Riekkis-Villen mielestä ihmisten pitäisi lukea Raamattua siten, että toisessa kädessä on päivän sanomalehti ja ukkovarpaalla selataan vielä internettiä. Pitäisi siis ymmärtää Raamatun tekstien ajallinen konteksti. Riekkinen ei pidä Luther-säätiön naispappeutta voimakkaasti vastustavasta opista, vaan haluaisi kyseisen säätiön erkanevan luterilaisesta kirkosta omaksi kirkokseen.
Ja mitäpä mieltä ovat asiasta helluntailaiset?
Onko Luther-säätiö tarpeeksi ahdasmielinen vai onko Saatanasta?
Ville Riekkinen-Mies paikallaan
37
1588
Vastaukset
- <><
on muuten ihan ok, mutta ne pitäs kastaa ensiksi.
- kaaleppi..
peris oikeestaan ei pitäs hyväksyä että miehet tekee sikamaisuuksia kun kerran naisia on olemassa...
- frihet
Ku joku "kärsii" sitä.
- ><>
en ymmärtänyt kysymystäsi.
Kysy suomeksi. Kun en tykkää lauantai-iltojen hömppäohjelmista, visailuista ja kisailuista, käy se huvista tämäkin. Mukavaa lauantai-iltaa, Kaaleppi!
- <><
Työmies2 kirjoitti:
Kun en tykkää lauantai-iltojen hömppäohjelmista, visailuista ja kisailuista, käy se huvista tämäkin. Mukavaa lauantai-iltaa, Kaaleppi!
ku poikalapsi?
- Kadun-nainen
Toccata ja fuuga kahdelle kädelle ja oikealle jalalle.
Riekkinen ei ole mikään tyhmä kundi. Hän ymmärtää paljon asioista. Papin virka ei vaadi miehen lihaksia, riittää kun aivopuoliskojen välillä on stragetista toimintaa ja näkemystä hengellisitä asioista. Naisilla nämä impulssit liikkuvat vilkkaammin aivopuoliskojen välillä, mikä on myös tieteellisesti todistettu. Tiedoksi myös perämoottoriteologiparille; Kaalep-Frihet- frihet
Tosin synti ei puhdistu, kuin yhdellä tavalla.
- <><
frihet kirjoitti:
Tosin synti ei puhdistu, kuin yhdellä tavalla.
tunnustaa sun synnit.
- Kadun-nainen
frihet kirjoitti:
Tosin synti ei puhdistu, kuin yhdellä tavalla.
Synti ei koskaan puhdistu. Se on teoreema, millä hankitaan omalletunnolle vain lievitystä ja jonka frihetkin todistaa jatinoillaan.
nähdäänkö 2 h päästä, vietän arlandassa tunnin. - <><
Kadun-nainen kirjoitti:
Synti ei koskaan puhdistu. Se on teoreema, millä hankitaan omalletunnolle vain lievitystä ja jonka frihetkin todistaa jatinoillaan.
nähdäänkö 2 h päästä, vietän arlandassa tunnin.moikka.
- frihet
Kadun-nainen kirjoitti:
Synti ei koskaan puhdistu. Se on teoreema, millä hankitaan omalletunnolle vain lievitystä ja jonka frihetkin todistaa jatinoillaan.
nähdäänkö 2 h päästä, vietän arlandassa tunnin.Jos olisin pidempään Tukholmassa iskuskellu tänään, niin olisin voinnu sitä kautta ajella kotiin, vaikka silloin olis ohjelmaan tullu muutos, ku kaveri ajoi mun vanhan auton kotiin ja tahto, et opastan edellä, ku tuumi ettei oikein tunne teitä.
Kyl siitä synnistä täytyy puhdistus saada, jos aikoo Isän eteen mennä, tosin sinnekin mennään Kristuksessa, joten Siinä meillä uskallus on, muuten tulis lirit pöksyyn.
Eli en lähde nyt ajeleen tänä iltana Arlandaan, vaikka ehdotus ihan kiinostava olikin, eli jos seuraavalla kerralla sattus mukavampaan aikaan ja paremmat ilmat, mut tervetuloa kuningaskuntaan.
- kuhilas
Sain kutsun mennä käymään piispan puheilla Kuopiossa. Käymämme keskustelut tapahtuivat ystävällisessä ja kristillisessä hengessä. Käynti kokonaisuudessa oli rohkaiseva.
- kuhilas.
Kyllä se siitä.
- alohaopla
Piispat ovat usein etukoreita ja jonkinlaisella myötämielisyydellä ensin tahtovat hiljentää kritiikin edustajat. Minulla on kokemuksia.
- kuhilas
alohaopla kirjoitti:
Piispat ovat usein etukoreita ja jonkinlaisella myötämielisyydellä ensin tahtovat hiljentää kritiikin edustajat. Minulla on kokemuksia.
Käyntini piispan luona oli tarpeen já kuului assiaan. Piispa hoiti välttämättömän ja tarpeellisen asian hyvin. Samalla koin tapaavani kristityn veljen.
- alohaopla
kuhilas kirjoitti:
Käyntini piispan luona oli tarpeen já kuului assiaan. Piispa hoiti välttämättömän ja tarpeellisen asian hyvin. Samalla koin tapaavani kristityn veljen.
Otitko esiin kirkon opilliset lankeemukset? Tavatessani piispoja tai heille kirjoittaessani olen ottanut esille kirkon opilliset poikkeamiset Raamatun ohjeista. Niin menetellessäni olen saanut vastauksena selvän torjunnan. Kun puhutaan yleisellä tasolla asioista, niin silloin piispoillekin passaa mukavasti ja sympaattisuus on kourin tuntuvaa.
Nykyisin on valitettava se kehitys kirkossa, kun piispainkokouksien ja kirkolliskokousten päätöksistä tehdään Raamatun yläpuolelle sijoitettu toimintamalli ja se ei tunnu haittaavan, vaikka se olisikin Raamatun kanssa ristiriitainen. Raamattu on siis tuotu äänestyksin ratkaistavaksi, että mitä siitä otetaan ja mitä siitä muutetaan käytännön teologiassa. En missään tapauksessa halua asettua opponoimaan Raamattua, mutta pahaa tekee, kun liberalismi, rationalismi ja maailman mielipiteet saavat yhä suurenevan vallan kirkossa. Opilliselta katsantokannaltani olen uskonpuhdistusluterilainen. - kuhilas
alohaopla kirjoitti:
Otitko esiin kirkon opilliset lankeemukset? Tavatessani piispoja tai heille kirjoittaessani olen ottanut esille kirkon opilliset poikkeamiset Raamatun ohjeista. Niin menetellessäni olen saanut vastauksena selvän torjunnan. Kun puhutaan yleisellä tasolla asioista, niin silloin piispoillekin passaa mukavasti ja sympaattisuus on kourin tuntuvaa.
Nykyisin on valitettava se kehitys kirkossa, kun piispainkokouksien ja kirkolliskokousten päätöksistä tehdään Raamatun yläpuolelle sijoitettu toimintamalli ja se ei tunnu haittaavan, vaikka se olisikin Raamatun kanssa ristiriitainen. Raamattu on siis tuotu äänestyksin ratkaistavaksi, että mitä siitä otetaan ja mitä siitä muutetaan käytännön teologiassa. En missään tapauksessa halua asettua opponoimaan Raamattua, mutta pahaa tekee, kun liberalismi, rationalismi ja maailman mielipiteet saavat yhä suurenevan vallan kirkossa. Opilliselta katsantokannaltani olen uskonpuhdistusluterilainen.Kyseessä oli uskonnon opetukseen liittyvä asia, jonka merkeissä piispa pyysi minua käymään luonaan. Hän tarkasti koulutukseni ja halusi tavata ja keskustella kanssani. Tämän jälkeen hän antoi lausunnon tuomiokapitulille ja sieltä tieto meni opetusministerille. Opetusministeri toimitti luvan minulle. Tässä prosessissa piispan tapaaminen oli kristillinen ja asiallinen. Minä puolestani pyrin toimimaan uskolliesti opetussuunnitelman puitteissa. Olen koulutukseltani teologian tohtori ja väittelin uskontopsykologiassa.
- poikalapsi
alohaopla kirjoitti:
Otitko esiin kirkon opilliset lankeemukset? Tavatessani piispoja tai heille kirjoittaessani olen ottanut esille kirkon opilliset poikkeamiset Raamatun ohjeista. Niin menetellessäni olen saanut vastauksena selvän torjunnan. Kun puhutaan yleisellä tasolla asioista, niin silloin piispoillekin passaa mukavasti ja sympaattisuus on kourin tuntuvaa.
