Hei, mitäs tykkäsitte ensimmäisestä jaksosta TT:tä?
Kielenkäyttö ja ihmistyypit ovat aika ronskeja ja suoraviivaisia, muutenhan juttu toimii kuin junan vessa. Murre ei kyllä ollut ihan kohdallaan, enpä ainakaan ole kuullut Kemijärvellä puhuttavat pohjalaista murretta tyyliin "met olemma tottuneet".
Kiva kuitenkin seurata juonen kehittymistä ja kattella tuttuja paikkoja.
Taivaan tulet
37
7585
Vastaukset
- MieSieMyö
Kemijärvellä ei miekuteta eikä kiekhauteta - ei ainakaan vielä kuuskytluvulla. Erkki Hetta (onkohan tämä nimi oikea sille paksulle pojalle) on kai enontekiöläisiä ja puhuu sitä murretta loistavasti. Kari Väänänen on kai alunperin Inarin poikia tai niiltä seuduilta, mutta asustanut kyllä myös Kemijärvellä.
Minun muistaakseni kemijärveläinen sanoisi: "Minä alon laulamahan ja muut itkemähän". Miekutusalueella sanottaisiin: "Mie alon laulamhan ja muut itkemhän".- tulessa
siitäs saitte kemijärven mollaajat,maisemat todella upeita,meillä on hieno kaupunki,jota ei
vielä ole massaturismilla pilattu,toivottavasti
kaupunkimme säilyy pienenä maaseutupaikkana,jossa
ihmiset osaavat sanoa muutakin kuin "NIIKU JA SIKAHYVÄÄ. Taivaantulissa näitä sanoja ei vielä
esiintynyt,hienoa! - enpätiijjä
Joskus olen kuullut jossain kielioppiohjelmassa radiossa,että Kemijäven/koillisen lapin kielenkäyttö olis ihan lähimpänä sitä ittiään eli kirjakieltä ihan valtakunnallisestikin.
Onko jollakin kielitieteilijällä parempa tietoa.
Tuntus vain,kun on niin viimeisenpäälle omaa sanastoa siellä meilläpäin. - sinne päinkään
Kyllähä se h kuuluu kemijärveläiseenki - muttei niin ku sinä luulet. Erkkiki on vuotsolainen ja paukuttaa saamesuomia nii että suomit lentää. Ja paskat Väänäsen Karin kotimaisuudelle, Kemijärvestähän tuo ite puhuu eikä Inarista.
Kukaan kemijärveläinen ei sanois nuin ku sinä väität, ja vittuilessaan vielä miekuttaiski vähän. - mutta ko
enpätiijjä kirjoitti:
Joskus olen kuullut jossain kielioppiohjelmassa radiossa,että Kemijäven/koillisen lapin kielenkäyttö olis ihan lähimpänä sitä ittiään eli kirjakieltä ihan valtakunnallisestikin.
Tuntus vain,kun on niin viimeisenpäälle omaa sanastoa siellä meilläpäin.Kemijärvi oli ennen sotia ja niitten jälkeen kaikenlaisten sällien ja jätkien risteyspaikka. Nethän meni ja tuli sen kautta isoille savotoille ja keväisin taas uittohommiin eri puolille Lappia. Iso osa varsinki sovan jälkeen syntyneitä kemijärveläisiä oli keskellä monelta puolelta ja vielä useammalta tasolta sekottunutta kulttuuria ja kieltä. Kemijärveläinen murre oli paikallinen muoto, jossa oli osia monista vanhoista, paikallisista, kirjakielestä ja uusista virtauksista, joten se joka väittää tietävänsä just sen oikean
puhuu paskaa. Mutta jos halutaan hakea Soppelan, Javaruksen, keskustan tai minkä tahansa kylän tai osaporukan oma kieli niin siitä vaan - varmaan lopulta löytyy jokaiselle omansa. - ovat lähimpänä
enpätiijjä kirjoitti:
Tuntus vain,kun on niin viimeisenpäälle omaa sanastoa siellä meilläpäin.kirjakieltä. En enää muista syitä ja seurauksia. Mutta näinhän tuo on, ei tarvi paljonkaan poistella loisäänteitä, niin siinäpä sitä on.
- Karjalasta lähtöisinkin
mutta ko kirjoitti:
Kemijärvi oli ennen sotia ja niitten jälkeen kaikenlaisten sällien ja jätkien risteyspaikka. Nethän meni ja tuli sen kautta isoille savotoille ja keväisin taas uittohommiin eri puolille Lappia. Iso osa varsinki sovan jälkeen syntyneitä kemijärveläisiä oli keskellä monelta puolelta ja vielä useammalta tasolta sekottunutta kulttuuria ja kieltä. Kemijärveläinen murre oli paikallinen muoto, jossa oli osia monista vanhoista, paikallisista, kirjakielestä ja uusista virtauksista, joten se joka väittää tietävänsä just sen oikean
puhuu paskaa. Mutta jos halutaan hakea Soppelan, Javaruksen, keskustan tai minkä tahansa kylän tai osaporukan oma kieli niin siitä vaan - varmaan lopulta löytyy jokaiselle omansa.olevia ja sellutehdaskin on aikanaan tuonut porukoita ympäri laajan Lapin. Sitä paitsi tuo ohjelma on kuiten kuvitteellinen, että ihan sama miten puhuvat, kunhan puhuvat.
- Kemijärveläisen poika
sinne päinkään kirjoitti:
Kyllähä se h kuuluu kemijärveläiseenki - muttei niin ku sinä luulet. Erkkiki on vuotsolainen ja paukuttaa saamesuomia nii että suomit lentää. Ja paskat Väänäsen Karin kotimaisuudelle, Kemijärvestähän tuo ite puhuu eikä Inarista.
Kukaan kemijärveläinen ei sanois nuin ku sinä väität, ja vittuilessaan vielä miekuttaiski vähän.Koko minun isän suku tai ne jokka asu jossaki Kemijärven tuntumassa puhu justihin niinko minä väitän. Niin puhuu ne tapionniemiläiset ja vuostimolaisekki, jokka on minun isän kans samaa ikäpolovia. Vuostimossa ja Tapionniemessä on nimittäin jonku verran tuttuja ja sukulaisiaki ainaki väärän koivun takaa.
Äitin murre on saulaista ko äiti on sieltä kotosin ja sen suku on sielä asunu vissihin jääkauesta lähtien. No ei sentähän, ku ovat suomalaisia eiväkkä saamia osaa ku piruuksissahan joskus jonku sanan.
Kyllähän minäki, vaikka pölijä olen, niin kahessa vuosikymmenessä kotiperän murreta opin puhumahan, nii että älä sinä saatana suotta vittuile. Samaa Kemijoen vettä olen lipittäny ja siitä on pontikatki keitelty.
Äitin sukulaisia on pemistelty ympäri maailiman, mutta jonku verran niitä asustelee Rovaniemen seutuvilla ja Tornion perällä, nuuskakairassa. Net kaikki miekuttavat ja pistävät melekhen joka sanhan hoon johonki. Nuuskakairalaiset pistävät kirihjeen posthiin, mutta rovanimeläiset laittavat sen hoon vähän eri paikhan sanasa.
Sevverran vielä, että isän äiti oli kotosin Sallasta päin ja se kans kuulemma puhu justihin niinko kemijärveläiset sano isä aikoinahan. - on on
Hetta on Vuotsosta ja Kari Ivalosta.
- Murteesta
Kyllä vain meillä kotona puhuttiin hieman pohjalaisittain, vaikka olen alkuperältäni ihan ensimmäisten kemijärveläisten sukujen jälkeläisiä ja toiselta puolen sukuakin juuret Lapissa. Tämä toisen vanhemman suku tullut useita sukupolvia sitten Kemijärvelle. Koillismaan murrehan kuuluu samaan murrealueeseen kuin Pohjaanmaan murre. Tämähän opittiin koulussa jo aikoja sitten.
Met, net ja tet on ihan tuttuja, H:ta käytettiin, mutta ei puhuttu H:n päältä, kuten Länsi-Lapissa tavataan puhua. Kemijärvellä puhutaan H:lla kuten Pohjanmaalla. Usein minua etelämpänä luultu pohjanmaalaiseksi. Mie ja Sie ei kuulu Kemijärveen, lähinnä Rovaniemeen. Sukupolvia Kemijärvellä asuneiden puheessa on myös Oulun seudun murteesta vaikutteita eli esim. "ookkonä".
Mikäli näyttelijä ei itse ole alkuperäinen paikkakuntalainen niin ei onnistu oikea murteella puhuminen millään. Jopa minulla, joka olen ollut jo poissa paikkakunnalta liki 10 vuotta en osaa enää käskemällä puhua puhdasta Kemijärven murretta, kuten ennen sieltä lähtöäni. Kieli muuttuu kun sitä käyttää ja kuulee niin vähän ja eri murrealueiden äänteet ja sanat sekoittuu ja kirjakielikin painaa päälle. Vietettyäni taas viikon tai kaksi paikkakunnalla kieli palautuu ja vanhasta tottumuksesta puhun taas syntymäpaikkani murretta.- Meilläkin
Isäni suku on tullut Pohjanmaalta Kemijärvelle ja sietä edelleen Pelkosenniemelle. Isän puhe sisälsi aivan selvästi tunnistettavia pohjalaisia sanoja ja sanontoja.
Olen ollut Helsingissä emigranttina kohta neljä vuosikymmentä, mutta kotikieli on kyllä hyvin muistissa vieläkin, joskin murre on kuulemma muuttunut helsinkiläiseksi, sanovat sukulaiset Lapissa.
Näillä eväillä väitin edellä, että leffan kieli ei ollut kemijärveläistä puhtaimmillaan, mutta kylläkin yleensä Lapissa puhuttua. - kans sieltä lähtöisin
minua häiritsi myös tuo sie mie ja hoon päältä puhuminen. Itselläni tulee kyllä paljonkin vielä puhuttua kemijärviäisittäin vaikka olenkin ollut jo kymmeniä vuosi sieltä pois. Ja sitte ku siellä käy niin vasta se jää päälle. On varmaankin aika vaikea oppia puhumaan kemijärviläisittäin, mutta olisivat puhuneet sitte vaikka kirjakieltä mutta ei mie sie niinku rovaniemeläiset puhhuu. Kiva kuitenkin katsoa tuttua kaunista kotipaikkakuntaa.
- no mansland
No haloo, Taivaantulissa totta ovat vain Kemijärven kaupunkikuvat ja maisemat. Lähes kaikki muu keksittyä, murretta myöten. Onhan täällä junantuomia, jotka vieläkin vääntävät murrettaan. Kemijärveläisyys, mitä se lopulta on?
- Susanna.
Ensimmäinen osa sarjasta oli kyllä jonkinasteinen pettymys. Juonellisesti homma lähti käyntiin hitaasti. Kuvauksellisesti siitä löytyi omituisuuksi.. kohtaus, missä mies ja nainen istuivat poliisiautossa ja ikkunan taakse ilmestyi mies, joka sanoi jotain ja hävisi, tuntui jokseenkin yliluonnoliselta. Vai käsitteleekään teos yliluonnollisia aiheita, se jää nähtäväksi seuraavissa jaksoissa.
Maisemat olivat Kemijärveläiselle tietysti se juttu. Mutta ei sekään kauas kanna jos juoni puuttuu. Toivon kyllä että seuraava jakso olisi parempi.- autossa...
sarjassa mitään ollut. N. 30 v. sinivalkoisen auton etupenkillä työaikana istunut toteaa, että normaalia lähes päivittäistä elämää. Kun parkkeeras auton kadun reunaan, kohta ilmestyy lasin taakse joku "höpöttäjä" ja ennenkuin saat ikkunan avattua, häipyy. Murteesta: Erkki Hetta on Vuotsosta ja puhuu sitä kieltä. Kemijärvellä on aina ollut "lentojätkiä", joitten jättämä murre kuuluu täkäläisessä puheessa vieläkin.
- miide
Ei Kemijärvellä, eli siis Kempassa, puhuta mie ja sie -tyyliin eikä lisätä ylimääräisiä konsonantteja tyyliin: assuu, tullee, mennee vaan asuu, tulee, menee. Kyllähän tämä olisi pitänyt sarjan tekijöiden tietää.
Muuten sarja vaikutti ihan katsottavalta, ei kylläkään mitenkään kauhean uskottava ollut. Näyttelijätkin oli osaltaan vähän teennäisiä. Tuskin tulis muuten seurattua, mutta kun kerta on Kemijärvellä kuvattu niin pakko kai se on.- karjapohjolasta
Niinhän se on monessa paikassa,että murteet sekoittuu keskenään.
Minun isä tuli Kauhajoelta (eteläpohjalaanen
sieltä syvimmästä päästä),kun taas äitini on kotoisin Iin seudulta(poj.pohjanmaalta).
Kotona siis kuului sekamurteita,muttei se mielestäni eikä muidenkaan kuullen tunnu minuun tarttuneen,päinvastoin olen muualla ollessani kuullut puhekieleni olevan hyvin selvää ,jopa helppokuuloista jajopa kauniiksikin joskus mainittu.
Tosin muistan joskus -70luvun puolivälissä hyvä
kaverini Vesa A,meni amikseen Rovaniemelle,niin
eiköhän tuo "vetku" eka lomilla viikon päästä ollut jo miesie "roilainen"....hehheh - saivarrellaan, niin
asuit, tulit ja menit.
- Jotakin vielä
Taivaan tulet -draamasarjasta seuraavaa:
- ei ollut niin hyvä kuin odotin, muttei niin huonokaan, kuin pelkäsin -> oli siis keskinkertainen
- sarjassa oli paljon kohtia, joissa ihmiset puhuivat itsekseen -> kemijärveläisetkö yksinpuhujia tai ääneenajattelijoita? --> toisaalta avuton keino sarjan tekijöiltä saada viestinsä tuotua julki
- paljon näytetään paikasta toiseen siirtymistä, siis näytetään pitkään autollaajoa tai kävelyä --> sarjan tekijöillä ei ole paljon sanottavaa
- aikaa on varattu kunkin sarjan näyttämiseen 50 minuuttia, mutta sarjaa näytetään alle 45 minuuttia --> loppuosa-ajasta käytetään sarjan mainostamiseen --> itsekehuskelua
- amatöörinäyttelijät ovat teennäisiä --> asia paisti jo ensimmäisessä osassa
- odotan kovasti TV2:ssa 13.2. näytettävää dokumnenttia Isä meidän; se on rohkea dokumentti alkoholismista ja sen kiroista ---> lyökö tämä tuon sarjan pöydältä?
- Taivaan tulissa oli rumaa kiroilua --> tyypillistä kemijärveläisyyttäkö? Ei kai. Pillu ja vittu -sanat eivät ole kovin mukavaa kuultavaa! Tästä koroilusta keskenkasvuiset tykkäävät, eli se saa tuon asian puolesta jonkin verran katselijoita, vaikka osa sarjaa seuraavista väsyisikin kesken kaiken katsomiseen!- sinä vain
sitä isä meidän. Arvelinkin, että Taivaan tulet olisi sinulle liian vaativaa katseltavaa, mutta se siitä. Taivaan tulethan oli ja tulee jatkossakin olemaan HYVÄ!!!!!!!!!! Voidaan sanoa, että Väänänen teki ittensä näkösen sarjan. Oikiastaan ei tarvitse edes tietää käsikirjoittajaa ja ohjaajaa, kun voi jo tyylistä ja huumorista päätellä kuka on jutun takana... eli on niin ittensä näkönen, että hirvittää!!!!!!
- on kiellettyä!
Älä enää jaksa jankuttaa, kyllä sinut on jo huomattu!!!!!!!
- vokkeli
oli taivaan tulet.oli kiva katsella tuttuja maisemia.jos joskus sais/vois takas muuttaa.
- yks kattelija
no joo menettelihän tuo,mut toivottavasti paranee niiku sika juoksuaan! tuttuja paikkoja oli..
- Murretta
Kyllä Kemijärvellä hoon päälle "puhutahan"...ei "puhuthan", mutta liekö tuolla niin suurta merkitystä jos sarjassa H liikkuu paikasta toiseen. Pääasia että Lapin murretta, vaikka läänit sekoittuisikin. Tuohon nyt tuskin tarvii kenenkää aikaansa kuluttaa jos murteet on sekoittuneet. Entisenä Kemijärveläisenä olen oppinut että sielläkin puhutaan kylittäin eri tavalla. Pohojalaisittain Kemijärvellä on aina puhuttu. Sitten on erikseen "Soppelalaiset","Luusualaiset"...jne.
Kaikkinensa hyvä aloitusjakso ja paranee edetessään. - Isoltakylältä..
Murretta kirjoitti:
Kyllä Kemijärvellä hoon päälle "puhutahan"...ei "puhuthan", mutta liekö tuolla niin suurta merkitystä jos sarjassa H liikkuu paikasta toiseen. Pääasia että Lapin murretta, vaikka läänit sekoittuisikin. Tuohon nyt tuskin tarvii kenenkää aikaansa kuluttaa jos murteet on sekoittuneet. Entisenä Kemijärveläisenä olen oppinut että sielläkin puhutaan kylittäin eri tavalla. Pohojalaisittain Kemijärvellä on aina puhuttu. Sitten on erikseen "Soppelalaiset","Luusualaiset"...jne.
Kaikkinensa hyvä aloitusjakso ja paranee edetessään.kylien murteesta. Etenki Isokylä, Soppela, Luusa, Ylikylä (vuostimo ym.). Isokylän "kiekasua" ei kuule enään kuin ikälopuilta kylän asukkailta, eikä Soppelassakaan "yllää" kuin muutamissa alkuasukastaloissa. H:n päälle puhuminen alkaa Pelkosenniemestä, ylöspäin mentäessä yleistyy.
- 15+18
Murretta kirjoitti:
Kaikkinensa hyvä aloitusjakso ja paranee edetessään.kyllähän se kempprin murre muistutta aika paljon savolaisten murretta
- ja vielä
muutama kommentti kyseisestä sarjasta. Kävin kattomassa ensi-illassa jaksot 1 ja 4. Häiritsemään jäi sarjaan valittujen amatöörinäyttelijöiden amatöörinäytteliminen. On kumma, että niinkin suurella ammattitaidolla ja egolla varustettu ohjaaja kun Väänänen ei ole kuitenkaan puuttunut amatöörinäyttelijöiden suorituksiin. Osasta reploja ei saa mitään selvää ja puhetyylin hätäinen ja sekava. Nämä "näyttelijät" ovat kaikkea muuta kuin luontevia ja tekniikka heiltä puuttuu kokonaan(puhe). Paras amatööriosastossa mielestäni on lääkäri poikaa esittävä pikku-poitsu. Näytteleminenkin on sellainen laji, että sen eteen täytyy tehdä rutosti töitä ennekuin tietää siitä edes jotain.
- taivaan talikynttilät...
Miten amatöörinäyttelijältä voit vaatia puhe-hengitystekniikkaa samalle tasolle kuin vuosia opiskelleelle ammattinäyttelijälle. Tule ensi suvena tänne paikalliseen kuppilaan istumaan ja esittämääm verbaalisia taitojasi, niin kohta joku kysyy: "mistä olet karannut".
- sissi
taivaan talikynttilät... kirjoitti:
Miten amatöörinäyttelijältä voit vaatia puhe-hengitystekniikkaa samalle tasolle kuin vuosia opiskelleelle ammattinäyttelijälle. Tule ensi suvena tänne paikalliseen kuppilaan istumaan ja esittämääm verbaalisia taitojasi, niin kohta joku kysyy: "mistä olet karannut".
tulla. Kyse olikin siitä, että ohjaaja pitää huolen siitä et reploista saa edes selvää.
- Pöytäviinakin maistu
sissi kirjoitti:
tulla. Kyse olikin siitä, että ohjaaja pitää huolen siitä et reploista saa edes selvää.
Kaikki kattoo illalla.
- fhfg
Pöytäviinakin maistu kirjoitti:
Kaikki kattoo illalla.
JOO =)
- Tositopi
Kattokkaapa Ruottin sarjoja Beck, Van Veetterr yms. tehty Ystadissa. Ovat kuin toiselta planeetalta
kuvuksen, näytelijöiden & käsikirjoituksen perusteella verrattuna Väänäseen.
Budjetit ei oo hirveitä. Pirkka-Pekka Petelius älys lopettaa heti kättelyssä Väänäsen hommat ku ei oo ees
käsikirjotusta tehty ennen kuvausta.
Kuten ?? sanoi: humpuukin tekemiselläkin näköjään pärjää!- lady tikkuri päällä
Mitähän kieltä minä puhun, kun itse oon kemppalainen, isä savosta, äiti kempasta. Aina etelässä käyessä eivät ymmärrä minua, se ihimetyttää, mielestäni puhun enempi kirjakieltä kuin savolaiset tai vakkasuomalaiset. Aina kysyvät, mistä oon pois. Tiiä häntä miten pitäis puhua.
- lady, tikkuri päällä
Mitähän kieltä minä puhun, kun itse oon kempasta, isä savosta äiti kempasta. Aina etelässä käyessä eivät ymmärrä minua. Se ihimetyttää, mielestäni puhun enempi kirjakieltä kuin savolainen tai vakkasuomalainen. Aina kysyvät mistä oon pois. Tiiä häntä miten pitäis raatata.
- Tositopi
Miten Pyhä-jakso liittyy jueneen?
Veljekset kattelee samaa naista...
kiipeillään mastossa....
No, oisko ollut pakko saaha Pyhän komiat maisemat sopimaan jotenki juoneen????
Onhan Pekka samoilemassa & pelastaa tytön, sitten mutta......?
Jotenkin käsikirjoitus tuntuu lonkalta vetäistyltä!! Sorry! - kummastuttaapamputta
Tositopi kirjoitti:
Miten Pyhä-jakso liittyy jueneen?
Veljekset kattelee samaa naista...
kiipeillään mastossa....
No, oisko ollut pakko saaha Pyhän komiat maisemat sopimaan jotenki juoneen????
Onhan Pekka samoilemassa & pelastaa tytön, sitten mutta......?
Jotenkin käsikirjoitus tuntuu lonkalta vetäistyltä!! Sorry!Onkohan se Kemijärveläinen oikea naispoliisi, iso ja kaunis vaalea, Väänäsen esikuva Pia Katajan esittämälle Taivaan Tulien naispoliisille?
- ei telkkaria
kummastuttaapamputta kirjoitti:
Onkohan se Kemijärveläinen oikea naispoliisi, iso ja kaunis vaalea, Väänäsen esikuva Pia Katajan esittämälle Taivaan Tulien naispoliisille?
kuinka tyhmäksi tulee jos roskasarjoja seuraa, kyselee vielä täälläkin niiden kuvitteellisten hahmojen perään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812