Kysymyksiä osteoporoososista kärsiville

Lähihoitajaopiskelijat

Hei
Teemme ryhmätyötä osteoporoosista ja haluaisimme kuulla tästä sairaudesta kärsivien ihmisten omakohtaisia kokemuksia. Työssämme ei millään tapaa ilmene vastanneen nimi eikä mitkään henkilökohtaiset tiedot. Teemme vastauksista yhteenvedon.
Voitte vastata kysymyksiin joko tämän sivun kautta tai sähköpostitse osoitteeseen: [email protected]

KYSYMYKSET:

1. Mitkä olivat ensimmäiset oireet?
2. Miten yritit/yrittäisit ennaltaehkäistä sairastumista?
3. Mitä riskejä sairastamisessa mielestäsi on?
4. Miten osteoporoosi on vaikuttanut/vaikuttaa elämääsi?
5. Tarvitsetko lääkitystä osteoporoosin hoitoon?
6. Kuinka kauan olet sairastanut osteoporoosia?
7. Muuttuivatko ruokailutottumuksesi osteoporoosin ilmenemisen myötä? Entä liikuntatavat?


Olisimme hyvin kiitollisia jos jaksaisitte uhrata kyselyllemme hetken verran.

4

1751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VN67

      1. Mitkä olivat ensimmäiset oireet?
      *selkä- ja jalkakivut

      2. Miten yritit/yrittäisit ennaltaehkäistä sairastumista?
      *olen ollut kova liikkumaan joten liikunta ei ehkäissyt osteoporoosia
      3. Mitä riskejä sairastamisessa mielestäsi on?
      *luunmurtumat jotka voivat tulla ihan yllättäen esim. rasituksesta
      4. Miten osteoporoosi on vaikuttanut/vaikuttaa elämääsi?
      *rauhottanut liikkeitä ja luonnetta
      5. Tarvitsetko lääkitystä osteoporoosin hoitoon?
      *fosavance
      6. Kuinka kauan olet sairastanut osteoporoosia?
      *todettu 26.9.2006
      7. Muuttuivatko ruokailutottumuksesi osteoporoosin ilmenemisen myötä? Entä liikuntatavat?
      *ruokavalio ei ole muuttunut koska olen D1. liikunta on nyt sauvakävelyä (fysioterapeutin opettama oikea tapa), pyöräilyä ja uintia sekä tietysti hyötyliikunta (kävely)
      ja koko on tietty tärkeä eli 163 cm ja 49 kg. ikä 40 v.

      toivottavasti tästä oli jotain apua :)

    • murtunut

      KYSYMYKSET:
      1. Mitkä olivat ensimmäiset oireet?

      selkäsäryt, diagnosoitu osteoporoosi lähiomaisilla

      2. Miten yritit/yrittäisit ennaltaehkäistä sairastumista?

      raju luuliikunta ja hyvä ruokavalio kasvuikäisestä lähtien

      3. Mitä riskejä sairastamisessa mielestäsi on?
      Jopa kuolema, jos kaatuu niin, että joutuu vuodepotilaaksi. Omille vanhemmille kävi niin.

      4. Miten osteoporoosi on vaikuttanut/vaikuttaa elämääsi?
      joutuu miettimään, kestääkö kunto istumatyöläisen elämää - luultavasti ei
      joutuu varomaan, ettei kaadu
      pitäisi aloittaa teholiikunta

      5. Tarvitsetko lääkitystä osteoporoosin hoitoon?
      tarvitsisin, mutten uskalla aloittaa, koska sisaruksille on tullut vakavia kurkkuoireita lääkkeestä huolimatta siitä, että ovat seuranneet ohjeita

      6. Kuinka kauan olet sairastanut osteoporoosia?
      sairaus on todettu 6 vuotta sitten, 31-vuotiaana!

      7. Muuttuivatko ruokailutottumuksesi osteoporoosin ilmenemisen myötä? Entä liikuntatavat?
      eivät toistaiseksi ole muuttuneet, vaikka olen harrastanut vain hyötyliikuntaa, en ole alipainoinen (en ylipainoinenkaan) enkä polta tupakkaa

    • kikko

      kun kiireisenä olin ehtinyt bussiin ja lysähdin penkille viiltävä kipu kävi läpi selkärangan, olin lukenut osteoporosista ja hakeuduin terveyskeskukseen.
      2.olen aina liikkunut aljon, sairastettu nivelreuma, pitkä vuodelepo ja kortisoni tablettimuodossa varmaan altistivat minut. näille en itse ole voinut mitään.
      3. mnulla on lanneranka huono ja pelkään että nikamat luhistuvat ja tulee kipuja.

      4.painavien taakkojen kantamisesta on täytynyt luopua ja vas. lonkan teknonivelleikkauksen jälkeen on oltava tarkkana ettei kaadu. en ole hiihtoharrastustakaan vielä elvyttänyt(käytän lonkkasuojainhousuja ja liukuesteitaä)
      5.olen syönyt erilaisia bisfosfonaatteja v 99 lähtien mutta lannerankaan ei vastetta pahemmin ole tullut joten nyt täytyi siirtyä kalliiseen miocalciin.
      8. v 99 lähtien
      9. kuntosali on tullut mukaan
      kasviksia ja kalansyöntiä olen lisännyt, laktoosi-intolreanssin vuoksi maitotuotteet olivat varsin rrajoitetut, mutta nyt on saatavilla niitäkin laktoosittomina

    • calsium???

      Olen 54v.mies.
      Selkärangan alaosassa on todettu lievä skolioosi jo kymmeniä vuosia sitten.

      N.3-4v.sitten oli vapaaehtoinen luuntiheysmittaus terv. keskuksesa johon sai osallistua jos halusi.
      Kävin mielenkiinnosta,koska en ollut käyttänyt maitoa 20:n ikävuoden jälk.

      Mittauksessaa todettiin osteopenia arvo kantapäästä
      ja suositeltiin kalkkitablettien syöntiä.

      Menin nyt itse oma-alotteisesti omalla kustannuksella.Lähetettä ei luvattu työterveyshuollosta koska on erityis sairaanhoitoa(oireita keskimmäisten varpaiden turtuminen kävelylenkillä)
      luuntiheysmittaukseen ODL:ään...Todettiin osteoporoosilöydös kahdessa selkänikamassa skolioosi alueella osteopeniaa.pituus lyhentynyt n,2cm.
      Nyt ODL:n lääkäri suositteli osteoporoosilääkitystä(joku happo 1 tabl./viikko)

      Elikkä jos en itse olisi ollut aktiivinen mitään
      tutkimuksia ei olisi tehty.VAIKKA SKOLIOOSI ,OSTEOPENIA JA SELKÄVAIVAT/MAIDOTTOMUUS OLIVAT LÄÄKÄREIDEN TIEDOSSA.
      Kuitenkin osteoporoosin hoidossa olisi mahd. aikainen aloitus tärkeää...

      Olen lukenut tutkimuksia calsiumin imeytymisestä
      ja monissa tutkimuksissa on todettu,että Tableteissa oleva calsium imeytyy erittäin vähän,elikkä käytännössä niiden syöminen on turhaa
      KUITENKIN lääkärit määräävät niitä hyvin mielellään,eivätkä tuo esille TÄRKEINTÄ ,ETTÄ CALSIUM IMEYTYY PARHAITEN VIHANNEKSISTA,HEDELMISTÄ
      PÄHKINÖISTÄ...

      OLEN PETTYNYT JA TURHAUTUNUT LÄÄKÄREIHIN.
      Mitään sieltä et saa,jos et itse tiedä ja osaa vaatia.
      Elikkä omat vaivansa pitää selvittää laajasti ja perusteellisesti ennen lääkärille menoa,että tietää lääkärille kertoa mitä minä tarvitsen ja millaista hoitoa.

      TOIVOISINKIN,että kun teette ryhmätyönne selvittäisitte myöskin calsiumin imeytymisen,koska se on OLEELLISTA...

      Sekä sen millainen ruokavalio olisi osteoporoosin hoidossa hyvä,eikä sitä tavanomaista vastausta minkä lääkäreiltä saa..KALKKITABLETTEJA JA KONTROLLI 3-4:N VUODEN PÄÄSTÄ...

      Asia on tärkeä,jos näitä asioita ei selvitetä ja paneuduta asian ytimeen kaikki työ on turhaa.

      Anteeksi vain se koskee myöskin teidän ryhmätyötänne.

      Palautetta saa lähettää,ja hyvää ja antoisaa ROHKEAA ryhmätyötä teille.
      AURINKOISTA KEVÄTTÄ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe