta tuo alin nikamahan on selkeästi liikkunut taaksepäin. Eli se, joka on nuolen alapuolella. "
Niin no se liikkuminen on suhteellista ja sitä verrataan aina johonkin toiseen. Mutta kyllä se niin on, että ne muut on valunu eteenpäin ja se ristiluu on siellä missä pitkääkin.
Toisaalta voit olla oikeassa siinä, että se alin nikama = ristiluu on voinut myös tavallaan siirtyä taaksepäin suhteessa suoliluihin eli SI-nivelten kohdalta.
Vaikea sanoa mikä on liikkunut, jos verrataan vain kahta kohdetta toisiinsa. Sama kun jos avaruusalukset tyhjässä ja pimeässä avaruudessa ohittaa toisensa niin mistä tietää, että liikkuiko kummatkin vai oliko toinen paikallaan ja vain toinen liikkui ohi?
"Tuon nuolen kuuluisi olla tuolla toisella puolella nikamaa, sillä ainakin minulla siirtymä on mitattu alimman nikaman "oikean yläkulman" ja ylemmän nikaman "oikean alakulman" välillä. Ja se väli on siis minulla tällä hetkellä n. 1,8cm. Ja siinä se hermokanava tekee ylimääräisen "mäkihyppyhyppyrimäisen" mutkan. "
Sama kai kummalta puolelta se mitataan. Molemmin puolin siirtymä on sama. Siinähän mitataan juuri siirtymää suhteessa naapuriin. Se kai riippuu kumpi puoli on kuvassa selkeämpi...
"Miten osaat tuosta kuvasta sanoa, että kaikki muutkin nikamat ovat liikkuneet eteenpäin. Tuossa kun ei näy esim. rinta- ja niskanikamia lainkaan. "
Korjaan: kaikki muut kuvassa näkyvät nikamat... Eikä ne ylemmät ole liikkuneet eteenpäin vaan vaan vain alemmat. Ylemmät vaan vaihtaa hiukan asentoa.
"Kuten jo sanoin, minun lantiooni ei ole koskaan kiinnitetty erityisempää huomiota, eikä ristiluun asentoon. Olen siis käsittänyt, että ne ovat oikeissa asennoissaan ja paikoissaan, ja ainoastaan tuo yksi nikama siirtynyt taaksepäin. "
Niin kun lääkärit eivät ymmärrä mistä kaikki alkaa... He eivät usko SI-nivelen virheasennon olevan mahdollista... Siksi ei lantion useimmiten asentoon kiinnitetä huomiota.
"Ja kuten jo yllä sanoin, kuvani kävivät kolmisen kuukautta sitten erikoislääkärien kokouksessa näytillä, siellä oli paikalla vajaa kymmenen silmäparia. Eiköhän joku heistä olisi huomannut, jos lantiossa tai ristiluussa olisi jotain vikaa? "
No ei, jos kukaan heistä ei ymmärrä mistä nää asiat saa alkunsa. Aika harva lääkäri uskoo, että SI-nivel voi liikahtaa. Jos suomessa on 30.000 lääkäriä, niin ehkä 50 heistä tietää/uskoo siihen. Luku voi olla paljon pienempikin...
Sitäpaitsi lääkäreille on opetettu, että tuo on sairaus.
Monelle potilaalle on moni ylilääkäri, huippuortopedi ja vastaava sanonut puuta heinää. Näiden potilaiden kertomuksiahan sivuillani on paljon...Ok, en osaa lukea röntgenkuvia, joten ihan maallikkona katselin tuota antamaasi kuvaa. Ilmeisesti taidan jatkossakin pysytellä tällä oamalla alallani.
Minulla siis alimpia nikamia ei todellakaan ole verrattuna vain toisiinsa, vaan ihan koko rankaa on tarkisteltu. Siitä löytyy "todisteita" epikriisistäni, jossa on yksityiskohtaisesti selitetty nikamien sijainnit toisiinsa nähden, lordoosit yms.
"Sama kai kummalta puolelta se mitataan. Molemmin puolin siirtymä on sama. Siinähän mitataan juuri siirtymää suhteessa naapuriin. Se kai riippuu kumpi puoli on kuvassa selkeämpi... "
Ok, olen tainnut sitten käsittää väärin. Siirtymähän voi periaatteessa olla hieman eri eri puolilla, jos nikama on samalla liikahtanut esim. alaspäin. Mutta minun tapauksessani se on siis mitattattu "takapuolelta".
Pakko muuten sanoa, että mitä enemmän keskustelen kanssasi, sitä varmempi olen siitä, että annan lääkäreiden hoitaa minua. Kyseessä kun tuntuu olevan erittäin monimutkainen asia erittäin ikävässä paikassa, mm. hermokanava ihan vieressä. Vaikka miten yrität markkinoida sinua auttaneita henkilöitä, taidan itse luottaa heihin, jotka ovat minua auttaneet ja tukeneet.
Olen kiitollinen siitä, että omalääkärini otti minun valitukseni tosissaan, tutki hermoratoja ja tunnusteli selkää ja lähetti lähetteen eteenpäin. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut kulkea erittäin taitavalla fysioterapeutilla, jonka ohjeiden avulla olen saanut lihakseni kuntoon tukemaan selkärankaa. Olen myös kiitollinen siitä, että olen päässyt ortopedille, jolla on aikaa kuunnella, selittää ja neuvoa. Joten, miksi mennä tuntemattoman niksauttajan luo, kun ympärillä on auttavat ammattilaiset? - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Eiköhän minun kuviani ole tuolla erikoislääkärikokouksessa verrattu "normaaleihn" lantioihin. Tuon kokouksen tarkoitushan on, tutkia potilaiden kuvia ja päättää, onko tarvetta erilaisiin tutkimuksiin tai hoitoihin, kuin mitä hoitava lääkäri on ehdottanut. Ja eiköhän erikoislääkäreillä ole sen verran silmää, että osaavat katsoa, onko lantio normaali vai ei? Varsinkin kun fysiatri ja ortopedi joiden luona olen käynyt eivät ole mitään vastavalmistuneita.
Ei taida näillä leveysasteilla olla noita sinun suosimia si-korjaajia. Lisäksi en ole edes varma, että minulla riittäisi rohkeutta sellaiseen. Kyseessä on kuitenkin selkäranka! Minua pelotti jo antaa tuon naprapaatin koskea nikamiin/välilevyihin, ja hän on sentään vielä sukulainen.
Mitä jos SI-nivelissä ei ole vikaa? Mitä jos ne ovat täysin kunnossa, ja kävisin silti "korjauttamassa vikaa", kuinka pahasti siinä voisi käydä? Mielummin elän näin, kun istun loppuelämäni pyörätuolissa. Luotan kuitenkin enemmän perinteiseen lääketieteeseen ja pitkän koulutuksen ja hyvän työkokemuksen omaaviin erikoislääkäreihin kuin "niksauttajiin".
Mutta taidanpa silti seuraavalla käynnillä kysäistä, tuosta lantion ja ristiluun asennoista.Jos SI:ssä ei ole vikaa ja sitä manipuloidaan oikein, ei ole mitään vaaraa. Mutta monenlaisia tekniikoita on liikkeellä.. Mutta SI-nivelissäsi on vikaa, koska sitä on yli 80%:lla ja selkävaivaisista 99,9%:lla. Se, että jonkun mielestä siellä ei ole vikaa ei tarkoita muuta, kuin että tuo henkilö ei ole löytänyt vikaa...
Ihan sama on rakennuksen kuntotarkoituksessa. Jos tarkastaja ei ole löytänyt vikaa ei se ole tae sille, etteikö vikaa olisi... ja he ovat kuitenkin monesti ammattilaisia!
Parhaimmillaan lantion korjauksessa ei selkärankaan edes kosketa.
Jyväskylän korkeudelta on löytynyt jonkinlaisia osaajia. Myös Kolarissa. - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Ok, en osaa lukea röntgenkuvia, joten ihan maallikkona katselin tuota antamaasi kuvaa. Ilmeisesti taidan jatkossakin pysytellä tällä oamalla alallani.
Minulla siis alimpia nikamia ei todellakaan ole verrattuna vain toisiinsa, vaan ihan koko rankaa on tarkisteltu. Siitä löytyy "todisteita" epikriisistäni, jossa on yksityiskohtaisesti selitetty nikamien sijainnit toisiinsa nähden, lordoosit yms.
"Sama kai kummalta puolelta se mitataan. Molemmin puolin siirtymä on sama. Siinähän mitataan juuri siirtymää suhteessa naapuriin. Se kai riippuu kumpi puoli on kuvassa selkeämpi... "
Ok, olen tainnut sitten käsittää väärin. Siirtymähän voi periaatteessa olla hieman eri eri puolilla, jos nikama on samalla liikahtanut esim. alaspäin. Mutta minun tapauksessani se on siis mitattattu "takapuolelta".
Pakko muuten sanoa, että mitä enemmän keskustelen kanssasi, sitä varmempi olen siitä, että annan lääkäreiden hoitaa minua. Kyseessä kun tuntuu olevan erittäin monimutkainen asia erittäin ikävässä paikassa, mm. hermokanava ihan vieressä. Vaikka miten yrität markkinoida sinua auttaneita henkilöitä, taidan itse luottaa heihin, jotka ovat minua auttaneet ja tukeneet.
Olen kiitollinen siitä, että omalääkärini otti minun valitukseni tosissaan, tutki hermoratoja ja tunnusteli selkää ja lähetti lähetteen eteenpäin. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut kulkea erittäin taitavalla fysioterapeutilla, jonka ohjeiden avulla olen saanut lihakseni kuntoon tukemaan selkärankaa. Olen myös kiitollinen siitä, että olen päässyt ortopedille, jolla on aikaa kuunnella, selittää ja neuvoa. Joten, miksi mennä tuntemattoman niksauttajan luo, kun ympärillä on auttavat ammattilaiset?"Joten, miksi mennä tuntemattoman niksauttajan luo, kun ympärillä on auttavat ammattilaiset? "
Niin. Oma valinta. Mitä niillä ammattilaisilla tekee, jos ne ei osaa auttaa tai sanoo, että ei voi tehdä mitään... tai vain leikkaus auttaa.
Itsekin luotin huippulääkäreihini 15 vuoden ajan. Heitä oli neurologi, ortopedi, fysiatreja, urheilulääkäri. Eikä ne ollu mitään vastavalmistuneita vaan erittäin kokeneita! - Lueskelia
hoidettu kirjoitti:
"Joten, miksi mennä tuntemattoman niksauttajan luo, kun ympärillä on auttavat ammattilaiset? "
Niin. Oma valinta. Mitä niillä ammattilaisilla tekee, jos ne ei osaa auttaa tai sanoo, että ei voi tehdä mitään... tai vain leikkaus auttaa.
Itsekin luotin huippulääkäreihini 15 vuoden ajan. Heitä oli neurologi, ortopedi, fysiatreja, urheilulääkäri. Eikä ne ollu mitään vastavalmistuneita vaan erittäin kokeneita!Miettikääpä minkälaisia muutoksia nikaman/nikamien rakenteissa täytyy tapahtua että liukuma on mahdollinen, ja sitten vasta sitä minkä verran siihen voidaan manuaalisilla hoidoilla vaikuttamaan.
- Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Jos SI:ssä ei ole vikaa ja sitä manipuloidaan oikein, ei ole mitään vaaraa. Mutta monenlaisia tekniikoita on liikkeellä.. Mutta SI-nivelissäsi on vikaa, koska sitä on yli 80%:lla ja selkävaivaisista 99,9%:lla. Se, että jonkun mielestä siellä ei ole vikaa ei tarkoita muuta, kuin että tuo henkilö ei ole löytänyt vikaa...
Ihan sama on rakennuksen kuntotarkoituksessa. Jos tarkastaja ei ole löytänyt vikaa ei se ole tae sille, etteikö vikaa olisi... ja he ovat kuitenkin monesti ammattilaisia!
Parhaimmillaan lantion korjauksessa ei selkärankaan edes kosketa.
Jyväskylän korkeudelta on löytynyt jonkinlaisia osaajia. Myös Kolarissa.Enpä viitsi lähteä täältä ajamaan 350 km Jyväskylään tai melkein saman verran Kolariin vain sen takia, että selässäni ehkä on vika.
Mihin nuo sinun tiedostosi perustuu? Jos kerta lääkärit eivät tunnista si-nivelen virheasentoa tai pidä sitä tautien/vaivojen syynä, niin mistä tuollaista tietoa sitten löytyy? Perustuukohan tämä luku si-nivelen manipulaatiohoidon tehneiden ihmisten arvioihin, vai oikeasti johonkin tilastoon?
Sillä jos tällainen vaiva olisi oikeasti noin yleinen, eiköhän se olisi jo todettu ongelmaksi ja sairauden aiheuttajaksi jopa perinteisessä lääketieteessä? - Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
"Joten, miksi mennä tuntemattoman niksauttajan luo, kun ympärillä on auttavat ammattilaiset? "
Itsekin luotin huippulääkäreihini 15 vuoden ajan. Heitä oli neurologi, ortopedi, fysiatreja, urheilulääkäri. Eikä ne ollu mitään vastavalmistuneita vaan erittäin kokeneita!Onhan se aina potilaan oma valinta, millaisia hoitoja hän ottaa vastaan. Minusta nämä ammattilaiset, joiden luona olen käynyt, ole hyvin pystyneet auttamaan minua. Jos en olisi tyytyväinen heiltä saamaani hoitoon, olisin varmasti etsinyt jo vaihtoehtoista hoitoa, vaikka sitten niksauttajalta.
Ymmärrän, että itse olet katkera, pettynyt ja ehkä jopa vihainen huippulääkäreihin, jotka eivät pystyneet auttamaan sinua. Minulla tilanne on kuitenkin täysin eri. Minulla ei ole enää kipuja, kun noudatan minulle annettuja ohjeita. Minä tunnen, että minusta välitetään ja minun vaivani otetaan tosissaan. Minulle annetaan asiallisia neuvoja ja kerrotaan eri vaihtoehdoista.
Olen varmasti tavallinen suomalainen siinä mielessä, että luotan mielummin lääkäreihin kuin "hupmuukiniksauttajiin". - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Onhan se aina potilaan oma valinta, millaisia hoitoja hän ottaa vastaan. Minusta nämä ammattilaiset, joiden luona olen käynyt, ole hyvin pystyneet auttamaan minua. Jos en olisi tyytyväinen heiltä saamaani hoitoon, olisin varmasti etsinyt jo vaihtoehtoista hoitoa, vaikka sitten niksauttajalta.
Ymmärrän, että itse olet katkera, pettynyt ja ehkä jopa vihainen huippulääkäreihin, jotka eivät pystyneet auttamaan sinua. Minulla tilanne on kuitenkin täysin eri. Minulla ei ole enää kipuja, kun noudatan minulle annettuja ohjeita. Minä tunnen, että minusta välitetään ja minun vaivani otetaan tosissaan. Minulle annetaan asiallisia neuvoja ja kerrotaan eri vaihtoehdoista.
Olen varmasti tavallinen suomalainen siinä mielessä, että luotan mielummin lääkäreihin kuin "hupmuukiniksauttajiin".Luotan mäkin yhteen lääkäriin selkäkipuasioissa. Hän on se, joka 15 vuoden lääkäreissä juoksemisen jälkeen teki aivan erilaisen diagnoosin kuin muut parikymmentä huippulääkäriä. Häneen ei vaan moni muu lääkäri usko, mutta onneksi potilas saa valita lääkärinsä. Lääkäreitä on erilaisia. Ei aivan kaikki ole osaamattomia...
- hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Enpä viitsi lähteä täältä ajamaan 350 km Jyväskylään tai melkein saman verran Kolariin vain sen takia, että selässäni ehkä on vika.
Mihin nuo sinun tiedostosi perustuu? Jos kerta lääkärit eivät tunnista si-nivelen virheasentoa tai pidä sitä tautien/vaivojen syynä, niin mistä tuollaista tietoa sitten löytyy? Perustuukohan tämä luku si-nivelen manipulaatiohoidon tehneiden ihmisten arvioihin, vai oikeasti johonkin tilastoon?
Sillä jos tällainen vaiva olisi oikeasti noin yleinen, eiköhän se olisi jo todettu ongelmaksi ja sairauden aiheuttajaksi jopa perinteisessä lääketieteessä?Ongelma onkin siinä, että lääkärit eivät tiedä mikä se on. Siksi sitä ei tiedosteta tai tunnisteta. Ei kaikki kiropraktikotkaan tunne sitä.
Tuo lääkäreiden ja muiden tietämättömyys on selvinnyt jututettuani toistasataa potilasta, joilta tuo ongelma oli lopulta löytynyt ja korjattu. He kaikki olivat käyneet monilla lääkäreillä sitä ennen....
Myös ne harvat asiantuntijat, jotka siitä tietävät, kertovat sen olevan huonosti tunnettu juttu kollegoidensa parissa. - jumissa
hoidettu kirjoitti:
Luotan mäkin yhteen lääkäriin selkäkipuasioissa. Hän on se, joka 15 vuoden lääkäreissä juoksemisen jälkeen teki aivan erilaisen diagnoosin kuin muut parikymmentä huippulääkäriä. Häneen ei vaan moni muu lääkäri usko, mutta onneksi potilas saa valita lääkärinsä. Lääkäreitä on erilaisia. Ei aivan kaikki ole osaamattomia...
kävin tänään lääkärissä..sanoin että haluan kunnolla selvittää alaselästä niskaan asti mikä siellä on ja vaikka kuvien kans jos ei muuten."ei ne kuvat mitään auta""jumppaa,se auttaa".vittu minä sanon noitten lääkäreitten kans,kai on mentävä yksityiselle jos ei muu auta niin saa ainakin asianmukasta palvelua ja otetaan tosissaan.
- Nainen 26
hoidettu kirjoitti:
Ongelma onkin siinä, että lääkärit eivät tiedä mikä se on. Siksi sitä ei tiedosteta tai tunnisteta. Ei kaikki kiropraktikotkaan tunne sitä.
Tuo lääkäreiden ja muiden tietämättömyys on selvinnyt jututettuani toistasataa potilasta, joilta tuo ongelma oli lopulta löytynyt ja korjattu. He kaikki olivat käyneet monilla lääkäreillä sitä ennen....
Myös ne harvat asiantuntijat, jotka siitä tietävät, kertovat sen olevan huonosti tunnettu juttu kollegoidensa parissa.Tarkoitatko siis si-niveltä? Eli lääkkärit eivät tiedä, mikä se on? Jotenkin minun on vaikeaa kuvitella, että lääkärit, joiden opiskelu kestää pitkään, jättävät yhden kohdan anatomiasta täysin opettelematta. Sillä aiemminhan sanoit, ettei lääkkärit välttämättä tunnista väärä-asentoista lantiota kuvista jos he sellaisen näkevät.
Tokihan se on niin, että tiede kehittyy, tutkimus- ja hoitomenetelmät elävät ja uusia asioita löytyy jatkuvasti. Mutta silti kummastuttaa, etteikö lääketiede olisi oikeasti kiinnostunut tällaisesta asiasta, jos se kerran on totta. Suosittelevathan ne nytkin fysioterapiaa, liikuntaa, ravintoterapiaa ja muutakin, joka on "pois heidän tienesteistään", joten miksi heillä olisi antipatioita juuri kiropraktikkoja, naprapaatteja tai kansanparantajia vastaan? - hoidettu
Nainen 26 kirjoitti:
Tarkoitatko siis si-niveltä? Eli lääkkärit eivät tiedä, mikä se on? Jotenkin minun on vaikeaa kuvitella, että lääkärit, joiden opiskelu kestää pitkään, jättävät yhden kohdan anatomiasta täysin opettelematta. Sillä aiemminhan sanoit, ettei lääkkärit välttämättä tunnista väärä-asentoista lantiota kuvista jos he sellaisen näkevät.
Tokihan se on niin, että tiede kehittyy, tutkimus- ja hoitomenetelmät elävät ja uusia asioita löytyy jatkuvasti. Mutta silti kummastuttaa, etteikö lääketiede olisi oikeasti kiinnostunut tällaisesta asiasta, jos se kerran on totta. Suosittelevathan ne nytkin fysioterapiaa, liikuntaa, ravintoterapiaa ja muutakin, joka on "pois heidän tienesteistään", joten miksi heillä olisi antipatioita juuri kiropraktikkoja, naprapaatteja tai kansanparantajia vastaan?"Tarkoitatko siis si-niveltä? Eli lääkkärit eivät tiedä, mikä se on? "
Kyllä ne tietää mikä se on, mutta eivät ymmärrä, että se voi ihmiseltä (ja eläimiltä) pettää hiukan pois paikaltaan.
"Jotenkin minun on vaikeaa kuvitella, että lääkärit, joiden opiskelu kestää pitkään, jättävät yhden kohdan anatomiasta täysin opettelematta."
Sitä ei ole heidän kirjoissaan. Joskus se oli fysiatrien oppimateriaalissa jatkokurssilla, ainakin kun fysiatri Turunen sitä opiskeli. Ortopedeille opetetaan vain kuinka leikellä ja korjata niitä oireita. Tavallisille lekureille opetetaan kaikesta vähän.
Viime vuonna oli mm. Australiassa tutkimus, että suurin osa lääkäreistä oli aivan pihalla ihmisen anatomista.
Mutta nykyäänhän lääkäreiden mielestä fysiatrit ei ole lääkäreitä. Heiltä on jopa yritetty ottaa lääkärinoikeudet pois viime vuosituhannen lopulla.
"Sillä aiemminhan sanoit, ettei lääkkärit välttämättä tunnista väärä-asentoista lantiota kuvista jos he sellaisen näkevät. "
Juuri siksi, kun kukaan ei ole heille sellaisesta mahdollisuudesta kertonut. Heidän kirjoissaan lukee vain, että se on ihmisen vahvin nivel ja se ei voi liikahtaa pois paikoiltaan.
"Mutta silti kummastuttaa, etteikö lääketiede olisi oikeasti kiinnostunut tällaisesta asiasta, jos se kerran on totta. "
On se kiinnostunut. Tuolla OMT ja SMLY maailmassa asiaa taas puidaan. 80 vuotta sitten sitä pidettiin pääsyyllisenä selkävaivoihin. Sitten keksittiin siirtyä hoitamaan oireita, että hoidettavia varmasti riittää...
"joten miksi heillä olisi antipatioita juuri kiropraktikkoja, naprapaatteja tai kansanparantajia vastaan? "
Enpä osaa sanoa. Ehkä heille on opetettu koulussa, että nivelet ei voi olla pois paikoiltaan ja silti toimia. Mutkin arvostettu ja kokenut ortopedi haukkui, kun olin uskaltautunut koulutetun kiropraktikon hoitoon. Hän piti niitä täysin huuhaa-hoitoina. - tietämättään sairas
hoidettu kirjoitti:
Itsekin luotin huippulääkäreihini 15 vuoden ajan. Heitä oli neurologi, ortopedi, fysiatreja, urheilulääkäri. Eikä ne ollu mitään vastavalmistuneita vaan erittäin kokeneita!Sain vasta tietää sattuman kaupalla, että sairastan Scheuermannin tautia (Scheuermann-kyvosi). Alkavatpa asiat nyt 55-vuotiaana loksahdella kohdalleen ja epämääräiset diagnoosit taipua loogiseen järjestykseen. Kivut saavat oikean nimen ja oman terveyden rappeutuminen on käsitettävää ja kunnon huolto on entistä motivoituneempaa.
Olen ollut kipeä ja särkyinen melkein aina ja oireet ovat vain korostuneet ikääntymisen myötä.
Onneksi luontainen liikkumisviettinyt on ohjannut minua lihaskunnon ylläpitoon, joka on osittain korjannut (??), mutta ennenkaikkea EHKÄISSYT kroppani luhistumista.
Olen juossut spesialistilta toiselle, eri ammattikunnan hoteissa etsien ratkaisua ja selitystä vaivoihini, mutta aina vain kuulin mitä kummallisimpia "tarinoita"!
Olin myös melkein menettänyt jo mielenterveyteni, sillä tunsin, että vaivoihini ei suhtauduttu vakavasti ja koska särkyni ja särkypaikkani olivat niin erikoisia, niin minulle vihjailtiin jo loppumetreillä, että kuvittelen säryt ja että pitäisi turvautua psykiatriseen hoitoon. Kipuni eivät olleetkaan konkreettisia, vaan vaiva olikin korvieni välissä!!!!
Eli itseasiassa oloni on nyt todella helpottunut, kun vaivoihini on löytynyt syy!
Mutta TIETÄÄKÖ KUKAAN, VOIKO KAMPURAJALKAISUUS JA SCHEUERMANNIN TAUTI OLLA ALUNPERIN SAMAA ALKUPERÄÄ????
(Äitini puolella miespuolisilla jälkeläisillä on todettu kampurajalkaisuutta ja samoin omalla pojallani. Ja nyt minulla tämä Scheuermann.) Voisivatko liittyä toisiinsa? Kulkeeko suvuittain niin kuin epäilen?
Kiitos tiedoistasi
- nikaman siirtymä
Kannattaa käydä terveyskeskuksessa tai lääkärissä, niin siellä ne osaavat sanoa asiasta paremmin. !!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723