Bostavan Merlot

Moldovalaista viiniä

Alkossa on nyt vihdoinkin saatavana myös moldovalaista punaviiniä. Kannattaa kokeilla:

Vinaria Bostavan
Bostavan Merlot

Toivottavasti maistuu ja saadaan lisää moldovalaisia viinejä valikoimiin:-)

7

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juomanlatkija

      Sanovat ( http://www.alko.fi/www/wwwBachus.nsf/viewAll/427457?opendocument ) että viini tulee Etuliasta.

      Likaa se on etulikakin. Minä ainakin suojautuisin tuollaiselta viiniltä etulikasuojan avulla!

      * * *

      Moldova (ent. Moldavian neuvostotasavalta) taisi olla varsinainen Neukkulanmaan viinikellari. Suomalaiset käydä humppasivat Leningradissa ostamassa tuliaisiksi ”venäläistä samppanjaa”, mutta toivatkin itse asiassa moldavialaista kuohuviiniä.

      Nyt itsenäistymisensä jälkeen ilmeisesti kilpailee menestyksellisesti Euroopan köyhimmän maan tittelistä.

      • Viinitilallinen

        Yllättävän hyvää se on, maista siekin.


      • Belcyi

        En tiedä, mitä ajat takaa tuolla melko epäasiallisella kirjoituksellasi.
        Ensinnäkin "Leningradista ostettu venäläinen shamppanja" eli Sovjetskoje Shampanskoje (myöhemmin Igristoje) oli yleensä Ukrainasta, harvemmin Moldaviasta.
        Itse sen sijaan kävin 10 päivän mm. viinitarhamatkalla ympäri Moldaviaa kesäkuussa 1974. Vaan kun oli kesäkuu, eivät rypäleet tietenkään olleet vielä läheskään kypsiä, joten viininvalmistusta ei nähty eikä rypäleitä voitu maistaa, mutta onneksi oli säästynyt muutama tynnirillinen edellissyksyistä...
        Oli varsin hyvää viiniä, cabernet sauvignon oli tavallinen rypäle ja siitä tehty punkku ihan kelvollista. Mielenkiintoista kyllä heillä oli myös Feteasca-valkoviiniä, joka meillä yhdistetään enemmänkin naapuri- ja sukulaismaahan Romaniaan. Maistuikin samalle; siinähän on varsin poikkeava maku.
        Kaunis kumpuileva maa kaiken kaikkiaan Moldova kesällä -73.


      • asiaakin

        Miten tuo liittyy viineihin? Ei mitenkään, eikä juuri liity seuraavakaan, mutta opettaja minussa pakottaa oikaisemaan ja tarkentamaan ajatuksiasi.

        Moldova on hyvin vanha valtio. Historiallisesti se kuului Rooman valtakuntaan Daakian provinssiin. Alueella oli huomattavasti muuta Keski-ja Pohjois-Eurooppa kehittyneempi kulttuuri jo ennen roomalaisten miehitystä. Tänä päivänä roomalaisajoista kertoo alueella mm. roomalaisen kylpylän rauniot.

        Keskiajalla, n.800-900 eaa syntyivät Moldovan, Valakian ja Transsilvanian ruhtinaskunnat, joista 1800-luvun puolivälin mylleryksissä syntyi Romanian valtio. Venäjällä oli pyrkimyksiä liittää Bessarabia, suunnilleen nykyisen Moldovan alue, itseensä jo 1800-luvulla. Syitä oli kaksi: kilpailevat ortodoksiset kirkkokunnat Moskovan ja Konstantinnopolin patriarkaatit. Venäläiset katsoivat olevansa oikeutettuja tähän koska olivat pelastaneet alueen muslimien, osmaanien käsistä. Tosiasiassa väkevämpi syy oli varmasti maan viljavuus, joka tuohon aikaan oli todellista mustaa kultaa ja Venäjän halu liittää Moldova itseensä ei lakannut edes Neuvostoliiton aikana. Päinvastoin jo 1924 perustettiin Moldovan autonominen sosialistinen tasavalta nykyisen Ukrainan alueelle(!). Toisessa maailmansodassa Neuvostoliitto sitten otti Moldovan itäosan Romanialta ja liitti sen Ukrainaan perustettuun Moldovan AST:an ja "korotti" Moldovan aseman sosialistiseksi neuvostotasavallaksi. Aika tuttu kuvi meille Karjalaa ajatellen, eikö totta? Karjalan asema tosin päinvastoin alennettiin sodan jälkeen. Venäjän kannalta viisas ratkaisu varmasti, sillä muuten meillä olisi mitä todennäkisimmin myös Karjalan tasavalta, joka kenties haluaisi valtioliittoon Suomen kanssa...

        En ole mikään viinien suuri tuntija - toinen syntini eli tupakointi on siinä määrin tuhonnut makuhermojani, että viininmaistajaksi minusta ei ole. Enemmän keskityn määrään. Joka tapauksessa Moldovalainen viini parhaimillaan on varsin vertailukelpoista. Jo ilmastollisesti olosuhteet vastaavat Ranskan parhaita viinialueita, mutta maaperä on asiantuntijoiden mukaan huomattavasti otollisempaa muuten. Tekniikka on vielä kehittymätöntä laajaan tuotantoon, mutta nyt maahan on saatu sen verran pääomia, että parhailla tiloilla ja alueilla kuten Bostavan http://www.bostavan.md ja Cricovan http://www.cricova.md alueilla myös tekniikka vastaa jo Etelä-Eurooppalaista tasoa.

        Cricovassa sijaitsee muuten maailman suurin viinikellari. Maan alle on louhittu n. 100 km käytäviä, joissa viiniä kypsytetään. Cricovan viinimuseossa on nähtävissä, että esim. Englannin kuningatar tilaa hoviinsa vuosittain huomattavan määrän moldovalaisia viinejä. Liekö meriitti, mutta erityisen mieltynyt oli Moldovan viineihin myös natsijohtaja Herman Göring. Se saattaa olla syynä, että moldovalaiset pitävät saksalaisia itselleen huomattavasti venäläisiä läheisimpinä ja ystävällismielisimpinä.


      • Viininlatkija
        asiaakin kirjoitti:

        Miten tuo liittyy viineihin? Ei mitenkään, eikä juuri liity seuraavakaan, mutta opettaja minussa pakottaa oikaisemaan ja tarkentamaan ajatuksiasi.

        Moldova on hyvin vanha valtio. Historiallisesti se kuului Rooman valtakuntaan Daakian provinssiin. Alueella oli huomattavasti muuta Keski-ja Pohjois-Eurooppa kehittyneempi kulttuuri jo ennen roomalaisten miehitystä. Tänä päivänä roomalaisajoista kertoo alueella mm. roomalaisen kylpylän rauniot.

        Keskiajalla, n.800-900 eaa syntyivät Moldovan, Valakian ja Transsilvanian ruhtinaskunnat, joista 1800-luvun puolivälin mylleryksissä syntyi Romanian valtio. Venäjällä oli pyrkimyksiä liittää Bessarabia, suunnilleen nykyisen Moldovan alue, itseensä jo 1800-luvulla. Syitä oli kaksi: kilpailevat ortodoksiset kirkkokunnat Moskovan ja Konstantinnopolin patriarkaatit. Venäläiset katsoivat olevansa oikeutettuja tähän koska olivat pelastaneet alueen muslimien, osmaanien käsistä. Tosiasiassa väkevämpi syy oli varmasti maan viljavuus, joka tuohon aikaan oli todellista mustaa kultaa ja Venäjän halu liittää Moldova itseensä ei lakannut edes Neuvostoliiton aikana. Päinvastoin jo 1924 perustettiin Moldovan autonominen sosialistinen tasavalta nykyisen Ukrainan alueelle(!). Toisessa maailmansodassa Neuvostoliitto sitten otti Moldovan itäosan Romanialta ja liitti sen Ukrainaan perustettuun Moldovan AST:an ja "korotti" Moldovan aseman sosialistiseksi neuvostotasavallaksi. Aika tuttu kuvi meille Karjalaa ajatellen, eikö totta? Karjalan asema tosin päinvastoin alennettiin sodan jälkeen. Venäjän kannalta viisas ratkaisu varmasti, sillä muuten meillä olisi mitä todennäkisimmin myös Karjalan tasavalta, joka kenties haluaisi valtioliittoon Suomen kanssa...

        En ole mikään viinien suuri tuntija - toinen syntini eli tupakointi on siinä määrin tuhonnut makuhermojani, että viininmaistajaksi minusta ei ole. Enemmän keskityn määrään. Joka tapauksessa Moldovalainen viini parhaimillaan on varsin vertailukelpoista. Jo ilmastollisesti olosuhteet vastaavat Ranskan parhaita viinialueita, mutta maaperä on asiantuntijoiden mukaan huomattavasti otollisempaa muuten. Tekniikka on vielä kehittymätöntä laajaan tuotantoon, mutta nyt maahan on saatu sen verran pääomia, että parhailla tiloilla ja alueilla kuten Bostavan http://www.bostavan.md ja Cricovan http://www.cricova.md alueilla myös tekniikka vastaa jo Etelä-Eurooppalaista tasoa.

        Cricovassa sijaitsee muuten maailman suurin viinikellari. Maan alle on louhittu n. 100 km käytäviä, joissa viiniä kypsytetään. Cricovan viinimuseossa on nähtävissä, että esim. Englannin kuningatar tilaa hoviinsa vuosittain huomattavan määrän moldovalaisia viinejä. Liekö meriitti, mutta erityisen mieltynyt oli Moldovan viineihin myös natsijohtaja Herman Göring. Se saattaa olla syynä, että moldovalaiset pitävät saksalaisia itselleen huomattavasti venäläisiä läheisimpinä ja ystävällismielisimpinä.

        Nykyisyyttä valaisee ehkä seuraava:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000162&posting=22000000007207590#22000000007207590

        Tuon kirjoituksen kanssa minulla ei ole muuta tekemistä kuin että olen sen lukenut ja tähän linkittänyt.

        En ole suinkaan haukkunut Moldovaa enkä sen viinejä. Cricovan jättimäisistä viinikellareistakin olen joskus jotain lukenut. Totesinpahan vain sellaisen objektiivisen faktan, että tämän päivän Moldova on taloudellisesti varsin kurjassa jamassa oleva valtio, Euroopan mutasarjaa.

        Toivokaamme, että tuo Alkoonkin myyntiin päässyt Bostavan Merlot on yllä esitetyn innostuneen hehkutuksen väärti ja osaltaan auttaa maata nousemaan köyhyydestään ja takapajuisuudestaan!

        Lupaan ostaa itsekin pullon. Ainakin yhden.


      • Juomanlatkija
        Viininlatkija kirjoitti:

        Nykyisyyttä valaisee ehkä seuraava:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000162&posting=22000000007207590#22000000007207590

        Tuon kirjoituksen kanssa minulla ei ole muuta tekemistä kuin että olen sen lukenut ja tähän linkittänyt.

        En ole suinkaan haukkunut Moldovaa enkä sen viinejä. Cricovan jättimäisistä viinikellareistakin olen joskus jotain lukenut. Totesinpahan vain sellaisen objektiivisen faktan, että tämän päivän Moldova on taloudellisesti varsin kurjassa jamassa oleva valtio, Euroopan mutasarjaa.

        Toivokaamme, että tuo Alkoonkin myyntiin päässyt Bostavan Merlot on yllä esitetyn innostuneen hehkutuksen väärti ja osaltaan auttaa maata nousemaan köyhyydestään ja takapajuisuudestaan!

        Lupaan ostaa itsekin pullon. Ainakin yhden.

        Tällä nimimerkillähän minun piti...


      • anteeksi
        Juomanlatkija kirjoitti:

        Tällä nimimerkillähän minun piti...

        Saat anteeksi. Tulin Moldovasta n. viikko sitten kuukauden työ- ja lomamatkalta. Viimeisen kahden vuoden aikana "kehitys" on ollut jopa huolestuttavan nopeaa. Neljä vuotta sitten häpeilin kännykkääni, että en näyttäisi liian rikkaalta. Eihän kännykkäverkkoa ollut kuin pääkaupungissa ja sen liepeillä. Pääkaupungin katuja ylittäessä piti olla tarkkoina Volgia ja Ladoja väistellessä. Pankkeja oli, mutta lainaa niistä ei yksityishenkilöille herunut. Ei sitä myöten juuri asuntorakentamistakaan.

        Nyt kännykkä näyttää olevan on kaupungeissa miltei jokaisella ja kylissäkin monella. Autokanta on silmämääräisestr uudempi kuin Suomessa - Moldovan laki kieltää viisi vuotta vanhempien autojen maahantuonnin ilman erityisveroa. Nyt pankit myöntävät lainoja yksityishenkilöille, tuommoisen muutaman sadan euron vippejä mutta myös asuntoa ja autoa varten. Kiitos amerikanjuutalaisen George Rohrin, joka näyttää tuoneen länsimaisen pankkitoiminnan maahan. Myös pientä potkua on toinen George-poika antamassasa eli George Soros. Olin itse asiassa tontinostoaikeissa liikkeellä siellä. Mutta, mutta, hinnat näyttävät olevan aika hurjassa nousussa. N. 150-350 euroa/neliö saa pääkaupungissa pulittaa tontista. Maan ja asuntojen hinnat ovat kyllä talouteen nähden epärealistiset. Syy on osin sama kuin Suomessa Saimaan rannoilla. Venäläiset pesevät rahaa ostamalla kiinteistöjä ylihintaan. Pieni tappio myyntihinnassa ei paljon hetkauta jos on laitonta ilmaista rahaa 200.000euroa ja siitä saa lopulta käteen 100.000. Odotan sitä tappion tunnustamisen hetkeä. No, varmasti hintojen nousuun on vaikuttanut sekin, että miljoona moldovalaista työskentelee ulkomailla ja jokainen lähettää kaiken ansaitsemansa kotiin. IMF:n arvion mukaan summa on n. miljardi euroa vuodessa. Itse kerron sen kolmella tai neljällä. (Paljonkohan muuten ruotsinsuomalaiset lähettivät aikoinaan rahaa kotiin??, taisi olla vain kesälomilla velkavolvon kanssa elvistelyä)

        Tarkoitin vain sanoa, että tuo Hesarin artikkeli on sitä mitä se on: Hesarin artikkeli, joilla Suomessa on monien mielissä taipumus muuttua viralliseksi totuudeksi. Tosiasiassa Moldova on rikkaampi kuin esim. tuo meidä rajan takainen Karjala mutta ennen kaikkea ihmiset ovat siellä rehellisiä ja työteliäitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe