Kuka maksaa lainan, jos konkurssi iskee?

Piip

Osaisikohan joku lakitietoinen auttaa?

Mieheni suunnittelee oman yrityksen perustamista ja aikoo ottaa tätä varten suurehkon lainan. Laina tulee hänen nimiinsä eikä minulla tule olemaan asiassa osaa eikä arpaa.

Käykö kuitenkin niin, että mahdollisessa konkurssitilanteessa laina lankeaa myös aviopuolison, eli tässä tapauksessa minun, maksettavaksi? Vaikka velka on siis vain puolisoni nimissä, hän ottaa sen kuitenkin perheemme elättääkseen eli siis tavallaan molempien hyödyksi.

Onko avioehdolla vaikutusta tällaisessa tilanteessa (siis avioliiton vielä jatkuessa) tai voidaanko asiasta tehdä muunlaista sopimusta? En haluaisi joutua maksumieheksi, jos yritys ei otakaan tuulta siipiensä alle...

7

1428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavasti 2 maksajaa

Toinen ottaa riskin, mutta raha kelpaa molemmille.

• Larsson ja poika

antaa lainan vakuudeksi?
      Ette kai vaan anna yhteistä omaisuuttanne?
      Sinun tilille ei mennä, mutta jos olet jossain takaajana, niin sitten mennään.

• asuntoa

ei ole järkevää laittaa firman velkojen vakuudeksi. Ei koskaan!

• Konkurssi setä

Osakeyhtiössä yhtiön varoista, tosin jos rahaa ei ole ja panttina on osakkaan/yrittäjän omaisuutta niin ko omaisuus realisoidaan.

Avoimessa ja kommandiittiyhtiössä vastuunalainen yhtiömies jos yhtiö on peeaa.

Toiminimessä yrittäjä ihan itse.

Eli älä missään tapauksessa suostu panttaamaan taloanne lainojen vakuudeksi.

• Piip

Kiitoksia vastauksista!

Kyseessä on osakeyhtiö, jonka mieheni perustaa aluksi yksin (nykyään sekin on mahdollista). Lainan takaus tulee suurimmaksi osaksi Finveralta, lisäksi vakuutena on yritys ja mieheni on henkilötakaajana lopuille n. 10 000 eurolle. Minun nimeäni ei tule mihinkään papereihin eikä vakuutena ole yhteistä omaisuutta, asuntoa tms.

Mitä nyt siis kannattaa tehdä? Mieheni on näissä yrityksen perustamisasioissa luonnollisesti yhteydessä lakitoimistoon, joten avioehdon tekeminen ym. onnistuisi varmasti samassa firmassa. Mutta millainen sopimus nyt kannattaisi tehdä? Firman omaisuus puhtaasti mieheni omaisuudeksi myös avioerotilanteessa vai?

• siippasi

yrityksestä, tästä asiasta voi ja kannattaa keskustella puolison kanssa ennen yrityksen perustamista, eihän hänkään "sotkeudu" sinun työpaikkaasi.
      Kirjanpitäjältä saatte myös tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      7536
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      53
      5643
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2683
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1628
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      205
      1504
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1139
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1107
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1101
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      31
      969
    Aihe