On se kumma kun ei saa rajoituksen mukaan ajella, vaan aina tulee jos jonkinlaista tötöilijää takapuskuriin. Rajoitus 15km/h näille alkaa riittää, mutta minunko letkan ensimmäisenä pitäisi kopata heille kuuluvat sakot? Imeköön pientä munaansa en väistä.
miksi rekat ym. roikkuu
31
2299
Vastaukset
- 000
On aivan selvää, että roikkuvat, kun eivät pääse ohi tuon nopeudenrajoittimen takia. Ja aivan selvästi ajat silloin liian hitaasti. Nopeudenrajoitin sallii vain 89km/h ja silloin on vaikea ohittaa jos esim. ajat mittarin mukaan 80km/h. todellinen nopeus on jotain 70-74km/h.
voisit väistää, varsinkin nyt kun näitä roikkujia on tullut lisää kun kevyille kuorma-autoille määrättiin nopeudenrajoitin.
Todellista laillistettua rosvousta kun samalla autolla, joka on rekisteröity pakettiautoksi saa ajaa 100km/h. Verottaja vaan haluaa rosvota.
Liikenneturvallisuus heikkeni näiden autojen osalta kun niillä nyt roikutaan takapuskurissa. - päästä ohi!
Pösilöhän sinä oot. Onko se sulta pois jos väistät nii että kiireemmät pääsee ohi? Älä sitten valita jos et kerran aio päästää ohi.
Kipaisepas ulkosalla katselemassa hiukan tuota Suomen tiestöä, niin huomaat, että muutamaa harvaa tienpätkää lukuunottamatta niitä väistöpaikkoja ei montaa ole, jos aikoo väistön jälkeen vielä itsekin matkaa jatkaa.
- justjust.
Kairakettu kirjoitti:
Kipaisepas ulkosalla katselemassa hiukan tuota Suomen tiestöä, niin huomaat, että muutamaa harvaa tienpätkää lukuunottamatta niitä väistöpaikkoja ei montaa ole, jos aikoo väistön jälkeen vielä itsekin matkaa jatkaa.
Voi jumankiuta :D Etkö oo nähny ikinä bussipysäkkejä tai P-paikkoja? Etkö edes tienhaaraa?? Hanki lasit. Ai juu, sunhan piti luovuttaa korttis poliisille, samoin autos. Joko oot sen urotyön tehny?
justjust. kirjoitti:
Voi jumankiuta :D Etkö oo nähny ikinä bussipysäkkejä tai P-paikkoja? Etkö edes tienhaaraa?? Hanki lasit. Ai juu, sunhan piti luovuttaa korttis poliisille, samoin autos. Joko oot sen urotyön tehny?
Väistäminen on kokonaan eri asia kuin pysähtyminen jonnekin odottelemaan, että muut menevät ohi. Sitäpaitsi, jos jokainen ryhtyy tuota ohjetta noudattamaan, niin eivät P-paikat, bussipysäkit ja tienhaarat riitä kaikille "väistäjille"!
Bussipysäkille ei kai saa edes pysähtyä henkilöautolla tietä antaakseen ja ei niitä P-paikkojakaan liian tiheässä ole, aja joskus itse katselemaan, kaikkia ei edes aurata talvisin. Tienhaaroja on, mutta ei niitä pidä ryhtyä tukkimaan, siitähän suma syntyy, jos takaa lappaa porukkaa ja joku haluaisi kääntyä juuri siitä tienhaarasta.
Pysähdysvelvollisuuttakaan ei ole edes olemassa tien antamiseen ja varsinkaan jos ajaa jo sallittua nopeutta. Väistää tietysti voisi omaa nopeutta ajaen, mutta sitä väistötilaa ei vaan tahdo Suomessa olla, Ruotsissa sentään jonkin verran.
Mitähän, jos itse noudattaisit omaa ohjettasi ja kävisit luovuttamassa mopokorttisi pois ja työntäisit liikkumavälineesi lähimpään romikseen?
Typerien talvirajoitusten vikahan se on. Kun henkilöautolla ajaa sitä sallittua 80 km/h, niin jossain vaiheessa rajoitinta vasten paahtava rekka saavuttaa ja kuski haluaisi ohittaa, tai toivoisi henkilöautoilijan ajavan vähintään yhtä lujaa.
Silloin, kun vielä oli enimmäkseen satasen rajoituksia talvisin, niin silloin kertyi henkilöautoja rekkojen taakse. Niitä näkee kyllä vieläkin.
Kaikilleko käytännössä sama nopeus? Talvirajoitukseksi 90 km/h? No ei sekään oikein ole, että henkilöautoilijat laitetaan liikkumaan raskaan kaluston ehdoilla ja nythän mennään tavallaan jo alle sen.
Oma osuutensa rekkojen perässäroikkumisiin on myös Konginkankaan onnettomuudella. Sitä onnettomuuttahan käytettiin yhtenä perusteena laskea talvirajoituksia laajemmalla tieverkolla kuin aiemmin, jotta vastaavilta vältyttäisiin. Eivät vaan päättäjät tajunneet, että pudottamalla henkilöautojen rajoituksia ei rekkojen nopeudet laske yhtään, paitsi perässä roikkuen, kun ohi ei pääse. Niin "viisaita" päättäjiä suomalaiset ovat äänestäneet.- stycke
Toisaalta ilmiö, mitä minä suuresti ihmettelen on se, että ajaessani raskaalla ajoneuvolla GPS:n mukaan karmeaa ylinopeutta 81-82km/h tiekohtaisen rajoituksen ollessa 80km/h, ohi pukkaa henkilöautoa aivan yhtenään. Sama esim. 70 rajoituksella samanlaisella ylityksellä ja silloin myös trafiiksääkkerheetin kotimaassa Ruotsissa.
Eivätkö talvinopeusrajoitukset koske kaikkia henkilöautokuskeja?
Vaan perässä ei mun ole liiemmin tarvinnut roikkua, ehdin perille muutenkin.
- Ohjaamotarkkailija
Tuollainen käytös. Mutta taas katse siihen peiliin! "toisissa näemme omat virheemme". On erittäin vaikeeta päästä totutuista huonoista tavoista eroon. Ja se on sen merkki ettei opita mitään. Ja se "minä en väistä"-kun olen oikeassa parantaa kaiketi tilannetta?? Miten käy kun tilanne on toisinpäin,minä edellä ja sinä takana??
- Jaska Parruna
>>Miten käy kun tilanne on toisinpäin,minä edellä ja sinä takana??
- sss-.
ajele semmosta lievää ylinopeutta niin ei tuu vielä sakkojakaan ja et vedä letkaakaan eikä rekkakuskejakaan vituta kun ei myöhästy ja saa haukkuja.
- ykköskuski
Lievä ylinopeus on 5km/h. Nämä rekat haluavat ajaa 10km/h ja se on jo selvää. Minun pitäisi ajaa yli 10km/h jotta rekka ei tulisi lähietäisyydelle. Ja se on jo merkittävä nopeus, jos tienpinta on jäinen ja kuurainen. Sopivampaa voisi olla ajella 5km/h alle. Ja sen rekkakuskinkin pitäis ajaa olosuhteiden eikä aikataulujen mukaan. Konginkankaalla tehtiin juuri niin että yritetään ajaa aikataulujen mukaan 90km/h rajoittajaa vasten. EI NÄIN!
- sss-.
ykköskuski kirjoitti:
Lievä ylinopeus on 5km/h. Nämä rekat haluavat ajaa 10km/h ja se on jo selvää. Minun pitäisi ajaa yli 10km/h jotta rekka ei tulisi lähietäisyydelle. Ja se on jo merkittävä nopeus, jos tienpinta on jäinen ja kuurainen. Sopivampaa voisi olla ajella 5km/h alle. Ja sen rekkakuskinkin pitäis ajaa olosuhteiden eikä aikataulujen mukaan. Konginkankaalla tehtiin juuri niin että yritetään ajaa aikataulujen mukaan 90km/h rajoittajaa vasten. EI NÄIN!
no sen lievän ylinopeuden voi tulkita aikamoneks... et yleensä me ajellaan semmosta 10-20km/h ylinopeutta mittarin mukaan ja hyvin sujuu ei tarvi paljoa ohitella eikä kovin moni ohittele... mutta niinhän se pitäisi olla että rekat ajelis sään mukaan eikä aikataulujen, mutta jos ne myöhästelee useesti aikataulusta niin pomot ei tykkää...
- stycke
ykköskuski kirjoitti:
Konginkangas pläp pläp plää...
- ....
kuskit eivät voi väistää ja antaa toisen ajaa niin kovaa kuin haluaa. Pitää tahallisesti estää muita "koska minulla on oikeus ajaa tässä just näin kovaa/hiljaa". Päähän potkittua, kateellista kansaa??
Mua ei haittaa väistää sivuun jos joku haluaa ajaa 80km/h alueella vaikka 200km/h. Poliisit on sitä varten, että ne hoitaa tommosia asioita. Mistä sitä tietää vaikka se kuskaisi hengen hädässä olevaa lastansa sairaalaan tms.
Oman sapen kiehauttaa se, että joku aiheuttaa toiselle vaaratilanteen tahallaan.- ykköskuski
Miksen halua päästää? Tie on jäinen. Päästän rekan ohtise. Kohta rekka ajaa tasan 90km/h. Alamäessä lujempaa. Rekka Sitten rekka luisuu vastaantulijan kaistalle ja tappaa jonkun.
On se kumma kun henkiläautolla liukkaus tuntuu mutkissa jo 80km/h nopeudess. Rekka kesärenkaineen ajaa 90km/h. Ei näin! - RahtiArska
ykköskuski kirjoitti:
Miksen halua päästää? Tie on jäinen. Päästän rekan ohtise. Kohta rekka ajaa tasan 90km/h. Alamäessä lujempaa. Rekka Sitten rekka luisuu vastaantulijan kaistalle ja tappaa jonkun.
On se kumma kun henkiläautolla liukkaus tuntuu mutkissa jo 80km/h nopeudess. Rekka kesärenkaineen ajaa 90km/h. Ei näin!Anna ammattilaisten hoitaa ajaminen ja poliisien liikennevalvonta ja keskity vain oman koslasi ajamiseen. Voisit myös opetella joustamaan liikenteessä, ei se ole sulta pois jos joku sinut ohittaa. Ei ne rekat siellä turhan takia kulje, ne pitää suomen liikkeessä ja ihmiset leivässä. Kuorma-auto, hyödyksesi tiellä!
- stycke
ykköskuski kirjoitti:
On se kumma kun henkiläautolla liukkaus tuntuu mutkissa jo 80km/h nopeudess. Rekka kesärenkaineen ajaa 90km/h. Ei näin!Ajattelepa asiaa niin päin, että jos se nyt on mielestäsi oletusarvo, että se rekka liukuu päin vastaantulijaa, niin kannattaisiko päästää se ohi ja varmistaa, ettei se ainakaan liu'u sinun päällesi? Ajattele omaa persnahkaasi, päästä kiireisempi ohi! Jos kyttääminen on kivaa, mene sekuristasille vartijaksi...
- jrm
On sinulle annettu kova vastuu ajellessasi kun joudut valvomaan omaasi ja muiden kulkemista. Miksi et edes yritä vain omaa suoritustasi parantaa, siis jos joku tulee perään , niin nosta jalka kaasulta hetkeksi ja anna toisen mennä omaa vauhtiaan.Ei sinun tarvitse ajaa ylinopeutta eikä ylittää omia ajokykyjäsi. On myös toinen mahdollisuus, kulje sellaisia teitä missä saat rauhassa matkustella. Tämänlaisten jästipäiden vuoksi liikenteessä tapahtuu vaaratilanteita, koska takaatulija ei pysty arvioimaan mitä koukeroita ohitettava kulloinkin muiden kulkijoiden harmiksi suunnittelee. Liikenteen valvonta kuuluu ainoastaan viranomaisen hommiin eikä siihen pidä muiden tielläkulkijoiden sekaantua. Lisäksi kaikilta tielläkulkijoilta odotetaan toisten huomioimista ja myös tiettyä joustamista. Minkäänlainen kiusanteko ja haitantuottaminen on vastuutonta liikennöintiä.
- K.Äimänen
Että ketjun aloittaja suunnittelisi jotain harmeja ohittajan kiusaksi. Eikös tuosta ilmennyt, että hän pyrkii ajamaan omaa ajoaan? Näin minä sen ainakin tulkitsin.
Ja mitä väistämiseen tulee, niin olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Turha mihinkään on väistellä, jos kerran ajaa suunnilleen suurinta sallittua. Ohittaminen on ensisijaisesti ohittajan asia. Jos ei osaa ohittaa ilman, että koko muun Suomen pitää auttaa, niin sitten voi olla ohittamatta. Ei ole mitään näyttöä siitäkään, että ohittajalla olisi keskimäärin sen kovempi kiire kuin ohitettavallakaan. Jos ohiteltava alkaa hidastella ja ajella ojanpohjia myöten, niin hänellä vain kiire lisääntyy ja kohta hänenkin täytyy alkaa roikkua perseessä, ajaa ylinopeutta ohitella vaarallisissa paikoissa. - ykköskuski
"Miksi et edes yritä vain omaa suoritustasi parantaa, siis jos joku tulee perään , niin nosta jalka kaasulta hetkeksi ja anna toisen mennä omaa vauhtiaan.Ei sinun tarvitse ajaa ylinopeutta eikä ylittää omia ajokykyjäsi."
Ongelma on se, että perässä ajava ylittää omansa ja ajoneuvonsa kyvyt. Osaan sovittaa nopeuden keliin. Sama ei voi sanoi noista jotka kolaroivat ja kyntävät ojanpohjia.
"On myös toinen mahdollisuus, kulje sellaisia teitä missä saat rauhassa matkustella."
Ajan tasan siellä missä haluan.
"Tämänlaisten jästipäiden vuoksi liikenteessä tapahtuu vaaratilanteita, koska takaatulija ei pysty arvioimaan mitä koukeroita ohitettava kulloinkin muiden kulkijoiden harmiksi suunnittelee."
Siksi kannattaisikin pitää reilua turvaväliä. Etenkin jos liikenne sujuu suurinta salittua tai olosuhteisiin sopivaa nopeutta.
"Liikenteen valvonta kuuluu ainoastaan viranomaisen hommiin eikä siihen pidä muiden tielläkulkijoiden sekaantua."
Minä en sekaannukaan, vaan ajan omaa ajoa. Näillä perässäroikkujilla on kyllä kova yritys sekaantua.
"Lisäksi kaikilta tielläkulkijoilta odotetaan toisten huomioimista ja myös tiettyä joustamista. Minkäänlainen kiusanteko ja haitantuottaminen on vastuutonta liikennöintiä."
Tämä on hyvä ohje niille, jotka ovat liikennesäännöt unohtaneet. - jrm
K.Äimänen kirjoitti:
Että ketjun aloittaja suunnittelisi jotain harmeja ohittajan kiusaksi. Eikös tuosta ilmennyt, että hän pyrkii ajamaan omaa ajoaan? Näin minä sen ainakin tulkitsin.
Ja mitä väistämiseen tulee, niin olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Turha mihinkään on väistellä, jos kerran ajaa suunnilleen suurinta sallittua. Ohittaminen on ensisijaisesti ohittajan asia. Jos ei osaa ohittaa ilman, että koko muun Suomen pitää auttaa, niin sitten voi olla ohittamatta. Ei ole mitään näyttöä siitäkään, että ohittajalla olisi keskimäärin sen kovempi kiire kuin ohitettavallakaan. Jos ohiteltava alkaa hidastella ja ajella ojanpohjia myöten, niin hänellä vain kiire lisääntyy ja kohta hänenkin täytyy alkaa roikkua perseessä, ajaa ylinopeutta ohitella vaarallisissa paikoissa.Eiköhän tieliikennelaki sano suunnilleen siten että ohittajalle on annettava mahdollisuus ohittamiseen, vaikka vauhtia hiljentämällä. En muista lakitekstiä, mutta jotenkin näin se menee. Ei suinkaan ole tarkoitus ojaan väistämisestä, sen ohittamisen helpottamisen voi tehdä sivistyneestikin. Se muiden kiire ei voi olla syynä siihen että mennä körötellään oman mittarin mukaan noin suurita sallittua nopeutta eikä mitenkään yritetäkään seurata saati helpottaa ohituksia. Ja edelleen mitenkä paljon se lisää matka-aikaa jos vähän helpottaa ohittajan toimia.
- Jaska Parruna
jrm kirjoitti:
Eiköhän tieliikennelaki sano suunnilleen siten että ohittajalle on annettava mahdollisuus ohittamiseen, vaikka vauhtia hiljentämällä. En muista lakitekstiä, mutta jotenkin näin se menee. Ei suinkaan ole tarkoitus ojaan väistämisestä, sen ohittamisen helpottamisen voi tehdä sivistyneestikin. Se muiden kiire ei voi olla syynä siihen että mennä körötellään oman mittarin mukaan noin suurita sallittua nopeutta eikä mitenkään yritetäkään seurata saati helpottaa ohituksia. Ja edelleen mitenkä paljon se lisää matka-aikaa jos vähän helpottaa ohittajan toimia.
sanoo että ohitusta pitää helpottaa jos siitä on tulossa vaarallinen. Minä en tiedä muuta ja kiinnostaa kyllä tietää mitä siellä lukee mutta todistusvelvoite ei ole minulla.
>>Se muiden kiire ei voi olla syynä siihen että mennä körötellään oman mittarin mukaan noin suurita sallittua nopeutta eikä mitenkään yritetäkään seurata saati helpottaa ohituksia. - rajoitustenmukaan
jrm kirjoitti:
Eiköhän tieliikennelaki sano suunnilleen siten että ohittajalle on annettava mahdollisuus ohittamiseen, vaikka vauhtia hiljentämällä. En muista lakitekstiä, mutta jotenkin näin se menee. Ei suinkaan ole tarkoitus ojaan väistämisestä, sen ohittamisen helpottamisen voi tehdä sivistyneestikin. Se muiden kiire ei voi olla syynä siihen että mennä körötellään oman mittarin mukaan noin suurita sallittua nopeutta eikä mitenkään yritetäkään seurata saati helpottaa ohituksia. Ja edelleen mitenkä paljon se lisää matka-aikaa jos vähän helpottaa ohittajan toimia.
Tieliikennelaki siis vaatii väistämään, jos takana tuleva on aikeissa ohittaa?
No vaatiikos tieliikennelaki sitä takana tulijaa ajamaan rajoituksen mukaan, jos edellä ajava ajaa suurinta sallittua nopeutta?
Mielestäni 80 mittarinopeus on suurin sallittu nopeus. Jos sattuu tietämään oman auton mittarivirheen, niin voi toki ajaa silloin vaikka 90, jos se on tod. nopeutta 80.
Miksi pitäisi väistää takana tulijaa, jotta hän saisi rikkoa tieliikennelain mukaista nopeusrajoitusta? Sehän on rikokseen yllyttämistä. - rajoitustenmukaan
ykköskuski kirjoitti:
"Miksi et edes yritä vain omaa suoritustasi parantaa, siis jos joku tulee perään , niin nosta jalka kaasulta hetkeksi ja anna toisen mennä omaa vauhtiaan.Ei sinun tarvitse ajaa ylinopeutta eikä ylittää omia ajokykyjäsi."
Ongelma on se, että perässä ajava ylittää omansa ja ajoneuvonsa kyvyt. Osaan sovittaa nopeuden keliin. Sama ei voi sanoi noista jotka kolaroivat ja kyntävät ojanpohjia.
"On myös toinen mahdollisuus, kulje sellaisia teitä missä saat rauhassa matkustella."
Ajan tasan siellä missä haluan.
"Tämänlaisten jästipäiden vuoksi liikenteessä tapahtuu vaaratilanteita, koska takaatulija ei pysty arvioimaan mitä koukeroita ohitettava kulloinkin muiden kulkijoiden harmiksi suunnittelee."
Siksi kannattaisikin pitää reilua turvaväliä. Etenkin jos liikenne sujuu suurinta salittua tai olosuhteisiin sopivaa nopeutta.
"Liikenteen valvonta kuuluu ainoastaan viranomaisen hommiin eikä siihen pidä muiden tielläkulkijoiden sekaantua."
Minä en sekaannukaan, vaan ajan omaa ajoa. Näillä perässäroikkujilla on kyllä kova yritys sekaantua.
"Lisäksi kaikilta tielläkulkijoilta odotetaan toisten huomioimista ja myös tiettyä joustamista. Minkäänlainen kiusanteko ja haitantuottaminen on vastuutonta liikennöintiä."
Tämä on hyvä ohje niille, jotka ovat liikennesäännöt unohtaneet.Kiitos sinulle ykköskuski hienosta kirjoituksesta turvaväleihin liittyen!
Kirjoitat asiaa. Ongelmana vaan on se, että osa palstalaisista ja vielä suurempi osa autoilijoista ei tajua tätä turvavälijuttua.
Se on aina sen hitaamman tientukon vika, jos hätähousun etupuskurissa on joku kiinni.
Minäkin olen monesti kirjoitellut tänne näistä turvaväleistä, muttä näkemykset ovat lujassa. Se olisi helpompi lähteä Saudi-Arabiaan lähetyssaarnaajaksi kuin saada palstan jästipäitä ymmärtämään liikenneturvallisuutta. - stycke
jrm kirjoitti:
Vai olikos se toisin päin, ettei ohitettava saa haitata ohitusta esim. nopeutta lisäämällä? Monenko 70km/h junnaajan kortti pitäisi poimia hyllylle ennenkuin alkaa kansalle mennä jakeluun, että jos tiellä on ohituskaistoja, se ei tarkoita että jos muuten uskalletaan ajaa just 70, niin ohituskaistalla voi paahtaa 110km/h.
Kyllähän sitä ohitusta voisi helpottaakin, esim. vilkulla näyttämällä. Vaan kun siinä on se juttu, että suomalainen jää aprikoimaan sen vilautuksen merkitystä monen pitkän sekunnin ajaksi, ja kun sitten viimein lähdetään polkemaan isolla vaihteella ohi, on se hyvä ohituspaikka mennyt, auto tulee jo vastaan ja ohitettavaa alkaa jännittää että kuis käy. Siitä syystä en juuri koskaan Suomessa näytä vilkulla ohitusmerkkiä. Ruotsissa sitä uskaltaa hyvinkin näyttää, ruotsalainen tietää mitä se tarkoittaa ja viivettä ohitukseen lähtemisessä on vain sen verran, että ohittaja ehtii todeta tien tosiaan olevan tyhjä. Nämä monilahjakkuudet vaihtavat pienempää vaihdettakin siinä samalla kun varmistavat ohitusmahdollisuuden. Siellä tulee näytettyäkin vilkulla, ja lähes puolet ruotsalaisista osaa vielä kiittää; eivät kuitenkaan uudempien saappien kuljettajat, olen havainnut.
Mutta sekin on sellainen juttu, että ellei ohittajan taidot tai ajoneuvon suorituskyky riitä ohittamiseen ilman, että ohitettava hidastaa, niin kannattaako sitten ohittaa ollenkaan? Tämä erityisesti henkilö- ja pakettiautojen kohdalla. Olen ohitellut sujuvasti mm. MB 240D:llä, 72hv/1400kg ja VW Golf 1,3:lla, 53hv/n.1000kg, ensimmäinen oma autoni oli Opel Kadett 1,2N 52hv/850kg ja silläkin pääsi ihan hyvin ohi! Nykyinen autoni, n.180hv/1400kg on hyvä menemään ohi, mutta mulla ei ole enää niin kova kiire että yhtenään tarvitsisi ohitellakaan.
- Kallonkutistaja
Vaikka täällä ilmeisesti ammattilaisetkin puolustelevat liian lähellä ajamista, ja yrittävät syyllistää edessä ajavaa, niin silti tuomittavaa se on se liian lähellä ajaminenkin. Jos liian lähellä ajamalla voitettaisiin aikaa, niin miksi useimmat kuitenkin pystyvät pitämään turvallisen välin edellä ajavaan?
- Topikka
Ei kukaan ammattikuljettaja puollustele lähellä ajamista, kysehän on siitä kun hitaammin ajeleva ei osaa joustaa ja antaa tilaa takana tuleville.
Jos hetkeksi omaa ajonopeutta laskee ja päästää takana tulevan ohi sopivan paikan tullen niin liikenne sujuisi paljon jouhevammin, eikä kenekään tarvitsisi "roikkua ykköskuskin(kaan) puskurissa".
Itse ajan AINA huikeaa 82km/h (en toki taajamissa tai pienempien rajoitusten alueella vaan rajoitusten mukaan, h-autojahan ne ei koske)
ja silti kohtaan päivittäin h-autoja jotka ajavat 70-75km/h eivätkä päästä ohi vaikka tie olisi vapaa vaan yleensä kiihdyttävät hetkellisesti etten pääsisi rekalla ohi koska ajavat mielestään suurinta sallittua! - Kallonkutistaja
Topikka kirjoitti:
Ei kukaan ammattikuljettaja puollustele lähellä ajamista, kysehän on siitä kun hitaammin ajeleva ei osaa joustaa ja antaa tilaa takana tuleville.
Jos hetkeksi omaa ajonopeutta laskee ja päästää takana tulevan ohi sopivan paikan tullen niin liikenne sujuisi paljon jouhevammin, eikä kenekään tarvitsisi "roikkua ykköskuskin(kaan) puskurissa".
Itse ajan AINA huikeaa 82km/h (en toki taajamissa tai pienempien rajoitusten alueella vaan rajoitusten mukaan, h-autojahan ne ei koske)
ja silti kohtaan päivittäin h-autoja jotka ajavat 70-75km/h eivätkä päästä ohi vaikka tie olisi vapaa vaan yleensä kiihdyttävät hetkellisesti etten pääsisi rekalla ohi koska ajavat mielestään suurinta sallittua!Aivan. Siitä tuli mieleen tapaus parin kuukauden takaa tuolta Kemin ja Oulun väliltä, kun kaksi rekkaa ajoivat rajoitinta vasten, alle 20m:n välillä toisistaan. Laskevan auringon luomissa varjoissa näytti toisinaan kuin juna olisi ollut menossa.
Osaisitko sanoa, miksi sille etummaisena menevälle oli mahdotonta vähän löysätä nopeutta ja väistää sivuun, ja päästää takana tuleva ajamaan edellään? Tai mitä se takana tuleva olisi menettänyt, jos olisi lisännyt väliä esim sataan metriin? Kumpi toimenpiteistä sinulle olisi helpompi? - Topikka
Kallonkutistaja kirjoitti:
Aivan. Siitä tuli mieleen tapaus parin kuukauden takaa tuolta Kemin ja Oulun väliltä, kun kaksi rekkaa ajoivat rajoitinta vasten, alle 20m:n välillä toisistaan. Laskevan auringon luomissa varjoissa näytti toisinaan kuin juna olisi ollut menossa.
Osaisitko sanoa, miksi sille etummaisena menevälle oli mahdotonta vähän löysätä nopeutta ja väistää sivuun, ja päästää takana tuleva ajamaan edellään? Tai mitä se takana tuleva olisi menettänyt, jos olisi lisännyt väliä esim sataan metriin? Kumpi toimenpiteistä sinulle olisi helpompi?Tapanani on ollut päästää kiireisemmät ohi kun vain tilanne sallii, minä kun ajan tuntipalkkalla niin ei tarvi kiirehtiä.
Ja siihen en voi vaikuttaa miten toiset ajaa. Kallonkutistaja kirjoitti:
Aivan. Siitä tuli mieleen tapaus parin kuukauden takaa tuolta Kemin ja Oulun väliltä, kun kaksi rekkaa ajoivat rajoitinta vasten, alle 20m:n välillä toisistaan. Laskevan auringon luomissa varjoissa näytti toisinaan kuin juna olisi ollut menossa.
Osaisitko sanoa, miksi sille etummaisena menevälle oli mahdotonta vähän löysätä nopeutta ja väistää sivuun, ja päästää takana tuleva ajamaan edellään? Tai mitä se takana tuleva olisi menettänyt, jos olisi lisännyt väliä esim sataan metriin? Kumpi toimenpiteistä sinulle olisi helpompi?"Kemin ja Oulun väliltä, kun kaksi rekkaa ajoivat rajoitinta vasten, alle 20m:n välillä toisistaan"
Tuollaisia näkee siellä jokainen päivä. Ei sitä ohituspaikkaa tule, vaikka toinen hidastaisikin, vastaantulijoita riittää sen estämään. Leveäkaistatiellä, tai motarilla ohitus voisi olla mahdollista, mutta peräkkäin ajo vain jatkuu lähituntumalla. Kai se on joillakin tuollainen tapa?- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
"Kemin ja Oulun väliltä, kun kaksi rekkaa ajoivat rajoitinta vasten, alle 20m:n välillä toisistaan"
Tuollaisia näkee siellä jokainen päivä. Ei sitä ohituspaikkaa tule, vaikka toinen hidastaisikin, vastaantulijoita riittää sen estämään. Leveäkaistatiellä, tai motarilla ohitus voisi olla mahdollista, mutta peräkkäin ajo vain jatkuu lähituntumalla. Kai se on joillakin tuollainen tapa?Mielestäni siellä on kyllä hyviä ohituspaikkoja, eli pitkiä suoria. Silloin ei ollut juurikaan vastaantulevaa liikennettä, joten monet henkilöautot ohittelivat tuon parivaljakon täysin turvallisesti, kun menoa seurailin pidemmän välin päästä.
Eihän se hidastaminen vielä auta ohituksessa, mutta jos tarkoitus on auttaa toista ohittamaan, niin se vaatii vähän enemmän toimenpiteitä.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262607Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu692320Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181769Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91374Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41078