Ville Riekkinen-Mies paikallaan

Riekkis-Villen mielestä ihmisten pitäisi lukea Raamattua siten, että toisessa kädessä on päivän sanomalehti ja ukkovarpaalla selataan vielä internettiä. Pitäisi siis ymmärtää Raamatun tekstien ajallinen konteksti. Riekkinen ei pidä Luther-säätiön naispappeutta voimakkaasti vastustavasta opista, vaan haluaisi kyseisen säätiön erkanevan luterilaisesta kirkosta omaksi kirkokseen.

Ja mitäpä mieltä ovat asiasta helluntailaiset?
Onko Luther-säätiö tarpeeksi ahdasmielinen vai onko Saatanasta?

37

1588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <><

on muuten ihan ok, mutta ne pitäs kastaa ensiksi.

• kaaleppi..

peris oikeestaan ei pitäs hyväksyä että miehet tekee sikamaisuuksia kun kerran naisia on olemassa...

• frihet

Ku joku "kärsii" sitä.

• ><>

en ymmärtänyt kysymystäsi.
        Kysy suomeksi.

• Kun en tykkää lauantai-iltojen hömppäohjelmista, visailuista ja kisailuista, käy se huvista tämäkin. Mukavaa lauantai-iltaa, Kaaleppi!

• <><
        Työmies2 kirjoitti:

Kun en tykkää lauantai-iltojen hömppäohjelmista, visailuista ja kisailuista, käy se huvista tämäkin. Mukavaa lauantai-iltaa, Kaaleppi!

ku poikalapsi?

• <>< kirjoitti:

ku poikalapsi?

Eri henkilöitä ovat he.

• Kadun-nainen

Toccata ja fuuga kahdelle kädelle ja oikealle jalalle.

Riekkinen ei ole mikään tyhmä kundi. Hän ymmärtää paljon asioista. Papin virka ei vaadi miehen lihaksia, riittää kun aivopuoliskojen välillä on stragetista toimintaa ja näkemystä hengellisitä asioista. Naisilla nämä impulssit liikkuvat vilkkaammin aivopuoliskojen välillä, mikä on myös tieteellisesti todistettu. Tiedoksi myös perämoottoriteologiparille; Kaalep-Frihet

• frihet

Tosin synti ei puhdistu, kuin yhdellä tavalla.

• <><
        frihet kirjoitti:

tunnustaa sun synnit.

• Kadun-nainen
        frihet kirjoitti:

Synti ei koskaan puhdistu. Se on teoreema, millä hankitaan omalletunnolle vain lievitystä ja jonka frihetkin todistaa jatinoillaan.
        nähdäänkö 2 h päästä, vietän arlandassa tunnin.

• <><
        Kadun-nainen kirjoitti:

Synti ei koskaan puhdistu. Se on teoreema, millä hankitaan omalletunnolle vain lievitystä ja jonka frihetkin todistaa jatinoillaan.

moikka.

• frihet
        Kadun-nainen kirjoitti:

Jos olisin pidempään Tukholmassa iskuskellu tänään, niin olisin voinnu sitä kautta ajella kotiin, vaikka silloin olis ohjelmaan tullu muutos, ku kaveri ajoi mun vanhan auton kotiin ja tahto, et opastan edellä, ku tuumi ettei oikein tunne teitä.

Kyl siitä synnistä täytyy puhdistus saada, jos aikoo Isän eteen mennä, tosin sinnekin mennään Kristuksessa, joten Siinä meillä uskallus on, muuten tulis lirit pöksyyn.

Eli en lähde nyt ajeleen tänä iltana Arlandaan, vaikka ehdotus ihan kiinostava olikin, eli jos seuraavalla kerralla sattus mukavampaan aikaan ja paremmat ilmat, mut tervetuloa kuningaskuntaan.

• kuhilas

Sain kutsun mennä käymään piispan puheilla Kuopiossa. Käymämme keskustelut tapahtuivat ystävällisessä ja kristillisessä hengessä. Käynti kokonaisuudessa oli rohkaiseva.

• kuhilas.

Kyllä se siitä.

• alohaopla

Piispat ovat usein etukoreita ja jonkinlaisella myötämielisyydellä ensin tahtovat hiljentää kritiikin edustajat. Minulla on kokemuksia.

• kuhilas
        alohaopla kirjoitti:

Piispat ovat usein etukoreita ja jonkinlaisella myötämielisyydellä ensin tahtovat hiljentää kritiikin edustajat. Minulla on kokemuksia.

Käyntini piispan luona oli tarpeen já kuului assiaan. Piispa hoiti välttämättömän ja tarpeellisen asian hyvin. Samalla koin tapaavani kristityn veljen.

• alohaopla
        kuhilas kirjoitti:

Käyntini piispan luona oli tarpeen já kuului assiaan. Piispa hoiti välttämättömän ja tarpeellisen asian hyvin. Samalla koin tapaavani kristityn veljen.

Otitko esiin kirkon opilliset lankeemukset? Tavatessani piispoja tai heille kirjoittaessani olen ottanut esille kirkon opilliset poikkeamiset Raamatun ohjeista. Niin menetellessäni olen saanut vastauksena selvän torjunnan. Kun puhutaan yleisellä tasolla asioista, niin silloin piispoillekin passaa mukavasti ja sympaattisuus on kourin tuntuvaa.

Nykyisin on valitettava se kehitys kirkossa, kun piispainkokouksien ja kirkolliskokousten päätöksistä tehdään Raamatun yläpuolelle sijoitettu toimintamalli ja se ei tunnu haittaavan, vaikka se olisikin Raamatun kanssa ristiriitainen. Raamattu on siis tuotu äänestyksin ratkaistavaksi, että mitä siitä otetaan ja mitä siitä muutetaan käytännön teologiassa. En missään tapauksessa halua asettua opponoimaan Raamattua, mutta pahaa tekee, kun liberalismi, rationalismi ja maailman mielipiteet saavat yhä suurenevan vallan kirkossa. Opilliselta katsantokannaltani olen uskonpuhdistusluterilainen.

• kuhilas
        alohaopla kirjoitti:

Otitko esiin kirkon opilliset lankeemukset? Tavatessani piispoja tai heille kirjoittaessani olen ottanut esille kirkon opilliset poikkeamiset Raamatun ohjeista. Niin menetellessäni olen saanut vastauksena selvän torjunnan. Kun puhutaan yleisellä tasolla asioista, niin silloin piispoillekin passaa mukavasti ja sympaattisuus on kourin tuntuvaa.

Nykyisin on valitettava se kehitys kirkossa, kun piispainkokouksien ja kirkolliskokousten päätöksistä tehdään Raamatun yläpuolelle sijoitettu toimintamalli ja se ei tunnu haittaavan, vaikka se olisikin Raamatun kanssa ristiriitainen. Raamattu on siis tuotu äänestyksin ratkaistavaksi, että mitä siitä otetaan ja mitä siitä muutetaan käytännön teologiassa. En missään tapauksessa halua asettua opponoimaan Raamattua, mutta pahaa tekee, kun liberalismi, rationalismi ja maailman mielipiteet saavat yhä suurenevan vallan kirkossa. Opilliselta katsantokannaltani olen uskonpuhdistusluterilainen.

Kyseessä oli uskonnon opetukseen liittyvä asia, jonka merkeissä piispa pyysi minua käymään luonaan. Hän tarkasti koulutukseni ja halusi tavata ja keskustella kanssani. Tämän jälkeen hän antoi lausunnon tuomiokapitulille ja sieltä tieto meni opetusministerille. Opetusministeri toimitti luvan minulle. Tässä prosessissa piispan tapaaminen oli kristillinen ja asiallinen. Minä puolestani pyrin toimimaan uskolliesti opetussuunnitelman puitteissa. Olen koulutukseltani teologian tohtori ja väittelin uskontopsykologiassa.

• poikalapsi
        alohaopla kirjoitti:

Olet tahallasi unohtamassa sen, että nykyraamattu on kuvaamallasi tavalla kirkolliskokouspäätöksi valittu kokoelma kirjoja. Siis Jumaöla sitä todellakaan ei ole valinnut tai kirjoittanut; jos kerran nytkään vastaavat kokouspåäätöset eivät kelpaa sinulle, miksi vanhat kuitenkin julistat muka oikeiksi?

Raamattu on fiktiivinen kirjakokoelma, joka on aikojen saatossa aika lailla muuttunut. Se siitä Jumaln sanasta.... Hihhulin sana se on!

• alohaopla
        kuhilas kirjoitti:

Kyseessä oli uskonnon opetukseen liittyvä asia, jonka merkeissä piispa pyysi minua käymään luonaan. Hän tarkasti koulutukseni ja halusi tavata ja keskustella kanssani. Tämän jälkeen hän antoi lausunnon tuomiokapitulille ja sieltä tieto meni opetusministerille. Opetusministeri toimitti luvan minulle. Tässä prosessissa piispan tapaaminen oli kristillinen ja asiallinen. Minä puolestani pyrin toimimaan uskolliesti opetussuunnitelman puitteissa. Olen koulutukseltani teologian tohtori ja väittelin uskontopsykologiassa.

Tiedän, kun olen ollut kunnallisena luottamushenkilönä näitä asioita jonkin verran.

• alohaopla
        poikalapsi kirjoitti:

Olet tahallasi unohtamassa sen, että nykyraamattu on kuvaamallasi tavalla kirkolliskokouspäätöksi valittu kokoelma kirjoja. Siis Jumaöla sitä todellakaan ei ole valinnut tai kirjoittanut; jos kerran nytkään vastaavat kokouspåäätöset eivät kelpaa sinulle, miksi vanhat kuitenkin julistat muka oikeiksi?

Raamattu on fiktiivinen kirjakokoelma, joka on aikojen saatossa aika lailla muuttunut. Se siitä Jumaln sanasta.... Hihhulin sana se on!

Mitäs Sinä sitten pidät aitona Jumalan ilmoituksena. Logiikkasi mukaan aitoa Jumalan sanaa ei ole siis olemassakaan.

• kuhilas
        alohaopla kirjoitti:

Tiedän, kun olen ollut kunnallisena luottamushenkilönä näitä asioita jonkin verran.

Syy siihen, miksi piispa pyysi minua käymään oli se, että en kuulu virallisesti luterilaiseen kirkkoon. Hän onnitteli kuntaa, jonka yläasteella ja lukiossa toimin lehtorina muutaman vuoden ajan. Tämä oli normaali käytäntö eli näin täytyi ainakin silloin minun tapaukseni hoitaa. Jätin kopion opetusministeriltä saamastani luvasta lukion rehtorille ja asia tuli hoidettua.

Kerron pienen yksityiskohdan tässä vielä lopuksi. Meillä oli seurakunnan kanssa yhteinen joulukirkko paikkakunnan kirkossa. Yläasteen oppilaista valitsin kolme lukemaan jouluevankeliumia. Kysyin kultakin lukijalta erikseen hänen mietteitään lukemasa tekstin johdosta. Lopuksi kerroin läsnäolevalle "kirkkokansalle", että minulla olisi vielä neljäskin lukija, joka ei ole paikalla, mutta haluan välittää hänen ajatuksensa jouluevankeliumin johdosta. Tämä neljäs lukija oli Kuopion piispa. Soitin hänelle muutama päivä ennen joulukirkkoa. Piispa kovin mielellään osallistui joulukirkkoomme. Tällä tavalla koin, että kanssakäyminen piispan kanssa oli ystävällinen ja rakentava.

• poikalapsi
        alohaopla kirjoitti:

Mitäs Sinä sitten pidät aitona Jumalan ilmoituksena. Logiikkasi mukaan aitoa Jumalan sanaa ei ole siis olemassakaan.

Millä perusteella sinusta vuosisatojen aikana kokouspäätöksin muokattu ja valikoitu kokoelma on Jumalan sanaa?

• alohaopla
        poikalapsi kirjoitti:

Millä perusteella sinusta vuosisatojen aikana kokouspäätöksin muokattu ja valikoitu kokoelma on Jumalan sanaa?

Kyllä kirkkohistoriassa on mainittu ne kriteerit, joiden perusteella Raamatun kaanon on lukkoon lyöty. Yksi peruste on harmonia eri kirjoitusten välillä. Sitten myös se kuinka pelastussanoma tulee kirjoituksissa esille. Ei kaanonia ole yksi aikaansaanut, joten kirjat on hyvin tarkkaan tutkittu ennen kuin se on kokoelmaan hyväksytty.

• En kovin suuresti arvosta Riekkisen teologiaa. Syykin on selvä. Riekkisellä ei ole teologiaa, jota tarjota. Hänellä on vain pohjaton, katteeton optimismi ja perusteita vailla oleva humanismi. Humanismin haudat puhuvat toista kieltä.

• alohaopla

Voisitko lähettää rehellisyyden nimissä kriittisen viestisi suoraan Suomen Luther-säätiölle. Kätket viestiisi arvostelun ja leiman saatanasta. Ei ole rehellisyyteen kuuluvaa, että takanapäin juorutaan ja leimoja noin vain heitellään.

Mitä sanotaan kahdeksannessa käskyssä.

• Peku `

Siis jotain järjestöä ei saa arvostella ilmoittamatta heille...ei voi kun nauraa.

Mietihän ketä nyt uhkailet satukirjan käskyllä.

Kahdeksas käsky puhuu yksilöstä eikä järjestöstä joten ei taida olla edes kristinusko sulla hallussa.

Kaiken lisäksi kristinuskon käskyt on lain edessä pelkkää pumpulia.

• alohaopla
        Peku ` kirjoitti:

Siis jotain järjestöä ei saa arvostella ilmoittamatta heille...ei voi kun nauraa.

Mietihän ketä nyt uhkailet satukirjan käskyllä.

Kahdeksas käsky puhuu yksilöstä eikä järjestöstä joten ei taida olla edes kristinusko sulla hallussa.

Kaiken lisäksi kristinuskon käskyt on lain edessä pelkkää pumpulia.

Suhtaudutko Raamattuun ja siis myös Jumalan antamiin käskyihinkin, kuten satukirjaan? Eikö käskyt olekaan Jumalan itsensä antama laki, joka on hengellinen?

Siis perättömiäkö saa vapaasti puhua yhteisöistä ja sekö ei kuulu lainkaan kahdeksannen käskyn piiriin?

Apostolien teot 5:

38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
        39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
        40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.

• itseään sanovat
        alohaopla kirjoitti:

Suhtaudutko Raamattuun ja siis myös Jumalan antamiin käskyihinkin, kuten satukirjaan? Eikö käskyt olekaan Jumalan itsensä antama laki, joka on hengellinen?

Siis perättömiäkö saa vapaasti puhua yhteisöistä ja sekö ei kuulu lainkaan kahdeksannen käskyn piiriin?

Apostolien teot 5:

38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
        39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
        40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.

arvostelevat jatkuvasti ja rankasti luterilaisia tällä palstalla.

Miksi he eivät osoita arvosteluaan suoraan ao. piispalle? Eihän voi olla oikein, että valtiokirkkoa täällä selän takana arvostellaan?

• alohaopla
        itseään sanovat kirjoitti:

arvostelevat jatkuvasti ja rankasti luterilaisia tällä palstalla.

Miksi he eivät osoita arvosteluaan suoraan ao. piispalle? Eihän voi olla oikein, että valtiokirkkoa täällä selän takana arvostellaan?

Vanha kansa juorusi selän takana ja samaa synnin lajia harjoitetaan tänäkin päivänä. Suoraselkäinen pelkuriton menee kertomaan asiansa face to face (kasvokkain). Mielestäni kahdeksas käsky kieltää juoruilun. Juoruiluun kuuluu usein miten totuuden vastaisia lausumia. Sanottiin: älä nyt vain kerro kenellekään, kun minä vain sinulle tämän sanoin. Kerran sain tämän tyylisen juorun eräältä ystävältäni. Sanoin heti sanojalle niin, että menen tästä paikasta kertomaan NN:n keroman juorun sille henkilölle kenestä oli puhe. Ystävyytemme ei sitä kestänyt.

• poikalapsi
        alohaopla kirjoitti:

Vanha kansa juorusi selän takana ja samaa synnin lajia harjoitetaan tänäkin päivänä. Suoraselkäinen pelkuriton menee kertomaan asiansa face to face (kasvokkain). Mielestäni kahdeksas käsky kieltää juoruilun. Juoruiluun kuuluu usein miten totuuden vastaisia lausumia. Sanottiin: älä nyt vain kerro kenellekään, kun minä vain sinulle tämän sanoin. Kerran sain tämän tyylisen juorun eräältä ystävältäni. Sanoin heti sanojalle niin, että menen tästä paikasta kertomaan NN:n keroman juorun sille henkilölle kenestä oli puhe. Ystävyytemme ei sitä kestänyt.

Kerropas tämä myös lahkonne pääjehulle täällä, ystävällesi Ritarille, joka juoruilee perättömiä täällä ja sähköpostitse uskonsiskojensa kanssa! Kehota lopettamaan panettelu. Teet palveluksen koko palstalle.

• alohaopla
        poikalapsi kirjoitti:

Kerropas tämä myös lahkonne pääjehulle täällä, ystävällesi Ritarille, joka juoruilee perättömiä täällä ja sähköpostitse uskonsiskojensa kanssa! Kehota lopettamaan panettelu. Teet palveluksen koko palstalle.

Ei ole kontaktia mihinkään ritariin. Eikö niitä ole Englannissa. Minulla ei ole Ritari nimistä veljeä. Eikö jokainen itse hoida ensisijaisesti omat käytännön asiansa, myös henkilökohtaisissa suhteissa, ettei nyrkkeilyottelua aleta käymääm narukehän ulkopuolella.

• poikalapsi
        alohaopla kirjoitti:

Ei ole kontaktia mihinkään ritariin. Eikö niitä ole Englannissa. Minulla ei ole Ritari nimistä veljeä. Eikö jokainen itse hoida ensisijaisesti omat käytännön asiansa, myös henkilökohtaisissa suhteissa, ettei nyrkkeilyottelua aleta käymääm narukehän ulkopuolella.

Eikös helluntailasiuuteen kuulukaan enää uskonveljen "rakkaudellinen neuvominen"? Puhun palstan nimimerkki Ritarista, jonka hyvin tunnet ja josta puhumisne ymmärsit. Vai ettetkös kuulukaan samaan hellarilahkoon?

• Peku `
        alohaopla kirjoitti:

Apostolien teot 5:

Juu ne on satukirjan lakeja ne ja ketään ei nykypäivänä enää tuömita vankilaan tai roviolle niiden rikkomisesta.

• alohaopla
        Peku ` kirjoitti:

Juu ne on satukirjan lakeja ne ja ketään ei nykypäivänä enää tuömita vankilaan tai roviolle niiden rikkomisesta.

Eikö Raamattu olekaan iankaikkisuutta varten? Mitä pahaa siinä on, jos ajallisessa elämässä elää Jumalan sanan mukaisesti?

• alohaopla
        poikalapsi kirjoitti:

Eikös helluntailasiuuteen kuulukaan enää uskonveljen "rakkaudellinen neuvominen"? Puhun palstan nimimerkki Ritarista, jonka hyvin tunnet ja josta puhumisne ymmärsit. Vai ettetkös kuulukaan samaan hellarilahkoon?

Senkun vaan lahkolaiseksi nimittelet. Kai siihen Sinulla on todisteet ja asiaperusteet tukenasi.

Voisit vähän kuitenkin ajatella mistä pajusta rappia kauhaasi otat ja mihin seinään sen huitaiset.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe