MURREKETJU

monica

No nii, taas vaa uuvestaa saahaa vaihtaa paikkaa, ja vähä parempaa. Nyt kaikki taas joukolla mukkaa haastamaa. Eiks ookkii mukava haastaa murteil kaikenmoista tarinaa. Nyt mie kiitän teitä kaikkii, jotka ootte hyväksynyt murrepalstan omaksee, ja tehny sen etteen töitä. Täst jatketaa taas.

173

6959

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentää ko pit tulla pien virhe tuoho alotuksee, piti sannoo et hyväksyny murreketjun omaksee, eikä palstaa... Voi mäntti Monica...

• Poti

Smydjasin mahollisimman iisisti himaan ja funtsasin kunpa ei faija vaan heräisi.

Kaikki tuntu sujuvan kliffasti, mutta ykskaks spuglasin eteisen lattialle. No siihenhän kaikki heräs. Mutsi, faija ja pikkuproidi.

Pikkuproidi rääky, mutsi voivotteli ja faijalta sain kunnon flitsarit. Sanoin mutsille ja faijalle, että sori vaan, mutta en olis muuten spuglannu, mutta niinku näkyy maga oli ihan täynnä spyttistä. Onneks ei ollu göntsää.

• vai pitäiskö sannoo stadin slangia, mänkö se nyt oikei. Kyl se on kaikkei vaikeinta murretta mitä oon kuult? Voi mite mahottoman vaikeeta kirjottaaki.
        On siel muutama sana etten tiijä mitä ne tarkottaa, mut onha muiskii murteis tulkinta vaikeuksii.
        Annaha toistekkii näyttöö, on nii erinomaista,ja vaihtelua ketjuun.

• ullamirjami¤
        monica kirjoitti:

vai pitäiskö sannoo stadin slangia, mänkö se nyt oikei. Kyl se on kaikkei vaikeinta murretta mitä oon kuult? Voi mite mahottoman vaikeeta kirjottaaki.
        On siel muutama sana etten tiijä mitä ne tarkottaa, mut onha muiskii murteis tulkinta vaikeuksii.

jos ossaa vänki ruattia ,se hesan slanki ,nääs.

• Nimetön
        monica kirjoitti:

vai pitäiskö sannoo stadin slangia, mänkö se nyt oikei. Kyl se on kaikkei vaikeinta murretta mitä oon kuult? Voi mite mahottoman vaikeeta kirjottaaki.

Smydjasin = hiivin
        iisisti = varovaisesti
        himaan = kotiin
        funtsasin = ajattelin (toivoin)
        faija = isä, mutsi = äiti
        kliffasti = kivasti (hyvin)
        spuglasin = oksensin
        pikkuproidi = pikkuveli
        flitsarit = korvapuustit
        maga = vatsa
        spyttistä = oksennusta
        gäntsää = ulostetta (paskaa)

Poti

• kundi valkasta
        Nimetön kirjoitti:

Smydjasin = hiivin
        iisisti = varovaisesti
        himaan = kotiin
        spuglasin = oksensin
        pikkuproidi = pikkuveli
        flitsarit = korvapuustit
        maga = vatsa
        spyttistä = oksennusta

Poti

On gimis, kun on kesis,
        fogelit sungaa, skutsit gungaa
        ja skutsissa on gimis goisaa.

• kundi valkasta kirjoitti:

On gimis, kun on kesis,
        fogelit sungaa, skutsit gungaa
        ja skutsissa on gimis goisaa.

kyl onkii erikoista (kieltä). Vois sannoo et,on kuin latinaa, miu korvil. Hauska lukkee, mut siihe se sit jääkii. Ootte te sit taitavii sanoje sekamelskas.
        Ei selvää sais, ilma tulkkaust!

• Ei pelkällä...
        ullamirjami¤ kirjoitti:

jos ossaa vänki ruattia ,se hesan slanki ,nääs.

ruotsin osaamisella slangia snaijaa. Pitää osata venäjääkin ja varmaan vähän muutakin, sillä vanha kunnon slangi pitää sisällään melkoisen kielten ristisiitoksen.
        Epäilen, että tuo snaijaaminenkin saattaa olla vanhentunutta tajuamista, sillä slangi tuntuu uusiutuvan kovaa vauhtia...

• Venlastiina
        Nimetön kirjoitti:

Smydjasin = hiivin
        iisisti = varovaisesti
        himaan = kotiin
        spuglasin = oksensin
        pikkuproidi = pikkuveli
        flitsarit = korvapuustit
        maga = vatsa
        spyttistä = oksennusta

Poti

Nimittäin se Kotivalo. Sehän on Stadin slangiksi Himatuikku, vai kuinka?

• Nimetön
        Venlastiina kirjoitti:

Nimittäin se Kotivalo. Sehän on Stadin slangiksi Himatuikku, vai kuinka?

Diggaan sua.

Poti

• kerronkii syyn tähä, samal tullee ketjul elämää.
      No nii, mie ku en pahemmi oo tykänt pankkiikorteist, nii nyt tul semmone tapaus et poika sano mee tillaamaa Visa Electro, niihä mie lähin ommaa pankkii.
      No mie kerroin asian, nii pankkirouva rupes het puhumaa et, Mastergart on yhtä hyvä. Puhu ja puhu, ja nii siin kävi et tilasin sen! Ku tulin kottii nii soitin pojal et nyt on kortti tilattu, Mastergat, siunaatkoo minkä ryöpyn sain , ku en tilant Visaa.
      No nyt käy nii et meen tännää uuvelleen tillamaan Visan.
      Onks niis nyt nii iso ero et niil on er toiminnot kuitenkii vaik pankis sanottii et molemmat on samallaisii?
      Mieko oon olt sellane et en yhtää tykää pankkikorteist nii nyt miul tulloo kahet, voi herraisä. Ooteks te muut sinuja korttien kans, ja tykkäättekö käyttää niitä?
      Soitin jo eile pankkiini ja tilasin ajan, meen tekemää anomuksen uuvelleen , mut Visast.
      Kyl nyt tuntuu pröystäilyltä ku on korttei , kyl yks ois riitänt miul.

• kyl kortei

ol täyty,mut mä ku ole koko ikän resunu ympäri mailma,ni täyty sano et kyl visa paremi kelppa tual mailmal.
        Nämä murttel kirjotetu ova siit hyvi et noi pilku viilaja ei pyst ain venkoma,kui se ny pitäs kirjotta.
        Mää tykkä et jokane vois kirjotta nii ko on oppinu puhuma mukulan,yleiskiäl on nii kamala ykstoikkone.

• Venlastiina

Kannattaks sun maksaa kahrest kortist? Jos meinaat ottaa Visan, niim men nyh hyvä ihmine oitis peruun se Masterkaartti.

Vaikkem miä siit mitää ymmärrä, ku meitil on ollun noi Visat yli kakskyt vuatta.
        Sitä Visapualta on tulluk käytettyy etupäässä ulkomaarreissuilla, ja pankkikorttina mei sitä kotomaas on piretty.

Yhren kerran se Visa oli tosi hyäryllinen,ku ukko lykkäs reissuun lährettäissä rahat satasta lukuun ottamati mulle ja sano, et siä niit kuitenki enämpi käytät.
        Laival miä sitteh huamasin, ettei mul lompsaa ollukka käsveskassa! Miä olin tosi hermostunu, mut Ukko vaa tuumi, ettei sille enää mitääm mahra ja on se hyvä, ku sun passis ei mahru lomapakkoon.
        Peril me sit nostettii heti pankist rahaa sil Visal, ja paluupäivänä löyty se mun lompsaki meitin auton permannolt.

• Venlastiina
        kyl kortei kirjoitti:

ol täyty,mut mä ku ole koko ikän resunu ympäri mailma,ni täyty sano et kyl visa paremi kelppa tual mailmal.
        Nämä murttel kirjotetu ova siit hyvi et noi pilku viilaja ei pyst ain venkoma,kui se ny pitäs kirjotta.
        Mää tykkä et jokane vois kirjotta nii ko on oppinu puhuma mukulan,yleiskiäl on nii kamala ykstoikkone.

Kyl siä ihan oikees olet.
        Miä oikeen nautil lukees sun kirjotukses, ku siit suarastaa kuuli sun murtees!

• kyl kortei kirjoitti:

onkii hyvät olla olemas, siul on sit hyvä kokemus, et Visa on parrei. Sitähä miu poikakii sano, vaik pankis sanottii et yht hyvvii.No nyt on taas tilattu uus kortti.
        Voi veikone ku ol mukava ku sie sanoit et tykkäät murreketjust! Ko saap kirjotella niiku ihte paraaks näkkee. Niihä se on, tääl saap käyttää sitä kieltä mitä on oppint nuoren. Olkoo se sit vaik mimmosta. Kunha ei oo kirjakieltä.
        Et poikkeeha ain sillo tällö niiko ihte haluut, meijä kans haastamaa.

• Venlastiina kirjoitti:

Kannattaks sun maksaa kahrest kortist? Jos meinaat ottaa Visan, niim men nyh hyvä ihmine oitis peruun se Masterkaartti.

Vaikkem miä siit mitää ymmärrä, ku meitil on ollun noi Visat yli kakskyt vuatta.
        Sitä Visapualta on tulluk käytettyy etupäässä ulkomaarreissuilla, ja pankkikorttina mei sitä kotomaas on piretty.

Yhren kerran se Visa oli tosi hyäryllinen,ku ukko lykkäs reissuun lährettäissä rahat satasta lukuun ottamati mulle ja sano, et siä niit kuitenki enämpi käytät.
        Laival miä sitteh huamasin, ettei mul lompsaa ollukka käsveskassa! Miä olin tosi hermostunu, mut Ukko vaa tuumi, ettei sille enää mitääm mahra ja on se hyvä, ku sun passis ei mahru lomapakkoon.
        Peril me sit nostettii heti pankist rahaa sil Visal, ja paluupäivänä löyty se mun lompsaki meitin auton permannolt.

jos se Mastergat maksais, mut ko miul sanotii ettei se maksa mittää, ei ainaskaa miul, ja kyl mie luotan mitä hää sano. Oisiha mie sen perunt jos se ois maksant. Olkoo nyt toistaseks, vaik hätävaran.

Ni et matkoil visa on tarpeen, siel se on varmast verraton ja turvalline??
        Ei paljo kannata rahan ottaa mukkaa. Käy niiko teil, et meinas käyvä köpelöst.
        Oli tok tuurii et löyty autost, muute ois tult totiset paikat.
        Et loppu hyvi, kaik hyvi.

• Venlastiina
        monica kirjoitti:

jos se Mastergat maksais, mut ko miul sanotii ettei se maksa mittää, ei ainaskaa miul, ja kyl mie luotan mitä hää sano. Oisiha mie sen perunt jos se ois maksant. Olkoo nyt toistaseks, vaik hätävaran.

Ni et matkoil visa on tarpeen, siel se on varmast verraton ja turvalline??
        Ei paljo kannata rahan ottaa mukkaa. Käy niiko teil, et meinas käyvä köpelöst.
        Oli tok tuurii et löyty autost, muute ois tult totiset paikat.
        Et loppu hyvi, kaik hyvi.

Juu. Oli se helepotus, ku ukko tuli Helsinkis hakemast autoo parkkipaikalt ja naama loisti ku Naantalin aurinko tai Hankon keksi!

Mut sillol laivalla miä olin kyl hermona. Meinain rupee poraan siitäki, kum miäs oli tiätystik kans harmissaam muk kummiski niir rauhallinen.
        Oikeestav vasta hotellissa helepotti, ja sit miä porain siit kum mulla on niim mukava miäs.

Kyl kai miä varmaa aika hullu olen...
        Mut se Visa kyl näyttää olevan enämpi käytös tual maailmal ku se Masteri.

• pihal täst
        monica kirjoitti:

onkii hyvät olla olemas, siul on sit hyvä kokemus, et Visa on parrei. Sitähä miu poikakii sano, vaik pankis sanottii et yht hyvvii.No nyt on taas tilattu uus kortti.
        Voi veikone ku ol mukava ku sie sanoit et tykkäät murreketjust! Ko saap kirjotella niiku ihte paraaks näkkee. Niihä se on, tääl saap käyttää sitä kieltä mitä on oppint nuoren. Olkoo se sit vaik mimmosta. Kunha ei oo kirjakieltä.
        Et poikkeeha ain sillo tällö niiko ihte haluut, meijä kans haastamaa.

palstast ko mä en oikke tiär et saak tämmöse vähä poja tul tännä aikuiste joukko.?
        Vanhema ova siit paremppi et niitte kans voi ruvet prohtama mist vaa.
        Täsketjus omont hyvä juttu ja mä tule tän ain ku
        aikka o.
        Nii et kyl me viel puhuta mont kertta,mun täyty vaa lähti taas reissu ja se kestä kolm viikko.
        Mut sit keväl taas puhuta kaike mailma jutu,ja mä
        ole kauhi valhettelema,pitäkä varan ku mä kerro merimiäs jutui

• pihal täst kirjoitti:

palstast ko mä en oikke tiär et saak tämmöse vähä poja tul tännä aikuiste joukko.?
        aikka o.
        Nii et kyl me viel puhuta mont kertta,mun täyty vaa lähti taas reissu ja se kestä kolm viikko.

meitä, kuuleha myö ollaa vaarattommii vanhoi ihmisii, jot tuu vaa haastamaa lämpimikses niit merimies juttui. Kyl myö sit sihtil käyvää lävi kaikkei paksummat valleet, ja osataa nauraa mukavil jutuil.

• Venlastiina
        pihal täst kirjoitti:

aikka o.

Siä olet ihan tervettullu! Miä tykkään ettei sil niiv välii o kuka kirjottaa. Murret täs tärkeint on. Sum murtees on ihah hauska.
        Tup pian takasi kertoon niit kauhei valheitas.

• tiatokone juttu
        Venlastiina kirjoitti:

Siä olet ihan tervettullu! Miä tykkään ettei sil niiv välii o kuka kirjottaa. Murret täs tärkeint on. Sum murtees on ihah hauska.
        Tup pian takasi kertoon niit kauhei valheitas.

ny ku kaikis satamis o hiano klupi ja peli,ni merimiähekki pakka sin koneten niska .
        Meil ol semmone nuar poik ko ol ku jumala,tai ainaki taiva lahja Suame naisil.
        Tual netis ku o kaikelaissi palstoi,nii poik men klupil,siäl netti flikoi hakema.
        Ja löyski,poik käsketti juhli,se ot pyärä,pist viini potu reppu jaläks.
        Mut peril se huamas et kiälitait o vähä ruastes,porukka ol kyl paljo ,mut papist ja piänest mukulast poik päättel et ne o kaste juhla.
        Sai se lämmint kät papilt ja kaffet ja pulla,mut morssime jäi täl kertta sivuossa

• tiatokone juttu kirjoitti:

ny ku kaikis satamis o hiano klupi ja peli,ni merimiähekki pakka sin koneten niska .
        Meil ol semmone nuar poik ko ol ku jumala,tai ainaki taiva lahja Suame naisil.
        Tual netis ku o kaikelaissi palstoi,nii poik men klupil,siäl netti flikoi hakema.
        Ja löyski,poik käsketti juhli,se ot pyärä,pist viini potu reppu jaläks.
        Mut peril se huamas et kiälitait o vähä ruastes,porukka ol kyl paljo ,mut papist ja piänest mukulast poik päättel et ne o kaste juhla.
        Sai se lämmint kät papilt ja kaffet ja pulla,mut morssime jäi täl kertta sivuossa

vitsihä tuo on? eikä tos asia. Näi mie ajattelin ku luvin siu kirjotukseis.
        Sanoitha sie et totta ei oo puhheis puoliikaa.
        Miettimis tarinan sie nappasit, ko tuon tietokone jutun. Tuuha sit taas ketjul, ko oot alkuu päässy.
        Ko siul näyttää oleva hyvvää murretakkii, mietin vaa et, mistähä päi mahat olla tuon murtee kans? Eikä sitäkää tarvi sanoo.

• Venlastiina kirjoitti:

Juu. Oli se helepotus, ku ukko tuli Helsinkis hakemast autoo parkkipaikalt ja naama loisti ku Naantalin aurinko tai Hankon keksi!

Mut sillol laivalla miä olin kyl hermona. Meinain rupee poraan siitäki, kum miäs oli tiätystik kans harmissaam muk kummiski niir rauhallinen.
        Oikeestav vasta hotellissa helepotti, ja sit miä porain siit kum mulla on niim mukava miäs.

Kyl kai miä varmaa aika hullu olen...
        Mut se Visa kyl näyttää olevan enämpi käytös tual maailmal ku se Masteri.

ko tullee oikei hyvä miel nii, kyl sitä voip itkee tirskauttaa.
        Ai siul on rauhalline ja hyvä mies? Sie sit oot osant oikei valita, ei niitä oo usseinkaa tarjol, sellasii miehii! Oot osant myös pittää, sanoo sananlaskukkii,,,jokkane sen miehe saap mut kuka osaa sen pittää:))
        No siit Visast viel et, kyl se on parempi siel maailmal kuulemma ja enemmä käytetääkii, siin oot oikees.

• kotikiusattu
        monica kirjoitti:

vitsihä tuo on? eikä tos asia. Näi mie ajattelin ku luvin siu kirjotukseis.
        Sanoitha sie et totta ei oo puhheis puoliikaa.
        Miettimis tarinan sie nappasit, ko tuon tietokone jutun. Tuuha sit taas ketjul, ko oot alkuu päässy.
        Ko siul näyttää oleva hyvvää murretakkii, mietin vaa et, mistähä päi mahat olla tuon murtee kans? Eikä sitäkää tarvi sanoo.

tosi jutuis ei valhetella,mä sanosi et se o tosi ,siin ei ollu valtameri lisää.
        Mää ole täält Turun pualest,alunperin mä ole oppinu sama kiält ku Laaksose heli.
        Eli tualt Laitila pualest,siält sit Turkku ja Piikkiö,tämä seuru ihmise on tämmössi säksättäji,lyhkäst ja noppia
        Mut sanos sää mikä siin on ,ku mä ymmärrä vaivat näit Suame murttei mut ulkomaa kiäli ei opi millä?

• kotikiusattu kirjoitti:

tosi jutuis ei valhetella,mä sanosi et se o tosi ,siin ei ollu valtameri lisää.
        Mää ole täält Turun pualest,alunperin mä ole oppinu sama kiält ku Laaksose heli.
        Eli tualt Laitila pualest,siält sit Turkku ja Piikkiö,tämä seuru ihmise on tämmössi säksättäji,lyhkäst ja noppia
        Mut sanos sää mikä siin on ,ku mä ymmärrä vaivat näit Suame murttei mut ulkomaa kiäli ei opi millä?

et sie haastat kaikenmaailman kielii ko kerroit käynees ympär maailmaa? Mut sanos miul mite sie pärjäät jos ei osaa ulkomaa kielii?
        Mite se Anita Hirvone laulakaa,,,,,mut ku ei oo kieli pää,,,,
        Mut älä oo moksiskaa, ko oot tähäast pärjänt nii eiks tuo loppukii mee!
        Sit mie sanon viel, ootsie lainkaa huomant et ymmärtää murteit ja oppii kieli, et niis ois pien ero?

• kotikiusattu
        monica kirjoitti:

et sie haastat kaikenmaailman kielii ko kerroit käynees ympär maailmaa? Mut sanos miul mite sie pärjäät jos ei osaa ulkomaa kielii?
        Mite se Anita Hirvone laulakaa,,,,,mut ku ei oo kieli pää,,,,
        Mut älä oo moksiskaa, ko oot tähäast pärjänt nii eiks tuo loppukii mee!
        Sit mie sanon viel, ootsie lainkaa huomant et ymmärtää murteit ja oppii kieli, et niis ois pien ero?

ja merimiäs ja ei nois laivois mittä kiäli opi ,see on semmost sekamelska.
        Mää tarkoti sitä ku,noi nuare poja puhu vaik mitä.
        Mutta sovo ja Rauma murre on jotta valla ihmelist,mää taas ossa vähä enklantti mut murre ko murre sujuu.
        Ei mul ol paljonka murhei kiäle suhte mut ulkomaa elävil pakka olema,ne millä meina ymmärttä mitä mää tolkota

• kotikiusattu kirjoitti:

ja merimiäs ja ei nois laivois mittä kiäli opi ,see on semmost sekamelska.
        Mää tarkoti sitä ku,noi nuare poja puhu vaik mitä.
        Mutta sovo ja Rauma murre on jotta valla ihmelist,mää taas ossa vähä enklantti mut murre ko murre sujuu.
        Ei mul ol paljonka murhei kiäle suhte mut ulkomaa elävil pakka olema,ne millä meina ymmärttä mitä mää tolkota

Äläs siä simmottii surek ku ulkomaalisil ei ok kiälipäätä. Niirem murhehas se o! Siähän olet tän suamen kiälen oppinun ni ei sunkas sun kiälipäässäs mitääv vikaa o.

• Poti

Oltiin faijan kanssa landella kylässä perheessä, jos oli kaks kundia. Pave oli mua vuotta vanhempi ja Eko monta vuotta vanhempi.

Lähettiin illalla metskaamaan.Pavella oli hyvä tsägä. Sai aina kontin täyteen fisuja. Ahvenia ja särkiä melkeen kaikki. Sen isoproidi sano sille, että sellanen saa hyvin fisuja metskillä, joka on skruudannu skeidaa snadina. Sano vielä, että muistaa nähneensä itte sen.

Isoproidi ei metskannu tavallisella metskillä. Se otti kiinni sammakon ja kiinnitti sen oikeen buliin koukkuun. ja stikkas syötin järveen. Muistan sen saaneen kerran kolmen kilon hauen.

Slangisanoja:
      Metskasin=ongin
      fisu=kala
      tsägä=onni (kalaonni)
      skruudannu=syönyt
      skeidaa=ulostetta (paskaa)
      snadina=pienenä
      Isoproidi=isoveli
      buli=iso
      stikkas=heitti

• Kyl varmast pittää pienest asti olla mukan ja opetella tätä siu mainiota murretas.
        Oot olt pien ihme, ku on tarttunt tällane muistiis. Onks tällane Stadin murre vieläkii voimissaa Hesassa? On varmast?

Jos muistilokerot ois voimissaa niiko nuoren, taitasin opetella muutaman sanan,mut näi ollen on paras tyytyy vaa lukemaa paperilt.

• Nimetön
        monica kirjoitti:

Kyl varmast pittää pienest asti olla mukan ja opetella tätä siu mainiota murretas.
        Oot olt pien ihme, ku on tarttunt tällane muistiis. Onks tällane Stadin murre vieläkii voimissaa Hesassa? On varmast?

Jos muistilokerot ois voimissaa niiko nuoren, taitasin opetella muutaman sanan,mut näi ollen on paras tyytyy vaa lukemaa paperilt.

1930-luvun murre on jonkin verran erilaista kuin lapsuuteni ja nuoruuteni päivinä puhuttiin 40- ja 50 luvuilla. Tämän päivän slangiin on tullut vaikutteita muualta suomesta aika paljon.

Kehitys kehittyy ja talven tulo tekee tuloaan.

• sinihelmikki
        Nimetön kirjoitti:

1930-luvun murre on jonkin verran erilaista kuin lapsuuteni ja nuoruuteni päivinä puhuttiin 40- ja 50 luvuilla. Tämän päivän slangiin on tullut vaikutteita muualta suomesta aika paljon.

Kehitys kehittyy ja talven tulo tekee tuloaan.

mitään murretta kunnolla. Isäni oli hämäläinen, äitini savolainen, mieheni varsinaissuomalainen. Itse puhuin ruotsia työssä ja lähiympäristössä. En oikeastaan tiedä, mitä suomea puhun.

• Nimetön
        sinihelmikki kirjoitti:

mitään murretta kunnolla. Isäni oli hämäläinen, äitini savolainen, mieheni varsinaissuomalainen. Itse puhuin ruotsia työssä ja lähiympäristössä. En oikeastaan tiedä, mitä suomea puhun.

Ei siinä mitään vikaa ole. Suomenkielen opettajat saisivat kyllä opettaa kirjoittamaan yhdyssanat yhteen sekä mitä eroa on sanoillaa alkaa ja ryhtyä/ruveta.

Poti

• L.iitu-Iitu
        sinihelmikki kirjoitti:

Eiköhän tuo kirjoituksesi ole "pelottavan" lähellä kirjakieltä!
        Yleiskieltähän meistä varmaankin moni puhuu.
        Ehkä sinäkin?

• Ketunhäntä kainalossa
        Nimetön kirjoitti:

Ei siinä mitään vikaa ole. Suomenkielen opettajat saisivat kyllä opettaa kirjoittamaan yhdyssanat yhteen sekä mitä eroa on sanoillaa alkaa ja ryhtyä/ruveta.

Poti

Tätäkö kirjoittaja tarkoittaa:

Alan kirjoittaa ei: Alan kirjoittamaan
        Rupean kirjoittamaan ei: Rupean kirjoittaa

• Lokari1
        L.iitu-Iitu kirjoitti:

Eiköhän tuo kirjoituksesi ole "pelottavan" lähellä kirjakieltä!
        Yleiskieltähän meistä varmaankin moni puhuu.
        Ehkä sinäkin?

Täällähän ei tarvitte väliviivoja kirjotaakan .

Noi oikeenkirjotajat jos alkaa neuvomaan niih ei olekan murteella kirjotetua tekstijä nääs.

Mää ku olen ollu siinä luulosa et kaikki koitas ainaskih omalla murteelansa.

Terv: Lokari1.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Täällähän ei tarvitte väliviivoja kirjotaakan .

Noi oikeenkirjotajat jos alkaa neuvomaan niih ei olekan murteella kirjotetua tekstijä nääs.

Mää ku olen ollu siinä luulosa et kaikki koitas ainaskih omalla murteelansa.

Murreketjuhan tää on.
        Me sun kanssa ainakin piretään murteita yllä ja mää henk.koht. sanosin että tarttes melkein kiältää puhumastakan muuta kuin murretta, ja mialuummin viä hämettä.
        Kyä toi statin lanki menettelee ja karjala, eikä oikeestaan mikään o hassumpi, kunhan on murretta. Mitäs varten murreketjua pirettäiskän, ellei siä puhuttas ninkun ketjun mimi antaa ymmärtää.
        Ny ei okkan aikoihin kukaan käyny mölisemässä kellekkän, että toi ei o aitoo karjalaa, tai pohjalaista ynm.
        Nymmäää oikein säpsährin, kun menin sanoon "pohjalaista". Siittä tulee miäleen se likka joka sua alvariinsa yrittää omalla ronskilla tavallaan vikitellä.
        Tarttee lähteä taas meneen uimahalliin. Se on kävellen mentävä, kun pussi ei kulje tästä mun ohi lauantaina ja sunnuntaina. Oon kyä yleensä enneki kävelly, mutta ny käy nin maan perhanan kova viima. Joko siä teillä päin on ilmat lämpenemään päin?
        Luin lehrestä, että sitrusherelmäikin tulee paljon vähemmän kun muina vuasina.
        Se hualestutti mua, koska sää muutenkin tairat syärä turhan vähän c-vitamiinipitosta ruakaa.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Murreketjuhan tää on.
        Me sun kanssa ainakin piretään murteita yllä ja mää henk.koht. sanosin että tarttes melkein kiältää puhumastakan muuta kuin murretta, ja mialuummin viä hämettä.
        Kyä toi statin lanki menettelee ja karjala, eikä oikeestaan mikään o hassumpi, kunhan on murretta. Mitäs varten murreketjua pirettäiskän, ellei siä puhuttas ninkun ketjun mimi antaa ymmärtää.
        Ny ei okkan aikoihin kukaan käyny mölisemässä kellekkän, että toi ei o aitoo karjalaa, tai pohjalaista ynm.
        Nymmäää oikein säpsährin, kun menin sanoon "pohjalaista". Siittä tulee miäleen se likka joka sua alvariinsa yrittää omalla ronskilla tavallaan vikitellä.
        Tarttee lähteä taas meneen uimahalliin. Se on kävellen mentävä, kun pussi ei kulje tästä mun ohi lauantaina ja sunnuntaina. Oon kyä yleensä enneki kävelly, mutta ny käy nin maan perhanan kova viima. Joko siä teillä päin on ilmat lämpenemään päin?
        Se hualestutti mua, koska sää muutenkin tairat syärä turhan vähän c-vitamiinipitosta ruakaa.

Mun kyl vielä on ihan hyvijä , nääs kuh täällä mun tontillani ei olkan niih kylmä kuh tuola valensijassa josa oikeen viljeleevät.

Kyl niitä apelsiinijä olistullu mut kuh ne palentuvatten nääs.

Tästä lähtijen appelsinit on kaliita , mut mehu on halvempaa kuh tavalisesti .

Jäätyneistä voi tehrä mehuja, mut neet appelssiinit ei säily kauppojen hyllyillä nääs.

Nääs mää kävin ottamasta puusta jah maiston , ei neh vielä ole ihan kypsijä.

Kyl määä sitä cee vitamiinija saan ihan tarpeeks , nääs kuh mulla on kakspuuta tontillanih.

Mää joskus panen lantrinkiks mun votkan joukoon nääs, aina sillon tällöin nääs.

Kyl kai seh lapuvalaineh alkaa pikkuhiljaa älyämään et mää en sitä huoli, nääs kuh seh on niih helkutin kova haukumaan mieähijä .

Sitä varten sillä ei olekan miesästä kuh haukuu kaikki .

Ei kukaan mieäs semosta viitti kuntelemaan alkaa, mää en ainaskan niih.
        Eikä seh vorssalainenkamieäs viittinyh kuunella turhaa haukkumista meinaan, sen takija sekin lähti omille teillensä nääs.

Kyl seh uimineh varmaankih on mukavaa näin talvelakih, emää ole viitinyh mennä kuh on ollu niin kylmijä ilmoja nääs, tänään sentään oli jo kahreksantoista astetta lämpöstä.

Vielä kuh vähäsen tulis saretta niiin kyl ilmat siitä lämpeiskih.

Helskutti jokos se on lauantai, mulla on tainu hukkuva yks päivä, taikka sitten tääviikko onkin menny muuten vaan näin joutusasti.

Mää menenkih nukumaan kuh tuntuu nii helkutisti nukutavan.

• niin pian ku kerkke
        Ketunhäntä kainalossa kirjoitti:

Tätäkö kirjoittaja tarkoittaa:

Alan kirjoittaa ei: Alan kirjoittamaan
        Rupean kirjoittamaan ei: Rupean kirjoittaa

ja men kauas,täl palstal ei tommossi,pilku n----oi
        kaivat.
        Mink ilo sä siit saa jos sä tunke tänne opettama?juur ko olla sovit et jokane tyylilläs.
        Jos tule tän Piikkiö päi sormees heristelemä ,mä väänä se mutkal,ymmärsiks?

• kirijottaa
        sinihelmikki kirjoitti:

sillai ku puhhuu onko sillä niin väliä, armeijassa aikanaan huomasin että oli tarttunu savolaista vivahusta puhheisiin, tartunta on myöhemmin sekottunu muihin vaikutteisiin, eikä sekkään huolestuta.

• Pilkettä silimii
        niin pian ku kerkke kirjoitti:

ja men kauas,täl palstal ei tommossi,pilku n----oi
        kaivat.
        Mink ilo sä siit saa jos sä tunke tänne opettama?juur ko olla sovit et jokane tyylilläs.
        Jos tule tän Piikkiö päi sormees heristelemä ,mä väänä se mutkal,ymmärsiks?

Men ny itte!
        Mää ainaski nauroin sille ihan mahrottasti.
        Eks sää huamannu että sillä oli ketin häntä kainalos?
        Et sunkaan sää tosikko ole?

• meirän kylän nurkkapatriootti
        Julia kirjoitti:

Murreketjuhan tää on.

Minkäs sää savolaiset ja lappilaiset unohrit?
        Ja Turun pualen murteita mää kovasti kaipailen.

• Takkunen pellavapää
        kirijottaa kirjoitti:

sillai ku puhhuu onko sillä niin väliä, armeijassa aikanaan huomasin että oli tarttunu savolaista vivahusta puhheisiin, tartunta on myöhemmin sekottunu muihin vaikutteisiin, eikä sekkään huolestuta.

Jonsei siit savolaisuurest muuta tartu ni nuatti ainaki.
        Mutton se ei järin helppoo okkaa vaikka puusta kattoin siltä näyttäski

• Julia
        meirän kylän nurkkapatriootti kirjoitti:

Minkäs sää savolaiset ja lappilaiset unohrit?
        Ja Turun pualen murteita mää kovasti kaipailen.

No niinpä unohrinki. Taisin jättää viä pohjois- karjalaisekki pois, mutta ei se johtunu siittä, ettei kaikki olis tervetulleita puhuun murretta, mää ny vaan panin kirjottain nua pari, joiren kanssa oon ollu tekemisissä ja ymmärrän parhaiten niiren puhetta . Katos, kun hiras hämäläinen ei ehri Turun ja Rauman murrettaa seuraan, niiren on tapa sualtaa sanoja nin maan saamarin nopeaan tahtiin. Johtuu siittä ehkä kun pualet sanoista jätetään poijes. Nin karjalaisekki kyä tekee, mutta mää tunsin nuarempana karjalaisia ja tunnen viäkin. Kivoja ne on. Savolaiset ny taas....on myäskin ....jänniä.

• Takkunen pellavapää kirjoitti:

Jonsei siit savolaisuurest muuta tartu ni nuatti ainaki.
        Mutton se ei järin helppoo okkaa vaikka puusta kattoin siltä näyttäski

viäntee sitä savvoo;)

Minnoun sana ennennii,että mulla mänöö nuo murteet sekasi)
        Oun nii kolunna ympärj etelä Suomee,etten tiijä ennee mitte minä oekee huastankaa;))

Niihäne sannoo että se on kuulijan arviossa mittee
        sitä ymmärtää;)
        haskoo kuitennii on;))

näkkyillää...

• merimona1
        muori67 kirjoitti:

viäntee sitä savvoo;)

Oun nii kolunna ympärj etelä Suomee,etten tiijä ennee mitte minä oekee huastankaa;))

sitä ymmärtää;)
        haskoo kuitennii on;))

näkkyillää...

Kiire on vähän, kun ollaan lähössä huvittelemaan. Talova ee jättettynä tyhjilleen, vuan värväsin kotmiehen. Sanoin ukollein, että
        jos yötä ollaan siskolla, niin elukat pittee jättee turvallisseen hoetoon.
        Sekasiinhan nuo männöö murteet, varsinnii kun vuan sillon tällön käätän tätä entisiin appivanhempiin haaskoo murretta.
        Opin heti kun mänin miehen kotpaekalle Ylä- Savvoon. Entisen ukkoin sisko sitä sano, että oun kieljnero. Tämä sisko alakuusa koetelj huastoo sammaan malliin kun minä - mitä lie ylleiskieltä, sekavoo, sitä mikä männöö ovesta sissee ja vönsteristä ulos.
        Kielsin, sanoin, että huastakee vuan savova, en piästäs yhen yhtä sannoo korviin ohi.
        Suoraan sannoin, minuva on ihmetellä monj immeine, kun rykäsen savon murteen piälle.
        Entinen ukkoin kieltelj, vaekka olj ihe savolaenen, keskimmäenen (se avo) ee ymmärtänä mittee ja tämä nykynen naaraa hyväksyvästi. Sannoo, huasta vuan savova, mutta älä savoks haaku, männöö hukkaan, hien ee ymmärrä kuitenkaan:)

• merimona1
        merimona1 kirjoitti:

Kiire on vähän, kun ollaan lähössä huvittelemaan. Talova ee jättettynä tyhjilleen, vuan värväsin kotmiehen. Sanoin ukollein, että
        jos yötä ollaan siskolla, niin elukat pittee jättee turvallisseen hoetoon.
        Sekasiinhan nuo männöö murteet, varsinnii kun vuan sillon tällön käätän tätä entisiin appivanhempiin haaskoo murretta.
        Opin heti kun mänin miehen kotpaekalle Ylä- Savvoon. Entisen ukkoin sisko sitä sano, että oun kieljnero. Tämä sisko alakuusa koetelj huastoo sammaan malliin kun minä - mitä lie ylleiskieltä, sekavoo, sitä mikä männöö ovesta sissee ja vönsteristä ulos.
        Kielsin, sanoin, että huastakee vuan savova, en piästäs yhen yhtä sannoo korviin ohi.
        Suoraan sannoin, minuva on ihmetellä monj immeine, kun rykäsen savon murteen piälle.
        Entinen ukkoin kieltelj, vaekka olj ihe savolaenen, keskimmäenen (se avo) ee ymmärtänä mittee ja tämä nykynen naaraa hyväksyvästi. Sannoo, huasta vuan savova, mutta älä savoks haaku, männöö hukkaan, hien ee ymmärrä kuitenkaan:)

Heti alakuusa kirjotin viärin. Vientee sanan virheellisesti kirjotin, vuan männöö ehken kiireen syyksi, kun pitäs alakaa männä kaapuntiin. En tarkastana kiireessä ja hättäilemällä jootuu korjoomaan - aekoo siinä hossuissa vuan tärvee:(

• tulenlieskat
        merimona1 kirjoitti:

Heti alakuusa kirjotin viärin. Vientee sanan virheellisesti kirjotin, vuan männöö ehken kiireen syyksi, kun pitäs alakaa männä kaapuntiin. En tarkastana kiireessä ja hättäilemällä jootuu korjoomaan - aekoo siinä hossuissa vuan tärvee:(

joku kerto vinttikaivosta. Mää e koskaa päässy selville mihkä se ämpäri pantii. Kyä mää semmosen kaivon näin yhren talon pihassa joskus.Kommee kaivoha se oli.
        Sit oli vintattava kaivo. Mää joskus jouruin hakkee semmosesta vettä. Mää muistan ku se mokoma veivi pääsi kärestä. Kyä vinhasti pyäriki.Mää jo luulin et ämpäri tais mennä kiinan pualelle , ei sentää.
        Ei taira niitäkää ennää paljon olla. Lokari ei takkuulla oo semmosesta vettä vintannu. niih mää luulen. Kyä tää tais mennä nostalkian pualelle nääsku vanhat kaivotki tullee miälee. Saas nährä mitä viä muistetaa mikä on niinku karonnu, taitas olla hyviä tarinoita niiren mukana. Ny mää toivottelen kaikille mukavaa illn jatkoo, nii että morjes

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

joku kerto vinttikaivosta. Mää e koskaa päässy selville mihkä se ämpäri pantii. Kyä mää semmosen kaivon näin yhren talon pihassa joskus.Kommee kaivoha se oli.
        Sit oli vintattava kaivo. Mää joskus jouruin hakkee semmosesta vettä. Mää muistan ku se mokoma veivi pääsi kärestä. Kyä vinhasti pyäriki.Mää jo luulin et ämpäri tais mennä kiinan pualelle , ei sentää.
        Ei taira niitäkää ennää paljon olla. Lokari ei takkuulla oo semmosesta vettä vintannu. niih mää luulen. Kyä tää tais mennä nostalkian pualelle nääsku vanhat kaivotki tullee miälee. Saas nährä mitä viä muistetaa mikä on niinku karonnu, taitas olla hyviä tarinoita niiren mukana. Ny mää toivottelen kaikille mukavaa illn jatkoo, nii että morjes

Vaikkakih meiränkyläsä ei ollukan kuh yks vinttikaivo, neet toiset olikih semosija veivilläkieretävijä nääs.

Semosesa vintikaivosta seh ämpäri oli siinä seipään alapäässä kiini, sen salon kuh paino kaivoon veren alapuolelle niih sai sen veren, taas semosesa veiatavasa kuh väänti vivistä niin jnep...

Kyl mää tykään kuh vesi tulee raanaa kääntämällä kuuma jah kylmä, seh on nääs paljo helpompaa.

Siel meirän kyläsä yks mieäs sano et hänellä on juokseva vesi mökisänsä.

Kaikki ihmettelikih sitä, mut seh selviski et seh oli saanu uuren vaimon joka juoksi vettä hakijesansa.
        Siittä seh juokseva vesikih sitten johtu nääs.

Ei seh mieäs koskaan mitään vesijohtoja mökiinsä laittanu.

Kyl noi kaivo jutut on paljo vaihtunu nykysin joka talosa melkeen, on ainaskih pumppu joka veren nostaa kraanaan .

Kyl vesi on tärkeetä olla joka talosa jah mökisäkih, vaikkei sitä paljo joiskan, mut naaman pesusa seh on ihan hyvää.

Heippä sussu'nih.koita tarjeta mää en vieälä tuule lämitämään sua , sitten suvella mää tulen.

Terv. lokari1.

• muori67 kirjoitti:

viäntee sitä savvoo;)

sitä ymmärtää;)
        haskoo kuitennii on;))

näkkyillää...

kui siul on käynt:)))
        Ei siint piä välittää, se käyp melkei jokasel samalviisii.

• Lokari1
        monica kirjoitti:

kui siul on käynt:)))
        Ei siint piä välittää, se käyp melkei jokasel samalviisii.

Nääs kuh mää hiras hämäläineh en tajunukan mitä mullen on käynyh?
        Sanosit et melkeen kaikillen on käynyh samalla tappaa.
        Vai olikos se käynykih kaikilen muillen eikä mulle , nääs kuh mää en tierä mistä sää puhutkan.
        Määkih naurasin kuh tietäsin millekä mun pitäs nauraa.

• Lokari1 kirjoitti:

Nääs kuh mää hiras hämäläineh en tajunukan mitä mullen on käynyh?
        Sanosit et melkeen kaikillen on käynyh samalla tappaa.
        Vai olikos se käynykih kaikilen muillen eikä mulle , nääs kuh mää en tierä mistä sää puhutkan.
        Määkih naurasin kuh tietäsin millekä mun pitäs nauraa.

jospa siul ei ookkaa käyny kuinkaa? Enhä mie osaa ajatella siu puolestais, mikä sinnuu naurattaa?
        Sanoiha mie et melkei kaikil on käynt samalviisii, mut en osant mainita sinnuu eriksee.

• Mie sanosin kans teil et, haastetaa sit murteel jokane omallaa.
      Ei käytetä kirja eikä yleiskieltä, onha tää murreketju.
      Julia jo tuol aikasemmi selvens tätä asiaa.

Mis on Turkulaiset, Raumalaiset ja Porilaiset?
      Tulkaaha mukkaa. Kaik muutkii jotka huomaa et ei heijä murretta ookkaa näkynt?

• Pessimistille,

eettä autosta kumi puhkesi, eikä tietysti tunkkia, lähti talosta lainaamaan aatteli kyllä; ei siellä oo tunkkia, Tai on niillä mutta ei ne lainaa, niin vihaksi pisteli, että heitti kiven ikkunaan "pitäkää tunkkinna ...kele!

• kaakana

Kirjottamine on vaekeempoo ku hoastaminen, ja enkä tiijä ossooko sitä ennee ies tehä kunnolla kumpookaa.Savo puhuminennii onnistuu jote kute ku toene samalaene on vastakkae,jos itekses yrität niin eepä kuulosta niin haaheelle ku pitäs.Minä se tykkeen kuunneella Turun murretta, vaekka päeväkaasia.Tämmöse saen veännettyä tuolta harmaista solukoista.

• Likka321

Sammoo mieltä oon, kyllä on mukava kuunnella lounaesmurteita, ku hyö oekeen säksättäävät ja lyhentellöövät puolet poekkeen. Heli Laaksosen runokirjat kulluu minunnii käsissäin ja käänpä ussein livenäkkii naattimassa paekallisesta puhetyylistä.

Ota käpy pois kenkäst
        kaar vesi pois saappast
        nost ämpäri silmiltäs
        jua kuppis tyhjäks.

Ol ilone
        ol valone
        ol pulune.

Älä lait kät sirkkeli
        älä puot kirvest kintuil
        älä unhota kotti avame
        älä karota annetui syrämei.

Viä roskapussi mennessäs.

• hyvä maku murtte suhte

mä ole joskus nii piru kiukkune ku noi huumori miähe on ottanu Turu murtte hamppaihis.
        Ain ku joku o oikke hausk nii se ruppe venuttama,ja me ku puhuta säksättämäl siin o iso ero.
        Vaimo on keskelt Suame ja siäl o kiva pitkä puhe parsi

• kaakana
        hyvä maku murtte suhte kirjoitti:

mä ole joskus nii piru kiukkune ku noi huumori miähe on ottanu Turu murtte hamppaihis.
        Ain ku joku o oikke hausk nii se ruppe venuttama,ja me ku puhuta säksättämäl siin o iso ero.
        Vaimo on keskelt Suame ja siäl o kiva pitkä puhe parsi

Kylläkaet meetä savon murteen veäntäjiä on mollattu iät ajat. Ee rueta kiukkusiks, ikä lyhenöö.
        Länsimurteiden kuullun ymmärtäminen ja kirjotuksen lukeminen monnee kertaa, sehä on melekosta jumppoo aevolle, parempi ku sanaristikko. Sittekö se on niin ilosen kuulosta. Pystyykö sillä murteella ies pahasti ja rumasti sanomaa?

• kotikiusattu
        kaakana kirjoitti:

Kylläkaet meetä savon murteen veäntäjiä on mollattu iät ajat. Ee rueta kiukkusiks, ikä lyhenöö.
        Länsimurteiden kuullun ymmärtäminen ja kirjotuksen lukeminen monnee kertaa, sehä on melekosta jumppoo aevolle, parempi ku sanaristikko. Sittekö se on niin ilosen kuulosta. Pystyykö sillä murteella ies pahasti ja rumasti sanomaa?

on sitä miält et ,kyl Turu murttel ihmise haukkuma pysty,se o sit toine juttu saak haukuttu selvä, mitä sanota.
        Sillo ku ruveta oikke kova ja noppia toist haukkuma se on semmost protkotust et voi men pari sana ohitte.
        Sillo täyty vaa otta oikke julma ja kauhia muato,
        kyl toine sit ymmärtä ettei täs ny vitsi kerrot
        Oleks muuto kuullu semmosest kirjast ku "uutissi Turust" erinomane opus jos Turu murret kaippa

• Lokari1
        kotikiusattu kirjoitti:

on sitä miält et ,kyl Turu murttel ihmise haukkuma pysty,se o sit toine juttu saak haukuttu selvä, mitä sanota.
        Sillo ku ruveta oikke kova ja noppia toist haukkuma se on semmost protkotust et voi men pari sana ohitte.
        Oleks muuto kuullu semmosest kirjast ku "uutissi Turust" erinomane opus jos Turu murret kaippa

Meinaan vaan et taitaskih olla mukvaa lukemista toi kirja josta mainittit kotikiusattu.

Mää kuh olen niiku vähäsen lukemista vailla nääs.

Sen raumalaisija jaarituksija mää olenkih joskus lukenuh , seki kirja oli helkutin mukava vaikkakih vaikija lukee , mut mää kuh sen ääneen luvin niih sain paljo paremmin selvän .
        Vaikka kyl mulla meni sen kirjan kans ainaskih tuplasti se aika mikä olis menny jonkun muun saman kokosen kirjan lukemisesa.

Terve Nyh: Lokari1.

• kotikiusattu
        Lokari1 kirjoitti:

Meinaan vaan et taitaskih olla mukvaa lukemista toi kirja josta mainittit kotikiusattu.

Mää kuh olen niiku vähäsen lukemista vailla nääs.

Sen raumalaisija jaarituksija mää olenkih joskus lukenuh , seki kirja oli helkutin mukava vaikkakih vaikija lukee , mut mää kuh sen ääneen luvin niih sain paljo paremmin selvän .
        Vaikka kyl mulla meni sen kirjan kans ainaskih tuplasti se aika mikä olis menny jonkun muun saman kokosen kirjan lukemisesa.

Terve Nyh: Lokari1.

jos sää kaippa Turun kiält nii otas puhelin kätte ja soit Turkku.
        Pyyr numerotiarustelu yhristämä semmosse paikka ko"Puutorin vessa" joo, sä luvi iha oikke ja siäl o semmone miäs ko Markku Heikkilä
        Se on ne kirjottanu ja ossa sano mist sä saa lukemist,ei muut ko hyvä jatko

• Lokari1
        kotikiusattu kirjoitti:

jos sää kaippa Turun kiält nii otas puhelin kätte ja soit Turkku.
        Pyyr numerotiarustelu yhristämä semmosse paikka ko"Puutorin vessa" joo, sä luvi iha oikke ja siäl o semmone miäs ko Markku Heikkilä
        Se on ne kirjottanu ja ossa sano mist sä saa lukemist,ei muut ko hyvä jatko

Määä sitten tulevana suvena soitan sinne, Kun mää tulen suomeen.
        Nyt mulla on vähän vaikeuksija ton pitkän matkan takija nääs.

• kaakana
        kotikiusattu kirjoitti:

yks Turun murteen kirja. Ostin kirjan joskus moaliman alussa, yriti ehtiä sitä tuosta kirja röykkiöstä mutta en löötäny. Kirja oel semmone ohut lätyskä ja nimmee en muista.
        Kun luen kotikiusatu kirjotuksia niin tuntuu ettet ossoo muuttoo muotoos juluman näköseks,voa oot aena hyvällä peällä, niin mukavalta se kuulostaa, melekee oon rakastunu näkemätä ja kuulemata.Ruukkootko käävvä niissä kotikiusattujen viikkokokkouksissa, Marttoos hehumassa?Teällä on 30 astetta pakkasta,mitenkähä se noppeesti protkotus mahtas luonnistua kun naoma männöö tuossa kylymyyvessä melekee umpijeähä?Nythä minä älysi,tätä meejä murretta ku veäntää niin noama pyssyy sulana!

• kotikiusatulla
        kaakana kirjoitti:

yks Turun murteen kirja. Ostin kirjan joskus moaliman alussa, yriti ehtiä sitä tuosta kirja röykkiöstä mutta en löötäny. Kirja oel semmone ohut lätyskä ja nimmee en muista.
        Kun luen kotikiusatu kirjotuksia niin tuntuu ettet ossoo muuttoo muotoos juluman näköseks,voa oot aena hyvällä peällä, niin mukavalta se kuulostaa, melekee oon rakastunu näkemätä ja kuulemata.Ruukkootko käävvä niissä kotikiusattujen viikkokokkouksissa, Marttoos hehumassa?Teällä on 30 astetta pakkasta,mitenkähä se noppeesti protkotus mahtas luonnistua kun naoma männöö tuossa kylymyyvessä melekee umpijeähä?Nythä minä älysi,tätä meejä murretta ku veäntää niin noama pyssyy sulana!

semmone murhe et parkku tekis miäl,töihilähtö eres ja koton asia päi perset.
        Turha päiväne suu soitto autta ,kun taivas putto niska.
        Tai kui ne karjalaise sano"ilo pintaan ,vaik syvän märkänis"
        Mää kerro myähemi murhe syy,ny ei kerkke täyty pyhki silmä kuivaks

• Mie ajatteli kyssyy teilt muilt, et onks tää nyt sitä aikaa et kaik vaa SKYPEILEE?
      Ku 70 palsta on melko hiljane kirjotajista, vai mist se johtuu?
      Aloituksii on harvakseltaa, ja tuntuu et samat kirjotteleeki!
      Onks kaikil nyt SKYPE, olis kiva tietää onks yhtää jolla ei oo?

• Likka321

Minulla ei oo skyppee, sikshän minä aena oon tiällä joka paekassa iänessä.Voeshan sen hankkijakkii, kun sisaruksillannii on, tulis halavemmaks ku kännykällä soettelu.Mutta jos teijjän kans savoo viäntäsin, saeskoon monikaan selevee.Oeshan se sommoo tietee, miltä työ itekukkii kuulostatte ja nähhäkkii miltä näätätte!

• Likka321 kirjoitti:

Minulla ei oo skyppee, sikshän minä aena oon tiällä joka paekassa iänessä.Voeshan sen hankkijakkii, kun sisaruksillannii on, tulis halavemmaks ku kännykällä soettelu.Mutta jos teijjän kans savoo viäntäsin, saeskoon monikaan selevee.Oeshan se sommoo tietee, miltä työ itekukkii kuulostatte ja nähhäkkii miltä näätätte!

ku sie osallistut kirjotuksillas, niihä se pittääki.
        Älä hankikkaa skypee jos se laiskistuttaa kirjottelluu.
        Vaik mie ite hankin juur, on niiko uun tuore. Mut mie ajattelin et pyrin kirjottelemmaa myös.

Mieko harjottelin eile illal nii löysin sieltäkkii SKYPEN iha sattumalt. Voi herraisä se män johonkii AFRIKKAAN, mie hetken kuuntelin ja suljin. Nehä lähetti miul puhepyynnön mut ei tult mittää, siihe se jäi.

Miun pit viel sannoo siul et siin sie teet oikei et pyrit kirjottelemaa monnii alotuksii jottai mielpitteitä. Miul olis siin suhtees toivomise varraa, oon vähä laiska.

• Lokari1

Ollukih jo noin neljä vuotta.

Mää silti kirjotelenkih joskus vähän.

• Lokari1
        Lokari1 kirjoitti:

Ollukih jo noin neljä vuotta.

Mää silti kirjotelenkih joskus vähän.

Et on siellä skypessä suomalaistenkih chatti, melkeen joka päivä.
        Oliskohan sen nimi suomalaisten turinoita , taikka jotain semosta.
        Nääs kuh mää en nyh justiinsa muista sitä oikeeta nimee.
        Mää olin kerran josain tois kielisten chatisa ja mää sain kerralla tarpeeksenih semosesta mölystä mikä siellä oli sillon.

• Lokari1 kirjoitti:

Et on siellä skypessä suomalaistenkih chatti, melkeen joka päivä.
        Oliskohan sen nimi suomalaisten turinoita , taikka jotain semosta.
        Nääs kuh mää en nyh justiinsa muista sitä oikeeta nimee.
        Mää olin kerran josain tois kielisten chatisa ja mää sain kerralla tarpeeksenih semosesta mölystä mikä siellä oli sillon.

huomasin sen ku olin painant jo, hyvä et mainitsit. Miul alkaaki armoton opettelemine et oppis tuntemaa muutakii ku soittamaa.

• mummeli-36
        Likka321 kirjoitti:

Ois tokkiinsa mukavaa joskus nähä teitäi naamat vastakkai ku täälläi höpistää vaik mitä. Minnuu ei kyl kukkaa murteest tuntis. Miul on iha oma murre ja se sisältää pohjosta, ittää länttä ja eerooppaa sekä tietyst vakkasuomeeki jonku verra. Ja tää mitä kirjotan on äit-vainaalta perittyy.

Hänel ol yks semmone kiva sana mitä mie en millokaa ossaa oikiis paikas käyttää ja nyt naapurin rouva käyttää sitä välillä ja tuntuu nii kotoselle. Hää on kotosi pohjos-savosta. Se sana tai paremmiki sanonta ol aina ku häntä suututti ni sano jot:"hittolaine ko minnuu sylettää". Miulla ei tuu oikein semmosii tilanteita et voisin käyttää sitä ja jos tulloo ni siin on muut sanat käytös.

Pittää kahtoo jos pääsis tuole miittimatkalle mukkaa ni näkis ees joitain teitä. Ainaki ilmottauvuin sinne jo. No tappaillaa sielä sit....

• skypeile. Mut sen tei vissii olettej jo huamannukki.

Lujin tualt alust ihmettelyä siit, ettei ihmiset kirjoittele ja jos kirjottelee nii aina vaa samat.
        En tiärä mitä oli tarkottavanas, mut olen kyl sitä miältä, et rutinan sijast kannattas teherät tarttuva alotus, ettei tarttis meittiin murrekirjottajiin sisuas purkaa, jos pihlajammarjat liian korkeel on!

Miä tykkään, et murteet on rikkaus!

• my.mm.eli

sitä skyppee, taijan olla vähemmistös, melkee kaikilha se jo onkii. Enkä oo aikeis hankkiikaa. Mitä siit sit tulis ko kaik aika mänis puhelimes puhhuis;) Ko en taho keretä tännekkää. Ja sit ko olis aikoo tulla ni eipäs piäse. Tänääkii oon yrittänt koko iltapäivän, no, ainakii monta kertoo ja ain sama "palvelu tilapäisesti keskeytetty". Nytkii olin mänös pirttii kahvil, ei piäst. Sitte kokkeilin tänne ja tännehä nyt sitte piäskii.

Talv tul tännekkii. Miul on sänkyvuatteet olleet parvekkeel koko päivän. Pittää lähtii hakemaa sissää, jotta kerkiivät lämmetä enne nukkumaa mänemist. Eiköhä ne pölypunkit jo oo pakastunneet, jotka on aikasemmi onnistunneet imurin suulakkeen välttelemmää.

Pittää viel kokkeilla piäsiskö kahvil nyttemmi.

• monica kirjoitti:

huomasin sen ku olin painant jo, hyvä et mainitsit. Miul alkaaki armoton opettelemine et oppis tuntemaa muutakii ku soittamaa.

kun monella on se Kype , on mullakin ollut ainakin yhtäkauan kun Lokarillakin, mytta nää tälä sanoovatten että heitilläkin on . Mutta jos on täälä rohfiili niin miksi se KYPE on sitte salanen . Ei mulle ainakaa oo tullu mitää häirikkö soittoja . Ja siälä voi kiältää jos joku ei oo miäleine.Ja postikin on mutta hiljasta on siäläki---jaa nymmää huamasinki ,mullaha on se kuva ja siinä on sellane vanha akan kuva .
        Mutta hyvä se KYPE on .saa soitella vapaasti ja ei tartte maksaa mitä ny tää tiatokene maksu.
        j ja on mulla Wep -kamerakin.
        Kerran pyytävätten sen laittaa joku . Ja kun on kuva tullu ,on se tuttavuus jäänykki siihe. Kattokaas ,täälä enimmäkseen ihmiset hakee ittelleen "kai " seksi kaveria niitten Wepk kameroiren kanssa.
        Mää ruukaan kattella lastelasten lapsia suamesta .

• ullamirjami kirjoitti:

kun monella on se Kype , on mullakin ollut ainakin yhtäkauan kun Lokarillakin, mytta nää tälä sanoovatten että heitilläkin on . Mutta jos on täälä rohfiili niin miksi se KYPE on sitte salanen . Ei mulle ainakaa oo tullu mitää häirikkö soittoja . Ja siälä voi kiältää jos joku ei oo miäleine.Ja postikin on mutta hiljasta on siäläki---jaa nymmää huamasinki ,mullaha on se kuva ja siinä on sellane vanha akan kuva .
        Mutta hyvä se KYPE on .saa soitella vapaasti ja ei tartte maksaa mitä ny tää tiatokene maksu.
        j ja on mulla Wep -kamerakin.
        Kerran pyytävätten sen laittaa joku . Ja kun on kuva tullu ,on se tuttavuus jäänykki siihe. Kattokaas ,täälä enimmäkseen ihmiset hakee ittelleen "kai " seksi kaveria niitten Wepk kameroiren kanssa.
        Mää ruukaan kattella lastelasten lapsia suamesta .

suurel osat SKYPE tuntuu vähä silt, siul onkii olt kaua. Siinthä se onkii hyvä et ku halluu haastaa pitkää ja hartaas nii sillo se on paikallaa, ko ilmastaha se on toisee skypeen.
        Ai siul ei oo olt häiriöö.
        Kyl varmast sitäkii on. Sie meinaat et vanhat ihmiset hakkee tääl sexii, ei kai tiemmä? Ystävyyttä, sen mie ymmärän.

• my.mm.eli kirjoitti:

sitä skyppee, taijan olla vähemmistös, melkee kaikilha se jo onkii. Enkä oo aikeis hankkiikaa. Mitä siit sit tulis ko kaik aika mänis puhelimes puhhuis;) Ko en taho keretä tännekkää. Ja sit ko olis aikoo tulla ni eipäs piäse. Tänääkii oon yrittänt koko iltapäivän, no, ainakii monta kertoo ja ain sama "palvelu tilapäisesti keskeytetty". Nytkii olin mänös pirttii kahvil, ei piäst. Sitte kokkeilin tänne ja tännehä nyt sitte piäskii.

Talv tul tännekkii. Miul on sänkyvuatteet olleet parvekkeel koko päivän. Pittää lähtii hakemaa sissää, jotta kerkiivät lämmetä enne nukkumaa mänemist. Eiköhä ne pölypunkit jo oo pakastunneet, jotka on aikasemmi onnistunneet imurin suulakkeen välttelemmää.

Pittää viel kokkeilla piäsiskö kahvil nyttemmi.

ihte ois hankkint, mut tuo poika ku on nii tarmokas. Hää laitto itelleen ja sano et laitetaa siullekkii. Nii miul on sit skype. Tulisha sitä iha hyvi ilmakkii toimee. Mie luulenkii et suurelt osin se on monel vaa puhelin jota käyttää. Vaik siin on paljo muutakkii, kuha vaa oppis?

Nyt olkii hyvä ilma tuulettaa sänkyvaatteita ku ol pakkasta.
        Tännää olkii hyvi vaikee päästä palstoil. Mikähä noita linjoi ain vaivaa?

• Venlastiina kirjoitti:

skypeile. Mut sen tei vissii olettej jo huamannukki.

Lujin tualt alust ihmettelyä siit, ettei ihmiset kirjoittele ja jos kirjottelee nii aina vaa samat.
        En tiärä mitä oli tarkottavanas, mut olen kyl sitä miältä, et rutinan sijast kannattas teherät tarttuva alotus, ettei tarttis meittiin murrekirjottajiin sisuas purkaa, jos pihlajammarjat liian korkeel on!

Miä tykkään, et murteet on rikkaus!

ja muuteha se ei käy ku haastamal. Rikkausha se on. No sie kans pärjäät ilma mittää skypee. Kylhä siin tuhraantuu aikaaki, mieko sain pijän sen vaa hyvän ku miul on sukulaisii Amerikas, Tanskas ja Ruotsis nii, puhelut tullee kalliiks, sillo tää skype on hyvä. kuha oppis kunnol käyttämää.

• mummeli-36 kirjoitti:

Ois tokkiinsa mukavaa joskus nähä teitäi naamat vastakkai ku täälläi höpistää vaik mitä. Minnuu ei kyl kukkaa murteest tuntis. Miul on iha oma murre ja se sisältää pohjosta, ittää länttä ja eerooppaa sekä tietyst vakkasuomeeki jonku verra. Ja tää mitä kirjotan on äit-vainaalta perittyy.

Hänel ol yks semmone kiva sana mitä mie en millokaa ossaa oikiis paikas käyttää ja nyt naapurin rouva käyttää sitä välillä ja tuntuu nii kotoselle. Hää on kotosi pohjos-savosta. Se sana tai paremmiki sanonta ol aina ku häntä suututti ni sano jot:"hittolaine ko minnuu sylettää". Miulla ei tuu oikein semmosii tilanteita et voisin käyttää sitä ja jos tulloo ni siin on muut sanat käytös.

Pittää kahtoo jos pääsis tuole miittimatkalle mukkaa ni näkis ees joitain teitä. Ainaki ilmottauvuin sinne jo. No tappaillaa sielä sit....

Sie kerroit et siu äit käytti suutuksissaa et sylettää, tiätsie ko mie tahtosin muistaa et miu mummo ko suuttu, nii se sylkäs, sellase tusahuksen vaa, kiukuspäissää kel hää suuttu, sen perrää.
        Sit sie haastat kans et on tarttunt (viiruksii) siu murteisiis, sielt sun täält. Mie kans oon huomant ko jatkuvast lukkee ja kirjottaa tääl murreketjus nii oma karjala murre on saant lisäsävyjä, muist murteist.
        Äitvainaalt miekkii oon murtein oppint, sielt kottoo.
        Olin nii pien ko lähettii karjalast etten voinu oppii sielt.

• monica kirjoitti:

suurel osat SKYPE tuntuu vähä silt, siul onkii olt kaua. Siinthä se onkii hyvä et ku halluu haastaa pitkää ja hartaas nii sillo se on paikallaa, ko ilmastaha se on toisee skypeen.
        Ai siul ei oo olt häiriöö.
        Kyl varmast sitäkii on. Sie meinaat et vanhat ihmiset hakkee tääl sexii, ei kai tiemmä? Ystävyyttä, sen mie ymmärän.

että meiränikäset --sitä seksiä hakee ,mutta mitä ny olen huamannu ,niin nuaremmat,ja ei kai se meillekkään olis pahitteks:=).
        Ei siihen oo enää niinsuurta tarvettakaa ku nuarena ,vai oonko mää jotenkin erilaine mummu.
        Mutta niinku mää sanoin että ei oo ollu häiriöö:=)

• monica kirjoitti:

ihte ois hankkint, mut tuo poika ku on nii tarmokas. Hää laitto itelleen ja sano et laitetaa siullekkii. Nii miul on sit skype. Tulisha sitä iha hyvi ilmakkii toimee. Mie luulenkii et suurelt osin se on monel vaa puhelin jota käyttää. Vaik siin on paljo muutakkii, kuha vaa oppis?

Nyt olkii hyvä ilma tuulettaa sänkyvaatteita ku ol pakkasta.
        Tännää olkii hyvi vaikee päästä palstoil. Mikähä noita linjoi ain vaivaa?

Onhan se paljon mukavampaa kun kuulee toisen äänen , sitä mää vaan ,kun haluaa juttukaveria ,miksi se olis sen kummempaa ku täällä raatassa kuitenkin istumme .
        Siälä voi ottaa useammankin yhtä eikaa ,on se varmaanki monella paljo käytössä.
        Mun sukulaisilla on se melkein kaikilla jo.

• Julia
        ullamirjami kirjoitti:

että meiränikäset --sitä seksiä hakee ,mutta mitä ny olen huamannu ,niin nuaremmat,ja ei kai se meillekkään olis pahitteks:=).
        Ei siihen oo enää niinsuurta tarvettakaa ku nuarena ,vai oonko mää jotenkin erilaine mummu.
        Mutta niinku mää sanoin että ei oo ollu häiriöö:=)

Seksiä, meinaan, mutta jos sattuu kohralle, nin mitä sille kohtalollekkan voi.
        Minkä näkönenköhän Lokari on, tuli juur johronmukasesti miäleen. Joku kun kehtais pyytää sitä paneen kuvansa rohviiliin!
        Mää oon alkanu aatteleen, että onkohan Lokari narrannu, että sillä on koira. Nääs useimmat puhuu lemmikkieläimistään paljonki, mutta Lokari ei juur koskaan. Sääki ullamirjami oot laittanu kertoin Jerrystä ja kerran tais olla kuvaki.
        Eiks oliski seksikkään näköstä kun Lokari esiintys votossa koirineen. Olis ninkun sellanen lännen serihvi, hattu ja patruunavyä.
        Mää olin lährössä uimahalliin, mutta on nin maan perhanan kylmä, kattoin lasista, että pakkasta yli 15 astetta. Meenki takas maate ja miätin viä ennen nukkumista, että miltä se Lokari sitten siinä votossa näyttää Musti koiransa kanssa ja revolverit lonkalla keikkuen.

• mummeli-36
        Julia kirjoitti:

Minkä näkönenköhän Lokari on, tuli juur johronmukasesti miäleen. Joku kun kehtais pyytää sitä paneen kuvansa rohviiliin!
        Mää oon alkanu aatteleen, että onkohan Lokari narrannu, että sillä on koira. Nääs useimmat puhuu lemmikkieläimistään paljonki, mutta Lokari ei juur koskaan. Sääki ullamirjami oot laittanu kertoin Jerrystä ja kerran tais olla kuvaki.
        Eiks oliski seksikkään näköstä kun Lokari esiintys votossa koirineen. Olis ninkun sellanen lännen serihvi, hattu ja patruunavyä.
        Mää olin lährössä uimahalliin, mutta on nin maan perhanan kylmä, kattoin lasista, että pakkasta yli 15 astetta. Meenki takas maate ja miätin viä ennen nukkumista, että miltä se Lokari sitten siinä votossa näyttää Musti koiransa kanssa ja revolverit lonkalla keikkuen.

Samanlaine ku miulla mut musta ja miul on tummarusree. Häne koiran nimio Musti ja miun Malla. Se vois ollaki näky ku Lokar ois revolverit lonkil roikkumas ja lännen hattu piäs puutsit jalassa seisomas ku lännen sankar. Oikein nauratti ku aattelinki sitä mahollisuutta.

Ai mist tiiän et on koira. No miul on se skype ja ollaa puhuttu siit. Ku hää soittaa tullee miun Malla nykyää tuoho miun vierre ku hänen äänenkuulee ja pannee pääsä tuoho polvellein sekä tuijottaa monitoorii ihan ku oottas jot siel joku tulis.

Muute Malla on semmone jot ku joku siihe laatikkoo soittaa se hakkee vinkulelun vaik kivenkolost ja tulloo tuoho vieree sitä vinkuttammaa nii et en kuule mittää mitä toine sielt laatikos puhhuu. OIsko mustasukkane.
        no nii se siit Lokarin koirast. Tappaillaa taas....

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Ei siitä mitään muuten tule.
        Meinaan siitä seksistä nääs.

Johan sää kehtasit pyytää sitä koiran ja mun kuvaani rohviiliinih.

Tota mulla on kyl ainaskih kaks hyvää syytä minkä takija mulla sitä kuvaaa ol mun rohviilisäni.

Seh ensimäineh on seh kuh mää olen tän näköneh , ettei kamera kestä rikki menemätä otaa musta kuvaa.

Sitten seh toinen onkih seh et mää en voi otaa itestänih kuvaa ja koirasta, nääs kuh toi mun koiranih on täyrelineh villieläin, seh ei pysy paikalansa sitäkän aikaa et sais sen kuvan otetuks nääs.

Ai niih sitten vielä tämmönenkih asja nääs kuh mää en osakan panna sitä kuvaa nääs tonne rohviilinni .

Mää olenkyl montakih kertaa yritänyh, mut multa lopuu taito siinä asjassa nääs.

Kyl mää luulen et mää sen osaan mitä sää ajatelit ensten lukijessas tosta ylempää.

Mää kuh olen aika paljo toistairolineh noisa ja näisä tietokonneen jutuisa nääs.

Mut mikset sää homaa kypee niih sieltä näkisitkih sen mun kuvanih , seh onkih oikeenn taiteilijan ottama, kyl seh taiteilija panikih paljo ilmastointin teippijä kameransa ympärille ettei menis rikki ja saikih onnistuun melkeen mun näkösen kuvan, niih ja ei sen kamera kyl meny rikikän.

Tota niihb sitähän mää olikih sanomasa et homaa nyh se kype niih saaraan sit puhuaki kenenkän sekaan tulemata.
        Kyl mun visiinkih pitää mennä nukumaan .
        Hyvijä öitä vaan .

• tulenlieskat
        ullamirjami kirjoitti:

Onhan se paljon mukavampaa kun kuulee toisen äänen , sitä mää vaan ,kun haluaa juttukaveria ,miksi se olis sen kummempaa ku täällä raatassa kuitenkin istumme .

miättiny tota skype, mutta emmää oikee tiärä. Niinääs ku mä tosa mesessäki oon. Siinä saa nääs kirjotella ja saa vastauksenki heti. Voi kans nääs lähetellä somia kuvia. Textii sopivaa meinaan.
        Norjasa on mu yks ystäväni ja me viästitellää aika ussein. Hän ku o siält kotosinki ni unhottas pia suamenkiälen jos ei kirjoteltas. Nii onha se tiätystit mukava ku kuulee äänenki. Ny mun tarttee ruveta miättii uurestaa.
        Onks siä ruattissa kauhee pakkanen? Tääl Tamperee pualessa oli aamutuimaa melkei 20 astetta. Kyä ny tuntuu kylmältä ton sare kuurin jälkee. Kyä ton Lokarin kelpaa koirineen siä amerikoissa, ku ei tarvi pakkasessa kipristellä.Mää laitan ny terveiset täsä samalla Lokarille ja kaikille muillekki. Ny tarttee ruveta mennä tekkee yks homma loppuu. Morjesta..

• ullamirjami kirjoitti:

kunha tullee sinuiks sen kans. Teijäki suvus ku on melkei kaikil, nii siint säästää puhelin laskuissa.
        Uson et paljo onkii käytös, sitä mie oon aatellu että koskaha ne laittaa maksun Skypeläisille?
        Onha se mukavampi keskustella ku kuule äänenkii.
        Olin koko päivän asiol et vast nyt ehin vastaamaan.

• monica kirjoitti:

kunha tullee sinuiks sen kans. Teijäki suvus ku on melkei kaikil, nii siint säästää puhelin laskuissa.
        Uson et paljo onkii käytös, sitä mie oon aatellu että koskaha ne laittaa maksun Skypeläisille?
        Onha se mukavampi keskustella ku kuule äänenkii.
        Olin koko päivän asiol et vast nyt ehin vastaamaan.

kummmäää tulin tänään eläkeläisistä-ja hain Jerryn hoirosta tyttäreltä,
        ,ja sitte menin pitkäkseni ,ja heräsin 3 tunninpäästä.
        Se kulttuuri mistä me siälä kerhossa tänään puhuttiin ;oli Kaari Utriosta ,ja joku toi semmosen kirjan mikä on tehty historian naisistista --siinä oli sitten kauheita kuvia siinä kirjassa meinaan ,nääs,.ne oli semmosia seinämaalauksia ja eihän me sitten muute tehtykään kun naurettiin niille kuville. Ihan oli eri asentojakin ja ku mää näytin yhtä kuvaa yhrelle jo yli 80 piselle (tamperelaiselle Pispalasta tänne tulleelle) Veeralle, niin se sano että kuinka ne on-- onko toi nainen päällä . Ja kyllä me naurettiin .Mutta ku sitte siinä oli kaiken laisia värkkiä ,(varmuusvälineitä) ,niin se sano yhtäkin että onks"toi jokin kaulakoru , se oli siveysvyä.
        Niin että ei oo sitten ihme jos tämmösen päivän
        Kulttuuri tapahtumasta o nii väsyny .

Täälä oli aamulla 15 astetta mikä oli ihan hyvä ilma olla aamukävelyllä ennenku menin sinne kerholle. Ku ei käy tuuli nii ei se pakkane tunnu nii raakalle!Toivottavasti tätä piäntä pakkasta nu kestää!

• merimona1
        ullamirjami kirjoitti:

Se kulttuuri mistä me siälä kerhossa tänään puhuttiin ;oli Kaari Utriosta ,ja joku toi semmosen kirjan mikä on tehty historian naisistista --siinä oli sitten kauheita kuvia siinä kirjassa meinaan ,nääs,.ne oli semmosia seinämaalauksia ja eihän me sitten muute tehtykään kun naurettiin niille kuville. Ihan oli eri asentojakin ja ku mää näytin yhtä kuvaa yhrelle jo yli 80 piselle (tamperelaiselle Pispalasta tänne tulleelle) Veeralle, niin se sano että kuinka ne on-- onko toi nainen päällä . Ja kyllä me naurettiin .Mutta ku sitte siinä oli kaiken laisia värkkiä ,(varmuusvälineitä) ,niin se sano yhtäkin että onks"toi jokin kaulakoru , se oli siveysvyä.

Täälä oli aamulla 15 astetta mikä oli ihan hyvä ilma olla aamukävelyllä ennenku menin sinne kerholle. Ku ei käy tuuli nii ei se pakkane tunnu nii raakalle!Toivottavasti tätä piäntä pakkasta nu kestää!

Vuan errään kerran nuoruuvessa olin käämässä Pompeijissa.
        Se on sellanen entinen kaapunti lähellä Napolija, Italijassa. Vuan ee se ennee ou etes kaapunti, kun on jiänä Vesuvius tuljvuoresta purkautunneen luavan ja tuhkan alle.
        Immeiset sielä kaapunkissa, mikä on kaivettu essiin sieltä tuhkasta ovat olla tekemässä kuka mittäin. Ylleesä naimassa.
        Ne olj muumioituna, tai kivettynä siihen asentoon kun tuljvuor syöks luavaa muan uumenista. Jotkut tekivät jottain tylsempöökii, työtä, tai muuta, mutta errootiikka ja seksi se on näköjään Italijassa olla maullaan jo sillon ennen Ristksen syntymee. Järella uateltuna, eepä sitä immeiskunta ois muuten kasvana jos ee ois olla monenlaisessa asennoissa siittämistä.
        Minulla jäi piälle nuo siitoshommat kun käätin tammoo astutettavana. Vuuven piästä se sitten varsoo. Tuas meille tulloo perreen lissäästä.
        Luonnonmukasella menetelmällä suana alakusa varsa. Ee mittee keinohetelmöitystä. Ihan livenä
        tapahtu suvun jatkaminen. Helepolla piäsöö orriit monasti. Senkun tallissa korskuu ja morsijan tuuvaan kottiin.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

miättiny tota skype, mutta emmää oikee tiärä. Niinääs ku mä tosa mesessäki oon. Siinä saa nääs kirjotella ja saa vastauksenki heti. Voi kans nääs lähetellä somia kuvia. Textii sopivaa meinaan.
        Norjasa on mu yks ystäväni ja me viästitellää aika ussein. Hän ku o siält kotosinki ni unhottas pia suamenkiälen jos ei kirjoteltas. Nii onha se tiätystit mukava ku kuulee äänenki. Ny mun tarttee ruveta miättii uurestaa.
        Onks siä ruattissa kauhee pakkanen? Tääl Tamperee pualessa oli aamutuimaa melkei 20 astetta. Kyä ny tuntuu kylmältä ton sare kuurin jälkee. Kyä ton Lokarin kelpaa koirineen siä amerikoissa, ku ei tarvi pakkasessa kipristellä.Mää laitan ny terveiset täsä samalla Lokarille ja kaikille muillekki. Ny tarttee ruveta mennä tekkee yks homma loppuu. Morjesta..

voi siinäkih kirjotella ja kuvijakin lähetää ja puhua ihan ilmaseksi .

Mää tykän et seh on mulle hyvä kuh saan halvalla puhua suoameenkih nääs.
        No tietysti puhelimeenkih mää voin soitaa , mut känykään mää en skypellä soita kuh seh on paljo kaliimpaakih kun puhelimella.

Se kype kun on ilmanen , ei tarvitte muuta kuh ostaa korvakulokemikrovoonin ja sen jälkeen alkaa puhuva kenelekkä haluvaa.

Nääs saisitkih vaikka mullekin soitaa , meinaan jos sää sussu haluaisit soitaa mulle.

Mieäti nyh sussu , kyl mää olisin kovasti ylätynyh jos sää soitasit mulle joskus.

Mää olenkih ajatellu et mitenkähän mää tarkenisinkan suoamessa tommosilla pakkasilla, täällä kuh menee lämpö alle viirentoista lämpö asteen niih mun mielestäni se on joh kylmää nääs.
        Eilen sentään oli seittemäntoista astetta etten mää ihan jäähän menny vieälä.

Kyl mun koirakih tykäää paremmin lämpösestä kuh kylmästä, on tainnu tulla minuun siinä , niih ja laiskistunukih se on just kun määkin olen .

Oliskohan tossa ijässä jotain syytä siihen?

No nytten mää kyl tarkotin koiran laiskistumista ja ikääki nääs.
        Emää ole mielestäni yhtikän laiskemaks tullu kuh mää olen semmonen koko ikäni ollu meinaan nääs.
        Helkutti eihän mun pitänyh iteeni kehuun alkaa, sorry van kuh tuli vahinkosa sanotuva.

Jah nytten mää menen käymään kaupassa , et mää saisin jotakin ruokaa ilaks nääs.
        Sitä ku on paljo mukavampi mennä nukuumaan täyrellä mahalla.

Trv: Lokari1.

• Lokari1
        merimona1 kirjoitti:

Vuan errään kerran nuoruuvessa olin käämässä Pompeijissa.
        Se on sellanen entinen kaapunti lähellä Napolija, Italijassa. Vuan ee se ennee ou etes kaapunti, kun on jiänä Vesuvius tuljvuoresta purkautunneen luavan ja tuhkan alle.
        Immeiset sielä kaapunkissa, mikä on kaivettu essiin sieltä tuhkasta ovat olla tekemässä kuka mittäin. Ylleesä naimassa.
        Ne olj muumioituna, tai kivettynä siihen asentoon kun tuljvuor syöks luavaa muan uumenista. Jotkut tekivät jottain tylsempöökii, työtä, tai muuta, mutta errootiikka ja seksi se on näköjään Italijassa olla maullaan jo sillon ennen Ristksen syntymee. Järella uateltuna, eepä sitä immeiskunta ois muuten kasvana jos ee ois olla monenlaisessa asennoissa siittämistä.
        Minulla jäi piälle nuo siitoshommat kun käätin tammoo astutettavana. Vuuven piästä se sitten varsoo. Tuas meille tulloo perreen lissäästä.
        Luonnonmukasella menetelmällä suana alakusa varsa. Ee mittee keinohetelmöitystä. Ihan livenä
        tapahtu suvun jatkaminen. Helepolla piäsöö orriit monasti. Senkun tallissa korskuu ja morsijan tuuvaan kottiin.

Joka sano tallimieähelle et : toi tamma pitää astutaa.
        Seh tallimieäs sano et: seh on joh liika vanha ei seh enään mitään varsaa saa.

Johonka seh ( leski)rouva sano et: kyl mää sen hyvin tierän et ei siitä mitään varsa tulekan , mut se riskaa vanhaa roppaa .

Oliskohan ollu itelänsä jotain tietoo ja kokemusta siitä asijasta....
        Tuli mieleeni tosta astutuksesta tommonen asja.

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

voi siinäkih kirjotella ja kuvijakin lähetää ja puhua ihan ilmaseksi .

Mää tykän et seh on mulle hyvä kuh saan halvalla puhua suoameenkih nääs.
        No tietysti puhelimeenkih mää voin soitaa , mut känykään mää en skypellä soita kuh seh on paljo kaliimpaakih kun puhelimella.

Se kype kun on ilmanen , ei tarvitte muuta kuh ostaa korvakulokemikrovoonin ja sen jälkeen alkaa puhuva kenelekkä haluvaa.

Nääs saisitkih vaikka mullekin soitaa , meinaan jos sää sussu haluaisit soitaa mulle.

Mieäti nyh sussu , kyl mää olisin kovasti ylätynyh jos sää soitasit mulle joskus.

Mää olenkih ajatellu et mitenkähän mää tarkenisinkan suoamessa tommosilla pakkasilla, täällä kuh menee lämpö alle viirentoista lämpö asteen niih mun mielestäni se on joh kylmää nääs.
        Eilen sentään oli seittemäntoista astetta etten mää ihan jäähän menny vieälä.

Kyl mun koirakih tykäää paremmin lämpösestä kuh kylmästä, on tainnu tulla minuun siinä , niih ja laiskistunukih se on just kun määkin olen .

Oliskohan tossa ijässä jotain syytä siihen?

No nytten mää kyl tarkotin koiran laiskistumista ja ikääki nääs.
        Emää ole mielestäni yhtikän laiskemaks tullu kuh mää olen semmonen koko ikäni ollu meinaan nääs.
        Helkutti eihän mun pitänyh iteeni kehuun alkaa, sorry van kuh tuli vahinkosa sanotuva.

Jah nytten mää menen käymään kaupassa , et mää saisin jotakin ruokaa ilaks nääs.
        Sitä ku on paljo mukavampi mennä nukuumaan täyrellä mahalla.

Trv: Lokari1.

Tääl o ny vähä pakkane puronnu. Luntaki o nii tuntuu valosemmalta. Pysys ny si vaa toi lumi,
        eikä menis mikskää pehvamäeks noi tiät ja karut.

Mää tarttisi apua tommosen skypen asetamissee. Nääs ku mää e tiärä koko hökötyksestä mittää.
        Mää ruppee kyselee kellä tutulla semmone o. Nii nääs siitki se si riippuu. Niinääs ku toi mu pää ei taira olla mikkää ainstain luakkaa. Vaik mä joskus luulenki nii. Mää oo ton messegerin kyä oppinu ja siiheki kai sais to puhe yhteyre. E o kokkeillu sitäkää. Mut ny mä lähre asiolle nii että moro ny.

• monica kirjoitti:

ja muuteha se ei käy ku haastamal. Rikkausha se on. No sie kans pärjäät ilma mittää skypee. Kylhä siin tuhraantuu aikaaki, mieko sain pijän sen vaa hyvän ku miul on sukulaisii Amerikas, Tanskas ja Ruotsis nii, puhelut tullee kalliiks, sillo tää skype on hyvä. kuha oppis kunnol käyttämää.

Meitil on kans sukulaisii ympäri Eurooppaa ja Kanataa myätem muttei niilläkä o sitä kypee.
        Siit ei os sitte mitää hyätyy minullakkas siim miäles.
        Enämpi harvom miä soittelen niillem mut toi Suamem Posti kyl aika pitkältikip pysyy pystys mun talourellisella tuellani.

• ullamirjami kirjoitti:

Oli teil sit aikamoista kultuuri esityst? Oikei illal jäin miettimmää sitä kirjaa ja sen kuvii? Et on ne ennevanhaaki osanneet, sen piirokkset osottaa!
        Oli teil hauska päivä.
        Oon miekii näht sellasii, oikei riettaita tauluja, jokka on myös ennevanhaa tehty.
        Tullee vaa mielee et pittääkö oikei tehä taulut sexsistäkkii.
        No sie sit sait (ruhtinaaliset) unet, toivottavast sait yöl nukuttuu?

• tulenlieskat kirjoitti:

Tääl o ny vähä pakkane puronnu. Luntaki o nii tuntuu valosemmalta. Pysys ny si vaa toi lumi,
        eikä menis mikskää pehvamäeks noi tiät ja karut.

Mää tarttisi apua tommosen skypen asetamissee. Nääs ku mää e tiärä koko hökötyksestä mittää.
        Mää ruppee kyselee kellä tutulla semmone o. Nii nääs siitki se si riippuu. Niinääs ku toi mu pää ei taira olla mikkää ainstain luakkaa. Vaik mä joskus luulenki nii. Mää oo ton messegerin kyä oppinu ja siiheki kai sais to puhe yhteyre. E o kokkeillu sitäkää. Mut ny mä lähre asiolle nii että moro ny.

jot laita vaa Skype, tuoha tuntuu oikei hyväl vehkeelt. Mut yks asia on nii miu kohalt, tuo kamera. Se (syötävä)ku napsahtaa pääl. Siint mie en välittäs.
        Nytkii kirjotelen aamutakki pääl ja tukka sutastuna vaa, ku meen kohta suihkuu.
        Nii jot jos nytkii tulis kuva, en nauramatta vois olla, eikä toinenkaa.
        Oonkii päätänt et en taija tulla sinuiks sen kans,,,, mist sen silti tietää?
        Älä sie nyt pelästy miu puhheitain, pyyvä vaa joku laittamaa ja opastammaa sinuuki.
        Poika jelppaa minnuu näis hommis.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

jot laita vaa Skype, tuoha tuntuu oikei hyväl vehkeelt. Mut yks asia on nii miu kohalt, tuo kamera. Se (syötävä)ku napsahtaa pääl. Siint mie en välittäs.
        Nytkii kirjotelen aamutakki pääl ja tukka sutastuna vaa, ku meen kohta suihkuu.
        Nii jot jos nytkii tulis kuva, en nauramatta vois olla, eikä toinenkaa.
        Oonkii päätänt et en taija tulla sinuiks sen kans,,,, mist sen silti tietää?
        Älä sie nyt pelästy miu puhheitain, pyyvä vaa joku laittamaa ja opastammaa sinuuki.
        Poika jelppaa minnuu näis hommis.

kuvaki näkkyy. Kyä mää jättäsi kameran pois. Niinääsku soittaja pellästy ku mu naamani etteen tulis. Luulis varmaa et o saanu vahinkossa maahise lankan päähä. Si pitäs äkkii ottaa kamverintippoja saarakseen rytmihäiriön tasattua.
        Ny mää rupesi miättii, tota ääntäniki. Ette vaa hättäilis jottei toine sais eres tolkkua puhheesta meinaan. Voi sentää. mua taitaa vaa jännittää koko skype. Juu kyä se varmaa hianoo olis höpöttää semmosenkii vempeleeseen. Saas nährä ny, saanko apua sen hommaamiseen. Mut se kamera... Moro taas kaikille ja Lokarillekki

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

kuvaki näkkyy. Kyä mää jättäsi kameran pois. Niinääsku soittaja pellästy ku mu naamani etteen tulis. Luulis varmaa et o saanu vahinkossa maahise lankan päähä. Si pitäs äkkii ottaa kamverintippoja saarakseen rytmihäiriön tasattua.
        Ny mää rupesi miättii, tota ääntäniki. Ette vaa hättäilis jottei toine sais eres tolkkua puhheesta meinaan. Voi sentää. mua taitaa vaa jännittää koko skype. Juu kyä se varmaa hianoo olis höpöttää semmosenkii vempeleeseen. Saas nährä ny, saanko apua sen hommaamiseen. Mut se kamera... Moro taas kaikille ja Lokarillekki

Ei mullakan semosta ole , kuh määä olen huomanuh et paljo huonomin kuuluu jos kamera on päällä.

Näkyy tällä olevan rohkeitakih likkoja mää nimittäin sain yhren aoiton tänään.

Ihan mukava jutella , kiitoksia mukavsta soitosta.

Nytten vaan korvakuulokemikrohvoonit homaamaan ja imuroimaan seh skype koneelle , ja sit kokeilu soitto mulle.

Tää suoami24 taaskih on ihan jäässä , emääkän meinanuh päästä milään konstilla lukeen enkä kirjotamaankan tänne.
        Saas nährä tuleeko näkyville kuh lähetän tuleen?

Terveisijä sulle sussunih ja kaike toisillekkin, mää jäänkih vartolemaan soittoja.
        Terv: lokari1.

• On kerrottava et SKYPEN harjottelu eile illal män oikei hyvi, eihä tuo vehe taija kauhian vaikee ollakaa?
      Siinhä voip lähettää viestejäkkii! Taitaa olla nii et, suosittelen muillekkii,kel ei viel oo.
      En ymmärrä kuitenkaa ku en saa USA yhteyttä, mikähä siin mahtaa olla?
      Miu poika käi opettamas minnuu, miust tuntu et hää syötti miu ommii tietoja SKYPEEN.
      Tul vaa mielee ku USA ollaa vanhoi ihmisii et oisko heilt jäänt jottai pois.

LOKARIHA vois selventää tätä miul myös? Et onks täl välil jottai muuta? Ko en oo saant heilt muuta ko sähköposti osotteen ainoastaa.

• Lokari1

sitä skypee sen vähän mitä mää olen oppinuh nääs, ei seh munkan kauhijan hyvä toi tieronmäärä ole meinaan.
        Ensten pitää kysyvä et otaako toinen vastapuoli soiton vastaan ja sitten heti kuh soitaa niih alkaa asijat selvitä.
        Tolla lailla mää olen ainaskih opinuh skypen käytön.
        Sillä voi lähetää kuvijakih ja paljo mutakih , kyl mää annan neuvoja sitten kuh mule soitatte.
        Tää nyh oi tarkotetu tolle mun sussuleni ja sulle moonika myöäs.
        Ai niih mun skype osote on tuolla mun rohviilisanih , sillä kuh soitaa niin mää kyl vastaankih ihan heti jos olen tietokoneellanih nääs.
        Mut nyt mun pitääkih mennä nukkumaan kuh alkaa olla keskiyöä nääs.

• Lokari1 kirjoitti:

sitä skypee sen vähän mitä mää olen oppinuh nääs, ei seh munkan kauhijan hyvä toi tieronmäärä ole meinaan.
        Ensten pitää kysyvä et otaako toinen vastapuoli soiton vastaan ja sitten heti kuh soitaa niih alkaa asijat selvitä.
        Tolla lailla mää olen ainaskih opinuh skypen käytön.
        Sillä voi lähetää kuvijakih ja paljo mutakih , kyl mää annan neuvoja sitten kuh mule soitatte.
        Tää nyh oi tarkotetu tolle mun sussuleni ja sulle moonika myöäs.
        Ai niih mun skype osote on tuolla mun rohviilisanih , sillä kuh soitaa niin mää kyl vastaankih ihan heti jos olen tietokoneellanih nääs.
        Mut nyt mun pitääkih mennä nukkumaan kuh alkaa olla keskiyöä nääs.

mut ku ilmen et poika ol syöttänt toisii tietoi, mitä mie halusin, nii et ainaskaa viel tuu soittoo. Häne pittää tulla oikasemmaa, eile hää lupaskii tulla.
        Sie sit oot oppint lähettämmmää kuviiki? Kylhä täs on monta hyvää toimintoo kunha oppis vaa.
        Miust tuntuu et miehet on sinut tällaste konneihe kans noppeemmi ko myö naiset?

• monica kirjoitti:

mut ku ilmen et poika ol syöttänt toisii tietoi, mitä mie halusin, nii et ainaskaa viel tuu soittoo. Häne pittää tulla oikasemmaa, eile hää lupaskii tulla.
        Sie sit oot oppint lähettämmmää kuviiki? Kylhä täs on monta hyvää toimintoo kunha oppis vaa.
        Miust tuntuu et miehet on sinut tällaste konneihe kans noppeemmi ko myö naiset?

moonika alaarosta meitä naipualisia --mää kyllä tykkään että oon tullu tän koneenkanssa paremmin juttuun ku nää meikäläiset miähet . Mää en ku oo koskaan peläänny mitään en muutakaan joka luulee olevansa parempi ku mää .Ja miästen kanssa olen aina tehny tyätäki.
        Se voi olla että se isän antama perintö, (pohjalainen) on mussaki niin ollu pinnassa .
        Ainoo mitä siltä olen saanu periä,mutta se onki ollut tosi hyvä.

Niin sulla täytyy olla se kypen Osote siälä rohviilissa että sulle osais sitten Lokari M.M ;muassa,soittaa.

Sen Skypen ,voit itsekkin laitta ,se löytyy Googlestakin ,ja sen saa millä kiälellä tahansa.

En olis muute pärjänny tääläkään noitten (Värivikastenkaan ) kanssa .Jos ei olis rohkeutta pitää ittestään Sitä sanotaan nykyään itteluattamukseks:=)

• ullamirjami kirjoitti:

moonika alaarosta meitä naipualisia --mää kyllä tykkään että oon tullu tän koneenkanssa paremmin juttuun ku nää meikäläiset miähet . Mää en ku oo koskaan peläänny mitään en muutakaan joka luulee olevansa parempi ku mää .Ja miästen kanssa olen aina tehny tyätäki.
        Se voi olla että se isän antama perintö, (pohjalainen) on mussaki niin ollu pinnassa .
        Ainoo mitä siltä olen saanu periä,mutta se onki ollut tosi hyvä.

Niin sulla täytyy olla se kypen Osote siälä rohviilissa että sulle osais sitten Lokari M.M ;muassa,soittaa.

Sen Skypen ,voit itsekkin laitta ,se löytyy Googlestakin ,ja sen saa millä kiälellä tahansa.

En olis muute pärjänny tääläkään noitten (Värivikastenkaan ) kanssa .Jos ei olis rohkeutta pitää ittestään Sitä sanotaan nykyään itteluattamukseks:=)

ko miehä sanoin et miehet taitaa tulla sinuiks konneihe kans noppeimmi. Mie tykkää et mie en aliarvioint kettää.Mie ite ku oon tult nii sellaseks, ku on tuo apuri, et lykkään vaa hänel nuo tekniikan ihmeet.
        Saattas olla et ku perehtys nii, kävis ihtelt yhtä hyvi.
        Et ullamirjami, kaik kunnia siul ja siu ammatilles, siul taitaa ollakii vankkaa kokemust ku oot miehie kans työskellelt.
        Tää ol rehelline ja suora tunnustus siul.
        Nii, eilehä miun pit koesoitto soittaa, mut se jäi.Vieläkii on kokeilemat.

• Lapuan flikka
        monica kirjoitti:

ko miehä sanoin et miehet taitaa tulla sinuiks konneihe kans noppeimmi. Mie tykkää et mie en aliarvioint kettää.Mie ite ku oon tult nii sellaseks, ku on tuo apuri, et lykkään vaa hänel nuo tekniikan ihmeet.
        Saattas olla et ku perehtys nii, kävis ihtelt yhtä hyvi.
        Et ullamirjami, kaik kunnia siul ja siu ammatilles, siul taitaa ollakii vankkaa kokemust ku oot miehie kans työskellelt.
        Tää ol rehelline ja suora tunnustus siul.
        Nii, eilehä miun pit koesoitto soittaa, mut se jäi.Vieläkii on kokeilemat.

Mitä ny oon kiukkuunen ollu, mutta sehän on aiheellista.
        Tuollaanen Lokari, joka kulukoo kaikkien hameiren peräs, ei ymmärrä kunniallisten naisihimisten päälle mitään.
        Mua morkkaa tullen mennen pahansisuuseks lapualaaseks, muttei taharo tutustua lähemmin. En mäkään kyllä noin itterakkaasehen juippiihin uskaltaatuus menemähän kymmentä metriä lähemmäks, menöö niin överiks sen ittekehut, että jopa sanoosin, notta on samanlaatuuneen kun meirän grannin "rallikuski". Ajaa traktorilla ylinopeutta, vaikka mä en tierä kuinka sellaasella vehkehellä pääsöö eres lujaa. Kehuskeli vaan kylillä, että oli saanu ylinopeussakot.
        Enää puuttuuskin, notta Lokari alkaas kehumahan kuinka 40 - luvun Foortilla paineli Vekasiin ja sai Hay Way Patrolin perähänsä. Sitten kun sanoo, notta ne karisti kannooltaan, niin alan uskomahan, että on emävalehtelija.

• Lokari1
        Lapuan flikka kirjoitti:

Tuollaanen Lokari, joka kulukoo kaikkien hameiren peräs, ei ymmärrä kunniallisten naisihimisten päälle mitään.
        Mua morkkaa tullen mennen pahansisuuseks lapualaaseks, muttei taharo tutustua lähemmin. En mäkään kyllä noin itterakkaasehen juippiihin uskaltaatuus menemähän kymmentä metriä lähemmäks, menöö niin överiks sen ittekehut, että jopa sanoosin, notta on samanlaatuuneen kun meirän grannin "rallikuski". Ajaa traktorilla ylinopeutta, vaikka mä en tierä kuinka sellaasella vehkehellä pääsöö eres lujaa. Kehuskeli vaan kylillä, että oli saanu ylinopeussakot.
        Enää puuttuuskin, notta Lokari alkaas kehumahan kuinka 40 - luvun Foortilla paineli Vekasiin ja sai Hay Way Patrolin perähänsä. Sitten kun sanoo, notta ne karisti kannooltaan, niin alan uskomahan, että on emävalehtelija.

sun hevostas pitele.
        Mitäs sää semotella tarkotat et mää kulkisih kaikkijen hameitten perässä`?
        Paljoltahan nykysin naeisilla oh housupkujakih, jah jokkut naeiset kuh kukee mun peräsänikih nääs.

Ei neet mua yritäkän kiinni otaa mut kun samaan suuntaan kävelään niih neetä naeisija piisaa eresä sekä takana kävelemäään nääs.

Tota emää sua syytä morkaakan pahansisuseksi , säähän löyrät vikoja varmaankih kaikista mieähistä, mitä mää olen sun puheitas kuullu.

Euhän semonen mitään morkaamista ole jos totuuren sanooo.

Tota mää nytten annakih sulle yhren hyvän neuvon, kuuntele oikeen tarkasti , älä aina löyrä niitä huonoja puolija jokkaisesta niih sulla voikih tulla joskus semonen hyvä tuuri et löyrät mieähen itelles.

Sitten kuh ja jos sellasen löyrät niin älävaan alja heti haukkumaan sitä mieästä niih voitkih hyväsä lykysä saara siittä mieähen itelles.

Tää oli hyvä neivo koitapas elää sen mukaan lapuvan likka.

Muuta mulla ei olekan sulle antaa...

• Lapuan flikka kirjoitti:

Miä en nauramati voinul lukee sun juttuus.
        Tuli mieleen ne setorijutut tualt toisaalt.
        Onks se teitin kylär rallikuski kans setoristi?

• Likka321

Kun tiällä on sallittu rohkeemppii ja seksistinennii teksti, paanpa pikkusen tuas Kalevalloo,jossa suluhasta morsijammen käsittellyyn opastettaan. Eijjoo nykyaijjan ilimiö tuo naesiin kohistuva kotväkivalta.

Neovo neetosta suluho
      omistettuva opasta
      neovo vuoteessa vähäse
      sivistä säpin takana
      kyllin kaavan kummassakkii
      vuojev verran suusanalla
      toesen kurtulla kuluma
      sittem pieksum polennalla!

Hutki hiukah hartijoeta
      pikkusem perälihoja
      elä koske korvallista
      sivalla silimäm pieltä
      tuosta arvelisj anoppi
      kylän kyntäjät kyselisj
      susjko suussasa pitännä
      marjakarhu maestellunna.
      ---
      Jopa keksin uuven keeno
      konstim pikkase kovemma
      viänsin koevusta vitakse
      jopa halasj hellunasa
      kun karsin katajal latva
      jopa kumars kultanasa
      vähäv voetelin pajulla
      jopa kapusj kaalaalemmaa.

• mukavast Kalevalast kyl olkii mukava taas lukkee, pit oikei montakii kertaa tehä se, et ymmärs mite ennevanhaaki asiat ol.
        Nii et ain on olt huonoi esimerkkei. oikei Kalevalaskii.
        Mut mukavaa tää on lukee, kiitos taas ko näit vaivaa. pistähä joskus taas tulemaa.

• Likka321
        monica kirjoitti:

mukavast Kalevalast kyl olkii mukava taas lukkee, pit oikei montakii kertaa tehä se, et ymmärs mite ennevanhaaki asiat ol.
        Nii et ain on olt huonoi esimerkkei. oikei Kalevalaskii.
        Mut mukavaa tää on lukee, kiitos taas ko näit vaivaa. pistähä joskus taas tulemaa.

Nyt armahan teitä enkä sitteeroo ennee tuota Kalevalloo. Tuosta tasa-arvosta, mikä huonosti ennennii totteetu, tulj mieleen yks kuhtu nuoriin järjestämmiin pikkouluihin. Siinä kuhtukortissa luk kohteliaasti: "Tervetuloa herranne kanssa pikkujouluihimme."

• Likka321 kirjoitti:

Nyt armahan teitä enkä sitteeroo ennee tuota Kalevalloo. Tuosta tasa-arvosta, mikä huonosti ennennii totteetu, tulj mieleen yks kuhtu nuoriin järjestämmiin pikkouluihin. Siinä kuhtukortissa luk kohteliaasti: "Tervetuloa herranne kanssa pikkujouluihimme."

tasa-arvost ei olt tietookaa. Jos sitä ei oo vieläkää. Eikä taija koskaa tullakaa.

• Kiireesti minä kirjoitan
      Lokarin kanssa juttelin,
      mies oli hyvin rauhallinen
      äänikin oli ihanainen,
      mielikuvan miehestä sain
      fiksu mies tottakai.

Netissä ei voi uskoa
      samaksi mieheksi tuntea,
      jutella täytyy luonnossa
      silloin voi vain punnita,
      mielikuva myös minulla
      toinen oli todella,
      yllätys mieluinen melkoinen
      tytöt tiedätte nyt sen.

• Lokari1

Juuh kyl ihan mukava juttu olikih se meirän rupattelu.
        Puhutaan toistekih sit kuh sullakih on aikaa oikeen enemälti.
        Kyl varman päälle toi lapuvalaineh nytten halkeekih kateuresta.
        No sehän ei olekan mun asijani halkee taikka pysyy liitoksisansa.
        Mistäs tulenlieskan ja juuulijan puhelut viipyy???
        Hyvää päivän jatkoo vaan kaikille tällä palstalla.

• Juulia
        Lokari1 kirjoitti:

Olen alkanu tunteen itteni kilpiluun kyvyttömäksi:(
        Arka ja hiras hämäläislikka jää muiren jalkoihin. En oo nin sanavalmis kun noi karjalaiset, enkä myäskään nin ittevarma kuin pohjanmaalaiset.
        Mulle lykkää alemmuurentunne päälle, kun aattelen sua, suuren mailman miäs kaikkien noiren likkojen piirittämänä.
        Mitä tällänen tyhmä lihava, hiras ja siveellinen noille kaiken kokeneille mahtaiskan kilpailussa monen mantereen suasituimman miähen suasiosta:(
        Jos sää taas tahrot viatonta ja puhrasta likkakaveria, nin Hämeestä päin mialuummin sellasen löyrät.
        Noi karjalaiset on liahuvia liäkinvarsia, tai kyttää sun rahojas. Mää en sellaseen alentus.
        Ootko sää käyny Vekasiss viime aikoina? Ootko voittanu? Meinaan vaan, nääs, että kun sen voittosumman ilmotat, nin palsta täyttyy kaiken mailman onnenonkijoilta. Mää oon ny hommaamassa skypeä. Siittä en oo varma kuin kauan sen saaminen kestää. Asia on nääs vasta suunnittelun
        asteella.

• Lokari1
        Juulia kirjoitti:

Olen alkanu tunteen itteni kilpiluun kyvyttömäksi:(
        Arka ja hiras hämäläislikka jää muiren jalkoihin. En oo nin sanavalmis kun noi karjalaiset, enkä myäskään nin ittevarma kuin pohjanmaalaiset.
        Mulle lykkää alemmuurentunne päälle, kun aattelen sua, suuren mailman miäs kaikkien noiren likkojen piirittämänä.
        Mitä tällänen tyhmä lihava, hiras ja siveellinen noille kaiken kokeneille mahtaiskan kilpailussa monen mantereen suasituimman miähen suasiosta:(
        Jos sää taas tahrot viatonta ja puhrasta likkakaveria, nin Hämeestä päin mialuummin sellasen löyrät.
        Noi karjalaiset on liahuvia liäkinvarsia, tai kyttää sun rahojas. Mää en sellaseen alentus.
        Ootko sää käyny Vekasiss viime aikoina? Ootko voittanu? Meinaan vaan, nääs, että kun sen voittosumman ilmotat, nin palsta täyttyy kaiken mailman onnenonkijoilta. Mää oon ny hommaamassa skypeä. Siittä en oo varma kuin kauan sen saaminen kestää. Asia on nääs vasta suunnittelun
        asteella.

saaran sitten puhua siittä puhtauresta jnep...

Kyl mää uskonkih et säää puhras olet kun käyt uimaskih joka päivä nääs, mää olen sitä mieältä et kyl siel altaasa lijat lähtee.

Tota ei hän mua kukaan piiritä , kuh ei torilekan kukaan tullu viime suvenakan, vaikka mää panin ihan aijankih millon mää olen sielllä.

Juuh semosta seh on kuh naieset ei koskaan taikka hyvin harvon pitäävätten puheensa , sanovatten tulevansa ja sit ei tullaeikä ajatellakan tulla.
        Taitavat puhua ihan lämpimikseeen vaan...

Muuten jokos sää tulenlieska olen hommannu skypen?

Minua juoksutavat turhan takija vaan, noh ei seh tammelan torilla käyminen nytten ihan tyhjän takija menny , sainhan mää sitä mustaamakkaraaa sentään ihan tuoreena ja lämpösenä nääs.

Täsä näät mn uutiseni nytten melkeen olikih , tota jäikih sanomatta et öylön oli täällä 24 ja puoliastetta lämintä.
        Nyt mää menen iltapäivä kahveen keitoon.

• Lokari1 kirjoitti:

älkää nyt tytöt kaik tulko mustasukkaseks, miehä vaa tein koesoiton, mite skype pellaa? Siin sivus vaa tein mukavii havaintoi.
        tralalaa, trililii, tralalallalaa......
        Tämä tyttö laulaa vaan
        uuvelleen soitan taas.

• Lapuan likka
        Lokari1 kirjoitti:

saaran sitten puhua siittä puhtauresta jnep...

Kyl mää uskonkih et säää puhras olet kun käyt uimaskih joka päivä nääs, mää olen sitä mieältä et kyl siel altaasa lijat lähtee.

Tota ei hän mua kukaan piiritä , kuh ei torilekan kukaan tullu viime suvenakan, vaikka mää panin ihan aijankih millon mää olen sielllä.

Juuh semosta seh on kuh naieset ei koskaan taikka hyvin harvon pitäävätten puheensa , sanovatten tulevansa ja sit ei tullaeikä ajatellakan tulla.
        Taitavat puhua ihan lämpimikseeen vaan...

Muuten jokos sää tulenlieska olen hommannu skypen?

Minua juoksutavat turhan takija vaan, noh ei seh tammelan torilla käyminen nytten ihan tyhjän takija menny , sainhan mää sitä mustaamakkaraaa sentään ihan tuoreena ja lämpösenä nääs.

Täsä näät mn uutiseni nytten melkeen olikih , tota jäikih sanomatta et öylön oli täällä 24 ja puoliastetta lämintä.
        Nyt mää menen iltapäivä kahveen keitoon.

Epäälenpähän kyllä, notta se hamehen al oleva skype sua enemmän kiinnostaas.
        Sellaasestakin asiast oon melekeen varma, notta häämäämisen tarkootus sul on tossakin kaffeeta juomahan tai nukkumahan menos mainostamises. "Skypeelemähän" meet.
        Sen verran oon päättäny sun eresottamuksias alkaa seuraamahan, notta osaan varoottaa noita höppänöötä, Juliaa ja Tulenlieskaa, jokka hinkuu sun perähäs. Itte mä oon järkevä ja juureva pohajalaanen, jota ei eres ulkomaalaaset rikkahat miehet erikoosemmin kiinnosta. Sullekin kirjuutaan vaan sen tähären, notta ymmärtääsit, kuinka piretähän silimäl, ettet pääse viemähän juliootten ja tulenliskaan neitsyyttä toiseen kertahan. Ny mä lähären klasista vahtaamahan kun tohon naapurihin muutti joku miehen korsto, ettei ala vaan mua vikitteleen.

• Määki tulen tänne kirjottama ku tääl hyväksytä Turu murreki. Mää tääl joskus kirjoti turkku yhre flikan kans ja sai simmoset haukut, etten ol koska saanu. Nii, oikjast mää en osa turkku ku mun lapsuurenkiäli on tualt Länsi-Suamest mut tää tuntu niin kotosalta.

Turu murtei o muuto 4-5, nii et ei passais mennä sanoma ettet sääs sitä ossa.

Mun kotokuntan naapuris on Kisko ja siäl sanotan puhuttavan kiskon kiält. Mun vanha tätin Helsinkist pruukas kerto tämmösen tarinan Kiskost.

Ku mää yks aamu heräs, ni tykkäsi mää, et kat parkus jossa. Mut ku mää sii sit paraman kattosi ni mää huamasi, et se oliki äm ku sii mun viäresän parkus ja jöllät. Mit sää sii, sanos mää? No, ku ei ol mittän pattan pistä, jöllöt hää. Ku mää sen kuuli ni suuttusi mää, otim pyssy ja lähri mettä jäneksi ampuma. Mut ku pääsi mettä ni pys laukes ja kut tul takka ulos ja mää lensin pitki mäkke.

En ole murrepalstaa juuri koskaan lukenut ja vielä vähemmän kirjoittanut. Olen kokenut, että murteiden käyttö ainoana kielenä on jonkinlainen itsetarkoitus. Nyt ketjun luettuani pidän tätä monican ketjun perustamista kulttuuritekona.

Kyl mää viäl kirjota vaikk ols lunt ja kylmääki!

• Malviina se karjalaine

Tää on mahottoma mukava ketju.
        Leikilaskuu ja just tuolasii hauskoi tarinoita niiko siekii haastoit. Helpost sai selvän, vaik mie en oo paljo, ainakaa kovi paljo Läns-Suomalaisii kans olt tekemisis.
        Ite en oo tähäkää ketjuu paljo kerent kirjottammaa. Mie oon kiireine ihmine, vaik oon eläkkeel.
        Haukkuks siut joku flikka? Miu ois pitänt sannoo tyttö, ko myö ei käytetä likka, flikka, eikä plikka-sannoikaa. Meil päi on tyttölöitä.
        Ko nyt tulit käymää, löysit tänne ketjuu tien, ni tule usseimmikkii!

• Kiitoksen sanat sinulle annan
        murreketjusta kun vastuuta kannan,
        Ilo on kohdata sinut täällä
        Turun murteella ja talvisäällä.

Näinikkää saatii taas turu murreta mukkaa, mukaval tarinal viel. Toivottavast poikkeet useest tääl meijä mukan.
        Turu murretta onkii tääl kaivattu usseimpikkii,
        Tääl saap jokkane puhuu mil murteel vaa, nii sitä ei arvostella, siint ollaa sovittu.

Jäin nyt ilosella mielellä olemaa, ku sinäkii huomioit et murretta pitää ylläpittää, ettei se unohu. Myö jäähää kaik oottamaa et nähhää siut ussein tääl murreketjul.

• vastausta vail oleva

alotti murreketjun,kunnia sil kel kunnia kuulu.

• vastausta vail oleva kirjoitti:

alotti murreketjun,kunnia sil kel kunnia kuulu.

Kyl se minä olin, pidin nimim silloin Elviira, sitten rekkamattomal nim. runoketjul Myöskin**.
        sitten rekkasin tämän monican.
        Kyllä Ruuneperi oikeassa on.

• Voi herram piaksut ku miä aina innostun, ku tulee noit länsisuamalaisii kirjottajii!
        Varsinkit turkulaisist ihan kuulee sen säksätykse!
        Tervettuloo vaa oikeej joukolla!

Näit murtei on kyl vähäv vaikee kirjottaa. Meitinkim murre kaipaa tota änk-äännettä, ja se om paljo se.
        Kais se jostakim merkistöist löytys, mut em miä viittir rupee eres alakamaa sen ettimistä.
        Menee taas koko härveli sekasij ja aikamiäspoika ei ehrit tääl alvariins hyppämää.

• merimona1
        Venlastiina kirjoitti:

Voi herram piaksut ku miä aina innostun, ku tulee noit länsisuamalaisii kirjottajii!
        Varsinkit turkulaisist ihan kuulee sen säksätykse!
        Tervettuloo vaa oikeej joukolla!

Näit murtei on kyl vähäv vaikee kirjottaa. Meitinkim murre kaipaa tota änk-äännettä, ja se om paljo se.
        Kais se jostakim merkistöist löytys, mut em miä viittir rupee eres alakamaa sen ettimistä.
        Menee taas koko härveli sekasij ja aikamiäspoika ei ehrit tääl alvariins hyppämää.

Missee muualla tuolla tavalla huastetaan, vuan ärree eevät taija käättee nuin paljon.
        Äl-kirjaimella korvoovat, varsinnii Valikijalassa asuvat. Sieltä olj tuttu, vuan alakuusa huasto ommoo murrettaan, mutta niihän se männöö, jiäp poikkee ja alakaa ylleiskielelä ilimasta ihtijään.
        Kyllä sitä on monenluatusta puhetta suana elläissään kuulla. Ihe ylleesä enemmännii kuuntelen kun huastelen. Sivusta seeroon, mittee immeiset ovat mieltä. Meinoon livenä. Tielä tuassii kirjoittaissa suattoo näättee, että oun suupaltti, vuan ee pijä paekkoosa, hiljasen sorttinen oun enimmäkseen raahan aekana. Suuttuissa löötyy sanoja.

• heppulii

ossan kirjotta Turu murret, vaik tääl ois kylmääki! Mut ny on toi pakkane menny persulles, ja iha ol lystti, kum mää olim mum Murren kans ulkon.
        See ku on simmone pitkäkarvane ja persjalkane, nii kaik lume tarttusiva sen turkkisse, ja kyl vasttan tulija niim pal kauhiast ihmettel, ett mimmottis mää saan net lumipallo irt siint sen turkist. Ei see kyl iha helppo ollukka, mut kum mää piri sitä kuuma suihku al tarppeks kaua, nii kyl neet lume siint sit sulasiva. Eikä mun tarttenu kiskko nii kauhiast niit tupoi, ko mun ols iha syrämest sattunu, jos sil ressukal olis tehny kippiä see mun kiskomine.
        Tost kiskost tul mum miälesse, et kaikelaissi paikanimi o tääl meijä armas Suame maas. Mää funteerasi, et jos mää asuisi vaik Lemus, nii kyl mää tykkäisi, jos joku kiskos mum pois siält, ei se mikkän huano paikka ol, mut see nimi, see vähä tökkäse. Hupassi nimei om vaik kui pal, siint tulis varmaste miälekiintone ketju, ko ruvettas kerämä yhres niit merkillissi nimi!

