1. Kor.1:10-17 Riidat (Osa 2)

OSA 2.SEURAKUNNAN HAJAANNUS/Riidat
1. Kor. 1:10-17

1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
1:11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
1:13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
1:15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
1:16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
---
Paavali oli saanut kuulla, että Korinttin seurakunnassa ilmeni riitoja ja hajaannusta (j.11) Tämä ilmeni seurakunnan jakaantumisena erilaisiin ryhmittymiin ja puolueisiin.

Jokaisella ryhmällä on omat johtajansa.
Meillä ihmisillä on tällainen taipumus asettua tietyn ihmisen taakse. Sitten aletaan vertailemaan, mikä on parempi ryhmä ja kuka on parempi (tai ”pyhempi”) uskova.

Korintissa jotkut asettuivat Paavalin puolelle, jotkut Apolloksen ja Keefaan (=Pietari) puolelle, jotkut jopa itse Kristuksenkin puolelle (j. 12).
Paavali ei kuitenkaan asetu kannattamaan mitään ryhmittymää tai ketään ihmistä: on väärin tukeutua ihmisiin (j. 13) ja näin erottautua muista kristityistä. Edes Kristukseen ei pidä tällä tavalla vedota.
--
Pohdittavaa:
1) Ilmeneekö näillä Kristinuskoon liittyvillä keskustelupalstoilla jakaantumista erilaisiin ryhmittymiin ja puolueisiin.

2) Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
Syyksi hän toteaa:
"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" (j. 17).
Tarkoittiko Paavali tällä sitä, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia?

16

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haastatko?

Riitaa aloituksillasi,HÄH?

• Näytä esimerkkiä
        haastatko? "Riitaa aloituksillasi,HÄH"?
        ---
        Hyvä kysymys!
        Tarkentaisitko, mitä riidan haastaminen merkitsi käytännössä esim. Korintin seurakunnassa ja mitä se merkitsee tänään ?
        Muutkin voivat kommentoida.

• Trubaduuri

Ensiksi pitäisi kuitenkin itse kunkin tykönään tunnustaa etteivät suinkaan kaikki usko Kristuksen sanomaan, eivät edes yksittäiseen ilo-sanomaan.
      Eivät toisin sanoen ole kristittyjä ollenkaan.
      Ja sitten kun se puoli on selvitetty yksissä tuumin, niin voidaan käydä käsiksi suomenkielen koukeroihin, joita myös sanat riita ja kiista sekä tora että väittely jatkuvasti täällä aiheuttaa.

Minä olen suoraan sanonut täälläkin etten usko laisinkaan Paavalin kirjeiden esille tuomiin näkemyksiin ja en luota niiden asiasisältöön. Mutta uskon ehdottomasti Kristuksen julistamaan ilosanomaan sekä hänen todistukseen Isästään että hänen antamiin opetuksiin, kuten myös katson hänen sovittaneen aikoinaan suurta eripuraa ja juopaa aiheuttaneen ns. "perisynnin" kokonaan pois.
      Raamatun uudentestamentin perimmäisen viestin ja taivaallisen Isän tahdon mukaan, Kristus kuitenkin on ainua ja oikea hyvä Paimen jota ihmisen täytyy "kuunnella" ja taivaallista Isää totella kaikessa maan päällisessä vaelluksissaan. Eli ennen kuin ihminen menee jotakin tekemään, suorittamaan, niin täytyy selvittää onko se mahdollisesti kaikinpuolin oikein ja hyvää tarkoittavaa tai väärin tekemistä ja pahaa aikaansaavaa. Tuon voi myös hyvällä syyllä kytkeä siihenkin jota itse kukin tänne kirjoittaa.

• Ihmisten kiitostako?

Ota myös vastuu siitä, että jatkat keskustelua niin kauan kuin joku
      sinulle vastauksia antaa, etkä omaan uskoosi sopimattoman vastauksen
      jälkeen lähde pötkimään pakoon, kuten olet jo kahdessa avauksessasi tehnyt.

Jos et siedä kuulla tervettä oppia niin ilmoita se se suoraan,
      niin Totuuden Henki kyllä sinutkin omaan rauhaasi jättää.
      Ja jos taas piispojen pappien tavoin sanot: "Ei kukaan meistä
      voi tietää totuutta, ja jos joku sanoo sen tietävänsä,
      on hänestä jo silloin tullut toisten tuomitsija."

Niin valehteliko Jeesus, kun sanoi:

"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden."

Ja:

"Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää,
      opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut."

Ja:

"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet,
      ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa
      teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta.
      Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."

• Mitä sinä näillä avauksillasi metsästät?
        TeuvoSuni: "Ihmisten kiitostako?
        ...Jos et siedä kuulla tervettä oppia niin ilmoita se suoraan,..."
        Ota myös vastuu siitä, että jatkat keskustelua...
        ---
        Keskityttäisiinkö nyt Korinttilaiskirjeeseen.
        Ja jos on jotain kehoituksen sanaa, niin tuokaamme se esiin sävyisyyden Hengessä (Gal. 6:1).
        --
        Tarkoitus ei ole, että me harvat vain täällä "paasaamme".
        --
        Rukoillaan, että Pyhä Henki avaisi Sanaa, meille kaikille rakennukseksi:
        1. "Herra, annat sanassasi meidän kuulla äänesi,
        saatat julki totuuttasi sieluillemme valoksi.
        Auta, että minäkin siinä sinut löytäisin!.

6.Auta, että ahkerasti tutkin, Herra, sanaasi, elämäni loppuun asti siinä riipun lujasti.
        Uskoani kasvata, voimallasi vahvista".
        (Virsi 185:1,6).
        ---
        Mitä esim. vastaatte 2. kysymykseeni?

Muustakin tekstiimme 1. Kor. 1:10-17 liittyviin asioihin toivon teidän kommentoivan aivan vapaasti.

• Tapio522 kirjoitti:

Mitä sinä näillä avauksillasi metsästät?
        TeuvoSuni: "Ihmisten kiitostako?
        ...Jos et siedä kuulla tervettä oppia niin ilmoita se suoraan,..."
        Ota myös vastuu siitä, että jatkat keskustelua...
        ---
        Keskityttäisiinkö nyt Korinttilaiskirjeeseen.
        Ja jos on jotain kehoituksen sanaa, niin tuokaamme se esiin sävyisyyden Hengessä (Gal. 6:1).
        --
        Tarkoitus ei ole, että me harvat vain täällä "paasaamme".
        --
        Rukoillaan, että Pyhä Henki avaisi Sanaa, meille kaikille rakennukseksi:
        1. "Herra, annat sanassasi meidän kuulla äänesi,
        saatat julki totuuttasi sieluillemme valoksi.
        Auta, että minäkin siinä sinut löytäisin!.

6.Auta, että ahkerasti tutkin, Herra, sanaasi, elämäni loppuun asti siinä riipun lujasti.
        Uskoani kasvata, voimallasi vahvista".
        (Virsi 185:1,6).
        ---
        Mitä esim. vastaatte 2. kysymykseeni?

Muustakin tekstiimme 1. Kor. 1:10-17 liittyviin asioihin toivon teidän kommentoivan aivan vapaasti.

Miksi läksit pois, kun keskustelu oli vielä kesken?

• TeuvoSuni kirjoitti:

Miksi läksit pois, kun keskustelu oli vielä kesken?

Miksi keskeytit aikaisemmat keskustelut?
        TeuvoSuni: " Miksi läksit pois, kun keskustelu oli vielä kesken"?
        ---
        Mitä keskusteluja tarkoitat?
        Minullakin on välillä muuta tekemistä, kuten puunhakkuuta (Itsekkin kerroit samaa), ettei koneella voi alvariinsa olla.
        Nyt on vielä kasvihuoneen kunnostamista ja monia muita hommia...

Meillä on Raamatun Sanasta niin paljon "ammennettavaa" (Esim. juuri Korinttilaiskirjeessä), ettei ole hyvä jäädä paikalleen junnamaan.

Toivoisin, että mahdollisimman moni rohkeneisi tulemaan mukaan keskusteluihin, etteivät ne jäisi vain muutamien harvojen tehtäväksi.
        Ettemme vain olisi itse jarrumiehiä!

Kun sinä olet niin väkevä Raamatuissa, niin voithan itsekkin aloittaa keskusteluja Raamatun Sanasta...niinkuin oletkin jo tehnyt.

• Tapio522 kirjoitti:

Miksi keskeytit aikaisemmat keskustelut?
        TeuvoSuni: " Miksi läksit pois, kun keskustelu oli vielä kesken"?
        ---
        Mitä keskusteluja tarkoitat?
        Minullakin on välillä muuta tekemistä, kuten puunhakkuuta (Itsekkin kerroit samaa), ettei koneella voi alvariinsa olla.
        Nyt on vielä kasvihuoneen kunnostamista ja monia muita hommia...

Meillä on Raamatun Sanasta niin paljon "ammennettavaa" (Esim. juuri Korinttilaiskirjeessä), ettei ole hyvä jäädä paikalleen junnamaan.

Toivoisin, että mahdollisimman moni rohkeneisi tulemaan mukaan keskusteluihin, etteivät ne jäisi vain muutamien harvojen tehtäväksi.
        Ettemme vain olisi itse jarrumiehiä!

Kun sinä olet niin väkevä Raamatuissa, niin voithan itsekkin aloittaa keskusteluja Raamatun Sanasta...niinkuin oletkin jo tehnyt.

Mihin sinulla on kiire, sillä Jumala ei ainakaan sellaista kiirettä
        ole sinulle antanut. Mutta tiedän erään toisen jumalan, jolla on kiire:

"Iloitkaa siis, taivaat ja te taivaiden asukkaat! Mutta voi maata ja merta -
        Saatana on laskeutunut teidän luoksenne! Se on raivon vallassa,
        sillä se tietää, että sen aika on lyhyt."

Älä vitsaile minulle keskustelujen avauksista,
        kun varsin hyvin tiedät, miten niille käy.

• TeuvoSuni kirjoitti:

Mihin sinulla on kiire, sillä Jumala ei ainakaan sellaista kiirettä
        ole sinulle antanut. Mutta tiedän erään toisen jumalan, jolla on kiire:

"Iloitkaa siis, taivaat ja te taivaiden asukkaat! Mutta voi maata ja merta -
        Saatana on laskeutunut teidän luoksenne! Se on raivon vallassa,
        sillä se tietää, että sen aika on lyhyt."

Älä vitsaile minulle keskustelujen avauksista,
        kun varsin hyvin tiedät, miten niille käy.

TeuvoSuni: "Älä vitsaile minulle keskustelujen avauksista,
        kun varsin hyvin tiedät, miten niille käy".
        ---
        Jospa ottaisit oppia vaikka Paavalista, miten hän aloittaa 1. Korinttilaiskirjeen.
        Silloin avauksesi voisivat koitua monille siunaukseksi.

Lueppa vielä uudestaan 1. Kor. 1:1-9!

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: "Älä vitsaile minulle keskustelujen avauksista,
        kun varsin hyvin tiedät, miten niille käy".
        ---
        Jospa ottaisit oppia vaikka Paavalista, miten hän aloittaa 1. Korinttilaiskirjeen.
        Silloin avauksesi voisivat koitua monille siunaukseksi.

Lueppa vielä uudestaan 1. Kor. 1:1-9!

ja matkia muita ihmisiä ja samalla lyödä laimin
        sen tehtävän, jonka Kristukselta olen saanut?

"Sinun tulee puhua minun sanani heille, kuulkoot
        tai olkoot kuulematta - he ovat uppiniskaisia."

Onhan se nähty, että kaltaisesi Raamatun jäljentäjät
        saavat täällä kyllä olla, vaikka uskoisin jokaisella
        tämän palstan seuraajilla olevan oma Raamattunsa.

