Outo rituaali a-kirkossa

pesusoikko

Mikä mahtaa jalkojenpesurituaalin tarkoitus olla kun naiset eivät voi olla miehille lähimmäisiä ja päinvastoin tässä rituaalissa?
Opetuslapset tarkoittavat sekä miehiä että naisia ja myös hekin ovat lähimmäisiä KESKENÄÄN ja se on osoitettava myöskin jalkojenpesussa.
Mikä on lapsien osuus tässä adventistisessa rituaalissa?

Toivottavasti sinua rakastetaan adventtikirkossa niinkuin lähimmäistä.

Siunauksin!

9

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joh 13

      niin tiedät

      • sillä hyvä

        Jalkojenpesu kuului vain Jeesuksen ja opetuslasten tuohon yhteen tilaisuuteen vertauskuvallisesti. Samaa vertauskuvallisuutta ei tule mihinkään jälkeenpäin käytävään pesurituaaliin. Sen pitäisi olla selvää asiata Taukillekin!


      • jopas jotakin

        Olipa hyvä vihje! Eihän siinä opetuslapsetkaan pesseet toistensa jalkoja. Pesijähän olikin vain ITSE JEESUS. Muutenkin, Jeesus selvästi kertoo ehtoollisen olevan liiton muistoaterian, mutta jalkojenpesusta ei tehty merkkiä. Sekä leivästähän Jeesus sanoo "Tämä" että viinistä "Tämä".Mutta jalkojenpesuun eivät nuo sanat yltäneet. Eikä sellaisesta tavasta ole historiastakaan minun korviini kuulunut mitään. Adventistit ovat pyrkineet liittämään samaan yhteyteen ITSE PYHÄKSI TEKEMÄÄNSÄ. HEILLÄ ON HILLITÖN HALU OSOITTAA ITSESSÄÄN niitä piirteitä, joita muiden tulisi APINOIDA heiltä.


      • lukematta muutama
        sillä hyvä kirjoitti:

        Jalkojenpesu kuului vain Jeesuksen ja opetuslasten tuohon yhteen tilaisuuteen vertauskuvallisesti. Samaa vertauskuvallisuutta ei tule mihinkään jälkeenpäin käytävään pesurituaaliin. Sen pitäisi olla selvää asiata Taukillekin!

        rivi,että asia saataisiin näyttämään sinun mieleiseltäsi.JEESUS SANOI JOS TE NÄIN TEETTE,OLETTE AUTUAAT.Ei ainoastaan sillä hetkellä vaan aina kun teette näin.Edellyttää tietysti uskon tekoa,ei tapaa,vain tekemellä sen uskossa sinulle kuuluu tuo autuus lupaus.Jalkojen pesu ei ole pakollinen,ehtoolliseen voi osallistua ilman sitäkin.Naiset ja miehet pesevät jalat siksi eri huoneissa.eihän olisi soveliasta naisten ruveta riisumaaan sukkahousujaan miesten edessä.Ehtoolisen vietto tapahtuu jalkojen pesun jälkeen ja se on yhteinen sekä miehille,että naisille ja niille lapsille jotka ovat sen ikäisiä,että ymmärtävät ehtoollisen merkityksen.


      • jalkojen pesua
        jopas jotakin kirjoitti:

        Olipa hyvä vihje! Eihän siinä opetuslapsetkaan pesseet toistensa jalkoja. Pesijähän olikin vain ITSE JEESUS. Muutenkin, Jeesus selvästi kertoo ehtoollisen olevan liiton muistoaterian, mutta jalkojenpesusta ei tehty merkkiä. Sekä leivästähän Jeesus sanoo "Tämä" että viinistä "Tämä".Mutta jalkojenpesuun eivät nuo sanat yltäneet. Eikä sellaisesta tavasta ole historiastakaan minun korviini kuulunut mitään. Adventistit ovat pyrkineet liittämään samaan yhteyteen ITSE PYHÄKSI TEKEMÄÄNSÄ. HEILLÄ ON HILLITÖN HALU OSOITTAA ITSESSÄÄN niitä piirteitä, joita muiden tulisi APINOIDA heiltä.

        on käytetty myös muissa seurakunnissa?aikaisemmin,esim helluntai seurakunnassa.


      • Joh.13

        1.Korinttolaiskirje:
        9:9 Onhan Mooseksen laissa kirjoitettuna: "Älä sido puivan härän suuta." Eihän Jumala häristä näin huolta pitäne? Eihän Jeesus kai ihmisten jalkojen puhtaudesta noin huolta kantanut?


      • kyllä lähtee,....
        jalkojen pesua kirjoitti:

        on käytetty myös muissa seurakunnissa?aikaisemmin,esim helluntai seurakunnassa.

        Kyllä meilläkin jalat pestään, mutta se tehdäänkin jo kotona.


      • vertaus
        lukematta muutama kirjoitti:

        rivi,että asia saataisiin näyttämään sinun mieleiseltäsi.JEESUS SANOI JOS TE NÄIN TEETTE,OLETTE AUTUAAT.Ei ainoastaan sillä hetkellä vaan aina kun teette näin.Edellyttää tietysti uskon tekoa,ei tapaa,vain tekemellä sen uskossa sinulle kuuluu tuo autuus lupaus.Jalkojen pesu ei ole pakollinen,ehtoolliseen voi osallistua ilman sitäkin.Naiset ja miehet pesevät jalat siksi eri huoneissa.eihän olisi soveliasta naisten ruveta riisumaaan sukkahousujaan miesten edessä.Ehtoolisen vietto tapahtuu jalkojen pesun jälkeen ja se on yhteinen sekä miehille,että naisille ja niille lapsille jotka ovat sen ikäisiä,että ymmärtävät ehtoollisen merkityksen.

        Viimeisellä ateriallaan Jeesus nöyryyttää itsensä kaikkien opetuslastensa halvimmaksi palvelijaksi. Hän ottaa palvelijan vaatteet ja pesee vuorotellen kaikkien jalat. Kertomuksella on epäilemättä kaksi suurta tarkoitusta.

        Jalkojen peseminen viimeisellä aterialla kertoo Jeesuksen väsymättömästä rakkaudesta ja huolenpidosta omiansa kohtaan. Risti heittää jo varjonsa pienen joukon ylitse, mutta Jumalan Poika ei väsy palvelemaan, ei edes sitä yhtä, joka lopulta kavalsi hänet. Orjapojan tehtävä ei ole liian halpa hänelle, joka oli alussa Isän luona hänen kirkkaudessaan.

        Toisen merkityksen tapahtumalle antaa Jeesus itse jakeissa 12-17. Jumalan Poika on antanut omilleen esikuvan. Jos hän ei ollut liian korkea kaikkein halvimpaan palvelutehtävään, ei yksikään hänen omistaan saa ylemmyyttä tuntien vetäytyä lähimmäistään auttamasta. Jumalan valtakunnan perustuslakiin kuuluu, ettei siinä kukaan ole toisten herra. Mitä tärkeämpi ihminen, sitä nöyrempi toisten palvelija - siinä on Herran suorittama jalkojen pesun selvä viesti Kristuksen kirkolle


    • "Opetuslapset tarkoittavat sekä miehiä että naisia ja myös hekin ovat lähimmäisiä KESKENÄÄN ja se on osoitettava myöskin jalkojenpesussa."

      Jos aivan eksaktisti ja sanatarkasti tätä raamatunpaikkaa haluaa noudattaa, niin silloin voi olla vain miesporukka koolla niin kuin oli viimeisellä ehtoollisella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe