Onko todellakin niin

Susitosi

että vain Suomessa ort.pappi ei menetä virkaansa avioeron jälkeen? (katoliseslta puolelta kuultua)

Mihin tämä perustuu?

15

1272

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä mihin perustuu mutta näin on.

    • vastausten laadun

      Nimimerkki piive on täysin väärässä. Kannattaisi selvittää asiaa muualta kuin täältä, siis asiaa tietäviltä tahoilta. Täällä saa minkälaisia vastauksia tahansa totena.

    • vaikuttavat tietysti

      yhteiskunnalliset olosuhteet. Meillä avioeroja on, niin kuin yleensäkin länsimaissa, paljon. Voi olla että kanonista lepsuilua esiintyy muissakin maissa eikä vain meillä Suomessa. Eihän kirkollista avioeroa tarvitsisi maallikoillekaan myöntää automaattisesti.

      Avioerotapauksissa papin tulisi voida todistaa, ettei hän itse ole millään tavalla syyllinen avioeroon. Harvapa kai sellaista pystyy todistamaan, kun avioerot yleensä johtuvat keskinäisistä riidoista.

      Näistä asioista ei kirkossamme juuri seurakuntalaisille tiedoteta, mutta tiedän kyllä avioerojutun takia pappeutensa menettäneitä. (Useimmissa tietämissäni tapauksissa on kyllä ollut kysymys myös uudestaan avioitumisesta, jolloin putoaminen maallikkojen joukkoon on varma-asia.) Piispasta aina riippuvat nuo kirkolliset rangaistukset, koska piispa on se, joka soveltaa kanoneita.

      Piispa voi tarvittaessa käyttää ekonomiaa (armahdusvaltaa) tällaisissa tapauksissa, joten on myös pappeutensa rangaistusajan jälkeen takaisin saaneita. Yhdessäkin tapauksessa toiseen avioliittoon mennyt diakoni sai diakoniutensa ja virkansa takaisin.

      • automagiaa

        "tiedän kyllä avioerojutun takia pappeutensa menettäneitä."

        Enenevässä määrin taitaa olla niitä, jotka eivät ole menettäneet. On jopa kansan keskuudessa alettu otaksua, että papilla on täysi oikeus avioeroon ilman mitään seuraamuksia. Ehkä tämä pitää nykyisin paikkansa.

        Mutta on koko joukko niitäkin, jotka ovat vapaaehtoisesti luopuneet pappeudesta tultuaan siihen kanonien mukaan epäsopiviksi.


      • nimetönnä
        automagiaa kirjoitti:

        "tiedän kyllä avioerojutun takia pappeutensa menettäneitä."

        Enenevässä määrin taitaa olla niitä, jotka eivät ole menettäneet. On jopa kansan keskuudessa alettu otaksua, että papilla on täysi oikeus avioeroon ilman mitään seuraamuksia. Ehkä tämä pitää nykyisin paikkansa.

        Mutta on koko joukko niitäkin, jotka ovat vapaaehtoisesti luopuneet pappeudesta tultuaan siihen kanonien mukaan epäsopiviksi.

        tarkentaa ohjeet siitä mikä on pappien avioeron jälkeinen asema. Tästäkin keskustelusta saa sellaisen käsityksen että sovelletaan yksilölle sopivaa ratkaisua. Ovatko papit eriarvoisia tässäkin asiassa?
        Kaksinnaiminen mitätöi maallisessa oikeudessa jälkimmäisen liiton.( en tosin tiedä näitä tapauksia)

        En kannata pappien erottamista avioeron jälkeen. Tai sitten on turvattava ettei ihminen joudu heitteille perheineen.

        Lähimmäisenrakkaus näyttää unohtuneen kirkollisissa piireissä nykyään.


      • kuin maallikoilta
        nimetönnä kirjoitti:

        tarkentaa ohjeet siitä mikä on pappien avioeron jälkeinen asema. Tästäkin keskustelusta saa sellaisen käsityksen että sovelletaan yksilölle sopivaa ratkaisua. Ovatko papit eriarvoisia tässäkin asiassa?
        Kaksinnaiminen mitätöi maallisessa oikeudessa jälkimmäisen liiton.( en tosin tiedä näitä tapauksia)

        En kannata pappien erottamista avioeron jälkeen. Tai sitten on turvattava ettei ihminen joudu heitteille perheineen.

        Lähimmäisenrakkaus näyttää unohtuneen kirkollisissa piireissä nykyään.

        ja tämä on aivan oikein. Jos on saanut pappeuden armolahjan, täytyy olla sen armon arvoinen.


      • Nimetön
        kuin maallikoilta kirjoitti:

        ja tämä on aivan oikein. Jos on saanut pappeuden armolahjan, täytyy olla sen armon arvoinen.

        sanoa. Monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valitut!


      • Ei kaikkien tarvii pappeja ...
        Nimetön kirjoitti:

        sanoa. Monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valitut!

        Olisi hyvä, jos kaikilla papeilla olisi apostolien esikuvan mukaisesti jokin maallinen ammatti, jolla he voivat elättää itsensä ja perheensä tarvittaessa. UT:sta muistamme, että monet apostoleista, Pietari, Andreas, Jaakob ja Johannes olivat kalastajia ja Paavali oli teltantekijä.


      • julku
        kuin maallikoilta kirjoitti:

        ja tämä on aivan oikein. Jos on saanut pappeuden armolahjan, täytyy olla sen armon arvoinen.

        että pappikin on vain ihminen!


      • miten se
        julku kirjoitti:

        että pappikin on vain ihminen!

        sopii kaanoniin?


      • julku
        miten se kirjoitti:

        sopii kaanoniin?

        ei kai sovi mitenkään mutta totta se silti on.


      • laiheliini
        julku kirjoitti:

        ei kai sovi mitenkään mutta totta se silti on.

        ihminen, niin onko piispa sitten Jumala? Minua kiinnostaa leskipiispojen vaimovainajat. Kummallista miten he kupsahtelevat sopivasti miehensä uraputken tieltä?( ei pidä luulla että tässä olisi mystiikkaa. Asiat vain menevät niin.)

        Pappisvihkimystä ei saa ellei ole vaimoa ja mistäs otat vaimon jos ei ole rakastunut. Sopimusavioliitot eivät toimi enää nykyaikana. Sitten voit ruveta selibaattipapiksi ja sekään ei sovi kaikille.

        Mieletön sääntö! Ei vaimoa oteta kuin esinettä kaupasta. Ihminen jonka kanssa eletään loppuelämä yhdessä, täytyy olla rakas. Ei enää seurakuntaa, vaan pappia ja lapsia varten.
        Luojalle kiitos, enää ei toivottavasti papinvaimous ole palkaton ammatti seurakunnan hyvinvoinnille ja seurakuntalaisten silmätikkuna olemiselle.


      • Kurba burba
        laiheliini kirjoitti:

        ihminen, niin onko piispa sitten Jumala? Minua kiinnostaa leskipiispojen vaimovainajat. Kummallista miten he kupsahtelevat sopivasti miehensä uraputken tieltä?( ei pidä luulla että tässä olisi mystiikkaa. Asiat vain menevät niin.)

        Pappisvihkimystä ei saa ellei ole vaimoa ja mistäs otat vaimon jos ei ole rakastunut. Sopimusavioliitot eivät toimi enää nykyaikana. Sitten voit ruveta selibaattipapiksi ja sekään ei sovi kaikille.

        Mieletön sääntö! Ei vaimoa oteta kuin esinettä kaupasta. Ihminen jonka kanssa eletään loppuelämä yhdessä, täytyy olla rakas. Ei enää seurakuntaa, vaan pappia ja lapsia varten.
        Luojalle kiitos, enää ei toivottavasti papinvaimous ole palkaton ammatti seurakunnan hyvinvoinnille ja seurakuntalaisten silmätikkuna olemiselle.

        ...vihkimyksen ilman vaimoakin. Mutta ihan hyvä että kaikista ei ole papeiksi. Muutenhan kaikki olisivat pappeja. Eikä papiksi kannata kiirehtiä. Partakin täytyy olla!

        "vain ihminen" - ei ole mitenkään yli-inhimillistä käyttäytyä ihmisiksi. Olla yhden vaimon mies jne.


      • tällä palstalla
        Kurba burba kirjoitti:

        ...vihkimyksen ilman vaimoakin. Mutta ihan hyvä että kaikista ei ole papeiksi. Muutenhan kaikki olisivat pappeja. Eikä papiksi kannata kiirehtiä. Partakin täytyy olla!

        "vain ihminen" - ei ole mitenkään yli-inhimillistä käyttäytyä ihmisiksi. Olla yhden vaimon mies jne.

        huomaan että vastaajat eivät edes lue viestejä tai lukevat ylimalkaisesti.

        Koska aletaan valita Vuoden Ihminen. Johan meillä on Vuoden pappikin.

        Nainen ei todellakaan voi olla pappi ort.kirkossa sillä hormonaalisista syistä parta ei kasva.(paitsi Kreikassa)Papin voima on parrassa!


      • T. Ollo
        tällä palstalla kirjoitti:

        huomaan että vastaajat eivät edes lue viestejä tai lukevat ylimalkaisesti.

        Koska aletaan valita Vuoden Ihminen. Johan meillä on Vuoden pappikin.

        Nainen ei todellakaan voi olla pappi ort.kirkossa sillä hormonaalisista syistä parta ei kasva.(paitsi Kreikassa)Papin voima on parrassa!

        parta pahoille, eikä turpajouhet joutaville!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe