Mikä paras kokoluokassa 80-100hv

Pitäs kohta tietää.

Vaihtoehtoina Suzukin nelari 90,yamaha 80,100 nelari ja 90 kakstahti,mercury 80,100nelari,90 optimax tai tohatsu 90tldi,e-tech jää laskuista pois korkean hintansa vuoksi,auttakaa ensimmäisen veneen ostajaa!

93

17779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti

      Ihan noihin hintoihin, niin taidat saada 90 tai 115 E-Tecin samalla rahalla kun yamahan 100 heppasen.
      Ehdotan että otat sen uuden hondan joka tulee kohta myyntiin 90hv EFI VTEC. 2T koneista sen Evinruden E-Tec

      Tässä vaan yksi ajatus.

      • ei häävi

        Valitettavasti Hondan ostaminen ei ollut kovin älykäs ajatus mielestäni. Minä en olisi kovinkaan innostunut ostamaan uutta moottorityyppiä kun siinä kuitenkin on joku suunnitteluvirhe, joka löytyy keskellä kesää. Sitten joutuu kinaamaan myyjän ja maahantuojan kanssa. Heidän mielestään kaikki on ok vaikka moottori sammuilee tai kakistelee joissakin olosuhteissa ja sitten seuraavaksi kaudeksi tehdas toimittaa korjaussarjan koneeseen.

        Mielestäni hankintapäätöksen pitäisi lähteä tarpeista.

        Perus 2-tahtinen on luotettava kone silloin kun ajetaan reilua matka-ajoa 50 tuntia kaudessa. Ja niin paljon halvempi, että bensalaskuissa ei koskaan saa kalliimman koneen hintaa takaisin. Tavallisessa matka-ajossa kulutuserokaan ei ole nelarin eduksi kovin suuri.

        Jos harrastetaan uistelua, on nelari omaa luokkaansa.

        Nuo ruisku-2-tahtiset ovat taloudellisia ja hienoja, mutta jotkut turhankin hienoja. E-teciäkään ei saa käyntiin ilman huoltomiehen tietokonetta jos se jonkun häiriön takia sammuu keskellä merta.


      • Greb
        ei häävi kirjoitti:

        Valitettavasti Hondan ostaminen ei ollut kovin älykäs ajatus mielestäni. Minä en olisi kovinkaan innostunut ostamaan uutta moottorityyppiä kun siinä kuitenkin on joku suunnitteluvirhe, joka löytyy keskellä kesää. Sitten joutuu kinaamaan myyjän ja maahantuojan kanssa. Heidän mielestään kaikki on ok vaikka moottori sammuilee tai kakistelee joissakin olosuhteissa ja sitten seuraavaksi kaudeksi tehdas toimittaa korjaussarjan koneeseen.

        Mielestäni hankintapäätöksen pitäisi lähteä tarpeista.

        Perus 2-tahtinen on luotettava kone silloin kun ajetaan reilua matka-ajoa 50 tuntia kaudessa. Ja niin paljon halvempi, että bensalaskuissa ei koskaan saa kalliimman koneen hintaa takaisin. Tavallisessa matka-ajossa kulutuserokaan ei ole nelarin eduksi kovin suuri.

        Jos harrastetaan uistelua, on nelari omaa luokkaansa.

        Nuo ruisku-2-tahtiset ovat taloudellisia ja hienoja, mutta jotkut turhankin hienoja. E-teciäkään ei saa käyntiin ilman huoltomiehen tietokonetta jos se jonkun häiriön takia sammuu keskellä merta.

        Totta turiset tuon Hondan suhteen , saattaa olla hieno kone mutta ei siitä paljoa apua ole jos tosiaankin sattuu niin että joku lasten tauti iskee merellä.

        Noista 2.ruiskusta olen hiukka eri mieltä, Taloudellisuus on atkakierroksilla jopa parempi kuin vastaavilla nelareilla ja itse ei kovin aktiivisesti ole tullut uistelua harrastettua mutta muutaman tunnin tyhjäkäynti ajon jälkeen ei ainekaan Tossun 90 TLDI kakinut vaan lähti nöyrästi kiihtyymään.

        E-tecin ongelema tosiaankin on ilmeisesti se että jos koneeseen tulee häriö niin mereltä et välttämättä omin voimin tule takaisin vaan aina hinauksessa.
        Tossussani ei ole 3 kesän ajalla mitään häikkiä ollut mutta sen systeemit ovat niin että se vain tarvittaessa rajoittaa kierroksia, kaikista häriöistä ei sitä kuitenkaan tee vaan vain ilmoittaa..Ja kuittaukasella homma hoidettu jos häiriö on poistunut.
        Tämä sama lienee Merkkarin Optimaxilla, tekniikka kun on sama kuin Tossulla, e-tec sen sijaan on poikkeavaa tekniikkaa.


      • Eskelinen
        Greb kirjoitti:

        Totta turiset tuon Hondan suhteen , saattaa olla hieno kone mutta ei siitä paljoa apua ole jos tosiaankin sattuu niin että joku lasten tauti iskee merellä.

        Noista 2.ruiskusta olen hiukka eri mieltä, Taloudellisuus on atkakierroksilla jopa parempi kuin vastaavilla nelareilla ja itse ei kovin aktiivisesti ole tullut uistelua harrastettua mutta muutaman tunnin tyhjäkäynti ajon jälkeen ei ainekaan Tossun 90 TLDI kakinut vaan lähti nöyrästi kiihtyymään.

        E-tecin ongelema tosiaankin on ilmeisesti se että jos koneeseen tulee häriö niin mereltä et välttämättä omin voimin tule takaisin vaan aina hinauksessa.
        Tossussani ei ole 3 kesän ajalla mitään häikkiä ollut mutta sen systeemit ovat niin että se vain tarvittaessa rajoittaa kierroksia, kaikista häriöistä ei sitä kuitenkaan tee vaan vain ilmoittaa..Ja kuittaukasella homma hoidettu jos häiriö on poistunut.
        Tämä sama lienee Merkkarin Optimaxilla, tekniikka kun on sama kuin Tossulla, e-tec sen sijaan on poikkeavaa tekniikkaa.

        Jos Hondan VTEC tekniikkaa pitätte riskialttiina niin eikös sitä ole käytetty Hondan henkilöautoissa ~8v tai enemmänkin.
        Eli kokemusta sillä saralla on pitkästi joten lastentauteja ei liene odotettavissa.

        nimimerkki:
        VTEC:llä ajellut maantiellä viimeiset 7v.


      • alttius
        Eskelinen kirjoitti:

        Jos Hondan VTEC tekniikkaa pitätte riskialttiina niin eikös sitä ole käytetty Hondan henkilöautoissa ~8v tai enemmänkin.
        Eli kokemusta sillä saralla on pitkästi joten lastentauteja ei liene odotettavissa.

        nimimerkki:
        VTEC:llä ajellut maantiellä viimeiset 7v.

        Olen lukenut netistä ja jopa Kippari-lehdestä miten uuden moottorin kaasareiden suuttimia on vaihdettu käytössä oleviin Honda-moottoreihin. Eikä silloin suinkaan maahantuojan mies tuo niitä rantalaiturille, vaan kone on vietävä verstaalle.

        En epäile VTECin luotettavuutta sinällään. Valitettavasti vaan perämoottorit tuntuvat jostakin syystä tulevan Hondalta huonommin testattuina kuin autot.

        Perämoottori kun on koko voimansiirtojärjestelmä eikä pelkkä VTEC-moottori.


      • hankit
        ei häävi kirjoitti:

        Valitettavasti Hondan ostaminen ei ollut kovin älykäs ajatus mielestäni. Minä en olisi kovinkaan innostunut ostamaan uutta moottorityyppiä kun siinä kuitenkin on joku suunnitteluvirhe, joka löytyy keskellä kesää. Sitten joutuu kinaamaan myyjän ja maahantuojan kanssa. Heidän mielestään kaikki on ok vaikka moottori sammuilee tai kakistelee joissakin olosuhteissa ja sitten seuraavaksi kaudeksi tehdas toimittaa korjaussarjan koneeseen.

        Mielestäni hankintapäätöksen pitäisi lähteä tarpeista.

        Perus 2-tahtinen on luotettava kone silloin kun ajetaan reilua matka-ajoa 50 tuntia kaudessa. Ja niin paljon halvempi, että bensalaskuissa ei koskaan saa kalliimman koneen hintaa takaisin. Tavallisessa matka-ajossa kulutuserokaan ei ole nelarin eduksi kovin suuri.

        Jos harrastetaan uistelua, on nelari omaa luokkaansa.

        Nuo ruisku-2-tahtiset ovat taloudellisia ja hienoja, mutta jotkut turhankin hienoja. E-teciäkään ei saa käyntiin ilman huoltomiehen tietokonetta jos se jonkun häiriön takia sammuu keskellä merta.

        uutta,niin osta aina viimeisintä tekniikkaa.Ihmettelen tollasta ajatusta pelätä lastentauteja.Jos kaikki ajattelee noin ni nelitahtimoottoreita ei ois tehtykään.Mä oon aina ostanu uusinta tekniikkaa ku on jptain tarttenu.Osta ihmeessä vaikka se uusin Honda.Älä mitään vajaatahtista.Mäkin ostin viimekesänä uuden nelari Suitsan ja en oo pätkääkään katunu.Johtavista merkeistä ku jonkun mieleisen haluat ni siitä vaan,mut vielä kerran nelari sen olla pitää.Eihän Varrejakaan enää myydä


      • Hannes_1971
        Greb kirjoitti:

        Totta turiset tuon Hondan suhteen , saattaa olla hieno kone mutta ei siitä paljoa apua ole jos tosiaankin sattuu niin että joku lasten tauti iskee merellä.

        Noista 2.ruiskusta olen hiukka eri mieltä, Taloudellisuus on atkakierroksilla jopa parempi kuin vastaavilla nelareilla ja itse ei kovin aktiivisesti ole tullut uistelua harrastettua mutta muutaman tunnin tyhjäkäynti ajon jälkeen ei ainekaan Tossun 90 TLDI kakinut vaan lähti nöyrästi kiihtyymään.

        E-tecin ongelema tosiaankin on ilmeisesti se että jos koneeseen tulee häriö niin mereltä et välttämättä omin voimin tule takaisin vaan aina hinauksessa.
        Tossussani ei ole 3 kesän ajalla mitään häikkiä ollut mutta sen systeemit ovat niin että se vain tarvittaessa rajoittaa kierroksia, kaikista häriöistä ei sitä kuitenkaan tee vaan vain ilmoittaa..Ja kuittaukasella homma hoidettu jos häiriö on poistunut.
        Tämä sama lienee Merkkarin Optimaxilla, tekniikka kun on sama kuin Tossulla, e-tec sen sijaan on poikkeavaa tekniikkaa.

        Aika hyvin oli Honda suunniteltu, ei lastentauteja ja tehokas pakkaus


    • Osku2

      Ehdottomasti Honda

      • kokemusta

        Ja kokemusta on, joohan..


    • Lukemaan

      Kuten varmaan huomaat on esitystä niin monta kuin on miestäkin.
      Suosittelisi lukemaan kaikki testit joita löytyy kyeisistä moottoreista roppakaupalla. Eroja on ja isojakin, kaikilla pärjää se on selvä mutta testien lukeminen on vielä kun on vesien avautumiseen aikaa, mielenkiintoista puuhaa.
      Itselläni on ollut viitä eri merkkiä ja kolme viimeistä samaa ja seuraavakin.

      • onn

        Ja sitten kun alat lukemaan niitä testejä, huomaat että mitä enemmän luet, sitä kirjavampaa tietoa saat. Esim. eräällä lehdellä oli 3 vuoden välillä tehty testit samasta isohkosta 2-tahtiperämoottorista. Moottorin pitäisi olla pysynyt samana viimeiset parikymmentä vuotta, näin olen antanut itselleni kertoa, mutta niinpä vaan testaajat saivat identtisten moottoreiden melutasossa huippukierroksilla melkein 10db:n eron aikaiseksi.

        Siinäpä sitten etsit tietoa moottoreiden melutasosta..

        ;)


    • niin1

      No kaikkihan lähtee tarpeesta ajotunnit uistelu ja se että mikä kyseisistä koneista on paras niin vastausta ei tiedä kukaan nimittäin toinen moottoriyksilö saattaa kestää 20vuotta toinen vuoden pääsääntö on kuitenkin niin että mitä vähennän elektroniikkaa niin vähemmän vikoja sähköviat ovat vittumaisia korjata itse ei voi tehdä mitään kokemuksesta voin sanoa että jos perämoottori hajoaa kesäkuussa niin vaikka käytät takuu huollossa niin seuraavan kerran ajelet elokuussa

      • Taas käytettiin

        Sitä vanhaa jekkua, että Evari on vanhempaa mallia kuin Jamaha. Ja Evarihan oli vielä sitä Faicht-tyyppiä.
        Nykyiset Bombardierin moottorit ovat vielä tehokkaampia, kulutuksen kuitenkaan nousematta.

        Kuormansietokyky ero kyllä näkyy kaksitahtisen hyväksi.


      • evinraato

      • Ja kato

      • merkkari
        Ja kato kirjoitti:

        Kakstahti Jamahan ja Hondan mittoja sekä siinä välissä olevan E-tec;n lukemia.
        Ei yhtään huonolta näyttäny Evarin arvot.

        Harmi kun tuo juttu oli väärällä murteella.

        laseja kun vertaa tuloksia merten mersuun!!


      • on siellä
        merkkari kirjoitti:

        laseja kun vertaa tuloksia merten mersuun!!

        In your ass... E-TEC on paras moottori mitä on tehty. Turha sitä on verrata 4T koneisiin niinkuin kaikki tekee. Se on 2T ruisku ja pysyy.

        Nelarit: Huollettavia, painavia, bensat ja öljyt sekasin uistellessa jos et lämmitä konetta ekaksi tai aja norm. kierroksilla jolloin öljyn paine on ok tasolla.

        2 Tahti Ruiskut: Kevyempi, suoritus kykyisempi, pienempi kulutus ala kierroksilla n 4000 ja alle, huolto vapaampi.

        Tyhmä ostaa 4T koneen ja Fiksu 2T Ruutta pannun paitsi tohatsua....


      • Greb
        on siellä kirjoitti:

        In your ass... E-TEC on paras moottori mitä on tehty. Turha sitä on verrata 4T koneisiin niinkuin kaikki tekee. Se on 2T ruisku ja pysyy.

        Nelarit: Huollettavia, painavia, bensat ja öljyt sekasin uistellessa jos et lämmitä konetta ekaksi tai aja norm. kierroksilla jolloin öljyn paine on ok tasolla.

        2 Tahti Ruiskut: Kevyempi, suoritus kykyisempi, pienempi kulutus ala kierroksilla n 4000 ja alle, huolto vapaampi.

        Tyhmä ostaa 4T koneen ja Fiksu 2T Ruutta pannun paitsi tohatsua....

        Kannattaa sitten ennen kaupantekoa vilasta sinne merkkarin kopan lalle ettei tule epähuomiossa ostettua Tohatsua...monet merkkarit kun ovat Tohatsun tekemiä.

        Heh,maailman vanhin ja maailman toiseksi suurin perämoottoritehdas on siis päässyt tähän asemaan tekemällä huonoja koneita?
        Jaa niin vielä...jotkut merkkarit tehdään nykyään kiinassa,pikkaisen on ollut niissä ongelmia mutta onnneksi ongelma ei muodostu sikäli vakavaksi että merelle jäisi, kaveri kun ei sinne pääse, kone ei sillä vain uudesta alkaenkaan ole pelittänyt.

        Mitä E-tecin tulee niin Evarin historissa löytyy viimeisen 20 vuoden ajalta pelkkiä floppeja, jos historia yhtään toistaa itseään niin muutamia vuosia vielä joutuu odottelemaan ennen kuin pauke alkaa käymään...
        Muistatko nämä:
        -VRO koneiden kiinnileikkautumiset
        -Ficht, ei koskaan toiminut kunnolla ja kiinnileikkautumisia.
        -Ram-Ficht, pelasi pikkasen aikaa ja sen jälkeen huollosta huoltoon ja jatkuvalla syötöllä.
        Kaikki nämä olivat viimoisen päälle hyviä ja kävivät sitten melkoisen kalliiksi omistajilleen,lähes poikkeuksetta.

        Nyt on melkein kolme kesää ollut 90 hp tossu persukissa ongelmitta ja kaikkien edellisten merkkien kokeilujen jälkeen se siinä pysyykin vielä 5-6 vuotta, sitten arvioidaan tilannetta taas uusiksi...ja silloin myös jo näkee mikä on E-tecin luotettavuus.
        On kuitenkin niin että ikä päivänä en osta konetta joka vaatii huoltomiehen käynnin kuittaamaan joka ainoan häiriön, huoltomiestä kun on pirun vaikea saada viikonloppuna merelle.


      • tuli
        on siellä kirjoitti:

        In your ass... E-TEC on paras moottori mitä on tehty. Turha sitä on verrata 4T koneisiin niinkuin kaikki tekee. Se on 2T ruisku ja pysyy.

        Nelarit: Huollettavia, painavia, bensat ja öljyt sekasin uistellessa jos et lämmitä konetta ekaksi tai aja norm. kierroksilla jolloin öljyn paine on ok tasolla.

        2 Tahti Ruiskut: Kevyempi, suoritus kykyisempi, pienempi kulutus ala kierroksilla n 4000 ja alle, huolto vapaampi.

        Tyhmä ostaa 4T koneen ja Fiksu 2T Ruutta pannun paitsi tohatsua....

        uutta "tietoo"öljynpaineista.Aina"oppii uutta".Harva kuiteskiin aloittaa uistelun suoraan laiturista.Onko kirjoittajalla omakohtaista tietoa,vai onko "tieto"tullut hevosmiesten tietotoimistosta?Onko moottoriöljyn ja suodattimen vaihto mahdoton tehtävä,kun se aina tulee esiin suurimpana miinuksena.Muut huoltotoimenpiteethän joutuu vajaatahtiseenkin tekemään.En kuuna päivänä vaihtais nelaria kakkoseen.


    • tottakai

      vertaa tehoa, painoa ja kulutusta. Lisäetuna tulee huomattavasti pienemmät huoltokulut.

      • Paras A-luokka

        Todella fiksusti tehty kone ilman ylimääräisiä 4-tahti hienouksia jos joku moittii tehoa on ko koneen taloudellisuus omaa luokkaa ja löytyy siitä se 66.6kw joten Keihin/orbital suorasuihku rules ! ps. yläkuolokohdan jälkeen aina työtahti : ))


      • TLDI Mopo
        Paras A-luokka kirjoitti:

        Todella fiksusti tehty kone ilman ylimääräisiä 4-tahti hienouksia jos joku moittii tehoa on ko koneen taloudellisuus omaa luokkaa ja löytyy siitä se 66.6kw joten Keihin/orbital suorasuihku rules ! ps. yläkuolokohdan jälkeen aina työtahti : ))

        Mites sitten pumppusuutin E-Tec jota ei nähdä vasta kuin Evinrude E-Tec moottoreissa ja joissain kalliissa Diesel pakuissa 2004 ja ylös päin jos muistan oikein. Esim mersun pakuissa on joissan malleissa pumppusuuttimiet ruiskuttamassa polttoainetta. Tuo jo vanhentunut lohkoa roiskiva orbital tulee jäämään pois varmaan ihan lähivuosina. Se tohatsu on ihan paska suoritus kyvyltään verratuna muihin 2T koneisiin. Plussaa saa vaan ruiskun puolesta. Osta nyt 7500€ ja myy vuoden päästä tonnilla. Ei edes kelvannut kipparin käytettyjen moottorien 2T osastolle kun eihän sellasta hintaa voi kirjoittaa moottorista joka on 2000 luvulta mutta jälleenmyynti arvoa ei juuri ole.


      • Greb
        TLDI Mopo kirjoitti:

        Mites sitten pumppusuutin E-Tec jota ei nähdä vasta kuin Evinrude E-Tec moottoreissa ja joissain kalliissa Diesel pakuissa 2004 ja ylös päin jos muistan oikein. Esim mersun pakuissa on joissan malleissa pumppusuuttimiet ruiskuttamassa polttoainetta. Tuo jo vanhentunut lohkoa roiskiva orbital tulee jäämään pois varmaan ihan lähivuosina. Se tohatsu on ihan paska suoritus kyvyltään verratuna muihin 2T koneisiin. Plussaa saa vaan ruiskun puolesta. Osta nyt 7500€ ja myy vuoden päästä tonnilla. Ei edes kelvannut kipparin käytettyjen moottorien 2T osastolle kun eihän sellasta hintaa voi kirjoittaa moottorista joka on 2000 luvulta mutta jälleenmyynti arvoa ei juuri ole.

        "Ei edes kelvannut kipparin käytettyjen moottorien 2T osastolle kun eihän sellasta hintaa voi kirjoittaa moottorista joka on 2000 luvulta mutta jälleenmyynti arvoa ei juuri ole."

        Et selkeästi satu nyt ymmärtämään mistä on kyse käytettyjen myyntitilaistossa niin valaisen asiaa...
        Jos merkkiä X myydään 500 kappaletta ja niistä on käyttettyjen markkinoilla 200 kpl, on eriomaisen makea tehdä tilastoa, aineistoa riittää...
        Jos merkkiä Y myydään 200 kappaletta ja käytettyjen markkinoilla ei niitä riittävästi ole niin silloin ei saada tilastoa aikaiseksi.

        Se jolla on omatoimisuutta ja ajattelukykyä(Tämä kohta ei ole sinulle), piipahtaa vaikkapa maistaraatin sivuilla tutkimassa tilastoja....katsoo kuinka paljon on eri merkkejä myyty ja sitten plärää myyntipalstoja, kuinka paljon niitä on käytettynä tarjolla.
        Tästä otannasta sitten voi alkaa tekemään johtopäätöksiä, miksi joitain halutaan myydä?
        Miksi joitain ei ole myynnissä?
        Ovatko myyjät tyytymättömiä koneeseen?
        Jos taas koneita ei ole tarjolla niin silloinhan ei ole tarvetta myydä, ollaan tyytyväisiä....
        Ja huomaa todellakin, silloin ei myöskään saada tilastoa myytävistä aikaiseksi.

        Ihan simppeliä tilaistoista selviävää juttua josta pääsee vetämään suoraan oikeat johtopäätökset, ilman mitään selittelyjä.
        Ei tarvita sinun selityksiäsi paskoista, ei minun kehuntaa, ei yhtään mitään, pelkkää faktaa joka kertoo ihmisten tyytyväisyydestä hankintoihinsa.

        Jaa niin, tuo obital-tekniikka on Austraaliasta ja myös merkkarin käyttämä optimaxeissa.
        Toistaiseksi on pelittänyt huomattavasti luotettavammin kuin yksikään muu ruiskutekniikka.
        Tekniikka tuli markkinoille noin 7-8 vuotta sitten ja on muka vanhanaikaista?
        Se että E-tec tajoaa tekniikka jota ei ole todistettu luotetavaksi riittävän pitkällä perioodilla, ei tee jostain toisesta vanhanaikaista....Vasta vuodet näyttävät sen toimivuuden ja kulutkin, sitä ennen suhtaudun varauksella ja muistaen VRO sekä Ficht koneet(Toista kertaa minua ei evarin taholta kuseteta) .


      • hintaa tossussa
        TLDI Mopo kirjoitti:

        Mites sitten pumppusuutin E-Tec jota ei nähdä vasta kuin Evinrude E-Tec moottoreissa ja joissain kalliissa Diesel pakuissa 2004 ja ylös päin jos muistan oikein. Esim mersun pakuissa on joissan malleissa pumppusuuttimiet ruiskuttamassa polttoainetta. Tuo jo vanhentunut lohkoa roiskiva orbital tulee jäämään pois varmaan ihan lähivuosina. Se tohatsu on ihan paska suoritus kyvyltään verratuna muihin 2T koneisiin. Plussaa saa vaan ruiskun puolesta. Osta nyt 7500€ ja myy vuoden päästä tonnilla. Ei edes kelvannut kipparin käytettyjen moottorien 2T osastolle kun eihän sellasta hintaa voi kirjoittaa moottorista joka on 2000 luvulta mutta jälleenmyynti arvoa ei juuri ole.

        "Osta nyt 7500€ ja myy vuoden päästä tonnilla. Ei edes kelvannut kipparin käytettyjen moottorien 2T osastolle kun eihän sellasta hintaa voi kirjoittaa moottorista joka on 2000 luvulta mutta jälleenmyynti arvoa ei juuri ole. "

        Sullon ostohinnassa reilu tonni liikaa...


    • Pitäs kohta tietää

      Hondaa en ota,on liian nuori malli.

    • ..i..
      • potkuri?

        Hei ostin samanlaisen 90 TLDI mikä potkuri vakiona minusta se on 15tuumaa eli onko hyvä nopeaan kevyeeseen runkoon ? mitkä huiput sinun veneessä ? rungon mitta ja paino ? itsellä pituus 480 leveys 213 pelkkä vene 450 kg 18 ast pohja joten pitäisi kulkea mutta meneekö vakipotkurilla vai kiertääkö yli 5850 ??


      • ..i..
        potkuri? kirjoitti:

        Hei ostin samanlaisen 90 TLDI mikä potkuri vakiona minusta se on 15tuumaa eli onko hyvä nopeaan kevyeeseen runkoon ? mitkä huiput sinun veneessä ? rungon mitta ja paino ? itsellä pituus 480 leveys 213 pelkkä vene 450 kg 18 ast pohja joten pitäisi kulkea mutta meneekö vakipotkurilla vai kiertääkö yli 5850 ??

        Mulla on se vakio potkuri ja veneellä pituutta 5.7m ja leveyttä 2.1m. Tuo Fjord painaa sellaiset 900kg ja siin on sellainen suht jyrkkä v-pohja. Moni väitti ettei tossun tehot piisais, et pitäis olla yli 100hp, mut ne jutut on vauhti hirmuille. Oma paatti menee 26kn max kierroksilla, jotka on vain 5150rpm tuon lavan kanssa, ja hyvä matkavauhti on 19-20kn, jolloin kierrokset on n.4300. Mulle tuo vakio potkuri on hieman liian jyrkkä ja meneekin vaihtoon nyt tänä keväänä. Veikkaan, että sulle se taas saattais olla aavistuksen liian loiva. Kannattaa kysellä optimaali potkuria sieltä mistä ostit koneen. Jos sulla on tiedossa veneen tehtaan ilmoittama max. runko nopeus ja paino, ni sen pystyy ilmeisesti laskemaan. Ite en tie miten lasketaan. Ilmeisesti tuo potkuri on mitoitettu n. 600-700kg veneille missä on sellainen "perus" plaanarin v-pohja.
        On muuten pirun hyvä kone. Bensaa palaa "vain" siinä 11l/h tuonkin kokoisella ja painoisella paatilla ku itellä on. Ja muutenkaan ei o ollu mitään häikkää missään. Vanha 85hp 2t Yamaha vei 16l/h tuossa veneessä.


      • TLDIstä
        ..i.. kirjoitti:

        Mulla on se vakio potkuri ja veneellä pituutta 5.7m ja leveyttä 2.1m. Tuo Fjord painaa sellaiset 900kg ja siin on sellainen suht jyrkkä v-pohja. Moni väitti ettei tossun tehot piisais, et pitäis olla yli 100hp, mut ne jutut on vauhti hirmuille. Oma paatti menee 26kn max kierroksilla, jotka on vain 5150rpm tuon lavan kanssa, ja hyvä matkavauhti on 19-20kn, jolloin kierrokset on n.4300. Mulle tuo vakio potkuri on hieman liian jyrkkä ja meneekin vaihtoon nyt tänä keväänä. Veikkaan, että sulle se taas saattais olla aavistuksen liian loiva. Kannattaa kysellä optimaali potkuria sieltä mistä ostit koneen. Jos sulla on tiedossa veneen tehtaan ilmoittama max. runko nopeus ja paino, ni sen pystyy ilmeisesti laskemaan. Ite en tie miten lasketaan. Ilmeisesti tuo potkuri on mitoitettu n. 600-700kg veneille missä on sellainen "perus" plaanarin v-pohja.
        On muuten pirun hyvä kone. Bensaa palaa "vain" siinä 11l/h tuonkin kokoisella ja painoisella paatilla ku itellä on. Ja muutenkaan ei o ollu mitään häikkää missään. Vanha 85hp 2t Yamaha vei 16l/h tuossa veneessä.

        Kiitokset palautteesta mites ne äänet vielä kun tuntuu että täällä nyt nuo äänet on noussut katekoria ykköseksi nelarien johdosta vaikka eivät ajossa vissiin niin hiljaisia olekkaan verratuna 2 tahtisiin.. niin ja kiihtyvyys onko ruiskussa eroja siihen sun vanhaan kaasari jammuun, myös tehot aiheuttaa keskustelua mutta kait siitä se luvattu uskoisin että löytyy.
        Mites tyhjäkäynnin tasaisuus ja käyntiinlähtö onko eroja aikaisempaan 2 tahtiin.
        Kiitokset tiedoista ja otan sen potkurin ainakin käsittelyyn paikalliselle specialistille joka lyö siihen 2 tuumaa lisää nousua het alussa,(kuuppaa) Yhellä tutulla vastaava vene ja kehui 43knot maksimit 90hp jammu AETOL mut saas nähdä...
        tehtaan ilmoittamasta runkonopeudesta ei tietoa vene crystal sguadron 4770 evo Kommenttia ?


      • taas teille
        TLDIstä kirjoitti:

        Kiitokset palautteesta mites ne äänet vielä kun tuntuu että täällä nyt nuo äänet on noussut katekoria ykköseksi nelarien johdosta vaikka eivät ajossa vissiin niin hiljaisia olekkaan verratuna 2 tahtisiin.. niin ja kiihtyvyys onko ruiskussa eroja siihen sun vanhaan kaasari jammuun, myös tehot aiheuttaa keskustelua mutta kait siitä se luvattu uskoisin että löytyy.
        Mites tyhjäkäynnin tasaisuus ja käyntiinlähtö onko eroja aikaisempaan 2 tahtiin.
        Kiitokset tiedoista ja otan sen potkurin ainakin käsittelyyn paikalliselle specialistille joka lyö siihen 2 tuumaa lisää nousua het alussa,(kuuppaa) Yhellä tutulla vastaava vene ja kehui 43knot maksimit 90hp jammu AETOL mut saas nähdä...
        tehtaan ilmoittamasta runkonopeudesta ei tietoa vene crystal sguadron 4770 evo Kommenttia ?

        Vai että potkuria kuuppaat 2" tuumaa jyrkemmäks. ohhoh. Sun kaverilla on vissiin se firma joka tekee potkurin nousun muutoksia. Siis kylmänraudan takoja. Eiköhän lopeteta tuo potkurin viilaus kun kukaan teistä ei ymmärrä sen päälle sen enempää kun että montako lapaa siinä on ja mihin suuntaan se pyörii.. Joku opiskellu saattaa osata sanoa että mikä on halkaisia, nousu, ja akselin kirjaimella.
        Ja älä sano että että jotain ballistic potkuria viiluutat.... potkuri joka lopettaa todellisen toiminnan jo alle 40 knots.


      • Nenässä
        taas teille kirjoitti:

        Vai että potkuria kuuppaat 2" tuumaa jyrkemmäks. ohhoh. Sun kaverilla on vissiin se firma joka tekee potkurin nousun muutoksia. Siis kylmänraudan takoja. Eiköhän lopeteta tuo potkurin viilaus kun kukaan teistä ei ymmärrä sen päälle sen enempää kun että montako lapaa siinä on ja mihin suuntaan se pyörii.. Joku opiskellu saattaa osata sanoa että mikä on halkaisia, nousu, ja akselin kirjaimella.
        Ja älä sano että että jotain ballistic potkuria viiluutat.... potkuri joka lopettaa todellisen toiminnan jo alle 40 knots.

        Taitaa olla pirkka miehillä jotain ysköö nenässä kun Tohatsu sattuu tekemään edullista suoraruiskijaa 70-90hp sarjassa jollaista vastaavaa on tarjolla pirkalla on jotain 180kg nelari tai vanha kaasari kaksitahti et taitaa olla nauru katkonaista laitureilla.. tosin jos haluu kierrosherkän 2-tahtikoneen ei taida olla Kuin TLDI/E-tec tässä sarjassa korjatkaa jos olen väärässä


      • TLDI
        taas teille kirjoitti:

        Vai että potkuria kuuppaat 2" tuumaa jyrkemmäks. ohhoh. Sun kaverilla on vissiin se firma joka tekee potkurin nousun muutoksia. Siis kylmänraudan takoja. Eiköhän lopeteta tuo potkurin viilaus kun kukaan teistä ei ymmärrä sen päälle sen enempää kun että montako lapaa siinä on ja mihin suuntaan se pyörii.. Joku opiskellu saattaa osata sanoa että mikä on halkaisia, nousu, ja akselin kirjaimella.
        Ja älä sano että että jotain ballistic potkuria viiluutat.... potkuri joka lopettaa todellisen toiminnan jo alle 40 knots.

        TLDI:ssä ahdettu ilman ja polttoaineen seos painetaan kannessa olevan venttiilin kautta suoraan palotilaan joten kulutus omaa luokkaansa tosin ääni hieman karkeampi johtuen palotapahtuman nopeasta paineen noususta. tällä saavutetaan hyvä hyötysuhde ja nopea kaasun reagointi varmasti järkevä kone eikä ole mistään halpaosista tehty vaan ammattikäyttöön.. Optimaksista ei kokemusta mutta perustuu käsittääkseni samaan orbital tekniikkaan...
        Potkurin taidan hakea jyrkemmän valmiiksi ballistic tai vast.

        http://www.sl-boats.fi/uutiset.php?subaction=showfull&id=1107477176&archive=&start_from=&ucat=17&


      • Greb
        taas teille kirjoitti:

        Vai että potkuria kuuppaat 2" tuumaa jyrkemmäks. ohhoh. Sun kaverilla on vissiin se firma joka tekee potkurin nousun muutoksia. Siis kylmänraudan takoja. Eiköhän lopeteta tuo potkurin viilaus kun kukaan teistä ei ymmärrä sen päälle sen enempää kun että montako lapaa siinä on ja mihin suuntaan se pyörii.. Joku opiskellu saattaa osata sanoa että mikä on halkaisia, nousu, ja akselin kirjaimella.
        Ja älä sano että että jotain ballistic potkuria viiluutat.... potkuri joka lopettaa todellisen toiminnan jo alle 40 knots.

        Vai amatöörit...no totta helvetissä amatöörejä lähes kaikki ovat mutta turha tulla selittämään tuolla käsityskyvylläsi mistään potkurijutuista...Ensimmäiset potkurikokeilut tein vuona -73, paja oli rannassa ja työkaluina kakkosnelosen pätkä kivi....myöhemmin työkalutkin kehittyivät ja kiven tilalle saatiin vasara.
        Sen jälkeen kellotettiin mailia(Niin ajatteles, ei ollut GPS:ää, voitko kuvitella että ihan itse jouduttiin laskemaan)
        Ja kas kummaa tulokset paranivat kunne ahneus vei homman överiksi ja sitten se potkuri olikin tasaraha, paluuta ei enää ollut.

        Mitä tulee rusetin kuppaamiseen, tänä päivänäkin löytyy ammattimiehiä siihen hommaan, monestakin kaupungista ja ne hemmot tietävät mitä tehdä.
        Parhaimmat tekevät itse omat potkurinsa(Kilpakäyttöön).
        Ilman tietokonneta.

        Eli sinähän ihme "ammattilainen" olet kun et tämmöisä perusasioita tiedä?


      • ..i..
        TLDIstä kirjoitti:

        Kiitokset palautteesta mites ne äänet vielä kun tuntuu että täällä nyt nuo äänet on noussut katekoria ykköseksi nelarien johdosta vaikka eivät ajossa vissiin niin hiljaisia olekkaan verratuna 2 tahtisiin.. niin ja kiihtyvyys onko ruiskussa eroja siihen sun vanhaan kaasari jammuun, myös tehot aiheuttaa keskustelua mutta kait siitä se luvattu uskoisin että löytyy.
        Mites tyhjäkäynnin tasaisuus ja käyntiinlähtö onko eroja aikaisempaan 2 tahtiin.
        Kiitokset tiedoista ja otan sen potkurin ainakin käsittelyyn paikalliselle specialistille joka lyö siihen 2 tuumaa lisää nousua het alussa,(kuuppaa) Yhellä tutulla vastaava vene ja kehui 43knot maksimit 90hp jammu AETOL mut saas nähdä...
        tehtaan ilmoittamasta runkonopeudesta ei tietoa vene crystal sguadron 4770 evo Kommenttia ?

        Käyntiin lähdöstä sen verran, että ruiskumoottorihan käynnistyy heti, kun avaimesta vääntää jos vain kaikki on kunnossa. Oli se sitten autossa veneessä, moottorikelkassa, 2t, 4t....eli ei tartte "sahata".
        Kiihtyvyys sitten riippuu paljon veneestä, potkurista yms. Mutta itellä kiihtyvyys on suunnilleen samoissa vanhan Jammuni kanssa. Voi kyllä olla, että paranee, kun saan optimaalimman potkurin. Koneen käyntiääntä en omalta kokemukselta voi verrata 4-tahti koneeseen, kun en sellaista ole omistanut, mutta on se ainakin paljon hiljaisempi kuin normaali Yamahan 2t-moottori joita on ollut 50hp:nä ja sitten se 85hp omasta takaa.
        Ja tasaisestihan tuo prutkuttaa. Onhan se tietokoneohjattu ruisku, että ei pahemmin yksi.
        Ja noita nopeuksia on vähän huono meidän vertailla, kun mun vene on metrin pidempi ja painaa tuplat. Eli varmaan kuljettaa sun paattia aivan eri tavalla tuo kone.


      • TLDI
        ..i.. kirjoitti:

        Käyntiin lähdöstä sen verran, että ruiskumoottorihan käynnistyy heti, kun avaimesta vääntää jos vain kaikki on kunnossa. Oli se sitten autossa veneessä, moottorikelkassa, 2t, 4t....eli ei tartte "sahata".
        Kiihtyvyys sitten riippuu paljon veneestä, potkurista yms. Mutta itellä kiihtyvyys on suunnilleen samoissa vanhan Jammuni kanssa. Voi kyllä olla, että paranee, kun saan optimaalimman potkurin. Koneen käyntiääntä en omalta kokemukselta voi verrata 4-tahti koneeseen, kun en sellaista ole omistanut, mutta on se ainakin paljon hiljaisempi kuin normaali Yamahan 2t-moottori joita on ollut 50hp:nä ja sitten se 85hp omasta takaa.
        Ja tasaisestihan tuo prutkuttaa. Onhan se tietokoneohjattu ruisku, että ei pahemmin yksi.
        Ja noita nopeuksia on vähän huono meidän vertailla, kun mun vene on metrin pidempi ja painaa tuplat. Eli varmaan kuljettaa sun paattia aivan eri tavalla tuo kone.

        Joo tein varmasti hyvät kaupat huvittavinta tässä palstalla on miten joku pitää omasta fanaattisuudesta kiinni kun on merkkiuskollinen. En saanut vieläkään tosin vastausta että löytyykö kilpailukykyinen 2 tahti kone jammulta 80-100hp luokkaan siis kehittelevät vain raskasta kallista huoltotarpeellista nelaria vai ostavat jonkun toisen pannun kenties..
        Greb antaa hyvät kommentit ja totean myös ettei itselläni ei kokemuksia merkeistä mutta tekniikan puolesta sen tossun hankinkin kun täysin ummikkona ostopäätöksen tein ja evarien siis jenkkien tekniikka ei aikaisemmin ainakaan ole ollut huippua varsinkaan sähkökomponenttien puolelta ja taloudellisuudessa ei heillä ole ollut tarvetta konetta toimintaa miettiä muuta kuin nyt pakosta.
        Siis alkuperäisen kysymyksen avaajalle heittäisin että jos teet järkevän ratkaisun niin hanki se 115hp TLDI niin saadaan siitäkin sitten kommentit syksyllä..


    • Nuijia riittää

      varsinainen tumpelo ostohommissa jos valintasi perustuu suositushintaan. Järkevät ihmiset tekevät päätöksen pyytämiensä tarjousten perusteella, ei nimellishintojen.

    • kaveri oot

      Kyselet tymiä. No vastataan tyhmiä. Suzuki on painavin ja 4T. Perän välitys ihan poskellaan. Vain pohjamaalattu honda on surkein siis bf90 malli joten sitä ei missään nimessä. Mercury on mercury ja niistä kannattaa pysyä erossa jos et osta jotain XR tai XS mallia. Tohatsu on paskin kaikista näistä mitä on mainuttu ja arvottomin ainakin suomessa. Ja tuo E-Tech jonka kirjoitit väärin...Se on E-Tec edustaa jotain minkä muut merkit olisi jo halunneet tehdä jo aikoja sitten mutta ilmeisesti vain Bomardierilla oli rahaa tehdä se. No tekeehän se samlla Lynx ja Ski-Doo kelkat ja älyttömästi helikopterien ja lentokoneiden moottoreita ja ohivirtaus moottoreita myös.

      Ota: 4T koneista pirkka joka pitää arvon ja 2T koneiat E-Tec joka pitää arvon samlla tasolla myös. Muut tippuu eri tahtiin pois kelkasta. Yammu on vahva kone ja E-Tec myös.

      • Ostajakand.

        Miksi e-teciä suosittelee kaikki jotka sitä ei ole omistanut?

        Tutullani oli kyseinen kone ja se hävisi kyllä perälaudasta eka kesän jälkeen......toimi?...joopa joo.


      • Moottorin
        Ostajakand. kirjoitti:

        Miksi e-teciä suosittelee kaikki jotka sitä ei ole omistanut?

        Tutullani oli kyseinen kone ja se hävisi kyllä perälaudasta eka kesän jälkeen......toimi?...joopa joo.

        Velaksi ja jäi maksamatta, vai miksi se hävisi muka perälaudasta? kaikki mitä on E-tec:stä kuulunu on on ollu kehuja kaikinpuolin, nimenomaan käyttäjiltä.

        ja kaikki jotka moittii, niillä ei ole kyseistä moottoria ollenkaan.
        Muuankin väitti, että perät särkyy E-tec:ssä ja ne varmaan kaikkein lujimmat markkinoilla olevat.


      • never
        Moottorin kirjoitti:

        Velaksi ja jäi maksamatta, vai miksi se hävisi muka perälaudasta? kaikki mitä on E-tec:stä kuulunu on on ollu kehuja kaikinpuolin, nimenomaan käyttäjiltä.

        ja kaikki jotka moittii, niillä ei ole kyseistä moottoria ollenkaan.
        Muuankin väitti, että perät särkyy E-tec:ssä ja ne varmaan kaikkein lujimmat markkinoilla olevat.

        on niin,että evinruden maine on vaan niin huono kiitos vro,ja fich järjestelmien.aika näyttää onko e-tec yhtään parempi.


      • Kaikkea sitä
        never kirjoitti:

        on niin,että evinruden maine on vaan niin huono kiitos vro,ja fich järjestelmien.aika näyttää onko e-tec yhtään parempi.

        On paljon koneita edelleen käytössä, joissa on VRO-järjestelmä. Se Ficht taisi olla virranpuutteesta kärsivä, jos omistaja ei raaskinu laittaa kunnon akkuja.

        Ja nykysissä E-tec:ssä ei ole mitään niitä häiriö alttiita kohtia, johan sen kertoo se kolmen vuoden huoltovapaa täystakuukin.
        Ja virtaa tulee enemmän kuin missään muussa moottorissa.
        Ja jos akku purkautuukin joskus vanhuuttaan, niin E-tec:in saa nykäistyä käsin käyntiin.

        Ja pumppusuuttimet on varmasti testattu pohjia myöten, ja samoin voitelujärjestelmä. Sekin on aivan erilaite, kuin VRO.


      • kaveri oot
        Ostajakand. kirjoitti:

        Miksi e-teciä suosittelee kaikki jotka sitä ei ole omistanut?

        Tutullani oli kyseinen kone ja se hävisi kyllä perälaudasta eka kesän jälkeen......toimi?...joopa joo.

        Satun omistamaan 2004 E-Tec 90 hv koneen. En kai mä muuten sitä kehuis jos ei ole kokemusta alla 280h. Paskaa jengi täällä jauhaa eninmäkseen sen koneen kohdalta. Epäluuloja, spekulointeja ja rahan puutetta. Pitää muistaa että se on 2T kone vaikka sitä nykyään verrataan aina 4T koneisiin. yhet tulpat ja yhet peräöljyt 2004-2006 välisenä aikana. Monetkos 4T koneseen ??


      • jakari 5,3
        kaveri oot kirjoitti:

        Satun omistamaan 2004 E-Tec 90 hv koneen. En kai mä muuten sitä kehuis jos ei ole kokemusta alla 280h. Paskaa jengi täällä jauhaa eninmäkseen sen koneen kohdalta. Epäluuloja, spekulointeja ja rahan puutetta. Pitää muistaa että se on 2T kone vaikka sitä nykyään verrataan aina 4T koneisiin. yhet tulpat ja yhet peräöljyt 2004-2006 välisenä aikana. Monetkos 4T koneseen ??

        Autoissa tyypillinen tulppien vaihtoväli on 60 000 km. Omassa autossani ajotietokone kertoo pitkän matkan keskinopeudeksi 43 km/h. Siitä päästään yli 1000 tunnin tulppien vaihtoväliin.

        yamahan F50:een vaihdoin turhaan kerran 9 vuoden aikana. Uuteen Mercuryn F60EFIin en ole vaihtanut kertaakaan, mutta se onkin vuodelta 2004.


    • Pitäs kohta tietää.

      Tutullani on käytössä F100efi,huoltaa itte eli öljyt vaihtoon sadantunnin välein,huolto maksaa n.50 egua kerta,onko kallista vai ei jokainen päätää itse.

      Kulutus on kyllä samaa luokkaa näköjään kaikilla tuon kokoisilla,ei isoja eroja ja en ole kyllä myllyä sitten vaihtamassa ekaan kymmeneen vuoteen joten silläkään ei ole mitään merkitystä pitääkö se arvonsa vai ei.

      Nyt haen käyttövarmuutta ja luotettavuutta koneelta.Joku jo mainitsi että olen hölmö ja tuijotan ovh hintoihin,arvatkaas uudelleen,tarjoukset on pyydetty aika monelta myyjältä ja monelta merkiltä,käteiskauppa on näköjään kovasana vielä nykyisinkin.

      • Etec 2004

        tippui Etecin hinta suositushinnasta? Ovh ei ole ollut käytössä enää vuosikausiin.


    • Tämä menee

      Eikös kaksitahtiset poistu markkinoilta kokonaan jollain aikaviiveellä ja sitä tietä myös ruiku kasitahtisetkin ??
      Öljythän saastuttaa vesistöjä.
      Ja sitten hanttiin :)

      • poistuu

        Perinteisten 2-tahtisten maahantuonti EU-alueelle on lopetettu vuoden alussa. Vanhat varastot saadaan myydä pois sen jälkeenkin.

        Uuden tekniikan 2-tahtisia kielto ei koske eli ruisku-2-t-koneita löytyy kaupoista pitkään.

        Öljyn ei ole tarkoitus mennä järveen vaan palaa.


      • Se varmaankin
        poistuu kirjoitti:

        Perinteisten 2-tahtisten maahantuonti EU-alueelle on lopetettu vuoden alussa. Vanhat varastot saadaan myydä pois sen jälkeenkin.

        Uuden tekniikan 2-tahtisia kielto ei koske eli ruisku-2-t-koneita löytyy kaupoista pitkään.

        Öljyn ei ole tarkoitus mennä järveen vaan palaa.

        Näinhän se varmaankin on niinkuin kerroit, mutta koska öljyn palaminen perinteisessä kaksitahtisessa verrattuna ruisku kaksitahtiseen on käytännössä sama metodi. Öljyä poltetaan ja se menee palamisjätteenä veteen niin uskoisin että on vain ajan kysymys kun ruisku kaksitahtiset saastuttajat kielletään. Perusteet niiden säilymiseen on veteenpiirretty öljyviiva :) . Saas nähdä miten tämän asian kanssa menee jatkossa koska vaikka öljy poltetaankin ei se tilanne miksikään ilmeisesti muutu jäte mikä jäte.
        Kemistit vastailkaapa :).


      • kemisti
        Se varmaankin kirjoitti:

        Näinhän se varmaankin on niinkuin kerroit, mutta koska öljyn palaminen perinteisessä kaksitahtisessa verrattuna ruisku kaksitahtiseen on käytännössä sama metodi. Öljyä poltetaan ja se menee palamisjätteenä veteen niin uskoisin että on vain ajan kysymys kun ruisku kaksitahtiset saastuttajat kielletään. Perusteet niiden säilymiseen on veteenpiirretty öljyviiva :) . Saas nähdä miten tämän asian kanssa menee jatkossa koska vaikka öljy poltetaankin ei se tilanne miksikään ilmeisesti muutu jäte mikä jäte.
        Kemistit vastailkaapa :).

        Vai veteen piirretty öljyviiva. Päivitäppä 2-t tietoutesi 2000-luvulle, öljynkulutus, sekä tiedoksi että markkinoilla on saatavilla nykyään täyssynteettisiä täysin biologisesti hajoavia öljyjä.
        Tuleeko sieltä nelarisi perästä kukkaniityn tuoksua..?


      • Öljyä laineille
        Se varmaankin kirjoitti:

        Näinhän se varmaankin on niinkuin kerroit, mutta koska öljyn palaminen perinteisessä kaksitahtisessa verrattuna ruisku kaksitahtiseen on käytännössä sama metodi. Öljyä poltetaan ja se menee palamisjätteenä veteen niin uskoisin että on vain ajan kysymys kun ruisku kaksitahtiset saastuttajat kielletään. Perusteet niiden säilymiseen on veteenpiirretty öljyviiva :) . Saas nähdä miten tämän asian kanssa menee jatkossa koska vaikka öljy poltetaankin ei se tilanne miksikään ilmeisesti muutu jäte mikä jäte.
        Kemistit vastailkaapa :).

        Nämä päästöasiat eivät ole ihan mutu juttuja. Rajat on määritetty sekä EU:n piirissä sekä jenkkilässä. Tiukimmat kai Calforniassa ja ns. Bodensee vaateet euroopassa. Ilmoitettujen mittaustulosten perusteella ei suoraruisku 2-t koneet häviä hiilivetypäästöjen osalta nelareille, joten mutu tiedolla ei ole perusteita.

        On ilmeistä ettei suoraruisku 2-t koneet häviä markkinoilta päästöongelmien vuoksi. Jos ne häviää, niin syiden täytyy löytyä muualta. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan löisi vetoa niiden katoamisesta ennen nelarienkin katoamista.


      • Tietoa
        kemisti kirjoitti:

        Vai veteen piirretty öljyviiva. Päivitäppä 2-t tietoutesi 2000-luvulle, öljynkulutus, sekä tiedoksi että markkinoilla on saatavilla nykyään täyssynteettisiä täysin biologisesti hajoavia öljyjä.
        Tuleeko sieltä nelarisi perästä kukkaniityn tuoksua..?

        Miksi, jos kerran on biologisesti hajoavia öljyjä, lopetetaan kaksitahtisten myynti ? Niissähän voitaisiin käyttää myöskin näitä samoja öljyjä, kun ne kerran on niin saasteettomia ?
        Toinen juttu on sitten se että kohta koneet pyörii ilman voiteluakin ja se on edistystä se.
        Testien kertomana ruisku kaksi-T:ssä on ns ylälämpö ongelmia ja sekavaa käyntiä???


      • tietoa myös
        Tietoa kirjoitti:

        Miksi, jos kerran on biologisesti hajoavia öljyjä, lopetetaan kaksitahtisten myynti ? Niissähän voitaisiin käyttää myöskin näitä samoja öljyjä, kun ne kerran on niin saasteettomia ?
        Toinen juttu on sitten se että kohta koneet pyörii ilman voiteluakin ja se on edistystä se.
        Testien kertomana ruisku kaksi-T:ssä on ns ylälämpö ongelmia ja sekavaa käyntiä???

        Ei 2-t-koneen myyntikielto johdu pelkästään öljypäästöistä vaan osaltaan siihen vaikuttaa myös suuri ominaiskulutus. Sehän on tyypillisesti yli 50% suurempi kuin 4-tahtisessa.


    • Etekki

      Itse sorruin Etecciin.. ei ole ainakaan vielä kaduttanut. Kaikki huomattavasti parempaa kuin 15v vanhemmassa samanlaisessa.

    • JA USKOKAA

      Bombardierin E-tec:in sivustolla on video, jossa saman veneen perään on rinnakkain laitettu samantehoiset Jamaha ja Evari.
      Vuoron perään kippaavat toisen ylös ja ajavat kaasupohjassa toisella.
      GPS:llä on nopeus mitattu. Repikää siitä.

      • tietosi

        Siinähän on pirkan nelari vastaan e-tec. Tosin ehkä samantehoiset mutta tekniikka ei ole sam...revi siitä


      • Selva???
        tietosi kirjoitti:

        Siinähän on pirkan nelari vastaan e-tec. Tosin ehkä samantehoiset mutta tekniikka ei ole sam...revi siitä

        miten Selva? Niiltähän löytyy 80 hp suorasuihkutuskone...
        "Selva Shark LPDFI -malliston moottorit ovat 2-tahtisia, polttoaineen matalapaineisella suorasuihkutuksella varustettuja uutta, ympäristöystävällistä teknologiaa edustavia koneita. Polttoaine palaa tehokkaammin, palaminen on puhtaampaa ja päästöt vähäisempiä - siis polttoainepihi ja ympäristöystävällinen. Moottori täyttää EU2007 (Direktiivi 2003/44/EC) päästönormit." (lähde selva)
        Ja onhan niillä myös nelitahtikoneita jotka vastaavat Yamahaa, sekä perinteisiä kakstahtikoneita jotka he vissiin tekee itse. Niistä en tiedä mutta ainakin Selvan 100hp 4t on identtinen Yamahan 100 hp 4t mallin kanssa.


      • B_Bobby

        --------------------------------------------------
        "Bombardierin E-tec:in sivustolla on video, jossa saman veneen perään on rinnakkain laitettu samantehoiset Jamaha ja Evari.
        Vuoron perään kippaavat toisen ylös ja ajavat kaasupohjassa toisella.
        GPS:llä on nopeus mitattu. Repikää siitä"

        ----------------------------------------------------

        No laita linkki niin katotaan. Ei kiinnosta niin paljon että rupeisin etsimään ko. videota.


      • Epäsuora
        Selva??? kirjoitti:

        miten Selva? Niiltähän löytyy 80 hp suorasuihkutuskone...
        "Selva Shark LPDFI -malliston moottorit ovat 2-tahtisia, polttoaineen matalapaineisella suorasuihkutuksella varustettuja uutta, ympäristöystävällistä teknologiaa edustavia koneita. Polttoaine palaa tehokkaammin, palaminen on puhtaampaa ja päästöt vähäisempiä - siis polttoainepihi ja ympäristöystävällinen. Moottori täyttää EU2007 (Direktiivi 2003/44/EC) päästönormit." (lähde selva)
        Ja onhan niillä myös nelitahtikoneita jotka vastaavat Yamahaa, sekä perinteisiä kakstahtikoneita jotka he vissiin tekee itse. Niistä en tiedä mutta ainakin Selvan 100hp 4t on identtinen Yamahan 100 hp 4t mallin kanssa.

        Kuten kirjoititkin, on Selvan nelarit olleet toistaiseksi Jammuja teipattuina Selvaksi. Selman omat ruisku 2T-koneet poikkeavat kovasti muiden valmistajien suoraruiskukoneista. Polttoaine tulee sylinteriin erillisen venttiilin kautta kuten koko kaasunvaihto muutenkin. Kaasu paineistetaan kampikammion sivulla olevaan kammioon. Kampikammion sisääntulossa on normaalit reed venttilit ja toiset säiliön ja kampikammion välissä. Koneen sylinterinkannessa pyörii nelarista tuttu nokka-akseli samalla nopeudella kuin kone ja ohjaa kaasunvaihtoventtiiliä. Nokka aukaisee venttiilin männän ollessa alhaalla, jolloin kammiossa oleva paineistettu ilma purkautuu sylinteriin. Polttoaine ruiskutetaan venttiilin lähelle sylinterin ulkopuolella. Konstruktio on siis itse asiassa jotensakin puolesta välistä nelaria ja kaksitahtista konetta, kaksitahtinen kuitenkin, koska työtahti tulee jokaisella kierroksella. Koneen etuja on vaikea nähdä. On venttiilikoneisto, jakopäänhihna ja erillinen voiteluainetila venttiilikoneiston voiteluun.
        Eduksi voi laskea sen, että ruiskuina voidaan käyttää autoissakin käytettyjä palikoita, joten sarjat pitkiä ja hinta kohtuullinen. 80 hv koneen testiä en ole vielä nähnyt, mutta 50hv kone oli taloudellinen, äänekäs, heikosti vääntävä ja hidas. Lisäksi vielä kookas.
        Jotenkin vaikea nähdä tämän konstruktion tulevaisuutta valoisana, ellei sitten hintaa pystytä pitämään ylivoimaisen halpana.


      • UUdestaan.sitten
        B_Bobby kirjoitti:

        --------------------------------------------------
        "Bombardierin E-tec:in sivustolla on video, jossa saman veneen perään on rinnakkain laitettu samantehoiset Jamaha ja Evari.
        Vuoron perään kippaavat toisen ylös ja ajavat kaasupohjassa toisella.
        GPS:llä on nopeus mitattu. Repikää siitä"

        ----------------------------------------------------

        No laita linkki niin katotaan. Ei kiinnosta niin paljon että rupeisin etsimään ko. videota.

        Ilmoitan tänne. Löysin sen niin monen mutkan kautta, ettei polku jääny mieleen ja lopetettuani poistin sivuhistorian, joka oli kuitenkin nyt vahinko.
        Varmaan löydän sen uudelleen.


      • Tottahitossa
        tietosi kirjoitti:

        Siinähän on pirkan nelari vastaan e-tec. Tosin ehkä samantehoiset mutta tekniikka ei ole sam...revi siitä

        Minä sen tajuan, että toinen on nelari.

        Kysymyshän onkin siitä, kumpi on parempi, nelitahti vai kakstahti ruisku.


      • Videot
        B_Bobby kirjoitti:

        --------------------------------------------------
        "Bombardierin E-tec:in sivustolla on video, jossa saman veneen perään on rinnakkain laitettu samantehoiset Jamaha ja Evari.
        Vuoron perään kippaavat toisen ylös ja ajavat kaasupohjassa toisella.
        GPS:llä on nopeus mitattu. Repikää siitä"

        ----------------------------------------------------

        No laita linkki niin katotaan. Ei kiinnosta niin paljon että rupeisin etsimään ko. videota.

        WWW.evinrude.com/en-us/flash/index.html

        Ja sieltä E-tec Challenges, sen alaotsikoista löytyy videoita.

        Ps.En saanu tällä uudella hiirelläni linkkiä alleviivattua.


      • E-tec moottori

      • kukaan osaa
        E-tec moottori kirjoitti:

        Aivan hyvin huippulukemilla mukana porukassa, täydellä kaasullakin jopa hieman pienemmällä kulutuksella kuin nelitahtiset ja vauhtia näytti olevan.
        Se puolen solmun ero Jamahaan voi johtua puhtaasti potkurista, koska 500 krpm alle maksimin on jo niin selvä ero.

        En ole huomannut kenenkään moittivan E-tecin suorituskykyä. Ei moitittu fichtejäkään suorituskyvystä. Sitä on yritetty tolkuttaa, että luotettavuudesta ei vielä ole tietoa kun käyttökokemuksia on kertynyt niin vähän.

        Vertailutestit tehdään aina yhdessä veneessä. On selvää, että silloin saatava tieto on suuntaa-antavaa. Ainoa oikea menetelmä olisi mitata useammasta samanmerkkisestä koneesta teho ja vääntömomentti kierrosten funktiona ja verrata niitä toisenmerkkisten koneiden tuloksiin.


      • Greb
        kukaan osaa kirjoitti:

        En ole huomannut kenenkään moittivan E-tecin suorituskykyä. Ei moitittu fichtejäkään suorituskyvystä. Sitä on yritetty tolkuttaa, että luotettavuudesta ei vielä ole tietoa kun käyttökokemuksia on kertynyt niin vähän.

        Vertailutestit tehdään aina yhdessä veneessä. On selvää, että silloin saatava tieto on suuntaa-antavaa. Ainoa oikea menetelmä olisi mitata useammasta samanmerkkisestä koneesta teho ja vääntömomentti kierrosten funktiona ja verrata niitä toisenmerkkisten koneiden tuloksiin.

        ei näistä testeistä muutoin mitään suoraan selviä.
        Noissa vertailuissa painottaisin ehken enemmän saaduista arvovoista vaikka huippukierrokset -1500, tässäkin sitten huomiotava pikaista vertailua tehdessä koneiden max.tehon kierrokset ja potkuriakin pitäsi pikkaisen vilkaista...

        Tai sitten suurinpiirtein näin:
        Mikä on haluttu matkavauhti ja paljonko kierrokset sillä ynnä kulutus.


      • Puksuttelumies

        E-Tec on varmaan perämoottori sitä ei kukaan kiistä, mutta jos asia enemmän kiinnostaa niin lukekaa pitkän testin tulokset venelehdestä se kertoo jotain syvällisempää. Kantaa en ota mihinkään suuntaan koska siitä seuraa jumalaton väittely.


      • ja uutta tulee
        Puksuttelumies kirjoitti:

        E-Tec on varmaan perämoottori sitä ei kukaan kiistä, mutta jos asia enemmän kiinnostaa niin lukekaa pitkän testin tulokset venelehdestä se kertoo jotain syvällisempää. Kantaa en ota mihinkään suuntaan koska siitä seuraa jumalaton väittely.

        Ota vaan kantaa. Eihän tässä vesillekään päästä vielä pitkään aikaan joten ihan hyvin voimme väitellä :).


      • E-TEC:stä on tämä
        Puksuttelumies kirjoitti:

        E-Tec on varmaan perämoottori sitä ei kukaan kiistä, mutta jos asia enemmän kiinnostaa niin lukekaa pitkän testin tulokset venelehdestä se kertoo jotain syvällisempää. Kantaa en ota mihinkään suuntaan koska siitä seuraa jumalaton väittely.

        Eli jätin ostamatta _3-sylinterisen_ E-TEC mallin. Perusteena ostamattomuudelleni:

        A) kaikkien vertailutestien mukaan selkeästi huonompi polttoainetaloudellisuus _matka-ajossa_
        verrattuna taloudelliseen ja samankokoiseen
        4-tahtiseen. Bensakuluissa olisi ollut merkittävä ero.

        B) vielä liian uutta tekniikkaa, pieni epävarmuustekijä pitkän ajan toimivuudessa

        Mikäli kohta A) olisi ollut täysin vertailukelpoinen 4-tahtiseen tai vain aivan merkittömästi suurempi, olisin ehkä tehnyt toisen päätöksen ottaen riksin kohdan B) spekuloinnista huolimatta.


      • Kaduttaa
        Epäsuora kirjoitti:

        Kuten kirjoititkin, on Selvan nelarit olleet toistaiseksi Jammuja teipattuina Selvaksi. Selman omat ruisku 2T-koneet poikkeavat kovasti muiden valmistajien suoraruiskukoneista. Polttoaine tulee sylinteriin erillisen venttiilin kautta kuten koko kaasunvaihto muutenkin. Kaasu paineistetaan kampikammion sivulla olevaan kammioon. Kampikammion sisääntulossa on normaalit reed venttilit ja toiset säiliön ja kampikammion välissä. Koneen sylinterinkannessa pyörii nelarista tuttu nokka-akseli samalla nopeudella kuin kone ja ohjaa kaasunvaihtoventtiiliä. Nokka aukaisee venttiilin männän ollessa alhaalla, jolloin kammiossa oleva paineistettu ilma purkautuu sylinteriin. Polttoaine ruiskutetaan venttiilin lähelle sylinterin ulkopuolella. Konstruktio on siis itse asiassa jotensakin puolesta välistä nelaria ja kaksitahtista konetta, kaksitahtinen kuitenkin, koska työtahti tulee jokaisella kierroksella. Koneen etuja on vaikea nähdä. On venttiilikoneisto, jakopäänhihna ja erillinen voiteluainetila venttiilikoneiston voiteluun.
        Eduksi voi laskea sen, että ruiskuina voidaan käyttää autoissakin käytettyjä palikoita, joten sarjat pitkiä ja hinta kohtuullinen. 80 hv koneen testiä en ole vielä nähnyt, mutta 50hv kone oli taloudellinen, äänekäs, heikosti vääntävä ja hidas. Lisäksi vielä kookas.
        Jotenkin vaikea nähdä tämän konstruktion tulevaisuutta valoisana, ellei sitten hintaa pystytä pitämään ylivoimaisen halpana.

        Ostin 80hv perus 2t Selvan uutena. Ihan torkeen halpa kone(5000e). Kyllä se sellainen mylly on etten olis ostanut jos oisin tiennyt sen (ominaisuuksista). Kone on Sea star keskihytti veneessä,jossa oli ennen Yamaha 70hv 2t.
        Selva täristää ihan kauheasti veneen runkoa.
        Selvan vääntö ja lähtövoima on heikompi kuin vanhan Yamahan.
        Selvan äänitaso tyhjäkäynnillä on kova,liukunopeuksissa kohtalainen.
        Bensaa se vie joku 20l tunnissa ja savuttaa PER.....sti.
        Tyhjäkäynnillä kone sammuilee,tietenkin rantauduttaessa tai kapeissa väliköissä.
        Trimmi kulma on koneessa kans erikoinen;se ei mene miinukselle oiken lainkaan.
        Eipä koneesta tahdo oikein hakemallakaan löytää mitään hyvää. En todallakaan suosittele konetta kenellekään.


      • Polttoainetalous my ass!!
        E-TEC:stä on tämä kirjoitti:

        Eli jätin ostamatta _3-sylinterisen_ E-TEC mallin. Perusteena ostamattomuudelleni:

        A) kaikkien vertailutestien mukaan selkeästi huonompi polttoainetaloudellisuus _matka-ajossa_
        verrattuna taloudelliseen ja samankokoiseen
        4-tahtiseen. Bensakuluissa olisi ollut merkittävä ero.

        B) vielä liian uutta tekniikkaa, pieni epävarmuustekijä pitkän ajan toimivuudessa

        Mikäli kohta A) olisi ollut täysin vertailukelpoinen 4-tahtiseen tai vain aivan merkittömästi suurempi, olisin ehkä tehnyt toisen päätöksen ottaen riksin kohdan B) spekuloinnista huolimatta.

        Mitään merkittäviä kulutuseroja ei l/mpk marssivauhdilla ollut ainakaan 90 hv-luokassa 4t vs. E-tec. Ja puhut muutenkin täyttä paskaa, samankokoista nelaria ei tuossa teholuokassa kuuna päivänä olekaan. Nelitahtiporsaat ovat sekä fyysisen kokonsa, että painonsa puolesta selkeästi omassa koko-/painoluokassaan.


      • Ajellaan
        Polttoainetalous my ass!! kirjoitti:

        Mitään merkittäviä kulutuseroja ei l/mpk marssivauhdilla ollut ainakaan 90 hv-luokassa 4t vs. E-tec. Ja puhut muutenkin täyttä paskaa, samankokoista nelaria ei tuossa teholuokassa kuuna päivänä olekaan. Nelitahtiporsaat ovat sekä fyysisen kokonsa, että painonsa puolesta selkeästi omassa koko-/painoluokassaan.

        Mitä sinä meuhkaat jonnin joutavia, E-Tec kuluttaa huomattavasti enemmän kuin nelarit. Mitä isompiin koneisiin mennään sen suurempi on ero. Lukisit testejä.
        Yleensä matkavauhti on se mihin jopa koneitten suunnittelijatkin asettavat pienimmät kulutuksen rajat.
        Tavalliselle moottorin hankkijalle riittää kun se tietää mikä moottori on ostetuin ja suosituin merkki ja malli sekä myös kestävin.
        E-Tec koneet on vielä potkuhousuissa !


      • Ethän sinä
        Ajellaan kirjoitti:

        Mitä sinä meuhkaat jonnin joutavia, E-Tec kuluttaa huomattavasti enemmän kuin nelarit. Mitä isompiin koneisiin mennään sen suurempi on ero. Lukisit testejä.
        Yleensä matkavauhti on se mihin jopa koneitten suunnittelijatkin asettavat pienimmät kulutuksen rajat.
        Tavalliselle moottorin hankkijalle riittää kun se tietää mikä moottori on ostetuin ja suosituin merkki ja malli sekä myös kestävin.
        E-Tec koneet on vielä potkuhousuissa !

        Ite oo saanu vielä potkuhousuja edes jalastasikaan.
        Ootko katsonu tuosta vähä ylempää olevan linkin Evarin videoihin.

        Totuushan on se, että jos näyttää nelitahtinen jonkun testin peusteella syövän vähän vähemmän, niin siitä puuttuu samalla vääntö, eikä se jaksa potkia edes, vaikka olisi potkuhousutkin sillä apuna.

        Etkönä tiedä, että bensiinillä niissä teho kehitetään ja huippuunsa viedyllä tekniikalla ei paljon hukkaan pala joten se moottori, joka vähän enemmän syö, antaa myös enemmän tehoa.

        Ja Evarin E-tec syö tyhjäkäynnillä puolta vähemmän, kuin nelitahtiset ja on myös nopeampi täyskaasulla ja kymmeniä litroja vähemmällä kulutuksella tunnissa kuin esim.Verado, joka on nelitahtinen.


      • On myöskin
        Ethän sinä kirjoitti:

        Ite oo saanu vielä potkuhousuja edes jalastasikaan.
        Ootko katsonu tuosta vähä ylempää olevan linkin Evarin videoihin.

        Totuushan on se, että jos näyttää nelitahtinen jonkun testin peusteella syövän vähän vähemmän, niin siitä puuttuu samalla vääntö, eikä se jaksa potkia edes, vaikka olisi potkuhousutkin sillä apuna.

        Etkönä tiedä, että bensiinillä niissä teho kehitetään ja huippuunsa viedyllä tekniikalla ei paljon hukkaan pala joten se moottori, joka vähän enemmän syö, antaa myös enemmän tehoa.

        Ja Evarin E-tec syö tyhjäkäynnillä puolta vähemmän, kuin nelitahtiset ja on myös nopeampi täyskaasulla ja kymmeniä litroja vähemmällä kulutuksella tunnissa kuin esim.Verado, joka on nelitahtinen.

        Tarkoitus on myöskin ajaa moottorilla eikä vain satamassa mittailla tyhjäkäynti kulutuksia, ja sitten tapahtuukin kummia. Siinä missä matkavauhdilla noin 23 s syö E-Tec 24 litraa kun ne huonommat nelarit syö samalla nopudella 19 litraa. Ja vielä siinä missä E-Tec syö 58 litraa syö huonot nelarit 40 litraa. Että tämmöistä


      • Kyytiin
        On myöskin kirjoitti:

        Tarkoitus on myöskin ajaa moottorilla eikä vain satamassa mittailla tyhjäkäynti kulutuksia, ja sitten tapahtuukin kummia. Siinä missä matkavauhdilla noin 23 s syö E-Tec 24 litraa kun ne huonommat nelarit syö samalla nopudella 19 litraa. Ja vielä siinä missä E-Tec syö 58 litraa syö huonot nelarit 40 litraa. Että tämmöistä

        Niin näet mikä ero niissä on.

        Jo vanhan tekniikan 90hv kakstahti Johnsson näytti, mistä on kysymys.

        Hondakin söi enemmän ja kohta uupui, samoin kävi Jamahalle je mercurylle, ne oli kakstahtisia, mutta eivät tykänneet koko touhusta ja Johnssonin kulutus ei edes näyttäny nousevan, vaan ukot taisi loppua, ennenkuin Johnssonista voima.


      • juuhansson
        Kyytiin kirjoitti:

        Niin näet mikä ero niissä on.

        Jo vanhan tekniikan 90hv kakstahti Johnsson näytti, mistä on kysymys.

        Hondakin söi enemmän ja kohta uupui, samoin kävi Jamahalle je mercurylle, ne oli kakstahtisia, mutta eivät tykänneet koko touhusta ja Johnssonin kulutus ei edes näyttäny nousevan, vaan ukot taisi loppua, ennenkuin Johnssonista voima.

        tästä ukosta voima lopu,mutta v4 johssonistani se loppui yllättäin jo 150h kuluttua.männät olivat tohjona kun "yllättäen" hajosi vro pumppu. on muita kohtalon kokeneita?


      • E-Tec 90 hv
        E-TEC:stä on tämä kirjoitti:

        Eli jätin ostamatta _3-sylinterisen_ E-TEC mallin. Perusteena ostamattomuudelleni:

        A) kaikkien vertailutestien mukaan selkeästi huonompi polttoainetaloudellisuus _matka-ajossa_
        verrattuna taloudelliseen ja samankokoiseen
        4-tahtiseen. Bensakuluissa olisi ollut merkittävä ero.

        B) vielä liian uutta tekniikkaa, pieni epävarmuustekijä pitkän ajan toimivuudessa

        Mikäli kohta A) olisi ollut täysin vertailukelpoinen 4-tahtiseen tai vain aivan merkittömästi suurempi, olisin ehkä tehnyt toisen päätöksen ottaen riksin kohdan B) spekuloinnista huolimatta.

        90 hv luokassa nuo 2T vs 4T polttoaine erot on marginaalisia. Isommissa luokissa erot voi suurentua. Täytyy vielä muistaa että yleensä 2T ruisku kulutukset kasvavat 4T koneista ohi siinä 4000 rpm:n jälkeen. Ja senkin jälkeen 2T ruisku vie venettä kovemmin kun 4T kone.

        Älytöntä tämä E-Tec vs Nelitahtiset väittely. Miks kaikki vertaa E-Tec konetta 4T koneisiin. No siksi koska myyjät ja markkinoijatkin tekevät niin. Testitkin on aina niin että 5 kpl 4T koneita ja sitten E-Tec. Ihan älytöntä.

        E-Tec on 2T kone ja kaikkien tulisi muistaa se kun vertailevat sitä toiseen 4T moottoriin.

        Hyvä kone se E-Tec on. Ajotuntenta alla vajaa 300h.


      • ei ole lainkaan älytöntä
        E-Tec 90 hv kirjoitti:

        90 hv luokassa nuo 2T vs 4T polttoaine erot on marginaalisia. Isommissa luokissa erot voi suurentua. Täytyy vielä muistaa että yleensä 2T ruisku kulutukset kasvavat 4T koneista ohi siinä 4000 rpm:n jälkeen. Ja senkin jälkeen 2T ruisku vie venettä kovemmin kun 4T kone.

        Älytöntä tämä E-Tec vs Nelitahtiset väittely. Miks kaikki vertaa E-Tec konetta 4T koneisiin. No siksi koska myyjät ja markkinoijatkin tekevät niin. Testitkin on aina niin että 5 kpl 4T koneita ja sitten E-Tec. Ihan älytöntä.

        E-Tec on 2T kone ja kaikkien tulisi muistaa se kun vertailevat sitä toiseen 4T moottoriin.

        Hyvä kone se E-Tec on. Ajotuntenta alla vajaa 300h.

        Eli aivan yhtä älytöntä on olla vertaamatta 2T ja 4T koneita toisiinsa.

        Jos veneeseen tarvitaan tietyn tehoinen moottori, se on ihan se ja sama montako tahtia siinä koneessa on jos se vain toteuttaa astetut tavoitteet jossain arvojärjestyksessä aiotulle käyttötavalle, esimerkkinä voisi olla vaikka seuraava lista, jokaine tehköön omansa:

        - hyvä polttoainetalous matka-ajossa

        - huolto ja ylläpitokustannukset mukaanlukien öljyt yms. (=kokonaistaloudellisuus)

        - moottorin luotetettavuus

        - melutaso matka-ajossa


        Jos 3-sylinterisen E-TEC moottorin 75/90hv huonoin käyttöalue on matka-ajo eli plttoainetaloudellisuus on huonopi kuin vertailumoottoreilla, niin silloin vertailu on asiallinen esim. 4-tahtisiin, joita löytyy kokoluokassa 70 -90hv.

        Käsittääkseni E-TECssä ei voi käyttää laihaseostekniikaa matka-ajossa, joka huonontaa sen polttoaientaloudellsuutta oleellisesti juuri tässä käyttötilanteessa ja useat lehtien testit todistavat tämän, ominaiskulutus per kuljettu matkayksikkö on suurempi. E-TEC on siis oleellisesti janoisempi matka-ajossa. Tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa tilanne on toinen.

        2-sylinterinen E-TEC taasen on testien mukaan hyvin vertailukelpoinen esim. 4-tahtiseen verrattuna.

        Tohatsun (esim. 90hp) vastaavia moottoreita on kovasti kehuttu, mutta kaikkien testien mukaan Tohatust ovat meluisimpia perämoottoreita mitä markkinoilta löytyy. Asia voi olla tärkeä joillekin, nautitaanko kesästä vai moottorin melusta.


      • JuippiX

        Mikään muu, kuin eri konehan ei tuohon tulokseen voi tietysti vaikuttaakaan. Voi kiesus mikä markkinoinnin uhri...

        Ottamatta kantaa paremmuuteen sinänsä mitenkään.


      • JOS LUULET
        JuippiX kirjoitti:

        Mikään muu, kuin eri konehan ei tuohon tulokseen voi tietysti vaikuttaakaan. Voi kiesus mikä markkinoinnin uhri...

        Ottamatta kantaa paremmuuteen sinänsä mitenkään.

        MInua markkinoinnin uhriksi. Ensinnäkään minulla ei ole minkäänlaista perämoottoria, eikä edes venettäkään.

        Ja sitä paitsi summanmutikka mielipiteesi passaa kaikkiin ihmisiin, ostivatpa he minkä tahansa, vaikka uuden hammasharjan, tai pesupulveria.

        Ja sitäpaitsi satun tietämään perämoottori tekniikoista jo tähän ikään mennessä jotain, koska olen ollut niiden kanssa tekemisissä noin 45 vuotta.

        Ja muutenkin lauselmasi oli aika epäselvä, siitä ei saanu kiskomallakaan selvää.


      • JuippiX
        JOS LUULET kirjoitti:

        MInua markkinoinnin uhriksi. Ensinnäkään minulla ei ole minkäänlaista perämoottoria, eikä edes venettäkään.

        Ja sitä paitsi summanmutikka mielipiteesi passaa kaikkiin ihmisiin, ostivatpa he minkä tahansa, vaikka uuden hammasharjan, tai pesupulveria.

        Ja sitäpaitsi satun tietämään perämoottori tekniikoista jo tähän ikään mennessä jotain, koska olen ollut niiden kanssa tekemisissä noin 45 vuotta.

        Ja muutenkin lauselmasi oli aika epäselvä, siitä ei saanu kiskomallakaan selvää.

        Videostahan selviää täysin varmasti, että e-tec on parempi!-) Että revitään nyt sitten siitä...


      • Videostakin
        JuippiX kirjoitti:

        Videostahan selviää täysin varmasti, että e-tec on parempi!-) Että revitään nyt sitten siitä...

        Koska jos joku haluaa ottaa videolla näytetyistä asioista selvää, voi vaatia pääsyä tutkimaan niitä yksityiskohtaisesti, ja sinäkö luulet, että Bombardier olisi tehny trikkijuttuja, ymmärtämättä sitä, että Mercuryn ja Jamahan tehtaat ei nostaisi äläkkää, jos nuo jutut olisivat valetta.

        Revihän siitä:)

        Ja tutki myös testiartikkeleita, niissä esille tulleita kulumattomuustietoja, ja pakokaasujen puhtaudesta kertovia testejä myös.

        E-tec:llä on nyt myös kokeiltu kilpamoottoreita ja niissäkin on tullut ruutuliput kouraan voittajan merkiksi.

        Joten kannattaa repiä monilta osa-alueilta, kuten huollon helppoudesta alkaen.
        Tottakait E-tecitkin tulevat vielä paranemaan joistakin kohti, kuten mahdollisen vikakoodin kuittaamisen helpottamisessa, että edes bensaletku vuodon korjauksen jälkeen matka jatkuu.
        Se järjestyy esim, tietokoneen kannen alle asennetulla napilla.


    • tuoreöljy

      Miten Yamaha 90aetol tuoreöljyvoitelu toimii, minne öljyä menee?

      • Liukastetta

    • ..on..

      .. moottoripyörä ja Yamaha on väkevä perämoottori.

    • 2t -> 4t

      Siellä kerron omia kokemuksia hiukan.

      Tärkeämpää myös on, että valitset oikean kokoisen koneen, alitehoinen on kaiken huonoin, etenkin 2T koneessa, koska huipputehon kulutus on karkeasti 2X nelarin kulutus. Matkavauhdilla eroa ei ole, kun ajetaan n. 1000r alle maksimin.

      Omia kokemuksia & näkemyksiä.
      E-Tec on tenisesti herkkä vekotin, en koskisi. Kyselepä huolloista, Evikat&Jonssonit johtavat "kiinnileikaustilastoja" selkeästi. 2T ruiskut myös tekniikan puolesta hiukan arveluttavia yhä.

      Itse valitsisin puhtaasti käyttöarvon perusteella perinteisen 2-T:n, kaikki merkit käy, näitä on tehty kauan ja PALJON. Perustelut em. keskustelussa.

      Nelareista ottaisin tuossa kokoluokassa ehkä mieluiten Yamaha F100 (hyvä paino/teho) sitten Honda BF90 (kevyt) ja Suzuki DF90 (painava mutta tehokas). Merkku taitaa olla tälle kaudelle uusi ei-yamaha lohko, en tunne siis sitä. Hondan uutuus on takuulla pieni riski, sitä on turha kenenkään kieltää. Samoin teho/kulutus ovat Hondassa olleet aina hiukan heikot kilpailijoihin verrattuna, esim. Yamahan saman tehoinen on aina ollut merkittävästi tehokkaampi. Se on aika merkittävä asia, painon ja etenkin hinnan takia. Jos todellisessa tehossa/suorituskyvyssä on 10HV ero "samantehoisilla" koneilla, pitäisi se näkyä hintalapussakin merkittävästi. Itse ainakin ostan mieluummin saman hintaisen 100HV koneen kuin 90HV koneen. Vesillä se näkyy myös kulutuksessa yleensä tehokkaamman eduksi.

      • 2t -> 4t

        2T ruiskokoneista ottaisin sen, joka ollut pisimpään markkinoilla, se tahtoo vaan mennä niin, että jos joku vehje on ollut myynnissä jo puolen vuosikymmnetä, se tahtoo olla toimiva peli. Eli vaikkei omia kokemuksia ole Tohatsusta, uskon, että on yksi parhaista koneista hinta/laatu suhteeltaan markkinoilla.

        Mutta valitettava fakta on myös se, että nelarin jmarvo on ylivoimaisesti paras ja Yamahan merkkinä yhtä selkeästi. Myös Honda pitää arvonsa hyvin. Mitä tuntemattomampi merkki/tuote, sitä vaikeampi myydä ja huonompi jmarvo. Arvo putoaa perinteisissä 2T koneissa nopeiten, vaikka ovat kestävimpiä, outoa sisänsä... 2T ruiskukoneiden arvonkehitys on hiukan vielä arvoitus. Arvostus noussee koko ajan hiljakseen.


      • tossu
        2t -> 4t kirjoitti:

        2T ruiskokoneista ottaisin sen, joka ollut pisimpään markkinoilla, se tahtoo vaan mennä niin, että jos joku vehje on ollut myynnissä jo puolen vuosikymmnetä, se tahtoo olla toimiva peli. Eli vaikkei omia kokemuksia ole Tohatsusta, uskon, että on yksi parhaista koneista hinta/laatu suhteeltaan markkinoilla.

        Mutta valitettava fakta on myös se, että nelarin jmarvo on ylivoimaisesti paras ja Yamahan merkkinä yhtä selkeästi. Myös Honda pitää arvonsa hyvin. Mitä tuntemattomampi merkki/tuote, sitä vaikeampi myydä ja huonompi jmarvo. Arvo putoaa perinteisissä 2T koneissa nopeiten, vaikka ovat kestävimpiä, outoa sisänsä... 2T ruiskukoneiden arvonkehitys on hiukan vielä arvoitus. Arvostus noussee koko ajan hiljakseen.

        Kuinka kauan tohatsun tldi veriot on olleet markkinoilla?


      • ruiskukoneessa

        on venelehtien testien mukaan aivan pistämättömän pieni kulutus matka-ajokierroksilla alle 4500 1/min, kun kone käyttää silloin laihaseostekniikkaa. Kun hanaa antaa lisää, muuttuu kulutus "normaaliksi".

        Näin siis esituotantoversion mittaustuloksia lehdissä vuoden 2006 loppupuolella. Olisin itse ottanut kyllä uuden Hondan BF90:n, vaikuttaa todella hienolta moottorilta kaikilta ominaisuuksiltaan omin silmin moottori jopa nähtynä.

        Venemessuiltahan tuo uusi moottori nyt löytyypi koko kansan ihasteltavaksi. :)


    • Pitäs kohta tietää.

      Mootori veneen perään on nyt sitten valittu,se on yamaha f100detl,olisin saanut tohatsun halvemmalla,hondan samalla hinnalla,kiitos kaikille keskusteluun osallistujille!

      • eloon

        verestetään muistoja


      • Huzkowuara
        eloon kirjoitti:

        verestetään muistoja

        Husowarna on hyvä! Muutaman kesän olen jo sillä porskuttanu ja taisi mennä vähä talvellakin ku oli tarvista! Kulutus on vähästä ja pakokaasut eu normeissa ja hinta ol niin halavatun halapa tuolla s-ketjun rauta kaupassa jot kyllähän se kannatti ottaa.


    • nyt efi 70

      nyt oman veneeni ja kuulemieni kokemusten perusteella ostan seuraavaksi koneeksi tohatsun. miksikö ? paino teho suhde on ihan omaa luokkaa. voit uistella tai ajaa hana pohjassa. on taloudellisempi kuin esim. honda. hinta erotuksella jo ajaa monta kesää, jos et ole ihan ammattikalastaja. niin ja käytettynä ei kuule niitä nää. on myyty jo yhdeksän vuotta (voin olla väärässä ) niin käytettyjen tilasto näyttää tyhjää. käyttäjät kehuu muutkin. mulla saamarin painava 70hv johnson (suzuki) nelari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      976
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe