Miten kirjoitetaan

Raamattu?

Minun järjen mukaan Raamattu on teos niinkuin mikä tahansa muu kirja ja se tulisi kirjoittaa aina isolla alkukirjaimella. Sen, kirjoittaako Raamatun isolla vai pienellä, ei pitäisi kertoa omasta vakaumuksesta. Kuitenkin huomaa monesti, että ihmiset kirjoittaa Raamatun myös pienellä alkukirjaimella. TV:n tekstityksissa varsinkin usein Raamattu on kirjoitettu pienellä. Olen huomannut, että uskovaiset kirjoittaa Raamatun lähes poikkeuksetta isolla ja "muut" pienellä. Tätä "kikkaa" siis käytetään ilmoittamaan oma kanta siihen uskooko Raamattuun vai ei.

Raamattuhan ei ole mikään laatusana; se on kyseisen teoksen nimi. On kieliopillinen virhe kirjoittaa Raamattu pienellä alkukirjaimella.

Samoin kristinuskon Jumala. Monet kirjoittaa senkin pienellä ilmaistaakseen, että en usko Jumalaan tai että en ota kantaa. Ja tietenkään silloin kun puhutaan jumalista yleensä käytetään pientä alkukirjainta. Mutta kun huomaa että ilmiselvästi kyseessä on kristinuskon jumala niin silti se kirjoitetaan pienellä. Tässä sama juttu; Jumala on kristinuskon jumala nimi ja näin ollen sekin tulisi kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Kyllä Zeus tai Ares kirjoitetaan isolla, mutta onko tämä kristinuskon jumala ihmisille niin herkkä paikka että siihen on aina ja kaikkialla otettava kantaa. Sellaisissakin yhteyksissä, missä sitä ei tarvitsisi ilmaista?

15

2441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poulet
    • oletko

      Oletko ajatellut että raamattu nimitys on yleisnimi. Miljoonia ellei miljardeja raamattuja on olemassa mutta ei yhtään Jumalan Sanan Raamattua! jota ei ole kirjoitussa muodossa vieläkään löydetty. Eli kun Se Jumalan Sanan Raamattu löytyy niin sitten on isot kirjamet tarpeeen.

      • ja kaikkia

        muita ikinä kirjoitettuja, isolla alkukirjaimella alkavia kirjoja on tosiaan maailmassa vain se yksi ainoa painos.


      • palvella
        ja kaikkia kirjoitti:

        muita ikinä kirjoitettuja, isolla alkukirjaimella alkavia kirjoja on tosiaan maailmassa vain se yksi ainoa painos.

        asiatonta palvella väärennettyä raamattua edes saatanallisuuden käsikirjana.


    • Uskomatonta-

      Oletteko te uskovaisia vai ettekö muuten vain pysty muuten kuin tallomalla ilmaisemaan mielipidettänne tähän asiaan?

      Toora ja Koraani kirjoitetaan myös isolla alkukirjaimella. Miksei myös Raamattu?

      Ja Raamattuhan ON kyseisen teoksen nimi. Mikä tässä nyt on niin epäselvää?

      Ja jos olette sitä mieltä että Raamattu on yleisnimi teoksille niin mikäs on sitten tämän kristinuskon "raamatun" nimi. Ja jos Raamattu on yleisnimi niin sille varmaan löytyy jokun määritelmä. Mikähän se on?

      Ja mitä muita raamattuja on olemassa? Sellaisia ihan virallisia raamattuja eikä mitään "tämähän on kuin raamattu"-raamattuja.

      Ja voisitteko ottaa asiallisesti kantaa? Haluaisin oppia lisää jos todella olen tässä asiassa väärässä, mutta en lue lapsellisia ja asiattomia kannanottoja.

    • "Minun järjen mukaan Raamattu on teos niinkuin mikä tahansa muu kirja ja se tulisi kirjoittaa aina isolla alkukirjaimella".
      ---
      Näin on....mutta Raamattua ei voi verrata mihin tahansa kirjaan.
      Miksi emme, siitä kait voimme keskustella enemmän.

      • raamattu

        Ei se raamattu väärennetynä ole muuta kuin ristairiitaisuuksien ja väärennöksien summa josta on otettu pois ja johon lisätty asiota niin miksi se kirjana olis sen kummempi kuin muutkaaan kirjat; paitsi tietysti silleen että harhautetut luottavat ssen jumalallisuuteen saatanaakin palvellelssa.


      • kerrohan

        miksei sitä voisi verrata muihin teoksiin? Kun sanoit että siitä voisi keskustella enemmän. Minun mielestä asia on yksinkertaisuudessaan selvä, mutta kerro toki kantasi.


      • kun...
        kerrohan kirjoitti:

        miksei sitä voisi verrata muihin teoksiin? Kun sanoit että siitä voisi keskustella enemmän. Minun mielestä asia on yksinkertaisuudessaan selvä, mutta kerro toki kantasi.

        Raamattu ei väärennettynä ole edes nimensä arvoinen!

        Alkuperäistä Jumalan sanaa ei ole vielä löytynyt kirjoitetussa muodossa.
        Sitä oli mahdollista saada Jeesuksen seuraajilta joilla Jumalan sanaa oli muisti tietoina mutta kristinusko pilasi sen mahdollisuuden Paavalinsa tulealla joka murhasi Jeesuksen seuraajia ja niin saatananpalvelijat pääsivät itse väärentämään raamatun mieleisekseen. Raamatussa on toki Jumalan sanaakin mutta saatanallisuuksilla sotkettua ettei siitä saa pirukaan selvää.
        Mielestäni on selvää Jumalan pilkkaa väittää raamattua Jumalan sanaksi koska ei meidän KaikkiValtias olen niin huono ja ristiriitainen itseään ilmaisemaan kuin raamattu on joten selvää saatanallisuutta raamatussa on.


      • ihme!
        kun... kirjoitti:

        Raamattu ei väärennettynä ole edes nimensä arvoinen!

        Alkuperäistä Jumalan sanaa ei ole vielä löytynyt kirjoitetussa muodossa.
        Sitä oli mahdollista saada Jeesuksen seuraajilta joilla Jumalan sanaa oli muisti tietoina mutta kristinusko pilasi sen mahdollisuuden Paavalinsa tulealla joka murhasi Jeesuksen seuraajia ja niin saatananpalvelijat pääsivät itse väärentämään raamatun mieleisekseen. Raamatussa on toki Jumalan sanaakin mutta saatanallisuuksilla sotkettua ettei siitä saa pirukaan selvää.
        Mielestäni on selvää Jumalan pilkkaa väittää raamattua Jumalan sanaksi koska ei meidän KaikkiValtias olen niin huono ja ristiriitainen itseään ilmaisemaan kuin raamattu on joten selvää saatanallisuutta raamatussa on.

        Kukaan (tai ehkä joku asioista tietämätön on) ei ole koskaan väittänyt että Raamattu on Jumalan sana siinä mielessä, että Jumala itse olisi sen kirjoittanut. Kaikkihan sen tietää, että Raamattua on ollut kirjoittamassa useampi eri ihminen. Ja ihminen nimenomaan. Eikä Raamattu alunperin tarkoita mitään sellaista, että "tämän kirjan on Jumala itse kirjoittanut omin käsin". En nyt oikein ymmärrä miksi tämä olisi syy siihen ettei Raamattua kirjoiteta isolla alkukirjaimella.

        Ja siitä vaikeaselkoisuudesta. Voitko antaa jonkin esimerkin?

        Tottakai Raamatussa käytetään vertauskieltä, jos niitä tarkoitat epäselvyyksillä. Ymmärrän täysin hyvin miksi esim. Jeesus puhui vertauksilla tai miksi luomiskertomus on vertauskuvin kerrottu. Miten muuten selität sokealle mikä on punainen?


      • olet todistanut
        ihme! kirjoitti:

        Kukaan (tai ehkä joku asioista tietämätön on) ei ole koskaan väittänyt että Raamattu on Jumalan sana siinä mielessä, että Jumala itse olisi sen kirjoittanut. Kaikkihan sen tietää, että Raamattua on ollut kirjoittamassa useampi eri ihminen. Ja ihminen nimenomaan. Eikä Raamattu alunperin tarkoita mitään sellaista, että "tämän kirjan on Jumala itse kirjoittanut omin käsin". En nyt oikein ymmärrä miksi tämä olisi syy siihen ettei Raamattua kirjoiteta isolla alkukirjaimella.

        Ja siitä vaikeaselkoisuudesta. Voitko antaa jonkin esimerkin?

        Tottakai Raamatussa käytetään vertauskieltä, jos niitä tarkoitat epäselvyyksillä. Ymmärrän täysin hyvin miksi esim. Jeesus puhui vertauksilla tai miksi luomiskertomus on vertauskuvin kerrottu. Miten muuten selität sokealle mikä on punainen?

        Olet todistanut sen että raamattu ei ole Jumalan sanaa vaan sisältää saatanallisuuksiakin!

        Minulle on ihan sama, vaikka kirjoitatte sen metrinkorkuisilla kirjaimilla mutta se ei kirjana ole sen enempää kuin mikä muukaan kirja kun monet, miljoonat maailmassa väittää sitä Jumalan sanaksi! Jos sana raamattu on lauseen alussa niin se kirjoitetaan isolla!


      • minä olen
        olet todistanut kirjoitti:

        Olet todistanut sen että raamattu ei ole Jumalan sanaa vaan sisältää saatanallisuuksiakin!

        Minulle on ihan sama, vaikka kirjoitatte sen metrinkorkuisilla kirjaimilla mutta se ei kirjana ole sen enempää kuin mikä muukaan kirja kun monet, miljoonat maailmassa väittää sitä Jumalan sanaksi! Jos sana raamattu on lauseen alussa niin se kirjoitetaan isolla!

        todistanut ettei Raamattu ole Jumalan sana? Kuule eiköhän se ole todistettu ja silloin ku se koottiin... Ja ei ihminen ole mikään Saatana vaan JUMALAN KUVA niinkuin on siellä Raamatussakin kerrottu. Paitsi jos tosissaan se sarvipäinen punertava heppu on tuolla maan alla itse sulkakynällään kirjoittanut senkin harhauttaakseen ihmisiä. Hohhoo! Oletkohan vähän hakoteillä...


    • jos

      tarkastellaan asiaa ihan kieliopin kannalta. Oli millaista paskaa tahansa (tai sitten ei) niin teoksen nimi kirjoitetaan aina isolla.

      Osoittaa vain ja ainoastaan tietämättömyyttä jos kirjoittaa Raamatun pienellä.

      Jos minun mielestä Harry Potter ja liekehtivä pikari olisi paska kirja niin en siitä huolimatta kirjoittaisi sitä pienellä.

      Onko olemassa toista teosta, jota ihmiset pelkää/vihaa/rakastaa niin paljon että on ruvennu kirjoittamaan sen nimen pienellä vain ilmaistaakseen kantansa asiaan?

      • mieltä

        JEESUS on tästä raamattu asiasta?


      • mieltä
        mieltä kirjoitti:

        JEESUS on tästä raamattu asiasta?

        se voisi olla? Sulla on varmaan näkemys asiasta...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe