Sirpa Pesola
Minä tahdon
Ajatus henkilökohtaisen todistuksen kirjoittamisesta tähän kaikkien luettavaksi tuntui pelottavalta ajatukselta. Mutta siksipä haluan vakuuttaa, että Jeesus rakastaa ja haluaa ohjata oikeaa tietä, jos vain itse haluamme sitä. Koen, että olen saanut olla Jumalan kämmenellä ja johdatuksessa jo pienestä pitäen.
Synnyin kuusilapsiseen perheeseen Pohjanmaalla. Lapsuus meni ja jätti paljon kivoja muistoja. Nuoruuden vuosina minulle heräsi musiikin kautta kaipuu Jumalan yhteyteen. En muista, että isä ja äiti olisivat koskaan puhuneet meille lapsille mitään uskonasioista eikä paljon muustakaan. Mykkäkoulu oli meillä normaalia - lähes jokapäiväistä. Isän lauantai-iltojen juopotteluista tulin vakuuttuneeksi, että ainakaan minä en koskaan ota viinaa. Tyttökaverini Eila tuli uskoon ja se vaikutti minuun tosi paljon. Hän oli innokas todistaja ja muistan miten oikein imin tietoa hengellisistä asioista.
Elin nuoruutta 70-luvulla ja keräsin kaikkien iskelmien sanat mitä vain käsiini sain. Kerran lähdin Jeri-koiran kanssa lenkille lauantai-iltana. Isä oli jättänyt autoon radion soimaan ja siellä soi Lauantain toivotut levyt. Meillä oli pakettiauto ja muistan miten jäin jähmettyneenä piiloon auton taakse kuuntelemaan, kun Boanerges lauloi Vahvista ystävää. Musiikki tempaisi mukaansa niin, että huomasin itkeväni. En ymmärtänyt, että Jumala puhutteli musiikin kautta. Sitten aloin haalia hengellisten laulujen sanoja ja niitähän sain nyt Eilalta.
Kauppakoulun jälkeen pääsin Kuopioon tekstinkäsittelijän kurssille. Se oli jotain aivan uutta silloin 80-luvun alussa. Huonekaverikseni tuli eräs toinen Eila ja ihmeekseni sain kuulla, että hänkin oli uskossa. Hän kuunteli israelilaista musiikkia ja se teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Menin työharjoitteluun Iisalmeen ja siellä tutustuin Maijaan, ja hänkin todisti minulle, että Jeesus on hänen elämänsä Herra. Kävin hänen kanssaan eka kertaa hengellisissä tilaisuuksissa ja Maijan kotona eräs ilta sain luovuttaa elämäni ohjakset Jumalan käsiin. Niin ihmeellisesti Jumala johdatti tielleni uskovia.
Elämä jatkui. Olin nuori ja vapaa. Sain työpaikan Espoosta VTT:ltä. Niinpä tämä maalaisflikka matkusti Helsinkiin. Kuin ihmeen kautta tutustuin maalaispoikaan ja hänen kanssaan yhteiselämä alkoi. Hän oli siis se oikea, jota olin rukoillut. Yhdessä kiertelimme Helsingin kirkot ja eri seurakunnat. Sain luovuttaa elämäni uudemman kerran vuonna 85 Jeesukselle Helsingin Saalemissa. Jumala vahvisti uskoani. Opin, että Jumala antaa ihmiselle vapaan tahdon valita itse kenen ”pillin mukaan haluaa tanssia”. Minun valintani oli Jeesus, koska hänen suojissaan sain kokea anteeksiannon ja ilon.
Pyhän Hengen kasteen sain kokea myöhemmin. Se tapahtui eräässä kokouksessa, missä laulettiin ylistyslaulua "Kun Herran Henki valtaa minut, ..." Siinä laulaessa sain hiljaa tuntea, miten Pyhä Henki kosketti ja sain suuhuni uusia outoja sanoja. Minut valtasi mahtava ilon tunne. Halusin halata kaikkia lähellä olevia.
Jumala on johdattanut tähän päivään asti, valtava kiitos siitä Hänelle. Näinä päivinä, kun kirjoitan tätä, vietämme mieheni kanssa 19-vuotishääpäivää. Sekin on kiitosaihe, että avioliittomme on kestänyt niin ylä- kuin alamäetkin. Ja kiitosaiheet jatkuu: varjelluin niin, että viinaan ja tupakkaan ei ole ollut koskaan minkäänlaista mielitekoa.
Elämässä on paljon asioita, jotka askarruttavat ihmismieltä, mutta niin sen täytyykin olla. Jos täällä tietäisimme aivan kaiken, niin mitä tutkimisen arvoista enää olisi. Jumala valottaa salaisuuden verhoa silmiemme edestä sitä mukaa, kun olemme kypsiä ottamaan tietoa vastaan. Raamattu on Jumalan Sanaa ja sitä kannattaa lukea rukoillen.
Muistan kun sanoimme papin edessä TAHDON. Ymmärrän, että se tahtominen on oma valinta niin puolison kuin Jeesuksenkin kohdalla. "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki muukin teille annetaan." sanotaan Raamatussa. Minä haluaisin toteuttaa elämässäni Raamatun ohjeita ja Jeesuksen opetuksia ihan arjen keskellä. Saan toimia nykyään paikallisessa helluntaiseurakunnassa pienissä palvelutehtävissä. On tärkeää, että on seurakuntakoti missä saa käydä ammentamassa vahvistusta uskoon, sekä uskonystäviä, joiden kanssa voi vapaasti jutella ja rukoilla.
Sirpa Pesola
Sari Pesolan tarina
16
2416
Vastaukset
- uskomattoman tarina
ei-uskoon tulosta.
Minä olen kasvanut helluntailaisessa kodissa. Käynnyt kokouksisissa vauvasta lähtien. Pienenä äiti tilasi minulle Hyvä Paimen lehden ja muita lapsille tarkoitettuja uskonnollisia kirjoja. Joita yritin lukea mutta ne eivät innostaneet. Kävin myös helluntalaisten
pyhäkoulussa, jossa sai lampaita joita sitten liimailtiin viheriöivälle nurmikolle. Ei niitä minulle kertynyt kuin pari kappaletta.
Teini-iässä alkoi itsesuojelu vaisto pelata niin, että kieltäydyin täysin käymästä kokouksissa. Älysin, että olisin kadottanut identiteetini ja persoonani, laitoin näkymättömän muurin uskon ja itseni väliin.
Sen jälkeen sain tuntea kotona, että olin ylpeä, paha, kova koska en ottanut Jeesusta vastaan.
Itkeskelin yksin ja ihmettelin miksi äiti sanoi ylpeäksi ja kovaksi vaikka tunsin sisimmäni olevaini kaikkea muuta.
Mitä enemmän minua painostettiin uskonasioilla sitä ahdistuneemmaksi tulin. (olin tuntenut jo pelkoa hell.seurakuntaa kohtaan lapsena, sitä pelkoa en silloin pystynyt erittelemään, koin vain syyllisyyttä)
Tunsin koko nuoruusikäni syyllisyyttä vanhempia kohtaan. En koskaan Jumalaa kohtaan jopa rukoilin Jumalaa, että jos olet olemssa niin tee sitten minusta uskova.
Uskovaa ei minusta koskaan tullut. Mitä vanhemmaksi kasvoin sitä enemmän ymmärrys kasvoi myös. Tajusin kuinka paljon maailmassa oli uskoja ja uskomuksia, tämä kaikki on ihmisen monimutkaisen mielentuotosta.
Tänäpäivänä olen kiitollinen siitä, että teini-iässä heräsi epäilys uskoa kohtaan.
Helluntailaisessa kodissa, joka oli mielestäni kyllä aika maltillinen ja olen kiitollinen tietysti siitä, että olen saanut kokea sen mitä on elää ja kasvaa kodissa, jossa lapsi jää sivuvaunuun kun on kysymyksessä äidin suhde Jumalaan.
Minä en olisi minä nyt, jos olisin antanut periksi vanhemmilleni ja jatkanut kokouksissa käyntiä.
Tunnen olevani onnellinen näin ilman Jumalaa. Minulla ei mitään suhdetta Häneen (paitsi kiinnostus ihmisiin,jotka uskovat)Jumala saa olla, usko saa olla ja he jotka kokevat saavansa voimaa uskosta, se on heidän juttunsa.- hansutuulia
tekstiä. Me uskovina todistamme Jeesuksesta, jos sinä et halua uskoa Häneen mihin uskomme, jätä väliin tämän tyyppiset aloitukset. Sinä olet valinnut oman tiesi. Ja se on sinun asiasi. Kukaan ei pakota sinua uskomaan, mutta anna sellaiselle tilaa joka on löytänyt pelastuksen. Olet hukannut Äitisi hyvät opetukset Jeesuksesta ja vaihtanut ne maailman juttuihin. Mutta jos kerta olet onnellinen, miksi sitten yleensä vaivauduit tänne kirjoittamaan.
Itse olen ollut yli toistakymmentä vuotta uskossa, enkä koskaan ole katunut sitä että tulin Hänen omakseen, olen ollut täysin tyhmä kun piti niin pitkään mennä että ymmärsin kuinka Hyvä Jumala on ollut minua koko ajan lähellä ja minä pitänyt itseäni loitolla.
En koskaan vaihtaisi enää siihen turhuuteen ja mistä ei todellakaan lähde se aito ilo. Maailma ei pysty antamaan sitä rauhaa minkä Jeesus on minulle antanut. Hän paransi minut pitkäaikaisesta kipukierteestä, olen nähnyt mitä on kun rukoilee sairaitten puolesta jne.
Tällaiset epäuskon kylvöt jota nyt teet, ei ole tarpeellista kenellekään esittää.
Olen todella pahoillani jos olet nähnyt asiat tuolla tavoin. - ei ollut tarkoitus
hansutuulia kirjoitti:
tekstiä. Me uskovina todistamme Jeesuksesta, jos sinä et halua uskoa Häneen mihin uskomme, jätä väliin tämän tyyppiset aloitukset. Sinä olet valinnut oman tiesi. Ja se on sinun asiasi. Kukaan ei pakota sinua uskomaan, mutta anna sellaiselle tilaa joka on löytänyt pelastuksen. Olet hukannut Äitisi hyvät opetukset Jeesuksesta ja vaihtanut ne maailman juttuihin. Mutta jos kerta olet onnellinen, miksi sitten yleensä vaivauduit tänne kirjoittamaan.
Itse olen ollut yli toistakymmentä vuotta uskossa, enkä koskaan ole katunut sitä että tulin Hänen omakseen, olen ollut täysin tyhmä kun piti niin pitkään mennä että ymmärsin kuinka Hyvä Jumala on ollut minua koko ajan lähellä ja minä pitänyt itseäni loitolla.
En koskaan vaihtaisi enää siihen turhuuteen ja mistä ei todellakaan lähde se aito ilo. Maailma ei pysty antamaan sitä rauhaa minkä Jeesus on minulle antanut. Hän paransi minut pitkäaikaisesta kipukierteestä, olen nähnyt mitä on kun rukoilee sairaitten puolesta jne.
Tällaiset epäuskon kylvöt jota nyt teet, ei ole tarpeellista kenellekään esittää.
Olen todella pahoillani jos olet nähnyt asiat tuolla tavoin.kylvää mitään epäsopua eikä epäuskoa. Minulla on yhtä suuri oikeus sanoa mielipiteeni helluntaiskodin lapsena kuin sinulla hellunatalais uskovana.
Tämän palstan tarkoitus on keskustella helluntailaisuuden ilmiöistä.
Minä rakastan helluntalaista äitiäni ja ymmärrän häntä ja hänen uskoaan, se on hänen arvomaailma, joka kantaa häntä.
Kukaan ei pakota minua uskomaan, ei enää, siinä olet oikeassa. Mutta silti minulla on oikeus kertoa kuinka olen kokenut uskon asiat lapsuudessani. Miksi sinä hermostut, jos en näe asioita niinkuin sinä haluat?
Minä sanoin kirjoitukseni lopussa hyvin avoimesti, jotka uskovat js saavat voimaa sittä, se on heidän juttunsa. En minä epäsopua kylvä vaan tuon oman näkemykseni uskosta. Enkä ole solvannut helluntailaisia vaan kertonut kuinka minä olen kokenut nämä asiat lapsena ja nuorena.
Minä toivoisin, että tällä palstalla uskovaiset voisivat avoimin silmin lukea myös muunlaisia kokemuksia uskosta eikä heti hyökätä kimppuun ja syyllistää epäuskon kylvämisestä. - jatkan
hansutuulia kirjoitti:
Olen todella pahoillani jos olet nähnyt asiat tuolla tavoin.vielä
Miksi sinäkin syyllistät aikuista ihmistä sanomalla
"Olet hukannut Äitisi hyvät opetukset Jeesuksesta ja vaihtanut ne maailman juttuihin. Mutta jos kerta olet onnellinen, miksi sitten yleensä vaivauduit tänne kirjoittamaan. " Onnettomatko tänne vain kirjoittavat?
Äitini hyviä opetuksia en ole unohtanut koska hän elää ja voi hyvin ja puhuu edelleen uskostaan.Mutta ei enää syyllistä minua siitä, etten usko niinkuin hän, äitini uskoo.
Mitä on maailman "jutut"? Minä en ole vaihtanut äitini opetuksia maailman "juttuihin".
Miksi vaivaudun kirjoittamaan tänne. Aivan yksinkertaisesti siitä syystä, että olen elänyt helluntaikodin vaikutuspiirissä puolivuosisataa, joten katson että minulla on myös oikeus sanoa mielipiteitäni uskosta, olenhan helluntailaisuuden
asiantuntija (sivuvaunusta katsoen)
Minä en ole uskoa vastaan. Yritin tuoda vain omia henkilökohtaisia näkemyksiä esille, että usko jostain syystä ei vain toimi joillakuilla ihmisillä. - miksi et vastaa?
jatkan kirjoitti:
vielä
Miksi sinäkin syyllistät aikuista ihmistä sanomalla
"Olet hukannut Äitisi hyvät opetukset Jeesuksesta ja vaihtanut ne maailman juttuihin. Mutta jos kerta olet onnellinen, miksi sitten yleensä vaivauduit tänne kirjoittamaan. " Onnettomatko tänne vain kirjoittavat?
Äitini hyviä opetuksia en ole unohtanut koska hän elää ja voi hyvin ja puhuu edelleen uskostaan.Mutta ei enää syyllistä minua siitä, etten usko niinkuin hän, äitini uskoo.
Mitä on maailman "jutut"? Minä en ole vaihtanut äitini opetuksia maailman "juttuihin".
Miksi vaivaudun kirjoittamaan tänne. Aivan yksinkertaisesti siitä syystä, että olen elänyt helluntaikodin vaikutuspiirissä puolivuosisataa, joten katson että minulla on myös oikeus sanoa mielipiteitäni uskosta, olenhan helluntailaisuuden
asiantuntija (sivuvaunusta katsoen)
Minä en ole uskoa vastaan. Yritin tuoda vain omia henkilökohtaisia näkemyksiä esille, että usko jostain syystä ei vain toimi joillakuilla ihmisillä.Vai etkö halua keskustella ei-uskovan kanssa?
Olen ymmärtänyt, että uskovan velollisuus on levittää ilosanomaa eteenpäin?
- Andres
Olen kasvanut helluntailaisessa kodissa todella ahdistavassa ilmapiirissä. Lapsena meitä kiikutettiin puolipakolla kokouksiin ja lastenleireille. Näissä tilaisuuksissa peloteltiin mitä hirvittävillä tavoilla Jeesuksen tulemisesta ja vainon ajasta. S:n helluntaiseurakunnan toimintaan kuului myös perheemme lasten kasvatus. Henkisellä väkivallalla pakotettiin polvirukoukseen ja kuolemalla peloteltiin. Meidät pienet lapset pakotettiin katselemaan kovaäänisiä kielilläpuhumiskokouksia. Kaikki normaali elämä oli kiellettyä. Vanhempamme pitivät meitä synnissä erossa väkisellä, jopa poliisilla uhkaamalla. Sallittua oli ainoastaan helluntailainen toiminta. Jopa luterilaista pyhäkoulua pidettiin pahana. Kiellettyjä asioita mm urheilu,"maallinen musiikki",televisio. En muistele hyvällä niitä aikoja. Minua helluntailaisten toimesta tehdyt vääryydet rasittavat vieläkin.
- kaaleppi..
johtua tuo hyljeksintä siitä että sun hintteys on tullu kaikkien tietoon ja seurakunnan maine olisi ollut vaakalaudalla jos sinä vaikka "poikaystäväsi" kanssa siellä käsi kädessä olisitte käyny.
- äläkä heti ala
kaaleppi.. kirjoitti:
johtua tuo hyljeksintä siitä että sun hintteys on tullu kaikkien tietoon ja seurakunnan maine olisi ollut vaakalaudalla jos sinä vaikka "poikaystäväsi" kanssa siellä käsi kädessä olisitte käyny.
hyvin alkanutta ketjua sotkemaan näillä hinttijuttuilla.Keskusteltaisiin välillä asioista. jossa ei aina tämä hintteys korostuisi.
- kaaleppi..
äläkä heti ala kirjoitti:
hyvin alkanutta ketjua sotkemaan näillä hinttijuttuilla.Keskusteltaisiin välillä asioista. jossa ei aina tämä hintteys korostuisi.
aika tyhmä olin mutta ei voi sanoa ainakaan että siitä puhe mistä puute buahahah....Mutta mutta omassa elämässä on kokemusta hellarista jolla joku jäi kesken ja uskos kyllä toteutettiin kaikkialla muualla kuin omassa kodissa. Eikä sillä ihmisellä vanhuuttaan se tyyli ole mihinkään muuttunut. Mutta tasan tarkkaan se ei helluntaiopin tai muiden helluntaiseurakunnan vika ole jos tällaista tapahtuu. Mun mielestä kollektiivinen uskoontulo ei ole mahdollista eli jokainen päättää itse. Kyllä suurin osa hellariseurakuntalaisista on ihan kunnon uskovaa väkeä mutta ainahan joku pienenä kiusattu pakkomielteinen nero porukkaan eksyy. Kyllä ne takarivin hiljaiset ujot rukoukset on yhtä tärkeitä kuin ne etupenkissä hehkutettavat. Mutta kuinka on mahdollista että sattumalta samalle palstalle kirjoitetaan samasta asiasta ja samanlainen mielipide toisistaan tietämättä. Heh kyllä kyllä onko toteaminen ja rivienvälistä lukeminen syyttämistä ei ole sanon minä. Niin ja edelleenkään en ole hellari.
- Peku `
Suora kopiointi on kiellettyä ja jos itse kirjoittaa niin ei saa oikeita nimiä laittaa ilman lupaa ellei kyseessä ole julkisuuden henkilö.
Oisit laittanut linkin sivulle niin se ei olisi rikkonut sääntöjä ja lakeja.- kaaleppi..
sulta yö unet sen vuoksi?
- Johanna2006
Niinkuin huomaat, tällä palstalla ei arvosteta mitään rakentavaa keskustelua. Tappelua täällä halutaan ja käden vääntöä ja todistella muilla kuinka ollaan itse oikeassa. Saa heti kuraa niskaan kun tuo esille jotain hienoa...
- poikalapsi
Mikä tuollaisessa tarinoinnissa on keskustelua - rakentavaa tai múutakaa`n?
Hansutuulia on kaikkeen asialliseen keskusteluun kykenemätön lahkonlevittäjä, lahkoviettelikä pahimmasta päästä. Eipä ole vastannut asiakysymyksiin OPH-projekyista vieläkään. Sekin oli siis valhetta, valhetta vain. - Johanna2006
poikalapsi kirjoitti:
Hansutuulia on kaikkeen asialliseen keskusteluun kykenemätön lahkonlevittäjä, lahkoviettelikä pahimmasta päästä. Eipä ole vastannut asiakysymyksiin OPH-projekyista vieläkään. Sekin oli siis valhetta, valhetta vain.joku projekti, niin ota asiasta itse selvää, olethan sinä itsekin aikuinen joka siihen kykenee. Niinhän hansutuulia on sinua itseä käskenyt soittaa sille yhdelle henkilölle, mutta et ole tainnut soittaa? Se ei ole vaikeaa, eikä sinulle varmasti paljoa maksa. Voit sittne samalla kysyä siltö henkilöltä muitakin mieltäsi vaivaavia asioita kysellä.
- Johanna2006
Johanna2006 kirjoitti:
joku projekti, niin ota asiasta itse selvää, olethan sinä itsekin aikuinen joka siihen kykenee. Niinhän hansutuulia on sinua itseä käskenyt soittaa sille yhdelle henkilölle, mutta et ole tainnut soittaa? Se ei ole vaikeaa, eikä sinulle varmasti paljoa maksa. Voit sittne samalla kysyä siltö henkilöltä muitakin mieltäsi vaivaavia asioita kysellä.
Siis jos sinua kiinnostaa joku projeksi...
- hansutuulia
poikalapsi kirjoitti:
Hansutuulia on kaikkeen asialliseen keskusteluun kykenemätön lahkonlevittäjä, lahkoviettelikä pahimmasta päästä. Eipä ole vastannut asiakysymyksiin OPH-projekyista vieläkään. Sekin oli siis valhetta, valhetta vain.Täällähän joku oli jo kertonut asian todenperäisyyden ja sinä syyttelet täällä valehtelusta. Joku oli ehtinyt jo kirjoittamaan tuosta projektista ja ihan toden peräistähän se oli.
Laitan nyt tähän koko lehden kirjoituksen jotta pääset tuosta ahdistuksestasi. Rv 17 tammikuuta 2007
Helluntaiseurakuntien koulupalvelu suurten haasteiden edessä
ARVOKASVATUSTA SUOMEN JA ETELÄ-AMERIKAN KOULUIHIN
Helluntaiseurakuntien koulupalvelu ja opetushallitus ovat allekirjoittaneet sopimuksen kehittämishankkeesta, jolla tuotetaan oppimateriaalia koulujen arvokasvatukseen.
KOULUPALVELUN ja opetushallituksen kuluvan lukuvuoden aikana käynnistämä SOOKU-hanke pyrkii tukemaan opettajien arvoja ja uskontokasvatusta.
- Teemme verkossa toimivaa oppimateriaalia, joka pohjautuu kristillisiin arvoihin ja ihmiskuvaan, kertoo koulupastori Leevi Ahopelto, joka toimii SOOKU-hankkeen koordinaattorina.
-Tarkoituksena on saattaa lapset ja nuoret pohtimaan elämän arvoja ja eettisiä periaatteita, jotka nousevat Jumalan Sanasta.
Taustalla ovat muun muassa kymmenen käskyä, vuorisaarna sekä muut Jeesuksen opetukset sekä niiden soveltaminen nuorten omaan elämään .
Myös Suomen helluntaiherätyksen sekä sen yhdistysten toiminnan esittely on tarkoituksenmukaista toteuttaa verkkosivuilla, josta koululaiset nykyisin tietonsa hakevat.
Kansainvälsisyys tuo
näkökulmaa arvoihin
Kansainvälisyys antaa ajankohtaisen mahdollisuuden tarkastella arvojen ja ihmiskäsityksen merkitystä.
Fuda International on mukana hankkeessa avaamassa laajan lähetys-ja kehitystyönsä kautta näköaloja eri maihin ja kulttuureihin.
Leevi Ahopelto matkustaa tammikuussa Etelä-Amerikkaan, jossa aloitetaan pilottikokeiluna Via Trabajo Escolar-koulu-ja oppilaitostyön koulutusohjelma. Fida on sopinut Perun helluntailiikkeen kanssa yhteistyöstä, jonka tavoitteena on kouluttaa opetusalan ja seurakunnan toimihenkilöitä kristilliseen arvokasvatustyöhön.
V.T.E-hanketta koordinoi Ari Joensuu.
Tammikuussa pidettävään koulutusseminaariin osallistuu Perussa 200 opettajaa ja 2000 pastoria sekä Boliviassa 50 nuorisotyössä toimivaa henkilöä.
Etelä-Afrikan matkallaan Leevi Ahopelto kerää arvo-ja kansainvälisyyskasvatukseen sopivaa sähköistä oppimateriaalia, jota hyödynnetään Suomessa Opetushallituksen kanssa käynnistyneessä hankkeessa.
-Tarvitsemme tähän työhön ja myös Etelä-Amerikan seminaari tapahtumiin paljon rukoustukea, Leevi Ahopelto muistuttaa.
Fidan lisäksi myös monet muut helluntaiherätyksen yhdistykset rahoittavat koulujen arvokasvatukseen liittyvää materiaalihanketta, joka kestää heinäkuuhun 2007.
Hankkeen ohjausryhmään kuuluvat Leevi Ahopellon lisäksi ylitarkastaja Pekka Iivonen opetushallituksesta, lehtori Tuovi Pääkkönen Tampereen normaalikoulusta, sivistystoimentarkastaja Matti Kangasoja Länsi-Suomen lääninhallituksesta sekä RV-lehden päätoimittaja Leevi Launonen.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17113043
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545458Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454830Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493689Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392798Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1211979Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1131725Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3671655Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1081538Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481