Tätä palstaa seuraillessa olen huomannut, että esikoislestadiolaisiksi kutsuvia ryhmiä on kaksi. Joukko taisi erkaantua Lestadiuksen postillojen tiimoilta, osa ei hyväksynyt Postillojen uudistamista.
Minua ei niinkään kiinnosta yllämainittu asia, vaan se, onko näillä kahdella esikoislestadiolaisella ryhmällä joitakin olennaisia eroja seuraavissa asioissa:
1. Ulkonaisia eroja esim pukeutumisessa, kodin sisustamisessa jne
2. Millä tavoin ko ryhmät opettavat uskoontulosta. Millä tavoin se tapahtuu käytännössä ?
3. Mikä on kasteen merkitys ?
4. Miten opetetaan ripistä ?
5. Milloin kristitty on langennut armosta ?
Kiitän jo etukäteen. Jos voisitte ystävällisesti vastata "omasta puolestanne" eli siis, eri ryhmän edustajat, jos tuotte vain oman kantanne esiin. En ole oikein ymmärtänyt, onko ko ryhmillä eroja. Olen tavannut molempien ryhmien edustajia ja aivan normaaleilta molemmat vaikuttivat, en osannut eroa nähdä.
Esikoislestadiolaisten ja nk leeviläisten ero ?
39
6305
Vastaukset
- samoin sanastossa
Nk.leeviläiset kokoontuvat kodeissa sekä kirkon tiloissa. (leeviläisillä ei ole rukoushuoneita tietääkseni). Leeviläisten lukumäärä lienee parisataa.
- Olen esikoislestadiolainen
Jäi mainitsematta vaikka pyysitte. Noihin opillisiin
juttuihin varmaan vanhimmat osaavat vastata paremmin. Jako leeviläisiin syntyi 60 -luvun alussa. - teu
Olen esikoislestadiolainen kirjoitti:
Jäi mainitsematta vaikka pyysitte. Noihin opillisiin
juttuihin varmaan vanhimmat osaavat vastata paremmin. Jako leeviläisiin syntyi 60 -luvun alussa.Muistan s.m. vuonna -63 ei vielä ollut erttu , mutta olisko -64 . Minusta YM.VM.SM. kyllä jo puhuivat siihen malliin että me lapsetkin jotain ymmärsimme (siis nyt puhun n.-59 ajasta silloin ei heille meinannut kelvata mikään,jos meillä oli seurat lähti nuo kolme väliajalla posmottamaan SM. kiotiin johon oli lyhyt matka hakivat raamatun ja äskeisen saarnatekstin ,välittömästi alkoi posmotus miten meidän mielestä olisi pitänyt puhua ).alku oli haparoivaa ja niin on ollut loppukin ,sittemmin VM.otti pesä eroa veljiinsä ja tuli takaisin EL:iin, sai muistaakseni puhjan paikan kotikylässä .Kuoli kristittynä.
- leeviläiseksi pilkattu
Nk.leeviläinen sanana on meistä loukkaava. Emme käytä sitä itsestämme vaan alkuperäinen esikoislestadiolainen ! Me emme lyhentele lestadiuksen saarnoja. Suhtaudumme myös mailman turhuuteen kriittisesti - emme pidä kelloja käsissämme. Syy siihen miksi on kaksi joukkoa on
se että emme saaneet saarnata eräällä pikakakunnalla
rukoushuoneella.
Molemmilla puolilla on toistemme sukulaisia.- eetu3
Pyydän anteeksi tahatonta virhettä, en tiennyt, miten erottaisin joukot toisistaan. Nyt tiedän, millä nimillä voi kutsua, siis esikoislestadiolaiset ja alkuperäiset esikoislestadiolaiset. Anteeksi vielä kerran, tarkoitukseni ei ollut loukata, olin vain tietämätön.
- LEEVILÄISIÄ
Kuinka 1960-luvulla syntynyt eriseura voi olla esikoinen, kun oikea esikoisuus on alkanut 1844-luvulla. Eikö ensiksi syntynyt ole aina esikoinen, vai oonko oikeassa korjatkoon leeviläiset, jos heissä totuutta löytyy tunnustaa tosiasiat.
- Lasse-setä
"Leeviläisyyden" ja esikoisuuden suhde on ongelmallinen. Nimittäin Esikoislestadiolaiset ry on rekisteröity yhdistys, eikä muilla organisaatioilla olisi oikeutta Suomessa sen nimen käyttöön, lain mukaan.
Tässä olisi ollut mahdollisuus "leeviläisten" perustaa yhdistys ja rekisteröidä tämä nimi. Siihen ei kuitenkaan ilmeisesti sisua löytynyt, vai voiko syy olla monimutkaisempi?
Onko kuitenkin kyse skismaattisesta suhteesta esikoisuuteen? Ja näin halutaankin ajelehtia rekisteröimättömänä ja käyttää nimeä sen verran muutettuna, ettei laillista ristiriitaa synny?
Itse olen sitä mieltä, että "leeviläisyys" on oma yhteisönsä, jolla on oikeus rakentaa omaa yhteisöään, mutta eväinä toivottavasti on Sana, eikä erot Esikoisuuteen nähden.
Lestadiolaisuuden järjestys on ollut sellainen, että paikalliset uskovat ovat aina määritelleet, kuka esiintyy niissä seuratilaisuuksissa. Laitankin kysymyksen, jos joku tulisi "leeviläisten" seuratilaisuuteen ja ilmoittaisi halunsa saarnata, saisiko puheenvuoron? - I C
Lasse-setä kirjoitti:
"Leeviläisyyden" ja esikoisuuden suhde on ongelmallinen. Nimittäin Esikoislestadiolaiset ry on rekisteröity yhdistys, eikä muilla organisaatioilla olisi oikeutta Suomessa sen nimen käyttöön, lain mukaan.
Tässä olisi ollut mahdollisuus "leeviläisten" perustaa yhdistys ja rekisteröidä tämä nimi. Siihen ei kuitenkaan ilmeisesti sisua löytynyt, vai voiko syy olla monimutkaisempi?
Onko kuitenkin kyse skismaattisesta suhteesta esikoisuuteen? Ja näin halutaankin ajelehtia rekisteröimättömänä ja käyttää nimeä sen verran muutettuna, ettei laillista ristiriitaa synny?
Itse olen sitä mieltä, että "leeviläisyys" on oma yhteisönsä, jolla on oikeus rakentaa omaa yhteisöään, mutta eväinä toivottavasti on Sana, eikä erot Esikoisuuteen nähden.
Lestadiolaisuuden järjestys on ollut sellainen, että paikalliset uskovat ovat aina määritelleet, kuka esiintyy niissä seuratilaisuuksissa. Laitankin kysymyksen, jos joku tulisi "leeviläisten" seuratilaisuuteen ja ilmoittaisi halunsa saarnata, saisiko puheenvuoron?Puheenvuoron todennäköisesti saa jokainen, jolla voidaan olettaa olevan jotakin asiallista sanottavaa. Olen kuullut, että esim. rukoilevaisiin kuuluva Laato olisi puhunut heidän tilaisuudessaan.
Leeviläisyydeksi saarnaajansa Levi Älvgrenin mukaan nimitetyllä protestiliikkeellä on monilta puolin oikeutus olemassaoloonsa. Ylempänä onkin jo mainittu Laestadiuksen postilla, jonka ruotsinnoksessa rovasti Per Boreman käytti liian suurta taiteilijan vapautta. Tämä, vaikka onkin leeviläisten mielestä varsinainen eron syy, on kuitenkin heidän omankin kirjallisuutensa valossa kaksipiippuinen asia. Toisaalta esikoisuuden nykyinen johto Lapissa ei kuitenkaan ole halunnut edes "tietää" täydennetyn Evangeliepostillan olemassaolosta, vaan käyttävät edelleen kokouksissaan Boremanin postillaa, tosin Wettaisen modernisoimaa versiota siitä.
Ulkonaisessa esiintymisessä ovat varsin samoilla linjoilla esikoisuuden pääsuunnan kanssa. Lapin vanhinten kesäisen lähetysmatkan aikana tuli mainituksi ainakin naisten huivit, hameen sopiva pituus ja miesten kravatittomuus, mutta leeviläisyydessä mennään jopa pöydän takana toisinaan vielä pidemmälle yksityiskohdissa. Kyse on omasta identiteetistä ja perinteistä (kummassakin tapauksessa), eikä niiden varaan lueta vanhurskautta. - -tuuli-
LEEVILÄISIÄ kirjoitti:
Kuinka 1960-luvulla syntynyt eriseura voi olla esikoinen, kun oikea esikoisuus on alkanut 1844-luvulla. Eikö ensiksi syntynyt ole aina esikoinen, vai oonko oikeassa korjatkoon leeviläiset, jos heissä totuutta löytyy tunnustaa tosiasiat.
