Mitä mieltä olitte tänään alkaneesta Kemijärveläisestä 12- osaisesta sarjasta, Taivaan tulet?
TAIVAAN TULET
44
12910
Vastaukset
- oli se
Kun katsoi ekan niin on pakko seurata jatkotkin.
- kotimaiseksi
sarjaksi. Hyvät näyttelijät ja hyvin tehty kokonaisuus. Jäin koukkuun!
- ppj
Jäin kans koukkuun .. :D
- ++++
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, eli todella hyvä ainakin alku, toivottavasti muutkin osat ovat yhtä viihdyttäviä. Laatu työtä.
- en kerro
Eka jakso vaikutti mielenkiintoiselta. Sillä typyllä on asennetta ;) Ja ne gona-kytät ovat kyllä mahtavia :D Sitten ne kyläkuppilan ukot, "N#&¤a napsutella ja p##&a paukutella" :D:D:D
- jjoopu
mielestäni sarja oli kans hyvä suomalaiseksi, mutta vaimaamaan jäi liiallinen kirosanojen käyttö ja murre. Ei täälä puhuta mie ja sie kieltä.. Mutta ei paha (: itsekin jäin koukkuun
- Uteliaisuudesta katsoin
Niinpä niin. Ei Kemijärvellä puhuta mie ja sie -kieltä. Eikä sanota mäkkeen ja kallaan.
Kuitenkin sarja vaikutti ihan kiinnostavalta. - dfh
Uteliaisuudesta katsoin kirjoitti:
Niinpä niin. Ei Kemijärvellä puhuta mie ja sie -kieltä. Eikä sanota mäkkeen ja kallaan.
Kuitenkin sarja vaikutti ihan kiinnostavalta.jos on, niin millasta. Melkeinhän joka puolella suomea joku murre on käytössä.
- Juksuu
Uteliaisuudesta katsoin kirjoitti:
Kuitenkin sarja vaikutti ihan kiinnostavalta.Murre on tarkoitettu ohjelmassa korostamaan sitä että ollaan Lapissa ja kaukana etelästä. Väänänen haluaa murteella vain korostaa lappilaisuutta ja saada jotain eroa etelään vaikkakin täälä Kemijärvellä ei pahemmin murretta puhutakkaan. Ja mistä tiedän? Olin mukana sarjassa näyttelemässä ja juttelin Väänäsen kanssa tästä asiasta.
- Täysikään asti Kemijärvellä
Toki sarjan murre kuulosti pääasiassa lappilaiselta, mutta olisin kyllä toivonut, että se olisi kuulostanut myös Kemijärven murteelta. Kyllähän Kemijärvellä on murre. Sen erottaa kyllä muista Lapin murretyypeistä, kun vain kuuntelee ja vertaa. Eiköhän se siitä kirkastu, kun kuuntelee aitoa puhetta. Eihän se ehkä yhtä paljon kirjakielestä poikkea kuin esim. Tornionjokilaaksossa, Savossa ja slangissa, mutta omanlaistansa se kuitenkin on.
- Juksuu
Täysikään asti Kemijärvellä kirjoitti:
Toki sarjan murre kuulosti pääasiassa lappilaiselta, mutta olisin kyllä toivonut, että se olisi kuulostanut myös Kemijärven murteelta. Kyllähän Kemijärvellä on murre. Sen erottaa kyllä muista Lapin murretyypeistä, kun vain kuuntelee ja vertaa. Eiköhän se siitä kirkastu, kun kuuntelee aitoa puhetta. Eihän se ehkä yhtä paljon kirjakielestä poikkea kuin esim. Tornionjokilaaksossa, Savossa ja slangissa, mutta omanlaistansa se kuitenkin on.
Siis kyllähän täällä on oma murre mutta ei se ole sellainen kovin esiin pistävä. Vaikutteita oulun murteesta esim. Ookko nää ja meekkö nää jne... mutta puheesta huolimatta hieno sarja ja pakko katsoa kaikki jaksot mitä tulee!
- Kolome, Nelijä
Täysikään asti Kemijärvellä kirjoitti:
Olen samaa mieltä,että Kemijärvellä on oma murteensa.H-kirjain (olhaan , tulhaan menhään ) ei kuulu Kemijärven murteeseen.Itse Kemijärvellä syntynyt,ja aikuisikään asunut, mutta nykyisin Etelä-Suomessa vaikuttava.Muuten erittäin hyvä sarja.Kiitos siitä Kari Väänäselle.
- Amfee
Vaikka vasta nyt siitä sanonkin eli 2010 vuonna niin olihan se hyvä ja koukkuun jäin ! On se hyvä kun KEMIJÄRVELÄINEN sarja ! Salkkarit on parempi ;) ¡
- Retku
vaikutti.Risto Salmi olis saanu olla näkysämmin läsnä.
- Zartsaliinilöinen
Kylläpä se ripa on ihan ykkönen :) eka jaksossa ei pahemmin näkynyt, mut eiköhän tukevissa saada nauttia mahtavasta persoonasta.....
- Kemijärvelle
Tosin olen Lapinhullu mutta kun katsoi junan tuloa Kemijärvelle niin tuli hillitön halu hypätä junaan ja lähteä sinne. Ei ole tullut siellä vielä käytyäkään. Sarjan alku näytti tosi hyvältä, ei ollut sellaista fiilistä kuin Pelkovaara sarjassa. Siinä sarjassa oli paikoin hutaisun merkkejä ja isoja porsaanreikiä tarinassa. Tämä Taivaan tulet vaikutti erittäin huolelliselta työltä. Luulenpa että tulee vielä Kemijärvellä käytyä. Niinpä niin, Lapin realismi on kiehtovampaa kuin Lapin romantiikka.
- Baarin ukko
Sitä etelän nais bolliisia vähän köyriä.
- verrattuna
turpeisen juttuihin.
- se lapinukko
Todella hyvä ja aito lapinukko, joka oli jo sarjassa Timanttia ja turvetta (jotain sellaista)Kyseli eteläntytön perseenvointia.On sarjaan sopiva todella hyv persoona.Pitkästä aikaa todella lupaava sarja.
- @nonyymi
se lapinukko kirjoitti:
Todella hyvä ja aito lapinukko, joka oli jo sarjassa Timanttia ja turvetta (jotain sellaista)Kyseli eteläntytön perseenvointia.On sarjaan sopiva todella hyv persoona.Pitkästä aikaa todella lupaava sarja.
ammattilainen, nimittäin Erkki Hetta Rovaniemen kaupungin teatterista.
- Hetta-Erkki
se lapinukko kirjoitti:
liene Rovaniemen teatterin palkkalistoilla, on ainakin ollut.
- lappalaishelsinkiläinen cit...
On kyllä hienoa, kun Taivaan tulet on saanut hyvää palautetta ja paljon julkisuutta. Itse en sarjasta pitänyt, mutta se on kuitenkin hieno homma noin aluepoliittisena juttuna. Itse oon kans Kemijärvellä ollut useat kerrat, kun juuret on tiukasti Lapissa. Realismi pesee romantiikan ! n**** napsutella ;D
- jjoopu
wipaa! kakkos jakso takana, ja mieli iloisena. Tosiaan alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että se TOSIAAN kertoo kemppalaista, on ainaki onnistunu kuvaus. Mutta kyllähän niitä poikkeuksia löytyy. Tahtoopi kattoa äkkiä lisäää!
- muistaa ettei
se ole dokkari. Vaikka kuinka ollahan Kemijärvellä!
- etelänlikka.
muistaa ettei kirjoitti:
se ole dokkari. Vaikka kuinka ollahan Kemijärvellä!
tämä oli pitkästä aikaa tehty hyvä sarja.!! vaikka olenki etelästä niin tykkäsin hirveästi.ja tuo murre.mehän eteläläiset ajattelemme et kaikki sielä pohjoisessa puhuu mie ja sie. että ei se mitenkää haitaksi o.huomaapi ainakin että sarja on lapista.kiitokset vänälle.
etelänlikka. kirjoitti:
tämä oli pitkästä aikaa tehty hyvä sarja.!! vaikka olenki etelästä niin tykkäsin hirveästi.ja tuo murre.mehän eteläläiset ajattelemme et kaikki sielä pohjoisessa puhuu mie ja sie. että ei se mitenkää haitaksi o.huomaapi ainakin että sarja on lapista.kiitokset vänälle.
Kiva huomata että muut tykkäävät. Itse näin Kemijärveläisenä kyllä nousi karvat pystyyn !!!! Ei tuntunut yhtään "omalta", päinvastoin ärsytti, ikinä täällä ei tuollaista käytöstä kohtaisi kapakassakaan !!! Tuntui että halventaa lappilaisia.
- junanviemä
tiina_34 kirjoitti:
Kiva huomata että muut tykkäävät. Itse näin Kemijärveläisenä kyllä nousi karvat pystyyn !!!! Ei tuntunut yhtään "omalta", päinvastoin ärsytti, ikinä täällä ei tuollaista käytöstä kohtaisi kapakassakaan !!! Tuntui että halventaa lappilaisia.
odotin ohjelmaa kuin lapsena euroviisuja! JA ensimmäistä kertaa 20 vuoteen tuli olo että tuonne voisi muuttaa takasin. Maisemat olivat juuri niin kauniita kuin ne Kjärvellä ovat. Juoppokööri oli niin aito että kauan mietin ovat nuoruuden tuttujani vai ammattinäyttelijöitä. N-napsutella, etelän-p, ja p-paukutella on tiettyjen porukoiden puhekieltä. Toivottavasti Kemijärvellä osataan ottaa tästä kaikki irti. Olkaa ylpeitä kaikesta mitä siellä on, ennenkaikkea ihmisistä! Väänäselle pelastusmitali , Kemijärvi saa nyt sellaista positiivista näkyvyyttä mitä millään markkinointikampanjalla ei koskaan saavutettaisi.
- u.t.k
Tämä nyt ei liity mitenkään asiaan, mutta kysyisin, että puhutaanko Lapissa asuvista lappAlaisina vai lappIlaisina? Periaattessahan lappalainen tarkoittaa saamelaista, mutta en kyllä ole koskaan kuullut, että joku Lapissa asuva ei-saamelainen sanoisi itseään lappilaiseksi, kuulostaakin ihan typerältä. Kyllä ne minusta lappalaisia kaikki ovat...
- jjoopu
Minulla on ainaki ollut sellainen kuva että lappilaisia on lapissa asuvat, mutta taas lappalaisia on nämä saamelaiset.. Tuota asiaa on monesti joutunu oikasemaan.
- Ja heh
jjoopu kirjoitti:
Minulla on ainaki ollut sellainen kuva että lappilaisia on lapissa asuvat, mutta taas lappalaisia on nämä saamelaiset.. Tuota asiaa on monesti joutunu oikasemaan.
-- Minulla on ainaki ollut sellainen kuva että lappilaisia on lapissa asuvat, mutta taas lappalaisia on nämä saamelaiset.. Tuota asiaa on monesti joutunu oikasemaan.
ON VUOSI 2007 JA TE PÖLJÄT ETTÄ TUOTA VIELÄ EROTA? - niiille
jjoopu kirjoitti:
Lappilainen on Lapissa asuva/Lapista lähtöisin oleva. Lappalainen on alkujaan suomalaisten käyttämä halventava nimitys saamelaisista, mutta nykyään sitä käyttävät itsestään myös monet ei-saamelaiset Lapin alkuperäisasukkaat eli suomalaiset, joiden sukujuuret asettuvat Lappiin ihan yhtä kauas kuin saamelaistenkin. Näitä lappalaisia asuu lähinnä tunturi-Lapin alueella. Saamelaisille sallittakoon ihan omankielinen saamelaisnimitys lappalaisuuden sijaan.
- Ja heh
hETAN eRKKI ON KYLLÄ UKKO OIKEA , ETUSORMEN HIPLAAJA.,.köykkii vaikka on tuntematon susirajan möyrijä, on nin saatan härski että en viitti sanua.
- pyy
Mutta mistä nyt löytyy tunnari musiikki kännyyn??
- ansku_
tunnari oli todella surkea.. tuli mieleen siitä ihan niinku olis jossai norjan ja suomen rajalla.. iha joku saamelainen tuli mielee .. vaikka kemijärvi oli lähelläkää sitä.. todella surkeaa ulinaa
- Tonttu
Olen kotoisin Kemijärveltä ja ohjelmassa on tuttua vain kaupunkikuvat, maisemat ja muutamat ihmiset. Mitä juoneen tulee, en tunnista siitä Kemijärveä millään lailla. Ohjelmassa Kemijärvi paikkana on alusta asti ylikorostettu, joten katsoja saa helposti sellaisen kuvan, että koko tarina liittyy jotenkin Kemijärveen. Näin ei ole.
Olen suorastaan tyrmistynyt, kuinka ala-arvoista aiheet ja kielenkäyttö ovat. Tietääkseni kuvauksissa on useaan otteeseen käytetty peruskoulun ekaluokkalaisia ja nyt kun ohjelma tulee ulos kaikki varmaan katselevat, sattuisiko näkymään ohjelmassa. Sitten sieltä tulee etelän pillua, perkelettä ym kirosanoja joka toisena sanana, venäläisiä prostituoituja, pikapanoja, paikallisia mafiosoja, ja kaikki tietenkin poliisin näkökulmasta, mikä antaa sellaisen kuvan, että poliisia Kemijärvellä aina tarvitaan.
Tarviiko sitä enää ihmetellä, jos nuoriso käyttää ala-arvoista kieltä, kun sitä noin konkreettisesti opetetaan. Kuva Kemijärvestä turmeltuu entisestään tämän ohjelmasarjan myötä.- jjoopu
Melkeimpa olen kanssasi samaa mieltä. Liian liioteltu kuva kemijärvestä, mihin jäi se rauhallinen, luonnonläheinen ja lapsiperheille hyvä paikka asua? Viime jaksosta jäi mieleen se silta homma että mopolla mennää yli. Toivottavasti kempan nuoret ei sitä kokeile, edes kävellen.
- jingjang
jjoopu kirjoitti:
Melkeimpa olen kanssasi samaa mieltä. Liian liioteltu kuva kemijärvestä, mihin jäi se rauhallinen, luonnonläheinen ja lapsiperheille hyvä paikka asua? Viime jaksosta jäi mieleen se silta homma että mopolla mennää yli. Toivottavasti kempan nuoret ei sitä kokeile, edes kävellen.
Onhan siellä sillan palkkien päällä ajettu pyörällä mutta ei mopolla niinkun sarjassa oli. Ja siihen rantaanhan on hukkunut kaks lasta.
- ansku_
siis taivaantulet sarjassahan on todella rumaa kielenkäyttöä. mutta se on ihan normaalia mitä kemijärvellä puhutaan nykyään! fossiilit sitä aina kauhisteleeki nuorten kielenkäyttöä ja kouluissa on pyritty siihen että nuoret eivät niin kovasti käyttäisi kirosanoja.
Ja se venäläiset huorat sielä torstairannassa rekassa ni onhan niitäki ollu pitkässä vaarassa joskus aikoinaan. jotkut luulee ettei ole ollu mtu seki on totta.. :D ja niitä tappeluita nuorten kesken on paljon. itse olen kemijärveläinen. ja poliisin työ sielä on aika hepposta :D voin kyllä sanoa. - mmm
jingjang kirjoitti:
Onhan siellä sillan palkkien päällä ajettu pyörällä mutta ei mopolla niinkun sarjassa oli. Ja siihen rantaanhan on hukkunut kaks lasta.
Joo, Mannilan Taisto se kuulemma oli. Itse en kyllä ollut näkemässä.
Sompin veljekset hukkuivat etäämpänä, Norvion väylän siltatyömaalla. Maata oli ajettu paljon pengertä varten. Menivät liian reunalle ja sortuvien maiden seassa jokeen. Ei muistaakseni koskaan löydetty.
- atomica
... että pitää
olla ...sanotaan kauniisti...
vähemmistö osiota.....- vgn
Seuraavassa jaksossa on varmaan homokohtaus,
sekin kun näyttää olevan niin "muotia"
sarjoissa ellei pakollista?
- mohikaani88
mistä voi ladata/kattoa viime jakson sarjasta jos jäi katsomatta kiireitten vuoksi?
- nalks
Minusta se oli hyvä :D Olen ittekki lapista en aivan kemijärveltä. Ehkä siksi se ohjelma oli just hyvä :D
- LOL (Ko muka ?)
Mistä ? Emme ole rovaniemeläisii ! Muuten se sarja oli sillon LOL suurin piirtein :>
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1603142
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5012645Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!371407Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?1011349Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?221191- 451099
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3021015Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi120978Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti46971Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.35901