Rory Gallagher

Lil' Devil

Viime maanataina kuunneltiin vaimon kanssa autossa Rock-radiota. Klo 20 alkoi ohjelma, jossa puhuttiin -60 ja -70-luvun musiikista ja mitä Suomessa kuunneltiin.

Yhtäkkiä kaveri alkoi puhumaan Rory Gallagherista ja soitti yhden biisin nimeltään Crest of a Wave albumilta Deuce.

Sanoin vaimolle että voi hitto ja että olin unohtanut kuinka hyvä hemmo hän oli. Eihän vaimo siitä pitänyt, mutta seuraavana päivänä menin nettisivulle
http://www.blackandwhite.fi/newshop/

ja sieltä löysin em. kaverin levyjä CD:nä ja jopa uusina sekä tarjouksena!

Painuin sinne ja ostin heti 5 kpl hänen alkupään tuotannon levyt.


Ei voi sanoa kuin että meininki on tosi kovaa.

Ja yleensäkin Rory Gallagher on aliarvostettu kaveri tässä maassa. Harvoin hänen biisejään kuulee radiossa.
Vai onko minulla väärä kanava?

Mitä mieltä itse olette hänestä jne.?

25

1946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle 8v

      Huippu jätkä, aivan ykkös-luokkaa (AAAAAAA-ryhmää), nuorille pitäis opettaa perus-jutut kuten blues ja sen soittaminen ensin, sitten vasta kropan vääntely ja elvistely, Rorry oli soitto-mies ja blues-man!

    • YrjöJurri

      Pidän Rory Gallagheria irkkukitaristien ykkösenä, vaikka vihreän saaren "mölöpoika" Moore tunnetaan suuren yleisön keskuudessa paremmin. Gallagherin slide-tyylinen Straton soitto on aivan hänen oma tavaramerkkinsä, bluesharppua unohtamatta. Siinä hiukka USA:n etelän miesten vivahdetta, mutta raivo on ajoittain aivan toisissa svääreissä. Rory oli bluesin pieni suurimies, sanan kaikessa merkityksessä.

      http://users.tkk.fi/~khagelbe/rory/pics/HansIvarsson/rory-1_copy_web.jpg

      http://www.rorygallagher.com/news.htm

      http://users.tkk.fi/~khagelbe/rory.html

      http://www.lastoftheindependents.com/tastebio.htm

      • Lil' Devil

        Hienoista linkeistä.


    • Pidän erittäin paljon. Huippukitaristi. Viimeksi eilen kuuntelin ja välillä myös katselin miehen soitantaa Youtubesta. Eikä ulkonäössäkään ole moittimista =) Harmi vain, että kuoli jo 47-vuotiaana. Joi ihan liikaa alkoholia ja maksa ei kestäny.

    • Rory taisi bluesin soittamisen ja laulamisen. Aivan omaa luokkaansa. Jos Paul Rodgersillakin oli aikoinaan blues veressään ja sielussaan, niin Roryllakin oli. Hänen Kitaristina Jimmy Pagen, Brian Mayn ja muiden huppujen veroinen.

    • Rory oli bluesin ytimessä mitä ei voi aina sanoa kaikista vaaleaihoisista bluesin soittelijoista. BB Kingiltä kysyttiin kerran, että osaavatko vaaleaihoiset muusikot soittaa bluesia ja hän vastasi, että yleensä eivät, mutta sanoi kuitenkin, että on joitain, jotka osaavat, kuten esim. Peter Green, Eric Clapton ja Bernie Marsden (tuli tunnetuksi Whitesnaken alkuperäisenä kitaristina). Se mikä erottaa afroamerikkalaisen bluesmuusikon ei afroamerikkalaisista on juurikin historia. Muddy Waters, BB King ja kumppanit juurikin pääsevät syvälle asioihin siksi, koska he ovat kokeneet ne vaikeat ajat, kun Yhdysvalloissa oli rotusortoa ja monen suvussa olleet, vanhemmat tai isovanhemmat ja heidän vanhempansa luultavasti orjia. Tästä johtuu se, että he osaavat soittaa tunteella tuota musiikin tyylilajia. Kuitenkin Rory Gallagher, vaikka olikin vain poika Irlannista soittelee ja laulaa bluesia kuin joku afroamerikkalainen vanha bluesmuusikko, koska hän on syvällä tunteissa ja päästää tunteet irti. Bernie Marsden kertoo muistelmissaan "Where´s my guitar", että kun hän nuorena soitteli yhdessä kotipaikkakuntansa paikallisbändissä ja he olivat jossain päin Englantia keikalla Yhdysvaltojen ilmavoimien tukikohdassa, niin yksi afroamerikkalainen alokas tai sotilas, jonka kanssa hän tauolla soitteli kitaraa opetti hänelle tärkeän asian musiikista ja erityisesti bluesin soittamisesta. Hän sanoi, että ensimmäinen ja viimeinen asia, jota on hyvä ajatella soittaessaan on tunne. Ja juuri tuo tunne Rorylla on, kun hän soittaa ja ihan hyvin tuo Berniekin soittelee bluesia.

    • Monet nykyajan soittelijat ja myös jotkut laulajatkin ovat aika teknisiä. Eikä teknisyys ulotu vain bluesiin, vaan sitä on myös jazzissa ja monessa muussa tyylilajissa. Mutta liika teknisyys tappaa musiikin tai ainakin vie siitä tunnetta pois. Ainakaan se ei sovi esim. bluesiin, jazziin ja rokkiin. Kun nykyaikana moni muusikko ja laulaja on yhä koulutetumpi, niin silti monet tai ainakin jotkut heistä eivät pääse siihen samaan tasoon kuin monet vanhemmat kollegansa.

      • Anonyymi

        Van Halenin musiikkiin tuoma tilu-lilu tilutus tappoi tehokkaasti monen loistavan soittajan uran.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Van Halenin musiikkiin tuoma tilu-lilu tilutus tappoi tehokkaasti monen loistavan soittajan uran.

        Teknisesti taitavia ja nopeita soittajia on paljon, mutta taiteilijoita on sitten paljon harvemmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Van Halenin musiikkiin tuoma tilu-lilu tilutus tappoi tehokkaasti monen loistavan soittajan uran.

        Joo, se nousi "muodiksi" yli kaiken,,jokaisen itseään kunnioittavan kitaristi olisi yllättäen pitänyt soittaa kuten Eddie?

        Ja kun ei kiinnostanut, vaipui samontein "unholaan"

        Oli keksitty uusi juttu. Jos soitti melodisesti ja linjakkaasti, oli se auttamatta vanhanaikaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se nousi "muodiksi" yli kaiken,,jokaisen itseään kunnioittavan kitaristi olisi yllättäen pitänyt soittaa kuten Eddie?

        Ja kun ei kiinnostanut, vaipui samontein "unholaan"

        Oli keksitty uusi juttu. Jos soitti melodisesti ja linjakkaasti, oli se auttamatta vanhanaikaista.

        Yksi tällainen kitaristi on ehdottomasti Erno "Emppu" Vuorinen, joka ei kikkaile, eikä brassaile, vaan soittaa oman osuutensa juuri niin kuin oma osuus on kirjoitettu, ja se on siinä.

        Jos oma osuus on virtuusimaisesti sävelletty, niin siten Emppu soittaa virtuoosimaisesti. ; )


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Yksi tällainen kitaristi on ehdottomasti Erno "Emppu" Vuorinen, joka ei kikkaile, eikä brassaile, vaan soittaa oman osuutensa juuri niin kuin oma osuus on kirjoitettu, ja se on siinä.

        Jos oma osuus on virtuusimaisesti sävelletty, niin siten Emppu soittaa virtuoosimaisesti. ; )

        Mutta entä improvisaatio? Ei Rorykaan livenä soitelellut kappalita ihan samalla tavalla kuin studiossa, kun teki levyä. Ja Jimmy Pagekin aina imprivisoi enemmän tai vähemmän (tosin välillä ehkä vähä liikaa). Se että soittaa kappaleen juuri nin kuin nuoteissa on, eikä yhtään enemäpää ja joa keikall ihan samalla tavalla, voi olla pitemmän päälle vähän tylsää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Van Halenin musiikkiin tuoma tilu-lilu tilutus tappoi tehokkaasti monen loistavan soittajan uran.

        Ei tiluttelussa ole mitään vikaa, mutta ei se saa olla kuitenkaan mikään standardi. Kaikenlaisten kukkien on hyvä saada kukkia tässäkin mielessä eli soittotyylejä on hyvä olla muitakin.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mutta entä improvisaatio? Ei Rorykaan livenä soitelellut kappalita ihan samalla tavalla kuin studiossa, kun teki levyä. Ja Jimmy Pagekin aina imprivisoi enemmän tai vähemmän (tosin välillä ehkä vähä liikaa). Se että soittaa kappaleen juuri nin kuin nuoteissa on, eikä yhtään enemäpää ja joa keikall ihan samalla tavalla, voi olla pitemmän päälle vähän tylsää.

        Heheh..harrastuskitaristina sanoisin tuohon ettei kahta kertaa samallatavalla kukaan soita.
        Aina tulee eroja,,ja pitkään keikkailleilla soolot yms. tuppaavat muuttamaan muotoaan.

        Levyltä kuulut tulee "samanlaisena" äärimmäisen harvoin vastaan livenä.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mutta entä improvisaatio? Ei Rorykaan livenä soitelellut kappalita ihan samalla tavalla kuin studiossa, kun teki levyä. Ja Jimmy Pagekin aina imprivisoi enemmän tai vähemmän (tosin välillä ehkä vähä liikaa). Se että soittaa kappaleen juuri nin kuin nuoteissa on, eikä yhtään enemäpää ja joa keikall ihan samalla tavalla, voi olla pitemmän päälle vähän tylsää.

        Nuotista nuottiin soittaminen onkin tylsää, ja ns. vaaratonta. Improvisointi on paljon hauskempaa. Soittajat eivät ennen muinoin olleet niin teknisiä ja varmasti unohtelivat soolojansa, jolloin oli pakko improvisoida jotain. Käyttivät vielä usein aineita, jotka sekoittivat mieltä, ja se vaikutti lvarmasti ivesoittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se nousi "muodiksi" yli kaiken,,jokaisen itseään kunnioittavan kitaristi olisi yllättäen pitänyt soittaa kuten Eddie?

        Ja kun ei kiinnostanut, vaipui samontein "unholaan"

        Oli keksitty uusi juttu. Jos soitti melodisesti ja linjakkaasti, oli se auttamatta vanhanaikaista.

        Eddie teki omaa juttuaan ja teki sen ihan ok. Hänen jäljttelijänsä ovat sitten asia erikseen.

        Eddie oli vielä aina silloin tällöin kännissäkin keikoilla ja juutubissa on aika järkyttävää materiaalia. Hän oli alkoholisti.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Ei tiluttelussa ole mitään vikaa, mutta ei se saa olla kuitenkaan mikään standardi. Kaikenlaisten kukkien on hyvä saada kukkia tässäkin mielessä eli soittotyylejä on hyvä olla muitakin.

        Niin, eikai siinä, vaan itse koen jokseensakin "tyhjäksi" tuollaisen "sorminäppäryyden" osoittamisen tarpeen - tänä päivänä vallala sellainen yleensä ettei kitaroilla soiteta kuin komppeja. ELi on menty äärimmäisyydestä toiseen..


    • Lainasin kirjastosta yhen Rory Gallagherin levyn (muodossa CD). Siinä on yks kappale, jolla soitetaan myös saksofonia. Luulen, että Rory soittelee, koska hän osasi soittaa myös tuotakin soitinta. Hän hallitsi eri instrumentteja. Sähkökitaran (soitteli usein vanhaa kulunutta kitaraansa) lisäksi akustisen kitaran, banjon, mandoliinin, huuliharpun ja tuon jo mainitsemani saksofonin. Lisäksi teki itse omat kappaleensa tai ainakin useimmat. Momitoimimies.

    • Anonyymi
      • Mun kommentti toi yläpuolinen. Unohin kirjautua.


    • Tiivistyksenä voisin sanoa, että Rory Gallagher oli kansanmies. Hän halusi aina soitella niin, että hänellä oli näköyhteys yleisöön ja joskus hän soitteli jopa yleisön seassakin ja siksi hän soitteli aina pienemmillä lavoilla. Hän ei halunnut isoja levydiilejä ja muita isoja sopimuksia, joiden ansiosta hän olisi saattanut päästä soittelemaan isoille areenoille. Hän teki työtä uupumattomasti kuin tavallinen työläinen. Ja hän lisäksi pukeutui mutkattomasti ja yksinkertaisesti kuin tavallinen jokapäiväinen mies. Eikä hän pitänyt suurta meteliä itsestään. Hän tuli ja soitti ja hoiti hommansa satasella ja musiikkiin paneutuen.

    • Minuun on tehnyt suuren vaikutuksen tämä mies. Myös se mitä hänet tunteneet ihmiset ovat sanoneet hänen luonteestaan, kiltti, ystävällinen ja kohtelias. Ja vaatimatonkin oli eikä asettanu itseään muiden yläpuolelle. Esim. Bernie Marsden ja Rushin kitaristi Alex Lifeson ovat sanoneet, että Rory Gallagherin persoona teki heihin erittäin suuren vaikutuksen (Rush teki 1970-luvulla ja -80-luvun alussa useita keikkoja Rory Gallagherin kanssa ja Bernie Marsden tapasi hänet useaan otteeseen aikoinaan).

      Niin, kiltti ja ystävällinen ihminen voi tehdä vaikutuksen, mutta kyllä valitettavasti tämä maailma on meille tällaisille joskus liian kova, jos vielä sattuu olemaan myös herkkä ja tunteellinen. Täällä jyräävät kynäärpäätaktiikalla eteenpäin pyrkivät ihmiset, jotka suureen ääneen vaativat asioita. Mutta ainakin Rory jätti jälkensä maailmaan musiikillaan, vaikka ei ollutkaan itsestään muuten niin meteliä pitävä.

    • Rory eli elämänsä yksin. Hän ei oikein uskaltanut lähestyä toisia ihmisiä eikä varsinkaan vastakkaista sukupuolta. Mutta oikeastaan yksinäisyydesssä ja yksinäisyydestä syntyy sitä suurinta taidetta. Vincent van Gogh eli yksin ja maalasi hehkuvan värikkäitä tähtitaivaita ja auringonkukkia ja Jane Austen kirjoitti oman aikansa naisten elämästä ja heille tapahtuvista romanttisista rakkaustarinoista (jotka yleensä aina päättyvät avioliitton), mutta itse pysyi naimattomana koko elämänsä. Toki muusikolla, kirjailijalla, taidemaalarilla voi olla perhekin, mutta silloinkin sitä omaa taidetta on saatava tehdä jossain rauhallisessa paikassa yksin. Rory oli niin omistautunut musiikilleen, ettei hänen elämäänsä mahtunut paljon muuta ja toisaalta taas se, että hänen sanotaan olleen ujo ja ehkä jollain tapaa myös kärsineen sosiaalisten tilanteiden pelosta estivät häntä ottamasta kontaktia muihin ihmisiin lavan takaisessa elämässä.

      Lavalla taas hän oli kuin toinen ihminen, aivan kuin hänessä olisi ollut kaksi persoonaa. Musiikissaan ja esiintyessään hän ei ollut ollenkaan ujo ja kohdatessaan fanejaan. Ehkä musiikki oli hänen turvasatamansa, jonka äärellä hän saattoi vapauttaa itsensä ja jossa hän saattoi myös kohdata syvimmät tunteensa ja ilman pelkoa.

      • Anonyymi

        Ei ole kyse "yksinäisyydestä" kuten näytät luulevan,,enemmänkin on kyse taitelijan elämään välttämättä kuuluvasta itsekkyydestä. Luodessaan taidettaan tarvitsee sen oman tilansa, johon hyvin harvoin mahtuu toista ihmistä häiritsemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4081
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1591
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1406
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1264
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1138
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1038
    Aihe