• heppulii kirjoitti:

ossan kirjotta Turu murret, vaik tääl ois kylmääki! Mut ny on toi pakkane menny persulles, ja iha ol lystti, kum mää olim mum Murren kans ulkon.
        See ku on simmone pitkäkarvane ja persjalkane, nii kaik lume tarttusiva sen turkkisse, ja kyl vasttan tulija niim pal kauhiast ihmettel, ett mimmottis mää saan net lumipallo irt siint sen turkist. Ei see kyl iha helppo ollukka, mut kum mää piri sitä kuuma suihku al tarppeks kaua, nii kyl neet lume siint sit sulasiva. Eikä mun tarttenu kiskko nii kauhiast niit tupoi, ko mun ols iha syrämest sattunu, jos sil ressukal olis tehny kippiä see mun kiskomine.
        Tost kiskost tul mum miälesse, et kaikelaissi paikanimi o tääl meijä armas Suame maas. Mää funteerasi, et jos mää asuisi vaik Lemus, nii kyl mää tykkäisi, jos joku kiskos mum pois siält, ei se mikkän huano paikka ol, mut see nimi, see vähä tökkäse. Hupassi nimei om vaik kui pal, siint tulis varmaste miälekiintone ketju, ko ruvettas kerämä yhres niit merkillissi nimi!

Tiäräk teep palstalaise muuto, et mistä se kyl määki tule?

Turkulaine myi lampai tamperelaisel. Lamppat pakatti tavarasäiliö ja sit menttin Tamperel.

Ku oli tultu peril ni tamperelaine ilmotti, ne on kuollu, ei ne edes mää'i.

Kyl määki Turus, vastas turkulaine.

• heppulii kirjoitti:

Emmää tunne paikkakunna nimihistoria, mut kyl mää epäile, et tosa otsikon jälkimmäise nime eres o ollu p-kirjan.

• Ruuneperi kirjoitti:

Emmää tunne paikkakunna nimihistoria, mut kyl mää epäile, et tosa otsikon jälkimmäise nime eres o ollu p-kirjan.

Kyl se vähä silt vaikuttaa, ku muuttaa yhe kirjaime. Ku sanat sinkoilee siel suunnal. Eikä tarvi olla turkulaistakaa ku löytyy kummallisii sanoi.
        Karjala kielel on mahottomast outoi, mut sehä ei ookkaa ihme.
        Onpas hyvä ku kaks turkulaist haastelee, saaha oikei pika näyttöö.
        Oon ain tykänt turu murteest, se on jotenkii nii lyhyttä ja säpäkkää. Et jatkakaa pojat vaa.
        Oikei naurattaa tuo Ruuneperin oivallus, vaikkei se huono olt:)))

• heppulii
        Ruuneperi kirjoitti:

niim pal klooki ole, ku sum miälees het tul tommone yhristelmä. See o varmaste iha tott, ku sitä oikke funteera. Mut san sää miks nee paiskas sen Ala-Lemum nii kauas noist kahrest haisevast, vai olik see lemu niim pal kauhhia, et see men koko Turunki yli? Mää muista kon nuaren talsitti pisi Aurajoe rantta, nii kauhhia ol se lemu, mikä siit jojest sillo läht. Nyy se ei enä tunnu missä, tai onk mun hajuaistin menny?
        Kaikelaissi sitä ihmisel tule miäle, ku on aikka ajatell, enne ei kerinny eres kunnol käännttymä, ku oli nii kiiru, nykyjä kiiru mene heti ohi ku istu persulles. Ihmeline on tämä ihmise olemine!

• heppulii kirjoitti:

niim pal klooki ole, ku sum miälees het tul tommone yhristelmä. See o varmaste iha tott, ku sitä oikke funteera. Mut san sää miks nee paiskas sen Ala-Lemum nii kauas noist kahrest haisevast, vai olik see lemu niim pal kauhhia, et see men koko Turunki yli? Mää muista kon nuaren talsitti pisi Aurajoe rantta, nii kauhhia ol se lemu, mikä siit jojest sillo läht. Nyy se ei enä tunnu missä, tai onk mun hajuaistin menny?
        Kaikelaissi sitä ihmisel tule miäle, ku on aikka ajatell, enne ei kerinny eres kunnol käännttymä, ku oli nii kiiru, nykyjä kiiru mene heti ohi ku istu persulles. Ihmeline on tämä ihmise olemine!

ei ookkaa kukkaa haastelt, enkä miekää osaa ku en tiijä niist Turu lemuist.
        Aurajok ko se nii lemun antaa? Ei teil sit kovi häävi oo (raitist ilmaa haistelt).

On tok hyvä et tietää Turkulaiset sen, ettei käy nii et lulee kavul kävelles et, naapuril on vatsaväänteitä:))

Siul on tuo mielikuvitus ja ulosanti nii hyvä et, kirjotuksiis lukis muulokkii. Muistaha taas tulla haastamaa Turu asioit, ja muutakkii. Siul kans ko on män tuo suurempi kiire ohi.

• heppulii
        monica kirjoitti:

ei ookkaa kukkaa haastelt, enkä miekää osaa ku en tiijä niist Turu lemuist.
        Aurajok ko se nii lemun antaa? Ei teil sit kovi häävi oo (raitist ilmaa haistelt).

On tok hyvä et tietää Turkulaiset sen, ettei käy nii et lulee kavul kävelles et, naapuril on vatsaväänteitä:))

Siul on tuo mielikuvitus ja ulosanti nii hyvä et, kirjotuksiis lukis muulokkii. Muistaha taas tulla haastamaa Turu asioit, ja muutakkii. Siul kans ko on män tuo suurempi kiire ohi.

juttu, et mone tääl pruukka valkata kene kans nee praakkava. Mut mää ev välit siit yhttä, ko mää en ol eres välitystoimistos käynykkä. Mul o vaa simmone miäl, et tykkän ain joskus murtteist, sit taas ko emmää vajavaisel miälelän ain ymmärr kaikke mitä vääräl kiälel sanota, nii sit mää ruppen tykkämä toisist assioist.

Toise tykkävä taas ain funteerata simmossi hianoi ja vaikkio assio, mut mul tule pää kippiäks jos mää funtteran liikka. Siks mää tykkän vaa höpist kaikelaist maa ja taivan välilt, kyl siihe rakko mahtu tavalise pal assioi!
        Täsä murrekketjus tunttu oleva oikke mukavi ja hauskassi ihmisi, varsinki naissi, jokka kyl melkkest kaik kyärävä tota Lokari, mut see taitta tykät ko flikat siit tappeleva. Mää ole kuiteski simmone rauha rakastava ihmine, nii en uskal menn koskan simmose poruka fölin, koo ova kovi riirahaastaji ja tappelijoi. Mun luanton ov välil kyl kiivas ja kiukkune, ko asia ei men nii ko niitte pitäs, mut mää kiukuttele sillo vaa itten kans. See o niim pal helpomppa soppiki ittes kans, em mää ainaska kaua itteni kans viitti kiukutel.

• kaartilainen
        heppulii kirjoitti:

juttu, et mone tääl pruukka valkata kene kans nee praakkava. Mut mää ev välit siit yhttä, ko mää en ol eres välitystoimistos käynykkä. Mul o vaa simmone miäl, et tykkän ain joskus murtteist, sit taas ko emmää vajavaisel miälelän ain ymmärr kaikke mitä vääräl kiälel sanota, nii sit mää ruppen tykkämä toisist assioist.

Toise tykkävä taas ain funteerata simmossi hianoi ja vaikkio assio, mut mul tule pää kippiäks jos mää funtteran liikka. Siks mää tykkän vaa höpist kaikelaist maa ja taivan välilt, kyl siihe rakko mahtu tavalise pal assioi!
        Täsä murrekketjus tunttu oleva oikke mukavi ja hauskassi ihmisi, varsinki naissi, jokka kyl melkkest kaik kyärävä tota Lokari, mut see taitta tykät ko flikat siit tappeleva. Mää ole kuiteski simmone rauha rakastava ihmine, nii en uskal menn koskan simmose poruka fölin, koo ova kovi riirahaastaji ja tappelijoi. Mun luanton ov välil kyl kiivas ja kiukkune, ko asia ei men nii ko niitte pitäs, mut mää kiukuttele sillo vaa itten kans. See o niim pal helpomppa soppiki ittes kans, em mää ainaska kaua itteni kans viitti kiukutel.

itteesi viksumpien kans, vanha sääntö, siinä on se yksi mutta, se ei toimi molempiin suuntiin toista siinä riistetään aina, olisiko semmosesta valikoimisesta muutamilla minöllä kyse.

• heppulii kirjoitti:

siittä että olet avannu tänne /70:pisille hyvän kehumis paikan ,meinaan mennä kehuun sinne itteeni maanperusteellisesti,kohta .

ja on kiva että löysit tän murrepalstan --me täällä koitetaan pitää sitä rakasta omaa murrettamme . Mutta lipsuakkin saa. mulla ainaki on jo menny kaikki kiälet sekasi ,siks olen täällä suamalaisissa kirjotuksissa . Vaikka noi täälä(ruattissa) sanoo että vanhemmiten ei osaa muttaku sitä yhtä ,sitä äirenkiältä.

• kaartilainen kirjoitti:

itteesi viksumpien kans, vanha sääntö, siinä on se yksi mutta, se ei toimi molempiin suuntiin toista siinä riistetään aina, olisiko semmosesta valikoimisesta muutamilla minöllä kyse.

ruppee heittämmää kapuloit rattaisii, myö tääl ollaa yht fiksui kaik, ja siekii oot, koha sanot vaa. Eihä sitä kaik välitä kaikil ja ain vastata, mut mieko oon kerkiiväine nii, vastaan siullekkii. Tuuha siekkii haastammaa oikei hyväs henkes, iha omal murteella, mitä se sit onkii?

• heppulii kirjoitti:

Haastellaa ain ku mielee tullee, sillo se juttukkii luistaa.
        Siul onkkiii sit hyvä miel, ku ain joskus tykkäät murteist.

Voi hyväihme ku Lokar on ainoo mies, nii hää joutuu koval koetuksel meijä tyttöje kans.
        Mut hyvi hää on pärjänt.
        Tuu haastelemmaa meijä kans usseemmi nii, tytöt huomaa kyl siutkii, oikei kilval.

Kyl mie oikei huomasi et siult tullee mukavaa juttuu, myö koitetaa olla mukan haastamas siukans. Katoha ku tääl tarvitaa miespuolisii lissää, saap Lokari kaverin. No nyt mie sain jottai sanottuuu siul, jatketaa toisel kertaa.

• kaartilainen
        monica kirjoitti:

ruppee heittämmää kapuloit rattaisii, myö tääl ollaa yht fiksui kaik, ja siekii oot, koha sanot vaa. Eihä sitä kaik välitä kaikil ja ain vastata, mut mieko oon kerkiiväine nii, vastaan siullekkii. Tuuha siekkii haastammaa oikei hyväs henkes, iha omal murteella, mitä se sit onkii?

ehäm minä kapuloita, kuha pohin vanhaa ontuvaa sääntyä. Ehämminä kenellee sitä ees suunnannu.
        Mieluusti osallistusin jos mieli sillai mulijahtaa.

ehäm minä kapuloita, kuha pohin vanhaa ontuvaa sääntyä. Ehämminä kenellee sitä ees suunnannu.
        Mieluusti osallistusin jos mieli sillai mulijahtaa.

mieko jo hättäännyin. Hyvä et heitit vaa ilmaa sellase jutun.
        Kuuleha tää miu vastaus jääp lyhyee täl kertaa ko miul on pakastekaappi sulamas ja kuuluu sellane kopina.
        Mut ehin mie sanomaa et, anna muljahtaa mieleis ja tuu mukkaa. Oisit piristävä lisä tän murreketjul kans.

• heppulii
        monica kirjoitti:

Haastellaa ain ku mielee tullee, sillo se juttukkii luistaa.
        Siul onkkiii sit hyvä miel, ku ain joskus tykkäät murteist.

Voi hyväihme ku Lokar on ainoo mies, nii hää joutuu koval koetuksel meijä tyttöje kans.
        Mut hyvi hää on pärjänt.
        Tuu haastelemmaa meijä kans usseemmi nii, tytöt huomaa kyl siutkii, oikei kilval.

Kyl mie oikei huomasi et siult tullee mukavaa juttuu, myö koitetaa olla mukan haastamas siukans. Katoha ku tääl tarvitaa miespuolisii lissää, saap Lokari kaverin. No nyt mie sain jottai sanottuuu siul, jatketaa toisel kertaa.

ku tee kaik luulet, ett mää ole miäs, see Ruuneperiki ensteks luul nii, mut sit see ol käyny mun rofilissan, nii see äkkäs, et mää olenki naine.
        Kyl mää muuton miälellän olisi miäs, ko munst tunttu, ett niil o nii pal helpomppa elä, niit paapota ja piretä pal viisamppin ko meit naissi.
        Mut see on kaiketi meijä ämmite vika, ko ain olla niit kehumas. Mut mum miälest nee tartte pal ussemmi simmost kehumist, neet o ku pikkulapssi, ain tartte nostta niitte ittetuntto. Määki alvariis kehu mum miästän, ja see kulkkeki ympärsse kaupunkki nokka pystys, ku se uskko ett see o nii hyvä. Kyl see onki, mut joskus see pane mun sappen kiahuma, kon see luule liikoi itestäs.
        Mää olenki koittanu topata sillo mum palvomist, sillo see putto taas tän maakamaral, ja mul o pal helpomp elä taas sen kans.
        Mut jos mää olsi miäs nii täälki mää saisi varmaste pelkki hunajaissi sanoi, eikä kukkan kulkis mun ylitten. Niinko nyt huomatte, nii mää ole iha vaikkio asioi funtterava ihmine, siis naine. Mut mää kans ussen ajattele, ett sit seuravasse elämässe mää tee tilaukse, et munst tehrän miäs !

• heppulii kirjoitti:

ku tee kaik luulet, ett mää ole miäs, see Ruuneperiki ensteks luul nii, mut sit see ol käyny mun rofilissan, nii see äkkäs, et mää olenki naine.
        Kyl mää muuton miälellän olisi miäs, ko munst tunttu, ett niil o nii pal helpomppa elä, niit paapota ja piretä pal viisamppin ko meit naissi.
        Mut see on kaiketi meijä ämmite vika, ko ain olla niit kehumas. Mut mum miälest nee tartte pal ussemmi simmost kehumist, neet o ku pikkulapssi, ain tartte nostta niitte ittetuntto. Määki alvariis kehu mum miästän, ja see kulkkeki ympärsse kaupunkki nokka pystys, ku se uskko ett see o nii hyvä. Kyl see onki, mut joskus see pane mun sappen kiahuma, kon see luule liikoi itestäs.
        Mää olenki koittanu topata sillo mum palvomist, sillo see putto taas tän maakamaral, ja mul o pal helpomp elä taas sen kans.
        Mut jos mää olsi miäs nii täälki mää saisi varmaste pelkki hunajaissi sanoi, eikä kukkan kulkis mun ylitten. Niinko nyt huomatte, nii mää ole iha vaikkio asioi funtterava ihmine, siis naine. Mut mää kans ussen ajattele, ett sit seuravasse elämässe mää tee tilaukse, et munst tehrän miäs !

miuha se pitäs nolo olla, mut tulha se ilmi mite vähäl mie yritän pärjätä, ettei tuu luvettuu kaikkii eikä uteltuu. Kyl mie nyt otan monta asiaa takas päi, mitä oon kirjotant siul. Katoha ku siu nimimerkist sain sellase käsityksen, mut se mänkii päi mäntyi. Oonkii nolo ja anteekspyynnön velkaa.

Juu, kyl miehet vaatiiki sellast paapomist sit niil miel on ku kissapojal ne kehrää ja hyrrää mieli määri. Ai, siekii oot huomant sen?
        Sie älä kehu liika ussei miestäis, hää voip jäähäkkii iterakkaaks, ja sit siul onkii työtä.Katos hää voip innostuu ni paljo et, lähtee kahtomaa muille maille vierahille, ja nykyään ku miehii tartuu sellane tauti et, hyö vaihtaa ko mustalaine hevosta. Nii sit viimeistää on otettava siukii luulot pois mieheltäis.
        Älä hyvä ihme tee tilausta seuraavaa elämää varte,ootha sie huomant kui mukava on olla naine. Voip heittääntyy joskus avuttomaksikii, ja saap taas vuorosttaa paapomista miehiltä.
        Et taitaa pultit männä tasan.

• kaartilainen
        monica kirjoitti:

mieko jo hättäännyin. Hyvä et heitit vaa ilmaa sellase jutun.
        Kuuleha tää miu vastaus jääp lyhyee täl kertaa ko miul on pakastekaappi sulamas ja kuuluu sellane kopina.
        Mut ehin mie sanomaa et, anna muljahtaa mieleis ja tuu mukkaa. Oisit piristävä lisä tän murreketjul kans.

sevverran, että Huomenta! Että tuo kaartilainen jäi ku Usmalle jotaki sanon eile, Vähä käpyoon kyllä mutta sitä en ottanu mukkaan. Miinusta minulla on tarpeeksi, positiivisuutta pitäs saaha lissää. Vyssiikassa erinapaset hylykii toisiaan (vai oliko sekkään niin) mutta ei ruveta heti, Monica nytei ainakaan.:)))

sevverran, että Huomenta! Että tuo kaartilainen jäi ku Usmalle jotaki sanon eile, Vähä käpyoon kyllä mutta sitä en ottanu mukkaan. Miinusta minulla on tarpeeksi, positiivisuutta pitäs saaha lissää. Vyssiikassa erinapaset hylykii toisiaan (vai oliko sekkään niin) mutta ei ruveta heti, Monica nytei ainakaan.:)))

kyl silviisii et, ei paremmast väliä. Pitäiskö kaik siul pistää uusiks, älä nyt ihmeessä oo itelles ni vaativaine, kyl vähempi riittää. kävin oikei kahtomas mitä sie Usmal eile sanoitkaa?
        Mut kerraks se mii käy? Toivostavat nyt onnistuu oikei!
        Muljauta toisel kertaa vähä selkeemmi et miekii pysyn mukan. Muute män mukavast.

• kaartilainen
        monica kirjoitti:

kyl silviisii et, ei paremmast väliä. Pitäiskö kaik siul pistää uusiks, älä nyt ihmeessä oo itelles ni vaativaine, kyl vähempi riittää. kävin oikei kahtomas mitä sie Usmal eile sanoitkaa?
        Mut kerraks se mii käy? Toivostavat nyt onnistuu oikei!
        Muljauta toisel kertaa vähä selkeemmi et miekii pysyn mukan. Muute män mukavast.

tapahtunu? Meinaan mennä naisehokkaan kahavitillaisuuteen. Miestukijoita on pilivin pimmein ilimottautunu.

tapahtunu? Meinaan mennä naisehokkaan kahavitillaisuuteen. Miestukijoita on pilivin pimmein ilimottautunu.

sit sie huomaat mite hyökii osaa haastella mukavast näi enne vaaleja. Osaa ne kaik nii hyvi haastella, et muuta ei oo, ko hyvvää tarjolla!
        Saattaa olla et teilkii päi miehet luottaa naisii, siks hyö on mänt tukijoukoihi.

Kyl siul sit hyvi on tapahtunt, mää vaa hörppäämää kahvit. Samal kuulet mitä hää siul luppaa? Mut koitaha heittää jokune kysymyskii hänel. Mie arvaan et sie senkii teet.

• merimona1 kirjoitti:

Missee muualla tuolla tavalla huastetaan, vuan ärree eevät taija käättee nuin paljon.
        Äl-kirjaimella korvoovat, varsinnii Valikijalassa asuvat. Sieltä olj tuttu, vuan alakuusa huasto ommoo murrettaan, mutta niihän se männöö, jiäp poikkee ja alakaa ylleiskielelä ilimasta ihtijään.
        Kyllä sitä on monenluatusta puhetta suana elläissään kuulla. Ihe ylleesä enemmännii kuuntelen kun huastelen. Sivusta seeroon, mittee immeiset ovat mieltä. Meinoon livenä. Tielä tuassii kirjoittaissa suattoo näättee, että oun suupaltti, vuan ee pijä paekkoosa, hiljasen sorttinen oun enimmäkseen raahan aekana. Suuttuissa löötyy sanoja.

Kiitos vaa kysymästä!
        Em miä os siält päinkää.

• heppulii kirjoitti:

Miä olem muutaman kerran elämäs kuullu, et miähil on niiv vaikeeta, ku niirev vaimot ei ymmärrä niitä.
        Miä olen lohoruttanun niit, ettem miä ymmärrä niirev vaimoja, et ku ne on tommotten rutisijan naineet ja erelleen kestää sitä.
        Äijät on juur heti lakannur ruikuttamasta ja lähteneet sen siliän tiän. Niille ov visii tulluk kiiru muijansa tykö...

• kaartilainen
        kaartilainen kirjoitti:

tuo oli. Näyttöä toinminnasta oli, eikä ollu koristellu ittiään liikaa vaikka näyttävyyttä oli ei sen puoleen. Sano tietäväsä enämpi sosiaali ja terveys puolesta. Eikö tuo lie meille sopiva?

• monica kirjoitti:

sit sie huomaat mite hyökii osaa haastella mukavast näi enne vaaleja. Osaa ne kaik nii hyvi haastella, et muuta ei oo, ko hyvvää tarjolla!
        Saattaa olla et teilkii päi miehet luottaa naisii, siks hyö on mänt tukijoukoihi.

Kyl siul sit hyvi on tapahtunt, mää vaa hörppäämää kahvit. Samal kuulet mitä hää siul luppaa? Mut koitaha heittää jokune kysymyskii hänel. Mie arvaan et sie senkii teet.

täs kohi piti olla Kaartilaisen viesti, joho miun pit vastata. Mut herraisä ei oo miu konneel ainaskaa.
        Näin sen yhe kerra vilaukselt, ja ajattelin tulla vastaamaa nii ei ookkaa missää.
        Mitä tää nyt on? onks teil muil tallel häne viesti?
        Tää on nyt iha totta, täs miu konnees on vikkaa tai sit kummittelee:))) DDDD Voi pirulaine sentää. Kyl mie nyt nauran oikei makkeest!!

Kaartilaine, lähetä uus viesti jos oot kuulolla?

tuo oli. Näyttöä toinminnasta oli, eikä ollu koristellu ittiään liikaa vaikka näyttävyyttä oli ei sen puoleen. Sano tietäväsä enämpi sosiaali ja terveys puolesta. Eikö tuo lie meille sopiva?

Vai nii, sie olit sit kuulemas? Juu, se onkii hyvä et keskittyy asian hoitamissee eikä oo niiku riikinkukko, siin uskottavuus kärsii,,,, ko jättää liiat korreilut nii,,,, ihmiset huomaa et onkkii asialline ihmine.
        Tehhäähä myö Kaartilaine yhteistyötä ja valkataa semmone puolue mikä miellyttää ja kunneellaa mitä asiaa hyö vettää.Sie siel mis lienetkkii ja mie taas omal paikkakunnal. Sit semmone pienpuolue, siihe mie tähtään.
        Mut het sanon et oon paikapääl laiska mänemää, Onha niitä muitakkii, lehet ja TV.
        Mist selvä saap.
        Sosiaali ja terveys on hyvi tärkee, hää on sit perehtynt niihi enemmä.
        Mut kahtotaa ja kuunnellaa.

• kaartilainen
        monica kirjoitti:

Vai nii, sie olit sit kuulemas? Juu, se onkii hyvä et keskittyy asian hoitamissee eikä oo niiku riikinkukko, siin uskottavuus kärsii,,,, ko jättää liiat korreilut nii,,,, ihmiset huomaa et onkkii asialline ihmine.
        Tehhäähä myö Kaartilaine yhteistyötä ja valkataa semmone puolue mikä miellyttää ja kunneellaa mitä asiaa hyö vettää.Sie siel mis lienetkkii ja mie taas omal paikkakunnal. Sit semmone pienpuolue, siihe mie tähtään.
        Mut het sanon et oon paikapääl laiska mänemää, Onha niitä muitakkii, lehet ja TV.
        Mist selvä saap.
        Sosiaali ja terveys on hyvi tärkee, hää on sit perehtynt niihi enemmä.
        Mut kahtotaa ja kuunnellaa.

näkemässä, Mies kaupasski ottaa heti siitä laiasta, mitä niitä kääntelee paketteja, kuon jo funtsinu mitä tarvii. Henkilö minun mielestä ratkasee, taktikoimisesta seuranneeko siitä kunmempaa etua. Alakuvaiheen mietteet oli tämmöset. Tiiäthän sinä pitäs palijo päitä kääntää hajallaan olevassa eläkeläisporukassa.

• Kerroha mie tarina tään
      Lokari kans ku säädetää
      tietsikkaa nii vaikeaa
      lopuks mittää ei tulekkaa.

Tietsikan säätöjä tunne en
      kokkeilin sitäki hetkisen
      korjaus minnuu kiinosta ei
      säätö loputkkii halut vei.

Toisten opii tarvihen ain
      jos tietsikalle jotain tehhää vain
      hyvä ku ossaan näppäillä vaa
      sehä nyt riittää, tosiaa.

Miust ei tuu koskaa korjaajaa
      teen iha mitä muuta vaa
      runonkii vetäse tuosta vaa
      toisenkii jos tarvitaa.

Mukavaa lauantai aamuu kaikil
      tulkaaha kaik aaamukahvil
      siit se sit päivä alkaakii
      lenkil mie pian lähenkii.

• kuinka aikaseen te nousetteylös . Vaikka on munkin noustava sentähren ku o toi Jerry , se nouse aurinkonkanssa uhtäaikaa, ja mistä se tiätääki kellonajan,kun pimeellä se on kun natukettu --eiku nakutettu ylhäällä nklo ½6.

On se kumma kun ei pääse siittä vanhasta tavasta ,siittä viikonloppu siivoomisestä ja leipomisesta, on menny niin selkäytimeen tommonen "huano" tapa. Vaikka on se kiva sitten naattia kun on paikat kunnossa:=)

Täälä paistaa aurinko ja lumi kiiltää. Hakkasin mattoja ulkona lumessa .Kai ne Ruattalaiset ihmettelee meikäläisen siivouksia ,mutta ottakoot oppia. Onneks asun sellasessa paikassa että ,on kun maalla asuis.Järvikin jäätyy ja päästään taas Jerryn kanssa helmikuussa siihen käveleen .on se hianoo ku tuli tännekkin taas talvi.
        Hyvää lauantaita kaikille.

• etsivivä-amadeus
        ullamirjami kirjoitti:

kuinka aikaseen te nousetteylös . Vaikka on munkin noustava sentähren ku o toi Jerry , se nouse aurinkonkanssa uhtäaikaa, ja mistä se tiätääki kellonajan,kun pimeellä se on kun natukettu --eiku nakutettu ylhäällä nklo ½6.

On se kumma kun ei pääse siittä vanhasta tavasta ,siittä viikonloppu siivoomisestä ja leipomisesta, on menny niin selkäytimeen tommonen "huano" tapa. Vaikka on se kiva sitten naattia kun on paikat kunnossa:=)

Täälä paistaa aurinko ja lumi kiiltää. Hakkasin mattoja ulkona lumessa .Kai ne Ruattalaiset ihmettelee meikäläisen siivouksia ,mutta ottakoot oppia. Onneks asun sellasessa paikassa että ,on kun maalla asuis.Järvikin jäätyy ja päästään taas Jerryn kanssa helmikuussa siihen käveleen .on se hianoo ku tuli tännekkin taas talvi.

Käppänä jäe henkii,on läsnä vua ei muista paljookaa.Hiä on tiälä kotopuolen vuojeosastolla.
        Öylön pit kuakki lopettoo,meinas sotkee jalakoihisa tallissa.
        Parempien päivien toevossa amateus

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

Käppänä jäe henkii,on läsnä vua ei muista paljookaa.Hiä on tiälä kotopuolen vuojeosastolla.

siul onkaa, sanotaaha niinkii jot, Herra koettelee mut ei hylkää. Siul nyt tuntuu oleva nii paljo ko yks ihmine jaksaa kantaa.
        Usseist käyp viel nii ko niit vastoikäymisii alkaaa tulemaa, niit tullee sit kaik yhtäaikaa.
        Niiko siul on nyt käynt.
        Mut säilytä nyt hyvä uskois et kyl ne siit järjestyy.
        Vai on käppänäkkii nii sairas, toivotaa et paranemine alkas. Mie toivon siul lujjaa uskoo aina vaa huomisest.Kyl se päivä viel koittaa et helpottaa.
        Ymmärrä kovast siu vastoikäymiset ja toivonkkii kaikkea hyvää ja voimia.
        Terveisin Monica

• ullamirjami kirjoitti:

kuinka aikaseen te nousetteylös . Vaikka on munkin noustava sentähren ku o toi Jerry , se nouse aurinkonkanssa uhtäaikaa, ja mistä se tiätääki kellonajan,kun pimeellä se on kun natukettu --eiku nakutettu ylhäällä nklo ½6.

yleensä aamuöisin ja tuun kuluttammaa aikaani tän tietsikan luo.
        Mut sit mie mään uuvestaa nukkumaa, ja herräilen ihmisten aikaan siin 6-8 välil.

Sie oot sit siivont vanhast tottumuksest, nii miekkii teen joka viiko viikkosiivouksen.
        Sit on nii mukava olla.

On se hyvä et sie viitit viejä jerryä kot maisemist pois päi. Kyl hää tykkää siit kovast.
        Saap haistella uusii hajuja, jois koirat erikoisest tykkää, ja sie saat raitista ilmaa, ja hyvvää kuntoo.

• Julia
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Aivankuin sää olisit ollu murhellinen kun asiat meniki väärin päin, eli sillä tavalla, että kaakin olis kuulunu jäärä henkiin ja käppänän ei.
        Anteeks kun mullon hiras hämäläinen ajatuksenjuaksu.
        Nin tai näin, mutta vastoinkäymiset tuppaa kasaantuun. Ittekki oon huamannu, että e.s.m Lokari on alkanu lirttaileen lapualaisen likan kanssa. Emmää ois muusta huamannu, mutta sain selvän merkin, että se laittais vihjaillen asioita. Kahveelle meno oiskin muuta kun se antaa ymmärtää, nin toi Lapun flikka selitti. Mää jotenki oon alkanu luattaan siihen, kun se on varmaan vanhempi ja kokeneempi, siis lapuan flikka. Vaikka piäniä nää on mun surut sen rinnalla kun sun käppänä makaa siä vuareosastolla, eikä oo kaakkiakan enää.
        Toisaalta mullei o ollukan koskaan viä käppänää, eikä kaakkiakan. Eikä varmaan tukkan. On tolla Lapuan flikalla nin kova ote Lokarista. Tai mun piti ny sanoo, että Lapuan flikalla on hevosiin kiinnostusta ja Lokari on ratsastanu aikoinaan, voittanu oikein rooreokilpailujaki. Satulatta ratsstanu ja kerran oli kolme ja pual päivää tajutonki kun iski päänsä pahasti, tai sitten se oli joku muu lännen miäs, josta lehrissäkin oli juttu. Mää ainakin romantisoin sen asian, nin että Lokari ois lentäny 25 metein lennon kun ne villit hevoset on nin hurjia. Heikompi miäs ois jo kuallu, mutta Lokaripa tajuttomuuresta herättyään hihkas vaan, että jipiii, missä on mun hurja tammani, sitten se oli alkanu kouriin sairaanhoitajaa takamuksesta. Paikalla oleva lääkäri oli sanonu, että pahin on jo ohi,- miäs alkaa olla entisellään.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Aivankuin sää olisit ollu murhellinen kun asiat meniki väärin päin, eli sillä tavalla, että kaakin olis kuulunu jäärä henkiin ja käppänän ei.
        Anteeks kun mullon hiras hämäläinen ajatuksenjuaksu.
        Nin tai näin, mutta vastoinkäymiset tuppaa kasaantuun. Ittekki oon huamannu, että e.s.m Lokari on alkanu lirttaileen lapualaisen likan kanssa. Emmää ois muusta huamannu, mutta sain selvän merkin, että se laittais vihjaillen asioita. Kahveelle meno oiskin muuta kun se antaa ymmärtää, nin toi Lapun flikka selitti. Mää jotenki oon alkanu luattaan siihen, kun se on varmaan vanhempi ja kokeneempi, siis lapuan flikka. Vaikka piäniä nää on mun surut sen rinnalla kun sun käppänä makaa siä vuareosastolla, eikä oo kaakkiakan enää.
        Toisaalta mullei o ollukan koskaan viä käppänää, eikä kaakkiakan. Eikä varmaan tukkan. On tolla Lapuan flikalla nin kova ote Lokarista. Tai mun piti ny sanoo, että Lapuan flikalla on hevosiin kiinnostusta ja Lokari on ratsastanu aikoinaan, voittanu oikein rooreokilpailujaki. Satulatta ratsstanu ja kerran oli kolme ja pual päivää tajutonki kun iski päänsä pahasti, tai sitten se oli joku muu lännen miäs, josta lehrissäkin oli juttu. Mää ainakin romantisoin sen asian, nin että Lokari ois lentäny 25 metein lennon kun ne villit hevoset on nin hurjia. Heikompi miäs ois jo kuallu, mutta Lokaripa tajuttomuuresta herättyään hihkas vaan, että jipiii, missä on mun hurja tammani, sitten se oli alkanu kouriin sairaanhoitajaa takamuksesta. Paikalla oleva lääkäri oli sanonu, että pahin on jo ohi,- miäs alkaa olla entisellään.

Kyl suakih on mustis nyh purasu.

Toi sun mieäliku vitus kyl lentääkih ettei siinä tavalineh mieäs mukana pysy.
        Juuh kyl mää olen puoli tajuton ollu , mut en sentäänkän mitään kolmee ja puolta päivää , mut semosen viistoista minuutija vaan.

Emää sillonkan minkään hevosen seljästä puronuh, kuh mää putosin sillon olutehtaalla olut sammijoon, jah vetäsin vahinkosa olutta väärään kurkuun nääs.

Meinasin hukkuva nääs.

Mut oli hyvä kuh mun kaverit vetivät mun poies sieltä.

Emää sillonkan päätänih mitenkään loukanuh, sehän olis ollu kauhija vahinko jos olis vielä hitaampi tullu kuh mää nyttenn olen nääs.

Kyl mää uskon et mulavahan seh olis joskus jonkun nätin hoitajan muoatoja kourija, mut ei mulle ole olu semosta tillaisuutta koskaan.

Niih et kyl sää juuulija oletkih varmaan nähny unta et mää olisin tollasija urotekojakih tehny joskus.

Olishan seh jos jotakin tollastakih olis ollu elämäsä , mut kuh ei niih ei ja sillä selvä.

Tämmönen hiras kuh määkin olen ei kerkijä ihan joka paikaan sentään, vaikka kyl mulla mieäli tekis joskus ja montakih kertaa, eikä ainovastaan joskus.

Täällä satokih tänään vähäsen, kokopäivän oli pilvesä taivas jah ilta päivällä tuli muutama vesitippa, jokohan neet sateet alkaa ?

Kyl olis aika joh saretta tarvittais kyl, vaikken mää mikään varmari olekan, mut olishan seh noillen kukkasillekih ihan hyvä asja.

Terveisijä lauvantai saunasta mää tulin sieältä justiinsa vähä aika sitten, seh seljän pesijä kyl taaskih puuttu, mutmää koitinkih sillä mun pitkä vartisella harjalla saara selkäni puhtaaks nääs.

Tuliko vai ei sitä mää en oikeen osaakan sanoo , mut ihan mukavalta ainaskih tuntuu.

Nytten mää menen otamaan toisenkih oluven saunan oluvet kuh ei olekan mitään joupoteluja nääs.

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

murheet luokses löytäneet.
        Halu olis auttoo, mutta mitäpä immeinen pystyy tämmösessä tilanteessa, toivotan vain voimia Sinulle, kyllä kaikki vielä uomillee kiäntyy.
        Semmosta tää elämä on, vällii ylämäkkee ja aika ussei tuota alamäkkee kuletaa, mutta mäen pielle aina vällii piästää.

• Täs mie oon katselt jäiks joku vastaust vaille.
      Sit miul tul semmone milee et, ku tuol yllääl lukkee et KESKUSTELU PALSTA nii mahtasko olla uuvempaa jos siel lukiskii SEURUSTELU PALSTA.
      Ootteks te muut pohtint tätä asiaa? Toisha se (luval) vapautta kirjotella muustaki, ku asia keskusteluist, vaik nekkii on tärkeitä. Jos nyt Ruuneperi käväset tääl päi nii, sanoppa miel pittees myös.

• se nimi juttu voi olla aika kinkkinen juttu , sen ku voi aatella että sillon kun mennään seurusteleen ollaan jo aika hyviä tuttuja ,mutta keskustella voi ventoviaraankin kanssaa,nääs tänne on sillai niinku paremmin ovet auki kaikille ,mun miälestä,meinaan.Toivottavasti porukkaan tulee aina uusiakin, keskusteleen murteella.

• Lokari1
        ullamirjami kirjoitti:

se nimi juttu voi olla aika kinkkinen juttu , sen ku voi aatella että sillon kun mennään seurusteleen ollaan jo aika hyviä tuttuja ,mutta keskustella voi ventoviaraankin kanssaa,nääs tänne on sillai niinku paremmin ovet auki kaikille ,mun miälestä,meinaan.Toivottavasti porukkaan tulee aina uusiakin, keskusteleen murteella.

vähän liika viini nimi tämmöselle murre palstalle.

Nääs kuh mää olen sitä mieältä et romantiikkakaan ei kuulu jätkälle.

Sen paremin kuh uus sivistys sanatkan, mää olen ihan hyvin pärjänyh näillä vanhoilla sanoilla tähän asti jah luulisin et ereskipäin jutuihin tulen meinaan.

Se on liikka hieno nimitys mun mielestänih juuh.

Mää nytten kuh en olekan koskaan opinuh muuta kuh tämmöstä jokapäiväistä puheenkieltä vaan nääs meinaan nääs.

Pankaa nyt vaikka ääänestys käytiin jos jollakih tää nimi on liika rahvaan omaneh.

Mulle kyl kelpaa tämäkih hyvin näkyy toi nimi tähän asti oleen käyttökelponeh.

Nyt mää menen kahvin keitoon.

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

vähän liika viini nimi tämmöselle murre palstalle.

Nääs kuh mää olen sitä mieältä et romantiikkakaan ei kuulu jätkälle.

Sen paremin kuh uus sivistys sanatkan, mää olen ihan hyvin pärjänyh näillä vanhoilla sanoilla tähän asti jah luulisin et ereskipäin jutuihin tulen meinaan.

Se on liikka hieno nimitys mun mielestänih juuh.

Mää nytten kuh en olekan koskaan opinuh muuta kuh tämmöstä jokapäiväistä puheenkieltä vaan nääs meinaan nääs.

Pankaa nyt vaikka ääänestys käytiin jos jollakih tää nimi on liika rahvaan omaneh.

Mulle kyl kelpaa tämäkih hyvin näkyy toi nimi tähän asti oleen käyttökelponeh.

Nyt mää menen kahvin keitoon.

Mää ny rupesi ihmettellee tota romantiikkaa. Oonkoos mää aina ollu väärässä se suhtee, ku mää oo luullu ettei siihe tartte mittää erikoisii sanoja. Kato ku mää oo kuvitellu semmosta jos niiku kattelee täyskuuta se kullan kans yhressä nii se o jo sitä. Mitäs sanoja siinä muuta tarttee. Tiätysti saaha sannoo et, kato ku o suur kuu kehä.
        Mää ku aattelen romantiika oleva iha tavallista mukavaa olloo. Semmosta ku laittaa hyvvää ruakaa ja kynttilä pöyrälle palaa. Piäne pauku mukkaa viimeks. Se ruunaa koko ehtoosyrjä. Si sitä voi vaikka pelata Maijaa. Siihe voi si keksiä vaikka minkä homman hävviijälle. Piäntä jännitystä nääs. Nyh mää rupesi oikee miättii mitä muuta romantiikasta vois sannoo. Mää luule et Juulia tiätää viä enemmä ku mää. Moro ny taas sussu

• Ullamirjami tykkäs et vanha on luonnikkaampi,
        Lokari tykkäs et hänel on vanha nimi myös hyvä.
        Tulenlieskat kerto mukkavast mitä on romantiikkaa, Lokaril.

Ei sit saant kannatusta, mut hyvä ku oltii yhtä mieltä et, otettii kantaa.
        Ilma sarvii ja hampaita ja jätetää entine nimi rauhaan.

Mite sitä sanotaa et, kiitos osaanotost.

• Julia
        tulenlieskat kirjoitti:

Mää ny rupesi ihmettellee tota romantiikkaa. Oonkoos mää aina ollu väärässä se suhtee, ku mää oo luullu ettei siihe tartte mittää erikoisii sanoja. Kato ku mää oo kuvitellu semmosta jos niiku kattelee täyskuuta se kullan kans yhressä nii se o jo sitä. Mitäs sanoja siinä muuta tarttee. Tiätysti saaha sannoo et, kato ku o suur kuu kehä.
        Mää ku aattelen romantiika oleva iha tavallista mukavaa olloo. Semmosta ku laittaa hyvvää ruakaa ja kynttilä pöyrälle palaa. Piäne pauku mukkaa viimeks. Se ruunaa koko ehtoosyrjä. Si sitä voi vaikka pelata Maijaa. Siihe voi si keksiä vaikka minkä homman hävviijälle. Piäntä jännitystä nääs. Nyh mää rupesi oikee miättii mitä muuta romantiikasta vois sannoo. Mää luule et Juulia tiätää viä enemmä ku mää. Moro ny taas sussu

Se oli jollain Lapin matkalla, laavulla. Nuation eressä istuissa Lapin jätkäin seurassa kun Urkki oli lausahtanu :" Se on kulttuuria, sano Reenpää kun vitun näki."
        Tää elämään jääny romanttinen lausahrus on mun miälestä aika syvällisesti sanottu, vaikka taustoja en tunnekkan.
        Moro sullekki kansakilpailija!
        Lokarin suasiosta käyrään romanttisin sanakääntein kilpailua.
        Mää ainakin aion käyttää tota entisen maamme isän, Urkin ilmasua sitten kun istun Lokarin kanssa kynttilän valossa punkkulasillisella ja taustalla soi kultturellis/romanttinen musa.
        Jotain nuarekasta, kuten vaikkapa Frederikin "Markkinarako" tai eresmenneen Rauli Pärink Somerjoen rokahtavaa nuarekasta "Fiilaten ja höyläten", tai sitten sitä Kikan, "Sukkula Veenukseen."
        Oon nääs pohjimmiltani hyvin romanttinen likka. Seurustellessa, tai ninkun illan viatossa tarttee olla tilanteeseen kuuluvaa rekvisiittaa, musiikkia ja sopivaa sanallista ilmasua tunnelmaa kohottamassa..... hih....kohottamassa, ny ei vaan saa käsittää kaksmiälisesti!

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Helkuti kuh mää yritin sanova et kultuuurija ei jätkä kaipaa ...
        Niih mää menih sekasin nois uuresuoamen kielen sanosa, mää kyl tarkotinkih et tota kultuuurija mut sanonkih romantiiikkaa.

Tota kynttelijen poltamista mää en kans yhtään ymärrä ,, kuh mulla oh sähkövalot mökisäni, eikä täällä paljonkan mitään sähkönkatkoksija ole, niih mitäs varten kynttelijä pittää poltaa sillo?
        Eikös neh ol vaaralisija, voi vaikka tulla tulipalo jos ei ol varovaineh nääs.

Sorry vaan kuh mää olen näin sivistymätön tommosista asjoista.

Määkih olen joskus illanvieatoisa pelanuh semosta rättipokkaa,vai rättimaijaakohan seh olikih, mää olen kyl melkeen joka kerta hävinyh siinä pelissä.

Nääs kuh mää en ol osanuh panna tarpeeks vaatteitä päälenih, ennen sitä pelijä nääs.

Tämmmöstä nytten on kuh ei ole mikään viksu ja vilmaatinenka.

Kyl määkih kattelen kuutakih iltasin , meinaan harveminhan sitä päivällä näkeekän, seh kuunsilta on kivan näköneh josain tyynen järven pinassa suvella meinaan, melkeen kuh jokin tairetevos.
        Noh nytten kai mää selvitinkih sen et mää sanosin väärän sanan nääs.

Sulle sussunih sanonkih et...Soitapas mulle.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Se oli jollain Lapin matkalla, laavulla. Nuation eressä istuissa Lapin jätkäin seurassa kun Urkki oli lausahtanu :" Se on kulttuuria, sano Reenpää kun vitun näki."
        Tää elämään jääny romanttinen lausahrus on mun miälestä aika syvällisesti sanottu, vaikka taustoja en tunnekkan.
        Moro sullekki kansakilpailija!
        Lokarin suasiosta käyrään romanttisin sanakääntein kilpailua.
        Mää ainakin aion käyttää tota entisen maamme isän, Urkin ilmasua sitten kun istun Lokarin kanssa kynttilän valossa punkkulasillisella ja taustalla soi kultturellis/romanttinen musa.
        Jotain nuarekasta, kuten vaikkapa Frederikin "Markkinarako" tai eresmenneen Rauli Pärink Somerjoen rokahtavaa nuarekasta "Fiilaten ja höyläten", tai sitten sitä Kikan, "Sukkula Veenukseen."
        Oon nääs pohjimmiltani hyvin romanttinen likka. Seurustellessa, tai ninkun illan viatossa tarttee olla tilanteeseen kuuluvaa rekvisiittaa, musiikkia ja sopivaa sanallista ilmasua tunnelmaa kohottamassa..... hih....kohottamassa, ny ei vaan saa käsittää kaksmiälisesti!

Mää en oikeen tuntenuh kokomieästä, joitain juttuja määkin kyl kuuli.

Semosenkih et kuh oli ollu josain pohjosesa jollakih ruskaretkellä , niih kuh tuli johonki taloon niih emäntä oli sanonuh et taitaakih olla pressa väsyksisä ei taira astua jaksaa.

Emäntä tarkoti varmaankih et ei jaksa montaakan askelta enään astua.

Jaaha et toinen kyntilän poltaja...

Tota kuh mää lährin suoamesta niih melkeen joka talosa oli jo siihenkih aikaan sähkövalo, jah nykysin mää aina kuulen kyntilöiren poltamisesta.

Nyt mää en kyl yhtään ymmäräkän tota asjaa...

Niih mun täytyykih sanova et mää en ota punkkua enkä mitään viinijä , mut kylmää olutta mää kyl otan taikka jotain vähän vahvenpaakih ihan "mieälellänikih", niirenn otamisesta mää en tul kipeeks mut viini tekee mun mahani kipijäks, samoin kuh huoano kahvi nääs.

Kyl mää tykäänki et olette noi hyvin sopineet siittä mun vallotamisestanih , ei seh oliskan mukavaa katella kuh toistenneh tukassa olisitten alvariinsa.
        Ottakaas ny likat vaan ihan rehelisen kilpailun malilla koko kilpailu.

Juuh kyl mää musiikistakih tykään katotaan nyt kumpainenko soitaa paremih mun mieälen laatuni sopivammat kappaleet löytää.

Mitähän kohotamista sää juulija oikeen tarkotitkan?
        Et sunkan sää alka leipomaan sillon kuh mää tulen sinne manseen.
        Jos sää meinaat leipoo niih tehe se vähän aikasemmin, kyl mää tykäänkih mahrotomasti
        siittä tampereen rievästä.

Katto tonne vähän ylemäks siellä mää joh selvitin sen mun erehryksenih, nääs kuh mää sekosin sanoista nääs.
        Nyt mää menen nukkumaan.
        Terv: Lokari

• Katoha ihmettä, ko miul tul mielee kirjottaa taas ku unet on loppu.
      Nii tul mielee ku mie pruukaan sillo tällö lukkee Raamatust jokuse kappaleen, noin niiko kertauksen. Oonha mie lukent Ramatun kannest kantee, vaik en mie mikkää syvä uskovaine ookkaa. Mut tykkään et siel on kaik kirjotettu valmiiks meitä varte. Vaik joskus kapinoin ku luven.

Nii tul tuost Raamatust mielee, ku mie olin laps nii sillo puhuttii jostai mustast Raamatust. Onks kukkaa muu kuult sellasest? Et mikä se ol ja onkss sellasta oltkaa?
      Ko mie muistan puhuttavan et se ois kielletty, onks siinkää perrää?
      Tul nyt vaa semmonekkii mielee.

• tulenlieskat

Määki kuuli siitä vanhempie ihmisten kertova.He puhu vaa keskenää, ei ollu tarkotettu mukuloiren korviin. Mää muistelisi sen olleen niiku paholaisen kirja. Semmose käsitykse mää oo saanu. Siitä e tiärä oliko siinä si jottai loitsuja vai mitä se sisälsi. Emmää semmosta koskaa nähny. Musta se oliku kummitusjuttua.
        Mukavaa päivää kaikille palstoille. Morjes

• tulenlieskat kirjoitti:

Määki kuuli siitä vanhempie ihmisten kertova.He puhu vaa keskenää, ei ollu tarkotettu mukuloiren korviin. Mää muistelisi sen olleen niiku paholaisen kirja. Semmose käsitykse mää oo saanu. Siitä e tiärä oliko siinä si jottai loitsuja vai mitä se sisälsi. Emmää semmosta koskaa nähny. Musta se oliku kummitusjuttua.
        Mukavaa päivää kaikille palstoille. Morjes

ko siekii muistat sellasta. Juu, lapset ei saant kuulla siint mittää, mitähä sekkii ol?
        Salaperäst se kumminkii ol, ko myö lapset höristeltii korviimme et olis jottai kuult. Kyl se jottai kummituksii liitty. Olikoha ennevanha niitä kummituksii? Jokkuu vois kertoo oikei karmaseva jutun, jos on kuult! Nii sit miekii voisin yhen kertoo:)))
        Aurinkoista päivänjatkoo myös.Nyt mie lähen asioil.

• Lokari1
        monica kirjoitti:

ko siekii muistat sellasta. Juu, lapset ei saant kuulla siint mittää, mitähä sekkii ol?
        Salaperäst se kumminkii ol, ko myö lapset höristeltii korviimme et olis jottai kuult. Kyl se jottai kummituksii liitty. Olikoha ennevanha niitä kummituksii? Jokkuu vois kertoo oikei karmaseva jutun, jos on kuult! Nii sit miekii voisin yhen kertoo:)))
        Aurinkoista päivänjatkoo myös.Nyt mie lähen asioil.

kirjat jokka on jätetty pois raamatusta.

En muista montako mooseksen kirjaa on raamatussa , mutta muistelisin että niitä on 5 ja mustaraamattu silloin on 6 ja 7 mooseksenkirja.

Niissä kirjoisa on loitsuja ja taikuutta opetettu.
        Näin eräs sukulais mieäs kerto.

En osaa sanoa mihin hän kirjansa pisti ennen kuolemaansa.
        Olisin ottanut talteen, mutta kun ei löytynyt hänen asunostansa.

Tämän verran voin kertoa siitä kirjasta , joka ei oikeen paljon ole.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

En muista montako mooseksen kirjaa on raamatussa , mutta muistelisin että niitä on 5 ja mustaraamattu silloin on 6 ja 7 mooseksenkirja.

Ny en vaan yätä vasten uskalla, nousee tukka monilta pystyyn ja sulta taas laskee se pystyssä oleva.
        Mun Ruaveren mummu kertoi aikonaan semmosen kummitusjutun, että mää pikkukakarana nostin niiren pirtin penkillä istuissani koivet pehvan alle, ettei siä penkin alla oleva kummitus ois tarttunu kiinni.
        Ne on tosia nääs ne jutut, koska aikoinaan oli sellasia noiriksi kutsuttuja lampairen päiren kerittijöitä, jokka kulki pääsiäisyänä naapureiren navetoissa taikojaan tekemässä.
        Saivat sitten hyvää karjaonnee ittellensä ja naapurilta poijes.
        Ny on ehtoo ja mää aloin oikein kauhusta täriseen kun muistin niitä tarinoita.
        Toisekseen, oispa kiva noitua sut ny tänne Suameen, mutta kun en osaa. Jos osaisin, nin sanosin, että hokkus pokkus hili pili vokkus, tu Lokari lämmittään kun on nin maan perhanan kylmäki. En menny tänä aamuna uimaan, enkä koko päivä enkä ehtoon aikana uloskan.
        Pyysin likkakaveria käymään hakemassa mun kauppatavarat. Sitä ny ei vähällä palelekkan, on nin kuumaverinen ainakin miästen perään.
        Yhtään en ihmettelis, jos sun osotteen tiätäis, että alkais sua vikitteleen tänne Suameen:(

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

Meinaa muistinki. Mää ku kuunteli salaa niitä juttuja. Oli meinaa pelottaviaki. Jonku talon oli omistanu mustanraamatu lukija, eikä kukkaa uskaltanu mennä siä käymää. He ku pelkäs kai sitä noitumista. Mää kuulin ku oikee hörötin korviani, sen ukon jonku noituneenki.
        Nii mää muistan kuulleeni sen osannee noitua ihmisen erilaiseks vaikka pässiks. Voi varjele kyä siinä ei nukkuu uskaltanu. Siä mää tärisi et hampaat kolisi, siä peito alla. Silti piti kuunnella niitä juttuja. Kuulla ne silti täyty.
        Pelkkä loitsusanaki sai tukanki pystyy. Piänenä sitä uskoo kaikelaisee tarinaa. Olis kiva tiätää mistä tommoset o tullu siihe aikaa. Ja mistä o löytyny Moosekse kirja joss loitsutaa ja noirutaa. Penskana se oli paha satu.
        Kiva ku tiäsit siitä. Mää si muisti oikee se loitsu semmoseks, melkone käsikirja. Heh. No, eimu tukka ennää nouse säikäryksestä. Emmää eres usko mokomaa hörinää. Mää e o ennää nii piäni. Morony.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Ny en vaan yätä vasten uskalla, nousee tukka monilta pystyyn ja sulta taas laskee se pystyssä oleva.
        Mun Ruaveren mummu kertoi aikonaan semmosen kummitusjutun, että mää pikkukakarana nostin niiren pirtin penkillä istuissani koivet pehvan alle, ettei siä penkin alla oleva kummitus ois tarttunu kiinni.
        Ne on tosia nääs ne jutut, koska aikoinaan oli sellasia noiriksi kutsuttuja lampairen päiren kerittijöitä, jokka kulki pääsiäisyänä naapureiren navetoissa taikojaan tekemässä.
        Saivat sitten hyvää karjaonnee ittellensä ja naapurilta poijes.
        Ny on ehtoo ja mää aloin oikein kauhusta täriseen kun muistin niitä tarinoita.
        Toisekseen, oispa kiva noitua sut ny tänne Suameen, mutta kun en osaa. Jos osaisin, nin sanosin, että hokkus pokkus hili pili vokkus, tu Lokari lämmittään kun on nin maan perhanan kylmäki. En menny tänä aamuna uimaan, enkä koko päivä enkä ehtoon aikana uloskan.
        Pyysin likkakaveria käymään hakemassa mun kauppatavarat. Sitä ny ei vähällä palelekkan, on nin kuumaverinen ainakin miästen perään.
        Yhtään en ihmettelis, jos sun osotteen tiätäis, että alkais sua vikitteleen tänne Suameen:(

Helkutti kyl onkih hyvä kuh et ole semonen noitaaaka et saisit mun lentään sinne.

Mää meinaan ilman lentokonetta nääs, määhän palentusinihan kokonansa tämmäsillä kylmillä ilmoilla nääs.

Tota kyl mää paljo mieluumih lennänkih lentokoneella siinä kuh ei palennu sentää.

Mitäs jos sää lukesit sen taikas vähän väärin et vaikka joka paikkaan kävisinkiini, multahan repeentys kaikki mun vaatteeenikih ja olisin mustelmilla ja huoanosa lykyssä luutkih poikki.

Helkutti tommosija noitakonsteja siinähän vois mennä vaikka terveuskih ja muutenkih käyrä huoanosti .

Kyl seh onkih mun hyvää tuurijani kuh sulla ei sitä mustaaraamatuva olekan käytettävissäs.

Tota jokos sää juulija olet sen skypen hommannuh?

Meinaan ei mulle ainaskaan ol tullu yhtään soitova sulta.

Hei nyh mun tarvitee kirjotaa ttulenlieskallekih.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Meinaa muistinki. Mää ku kuunteli salaa niitä juttuja. Oli meinaa pelottaviaki. Jonku talon oli omistanu mustanraamatu lukija, eikä kukkaa uskaltanu mennä siä käymää. He ku pelkäs kai sitä noitumista. Mää kuulin ku oikee hörötin korviani, sen ukon jonku noituneenki.
        Nii mää muistan kuulleeni sen osannee noitua ihmisen erilaiseks vaikka pässiks. Voi varjele kyä siinä ei nukkuu uskaltanu. Siä mää tärisi et hampaat kolisi, siä peito alla. Silti piti kuunnella niitä juttuja. Kuulla ne silti täyty.
        Pelkkä loitsusanaki sai tukanki pystyy. Piänenä sitä uskoo kaikelaisee tarinaa. Olis kiva tiätää mistä tommoset o tullu siihe aikaa. Ja mistä o löytyny Moosekse kirja joss loitsutaa ja noirutaa. Penskana se oli paha satu.
        Kiva ku tiäsit siitä. Mää si muisti oikee se loitsu semmoseks, melkone käsikirja. Heh. No, eimu tukka ennää nouse säikäryksestä. Emmää eres usko mokomaa hörinää. Mää e o ennää nii piäni. Morony.

Mää muistan et joku hypnotiseeraja "Haukka" nimineh olis semosta mustaaraamatua joskus kaupanuh josakih lehresä suoamessa, tosta mieähen nimestä mää en nyh oikeen varma olekan mut jotenkih tollasen nimen mää sain muististanih tuleen ulos.

Mää muistelen vanhojen ihmisten puhuneen et seh mustaraaamatu olis ollu kieälety kirja suoamessa joskus kauvan aikaa sitten.

Nykysin varmaan semosen vois jostain saara ostaakih.

Tota tää mun sukulais mieäs josta puhun tuolla aikasemmin , oli ihan mukava mieäs emää sitä osanuh pelätä mitenkään.

Tää sukulaismieäs sano kerran kuh tuli kauppa reisulta kotiansa et nyt sitten seki isäntä kuoalee pian, mää kysysin siltä et mistäs tierät .
        Niih sano hautajais saton tulleen vastaan ja siitä hän kuuli joltakih sattajalta kuka oli kuopatavaksi menosa.
        Ei semosta saatoa kyl sinäpäivänä kulkenukan, mut hän vaan jotenki näki ja tiesiki.

Niih sehän siinä olikih ihme kuh seh jonka sano kuoleban ei ollu eres sairaana sillon.

Mut vähä vailla viiko siitä kuh hän siitä mullekih puhu niih se isäntä olikih kuollu syrän halvaukseen.

Jotakih se mun sukulais mieäs kyl tiesi jota kukaan toinen ei tiennyh, mut mistä sitä mää en tieräkän koskaan.

Ainii kyl sillä oli semonenkih taito et sanos heti jos joku yriti valehrella sille, et nyt sää valehteletkih mulle ja toisilleki.
        Mistähän semosenki tiesi , jotain taitoja hänellä oli jota muilla ei olekan luonostansa.

Noh nolkoon nytten se asija kunka hyvänsä , mut kyl semonen kirja on olemasa , onko siinä noituutta ja loitsuja vai mitä siihen mää en kyl osakan sanova mitään.
        Vilauksella sen sukulais miehen kirjan näin, mut emää sitä saanu eres käteenih, lukemisesta puhumattakan.

Mitenkäs tulenlieska se sun skypen homaamine on , jokos sääpian mulle soitat?
        Mää olen kovasti varonuh sun soitoas nääs.

Nytb mää menen syömään jaah koiraakin pitää vähän ruokkija.

Hei sussu hyvää huoamenta sulle.

• Lokari1 kirjoitti:

oli kiellossa , sitä ei saanut olla ja omistaa, kyl se vaa sellane kirja ol. Siks siu sukulaiselt ei varmast löytynkää.
        Ei se taitant iha humpuukkii olla, ko se on kielletty ja on viel nimikii Raamattu.
        Miks se ois muute kielletty?
        Mie ko olin pien nii, meil ol naapuris sellane isäntä joka oli perehtynt Mustaa Raamattuu. Se isäntä ol sanont et hää tekkee ihtesä näkymättömäks ja sit tekkee kaikkii koiruuksii.
        Tämmösen mie muistan kuulleeni, et kyl onkii hyvä et kielto on pääl.
        Mahtaisko viel olla kielletty sen hallussapito, jos jollakkii olis?

• Malviina, se karjalaine
        Lokari1 kirjoitti:

Mää muistan et joku hypnotiseeraja "Haukka" nimineh olis semosta mustaaraamatua joskus kaupanuh josakih lehresä suoamessa, tosta mieähen nimestä mää en nyh oikeen varma olekan mut jotenkih tollasen nimen mää sain muististanih tuleen ulos.

Mää muistelen vanhojen ihmisten puhuneen et seh mustaraaamatu olis ollu kieälety kirja suoamessa joskus kauvan aikaa sitten.

Nykysin varmaan semosen vois jostain saara ostaakih.

Tota tää mun sukulais mieäs josta puhun tuolla aikasemmin , oli ihan mukava mieäs emää sitä osanuh pelätä mitenkään.

Tää sukulaismieäs sano kerran kuh tuli kauppa reisulta kotiansa et nyt sitten seki isäntä kuoalee pian, mää kysysin siltä et mistäs tierät .
        Niih sano hautajais saton tulleen vastaan ja siitä hän kuuli joltakih sattajalta kuka oli kuopatavaksi menosa.
        Ei semosta saatoa kyl sinäpäivänä kulkenukan, mut hän vaan jotenki näki ja tiesiki.

Niih sehän siinä olikih ihme kuh seh jonka sano kuoleban ei ollu eres sairaana sillon.

Mut vähä vailla viiko siitä kuh hän siitä mullekih puhu niih se isäntä olikih kuollu syrän halvaukseen.

Jotakih se mun sukulais mieäs kyl tiesi jota kukaan toinen ei tiennyh, mut mistä sitä mää en tieräkän koskaan.

Ainii kyl sillä oli semonenkih taito et sanos heti jos joku yriti valehrella sille, et nyt sää valehteletkih mulle ja toisilleki.
        Mistähän semosenki tiesi , jotain taitoja hänellä oli jota muilla ei olekan luonostansa.

Noh nolkoon nytten se asija kunka hyvänsä , mut kyl semonen kirja on olemasa , onko siinä noituutta ja loitsuja vai mitä siihen mää en kyl osakan sanova mitään.
        Vilauksella sen sukulais miehen kirjan näin, mut emää sitä saanu eres käteenih, lukemisesta puhumattakan.

Mitenkäs tulenlieska se sun skypen homaamine on , jokos sääpian mulle soitat?
        Mää olen kovasti varonuh sun soitoas nääs.

Nytb mää menen syömään jaah koiraakin pitää vähän ruokkija.

Hei sussu hyvää huoamenta sulle.

Musta raamattu on noituutta.
        Sitä varte se vissii poistetii joskus aikoinaa varsinaise raamatu yhteyvest.
        Onks sinnuu ruvent kiinnostammaa okkultismi, ethä sie oo vaa huumausaineisii sortunt?
        Oot nii mukava poika tämmöse elähtännee äiti-inmise mielestkii, et mie oikei varottelen sinnuu. Älä käy tekemää taikoi!
        Tytöt tykkäävät siust muutekii. Miekii tykkään, vaik sille aitillisekaverellisel taval.

• my.mm.eli
        Malviina, se karjalaine kirjoitti:

Musta raamattu on noituutta.
        Sitä varte se vissii poistetii joskus aikoinaa varsinaise raamatu yhteyvest.
        Onks sinnuu ruvent kiinnostammaa okkultismi, ethä sie oo vaa huumausaineisii sortunt?
        Oot nii mukava poika tämmöse elähtännee äiti-inmise mielestkii, et mie oikei varottelen sinnuu. Älä käy tekemää taikoi!
        Tytöt tykkäävät siust muutekii. Miekii tykkään, vaik sille aitillisekaverellisel taval.

just ollaa puttoomas laija yl. Uamul ollaa varmast jo puottu!

Mustast ruamatust ootta huastaneet, ja kyselleet jot oisko kellää. Miul on kirjahyllys. Kakskii. Toine on äitin ja isän vihkiruamattu ja toine miun. Mustii ovat molemmat.

En oo lukent ko vähä sielt alkupuolelt, ol nii hirmust tappamist ja sottaa nii jot en uskaltant lukemist jatkoo. Vaik mahottoman vanhaks ne kyl elliit sillo. Niiko ne joit ei ollu tapettu. Mone saan vuuven ikäsiks. Nyt tekköö tiukkoo piästä siihe ensimäisee sattaa vuoteekaa. Nii ne on ajat muuttunt, huonompaa suuntaa ;))

En mie sielt mittää noituuksii tai loitsui oo löytänt. Ihmeitä vaa testamenttilöihen puolelt. Mut ei ne miun ruamatut sisäpuolelt ookkaa iha mustii. Kirjaimet vua, valkosel mahottoman ohkasel paperil präntättyn. Tai kyl se äitin perintö on jo vähä kellastunt paperii. Mut kannet on molemmis viel ihan mustii. :-))

Nyt ko mie ker kerkesin kirjottammaa tän, ni kysynkii täs samal Lokarilt. Jotta onks hää huomant siel paika piäl et amerikkalaist ihmiset ois ruvenneet viisastummaa? Ko tiäl sanottii uutisis yhten päivänä, et vaa 30 rosenttii amerikkalaisist ennää kannattais sitä Yrjö Pussii? Jotta onkoha tää iha tos assii vai huhupuhettaks lienöö.
        Laitan tään kysymyksen tänne viestin sissää piiloo, ko tiäl Suomes pittää pelätä koko ajan sanojaa, jottei vaa puhu mittää ameriikkalaisvastaist. Ko pitäs kuulema säilyttee hyvät välit heijä kanssaa. Ko ei muka oo. Ne hyvät välit siis. Ko se käi tää iso Pomo Viros eikä poikent samal Suome puolel ensikää.

Mie oon kyl koittant pittee hyvvii välilöitä sinne päi. Ehä mie muita sielt tunnekkaa jo Lokarin ja oon mie monta kertoo laittant kahvipirtin termarii kahvit Lokarii varte. Iha niiko pelkkäst ystävyyvest, ei millää muul tarkotuksel. (Ko miul on tää Juhosakar, joka nyt on jo sänkyy miul lämmittämäs tuol makkuukammari puolel) :-))

Tuosta Malviinan tykkeemisest mie en kyl nyt oikee piäst tolkul. Jot tarkottaaks tuo äitillis/kaverillist vaiko aistillis/kaverillist tappaa?

• monica kirjoitti:

oli kiellossa , sitä ei saanut olla ja omistaa, kyl se vaa sellane kirja ol. Siks siu sukulaiselt ei varmast löytynkää.
        Ei se taitant iha humpuukkii olla, ko se on kielletty ja on viel nimikii Raamattu.
        Miks se ois muute kielletty?
        Mie ko olin pien nii, meil ol naapuris sellane isäntä joka oli perehtynt Mustaa Raamattuu. Se isäntä ol sanont et hää tekkee ihtesä näkymättömäks ja sit tekkee kaikkii koiruuksii.
        Tämmösen mie muistan kuulleeni, et kyl onkii hyvä et kielto on pääl.
        Mahtaisko viel olla kielletty sen hallussapito, jos jollakkii olis?

niin maan perusteellisesti,kun tää mun suasikki palsta on iha hiljane.
        Ei millää pahalla ,mutta se mustaraamattu keskustelu saiki loppua, nääs ku määkään en usko mihinkään yliluannolliseen ,oikeestaa mää en usko muttaku itteeni ,nääs,on tullu joskus,joku joka on yrittäny mulle uskotella jotain uskoo ,no jääköön sanomata ,ettei tuu jälkipuheita.
        On muute hiano kuutamo taas .Pakkasta on onneks yällä .Vaikka munki tuttavissani on jo kaks lankennutta naista ,ja se toine on 89v Pispalasta tänne tullu Veera . Sen kylki leikattiin täälä SÖS:issä.Ja se toine on kova käymään tansseissa ,vaikka on jo kanssa ikäihmine ,no sillä meni käsivarsi , mutta ei silläkää pääse tanssiin,meinaan kuh ne tönii kuulemma niin että se voi mennä taas pois paikoiltaa. Ne molemmat käy Ruattinsuamalaisissa eläkeläisissä .
        Mitäs te muut ootte ny meinannu kun ette oo kerinny yhtää kirjottelee.
        Myähäset lauantaiehtoo terveiset multa ja koittakaahan taasen piristyä.

• Hekuli50

Ei murteet oo pahaks, ne on kielen rikkaus. Ei sit pei väheksyy.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      89
      7627
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4662
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3382
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2447
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe