Gal. 5:1-12 (Osa 11)

KRISTITYN VAPAUS (Gal. 5:1-12)

5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
5:7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
5:8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
5:9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
5:10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
5:11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
5:12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
----
Olemme nyt tulleet Galatalaiskirjeen huipentumaan.
Paavali kirjoittaa asiasta, jonka hän on omakohtaisesti kokenut: Mitä on olla lain orja ja mitä on olla vapaa Kristuksessa.

Paavali itse oli aikoinaan kulkenut loppuun lain ja tekojen tien. Niinpä hän nyt tekee kaikkensa varoittaakseen galatalaisiakin tuon tien mahdottomuudesta.

Vain Kristus voi vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta. Jumalan viha ei voi enää meitä kauhistaa. Saamme olla vapaita ja iloisia pelkäämättä tulevaa vihaa.
Elävä usko johtaa meidät rakkauden tekoihin (j.6).

Apostoli ilmoittaa luottavansa galatalaisiin, vaikka onkin heihin suuresti pettynyt (j. 7-12).
Usein Jumalakin pettyy meihin, niin usein me toimimme omin voimin. Me taas petymme toinen toisiimme.

Paavalin tavoin älkäämme kuitenkaan menettäkö toivoamme. Herra voi palauttaa meidät eksymyksemme tieltä ja ”se, joka on hämmentänyt ajatuksemme, tulee saamaan rangaistuksensa” (j.10).
---
Mietittävää:
--- Millainen on vapaa ihminen?
--- Mitä tarkoitetaan hapatuksella (j.9)?
Voisiko esim. uudelleenkastaminen ihmisen omana (lain)tekona olla tällainen hapate?

0

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
        Ikävä
        42
        3116
      2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
        Loviisa
        4
        1891
      3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
        Maailman menoa
        323
        1822
      4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
        Ikävä
        129
        1736
      5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
        Ikävä
        65
        1293
      6. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
        Ikävä
        9
        1229
      7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
        Suomussalmi
        75
        1209
      8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
        Maailman menoa
        141
        1171
      9. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
        Ikävä
        34
        1163
      10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
        Ikävä
        72
        1117
      Aihe