Nykyisin on valitettava se kehitys kirkossa, kun piispainkokouksien ja kirkolliskokousten päätöksistä tehdään Raamatun yläpuolelle sijoitettu toimintamalli ja se ei tunnu haittaavan, vaikka se olisikin Raamatun kanssa ristiriitainen. Raamattu on siis tuotu äänestyksin ratkaistavaksi, että mitä siitä otetaan ja mitä siitä muutetaan käytännön teologiassa. En missään tapauksessa halua asettua opponoimaan Raamattua, mutta pahaa tekee, kun liberalismi, rationalismi ja maailman mielipiteet saavat yhä suurenevan vallan kirkossa. Opilliselta katsantokannaltani olen uskonpuhdistusluterilainen.Olet tahallasi unohtamassa sen, että nykyraamattu on kuvaamallasi tavalla kirkolliskokouspäätöksi valittu kokoelma kirjoja. Siis Jumaöla sitä todellakaan ei ole valinnut tai kirjoittanut; jos kerran nytkään vastaavat kokouspåäätöset eivät kelpaa sinulle, miksi vanhat kuitenkin julistat muka oikeiksi?
Raamattu on fiktiivinen kirjakokoelma, joka on aikojen saatossa aika lailla muuttunut. Se siitä Jumaln sanasta.... Hihhulin sana se on! - alohaopla
kuhilas kirjoitti:
Kyseessä oli uskonnon opetukseen liittyvä asia, jonka merkeissä piispa pyysi minua käymään luonaan. Hän tarkasti koulutukseni ja halusi tavata ja keskustella kanssani. Tämän jälkeen hän antoi lausunnon tuomiokapitulille ja sieltä tieto meni opetusministerille. Opetusministeri toimitti luvan minulle. Tässä prosessissa piispan tapaaminen oli kristillinen ja asiallinen. Minä puolestani pyrin toimimaan uskolliesti opetussuunnitelman puitteissa. Olen koulutukseltani teologian tohtori ja väittelin uskontopsykologiassa.
Tiedän, kun olen ollut kunnallisena luottamushenkilönä näitä asioita jonkin verran.
- alohaopla
poikalapsi kirjoitti:
Olet tahallasi unohtamassa sen, että nykyraamattu on kuvaamallasi tavalla kirkolliskokouspäätöksi valittu kokoelma kirjoja. Siis Jumaöla sitä todellakaan ei ole valinnut tai kirjoittanut; jos kerran nytkään vastaavat kokouspåäätöset eivät kelpaa sinulle, miksi vanhat kuitenkin julistat muka oikeiksi?
Raamattu on fiktiivinen kirjakokoelma, joka on aikojen saatossa aika lailla muuttunut. Se siitä Jumaln sanasta.... Hihhulin sana se on!Mitäs Sinä sitten pidät aitona Jumalan ilmoituksena. Logiikkasi mukaan aitoa Jumalan sanaa ei ole siis olemassakaan.
- kuhilas
alohaopla kirjoitti:
Tiedän, kun olen ollut kunnallisena luottamushenkilönä näitä asioita jonkin verran.
Syy siihen, miksi piispa pyysi minua käymään oli se, että en kuulu virallisesti luterilaiseen kirkkoon. Hän onnitteli kuntaa, jonka yläasteella ja lukiossa toimin lehtorina muutaman vuoden ajan. Tämä oli normaali käytäntö eli näin täytyi ainakin silloin minun tapaukseni hoitaa. Jätin kopion opetusministeriltä saamastani luvasta lukion rehtorille ja asia tuli hoidettua.
Kerron pienen yksityiskohdan tässä vielä lopuksi. Meillä oli seurakunnan kanssa yhteinen joulukirkko paikkakunnan kirkossa. Yläasteen oppilaista valitsin kolme lukemaan jouluevankeliumia. Kysyin kultakin lukijalta erikseen hänen mietteitään lukemasa tekstin johdosta. Lopuksi kerroin läsnäolevalle "kirkkokansalle", että minulla olisi vielä neljäskin lukija, joka ei ole paikalla, mutta haluan välittää hänen ajatuksensa jouluevankeliumin johdosta. Tämä neljäs lukija oli Kuopion piispa. Soitin hänelle muutama päivä ennen joulukirkkoa. Piispa kovin mielellään osallistui joulukirkkoomme. Tällä tavalla koin, että kanssakäyminen piispan kanssa oli ystävällinen ja rakentava. - poikalapsi
alohaopla kirjoitti:
Mitäs Sinä sitten pidät aitona Jumalan ilmoituksena. Logiikkasi mukaan aitoa Jumalan sanaa ei ole siis olemassakaan.
Millä perusteella sinusta vuosisatojen aikana kokouspäätöksin muokattu ja valikoitu kokoelma on Jumalan sanaa?
- alohaopla
poikalapsi kirjoitti:
Millä perusteella sinusta vuosisatojen aikana kokouspäätöksin muokattu ja valikoitu kokoelma on Jumalan sanaa?
Kyllä kirkkohistoriassa on mainittu ne kriteerit, joiden perusteella Raamatun kaanon on lukkoon lyöty. Yksi peruste on harmonia eri kirjoitusten välillä. Sitten myös se kuinka pelastussanoma tulee kirjoituksissa esille. Ei kaanonia ole yksi aikaansaanut, joten kirjat on hyvin tarkkaan tutkittu ennen kuin se on kokoelmaan hyväksytty.
En kovin suuresti arvosta Riekkisen teologiaa. Syykin on selvä. Riekkisellä ei ole teologiaa, jota tarjota. Hänellä on vain pohjaton, katteeton optimismi ja perusteita vailla oleva humanismi. Humanismin haudat puhuvat toista kieltä.
- alohaopla
Voisitko lähettää rehellisyyden nimissä kriittisen viestisi suoraan Suomen Luther-säätiölle. Kätket viestiisi arvostelun ja leiman saatanasta. Ei ole rehellisyyteen kuuluvaa, että takanapäin juorutaan ja leimoja noin vain heitellään.
Mitä sanotaan kahdeksannessa käskyssä.- Peku `
Siis jotain järjestöä ei saa arvostella ilmoittamatta heille...ei voi kun nauraa.
Mietihän ketä nyt uhkailet satukirjan käskyllä.
Kahdeksas käsky puhuu yksilöstä eikä järjestöstä joten ei taida olla edes kristinusko sulla hallussa.
Kaiken lisäksi kristinuskon käskyt on lain edessä pelkkää pumpulia. - alohaopla
Peku ` kirjoitti:
Siis jotain järjestöä ei saa arvostella ilmoittamatta heille...ei voi kun nauraa.
Mietihän ketä nyt uhkailet satukirjan käskyllä.
Kahdeksas käsky puhuu yksilöstä eikä järjestöstä joten ei taida olla edes kristinusko sulla hallussa.
Kaiken lisäksi kristinuskon käskyt on lain edessä pelkkää pumpulia.Suhtaudutko Raamattuun ja siis myös Jumalan antamiin käskyihinkin, kuten satukirjaan? Eikö käskyt olekaan Jumalan itsensä antama laki, joka on hengellinen?
Siis perättömiäkö saa vapaasti puhua yhteisöistä ja sekö ei kuulu lainkaan kahdeksannen käskyn piiriin?
Apostolien teot 5:
38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään. - itseään sanovat
alohaopla kirjoitti:
Suhtaudutko Raamattuun ja siis myös Jumalan antamiin käskyihinkin, kuten satukirjaan? Eikö käskyt olekaan Jumalan itsensä antama laki, joka on hengellinen?
Siis perättömiäkö saa vapaasti puhua yhteisöistä ja sekö ei kuulu lainkaan kahdeksannen käskyn piiriin?
Apostolien teot 5:
38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.arvostelevat jatkuvasti ja rankasti luterilaisia tällä palstalla.
Miksi he eivät osoita arvosteluaan suoraan ao. piispalle? Eihän voi olla oikein, että valtiokirkkoa täällä selän takana arvostellaan? - alohaopla
itseään sanovat kirjoitti:
arvostelevat jatkuvasti ja rankasti luterilaisia tällä palstalla.
Miksi he eivät osoita arvosteluaan suoraan ao. piispalle? Eihän voi olla oikein, että valtiokirkkoa täällä selän takana arvostellaan?Vanha kansa juorusi selän takana ja samaa synnin lajia harjoitetaan tänäkin päivänä. Suoraselkäinen pelkuriton menee kertomaan asiansa face to face (kasvokkain). Mielestäni kahdeksas käsky kieltää juoruilun. Juoruiluun kuuluu usein miten totuuden vastaisia lausumia. Sanottiin: älä nyt vain kerro kenellekään, kun minä vain sinulle tämän sanoin. Kerran sain tämän tyylisen juorun eräältä ystävältäni. Sanoin heti sanojalle niin, että menen tästä paikasta kertomaan NN:n keroman juorun sille henkilölle kenestä oli puhe. Ystävyytemme ei sitä kestänyt.
- poikalapsi
alohaopla kirjoitti:
Vanha kansa juorusi selän takana ja samaa synnin lajia harjoitetaan tänäkin päivänä. Suoraselkäinen pelkuriton menee kertomaan asiansa face to face (kasvokkain). Mielestäni kahdeksas käsky kieltää juoruilun. Juoruiluun kuuluu usein miten totuuden vastaisia lausumia. Sanottiin: älä nyt vain kerro kenellekään, kun minä vain sinulle tämän sanoin. Kerran sain tämän tyylisen juorun eräältä ystävältäni. Sanoin heti sanojalle niin, että menen tästä paikasta kertomaan NN:n keroman juorun sille henkilölle kenestä oli puhe. Ystävyytemme ei sitä kestänyt.
Kerropas tämä myös lahkonne pääjehulle täällä, ystävällesi Ritarille, joka juoruilee perättömiä täällä ja sähköpostitse uskonsiskojensa kanssa! Kehota lopettamaan panettelu. Teet palveluksen koko palstalle.
- alohaopla
poikalapsi kirjoitti:
Kerropas tämä myös lahkonne pääjehulle täällä, ystävällesi Ritarille, joka juoruilee perättömiä täällä ja sähköpostitse uskonsiskojensa kanssa! Kehota lopettamaan panettelu. Teet palveluksen koko palstalle.
Ei ole kontaktia mihinkään ritariin. Eikö niitä ole Englannissa. Minulla ei ole Ritari nimistä veljeä. Eikö jokainen itse hoida ensisijaisesti omat käytännön asiansa, myös henkilökohtaisissa suhteissa, ettei nyrkkeilyottelua aleta käymääm narukehän ulkopuolella.
- poikalapsi
alohaopla kirjoitti:
Ei ole kontaktia mihinkään ritariin. Eikö niitä ole Englannissa. Minulla ei ole Ritari nimistä veljeä. Eikö jokainen itse hoida ensisijaisesti omat käytännön asiansa, myös henkilökohtaisissa suhteissa, ettei nyrkkeilyottelua aleta käymääm narukehän ulkopuolella.
Eikös helluntailasiuuteen kuulukaan enää uskonveljen "rakkaudellinen neuvominen"? Puhun palstan nimimerkki Ritarista, jonka hyvin tunnet ja josta puhumisne ymmärsit. Vai ettetkös kuulukaan samaan hellarilahkoon?
- Peku `
alohaopla kirjoitti:
Suhtaudutko Raamattuun ja siis myös Jumalan antamiin käskyihinkin, kuten satukirjaan? Eikö käskyt olekaan Jumalan itsensä antama laki, joka on hengellinen?
Siis perättömiäkö saa vapaasti puhua yhteisöistä ja sekö ei kuulu lainkaan kahdeksannen käskyn piiriin?
Apostolien teot 5:
38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.Juu ne on satukirjan lakeja ne ja ketään ei nykypäivänä enää tuömita vankilaan tai roviolle niiden rikkomisesta.
- alohaopla
Peku ` kirjoitti:
Juu ne on satukirjan lakeja ne ja ketään ei nykypäivänä enää tuömita vankilaan tai roviolle niiden rikkomisesta.
Eikö Raamattu olekaan iankaikkisuutta varten? Mitä pahaa siinä on, jos ajallisessa elämässä elää Jumalan sanan mukaisesti?
- alohaopla
poikalapsi kirjoitti:
Eikös helluntailasiuuteen kuulukaan enää uskonveljen "rakkaudellinen neuvominen"? Puhun palstan nimimerkki Ritarista, jonka hyvin tunnet ja josta puhumisne ymmärsit. Vai ettetkös kuulukaan samaan hellarilahkoon?
Senkun vaan lahkolaiseksi nimittelet. Kai siihen Sinulla on todisteet ja asiaperusteet tukenasi.
Voisit vähän kuitenkin ajatella mistä pajusta rappia kauhaasi otat ja mihin seinään sen huitaiset.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279