Jos sinä kuvittelet Paavalin sanoilla autuaaksi tulevasi,
        niin mikäpäs siinä: "Onko minusta siis tullut sinun vihamiehesi,
        kun sanon sinulle totuuden?"

Vai tällaista profeettako sinäkin kaipaat:

"Saatte nähdä, tulee aika, jolloin teillä on virtanaan viiniä ja olutta",
        niin te ihastelisitte: "Tässäpä on oikea profeetta!"

• TeuvoSuni kirjoitti:

ja matkia muita ihmisiä ja samalla lyödä laimin
        sen tehtävän, jonka Kristukselta olen saanut?

"Sinun tulee puhua minun sanani heille, kuulkoot
        tai olkoot kuulematta - he ovat uppiniskaisia."

Onhan se nähty, että kaltaisesi Raamatun jäljentäjät
        saavat täällä kyllä olla, vaikka uskoisin jokaisella
        tämän palstan seuraajilla olevan oma Raamattunsa.

Jos sinä kuvittelet Paavalin sanoilla autuaaksi tulevasi,
        niin mikäpäs siinä: "Onko minusta siis tullut sinun vihamiehesi,
        kun sanon sinulle totuuden?"

Vai tällaista profeettako sinäkin kaipaat:

"Saatte nähdä, tulee aika, jolloin teillä on virtanaan viiniä ja olutta",
        niin te ihastelisitte: "Tässäpä on oikea profeetta!"

TeuvoSuni: " Onhan se nähty, että kaltaisesi Raamatun jäljentäjät saavat täällä kyllä olla, vaikka uskoisin jokaisella tämän palstan seuraajilla olevan oma Raamattunsa.
        ....Jos sinä kuvittelet Paavalin sanoilla autuaaksi tulevasi...
        ---
        Minä taas pidän hyvänä asiana, että Raamatun Sanaa pidetään esillä tavalla taikka toisella.

Etkö sinä jäljennä koskaan Raamattua, kun sitä niin paljon siteeraat?

Lueppa vielä vaikka omasta Raamatustasi 1. Kor. 1:17,18 tarkemmin, mitä ne Paavalin puheet pitivät sisällään!
        Mitä Paavali julisti?

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: " Onhan se nähty, että kaltaisesi Raamatun jäljentäjät saavat täällä kyllä olla, vaikka uskoisin jokaisella tämän palstan seuraajilla olevan oma Raamattunsa.
        ....Jos sinä kuvittelet Paavalin sanoilla autuaaksi tulevasi...
        ---
        Minä taas pidän hyvänä asiana, että Raamatun Sanaa pidetään esillä tavalla taikka toisella.

Etkö sinä jäljennä koskaan Raamattua, kun sitä niin paljon siteeraat?

Lueppa vielä vaikka omasta Raamatustasi 1. Kor. 1:17,18 tarkemmin, mitä ne Paavalin puheet pitivät sisällään!
        Mitä Paavali julisti?

Sitä samaa on tässäkin keskustelussa tarjottu jo minullekin useampaan kertaan:
        vankeutta ja päätä vadilla eräälle antikristukselle toimitettavaksi.

Lue 1.Kor.4 luku, ja mieti, miksi sama kuvio toistuu tässäkin
        ajassa niiden kohdalla, jotka Kristus on työhönsä kutsunut:

"Jumala näyttää asettaneen meidät apostolit vihoviimeisiksi: olemme kuin
        kuolemaantuomitut areenalla, koko maailman katseltavina, enkelien ja ihmisten.

Meistä puhutaan pahaa, mutta me puhumme hyvää. Tähän päivään saakka
        olemme olleet koko maailman kaatopaikka, ihmiskunnan pohjasakkaa."

"Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

Täällä poistetaan keskuudesta ne, jotka julistavat totuutta.

• TeuvoSuni kirjoitti:

Sitä samaa on tässäkin keskustelussa tarjottu jo minullekin useampaan kertaan:
        vankeutta ja päätä vadilla eräälle antikristukselle toimitettavaksi.

Lue 1.Kor.4 luku, ja mieti, miksi sama kuvio toistuu tässäkin
        ajassa niiden kohdalla, jotka Kristus on työhönsä kutsunut:

"Jumala näyttää asettaneen meidät apostolit vihoviimeisiksi: olemme kuin
        kuolemaantuomitut areenalla, koko maailman katseltavina, enkelien ja ihmisten.

Meistä puhutaan pahaa, mutta me puhumme hyvää. Tähän päivään saakka
        olemme olleet koko maailman kaatopaikka, ihmiskunnan pohjasakkaa."

"Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

Täällä poistetaan keskuudesta ne, jotka julistavat totuutta.

TeuvoSuni: Lue 1.Kor.4 luku...
        ---
        Kiitos!
        Todella hyvä luku!
        Lukekaa muutkin!

Tarvitsemme kaikki sitä mielenlaatua, mitä Paavalillakin oli:
        1. Kor.4
        12".... me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
        4:13 meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti......
        4:16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun (siis Paavalin) seuraajiani.

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: Lue 1.Kor.4 luku...
        ---
        Kiitos!
        Todella hyvä luku!
        Lukekaa muutkin!

Tarvitsemme kaikki sitä mielenlaatua, mitä Paavalillakin oli:
        1. Kor.4
        12".... me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
        4:13 meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti......
        4:16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun (siis Paavalin) seuraajiani.

ei joudu kokemaan yksikään paavi, piispa tai pappi, joista hän sanoo:

"En minä kuitenkaan katso olevani mitenkään huonompi kuin nuo mainiot apostolit."

"Olen ollut mieletön, mutta te olette pakottaneet minut siihen. Teidänhän olisi tullut
        pitää minun puoltani. Vaikka en mitään olekaan, en silti ole millään tavoin
        noita mainioita apostoleja huonompi."

Ja Jeesuksen sanatkin käyvät edelleen toteen hänen lähettämiensä ihmisten kohdalla:

"Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa
        parissa ja omassa kodissaan."

Kirjassa olen tarkoin kertonut, miten hänen sanansa ovat käyneet toteen
        tämänkin kansan keskellä. Kun tuon kirjan keväällä 2005 painosta sain,
        pyysin silloiselta kunnanjohdolta lupaa saada esitellä sen kunnanvirastolla
        pitäjäpäivien aikaan heinäkuun alussa, kuten muiden kirjoja julkaisseiden
        kuntalaisten kohdalla on menetelty.

Lupaa ei annettu. "Mene ja esittele se torilla!"
        sanoi kulttuuritoimenjohtaja.

Armollinen hän kuitenkin oli, olisihan hän voinut täydellä syyllä sanoa:
        "Mene ja esittele se kaatopaikalla!"

En mennyt torillekaan.

• Tapio522:
      2) Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
      Syyksi hän toteaa:
      "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" (j. 17).
      Tarkoittiko Paavali tällä sitä, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia?
      ---
      Korintissa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintissa Paavali ei kastanut kuin harvoja.
      Erityistilanne oli siis vain Korintissa.

Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut. Kukin kristitty oli ylpeä omasta kasteisästään.
      On kuitenkin olemassa vain yksi puolue, Ristiinnaulitun, jonka nimeen olemme kastetut. Se riittää.
      ----
      Jotkut asettavat evankeliumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella.
      Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18).
      Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
      Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
      Kastaminen oli toisten tehtävä.

Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa; Room. 6:1-14).
      Kuolemallaan Kristus on lunastanut meidät omaisuudekseen (1. Kor. 1:30).

• Niin silti haluan kertoa sinulle omakohtaisen kokemuksen juuri tuosta
        Paavalille tulleesta ilmoituksesta, mikä liittyy kastamiseen.
        Tämä tapahtui lähes päivälleen 19 vuotta sitten, juuri kun olin
        päässyt sisälle siita tuskallisesta ahtaasta portista. Kirjan sivu 18:

"Sunnuntai-iltana lähdin Kauniaisiin, Suomen Raamattuopistolle. Olin jo ennen
        joulua ilmoittautunut helmikuun alussa alkavalle maallikkopuhujakurssille.
        Heti ensimmäisenä päivänä tajusin, ettei minusta ikinä voi tulla tällä tavalla
        markkinoidun uskon julistajaa.

Keskiviikko-aamuna, kello 4, heräsin johonkin ääneen. Lienee ollut ohi
        kulkenut juna tai ylitse mennyt lentokone. En saanut enää unta ja valvoin
        vuoteessa. Yhtäkkiä huomaan makaavani valtavan lähteen äärellä. Aivan kuin
        ilmassa leijuen, kädet levällään, ja katselin kun peilityynen lähteen
        pintaan heijastui taivaalta valkea poutapilvi. Tunne oli samanlainen kuin
        aikaisemmissakin kokemuksissa.

Sitten näen, että oikealta tulee ilmassa leijuen minua kohti jokin kirja.
        Saan sen käteeni: se on Raamattu. Nousen vuoteesta, otan Raamatun pöydältä
        ja menen käytävän varrella olevaan rukouskammioon. Tarkkaan en muista, mitä
        siinä rukoilin. Ainakin lienen kiittänyt Jumalaa kaikesta siitä, mitä viime
        aikoina olin saanut kokea. Muistin Ritvaakin, että Jumala poistaisi häneltä
        sen pahan olon, minkä olin hänelle aiheuttanut ja johtaisi meidät saman
        Pyhän Hengen alle.

Raamattu oli suljettuna ristissä olevien käsien välissä. Oikea peukalo oli
        jossakin sen lehtien välissä. Kun sitten nousen polviltani, kuulen jo tutun
        äänen sanovan: "Lue peukalon kohdalta." Aukaisen kirjan ja peukalon alla lukee:

"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan vaan evakeliumia julistamaan
        - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

Tuo alkuosa meni kuin salaman iskuna läpi tajuntani. Muistin ne pienen pojan
        haaveet papin urasta, ja nyt sainkin selville, että ne olivat vain pienen
        pojan haaveita. Jumalan tahdon mukaan ei minusta tullutkaan pappia. Mutta mitä
        on evankeliumin julistaminen ilman puheen viisautta, sitä en vielä silloin
        käsittänyt. Kenties se oli täydellinen vastakohta sille, mitä tässä talossa
        julistamisesta opettiin.

Tänään sen tiedän, kun olen jo lähes kaksikymmentä vuotta saanut olla Pyhän
        Hengen opetuksen kohteena. Totuuden evankeliumi ei tarvitse tuekseen
        muistiinpanoja, ei piirtoheitinkalvoja, eikä edes aina Raamattuakaan, sillä
        niinvahvan tietopohjan on Pyhä Henki aivoihin erilaisten opetustapahtumien,
        näkyjen ja ilmestysten kautta tallentanut. Hänen ei tarvitse kuin vain hieman
        vihjaista, kun jo tietää, mistä milloinkin on tarpeellista puhua. Ja puhuttavaa
        riittää, sen sai Paavalikin kokea:

"Hänen yhteydessään te olette saaneet kaikkea rikkautta, niin tietoa kuin
        puhetaitoakin. Sanoma Kristuksesta on juuttunut lujasti teihin, ja teillä on
        armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä."

Näin siis helmikuun alussa 1988. Ja puhuttavaa kyllä riittäisi,
        mutta kun tämäkin keskustelupalsta on valjastettu totuuden vastustamiseen
        ja niiden poistattamiseen, niin helppoa ei tämän tehtävän saaneella ole.
        Mutta eihän sellaiseen elämään Kristus ole minuakaan kouluttanut,
        kun jo opetuksen alusta alken on tehnyt selväksi tämän:

"Kun tämäkin kansa sinua vihaa, muista, että ennen sinua se on vihannut minua,
        ja tulee minua vihaamaan vielä sinun jälkeesikin."

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3444
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2678
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      388
      2624
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1787
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1425
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1210
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1026
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      75
      995
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      28
      819
    10. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      68
      811
    Aihe