Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta on visioinut Veäjän kehitystä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Visioita on kolme, joista epätodennäköisimpinä pidetään kauhuseknaariota eli Venäjän liukumista takaisin kohti totalitarismia.
Optimistisin visio on sen suuntainen, josta eilen itse visioin täällä otsikolla "Ideaa Venäjästä". Siinä vaurastuvan keskiluokan elämäntyylin ylläpito muuttuu poliittisiksi vaatimuksiksi, koska se on heidän etunsa. Tämä puolestaan johtaa länsi-integraation vahvistumiseen, koska se on niin ikään tämän keskiluokan etu. Lopullisen demokratisoitumisprosessin onnistuminen pitkällä tähtäimellä tulee riippumaan siitä, miten lavealle demokratiaa ollaan valmiita laajentamaan. Jos keskiluokka puolustaa vain omia asemiaan, vaarana on suuri sosiaalisesti matalalla oleva luokka, joka on altis populistisiin johdatuksiin.
Suomalainen asenne on paikoin todella merkillinen. Meillä varaudutaan keskustelussa melko lailla kauhuskenarion toteutumisen varaan. NL:n irtaantuneiden maiden suhde on samantapainen, mitä voi tietysti lyhyessä juoksussa ymmärtää niiden historiallisen kokemuksen vuoksi.
Suomella olisi tuhannen taalan paikka. Niin myös koko Euroopalla, jos optimistisin vaihde saadaan Venäjällä päälle. Tämän vaihteen löytymistä pitäisi nyt EU:n kaikin tavoin edistää. Sellainen suojelisi Eurooppaa paljon tehokkaammiin kuin mikään Nato ikinä kykenee.
Venäläisten vaurastuminen on suomalaisten etu. Tätä ei oikein ole täällä vieläkään tajuttu. Se avaisi taloudellisesti aivan huikeat näkymät Suomelle ja muulle Euroopalle. Meillä on on aivan lähituntutmassa Suomen väestöä suurempi asutuskeskittymä, jonka kysyntävoima jo yksistään olisi Suomelle taloudellisen nousun ponnahduslauta.
Mitä Venäjältä pitää vaatia ja mihin sitä pitää kannustaa? Presidentti Halonen on löytänyt jo ajat sitten ne kaksi asiaa, mitkä ovat tässä ratkaisevia. Toinen on demokratian lisääminen ja toinen oikeudellisten sääntöjen pitävyys eli ennustettavuuden parantaminen. Kun Venäjä lähentyy näissä asioissa Eurooppaa, uskallus sukeltaa Euroopasta Venäjän suuntaan kasvaa. Tätä ei pitäisi missään tapauksessa vastustaa tai haitata, koska se on kummankin osapuolen ehdoton etu. Sen takia ei ole järkeä sulkea rajoja, vaan avata niitä.
Valitettavasti USA toimii nyt hyvin provakatiivisesti tuomalla esim. Puolaan ohjustorjuntajärjestelmiä. Tuolla järjestelmällä ei ole mitään merkitystä Venäjän uhan torjumisessa. Venäjän iskuvoima on tarvittaessa niin suuri, ettei ohjustorjunnalla ole käytännön merkitystä. Kyse on pelkästään jännityksen lisäämisestä ja kaiken lisäksi USA valehtelee toimien olevan suojaus Iranin uhkaa vastaan. EU:n pitäisikin ottaa ohjat itse käsiinsä eikä päästää ulkopuolisia säheltämään ja haittamaan hyvien suhteiden kehittymistä Venäjän suuntaan. Euroopassa pitäisi tajuta, ettei sellainen palvele yhtään eurooppalaisten etuja. Myös Venäjällä pitäisi paremmin käsittää se, että EU:n ja USAn edut eivät suinkaan ole tällaisessa kehityksessä yhtenevät, vaan ennemmin ristiriitaiset.
Taloudellisesti Venäjän kehitys ei saisi juuttua vain energiantuotantoon ja asevientiin. Venäjällä pitäisi nähdä, että tällainen painotus alkaa olla jo myös USAn painolastina, kun sen vaihtotaseen ja budjetin alijäämä (kaksoisalijäämä) vuodestaan toiseen vain kasvava. USAn talouden epätasapaino korjaantuukin lähivuosina joka hallitsemattomasti tai hallitusti. Venäjän vaurastumisen muuntaminen investoinneiksi muihin teollisuuden aloihin kohottaisi Venäjän talouden uusiin sfääreihin. Kekkosen tapaan sieläkin pitäisi kysyä, onko maalla malttia vaurastua. Lisäksi maassa pitäisi päästä irtaantumaan suurvalta-ajattelusti kohden EU-mallia, missä ei ole enää tällaista hurmoksellista haihattelua. EU:ssa onkin kaikkein selkeimmin ymmärretty maailman tila kokonaisuutena uudessa taloutta painottavassa tilanteessa.
Suomi ja Venäjä
16
1369
Vastaukset
- auttaja parhaaksesi
Olet sairas mies
Et saanut tätäkään juttua kirjoitettua ilman, että puolet siitä käsittelee USA:n pahuutta joka tunkee sairaassa mielessäsi joka paikkaan. Mahtanetko mies (?) parka tehdä mitään ilman kauhean USA:n kauheaa kaunaa.
Ystävällisenä neivona: hakeudu hoitoon, ihan omaksi parhaaksesi- Uusi-Ukki
Olen täysin eri mieltä näitten parin edellisen mielipiteen esittäjän kanssa. Öletankin että Mielipidepankin "Kultakynä",on olut asialla kun Tulevaisuustoimikunta on arvioitaaan Venäjän kehityksestä laatinut. Melkein samoin sanoin Mielipidepankki toi asiat esiin.
Nyt minäkin haluan tuoda mielipiteeni tähänkin asiaan, Tosiasia on, että Venäjällä on vieläkin kymmeniä miljoonia Stalinin aikaisia kommunisteja, he pystyvät jarruttamaan Venäjän kehitystä vielä vuosia jos ei jopa vuosikymmeniä. Tähän tekisi mieli sanoa,kuten Keskusta tekee Suomessa.???????
Mitä tuhon Amerikkaan tulee, ei minusta tarvitse pelihousujaan repiä heidän täkiaan, 7000 tuhatta Amerikkalaisotilasta on kuollut turhaa Irakissa, voiko tällainen maa olla ystävällismielinen. Enemmistö Amerikkalaisista on tätä sotaa vastaan, onko tämä temokratiaa, tulee vain mieleeni. - täällä tänään
N-liitossa toisinajattelijat passitettiin hoitoon. Siellä olisit siis kuin kotonasi.
Mutta tosiasiahan on ettei Mielipidepankki mielipiteineen suinkaan ole yksin. Ei mikään toisinajattelija. Kaikkien kartoitusten mukaan suurimpana uhkana maailmanrauhalle koetaan kaikkialla maailmassa USA. Noin 70% maapallon ihmisistä ajattelee näin.
Itse asiassa sinä siis edustat varsin pientä vähemmistöä. Pian voit olla toisinajattelija. Älä pelkää, ei sinua kukaan ole hoitoon ohjaamassa. Ne menetelmät kuuluvat oligarkioihin ja totalitarismeihin. Nykyinen USA ja edesmennyt N-liitto olivat sellaisia systeemejä. Luultavasti yritän oikaista sinua turhaan, mutta menköön nyt kuitenkin. Kierosilmäisydestäsi kertoo paljon se, että käsittelen mukan USAn pahuutta. En minä tarkastele asioita millään pahuuden ja hyvyyden akselilla, koska sellainen näkövinkkeli on jokseenkin idioottimainen. Sellaista haluavat markkinoida vain typerykset ja todella pahat, jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle hyviksi.
USAn kaksoisvajeongelma on ollut jo pitkään esillä ja siitä puhutaan USAssa täysin avoimesti. Asiantila myönnetään, toiset pitävät sitä suurena ongelmana, joka voi johtaa vakavan taloudelliseen lamaan, ja toiset taas suhteellisen merkityksettömänä, josta USAlla on mahdollisuus selvityä hallitusti pehmeällä laskulla. Hallitsemattomaksi tilanne ajautuu silloin, kun ja jos dollarin arvo romahtaa. Laskussa se on ollut, muttei vielä romahtanut.
USA on suunnitellut sijoittavansa Itä-Eurooppaan viime aikoina erilaisia puolustusjärjestelmiä, joiden se on väittänyt olevan Iranin uhan torjumiseksi tarpeellisia. Jos olisit seurannut uutisia ja lukenut lehtiä, tämä ei olisi jäänyt sinultakaan huomaamatta.
Seuraava voi mennä yli sinun tajuntasi, koska minulle ei kommenttisi perusteella syntynyt kovin ylevää näkemystä älysi lahjoista. Koska olen pitkämielinen, voin kuitenkin myös tässä yrittää. Kauna ja vaara eivät ole toistensa synonyymeja eli ne eivät tarkoita samaa asiaa. Kun minä puhun vaaroista ja uhista esim. rauhan kannalta, sinä käännät tämän asian jollekin toiselle kielelle ja alat puhua kaunasta.
Otan esimerkin. Olen aina silloin tällöin viitannut kotimaan vaaroista keskusteltaessa siihen, että liikenne muodostaa ihmisille vaaran ja uhan ja että olisi sytä tuota vaaraa eri keinoin vähentää. Samoin olen varoittanut alkoholin kokonaiskulutuksen nousun vaaroista. Sinun käännösapparaattasi kääntäisi nämä asiat niin, että olen kauhean autokaunainen ja alkoholikaunainen.
Siis ystävällisenä neuvona: Perehdy asioihin, jätä ennakkoluulot sinne, mihin vetäiset muutkin paskasi ulkohuoneessasi, ja yritäpä joskus uskaltautua katsomaan avoimin silmin maailmaa. Kun tulee synkästä metsästä joskus ulos ihmisten ilmoille, voi kokea yllätyksen.
- environment
Tässäkin kirjoituksessasi kristallisoit asioiden ytimen. Luin pikaisesti, en ehdi kommentoida, mutta esitit asiassa oleellisimman. Hyvä näin.
- jo ymmärtää,
että olet yksin traumojesi ja haaveittesi kanssa. Konsulit valvokoot eli sheriffillä olisi töitä.
- edelliseen
Anteeksi, kyllä näitä sekopäitä näyttää olevan muitakin, mutta ei se sinua auta.
- vieläkin
edelliseen kirjoitti:
Anteeksi, kyllä näitä sekopäitä näyttää olevan muitakin, mutta ei se sinua auta.
Ja vaikka USA-vastaisia olisikin enemmistö, silti me olemme oikeassa. Ja vaikka kaikki muut muuttuisivat kriittisiksi, minä en muutu. Amen.
Jos viittaat kirjoitukseeni, yksinolo on vaikeaa. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta on vastikään pohtinut näitä asioita eikä kukaan mahtanut mitään sille, että työnsivät ulos "traumaattista ja haveilevaa" tekstiään.
Itse käytän lähteinä eniten amerikkalaisten intellektuellien kirjoituksia. Jostain luonnon oikusta näistä melkoinen osa on lisäksi juutalaistaustaisia. Olisiko sitten niin, että Amerikan juutalaisissa on poikkeuksellisen paljon traumaatikkoja ja haaveilijoita. Ainakin jos on sinua uskominen. USA tuottaa paljon hyvin älykkäitä ajattelijoita ja tiedemiehiä, jotka puolestaan usein asettavat USAn poliittiset päätöksentekijät naurettavaan valoon. Se on kieltämättä paradoksaalinen tilanne, mutta niin vaan on.- siihen, että
Mielipidepankki kirjoitti:
Jos viittaat kirjoitukseeni, yksinolo on vaikeaa. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta on vastikään pohtinut näitä asioita eikä kukaan mahtanut mitään sille, että työnsivät ulos "traumaattista ja haveilevaa" tekstiään.
Itse käytän lähteinä eniten amerikkalaisten intellektuellien kirjoituksia. Jostain luonnon oikusta näistä melkoinen osa on lisäksi juutalaistaustaisia. Olisiko sitten niin, että Amerikan juutalaisissa on poikkeuksellisen paljon traumaatikkoja ja haaveilijoita. Ainakin jos on sinua uskominen. USA tuottaa paljon hyvin älykkäitä ajattelijoita ja tiedemiehiä, jotka puolestaan usein asettavat USAn poliittiset päätöksentekijät naurettavaan valoon. Se on kieltämättä paradoksaalinen tilanne, mutta niin vaan on.jos on hyvä yhdessä on hyvä kaikessa. Chomsky kai on hyvä kielitieteilijä ja Stalinkin (kielikirje) siinä parhaimmillaan. Muuten he nyt sitten eivät oikein kiitosta ansaitse. Ehkä sinun kannattaisi lukea tämän päivän Hesari. Traumaattisuudella nyt tarkoitin hieman muuta, mutta jos eduskunnan tulevaisuuslautakuntakin käytti puolet Venäjää koskevasta tekstistään USA:n haukkumiseesn, se on minulle uutta tietoa.
Tämä nyt on vanhan toistoa, mutta tietysti moniarvoisessa maassa USA:ssa löytyy paljon kriittistä tekstiä, joka on paljolti myös erinomaista. Kyllä minäkin niitä luen. Sinä kuitenkin löydät sieltä vain sellaista, joka sattuu sopimaan ennakkoluuloihisi. No, se on tietysti sinun asiasi, mutta olen katsonut asialliseksi kommentoida niitä. Into siihen laskee jatkuvasti. En kommentoi City-Keskustaa ollenkaan, enkä Oiva Härkösen kirjoituksia Jäätteenmäestä ja Lipposesta. Pikku hiljaa sinun USA- ja jopa Venäjä-analyysisi ovat luisumassa samaan kategoriaan. Valitettavasti. Yksinoloa korjasi jo tuolla aikaisemmin. - nokkela.
vieläkin kirjoitti:
Ja vaikka USA-vastaisia olisikin enemmistö, silti me olemme oikeassa. Ja vaikka kaikki muut muuttuisivat kriittisiksi, minä en muutu. Amen.
Minulla ei ole sitä joustavuutta, että hyppisin mielipidetiedustelujen mukaan perusasioissa. Eikä muuten ole MPP:lläkään. Tällä hetkellä hän voi iloita täysin ymmärrettävästä USA-vastaisuudesta. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä MPP:n traumaattisen mielen kanssa.
- Keskustaporvari
Kyllä täytyy olla umpisokea, jos ei huomaa mihin suuntaan Adolf Putinin valtakunta on kehittymässä. Eikö esim. tämä patsaskiista Viron kanssa kerro missä tänään mennään? Putinin isovenäläisellä fasistidiktatuurilla on omasta mielestään oikeus kieltää naapurimaitaan siirtämästä pois patsaita, jotka ylistävät Neuvostoliiton harjoittamaa miehitystä, alistamista ja kansanmurhaa.
Mainitsin tämän patsasepisodin vain YHTENÄ ESIMERKKINÄ siitä, missä nyky-Venäjällä mennään.
Putin on sanonut, että Neuvostoliiton luhistuminen oli pahin mahdollinen onnettomuus. Miten tämä lausunto olisi sinun mielestäsi tulkittava?
"Venäläisten vaurastuminen on suomalaisten etu."
Oletko aivan varma? Venäläisten vaurastumisesta väistämättä seuraa, että venäläisten omistus Suomessa lisääntyy. Jos tämä on mielestäsi suomalaisten etu, niin ehkä meidän ei kannata jatkaa keskustelua tästä aiheesta.- oivahärkönen
... Venäjästä. Olikohan hän noin innokas silloin kun N-liitto oli kannaltamme elintärkeä ja jonka Kekkonen osasi hyvin hoitaa.
Nykyinen Venäjä on tietysti meille tärkeä, mutta emme ole enää siitä riippuvaisia niin kuin olimme kylmänsodan aikana, jolloin kuuluimme sodan seurauksena sen etupiiriin. Meidän poliittiset suhteemme Venäjään ovat kunnossa. Meidän talouselämämme on hämmästyttävän nopeasti työntynyt Venäjälle, jotta oikein hirvittää.
Meidän on oltava veli venäläisen suhteen aina tarkkana. Pitää seurata, saako siellä todella demokratia jalansijan ja syntyykö sinne meidän tapainen kansalaisyhteikunta.
Minä tunnen Venäjän, työskentelin 26 vuotta Venäjän kaupan piirissä. - S. Vilen
oivahärkönen kirjoitti:
... Venäjästä. Olikohan hän noin innokas silloin kun N-liitto oli kannaltamme elintärkeä ja jonka Kekkonen osasi hyvin hoitaa.
Nykyinen Venäjä on tietysti meille tärkeä, mutta emme ole enää siitä riippuvaisia niin kuin olimme kylmänsodan aikana, jolloin kuuluimme sodan seurauksena sen etupiiriin. Meidän poliittiset suhteemme Venäjään ovat kunnossa. Meidän talouselämämme on hämmästyttävän nopeasti työntynyt Venäjälle, jotta oikein hirvittää.
Meidän on oltava veli venäläisen suhteen aina tarkkana. Pitää seurata, saako siellä todella demokratia jalansijan ja syntyykö sinne meidän tapainen kansalaisyhteikunta.
Minä tunnen Venäjän, työskentelin 26 vuotta Venäjän kaupan piirissä.Sinä tunne paremminkin Neuvostoliiton? Venäjä on jo toinen juttu.
- Keskustaporvari
S. Vilen kirjoitti:
Sinä tunne paremminkin Neuvostoliiton? Venäjä on jo toinen juttu.
Onkohan Venäjä sittenkään toinen juttu?
- Keskustaporvari
oivahärkönen kirjoitti:
Minä tunnen Venäjän, työskentelin 26 vuotta Venäjän kaupan piirissä."Meidän talouselämämme on hämmästyttävän nopeasti työntynyt Venäjälle, jotta oikein hirvittää."
Minua hirvittää erityisesti suomalaisten firmojen investoinnit Venäjälle. Ne saattavat nimittäin olla joku kaunis päivä Venäjän federaation omaisuutta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1811508
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall1951136Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä431101Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38765- 14700
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30691Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21680- 37673
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .19621Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46617