Minusta on erittäin selvää, jos hajaannusten syy oli postillan uudistaminen (siveellistäminen), niin esikoisen hengellä saarnatun hylkääjä hukkasi esikoisuuden lestadiolaisuudessa.
- katsova
-tuuli- kirjoitti:
Minusta on erittäin selvää, jos hajaannusten syy oli postillan uudistaminen (siveellistäminen), niin esikoisen hengellä saarnatun hylkääjä hukkasi esikoisuuden lestadiolaisuudessa.
Kyllä se on niin, että raamattu on se kirjojen kirja, jos raamattua muuttaa niin silloin menee esikoisosa.
Postillat olivat vain keppihevonen, mielet olivat langenneet jo kauan sitte valheita uskomaan. - Else_
Turhamaisuuteen taipuvaisena ihmisenä jätin kerran kesällä, muutama vuosi sitten, kellon pois ranteestani, kun kellon remmi jätti siihen ruman jäljen ja ranne jäi remmin alta päivettymättä.
Sitten huomasin, että ilman kelloa on mukavampaa. Minulla on useampikin rannekello, mutta vain harvoin tulee enää mieleen, että sitoisin niistä jonkun ranteeseeni. Käteni ovat nätimmät ilman kelloa ja olokin on mukavampi.
Lienee jo käynyt selväksi, että en ole nk. leeviläinen.
Se, että olen taipuvainen myöhästelemään joka paikasta, ei suinkaan johdu siitä, että kuljen kellotonna, vaan - kuten ystäväni sanovat - "afrikkalaisesta" ajantajustani.
Jos minuutteja täytyy kytätä (toisinaan täytyy), niin kännykässäni on kello ja sen voi panna tarvittaessa jopa herättämäänkin.
Kännykään ei toisaalta ole niin välttämätön, ettei sitä ilman voisi elää. Kerran se näet hävisi ja suljin numeron. Oli mukavan hiljaista ja rauhallista. Vaikka löysin kännyni, pidin numeroni kuukauden päivät suljettuna ja olisin voinut pitää pidempäänkin. Kello siinä näytti silti toimivan, jos vain muistin ladata sen. - teutatess
Lasse-setä kirjoitti:
Lestadiolaisuuden järjestys on ollut sellainen, että paikalliset uskovat ovat aina määritelleet, kuka esiintyy niissä seuratilaisuuksissa. Laitankin kysymyksen, jos joku tulisi "leeviläisten" seuratilaisuuteen ja ilmoittaisi halunsa saarnata, saisiko puheenvuoron?Kyllä , paitsi sinun on tehtävä ensin parannus heihin . sen jälkeen kaikki miespuoliset ovat saarnausvelvollisia .
- korjaus edelliseen
I C kirjoitti:
Puheenvuoron todennäköisesti saa jokainen, jolla voidaan olettaa olevan jotakin asiallista sanottavaa. Olen kuullut, että esim. rukoilevaisiin kuuluva Laato olisi puhunut heidän tilaisuudessaan.
Leeviläisyydeksi saarnaajansa Levi Älvgrenin mukaan nimitetyllä protestiliikkeellä on monilta puolin oikeutus olemassaoloonsa. Ylempänä onkin jo mainittu Laestadiuksen postilla, jonka ruotsinnoksessa rovasti Per Boreman käytti liian suurta taiteilijan vapautta. Tämä, vaikka onkin leeviläisten mielestä varsinainen eron syy, on kuitenkin heidän omankin kirjallisuutensa valossa kaksipiippuinen asia. Toisaalta esikoisuuden nykyinen johto Lapissa ei kuitenkaan ole halunnut edes "tietää" täydennetyn Evangeliepostillan olemassaolosta, vaan käyttävät edelleen kokouksissaan Boremanin postillaa, tosin Wettaisen modernisoimaa versiota siitä.
Ulkonaisessa esiintymisessä ovat varsin samoilla linjoilla esikoisuuden pääsuunnan kanssa. Lapin vanhinten kesäisen lähetysmatkan aikana tuli mainituksi ainakin naisten huivit, hameen sopiva pituus ja miesten kravatittomuus, mutta leeviläisyydessä mennään jopa pöydän takana toisinaan vielä pidemmälle yksityiskohdissa. Kyse on omasta identiteetistä ja perinteistä (kummassakin tapauksessa), eikä niiden varaan lueta vanhurskautta.Wettaisen toimittama Laestadiuksen postilla ei ole sama kuin Boremanin postilla. Sam Wettainen kokosi postillansa itse. Boremanin postillaa tuskin käytetään Ruotsissa esikoisten seuroissa nykyisin.
Toisaalta kukaan ei ole voinut sanoa, mikä kohta tai mitkä kohdat ko. postilloissa olisivat väärää jumalansanaa. Jos Boreman teki niin tökerösti, että jätti esim. saarnan alkuosan pois, niin ei se tee loppuosasta kelpaamatonta sanaa.
Toisin on asiat leeviläisten monien julkaisujen kanssa. Koskaan lestadiolaisuuden historiassa ei ole sillä tavalla tehty työtä kuin niissä tehdään.
Mutta heidän pääarkkitehtinsä ikään kuin antaa itsellensä luvan kirjoittaa virheellisesti, kun hän toteaa: "... Jumala ei ole sellainen tuomari, joka kuurnitsee hyttysiä ja nielee kameleita, niinkuin fariseukset tekevät. Kyllä hyttyisen verran vikaa löytää mistä vain...". Kyse oli hänen julkaisemansa kirjan totuudenmukaisuudesta.
Niinpä hän sitten julistaakin "totuudenmukaisesti" esim. : "Wiljami kiroaa Augustin, Pikku-Leevin ja Stenin."
Mitä sitten Villiam E. kirjoittaa? "Ne onkin nyt kokonansa itsensä erottanhet, että pitävä eri rukouksia jossakin paikka. Kyllä Augustin kanssa olisimme pärjänny kuten ennenki jos ei pikku Levi ja Sten Johanssoni olis alkanu pyörimään. Vaan itse ovat itsensä julkiseksi tehneet, niin sen tähden minäkin julkiseksi kirjoitan. Olis se sydämellinen toivotus, että hekin tulis tuntemaan erhetyksensä, sillä ei ole hauska että niin on vaan rukous Jumalan tykö, että kaikki kääntyis parhaaksi."
Mitä kirousta siinä on???
Samanlaista vääristelevää politiikkaa on heidän julkaisuissaan paljon ja sitä minä pidän epärehellisenä työntekona. - I C
korjaus edelliseen kirjoitti:
Wettaisen toimittama Laestadiuksen postilla ei ole sama kuin Boremanin postilla. Sam Wettainen kokosi postillansa itse. Boremanin postillaa tuskin käytetään Ruotsissa esikoisten seuroissa nykyisin.
Toisaalta kukaan ei ole voinut sanoa, mikä kohta tai mitkä kohdat ko. postilloissa olisivat väärää jumalansanaa. Jos Boreman teki niin tökerösti, että jätti esim. saarnan alkuosan pois, niin ei se tee loppuosasta kelpaamatonta sanaa.
Toisin on asiat leeviläisten monien julkaisujen kanssa. Koskaan lestadiolaisuuden historiassa ei ole sillä tavalla tehty työtä kuin niissä tehdään.
Mutta heidän pääarkkitehtinsä ikään kuin antaa itsellensä luvan kirjoittaa virheellisesti, kun hän toteaa: "... Jumala ei ole sellainen tuomari, joka kuurnitsee hyttysiä ja nielee kameleita, niinkuin fariseukset tekevät. Kyllä hyttyisen verran vikaa löytää mistä vain...". Kyse oli hänen julkaisemansa kirjan totuudenmukaisuudesta.
Niinpä hän sitten julistaakin "totuudenmukaisesti" esim. : "Wiljami kiroaa Augustin, Pikku-Leevin ja Stenin."
Mitä sitten Villiam E. kirjoittaa? "Ne onkin nyt kokonansa itsensä erottanhet, että pitävä eri rukouksia jossakin paikka. Kyllä Augustin kanssa olisimme pärjänny kuten ennenki jos ei pikku Levi ja Sten Johanssoni olis alkanu pyörimään. Vaan itse ovat itsensä julkiseksi tehneet, niin sen tähden minäkin julkiseksi kirjoitan. Olis se sydämellinen toivotus, että hekin tulis tuntemaan erhetyksensä, sillä ei ole hauska että niin on vaan rukous Jumalan tykö, että kaikki kääntyis parhaaksi."
Mitä kirousta siinä on???
Samanlaista vääristelevää politiikkaa on heidän julkaisuissaan paljon ja sitä minä pidän epärehellisenä työntekona.Wettaisen kirja sisältää Boremanin Evangeliepostillan saarnat lyhennyksineen kielellisesti modernisoituina. Ainoastaan yhden saarnan hän näyttää täydentäneen.
Kirja, jota siteerasit, paljastaa kyllä muitakin ihmeellisyyksiä ja ristiriitaisia seikkoja. Siksi näenkin, että asia on vähintään kaksitahoinen. En käy havaintojani ruotimaan täällä, koska se ei rakenna kenenkään kristillisyyttä. Ryhmien välistä erimielisyyttä ei varmasti myöskään pystytä poistamaan täältä käsin - ja onko se edes tarpeen? Luonnollista elämäänsä näyttävät kykenevän elämään rauhassa toistensa kanssa jopa samalla paikkakunnalla asuen, ehkä tulevat uskollaan jopa autuaaksi.
Totean entisen valtionpäämiehen sanoin, että niin on, jos siltä näyttää. Katsoopa asiaa kumman "puolueen" näkökannalta tahansa. Siksi en välttämättä pitäisi epärehellisenä työntekona sitä, että tuo näkyville oman näkemyksensä. Näin joku asioista paremmin perillä oleva tietää ojentaa erehtynyttä ja asia voi lopulta kääntyä erehtyneellekin parhaaksi. - valheet???
katsova kirjoitti:
Kyllä se on niin, että raamattu on se kirjojen kirja, jos raamattua muuttaa niin silloin menee esikoisosa.
Postillat olivat vain keppihevonen, mielet olivat langenneet jo kauan sitte valheita uskomaan.HEDELMISTÄ PUU TUNNETAAN!
- aivan oikein
valheet??? kirjoitti:
HEDELMISTÄ PUU TUNNETAAN!
Niin tunnetaan siitä juuri edellä kirjoitettiin, Postillat oli vain lyömäase. Leeviläiset olivat jo aikoja sitten langennneet omaanvanhurskauden mustaan oppiin. Heille valhe oli tullut totuudeksi. Tämä riittäköön leeviläisistä ja heidän sadoista valheista joilla he itseään ruokkivat vihaan.
- jankkausta edelliseen
I C kirjoitti:
Wettaisen kirja sisältää Boremanin Evangeliepostillan saarnat lyhennyksineen kielellisesti modernisoituina. Ainoastaan yhden saarnan hän näyttää täydentäneen.
Kirja, jota siteerasit, paljastaa kyllä muitakin ihmeellisyyksiä ja ristiriitaisia seikkoja. Siksi näenkin, että asia on vähintään kaksitahoinen. En käy havaintojani ruotimaan täällä, koska se ei rakenna kenenkään kristillisyyttä. Ryhmien välistä erimielisyyttä ei varmasti myöskään pystytä poistamaan täältä käsin - ja onko se edes tarpeen? Luonnollista elämäänsä näyttävät kykenevän elämään rauhassa toistensa kanssa jopa samalla paikkakunnalla asuen, ehkä tulevat uskollaan jopa autuaaksi.
Totean entisen valtionpäämiehen sanoin, että niin on, jos siltä näyttää. Katsoopa asiaa kumman "puolueen" näkökannalta tahansa. Siksi en välttämättä pitäisi epärehellisenä työntekona sitä, että tuo näkyville oman näkemyksensä. Näin joku asioista paremmin perillä oleva tietää ojentaa erehtynyttä ja asia voi lopulta kääntyä erehtyneellekin parhaaksi.En oikeastaan haluaisi jankuttaa, mutta asiahan on niin, että kun Boremanin postillassa on 84 saarnaa, niin Wettaisen postillassa on 151 saarnaa.
- I C
jankkausta edelliseen kirjoitti:
En oikeastaan haluaisi jankuttaa, mutta asiahan on niin, että kun Boremanin postillassa on 84 saarnaa, niin Wettaisen postillassa on 151 saarnaa.
Katsopa, eikö vain nuo Evangeliepostillan saarnat sisällykin Wettaisen kirjaan suunnilleen sellaisina kuin Boreman on ne kääntänyt. Täten "Boremanin postilla" on edelleen käytössä.
Mitä minä olen Boremanin käännökseen tutustunut, niin niissä on lukuisia sanojen vaihdoksia käsikirjoituksiin nähden, mutta hän onkin käyttänyt lähteinään aikaisemmin painettuja suomenkielisiä kirjoja, joissa nämä muutokset jo ovat. Lisäksi hän on jättänyt pois virkkeitä, lauseita ja sanoja "turhina toistoina", joilla Laestadius täsmentää sanomaansa, ja näistä minun mielipiteeni on, että ne enimmäkseen mahtuisivat laajan "taiteilijan vapauden" piikkiin. Se ei kuitenkaan ole Lutherin käsityksen mukaan oikein tehty silloin, kun kyseessä on Jumalan sana.
Boreman onkin nähtävästi käsitellyt Laestadiusta lahjakkaana Jumalan sanan selittäjänä, eikä Ilmestyskirjan seitsemäntenä enkelinä, jonka kautta Jumala puhui. Näin hän ei ole ollut kääntämässä Jumalan sanaa, vaan Jumalan sanan selitystä.
Leeviläiset taasen ajattelevat, että se on täyttä Jumalan sanaa ja sellaisena ei ole kääntäjän vallassa päättää, mitä siitä sopii karsia, jotta kieliasu ja luettavuus olisi mahdollisimman hyvä.
Tässä on yksi seikka, joka suo kummallekin puolelle mahdollisuuden "olla oikeassa". - Huhh
aivan oikein kirjoitti:
Niin tunnetaan siitä juuri edellä kirjoitettiin, Postillat oli vain lyömäase. Leeviläiset olivat jo aikoja sitten langennneet omaanvanhurskauden mustaan oppiin. Heille valhe oli tullut totuudeksi. Tämä riittäköön leeviläisistä ja heidän sadoista valheista joilla he itseään ruokkivat vihaan.
SIINÄ PITKÄ VALHE, ja ilmeisesti täysin mennyt läpi
- teu
jankkausta edelliseen kirjoitti:
En oikeastaan haluaisi jankuttaa, mutta asiahan on niin, että kun Boremanin postillassa on 84 saarnaa, niin Wettaisen postillassa on 151 saarnaa.
Kävihän lahdessakin niin että tehtiin uusi virsikirja -55 huomattiin että siitä puuttui tuttuja virsiä . mikä neuvoksi kysyttiin JA. milipide saimme vastaksen ei niitä kaikkia virsiä tarvita joten jäi vain 228 virttä ja nimi oli ahosenlittana . jotta voi niitä saarnojakin löytyä yhen äkisti .
- Anonyymi
Nimimerkki leeviläiseksi pilkattu !
Laita hyvä mies kello käteen . Nyky älykelloihin voit asentaa ohjelman mistä näkee kuinka ja milloin se Omavanhurskaus vaikuttaa !
- Eikö kukaan huomaa sitä
Onko sitten vl tai uusherätys "eriseuraisuutta" ?
Eikä esikoislestadiolaiset - nimenä ole varmalla
patentilla suojattu koska ei voi omia vain yksi ryhmä. Katsokaa yhdistysrekisteriä jonkin ajan päästä niin koette yllätyksen !
Neuvoksi päähaaralle: muuttakaa el liikelaitokseksi
ja suojatkaa se mallisuojahakemuksella. Oikeastaan
el onkin eräänlainen liikelaitos jo nykyisin sillä
jäsenten keskinäinen kauppa on suurta.
Nk. leeviläisillä on olemassa olon oikeutus
sillä he jatkavat vanhalla perinteellä lestadiuksen alkuajoista asti muuttamatta oppiaan.
Samaa ei voi sanoa päähaarasta -oppia on muutettu
moneenkin kertaan ja se on epäjohdonmukaista sekä
on lähellä maallistumista kun pitää saada kunnanpamppujen suosiota.- Lasse-setä
Olen mielestäni vuosien varrella useasti kerrannut ajatusta, ettei ole mitään syytä eri lestadiolaisryhmien käyttää toisestaan "eriseura"-nimitystä.
Jokaisella olkoon olemisen oikeus ja nokitteleminen saisi loppua. - pieni.
Lasse-setä kirjoitti:
Olen mielestäni vuosien varrella useasti kerrannut ajatusta, ettei ole mitään syytä eri lestadiolaisryhmien käyttää toisestaan "eriseura"-nimitystä.
Jokaisella olkoon olemisen oikeus ja nokitteleminen saisi loppua.metsätokka, jolla ei ole isäntää eikä emäntää.
- Lasse-setä
pieni. kirjoitti:
metsätokka, jolla ei ole isäntää eikä emäntää.
Mihin tällaista arviota tarvitaan?
Olisi parempi, jos toiseen ryhmään ei otettaisi mitään kantaa. Nimittäin tämäntapainen kommentointi lyö kiilan tiukempaan ja jonkinlainen riippuvuussuhde säilyy.
Kaikkien kannalta olisi parempi, jos ryhmät eivät verailisi, kuka on lähempänä alkuperäistä, kuka toisena ja kolmantena. Ilman tätä vääristävää häiriötä voisi jokainen porukka yrittää löytää raamatun ytimen; Kristuksen Jeesuksen, Vapahtajan. - Nasevan
Lasse-setä kirjoitti:
Olisi parempi, jos toiseen ryhmään ei otettaisi mitään kantaa. Nimittäin tämäntapainen kommentointi lyö kiilan tiukempaan ja jonkinlainen riippuvuussuhde säilyy.
Kaikkien kannalta olisi parempi, jos ryhmät eivät verailisi, kuka on lähempänä alkuperäistä, kuka toisena ja kolmantena. Ilman tätä vääristävää häiriötä voisi jokainen porukka yrittää löytää raamatun ytimen; Kristuksen Jeesuksen, Vapahtajan.Siinä tapauksessa elleivät jotkut sattuisi tietämään. Tälläisiä keskusteluja käytiin nimenomaan silloin kun leeviläiset olivat vielä kuin kyy esikoisten povella. Tätä ilmausta käytettiin jopa saarnoissa varoituksena menemästä heidän soppa astioille. Kaiken lisäksi tämä sopii muihinkin joukkoihin joilla ei ole vapahtajaa seurakunnan päänä.
- jossakin
Lasse-setä kirjoitti:
Kaikkien kannalta olisi parempi, jos ryhmät eivät verailisi, kuka on lähempänä alkuperäistä, kuka toisena ja kolmantena. Ilman tätä vääristävää häiriötä voisi jokainen porukka yrittää löytää raamatun ytimen; Kristuksen Jeesuksen, Vapahtajan.Tuleeko moite siitä jotta -setä hyväksyy leeviläiset oikeana ja pelestavana oppina muiden sekaseurakuntien kanssa.
- Lasse-setä
jossakin kirjoitti:
Tuleeko moite siitä jotta -setä hyväksyy leeviläiset oikeana ja pelestavana oppina muiden sekaseurakuntien kanssa.
Ei, vaan he ovat omassa porukassaan, enkä näe mitään hyötyä ruotimisessa.
- Lasse-setä
Lasse-setä kirjoitti:
Ei, vaan he ovat omassa porukassaan, enkä näe mitään hyötyä ruotimisessa.
Siis edellisellä en ota heidän oppiinsa ja opetukseensa kantaa, koska en tiedä tarpeeksi. Yhden saarnan olen käynyt kuuntelemassa eikä sen perusteella voi sanoa mitään.
- joekuva
leeviläistenkin oppi aikaisemmin ei ollut internet yhteyttä.Tuskin sever ja pikkuleevi kävivät ehtoollisella jos oli nainen jakamassa.
- eräälläkin peräti 400 Gt k...
joekuva kirjoitti:
leeviläistenkin oppi aikaisemmin ei ollut internet yhteyttä.Tuskin sever ja pikkuleevi kävivät ehtoollisella jos oli nainen jakamassa.
Naispappeihin emme nettiyhteyttä tarvitse vaan pysymme sillä kannalla joka on ollut jo 2000 vuotta!
- täydennys
eräälläkin peräti 400 Gt k... kirjoitti:
Naispappeihin emme nettiyhteyttä tarvitse vaan pysymme sillä kannalla joka on ollut jo 2000 vuotta!
Suosittelen.
- ihmiskunnia
pieni. kirjoitti:
metsätokka, jolla ei ole isäntää eikä emäntää.
ja järki on ensin poljettava jalkain alle.Ei riitä vaikka yrittäisi itse kuinka paljon.Ei auta vaikka kuinka esteettistä elämää eläisi .
- Juuri
Lasse-setä kirjoitti:
Kaikkien kannalta olisi parempi, jos ryhmät eivät verailisi, kuka on lähempänä alkuperäistä, kuka toisena ja kolmantena. Ilman tätä vääristävää häiriötä voisi jokainen porukka yrittää löytää raamatun ytimen; Kristuksen Jeesuksen, Vapahtajan.Jospa nuo ilmaukset laittavat edes jotkut ajattelemaan että siinäö joukossa ei ole pelastusta.
- AJATTELEMAAN
Juuri kirjoitti:
Jospa nuo ilmaukset laittavat edes jotkut ajattelemaan että siinäö joukossa ei ole pelastusta.
ja tutkimaan totuutta! Sillä aina oikeaa on vastustettu kaikella vihollisen voimalla!
- "leeviläisestä" o...
... saat lukemalla esim. "Vanhinten kirja IV".aa.
Jo alkulehdiltä käy ilmi ko. opin perustukset. Lisäksi voit tutustua niihin kohtiin, jotka ns. "Boremanin postillassa" on käännetty ymmärrättävälle kielelle ja nykykielenkäyttöön sopivaksi. Ymmärtääkseni pois jätetyt ja "siistityt" kohdat ovat keskeisiä "leeviläisen opin" perusteita, koska juuri näissähän he riippuvat.- teutatess
Tuolla aiemmin oli puhetta siitä. Kysyisin mikä puu sekö jonka luokse JEESUS meni ja koska ei hedelmää löytänyt kirosi puun . saattoi olla viikuna puu .
- seuranneena
teutatess kirjoitti:
Tuolla aiemmin oli puhetta siitä. Kysyisin mikä puu sekö jonka luokse JEESUS meni ja koska ei hedelmää löytänyt kirosi puun . saattoi olla viikuna puu .
kirjoituksianne ja ihmettelen kovasti että v.2000 ei osata sopia,keskustella, nevotella ja rukoilla ettei tulisi sellaisia erimielisyyksiä että pitäisi heti perustaa erillinen seura. Omaan korvasyyhyyn on peustettu 2000 vuoden ajan aina ja aina v aan uusia, mukamas totuudelisia uskontoja. Se on tosiasia että
jossa ihmiset toimivat yhdessä, aina tulee erimielisyyksiä aivan niinkuin perheessäkin, mutta ei voi perustaa aina uutta perhettä, täytyy vaan sopia ja antaa anteeksi.
Vai onko ihmisillä halu päteä ja olla johtajia, mitä useampi seura sitä useampi pomo?
Kysyn vaan etä jos Jeesus Kristus tulisi käymään
tuntisiko Hän kaikkia näitä uskontoja enää omikseen? Meidän on tosi helppoa lähestyä Häntä huulillamme siis moninasilla sanoillamme, ulkokultaisuudellamme ja teot ovat ihan muuta.Tekojakin tarvitaa eikä vähäisin niistä ole anteeksiantaminen toisten kunnioittaminen ja suvaitseminen erilaisuutta. Se jos mikä on Kristuksen kaltaista rakkautta. Ei meidän tarvitse suvaita syntiä missään muodossa. mutta syntistäkin ihmistä meidän tulee rakastaa, Hänen opetustensa mukaan. - teu
seuranneena kirjoitti:
kirjoituksianne ja ihmettelen kovasti että v.2000 ei osata sopia,keskustella, nevotella ja rukoilla ettei tulisi sellaisia erimielisyyksiä että pitäisi heti perustaa erillinen seura. Omaan korvasyyhyyn on peustettu 2000 vuoden ajan aina ja aina v aan uusia, mukamas totuudelisia uskontoja. Se on tosiasia että
jossa ihmiset toimivat yhdessä, aina tulee erimielisyyksiä aivan niinkuin perheessäkin, mutta ei voi perustaa aina uutta perhettä, täytyy vaan sopia ja antaa anteeksi.
Vai onko ihmisillä halu päteä ja olla johtajia, mitä useampi seura sitä useampi pomo?
Kysyn vaan etä jos Jeesus Kristus tulisi käymään
tuntisiko Hän kaikkia näitä uskontoja enää omikseen? Meidän on tosi helppoa lähestyä Häntä huulillamme siis moninasilla sanoillamme, ulkokultaisuudellamme ja teot ovat ihan muuta.Tekojakin tarvitaa eikä vähäisin niistä ole anteeksiantaminen toisten kunnioittaminen ja suvaitseminen erilaisuutta. Se jos mikä on Kristuksen kaltaista rakkautta. Ei meidän tarvitse suvaita syntiä missään muodossa. mutta syntistäkin ihmistä meidän tulee rakastaa, Hänen opetustensa mukaan.On ihmisillä kova halu , POMOTTAA JA näyttää vain kasvavan , sitä kuunnellaan pää kallellan tarkoitan sanaa ja tehdään toisten elmä hankalaksi . ELI SAMAA MIELTÄ ULKOPUOLISEN KANSSA .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204974
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861762Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2881622Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741574Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561448Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351207Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121180Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041129Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi691111- 931064