Vaihdettiin pankkia pari vuotta sitten, mutta rahastosijoitus jäi vielä vanhaan pankkiin. Nyt tekisi mieli siirtää ko. sijoitus nykyiseen pankkiin, niin mikähän lienee kulu? Pitääkö nostaa koko summa pois ja maksaa 28% vero, vai onnistuuko siirtäminen pienemmillä kuluilla? Uuden pankin (Nordea) täti ei tiennyt, mitä kulua vanha pankki (OP) ottaa siirrosta?
Pankin vaihto + kulut
3
3682
Vastaukset
- tarpeellinen?
Etkö voi harkita jättämistä OP:iin?
Yleensä ainoa keino siirtää rahastosijoitus pankista toiseen on vanhojen rahasto-osuuksien myyminen ja uusien ostaminen tai merkitseminen. Myynnissä realisoituu luovutusvoittoa tai luovutustappiota ja menee myyntipalkkio.
Myyntipalkkion vähentämisen jälkeen tilille tulevasta luovutusvoitosta menee 28% veroa, ellei ole aiempia luovutustappioita, jotka siitä saa vähentää. Luovutustappio on vähennyskelpoinen myyntivuoden ja kolmen sitä seuraavan vuoden verotuksessa, mutta ei mistään muusta tulosta kuin luovutusvoitoista.
Lisäksi vielä uuden pankin rahasto-osuuksien ostosta menee yleensä palkkio ellei kysymyksessä ole jokin erikoistarjous, kuten aloittavan uuden rahaston osuuksien merkintä.
Poikkeuksena edellä sanottuun voisi ehkä olla jokin sellainen sijoitusrahasto, jota sekä vanha että uusi pankki edustavat. Sellaisia ei liene käytännössä olemassa ainakaan OP:n ja Nordean kesken. Pankkien ja rahastoyhtiöiden tekemien järjestelyjen yhteydessä kokonaiset rahastot voivat kyllä siirtyä pankista toiseen ilman asiakkaille aiheutuvia kuluja tai veroja.- Ei mitään hyötyä
Jos et tarvitse noita rahoja johonkin konkreettiseen, ei kannata vaihtaa vaihtamisen vuoksi. Vaihdosta menee kuluja eli lunastus 1 % ja uudelleen merkintä Nordeassa 1%(solotunnareilla 0,75%).
Itse olen Nordean tiliasiakas ja useita Nordean rahastoja on myös. Sen lisäksi mulla on rahastoja mm. OP-Rahastoyhtiössä, Tapiolassa, Roburissa, Hansassa, Aktiassa, FIMissä, SEB-Gyllenbergissä ja Odinissa. Kaikkien näiden rahastojen hoitotili(=kotiutustili) on mun Nordean päätili.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666114Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583053- 312213
- 131827
- 201798
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191783Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131532- 181529
- 501504
- 91463