Onko kummituksia?

Exmoro

Minä en ole elämäni aikana törmännyt mihinkään yliluonnolliseen ja sen perusteella olen melko varma, ettei mitään sellaista ole olemassakaan. Monet silti väittävät törmänneensä esim kummituksiin, poltergeist -ilmiöön tai vaikkapa UFOihin.

Miten on asia MAP-kirkon kannalta? "Uskooko" kirkko tällaisiin yliluonnollisiin?

Entä miten on tänne kirjoittelevien suhtautuminen vaikkapa kummituksiin ja poltergeistiin? Onko sellaista?

8

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei usko

se on institutio joka sisältää useita tavallisia ihmisiä jotka ovat kaikki erilaisia...

• calmato

Hyvin monet mormonit ovat kokeneet tehdessään temppelitoimituksia kuolleiden puolesta, että edesmenneet seuraavat vierestä toimituksia. Tästä on mormonien parissa satoja ja taas satoja kokemuksia, jotkut ovat jopa kuulleet läheisen askeleet takanaan tai tunteneet esimerkiksi edesmenneen äitinsä istuvan niin lähellä, että käsivarren lämpö (!) on tuntunut.

Minulle erityisen läheinen kirkkonne jäsen pelkää kulkea hautausmaiden ohi, koska kokee vainajien lähtevän sieltä peräänsä. Tätä on jatkunut jo muutaman kymmenen vuoden ajan, joten ilmeisesti kummituksia ainakin mormoniuskoisten mielestä on, vieläpä runsaasti.

Itselläni ei ole kokemuksia vainajahengistä tai poltergeistilmiöistä.

• puolestasi

Kuulopuheita ei täällä kannata levitellä. Oletko itse nähnyt tempelissä kummituksia?

Minä en ole nähnyt kummituksia temppelissä sen paremmin kuin muuallakaan. Sen sijaan olen joskus saanut kokea temppelissä edesmenneitten rakkaitteni läheisyyttä.

Hautausmaita en pelkää, vaan kuljeskelen niillä mielelläni niin pyhäinmiesten päivän pimeydessä kuin kesäiltoinakin. Kastelen siellä tuntemattomienkin hautoja, jos kukat ovat janoissaan, luen hautakiviä ja näen vuosi vuodelta enemmän tuttuja nimiä. Tunnen näkymättömän seurakunnan läsnäolon, en pelottavana, vaan lohdullisena. Kohta olen taas heidän luonaan.

Valaistu temppeli Espoossa muistuttaa siitä, että elämä on ikuista, ero vain väliaikainen ja perheet voivat olla yhdessä haudan tuolla puolellakin.

• calmato
        puolestasi kirjoitti:

Kuulopuheita ei täällä kannata levitellä. Oletko itse nähnyt tempelissä kummituksia?

Minä en ole nähnyt kummituksia temppelissä sen paremmin kuin muuallakaan. Sen sijaan olen joskus saanut kokea temppelissä edesmenneitten rakkaitteni läheisyyttä.

Hautausmaita en pelkää, vaan kuljeskelen niillä mielelläni niin pyhäinmiesten päivän pimeydessä kuin kesäiltoinakin. Kastelen siellä tuntemattomienkin hautoja, jos kukat ovat janoissaan, luen hautakiviä ja näen vuosi vuodelta enemmän tuttuja nimiä. Tunnen näkymättömän seurakunnan läsnäolon, en pelottavana, vaan lohdullisena. Kohta olen taas heidän luonaan.

Valaistu temppeli Espoossa muistuttaa siitä, että elämä on ikuista, ero vain väliaikainen ja perheet voivat olla yhdessä haudan tuolla puolellakin.

Minulle riittää ihan tavalliset kirkot. Silloin kun Kristus antoi henkensä ristillä, temppelin esirippu repesi kahtia. Temppeleitä ei ole tarvittu enää uuden liiton aikana.

Näistä mormonien kokemista vainajakokemuksista olen kuullut heiltä itseltään omin korvin, samoin tämä mormoni joka pelkää hautausmaita on itse puhunut minulle vainaja- ja hautausmaapelostaan.

• mahdollisuus,
        calmato kirjoitti:

Minulle riittää ihan tavalliset kirkot. Silloin kun Kristus antoi henkensä ristillä, temppelin esirippu repesi kahtia. Temppeleitä ei ole tarvittu enää uuden liiton aikana.

Näistä mormonien kokemista vainajakokemuksista olen kuullut heiltä itseltään omin korvin, samoin tämä mormoni joka pelkää hautausmaita on itse puhunut minulle vainaja- ja hautausmaapelostaan.

että mormonismilla ei ystäviesi kummituspelon kanssa olisikaan mitään tekemistä. Syyhän saattaa olla muuallakin. Vai haluatko tämänkin työntää mormonismin syyksi, niinpä tietenkin.

• Exmoro
        mahdollisuus, kirjoitti:

että mormonismilla ei ystäviesi kummituspelon kanssa olisikaan mitään tekemistä. Syyhän saattaa olla muuallakin. Vai haluatko tämänkin työntää mormonismin syyksi, niinpä tietenkin.

Calmaton juttuihin, niin olen minäkin kuullut joidenkin kirkon jäsenten kertovan "kummitusjuttuja" temppelistä. Pistän tuollaiset kertomukset kertojan typeryyden syyksi. Yksi ex-lahtelainen veli kertoi, että välillä oli vaikea mahtua oviaukosta, kun "henkiä" oli niin paljon paikalla. Sitten eräs poika eräästä toisesta seurakunnasta on kuulemma nähnyt kovasti "ihmisiä", joita kukaan muu ei ole nähnyt. No, kyseessä on tietysti erityisyyden tavoittelu ja "kunnon kirkonjäsenen maineen kasvatus". Harmi vaan, että tuollaisia kertovat tyypit tekevät vain hallaa kertomuksillaan.

Suuri osa tutuistani on kuitenkin kertonut kokeneesa jonkinlaista selittämätöntä "yhteyttä" tehdessään toimituksia sukulaistensa puolesta. En tiedä meneekö tämä mielikuvituksen piikkiin vai onko siinä jotain perää.

• zappax

Monen olen kuullut kertovan samaa.

Tunne siitä että joku kuollut läheinen on vieressä tms.

Tämä tosin ei ole ilmiönä rajoittunut kirkon jäsenistöön.

"Minulle erityisen läheinen kirkkonne jäsen pelkää kulkea hautausmaiden ohi..."

Kaikenlaisia kirkosta löytyykin...

• V.Mayfield

Kirkon viralliselta sivulta:

"Maallisesta näkökulmasta katsottuna kuolema vaikuttaa lopulta. Mutta oikeastaan se on alku, aivan kuten syntymäkin on. Se on askel eteenpäin taivaallisen Isän suunnitelmassa. Kuolemassa henkesi erkanee ruumiistasi ja siirtyy henkimaailmaan. Se on paikka, jossa opitaan ja valmistaudutaan.

Jonkin ajan kuluttua ruumiisi ja henkesi yhdistyvät jälleen, eikä niitä enää koskaan eroteta. Sitä kutsutaan ylösnousemukseksi. Sen on mahdollistanut Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus, ja se on lahja jokaiselle, joka on joskus elänyt."

Kirkon oppijen mukaan henkimaailma on täällä meidän keskuudessa. He näkevät meitä mutta me emme näe heitä. Me emme usko mörköihin, mutta siihen että ihmisten henget kuoleman jälkeen jatkaa elämää täällä meidän keskuudessa kunnes ylösnousemus tapahtuu.

V.Mayfield

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11407
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9770
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      143
      5537
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3625
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2783
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2573
    Aihe