Jeesus fariseus?

bookmark

Fariseukset olivat juutalaisista lahkoista lähimpänä Jeesusta, uskoessaan ylösnousemukseen ja siksi Jeesus väittelikin pelkästään heidän kanssaan.
Jeesus ja fariseukset olivat lähempänä toisiaan, kuin luullaankaan.
Jeesuksen tuntemattomaan menneisyyteen, hämärän peitossa oleviin nuoruusvuosiin, saattaa sisältyä lujat siteet fariseuslaisuuteen.

9

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkin sitä

Joskus vuosia sitten tutkiskelin sitä ja jäi sellainen maku että UT vääristelee fariseus asioita omaksi/kristinuskon edukseen.

Mitä tulee Jeesukseen on Hänen nuoruuden vuosiltaan on todellakin vähän tietoa.
      Mutta eniten minua kummastuttaa ettemme tiedä tarkkaan Jeesuksen syntymä ja murha vuosilukuja! Jossakin vaiheessa olin varma omasta mielestäni että eräät tahot ovat tahallaan halunneet ne pois koska jos ne tiedot esim. Jeesuksen murha vuosiluku olis tiedossa niin ne tapahtumat voisi kytkeä muihin historiallisiis tapahtumiin jotka valaisisivat muitakin totuuksia kuin ne mitä nyt on tiedossa.

Tuo historian ja kristinuskon yhdistäminen auttaa paljon kun tulkitsee asioiden totuuksia. Esimerkiksi Luder/Lutheri :n aikaan saannokset ja syyt MIKSI hän tulkinnoillaan väärenteli asioita on selvästi nähtävissä sen aikaisessa historiassa. Yläluokka sai Lutherin kirjoituksilla tukea kapinamielisten taltuttamisiin jne. Ja Lutherin asenteet juutalaisia kohtaan oli varmuudella osa syy siihenkin miten ja miksi Hitleri toimi. Vuosisatoja saksassa vallinneet Lutherin juutalaisten vastenmielisyydet oli juurrutettu ihmisiin monie satojen vuosien ajan ja Hitlerin osaksi tuli kansan tahdon mukainen toiminta saadakseen sen vallan jota hän himoitsi ja johon hän kaatui!
      Siis uskontoa tutkiesa on aiheellista usein katsoa historiaan sillä usein historiassa on tulevaisuudelle "viesti" ja sillä tarkoitan että joka on menneisyydessä (historiassa) ollut saatanan palvelija on sitä tulevaisuudessakin (herralleen) uskollisena tavoitteilleen.

• etteivät

juutalaiset uskoneet ylösnousemukseen.

• selvisi...

Muita totuuskia siitä selvisi. Juutalaiset ovat monilta tahoilta, sanoisinko; vainottuja ja salakavalasti uhreiksi joutuneita.

• bookmark

Apostolien teot:
        23:8 Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.

• ottaa
        bookmark kirjoitti:

Apostolien teot:
        23:8 Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.

Älä unohda ottaa raamattu varauksella. Ei pahalla mutta ei hyvälläkään sillä tiedämme sen olevan väärennetty...

• to...

uskoivat ylösnousemukseen ja muutenkin heidän opetuksensa oli samanlaista kuin Jeesuksen. Synagoga oli myös fariseusten ja muun suullisen opin ryhmien kehittämä instituutio ja sen jumalanpalvelusjärjestys heidän määräämänsä. VT:hän ei tunne synagogaa, ainoastaan temppelin ja sen uhripalvelun.

• to... kirjoitti:

uskoivat ylösnousemukseen ja muutenkin heidän opetuksensa oli samanlaista kuin Jeesuksen. Synagoga oli myös fariseusten ja muun suullisen opin ryhmien kehittämä instituutio ja sen jumalanpalvelusjärjestys heidän määräämänsä. VT:hän ei tunne synagogaa, ainoastaan temppelin ja sen uhripalvelun.

to: "...uskoivat ylösnousemukseen ja muutenkin heidän opetuksensa oli samanlaista kuin Jeesuksen..."
        ----
        Matt 23:3 "Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee".

Jeesus varoittaa fariseusten ulkokultaisuudesta.
        Vuorisaarnassa (Matt. 5-7. luvut) tämä tulee hyvin esiin.

• bookmark
        Tapio522 kirjoitti:

to: "...uskoivat ylösnousemukseen ja muutenkin heidän opetuksensa oli samanlaista kuin Jeesuksen..."
        ----
        Matt 23:3 "Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee".

Luukkaan evankeliumi:
        2:42 Hänen ollessaan kaksitoistavuotias he niinikään vaelsivat ylös sinne juhlan tavan mukaan.
        2:43 Ja kun ne päivät olivat kuluneet ja he lähtivät kotiin, jäi poikanen Jeesus Jerusalemiin, eivätkä hänen vanhempansa sitä huomanneet.
        2:44 He luulivat hänen olevan matkaseurueessa ja kulkivat päivänmatkan ja etsivät häntä sukulaisten ja tuttavien joukosta;
        2:45 mutta kun eivät löytäneet, palasivat he Jerusalemiin etsien häntä.

2:46 Ja kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet pyhäköstä, jossa hän istui opettajain keskellä kuunnellen heitä ja kysellen heiltä.
        2:47 Ja kaikki, jotka häntä kuulivat, ihmettelivät hänen ymmärrystänsä ja vastauksiansa.
        2:48 Ja hänet nähdessään hänen vanhempansa hämmästyivät, ja hänen äitinsä sanoi hänelle: "Poikani, miksi meille näin teit? Katso, sinun isäsi ja minä olemme huolestuneina etsineet sinua."

2:49 Niin hän sanoi heille: "Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?"

Matteuksen evankeliumi:
        3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
        3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
        3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle.

5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa."

Johanneksen evankeliumi:
        3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
        3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

• to...
        Tapio522 kirjoitti:

----

farisealaista opetusta eihän siinä ollut uutta heidän opetukseensa nähden. Jeesus kävi säännöllisesti synagogassa, (farisealaisten instituutio)opetti heidän opetuksensa mukaan suullista oppia ja jos on totta että Joosef ei ollut hänen isänsä Jeesus oli juutalainenkin vain fariseusten oppien mukaan. Muiden juutalaisten kanta oli vielä tuolloin että isän pitää olla juutalainen, äiti ei riitä, mutta farisealaiset opettivat että juutalaisuus meneekin juuri äidin kautta. Jos Josef ei ollut isä ja tuo seikka olisi tullut ilmi jo Jeesuksen elinaikaan, vain fariseukset olisivat tunnustaneet Jeesuksen juutalaiseksi. Fariseuksilla oli oppi ylösnousemuksesta, ei kirjoitusten kirjaimelliseen tulkintaan pitäytyvillä ryhmillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3633
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2294
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1895
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1639
    5. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      18
      1638
    6. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1568
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1427
    8. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      84
      1348
    9. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      17
      1312
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      89
      1242
    Aihe