Kymmenykset seurakunta-aikakautena

jukka.finland

Vilkaisin tuossa Leo Mellerin voimakkaita kannanottoja kymmenysten puolesta ja vetoomuksia niiden maksamiseksi. Opetus ei ollut uutta, sillä monissa (sanoisinkohan rohkeasti: useimmissa) vapaiden suuntien kokouksissa opetetaan antamaan kymmenykset.

Uusi Liitto astui voimaan, kun Jeesus kuoli puolestamme ja se sinetöitiin Jumalan herätettyä Hänet kuolleista, osoittaen Hänet "voimassa Jumalan Pojaksi". On huomioitavaa, että tämän jälkeen ei Raamatussa kehoiteta antamaan kymmenyksiä eikä noudattamaan muutoinkaan käskyjen lakeja paitsi Ap. 15 myönnytykseksi eräissä asioissa juutalaisia kohtaan.

UT:ssa Jeesus itse mainitsee kymmenykset viitaten puhuessaan siihen, ettei niitä tulisi laiminlyödä. "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan (ts kymmenyksiä) sikseen jättää"(Mt. 23:23, vrt. Lk. 11:42).

Jeesus syntyi lainalaiseksi ja täytti koko lain. Nämä sanansa kymmenyksistä Hän puhui vielä lainalaisena, mutta lunastettuaan ihmiskunnan Hän ei enää kehoittanut -ei Hän, ei apostolit eikä Pyhä Henki- antamaan kymmenyksiä. Raamattu kyllä kauttaaltaan kehoittaa laupeuteen ja antamaan omastaan, auttamaan kaikkia, mutta varsinkin uskonveljiä ja -sisaria sekä leskiä ja orpoja. Mutta kymmenyksistä Uudessa Liitossa ei mainita mitään. Näin todetaan esim. IRT:ssa ja tutkittuani Raamattua en ole sieltä kymmenyksiä puoltavia lausumia löytänyt.

Ennen varsinaista kysymystäni totean vielä, että Hebrealaiskirjeessa mainitut kymmenykset on otettu esille osoitukseksi kirjeen saajille Aaronin pappeuden ja Melkisedekin pappeuden valtava ero ja että Jeesus on verrattavissa tuohon Melkisedekin kuninkaaseen ja pappiin, jolla on nyt iankaikkinen kuninkuus ja pappeus. Hebrealaiskirje osoittaa, että VT:n käskyjen laki ja pappispalvelus ovat saaneet Jeesuksessa täyttymyksensä ja tulleet tiensä päähän.

Kysymykseni kuuluu: pidätkö kymmenysten antamista ja niiden antamiseen kehoittamista Uuden Liiton opetukseen perustuvana? Kysymykseni koskee siis nimenomaisesti kymmenyksiä, ei puutteenalaisten auttamista ja omastaan jakamista, sillä siihenhän Herran Henki meitä kaikkia uskovaisia kehottaa.

15

859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sun-glasses

Kysymykseesi siitä, kuuluvatko kymmenysten maksamiset Uuden Liiton opetukseen, en osaa vastata. Leo Mellerin kymmenysopetukset ovat minulle aika tuttuja. Hänhän opettaa että kymmenykset pitää maksaa bruttopalkasta ja että kaikkien kuuluu maksaa kymmenykset. Ellei pysty maksamaan rahassa niin sitten täytyisi tuon kymmenysrahan arvosta tehdä työtä seurakunnan hyväksi. (Tai sen "leipähuoneen" hyväksi josta saa hengellisen ravinnon).

Usein kymmenyksistä puhuttaessa otetaan Raamatusta kohta Mal.2:8-11

"Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: Missä asiassa me sinulta riistämme? Kymmenyksissä ja antimissa".

"Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta".

"Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti".

"Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot".

Ymmärrän kyllä vapaiden suuntien seurakuntien rahantarpeet, mutta mielestäni on silti aika arveluttavaa käydä kovin voimakkaasti painostamaan uskovia maksamaan kymmenyksensä vedoten Jumalalta varastamiseen ja kirotuksi tulemiseen. Seurakunnissa käy myös psykiatrisesti sairaita ja muuten rikkinäisiä ihmisiä ja monet ovat hyvin vähävaraisia. Onko oikein ahdistella kärsivää ihmistä kymmenyksien maksulla?

Jumalaa on lupa koetella kymmenyksiä maksamalla, pitääkö Jumala sitten huolta ihmisestä joka laittaa vaikka viimeiset rahansa kymmenyksien maksuun. Olen kuullut kertomuksia ihmisistä jotka ovat saaneet kokea tällaista huolenpitoa. Mutta kaikille ei välttämättä käy näin hyvin ja sitten kun esim. Melleriltä kysytään että miksei se Jumala siunaa taloudellisella alueella kun kymmenykset maksetaan niin vastaukseksi voi saada jotain sellaista että Jumala siunaa jollakin muulla elämän alueella. Onhan se tietysti näinkin.

• to...

maksettiin Israelin maan sadosta ja kohde oli Jerusalemin temppeli toimintoineen, leeviläiset mm elivät niiden varassa koska heillä ei ollut omaa maata. Vieraan maan sadosta ei kymmenystä erotettu, vaikka maata olisi viljellyt juutalainen. En ymmärrä mikä yhteys tällä voisi olla johonkin Melleriin kun koko kymmenyserotus koski vain juutalaisia, vain Israelin maassa ja vain temppelin osalta.

• Jumalan voideltu.

Itselläni kymmenyksien maksaminen on pakko,aina kun saan jostakin rahaa.Vasta sitten Herra suostuu puhumaan kanssani muista asioista.Kymmenykset on siis maksettava heti,eikä sitten"joskus myöhemmin". Terv:Evankelista Aili Heinosen palvelustehtävän perijä.Profeetta Henri Peter Kristian Puumala.HKI.

• sun-glasses

Aikoinaan maksoin itse vuosikaudet bruttopalkasta kymmenykset ja maksoin ne ihan mielelläni. Olen jälkikäteen miettinyt että tuliko tuosta kymmenyksien maksusta minulle liian tärkeä tehtävä ja pidinkö itseäni "hyvänä" uskovaisena kun maksoin kuuliaisesti kymmenykset? Koska lopulta jouduin tilanteeseen ettei minulla ollut varaa maksaa kymmenyksiä. Koin tuon tilanteen suorastaan masentavana, koska kymmenyksien maksusta oli tullut minulle rutiini jonka aina palkan saatuani suoritin. Kymmenyksistä puhuminen tuntui pahalta ja tunsin itseni huonoksi uskovaiseksi kun en suoriutunut kymmenysteni maksusta.

En kadu sitä että maksoin kymmenykseni ja varmasti ne rahat ovat menneet hyviin asioihin. Kuitenkaan en enää ole maksanut kymmenyksiäni aikoihin. En käy vakituisesti missään vapaassa seurakunnassa, joten ei ole tuota "leipähuonetta" muuta kuin radio ja äänitteet netin kautta.

Toisaalta sanotaan kai niinkin että Jumala ei halua vain meidän kymmenyksiämme vaan Hän haluaa meidän koko elämämme. Mitä se sitten merkitsee, se jää itsekunkin omalla kohdalla selvitettäväksi.

• Sellainen siis on "Herran puhumisen hinta" kohdalasi; Hän suostuu puhumaan vasta sitten, kun olet maksanut kymmenykset.

En ota vastaustasi kovinkaan vakavasti.

• sun-glasses kirjoitti:

Aikoinaan maksoin itse vuosikaudet bruttopalkasta kymmenykset ja maksoin ne ihan mielelläni. Olen jälkikäteen miettinyt että tuliko tuosta kymmenyksien maksusta minulle liian tärkeä tehtävä ja pidinkö itseäni "hyvänä" uskovaisena kun maksoin kuuliaisesti kymmenykset? Koska lopulta jouduin tilanteeseen ettei minulla ollut varaa maksaa kymmenyksiä. Koin tuon tilanteen suorastaan masentavana, koska kymmenyksien maksusta oli tullut minulle rutiini jonka aina palkan saatuani suoritin. Kymmenyksistä puhuminen tuntui pahalta ja tunsin itseni huonoksi uskovaiseksi kun en suoriutunut kymmenysteni maksusta.

En kadu sitä että maksoin kymmenykseni ja varmasti ne rahat ovat menneet hyviin asioihin. Kuitenkaan en enää ole maksanut kymmenyksiäni aikoihin. En käy vakituisesti missään vapaassa seurakunnassa, joten ei ole tuota "leipähuonetta" muuta kuin radio ja äänitteet netin kautta.

Toisaalta sanotaan kai niinkin että Jumala ei halua vain meidän kymmenyksiämme vaan Hän haluaa meidän koko elämämme. Mitä se sitten merkitsee, se jää itsekunkin omalla kohdalla selvitettäväksi.

Jumala on ostanut meidät kalliilla hinnalla. Osuvasti kirjoitit

>>Toisaalta sanotaan kai niinkin että Jumala ei halua vain meidän kymmenyksiämme vaan Hän haluaa meidän koko elämämme

• Lukijainen
        jukka.finland kirjoitti:

Sellainen siis on "Herran puhumisen hinta" kohdalasi; Hän suostuu puhumaan vasta sitten, kun olet maksanut kymmenykset.

En ota vastaustasi kovinkaan vakavasti.

Ei Herra ole sellainen vaatija. Jos joku antaa kymmenykdet niin antakoon vapaasta tahdostaan. Ei pakosta. Mielesyäni Raamattu ei kuitenkaan UT:ssa määrää kymmenyksien maksamista!

• Kymmenys-järjestelmässä on epäilemättä käytössä ns. vapaaehtoinen pakko. Kukaan ei käske niitä maksamaan, korkeintaan sitä suositellaan tai asiasta vihjaistaan. Maksaminen jätetään kunkin jäsenen omaan harkintaan: saa maksaa omantunnon mukaan.

Homman idea perustuu siihen, että kuuliaisella maksamisella riviuskovainen kuitenkin uskoo saavansa paremmin Jeesuksen suosion ja siunauksen osakseen. Mitä kaikkea lipevät saarnamiehet sitten ovat kautta rantain luvanneetkin: ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa.

Entä jos seurakunnan jäsen sitten kohtaa vastoinkäymisiä? Eipä liene kumma, jos mieleen nousee epäilys, josko ei ole tullut maksettua tarpeeksi isoja summia lahkon kassaan ja Jeesus sitten kosti.

Eihän noita asioita ääneen sanota. Kukaan ei pakota mihinkään eikä maksamisista varmaankaan pidetä edes kirjaa. Asia hivutetaan ihmisten mieliin ovelasti. Mielessä se sitten muotoutuu valmiiksi ja syy-seuraus-suhteet alkavat hahmottua. Ja sielu taivaaseen vilahtaa.

• todé

Minä olen ymmärtänyt, että kymmenykset eivät ole yhtä kuin 10 %, enkä ole koskaan kuullut opetettavan, että nimenomaan tuo prosenttimäärä pitäisi kolehtiin laittaa.
      Kymmenykset on vain se summa, jonka haluan/näen tarpeelliseksi laittaa seurakuntakotini taloudenhoitoon.
      Kymmenykset voivat myös olla vaikkapa marjoja tai SIENIÄ tai jotakin muuta kuin rahaa. Aivan niinkuin elämäntilanteeseeni sopii.

• Markku Tampio

on järkeä, koska Jeesus kehoittaa antamaan sen, minkä me itse olemme sunnuntain kolehtia varten varanneet ja päätämme antaa..

Joille on paljon uskottu, ne antavat liiastaan, joille vähemmän, ne puutteestaan, mutta kaikki antakoot iloisella mielellä, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.. ;)

• Markku Tampio kirjoitti:

on järkeä, koska Jeesus kehoittaa antamaan sen, minkä me itse olemme sunnuntain kolehtia varten varanneet ja päätämme antaa..

Joille on paljon uskottu, ne antavat liiastaan, joille vähemmän, ne puutteestaan, mutta kaikki antakoot iloisella mielellä, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.. ;)

Kysymykseni kuului kehoittaako Raamattu antamaan kymmenyksiä (joka on säädettu VT:n käskyjen laissa)? Lyhyesti omasta puolestani totean, että jos jonkun pitää pitää yksi lain kohta tuosta käskyjen laista niin hän on velvollinen pitämään koko lain. Muutoin on Kristus turhaan kuollut, koska kukaan ei sitä lakia täytä. Tästä ehdottomasti seuraa, että pelastusta ei voi saada myöskään ympärileikkaamaton. Meille pakanoille Paavali opetti muuta. Yhtään kertaa apostolit eivät kehoittaneet antamaan kymmenyksiä. Mutta joka ne antaa hän pysyköön myös koko laissa, sillä kirottu on se, joka ei (käskyjen) lakia täytä, niin että sen pitäisi.

Tämä lakiin perustuva kymmenysten antaminen on Uudelle Liitolle tuntematonta.

• jukka.finland kirjoitti:

Kysymykseni kuului kehoittaako Raamattu antamaan kymmenyksiä (joka on säädettu VT:n käskyjen laissa)? Lyhyesti omasta puolestani totean, että jos jonkun pitää pitää yksi lain kohta tuosta käskyjen laista niin hän on velvollinen pitämään koko lain. Muutoin on Kristus turhaan kuollut, koska kukaan ei sitä lakia täytä. Tästä ehdottomasti seuraa, että pelastusta ei voi saada myöskään ympärileikkaamaton. Meille pakanoille Paavali opetti muuta. Yhtään kertaa apostolit eivät kehoittaneet antamaan kymmenyksiä. Mutta joka ne antaa hän pysyköön myös koko laissa, sillä kirottu on se, joka ei (käskyjen) lakia täytä, niin että sen pitäisi.

Tämä lakiin perustuva kymmenysten antaminen on Uudelle Liitolle tuntematonta.

Poiminta yllä olevasta tekstistäni

>> Muutoin on Kristus turhaan kuollut, koska kukaan ei sitä lakia täytä

• hyvää opetusta kymmenyksistä sekä vapaissa suunnissa että luterilaisen kirkon sisällä. Olen kuullut monia todistuksia, kuinka Jumala on tarkka myös siitä, kuinka hoidamme raha-asiamme. Olen itsekin opettanut toisia uskovia maksamaan kymmenykset. Maksan kymmenykset. Jeesuksen opetus epärehellisestä taloudenhoitajasta Luuk.16:9-13 puhuu mielestäni uskovan oikeasta suhteesta raha-asioihin.

Tänä päivänä näen kuitenkin, että sydämen asenne myös antamisessa on se tärkein juttu: Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni muiden ruokkimiseksi ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, en siitä mitään hyötyisi. 1 Kor. 13:3

Alkuseurakunnan uskovat eivät antaneet pelkästään kymmenykset, vaan kaikkensa...

• He antoivat kaikkensa, oman itsensäkin

• Harri T

Kymmen prosenttia bruttotuloista ei ole kovinkaan iso summa, jos yksityisellä seurakuntalaisella ei ole muita menoja kuin nuo kymmenykset. Mutta jos ihmisellä on henkilökohtaisia velkoja ja oman asuntonsa vuokrakin voi olla jopa neljännes tai enemmän nettotuloista, niin vaatimus täysien kymmenyksien maksamisesta nousee jo melko kohtuuttomaksi. Milläs sitten elät kun käteen ei jää mitään kun on maksanut kymmenykset seurakunnalle ja kaikki tavanomaiset menot, laskut. Ei kuitenkaan voida olettaa että kyllä Jumala huolen pitää kun on kerran kymmenykset tullut maksettua lain kirjaimen mukaan. Olen sitä mieltä jos on mukana, jäsenenä, jossakin lahkossa, seurakunnassa, niin on myös oma osuutensa pantava lahkon tai seurakunnan taloudellisiin menoihin, mutta on kuitenkin syytä käyttää tervettä harkintaa, järkeä. Eli maksaa sen mukaan kuin omatunto vaatii ja oikeasti on varaa maksaa.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      210
      1376
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1256
    3. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      908
    4. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      2
      870
    5. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      85
      842
    6. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      14
      782
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      57
      776
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      31
      768
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      718
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      713
    Aihe