Pankin vaihto + kulut

praimeri

Vaihdettiin pankkia pari vuotta sitten, mutta rahastosijoitus jäi vielä vanhaan pankkiin. Nyt tekisi mieli siirtää ko. sijoitus nykyiseen pankkiin, niin mikähän lienee kulu? Pitääkö nostaa koko summa pois ja maksaa 28% vero, vai onnistuuko siirtäminen pienemmillä kuluilla? Uuden pankin (Nordea) täti ei tiennyt, mitä kulua vanha pankki (OP) ottaa siirrosta?

3

3764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpeellinen?

Etkö voi harkita jättämistä OP:iin?

• Yleensä ainoa keino siirtää rahastosijoitus pankista toiseen on vanhojen rahasto-osuuksien myyminen ja uusien ostaminen tai merkitseminen. Myynnissä realisoituu luovutusvoittoa tai luovutustappiota ja menee myyntipalkkio.

Myyntipalkkion vähentämisen jälkeen tilille tulevasta luovutusvoitosta menee 28% veroa, ellei ole aiempia luovutustappioita, jotka siitä saa vähentää. Luovutustappio on vähennyskelpoinen myyntivuoden ja kolmen sitä seuraavan vuoden verotuksessa, mutta ei mistään muusta tulosta kuin luovutusvoitoista.

Lisäksi vielä uuden pankin rahasto-osuuksien ostosta menee yleensä palkkio ellei kysymyksessä ole jokin erikoistarjous, kuten aloittavan uuden rahaston osuuksien merkintä.

Poikkeuksena edellä sanottuun voisi ehkä olla jokin sellainen sijoitusrahasto, jota sekä vanha että uusi pankki edustavat. Sellaisia ei liene käytännössä olemassa ainakaan OP:n ja Nordean kesken. Pankkien ja rahastoyhtiöiden tekemien järjestelyjen yhteydessä kokonaiset rahastot voivat kyllä siirtyä pankista toiseen ilman asiakkaille aiheutuvia kuluja tai veroja.

• Ei mitään hyötyä

Jos et tarvitse noita rahoja johonkin konkreettiseen, ei kannata vaihtaa vaihtamisen vuoksi. Vaihdosta menee kuluja eli lunastus 1 % ja uudelleen merkintä Nordeassa 1%(solotunnareilla 0,75%).

Itse olen Nordean tiliasiakas ja useita Nordean rahastoja on myös. Sen lisäksi mulla on rahastoja mm. OP-Rahastoyhtiössä, Tapiolassa, Roburissa, Hansassa, Aktiassa, FIMissä, SEB-Gyllenbergissä ja Odinissa. Kaikkien näiden rahastojen hoitotili(=kotiutustili) on mun Nordean päätili.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1896
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1669
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1544
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1183
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1142
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe