Syyllistämättä ketään..

Vastailkaas rehellisesti!

Kun puhutaan että raskaudenaikaisesta tupakoinnista voisi seurata näitä käyttäytymishäiriöitä, adhd:tä, autismia, aspergeria, dysfasiaa.. (jotka eivät tosin taida olla niitä mutta..) jne. Niin onko teistä moni polttanut raskaudenaikana, tai uskotko että tupakointi silloin, on vaikuttanut näihin asioihin? Ihan mielenkiinnolla kyselen, ketään tuomitsematta! Kiitos vastauksista jo etukäteen.

16

1864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cheetah.grrr

      Ihan rehellisesti en kummankaan lapsen odotusaikana polttanut (en oo ikinä polttanut) enkä pisaraakaan ottanut alkoholia. Yritin kaikin tavoin elää "hyvin". Silti sain lapsen, jolla oli erittäin monimutkikas sydänvika ja myöhemmin diagnosoitiin asperger. Ja toisella lapsellani on adhd.

      Raskausajan tupakointi on yhteydessä joihinkin asioihin, muttei kai niin kovin adhd:hen (vai tietääkö joku paremmin?) Mutta tiettyjen oppimishäiriöiden epäillään olevan yhteydessä tähän tupakointiin.

      Täytyy sanoa, että kun tälläiset lapset sain, en voi olla kuin iloinen, ettei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa noista asioista. Varsinkin, kun anoppi pohtii vieläkin, mitähän minä olen tehnyt väärin. Viimeisin väite oli, että lapseni adhd johtui raskausajan stressistä. Vaikka olin koko raskausajan aika onnellinen ;)

    • selvää

      tietoa on tullut tutkimuksissa, että neurofysiologiset oireyhtymät ovat pitkälti perinnöllisiä. Kulkevat siis geeneissä ja voivat hypätä sukupolven yli ym...aivan kuin mikä muu perintötekijä.

      Mutta sekin tiedetään, että tupakointi voi suuresti haitata sikiön kehitystä ja on edesvastuutonta "myrkyttää" lasta nikotiinilla.
      Moni pelaa tietoisesti "venäläistä rulettia" kun polttaa ja käyttää muitakin päihteitä sillä perusteella, että sekin lapsi on aivan normaali ja jopa älykäs, vaikka äiti poltti ja joi...
      Riskejä on...

    • rehellinen vastaukseni

      on, että en ole eläessäni polttanut yhtään savuketta. Olen harrastanut lapsesta asti liikuntaa, urheilua ja kilpaurheilua ja jotenkin se kessuttelu ei vaan koskaan ole kuulunut niihin porukoihin joissa olen pyörinyt.

      Alkoholi (siis lähinnä lonkero ja siideri) maistuivat siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja aina parikymppiseksi saakka, silloin koin myös sen elämäni ainoan krapulan. Raskausaikana en siis polttanut, enkä ottanut siideriäkään edes yhden ainoaa pisaraa. Muistan yhden tapauksen kun eräs tuttu hillui minulle että 'voit sinä nyt maistaa, ei se sikiö siihen kuole'. Minä vastasin että otan just silloin kun minulle maistuu enkä silloin kun joku kaveri niin haluaa. Viesti meni perille.

      Jännä juttu muuten, vaikka meidän lapsellamme on diagnoosit dyspraksiasta ja adhd:sta asperger-piirteillä, minulta ei ole koskaan edes kysytty raskaudenaikaista käyttäytymistä. Voihan se olla että vastaus tulee esille jo 'sporttitytön' ulkoisesta olemuksesta. Vai onko sittenkin niin, että nykykäsityksen mukaan tupakoinnilla ja alkoholilla ei olisikaan niin suurta merkitystä näihin asioihin kuin aiemmin uskottiin?

      Tutkimuksestasi muuten arvelen, että ne kaikkein surullisimmat tapaukset tuskin lukevat näistä palstoja ja keskustelevat perheensä ja lastensa asioista. Kyselysi tulos saattaapi siis olla vähän vääristynyt sinne parempaan suuntaan.

    • ..............................

      Alkoa en käyttänyt kenenkään odotusaikana yhtään, mutta kahden ensimmäisen aikana poltin. Kolmannen aikana olin lopettanut.
      Esikoisella adhd, muilla ei.
      Vieläkin kyllä hävettää se tupakointi. Yritin vähentää ja onnistuinkin, mutta poltin kuitenkin. En vetäisi siitä vielä johtopäätöksiä, mutta paska tapa ja näin jälkeenpäin miettii, miksi tein niin lapsilleni. Olisinpa ollut vahvempi oikeaan aikaan.

      • syytä itseäsi

        Adhd on useimmissa tapauksissa(80%) periytyvä. tupakoinnilla et ole lapsellesi adhd:ta aiheuttanut. Toki tupakointi on pahasta sikiölle, jopa pahempi kuin alkoholin käyttö. Itse en ole kuitenkaan koskaan kuullut, että tupakointi aiheuttaisi adhd:ta. Kertaakaan asiaa ei ole otettu esille lapseni tutkimuksissa. Tosin en muista josko jossain kyselylomakkeessa olisi sitä kysyttykin, muttei asiaa ole ainakaan eityisemmin painotettu.
        Itse en ole polttanut raskauden aikana enkä muulloinkaan. Toisella pojallani on adhd. En osaa syyttää asiasta itseäni, koska en tiedä mitä olisin tehnyt väärin. Uskon vahvasti perimän vaikutuksiin.


    • äippyli

      Minulla on kaksi adhd-lasta. Molempien raskausaikana en polttanut kuin aivan alussa silloin tällöin muutaman viikon ajan. En syyllistä itseäni mistään. Meillä on niin vahva perimä tuon adhd-jutun kanssa...

    • paatitonajelija

      joka raskauden aikana, eikä lapsilla ole mitään ongelmia koulunkanssa tai käyttäytymisessä.
      Tupakointi kuulemma aiheuttää lapsen kasvuun. Lapset painaneet 3,5-4kg syntyessään, enkä itse ole mikään iso (170cm ja 65kg). Itse painoin syntyessäni 2,7kg eikä äitini polttanut.

    • Asperger pojan äiti

      ...tupakoinut raskausaikana enkä muulloinkaan. Alkoholin käyttö raskausaikana on rajoittunut ravintolaillallisille tai Jouluun (max. 1 12cl lasi) eli tosi vähän. Esikoisella on juuri todettu Asperger syndrooma, kuopus täysin terve. Tupakointi taitaa oikeasti vaikuttaa lähinnä lapsen keuhkojen kehitykseen ja niiden kapasiteettiin loppuelämän ajan. Taitaapa tupakoivien äitien lapsilla on suurempi todennäköisyys sairastua astmaan.

      Lapsen kokoon vaikuttaa tietenkin moni asia (omat lapset olleet 49cm ja 3200g kumpainenkin ja syntyneet kutakuinkin laskettuna aikana), mutta enpä ole itsekään kovin kummoisen kokoinen (160cm)

      Siskoni kolme lasta ovat kaikki syntyneet 2-3vkoa etuajassa n. 2700g ja alle 50cm. Kaikkien kolmen kohdalla äiti tupakoinut läpi raskauden. Lapset ikäistensä keskipituutta lyhyempiä ja keskimmäisellä allergia- ja astmaoireita. Lasten isä keskimittainen mies ja äiti pitkä (175cm). joten kasvugeenejä olis kyllä ollut. Liekö tupakoinnilla osuutta asiaan????

    • 4 lasta

      Poltin tupakkaa kolmen ensimmäisen raskauden aikana. Kaikki lapseni 4 kilosia ja kenelläkään heistä ei ole mitään diagnoosia, täysin terveitä, koulussa pärjääviä yms. tavallisia nuoria tällä hetkellä. Alkoholia tosin en ole käyttänyt raskauden aikana.

    • sukupolesta toiseen

      Helppohan se kyllä syitä etsiä neurologisiin ongelmiin, mutta itse tiedän, ettei itseni tai lastteni adhd ainakaan raskaudenaikaisesta tupakoinista tai alkoholista johdu.
      Äitini ei ole koskaan polttanut eikä raskauden aikana käyttänyt alkoholia. Olen itse toinen kaksosista ja syntynyt ennenaikaisesti. Niin ja minulla on adhd. Kuten myös tätilläni, setälläni ja heidän lapsilla ja pikkuveljelläni ja hänen lapsilla.

      Omilla lapsillani on adhd ja asperger. En ole juonut enkä tupakoinut raskausaikoina tai imetysaikoina.
      Niin, että mistähän olemmekaan moisen kirjainyhdistelmän diagnooseihimme perineet/saaneet :)


      Kysymystä kuumeisesti miettien, adhd-äiti

    • taas..

      en ole koskaan käyttänyt alkoa.Jonkun verran tupakoin kahden ensimmäisen raskauden aikana silloin alkuvaiheessa,sittemmin pääsin kokonaan tupakasta eroon ennen seuraavia raskauksia.Kolmella vanhemmalla lapsella ei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia koulussa vaan ovat menestyneet opinnoissaan erittäin hyvin,neljännellä on ollut lievää lukivaikeutta mutta pärjäilee suht hyvin.

    • kihl

      Itse lopetin sinä päivänä kun tiesin olevani raskaana. Pojalla asperger, toistakaan odottaessani en polttanut, ei diagnooseja. Asperger-poika oli vielä 10 pisteen vauva.

    • en ainakaan

      Minulla autistipiirteinen lapsi, en ole koskaan poltttanut. Olen joskus miettinyt, että olin todella paljon tietokoneilla silloin yhtäaikaisen työn ja tietotekniikan opiskelun vuoksi, että vaikuttaisiko se, 90-luvun alun koneet kun olivat mitä olivat. Mutta puolisoni sisarelle syntyi autistinen lapsi myös, joten suvussahan tuo menee. Appiukkoanikin olen miettinyt, että aika paljon aspergerpiirteitä löytyi.

      Veljeni, lapseni yksi kaveri ja yhden puolitutun tytär ovat mbd-diagnisoituja. Heille kaikilla on yhteistä erittäin vaikea synnytys ja hapenpuute synnytyksen aikana.

      • santtuliina

        tähän ikään (40v) mennessä oppinut polttamaan.
        Lapsia on kaksi, tyttö ja adhd-poika.


    • ..ihan vaan uusi utelias

      Kuinka moni ADHD-äiti on tupakoinut odottaessaan ADHA-lastaan... Auttaa muuten vähän oireisiin.
      No joo. Vitsi vitsi

    • Moomin_82

      Itse olen polttanut molempina raskaus aikoinani. Pojalla nyt on tosiaan ongelmia mut kaksosilla ei mitään. Alkoa en käyttänyt pisaraakaan niinä aikoina. Ja olen sitä mieltä et meillä se ainakin kulkeutuu geeneissä. Molempien puolelta ADHD oireita mut ei yhtään diagnoosia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe