Kävin äsken suihkussa ja jouduin näkemään rintani ensimmäisen kerran leikkauksen jälkeen. Vähän hirvitti irroittaa siteitä, mutta yllätys yllätys, eihän se niin pahalta näyttänytkään!
10 cm arpi rinnan päällä ja toinen kainalossa (joka ei päälle näy), rinta on ihan hyvän muotoinen, kasvaimenpoistokohdassa on lommo, joka kirurgin mukaan tulee täyttymään arpikudoksella ja kudosnesteellä. Eli ainoa näkyvä jälki on arpi, joka sekin ajan mittaan himmenee, eikä sikäli minua haittaa, kun en ole mikään yläosattomissa hiihtelijä muutenkaan..
Mutta nyt heräsi kysymys, pitäisikö tässä toipilasaikana käyttää koko ajan rintaliivejä? Miten muut olette tehneet, joille on tehty rinnan resektioleikkaus?
Liivien käyttö rintaleikkauksen jälkeen
6
6863
Vastaukset
- sairaalassa
Että 3 viikkoa pidettävä rintaliivejä yötäpäivää leikkauksen jälkeen. Kehotetiin ostamaan hyvät urheiluliivit. Olin leikkauksessa marraskuussa. Liivit tukevat leikattua rintaa koska onhan siellä rinnan sisällä ilmeisesti ommeltu kudoksia. Joskus kun annoin leikkausarvelle ilmakylpyjä huomasin , että oli kivuliaampi kun ei ollut liivejä. Otapa yhteys hoitohenkilökuntaan ja kysäise asiaa, minusta se ei ole ollenkaan turha asia. Jaksamista sinulle.
- kevätmielinen
Soitin ja kysyin, ja sanottiin että ihan niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Ei mitään puristavia liivejä ainakaan saa käyttää. Jos on hyvät pehmeät liivit, niin sitten niitä tai vallan ilman.
Kai sekin on tapauskohtaista..
- ohjeita
sairaalassa. Minun luonani ainakin kävi fysioterapeutti ( ennen kotiin pääsyä) ja hän neuvoi että useamman viikon ajan kannattaa käyttää liivejä, jopa yöllä.
- kevätmielinen
Kävi lääkäriä, psykiatrista sairaanhoitajaa, sosiaalihoitajaa, omahoitajaa, fysioterapeuttia, mutta kukaan ei puhunut liiveistä mitään. Siksi soitinkin omahoitajalleni, joka tosiaan sanoi, että ihan niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Ehkäpä riippuu leikkauksen laadusta ja sijainnista rinnassa, tarviiko tukea liiveillä vai ei.
Olen tyytyväinen leikkauksen tulokseen. Arpea ja "lommoa" lukuunottamatta rinnasta ei huomaa, että se on leikattu. Muoto on hyvä ja ryhti jopa vähän parempi kuin ennen leikkausta. Kudosneste ja sädehoito kuulemma turvottavat "lommon" olemattomaksi.
Käytän liivejä ulkoillessa ja maailmalla, kotona maatessa on mukavampi olla ilman. Jaksoin tehdä jo tunnin mittaisen reippaan kävelylenkin tänään, vaikka kainalo vähän kiukutteleekin ja käsi puutuilee. Varsinaista turvotusta ei ole, vaikka kainalo tyhjättiinkin kokonaan.
- tällainen käytäntö
Minulla osa poisto myös kainaloihin ei tullut poistoa. Ojeena lähtiessä, liiejä pidettävä 3 viikkoa yötä päivää.Millaiset jatkohoidot sinulla on ja saitko edes ne jumppaohjeet.
- kevätmielinen
Tottakai sain jumppaohjeet, fysioterapeutin kanssa ne käytiin sairaalassa läpi.
Jatkosta ei ole vielä tarkkaa tietoa, sädehoito nyt ainakin, koska kyseessä on säästävä leikkaus. Suunniteltu sytostaatit myös, mutta eihän niistä tai niiden laadusta tiedä, ennenkuin patologi on tutkinut resekaatit.
Jälkitarkastus leikkauksesta kuukauden päästä, jos ongelmia (turvotusta tms.) sitä ennen, yhteys kirurgiin. Hän käski odotella rauhassa ja parannella haavoja. Joten teen niinkuin minun on käsketty tehdä. Kirurgi on kuulemma Suomen parhaita, ellei paras rintakirurgi, joten enköhän luota saamiini hoito-ohjeisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809